eitaa logo
تمدن‌اسلامی|محمدرضا‌باقرزاده
744 دنبال‌کننده
865 عکس
912 ویدیو
124 فایل
✅دکترای علوم سیاسی ✅کارشناس ارشد حقوق بین الملل ✅مدرس حوزه و‌دانشگاه ✅عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره به کانال تمدن‌اسلامی بپیوندید👇👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر حکم امام نبود....؟ @bagherzadeh
حجاب الزامی با بهشت اختیاری چگونه سازگار است؟ https://www.instagram.com/p/CAiDjhwHgzx/?igshid=l12irfcho7xk
چرا احکام حقوق عمومی بر احکام حقوق خصوصی مقدم است؟ https://www.instagram.com/p/CAiFZ-KHMvj/?igshid=17cwdv2rmn8jm
⭕️ اصلی دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کنار روش اجتهاد مستمر، روش دوم برای تحقق اهداف را، چنین مقرر داشته است: "استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها". ⭕️ در عمل، استفاده از این روش بنیادین با حساسیت ویژه ای روبرو است. ⭕️ آنجا که علوم، فنون و تجارب، خود را در قالب فناوری و ادوات سخت افزاری نظیر هواپیما، موشک، ماهواره و غیره نشان می‌دهد استفاده از این تجارب بلادرنگ اتفاق می افتد. ⭕️ اما باید توجه داشت که تجارب پیشرفته بشری منحصر در تکنولوژی نیست، بلکه شامل عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره نیز می شود. ⭕️ مثلاً در عرصه دانش حقوق، تجارب تفکیک قوا، حقوق شهروندی، انتخابات آزاد، نظارت، ادواری بودن دوره زمامداری، اصل عدم مداخله در امور کشورها، نفی تروریسم و نظایر این عناوین پر طمطراق از جمله این دستاوردها است که برای استفاده از آنها نیاز به عمق بینش علمی و دینی است که گاهی افراد فاقد چنین بینشی به دام دفاع چشم و گوش بسته از این تجارب می افتند. معمولا مقلدان چنین تجاربی با سعی در نفوذ به بدنه فکری جامعه دینی و انقلابی دارند که جا دارد نیروهای انقلاب مترصد این جریانهای انفعلالی باشند و با تجهیز به اندیشه های بنیادین اسلامی خود و دیگران را نسبت به افتادن در ورطه التقاط مصون سازی کنند. محمدرضا باقرزاده ✍️ کانال محمدرضا باقرزاده، حاوی دیدگاهها و فعالیتهای علمی و سیاسی دکتر محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق بین الملل، عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره https://eitaa.com/bagherzadeh ارتباط با ادمین @mrb1344 @bagherzadeh
آقای محقق داماد گفت: ترویجِ تفکرِ دیگرپذیری باید از دوره دبستان شروع شود؛ در دانشگاه دیگر نمی‌توان کاری کرد! فکر می‌کنم امروز آنچه امام موسی صدر آغاز کرده در بحث آموزش و پرورش باید اجرا کنیم و آن این است که بچه‌ها را به دیگرپذیری عادت دهیم. آماده کنیم که تنها تو نیستی و همه حق دارند و همه ذی‌حق هستند. دشمنی و عداوت را نباید در دل بچه کاشت و این شیوه امام موسی صدر است. ایشان به کشوری به نام لبنان رفت که در درون آن چندین دین وجود داشت. یک عالم شیعی توانست در کلیسا همه را دور هم جمع کند. وی که به ایران می‌آمد نقل می‌کرد که چطور با یهودی‌ها و مسیحی‌ها می‌نشیند. این حالت را اگر از درون دوره دبستان شروع نکنیم موفق نخواهیم شد. اگر می‌خواهیم در بزرگسالی تزریق کنیم اثری ندارد. بعد از چندین سال فهمیدیم که اختیارات همه چیز در دست آموزش و پرورش است. در دانشگاه نمی‌توان کاری انجام داد. لبنانی‌ها با این اندیشه توانستند کنار هم زندگی کنند. باید از آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری را ترویج کنیم. چرا باید در قلوب تفتیش کنیم؟ آنچه هست این است که هر کسی قوانین را رعایت کند. نقد: خلاصه مطلب آنکه اگر مقصود آقای محقق داماد تولرانس غربی باشد که برآمده از نسبی گرایی است هرگز با مبانی اسلامی سازگار نیست و همزیستی با فتنه گر و ظالم و استکبار در جامعه اسلامی امکان ندارد اما اگر مراد همزیستی با انسانهای غیر همکیش باشد سابقه تاریخی ملت ایران با مطالب آقای محقق داماد بیگانه است. مردم ایران در کنار مردم مسیحی و یهودی و زرتشتی زندگی کرده و می کنند و البته جایگاه هر جمعیتی به نسبت وزن آن باید در جامعه رعایت شود که اصل مقبول در دموکراسی و جمهوریت هم هست. در کنار این البته خشم علیه ظالم از ضمانت های اجرای عدالت است که رکن همزیستی مسالمت آمیز است و قهر زدایی مطلق با عدالت خواهی سازگار نیست. محمدرضا باقرزاده @bagherzadeh
محمدرضا باقرزاده: استفاده از تجارب علمی؟ یا تاثیر پذیری از فرضیات موهوم؟ دکتر ابراهیم موسی زاده در مورد اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر "استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها" تاکید کرده است می گوید: تجارب پیشرفته بشری منحصر در تکنولوژی نیست، بلکه شامل عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره نیز می شود و مثلاً در عرصه دانش حقوق تجارب موفق و پیشرفته تفکیک قوا، حقوق شهروندی، انتخابات آزاد، نظارت پذیری، ادواری بودن دوره زمامداری، عمومی بودن مجازات ها، اصل عدم مداخله در امور کشورها، نفی تروریسم و غیره از جمله این دستاوردها است که معمولا مروجان چنین تجارب ارزشمندی با عناوین اتهامی سنگینی مواجه می‌شوند. @e_mousazadeh نقد: باید توجه داشت که هر چند تجارب پیشرفته بشری منحصر در تکنولوژی نیست و شامل عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره نیز می شود و مثلاً در عرصه دانش حقوق، تجارب تفکیک قوا، حقوق شهروندی، انتخابات آزاد، نظارت، ادواری بودن دوره زمامداری، اصل عدم مداخله در امور کشورها، نفی تروریسم و نظایر این عناوین پر طمطراق هم می شود اما برای استفاده از آنها نیاز به عمق بینش علمی و دینی است که گاهی افراد فاقد چنین بینشی به دام دفاع چشم و گوش بسته از این تجارب می افتند. معمولا مقلدان چنین تجاربی با سعی در نفوذ به بدنه فکری جامعه دینی و انقلابی دارند که جا دارد نیروهای انقلاب مترصد این جریانهای انفعلالی باشند و با تجهیز به اندیشه های بنیادین اسلامی خود و دیگران را نسبت به افتادن در ورطه التقاط مصون سازی کنند. علت این حساسیت آن است که د رعلوم انسانی نقش مبانی معرفت شناختی و هستی سناختی و انسان شناختی و ارزش شناختی بیشتر است که کمی بی توجهی ممکن است دانشور و اندیشه ورز این علوم را به ورطه التقاط علمی و لغزش ایمانی بیاندازد. @bagherzadeh
