eitaa logo
مقدمات اجتهاد
3.1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
103 ویدیو
687 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
ALLS_Volume 1_Issue 1_Pages 111-132_221112_095446.pdf
3.94M
🌱 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🌱 ♦️ مقاله پژوهشی: بازپژوهی تعریف بلاغت با توجه به واژگان غریب قرآن ♦️ 🔷 چکیده: طبق دیدگاه دانشمندان بلاغت، کلام بلیغ مشروط به فصاحت کلمه و کلام است و «غرابت»، یکی از موانع فصاحت کلمه به شمار آمده است. در قرآن کریم واژگانی وجود دارد که در عصر نزول، معنای واضحی برای اهالی حجاز نداشته است که به آن‌ها «غریب القرآن» می‌گویند. مقالۀ حاضر در صدد است تا تعریف بلاغت را با تمرکز بر بازبینی اشتراط فصاحت در بلاغت و با توجه به الفاظ غریب قرآن به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیۀ بر منابع کتابخانه‌ای بازپژوهی کند. دانشمندان علم بلاغت، الفاظ غریب را به غریب حسن و غریب وحشی تقسیم کرده و تنها غریب وحشی را مخل فصاحت دانسته‌اند. از نظر ایشان واژگان غریب قرآن، از سنخ غریب حسن است که با فصاحت کلمه منافات ندارد. غرابت زمانمند، مکانمند و ساحتمند، سه حوزۀ غریب حسن است. بر اساس دیدگاه برگزیده، کلامی بلیغ است که در حد امکانات زبان، با همۀ مقتضیات شرایط سخن در یک موقعیت زبانی مطابق باشد. این شرایط عموماً مقتضی فصاحت است؛ اما فصاحت همه جا شرط بلاغت نیست؛ بلکه گاهی شرایط، مقتضی استفاده از واژگان غریب است. در این موارد، استفاده از واژۀ فصیح به بلاغت کلام آسیب می‌رساند. در این دیدگاه، بلاغت کلام تنها یک ملاک دارد و آن، مطابقت با مقتضای شرایط سخن است و فصاحت کلمه و کلام، شرطی در عرض این ملاک نیست. 🔶 کلیدواژه‌ها: فصاحت- بلاغت- مقتضای حال- غریب القرآن- غریب وحشی- غریب حسن ✍ نویسنده: استاد مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم در کتب بلاغی خوانده‌ایم که هر کلام بلیغ لزوما فصیح است و رابطه کلام فصیح و بلیغ عموم و خصوص مطلق است. این مقاله مشروط بودن فصاحت در بلاغت را به چالش کشیده و ثابت می‌کند که لازم است گاهی کلام بلیغ، فصیح نباشد؛ یعنی گاهی فصاحت مخل بلاغت کلام است. با تحلیلی که در این مقاله ارائه شده تعریف «کلام بلیغ» و «حال» دستخوش تغییر می‌شود و بلاغت برخی آیات و روایات معنای روشن‌تری می‌یابد.
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
لینک دسترسی به مقاله: http://pam.journals.miu.ac.ir/article_7263.html
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 بسم الله الرحمن الرحیم یکی از دوستان یک سیر مطالعاتی در ادبیات می خواستند. این مطالب تقدیم شد. البته در محدوده صرف و نحو. مراحل دیگری هم وجود دارد که شاید همه طالب آن نباشند. این سیر برای عموم طلاب لازم است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 طبیعتا اول باید یک دور قواعد رو ببینید. قواعد صرف تو اولویت است. اول قواعد را یک دور از کتاب صرف ساده مثلا یا یک کتاب دیگر استخراج بفرمایید که عند الاحتیاج بتوانید رجوع کنید. بهتر است این قواعد را یا در نرم افزار onenote یا در جایی دیگر به طوری خلاصه بفرمایید که بتوانید سریع مراجعه کنید. نمودار کشیدن و .... هم با توجه به طبعتان انجام دهید. به هر صورت هدف این است که بتوانید هر وقت نیاز شد رجوع کنید. بعد شروع بفرمایید به تجزیه کلمات قرآنی با توجه به جدولی که در کانال تقدیم شد. هر فعلی را که پیدا فرمودید باید در اون جدول بنویسید و همه خانه های جدول را پر کنید. قسمتی از آنها نیاز به دیدن کتاب لغت دارد. در مرحله بعد یک دور قواعد نحو را باید استخراج بفرمایید. مثلا همین کتاب هدایه خیلی خوب است. بعد تمرین ها را با دقت حل بفرمایید که