eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
118 عکس
8 ویدیو
21 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
از ارتقا تا سقوط.pdf
820.4K
؟ 💥از هر سه مقاله منتشر شده در مجلات غیرمعتبر خارجی، یک مورد آن ایرانی بوده است! ⚠️گاهی در یک نشریه، از یک نویسنده 8 مقاله به چاپ رسیده است! ‼️طی یک دهه گذشته؛ تنها 10 مجله نامعتبر باعث خروج 3 میلیون دلار ارز از کشور شده‌اند! ❌برخی از نویسندگان برای ارتقاء علمی خود در مراکز علمی یا برخی دانشجویان برای دفاع از پایان نامه خود با صرف هزینه، با چاپ مقالات در اینگونه مجلات، کار خود را پیش می برند. 🤔آیا جامعه علمی ما به مجلات نامعتبر پایان خواهد داد یا این انعکاس، دانش ایرانی را نامعتبر خواهد کرد؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📣📣 ❇️ کرسی علمی ترویجی مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقدین: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار روان‌شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📝مدیر جلسه: حجت‌الاسلام سیدمهدی خطیب (استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🕰 زمان: سه شنبه 27 مهر ماه 1400 ساعت10 صبح 🏫مکان: قم، مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث، سالن جلسات 🔘 لینک جلسه: vc1.qhu.ac.ir/neshast 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📶 علم سنجی‌ها نشان می‌دهد، ۸۰ درصد پژوهش‌های منتشر شده روان‌شناختی مربوط به کشورهای اروپایی-آمریکایی و تنها ۲۰ درصد آن‌ها مربوط به کشورهای خاورمیانه است. 🤔 و حالا وضعیت آن ۲۰ درصد خاورمیانه چگونه است؟ بررسی‌ها نشان داده که در طی سال‌های 1996 تا 2010 در میان 5186 مقاله قابل استناد در زمینه روان‌شناسی از 100 درصد مقالات خاورمیانه: 🔸17.8 درصد نشریات، مربوط به کشورهای ذیل است: -: 5.5 درصد -کویت: 3.0 -لبنان: 2.4 -امارات: 2.3 -عربستان، عراق، اردن، عمان، قطر، سوریه، و یمن مجموعا: 4.3 درصد. ⚠️ اما در کمال تعجب 82.2 درصد تولیدات روان‌شناسی در خاورمیانه، به نام پژوهشگرانی از رژیم صهیونیستی ثبت شده است! ⁉️علوم انسانی را چه کسانی جدی گرفته‌اند؟ ⁉️چه کسانی سهم ما در جهان را ارتقاء خواهند داد؟ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📛 طبق آمارها سلامت روان جوامع، امسال بیش از سال گذشته به مخاطره افتاده است! ❎ نسبت تقاضا برای درمان اختلالات افسردگی، اضطرابی، و اختلالات مرتبط به تروما امسال بیش از سال گذشته شده است. https://www.apa.org/pubs/reports/practitioner/covid-19-2021# 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
! بی آنکه متوجه باشیم نفس می کشیم؛ در یک محیط دیجیتالی نیز بی آنکه متوجه باشیم داده ها را منتشر می کنیم. در آزمایشی به نام Footprints محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که ناشناس بودن آنلاین فقط یک توهم است زیرا استفاده از الگوریتم‌های هوشمند برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌هایی که افراد آنلاین به آن‌ها دسترسی دارند، می‌تواند با دقت زیادی نشان دهد که یک کاربر خاص چه کسی است. https://engineering.stanford.edu/magazine/article/you-are-less-anonymous-web-you-think-much-less 📲گمنامی در فضای مجازی یک توهم است! ⚠️ هشیارتر باشیم! 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
📣 📣 ✳️ ارائه: حجت الاسلام دکتر آذربایجانی- آقای دکتر جان‌بزرگی ❇️ نقد: حجت الاسلام دکتر سالاری فر- حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر ⏰ زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ساعت ۱۰:۳۰ 🌐لینک جلسه: vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
.صوت ارائه دکتر پسندیده.mp3
10.68M
مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 27 مهر 1400 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
.صوت نقد دکتر رفیعی هنر.mp3
5.14M
مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 27 مهر 1400 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔸معناشناسی معنویت در روان‌شناسی معاصر 🔹قصد تقرب به خدا در فقه اسلامی 🔸نسبت معنویت و قصد تقرب به خدا در فقه مباحث بالا را دنبال کنید با ارائه حجت الاسلام دکتر در 👇 http://spi.isca.ac.ir/fa/ ⏱برنامه کل همایش از سه‌شنبه تا پنجشنبه 25 الی 27 آبان ماه 1400 ⏰پنل معنویت و فقه اسلامی: سه‌شنبه ساعت 10 تا 12 لینک شرکت در همایش: http://dte.bz/ethicsconf 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔸️دانشجویان بین المللی روانشناسی اسلامی (ISIP) برگزار میکنند: ‏ 🔹️موضوع نشست(به زبان عربی): العلوم النفسانية والمنظور الإسلامي علوم روانشناختی و دیدگاه اسلامی 👤 دکترجمال التركي رئیس موسسه عربی علوم روانی ⏰ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ (دوشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۰) ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران 🖥 آدرس لینک با برنامه زوم: https://zoom.us/j/3287594788 Meeting ID: 328 759 4788 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