چرا مذاکره نه؟ آمریکا به عنوان مظهر استکبار و با روحیه برتری جویی دارای خصلتهایی است: 1. قدرت خود را ملاک حق قرار میدهد. 2. منابع خود را بر همه کشورها و ملتها مقدم میدارد. 3. سایر کشورها را نوکر و برده خود به حساب میآورد. 4. برای سایر کشورها هیچ هویت مستقلی قائل نیست. 5. تنها از حکومتهای دست نشانده خود و طاغوتهای جهان حمایت میکند. 6. ظلم به مخالفین خود را تکلیف و وظیفه اصلی خود میداند. 7. برای براندازی مخالفین، دست به هر فتنه و جنایتی میزند. 8. آدم کشی و جنایت برایش یک امر معمولی و کاری آسان است. 9. در قالب اسلام هراسی، نفی اسلام ناب محمدی(ص) را هدف قرار میدهد. 10. کشورها و ملتها را با وصف سلطه پذیر میخواهد. 11. اقلیت را بر اکثریت تحمیل میکند. 12. ملتهای فداکارِ مدافعِ حق را تروریست معرفی میکند. 13. به ظلم و جنایت بر بشریت افتخار میکند و هیچ شرمی ندارد. 14. آواره کردن مظلومان و مسلمانان را یک ارزش میشمرد. 15. گردن کلفتی و قلدری و زور گویی و کشتار انسانها را یک ارزش میداند. 16. اهل پذیریش هیچ منطق و استدلال عقلانی نیست. 17. تفکر غیر خود و ضد خود را تحمل نمیکند. اهداف امریکا از طرح مساله مذاکره: 1. ایجاد اختلاف و دو دستگی در میان مردم ایران با تقسیم بندی موافقان و مخالفان مذاکره؛ 2. ایجاد فاصله بین مردم و مسؤولین و تضعیف خدمتگزاران نظام؛ 3. از بین بردن قبحِ مذاکره در میان ملت ایران؛ 4. تکمیل نظام تک قطبی در جهان و بازگرداندن ابهت آمریکا در دنیا؛ 5. فرو نشاندن جریان بیداری اسلامی در جهان و نفی الگوپذیری از جمهوری اسلامی ایران؛ 6. به شکست کشاندن جبهه مقاومت و گفتمان ایستادگی و پایداری؛ 7. راحت شدن خیال آمریکا از ایجاد هر جریان معارض با آمریکا؛ 8. جلوگیری از احساس توانایی استقلال سایر ملتها و دولتهای جهان؛ 9. شکست دادن قدرت اسلام ناب محمدی(ص) در جهان؛ 10. جلوگیری از گسترش گرایش به اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام حقیقی و اسلام پا برهنگان؛ 11. ایجاد یک یاس عمومی در میان ملت ها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان؛ 12. بی حیثیت کردن و بردن آبروی جمهوری اسلامی ایران و شکستن قدرت و صلابت نظام مردم سالاری دینی؛ 13. گسترش سلطه و نفوذ استکبار آمریکا در جهان؛ 14. رشد دروغین احساس نیاز کشورها و ملتها به آمریکا؛ 15. جلوه دادن راه باطل به جای راه حق و گرایش ملتها به طاغوت و ظلمت؛ 16. وادار کردن ملت ایران به تسلیم در برابر آمریکا؛ 17. شکستن قدرت تحلیل سیاسی و بصیرت ملت ایران؛ 18. ترویج فرهنگ غربی و ولنگاری و بیبند و باری و بیدینی در جهان. دلایل مخالفان مذاکره با آمریکا: 1. منافع ملی با هویت ملی و هویت انقلابی نباید در تعارض باشد و مذاکره، علاوه بر به خطر انداختن هویت ملی و انقلابی ما، هرگز منافع ملی ملت ایران را تامین نمیکند؛ 2. مذاکره زمانی منتج به تامین منافع ملی میشود که مؤلفههای قدرت و اقتدار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما در شرایط مناسبی باشد؛ 3. با توجه به تجربههای ملت ایران، مذاکره با آمریکا مضرات فراوانی برای کشور دارد. ماجرای برجام، آخرین تجربهای است که به جای برداشتن تحریم ها، تحریم ایران را شدیدتر کرد؛ 4. مذاکره زمانی به نتیجه میرسد که طرف مقابل به عهدش وفادار باشد؛ 5. مذاکره زمانی منتج به تامین منافع ملی میشود که طرف مقابل اهل منطق باشد؛ 6. مذاکره