eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
668 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
📜(وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ) (آل عمران۱۶۹) ☘یادواره بیش از 95 شهید روحانی شهرستان بابل ▪️همزمان با سالروز وفات حضرت ام البنین و روز بزرگداشت مقام شامخ مادران و همسران شهدا ، یادواره شهدای روحانی شهرستان بابل برگزار می‌شود. 🎙سخنران:حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی نماینده ولی فقیه در سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نوای گرم حاج مرتضی طاهری 🕰 شنبه 25 دی ماه بعد از نماز مغرب وعشاء 🕌 مسجد مدرسه علمیه فیضیه مازندران 🌐از عموم امت شهیدپرور مازندران برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید. ✅مراسم با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد. کانال رسمی مدرسه علمیه فیضیه مازندران @faiz432
https://www.khabarfoori.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-59/2918456-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA آقای مرعشی از ارکان حزب کارگزاران: به نظر من نه آقای سلیمانی در ماه ها و سالهای آخر خیلی تحلیل ها و مواضع آقای هاشمی را قبول داشت و نه آقای هاشمی همه آنچه توسط سردار سلیمانی انجام می شد را قبول داشت. آقای سلیمانی در آخرین حرفی که از ایشان شنیدم گفت که آقای هاشمی چون مدتی است که سیستم اطلاعاتی کشور، اطلاعات دقیق را به ایشان نمی دهد و دسترسی به اطلاعاتش ضعیف شده، تحلیل هایش از واقعیت فاصله گرفته است. این برداشت آقای سلیمانی نسبت به آقای هاشمی در سال های آخر بود. یعنی به آنچه آقای هاشمی تحلیل می کرد، خوشبین نبود.
سلام علت اینکه در سه آیه تزکیه بر تعلیم مقدم شده و یه آیه تعلیم بر تزکیه چیست؟ آیات ۲ سوره مبارکه جمعه و ۱۵۱ بقره و ۱۶۴ آل عمران اما در ۱۲۹ بقره علم بر تزکیه مقدم شده . سلام در آیه که علم مقدم شده است سخن حضرت ابراهیم است و آیات دیگر فرموده خدا است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم مسخره کردن دیگران رفتاری نابخردانه یا ایها الذین آمنوا لایسخر قوم من قوم عسی ابن یکونوا خیرا منهم و لا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن... (حجرات 11) احترام گذاشتن به دیگران رفتاری خردمندانه است، که اثر آن انتظار احترام متقابل است ، و اگر کسی دیگران را احترام نکند نباید انتظار احترام هم داشته باشد. یکی از رفتارهای ناپسندی که ممکن است شخص به آن مبتلا شود رفتار تمسخر دیگران است ، که پیامد آن بر انگیختن حس انتقام و ایجاد کینه و نفاق است ، و از جمله پیامدهای آن از بین رفتن امنیت مسخره کننده است ، زیرا طرف مقابل اگر همان لحظه نتواند از خودش دفاع کند به فکر دفاع خواهد افتاد. تمسخر یعنی: نقل کردار یا گفتار و خلقت و اوصاف مردم به قول یا فعل یا به اشاره یا به کنایه به طوری که موجب خنده دیگران شود ( قمی ،المقامات العلیه ص 145) از نظر قرآن مسخره کردن رفتاری غیر خردمندانه است ، در سوره بقره قصه ی از بنی اسرائیل نقل می کند که فردی کشته شد و خداوند دستور داد گاوی بکشند و با زدن عضوی از آن بر بدن مقتول آن مقتول زنده شده و قاتل خود را معرفی می کند ، بنی اسرائیل از آن تعجب کرده و به حضرت موسی گفتند آیا ما را مسخره می کنی ؟ «أ تتخذنا هزوا » چون بین ذبح گاو و فیصله دادن خصومت و شناسایی قاتل مناسبتی نمی دیدند (طباطبائی ، المیزان) حضرت موسی در جواب فرمود :«اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین» ، جهل در اینجا به معنای بی خردی است که مقابل عقل است نه به معنای نادانی که مقابل دانش است ، جهل به معنای بی خردی با دانستن قابل جمع است ( جوادی آملی ، تسنیم) لذا در قرآن کریم دلیل این که کفار نماز را به تمسخر می گرفتند را به کار نبستن عقل دانست ، «اذا نادیتم الی الصلاة اتخذوها هزوا و لعبا ذلک بانهم قوم لا یعقلون» ( مائده 58)ادامه دارد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عوامل مسخره کردن : عداوت ، تکبر ، یا حقیر شمردن طرف مقابل یا صرف خندیدن و نشاط آوردن برخی از اهل دنیا عواملی هستند که بستر تمسخر را ایجاد می کنند ( قمی ، المقامات العلیة ص 145) ادامه دارد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راه نجات از رذیله مسخره کردن( درمان) : اولا : باید فکر خود را به کار بست و اندیشید که انسان خردمند نباید کاری کند که غیر خردمندانه باشد و نیز امنیت او را به خطر اندازد. ثانیا: به نتیجه عمل نگاه کند ، به عذابی که برای آن در نظر گرفته شد و در قرآن کریم بیان شده است : « مجرمین به مومنین می خندیدند وهنگامی که از کنارشان رد می شدند با اشاره آنها را استهزا می کردند و وقتی به خانواده خود بر می گشتند مسرور از رفتار خود بودند و وقتی مومنین را می دیدند می گفتند اینها گمراهان هستند ،آنها که نگهبان مومنان نبودند اما امروز که قیامت بر پا شد این مومنین هستند که با تکیه دادن و با سرور نظاره گر آنها هستند که چگونه نتیجه تمسخر خود را می بینند ، کفار جز نتیجه عمل خود را نمی بینند ( مطففین 39-26 و المیزان) ثالثا : به چه دلیلی به خود حق می دهیم دیگران را مسخره کنیم ؟ کسی چه می داند؟ شاید شخصی که در نظر ما حقیر است از ما بهتر باشد یا در آینده عاقبت به خیر شود ولی مسخره کننده در حالی که هنوز در غرور خود غطه ور است مرگش فرا برسد ، در سوره حجرات فرمود :«ای اهل ایمان مردانی دیگران را مسخره نکنند شاید آنها از مسخره کننده ها بهتر ب»اشند و زنانی زنان دیگر را به تمسخر نگیرند شاید از مسخره کننده گان بهتر باشند» ، «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم و لا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ...» ( حجرات 11 ) باید هنگام سنجیدن خود با دیگران کلان نگر باشیم و بدانیم که برتری برای کسی است که عاقبت به خیر است « فلما جائتهم رسلهم بالبینات فرحوا بما عندهم من العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون» ( غافر 83) مراد از علم همان مشغول شدن به زینت دنیا و فنون تدبر آن و رسیدن به لذائذ آن است «یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا وهم عن الآخرة هم غافلون» آنها ظاهر از حیات دنیا را می دانند و از آخرت غافلند (زمر 7) یعنی علم ظاهری که کسب کردند خوششان آمده و جذبش شدند که موجب شد از معارف حقیقی رسولان اعراض کنند و آنها را سبک بشمارند و استهزا کنند ( المیزان) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
سلام متن فی نفسه درست است ولی نتیجه نمی دهد که مسلح نباشید ، بلکه نتیجه اش این است برای دشمن خارجی و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و در عین حال باید پیوند با مردم حفظ شود که لا رای لمن لایطاع
امام سجاد علیه السلام : 1 .نمی توانی با هرکس که خواستی همنشین شوی چون خداوند متعال فرمود :" وقتی می بینی دشمنان مشغول بد گویی از آیات ما هستند از همنشینی با آنها اجتناب کن تا وارد بحث دیگری شوندو اگر شیطان موجب فراموشی تو شد و با آنها نشستی بعد از متوجه شدن به نشستن با ستمکاران ادامه نده "( انعام 68) 2.نمی توانی هر چه خواستی بگویی چون خدا وند متعال فرمود :"آن چه به آن علم نداری پیروی نکن" (اسرا 36)و نیز رسول الله صلی الله و آله فرمود:"خدا رحمت کند بنده ی را که به خیر سخن گفت در نتیجه ( به عنوان عمل نیک و ذخیره آخرت از آن )بهره برد و یا سکوت کرد و( ازعقاب و پیامدهای سخنان گناه آلود) سالم ماند " 3.نمی توانی هر چه خواستی بشنوی چون خدا تعالی فرمود:"از گوش و چشم و دل پرسیده می شود " (شنیدن نیز یک عمل است باید در برابر آن پاسخ گو بود) (اسرا 36) عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع‏ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَقْعُدَ مَعَ مَنْ شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ‏ وَ تَعَالَى يَقُولُ‏ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‏ وَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَكَلَّمَ بِمَا شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَالَ‏ وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ‏ وَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً قَالَ خَيْراً فَغَنِمَ أَوْ صَمَتَ فَسَلِمَ وَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَسْمَعَ مَا شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ‏ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا. علل الشرائع، ج‏2، صص: 606 و605 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شاخص های انسان سالم از نظر حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه: 1.تعلم مجدانه: «حکمت را بشنود و بفهمد و حفظش کند» 2.پندپذیری:«به خیر دعوت شود و بپذیرد» 3.پیرو ی از رهبر:«دامن رهبر هدایتگر را بگیرد و نجات یابد» 4.مراقبه:«مراقب مخالفت پروردگارش باشد و از گناه خود بترسد» 5.خلوص:«عمل صالح خالص برای آخرت بفرستد» 6.نیک رفتاری:«کار صالح انجام دهد» 7.آخرت محوری «برای ذخیره آخرت کار کند و از گناه بپرهیزد» 8.مبارزه با نفس:«خاسته ی دل را رها کند و عوض آن برای آخرت جمع کند ، با نفس مبارزه کند و آرزوی نفس را پی جویی نکند» 9.شکیبائی:«صبر را شتر راهوار نجات خود قرار دهد ( و در مبارزه با نفس و ذخیره برای آخرت کوتاه نیاید)» 10. تقوی محوری :«تقوی را توشه سفر مرگش قرار دهد» 11.پیروی از راه راست و دوری از مشتبهات:« راه روشن و واضح را بپیماید و از آن جدا نشود» 12. بهره گیری از فرصت زندگی :« فرصت زندگی را بهره گیرد و با شتاب برای مرگ مهیا شود و از کار( نیک )توشه برگیرد » «خداوند چنین مرد (شخص) را رحمت کند» 76 و من خطبة له ع في الحث على العمل الصالح‏ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ حُكْماً فَوَعَى‏ وَ دُعِيَ إِلَى رَشَادٍ فَدَنَا وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا رَاقَبَ رَبَّهُ وَ خَافَ ذَنْبَهُ قَدَّمَ خَالِصاً وَ عَمِلَ صَالِحاً اكْتَسَبَ مَذْخُوراً وَ اجْتَنَبَ مَحْذُوراً وَ رَمَى غَرَضاً وَ أَحْرَزَ عِوَضاً كَابَرَ هَوَاهُ‏ وَ كَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ التَّقْوَى عُدَّةَ وَفَاتِهِ رَكِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ اغْتَنَمَ الْمَهَلَ‏ وَ بَادَرَ الْأَجَلَ وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ‏ (خطبه 76 از نهج البلاغه دکتر صبحی صالح) https://eitaa.com/MohammadGelayeri