اهمیت ادبیات
علی علیهالسلام مردم را در مواجهه با دنیا به دو گروه تقسیم می کند ابصر بها و ابصر الیها ، اولی را موفق و رهیافته و دومی را ناموفق و گرفتار می داند
یعنی دو حرف جر به کار گرفته موجب دو معنای متفاوت شده است
مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِي حَلاَلِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ مَنِ اِسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ وَ مَنِ اِفْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ.
(نهج البلاغه ، خطبه ۸۲)
۱چه بگویم از حال خانه ی که اول آن زحمت و آخرش فانی شدن است (یعنی نعمتهای دنیا به زحمت به دست می آیند و ماندگار نیستند)
۲در حلال آن حساب است ( کجا مصرف می شود و حقوق واجبه یعنی خمسرو زکات آن آیا پرداخت شد ؟) و در حرام آن عقاب است
۳.بی نیاز در آن در معرض آزمایش است و نیاز مند در آن محزون است (هیچکس راحت نیست)
۴ کسی که برای به دست آوردن دنیا تلاش کرد از دست می دهد و کسی که بی خیال دنیا شود دنیا طالب شود
۵هر کس به دید اعتبار دنیا را بنگرد او را بصير می کند(به دردسرها، زوال پذیری امتحانهای در نعمتهای آن ) و هر کس والهانه به آن چشم بدوزد او را کور می کند (تا عیب و فانی بودنش را نبیند)
۶ شرح علامه خویی: ابصر که متعدی است در ابصر بها با با متعدی شد تا معنای استعانت برساند و در ابصر الیها با الی متعدی شد تا ابصر به فعل توجه و التفات تضمین شود
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳مراسم ششمین سالگرد عروج ملکوتی عالم عامل حضرت آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی رحمة الله علیه
و نهمین سالگرد رحلت حاجیه خانم کوهستانی همسر مکرمه ایشان
🔹۳۱شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵الی ۱۷ عصر
◀️ سخنران :حجت الاسلام والمسلمین رعایتی
◀️ مداح : حجت الاسلام والمسلمین ایزدی
🔹در مسجد مدرسه علمیه فیضیه مازندران
کانال رسمی مدرسه علمیه فیضیه مازندران
@faiz432
تقوی در خفا امری بایسته و در عینحال دارای تشویقی
۱.آنها که در پنهانی از مخالفت فرمان الهی می ترسند (جایزه و تشویقی دارند) برایشان مغفرت و آجری بزرگ است
۲(،تقوای در خفا امری بایسته و لازم است و باید بدانید که ) پنهان یا آشکارا سخن بگویید (خدا می داند چرا که) او دانا به دلها (و خطورات آن ) است.
۳.آیا از پنهان خبر ندارد خدایی که خالق است ، عالم به امور باطنی و آگاه است.؟
اِنَّ اَلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ*
وَ أَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اِجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ اَلصُّدُورِ * أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ
ملک۱۲ _ ۱۳
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
بعضی تغییرات ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔹بررسی تفاوتهای اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ منصوب شدند، با دوره قبل، نشان میدهد که آقایان حجتالاسلام والمسلمین اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر به اعضای مجمع تشخیص مصلحت اضافه شدهاند.
🔹همچنین نام افرادی مانند آیات جنتی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی و آقایان حسن روحانی و علی اکبر ناطق نوری در بین اعضای جدید حضور ندارند.
🔹همچنین از بین اعضایی که در ۲۳ مرداد ۹۶ حکم گرفته بودند، افرادی مانند آیتالله هاشمی شاهرودی،آیتالله ابراهیم امینی نجفآبادی، آیتالله محسن مجتهد شبستری، و آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدحسن فیروزآبادی درگذشتهاند.
🔹آقایان رئیسی و قالیباف و اژهای که پیش از این جزو اعضای حقیقی بودند در این دور به عنوان روسای قوای سهگانه و به صورت حقوقی در مجمع تشخیص عضویت دارند. امّا آقای حسن روحانی که پیش از دوره ریاستجمهوری خود به عنوان عضو حقیقی در این مجمع حضور داشت، در میان نامهای جدید دیده نمیشود.
@TasnimNews
خلق انسان و نعمت ها برای مشخص شدن برترین ها در کارنیک
۱. در سوره هود فلسفه خلق آسمان و زمين در ۶ روز و بودن عرش الهی بر آب را آزمایش مردم برای معلوم شدن بهترین ها در کار نیک قرار داد
وَ هُوَ اَلَّذِي خَلَقَ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى اَلْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ اَلْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبِينٌ هود۷
۲در آل عمران فلسفه اینکه آنچه روی زمین است به عنوان زينت زمین خلق شد آزمایش مردم برای معلوم شدن بهترین ها در کار نیک قرار داده شد.
إِنّا جَعَلْنا ما عَلَى اَلْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً آل عمران۷
۳ در سوره ملک خلق مرگ و زندگی برای آزمایش مردم قرار داده شد تا معلوم شود بهترین ها در کار نیک چه کسانی هستند
تَبارَكَ اَلَّذِي بِيَدِهِ اَلْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ * اَلَّذِي خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ اَلْعَزِيزُ اَلْغَفُورُ . ملک۱ و ۲
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راستی آزمایی ۲
عابدی در ر أس قدرت
عبدالملك بن مروان متوفی ۸۴ ه ق است که بیش از بيست و يك سال خلافت كرد و پيش از سلطنت پيوسته ملازمت مسجد داشت و تلاوت قرآن مىنمود و او را حَمامَةُ المسجد ( کبوتر جل مسجد) مىگفتند. چون خبر سلطنت به او رسيد قرآن را بر هم نهاد و گفت: «سَلامٌ عَليك، هذا فِراقٌ بَيني وَبَينك».( خدا حافظ ، وقت جدایی ما فرا رسید)
او مردى قاتل و خونریز و بخيل بود و اوّل كس است كه پول را به سكّۀ اسلامى نقش زد، به تفصيلى كه دميرى در حيوة الحيوان نقل كرده. و او است كه در خواب ديد كه چهار مرتبه در محراب بول كرد. سعيد بن المسيّب تعبير كرد كه چهار نفر از صلب او خليفه و صاحب محراب شوند و چنان شد كه تعبير كرده بود. و بعضى همين چهار خليفه را مراد گرفتهاند از «أكبش أربعه» در كلام امير المؤمنين در حقّ مروان: «وَهُوَ أبو الأكبش الأربعة، إلخ» ( قمي، فيض العلام ص ۱۲۴)
#راستی_آزمایی
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#راز_ترس
امام خامنه ی : وقتیکه هیبت دروغین دشمن در چشم مخاطبانی مثل ملت ما به رخ کشیده میشود نتیجه آن در میدان سیاسی ترس و در میدان فرهنگی خضوع در برابر دشمن است. ۱۴۱/۶/۳۰
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
لطفا عالم ربانی شوید
پیام انبیا :
عالم ربانی( یعنی کامل در علم و عمل) شوید چون کتاب آسمانی آموزش می بینید و آموزش می دهید
كُونُوا رَبّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ اَلْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (آل عمران ۷۹ ، تفسیر شبر)
#صفر #فاضل_استرآبادی
https://eitaa.com/MohammadGelayeri