زمانی اثربخش است که طرف مقابل اهل خدعه نباشد؛ 7. مذاکره با کسی فایده دارد که با ملت ایران دشمن نباشد؛ 8. مذاکره با آمریکا به معنای قبول فشار حداکثریای است که با قبول مذاکره، این فشار در هر زمانی نهادینه خواهد شد و هرجا ایران حرف آمریکا را قبول نکرد، آمریکا با فشارحداکثری میخواهد او را تسلیم میکند؛ 9. مذاکره با آمریکا به معنای عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضع حق طلبانه و شکست جبهه مقاومت است
10. مذاکره با کشوری که سیاستش بر دروغ و فریب و خیانت استوار است، معنا ندارد؛ 11. مذاکره با آمریکا به معنای قبول رژیم غاصب صهیونیستی و تکرار جنایت آن‏ها در فلسطین و منطقه است؛ 12. قبول مذاکره به معنای قبول ظلم و ستم آمریکا به ملتهای مستضعف و مظلوم جهان است، 13. مذاکره با آمریکا به معنای قبول حرف زور آمریکا و تسلیم در برابر قلدری آمریکای جهان خوار است؛ 14. قبول مذاکره به معنا و مفهوم تایید مسدود کردن اموال ملت ایران در بانکهای آمریکاست؛ 15. مذاکره به معنای قبول غارت اموال ملت ایران توسط آمریکا و تسلیم در برابر جنایتهای آمریکا است؛ 16. مذاکره با آمریکا به معنای پذیرش نابودی انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلابی است؛ 17. مذاکره با کشوری که خود را از حق بالاتر میداند و زیر بار حق نمیرود؛ جز ضرر، حاصلی ندارد؛ 18. مذاکره با کشوری که دولتها و ملتهای مظلوم را تحقیر میکند و به آنها تجاوز مینماید، بیفایده است؛ 19. مذاکره با کشوری که با تکیه بر قدرت خود در هرجا که راه برای اعمال زور باز باشد، در امور دیگر کشورها دخالت میکند و زشتترین اعمال نظیر تجاوز، دزدی و آدمکشی را مرتکب میشود، پذیرش ظلم به بشریت و تایید دزدی و آدمکشی است؛ 20. مذاکره با کشوری که طبیعتش به زورگویی و تجاوز و تعرض استوار است، آب در هاون کوبیدن است؛ 21. مذاکره با آمریکایی که به فکر مسائل انسانی و قوانین بین المللی نیست، جز خسران، نتیجهای ندارد؛ 22. آمریکا از قدرت گرفتن امت اسلامی به شدت نگران است و آن را زنگ خطری برای خود میداند و به یقین هیچ مشکلی از مشکلات جمهوری اسلامی ایران را مذاکره حل نمیکند؛ 23. طبق آیات قرآن و احادیث اولیای الهی و طبق مبانی انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلابی و اسلامی، مبارزه با استکبار یک تکلیف شرعی و دستور دینی است و امت اسلامی نمیتواند با دشمن خدا مذاکره کند؛ 24. جمهوری اسلامی بیش از چهل سال بدون آمریکا مانده و رشد کرده است و امروز هیچ نیازی به مذاکره با آمریکا جهان خوار ندارد؛ 25. آمریکایی که همانند گذشته با ملت ایران دشمنی دارد و از مخالفین جمهوری اسلامی ایران حمایت میکند و علیه ملت ما توطئه چینی میکند و نسبت به مردم ایران کینه و خصومت دارد، هرگز با مذاکره مشکلی را برای ما حل نمیکند؛ 26. دولتمردانی که تنها با سرخ پوستهای آمریکایی 94 بار پیمان بستند و عهد شکستند، هرگز قابل اعتماد در میدان مذاکره نیستند. 