پر از آیات قرآنی است. بعد هم بتوانید کاری که در قرآن انجام می دادید با ترکیب آیات ادامه دهید. البته اگر بتوانید بعد از اینکه یک دور کتاب صرف را خوب کار کردید یک دور تدریس بفرمایید عالی خواهد بود. به لحاظ زمانی اول قواعد صرف بعد تمرین صرف همزمان با قواعد نحو و بعد هم تجزیه و ترکیب با هم یعنی در سه مقطع زمانی کار را انجام دهید. در صرف هم به جنبه های معنایی صرف دقت بفرمایید. مثل معانی ابواب یا مثلا معنای مصغر. در صرف ساده آخر بحث مصغر را ببینید که یک بحث معنایی جالبی دارد. این نگاه خیلی مهم است. یعنی صرف مفهومی کار بفرمایید. @ArabicTeaching
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 👆🏻 📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
Gozaresh Elmi31_KHishe_4010923.mp3
22.17M
٣١ 💠 موضوع : تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و مقایسه آن با نظریه مقاصد الشریعه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیشه 📆زمان: چهارشنبه 23 آذر ماه ساعت ١١ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @neshast_mfemb
کمی درباره ساختار مقاله ـ مرکز جامع علوم اسلامی قم ـ 23 اذر 1401[1].mp3
16.07M
کمی درباره ساختار مقاله ـ مرکز جامع علوم اسلامی قم ـ 23 اذر 1401 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا: 👇 eitaa.com/doreha_vebinar ✅کانال اصوات 👇👇 eitaa.com/asvat_doreha_vebinar ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
الگوی جزئی سازی موضوع در تحقیقات مسئله محور .mp3
40.93M
جلسه نقد الگوی جزئی سازی موضوع در تحقیقات مسئله محور ارائه استاد اسلام پور ـ ناقد استاد زارعی ـ 23 اذر 1401 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا: 👇 eitaa.com/doreha_vebinar ✅کانال اصوات 👇👇 eitaa.com/asvat_doreha_vebinar ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
Ejtehad Aghlgera-2.mp3
23.8M
💯🔊 🔸 صوت همایش ملی اجتهاد عقل گرا ‼️ بخش دوم 🔻مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی 🎙 سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا: 👇 eitaa.com/doreha_vebinar ✅کانال اصوات 👇👇 eitaa.com/asvat_doreha_vebinar ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
🔖 ظرفیت‌های مکتب فقهی امام خمینی [قدّس سرّه] در تولید فقه اجتماعی 🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478_72db465c91ca09b9cab4617a875dc1af.pdf 🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478.html 🖊 محمد باقر ربانی مدیر گروه مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) 📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی فقه و اجتهاد، دوره ۸، شماره ۱۵، فروردین ۱۴۰۰ ✔️ از جمله دانش‌های تخصصی و مضافی است که امروزه در جامعه نخبگانی و حوزه علمیه مورد توجه قرار گرفته و در تبیین و چیستی آن در گام‌های این دانش قرار داریم. این دانش که به بررسی موضوعات فقهی با می‌پردازد، ظرفیت مناسبی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید جامعه دینی با روش به شمار می‌آید. از سویی با توجه به بیانیه انقلاب اسلامی ایران و ایجاد تمدن نوین اسلامی، ضرورت دارد رویکرد اجتماعی به مسائل فقهی مطرح شود تا زمینه در عرصه‌های اجتماعی فراهم گردد؛ از سوی دیگر با ایجاد نظام‌سازی فقهی، زمینه به کشیده شدن نظام‌های و نیز فراهم می‌شود. در میان مکاتب فقهی، امام [رحمة الله علیه] با توجه به پُررنگ بودن مباحث و موضوعاتی همچون روش ، ، ، نقش و ، ظرفیت مناسبی برای فقه اجتماعی دارد؛ در این نوشتار با روش توصیفی و کتابخانه‌ای به بیان ظرفیت‌های [رحمه الله] در تولید فقه اجتماعی اشاره خواهد شد. @tafaqqoh