27. انقلابهای جهان در پای میز مذاکره با آمریکا و مستکبرین شکست خوردند و میدان را به نفع آمریکا خالی کردند؛ 28. ملت ایران، خصومتها و دشمنیهای مکرر آمریکا در حق خودش را فراموش نمیکند و هرگز اجازه نمیدهد کسی با آمریکا مذاکره کند و این ملت هرگز تسلیم تسلط آمریکا نمیشود و زیر بار ذلت میرود؛ 29. هیچ رابطه محبت و عطوفت و دوستی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود ندارد که انگیزه مذاکره با آمریکا را ایجاد نماید؛ 30. یک اصل بر تفکر هر انسان مسلمانی حاکم است و آن اصل عبارت است از نفرت از ظلم و ظالم و مقابله با ظلم و ظالم و بر این اساس به جای مذاکره، باید از آمریکا اعلام انزجار کرده و با آن مقابله و مبارزه نمود؛ 31. مذاکره در عرف سیاسی یعنی معامله، داد و ستد، یعنی یک چیزی بگیر و یک چیزی بده. ما از انقلاب اسلامی چه میخواهیم به آمریکا بدهیم تا از او چیزی بگیریم؟ 32. حل مشکلات کشور و تامین منافع ملت ایران در سایه اتکاء به خدا و اتکاء به خود و اتکاء به فکر و اراده و ایمان خود و اتکاء به جوانهای خود و شخصیتهای خود حاصل میشود و هیچ کدام از اینها در مذاکره وجود ندارد. ✍️ کانال محمدرضا باقرزاده، حاوی دیدگاهها و فعالیتهای علمی و سیاسی دکتر محمدرضا باقرزاده، دکترای علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق بین الملل، عضو هیات علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره https://eitaa.com/bagherzadeh ارتباط با ادمین @mrb1344
هدایت شده از بیداری طلاب
🔻حجت الاسلام باقرزاده 🔻اصرار شیعه انگلیسی بر عقل گریزی و موج سواری بر کرونای جهالت عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) 🔹اگر وزارت بهداشت با شفاف سازی و دقت، پروتکل ها و برنامه های خود را به موقع اعلام کند، مردم و هیئات و متدینین تبعیت می کنند. 🔹علت این که جریان تشیع انگلیسی بر این آتش می دمند، همنوایی با سیاست های دولت انگلستان است؛ هر چه مشکلات ما در برابر کرونا بیشتر شود، خوشحالی انگلیسی ها بیشتر خواهد شد. 🔹جریان تشیع انگلیسی جهت کسب مشروعیت برای خود به چنین مواضع عوام فریبانه ای نیاز داشته و تمایل دارند که در میان مردم، افرادی ولایتمدار و ولایت مآب شناخته شوند، بنابراین، بر موج ناآگاهی های عمومی سوار می شوند. 🔹امروز مردم برای مقابله با تهدیدات کرونا باید شکل عزاداری خود را تغییر دهند و اگر لازم باشد، مراسم عزاداری را با جمعیت کمتر و در فضای باز برگزار کنند. 🔹چرا برخی این مقدار خشک مغز و متحجر هستند که فکر می کنند اگر سنج و طبل عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) جا به جا شود، دیگر عزاداری نیست؟ ♨️اخبار‌ داغ‌‌‌ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸جریان شناسی دولت ها در نظام اسلامی 🔻گفتگوی با حجت الاسلام باقرزاده 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸جریان شناسی دولت‌ها در نظام اسلامی حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹️ انتقادات بسیاری به دولت زمان جنگ وارد بود به عنوان مثال یکی از آن انتقادات این است که نسخه اقتصادی اش، نسخه سوسیالیستی بود. 🔹️ در دولت سازندگی نظریه های آن، اقتصاد کشور را به سوی نظریه «ژاپن اسلامی» و اقتصاد مبتنی بر لیبرالیسم سوق می داد و این موضوع با هویت انقلاب اسلامی در تضاد بود. 🔹️ دولت سازندگی همواره به مدل های اقتصاد غربی توجه داشت و این در حالی است که امروز مشاهده می کنیم بر اساس اذعان کارشناسان آمریکایی مدل های اقتصاد غربی به ویژه خود آمریکا رو به افول هستند. 🔹️ ثمره نگرش غربی به اقتصاد امروز خود را در ایجاد شکاف فاحش طبقاتی و تورم نشان داده است. 🔹️ دولت سازندگی و کارگزارانی اقتصاد را پدیده ای فواره ای می دانست که ها می توانند از اصل آن بهره مند شده و مردم باید از اطراف آن معیشت خود را پیگیری کنند. 🔹️ خیانتی که دولت اصلاحات به مردم خسته از دولت سازندگی کرد این بود که آنها را از چالش تئوری های اقتصادی غربی به چالش تئوری های سیاسی غربی وارد کرد. 🔹️ با خیانت دولت اصلاحات، نهادها و احزاب بسیاری شکل گرفت تا تئوری های مربوط به جامعه مدنی اعم از لیبرالیسم، سکولاریسم، اومانیسم، فمینیسم و نسبی گرایی را مطرح کنند. 🔹️ نقدی که به دولت نهم وارد می شود این است که شعار عدالت را مطرح کرد، اما در زمینه اجرای آن «من و تو» داشت، یعنی عدالت برای شما آری، اما برای من و اطرافیانم خیر! 🔹️ این دولت عدالت را به قیمت دور کردن مردم از ، ، حوزه و ولایت فقیه پیگیری می کرد. 🔹همه این موارد سبب شد مردم به پرچمدار دولت سازندگی یعنی دولت آقای روحانی که مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی بود رأی دهند. 🔹️ این دولت مردم را با تورم و گرانی های افسارگسیخته و کاهش روز افزون ارزش پول ملی تنها گذاشته و امید بسته اند که غربی ها به برجام مرده توجهی نشان دهند و اقتصاد کشور با برجام نیمه جان مقداری رونق پیدا کند. 🔹️ هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جهانی سازی اسلام است و افراد باید این موضوع را به خوبی بشناسند. 🔹️ اگر مسأله دولت اسلامی محقق شده و دارای مسؤولانی پر کار، پاکدست، عدالت محور، شجاع، مدیر و مدبر و انصاف محور باشیم، جامعه سازی اسلامی بسیار آسان محقق خواهد شد. 🔹️ مسؤولان کنونی در برابر سیاست های غربی عقب نشینی کردند تا معیشت مردم را درست کنند، اما آیا با این کار مسأله معیشت مردم و مشکلات اقتصادی درست شد؟ 🔹️ ما باید دولتی جوان و حزب اللهی و انقلابی را برای آینده انتخاب کنیم، زیرا امید به آینده، نشاط، مسؤولیت پذیری، ساختن کشور با حفظ استقلال، خطر پذیری، مواجهه با نظام سلطه و... از شاخصه های این دولت بوده و می تواند در مسیر اسلامی سازی دولت و حل مشکلات اقتصادی مردم گام های اساسی بردارد. 🌐 rasanews.ir/002m9U 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از غرب آسیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شجاعت بی نظیر رزمنده یمنی اسیر در برابر مزدروان ارتش سعودی @Westasia
1399-06-17-Tahlil-OstadBagherZade.mp3
4.83M
تحليل سياسي تاكيد دوباره مقام معظم رهبري بر ضرورت پرهيز از سند 2030 و دلائل مخالفت ايشان با اين سند حجت الاسلام و المسلمين دكتر باقرزاده 1399-06-17 ———————————— به كانال "سفره فرهنگي ريحانه" بپيونديد👇👇 🆔 @SofreFarhangiReyhane
1399.06.18 - دکترباقرزاده -سند2030.mp3
10.01M
مسئولیت دولت در گسترش فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش ✍️«محمدرضا باقرزاده» دکترای علوم سیاسی و کارشناس ارشد حقوق بین الملل https://eitaa.com/bagherzadeh ارتباط با من @mrb1344
‎⁨جدول مغایرتهای سند2030 یونسکو⁩.pdf