💢🔻 🔰 لایو اینستاگرامی با موضوع: روانشناسی اسلامی به کجا ره می سپارد؟! ❇️با حضور 🗣 دکتر مسعود جان بزرگی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🗣 حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🗣 حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🗣 بشیر اسلامیان (مجری و کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی) 🕘 زمان: یکشنبه ۳۰ آبان ساعت ۲۱ 🆔آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/rihu.ac.ir/ -------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📣📣 قابل توجه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران رشته روانشناسی 🔸️‏تقویت زبان، ارتباط با اندیشمندان، و آشنایی با تحلیلهای مختلف در روانشناسی اسلامی 🖥 وبینار روانشناسی اسلامی: ظهور و چالشهای کنونی شنبه ۶ آذر، ساعت ۱۷ به وقت ایران ثبت نام از طریق لینک ذیل: https://tinyurl.com/ISIP-Reg-NI 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔹آکادمی اسلامی اِسرا با همکاری دانشگاه چارلز استورت استرالیا با حمایت انجمن بین المللی روان‌شناسان مسلمان برگزار می کند: 🌿اولین دوره روان‌شناسی اسلامی🌿 🔸عناوین دروس: -مقدمه روان‌شناسی اسلامی -روانشناسی اسلامی: رفتار و تجربه انسان -روان‌شناسی اسلامی کاربردی -مبانی و اصول معنویت اسلامی https://iamphome.org/islamic-psychology-graduate-program-is-offered-in-australia/ 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
: 🔺قابل توجه اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، و علاقمندان: 1️⃣بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF کتاب‌های ایشان باکیفیت بالا و عرضه آن در فضای مجازی نموده است: https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/ 2️⃣کتابخانه کنگره آمریکا به مدت محدود کتاب‌های فارسی نفیس و قدیمی را به صورت رایگان با فرمت pdf در اختیار علاقه مندان می‌گذارد‌: https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb 3️⃣معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه؛ برای اولین بار موضوعات پژوهشی کتاب اولویت‌های پژوهشی «دین و روان‌شناسی» را برای انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها؛ و مقالات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار داده است: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=30 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔹سخنران: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر روانشناس، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📣📣 سلسله وبینارهای تخصصی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰زمان: دوشنبه ۲۲ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح 🔹لینک جلسه: https://vroom.um.ac.ir/iish 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
2.mp3
3.07M
🎙 بخش دوم سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) با موضوع: در وبینار تخصصی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 🌿🌺🍃🌸🌿 eitaa.com/Mohyiee
دکتر بی. اس. هِلد (Held, B. S)؛ استاد روان‌شناسی و پژوهشگر مطرح کالج بودوین آمریکا: آیا روان‌شناسانِ جریان اصلی، انتقادی فکر می‌کنند؟ تقریباً هیچ! او می‌گوید علی رغم اینکه در روان‌شناسی، تفکر انتقادی به طور مداوم، خاص و آشکارا برای همه دانشجویان و متخصصان مورد تأکید قرار می‌گیرد؛ امّا خود روان‌شناسان معمولاً روان‌شناسی را در معرض ارزیابی انتقادی قرار نمی‌دهند! روان‌شناسانِ جریان اصلی اغلب ، و خود را بدیهی می‌دانند! ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 💥کاش دوباره یک دکتر مرتضی نصفتِ دیگری از روان‌شناسان دانشگاهی برمی‌خاست و نهیبی بر سر دانشجویان می‌کشید که هان چه نشسته‌اید در غرق تقلید از یافته‌های دیگران؟! همو که حدود 60 سال پیش، در 1343 شمسی در مقاله «آینده روان‌شناسی در ایران: تقلید یا تحقیق» این موضوع مهم را به روان‌شناسان ایرانی هشدار داد! 💥کاش دوباره یک دکتر دادستانِ دیگری حواس استادان و پژوهشگران روان‌شناسی را به این موضوع حیاتی جلب می‌کرد که با این روند تقلیدگریِ محض، «روان‌شناسی ایران در معرض سقوط به یک پرتگاه عمیق قرار می‌گیرد!». 💥کاش یک دکتر ملک بدری دیگری در میان کشورهای اسلامی برمی‌خاست و فریاد «العلماءُ النفس المسلمون فی جُحر الضّب: روانشناسان مسلمان در سوراخ سوسمار» را سر می‌داد و روان‌شناسان را از تقلید بی چون و چرا؛ بدون تفکر، و بدون انتقاد از یافته‌های فردگرایانه جریان اصلی باز می‌داشت! 💥کاش لااقل از خود سوال می‌کردیم چرا دکتر ویلیام کیل پاتریک؛ استاد دانشگاه بوستون آمریکا در کتاب «فریفتگی روان‌شناختی» نوشت که روان‌شناسی موجود، با شکست مواجه شده؛ و نتوانسته است مشکلات و آسیب‌های جامعه آمریکا را حل کند! 💥کاش لااقل به حسرت خوردن دکتر سوزان مک دنیل؛ رئیس وقت APA در سال 2016 توجهی می‌کردیم که خطاب به روان‌شناسان آمریکایی نوشت: «به شرق نگاه کنید! روان‌شناسی غربی چیزهای زیادی می‌تواند از سازمان‌های روان‌شناسی شرقی یاد بگیرد!» 💥کاش به قول دکتر فتحعلی مقدم؛ استاد ایرانی دانشگاه جورج تاون (واشینگتن دی‌سی) تحت «سیطره ایدئولوژی فردگرایانه روان‌شناسیِ آمریکایی» نمی‌ماندیم، و از «جهان سومی» بودن خارج می‌شدیم؛ و به داشته‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی خود باور می‌کردیم! 💥کاش از این تخدیرشدگی رها شویم؛ و به خود آئیم و دانش خود را، خود بنا کنیم! ؟ ! ! 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔰 تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی: اصول و راهبردها 🔺ذیل کرسی تخصصی : 🔸 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸ناقدان: حجت الاسلام دکتر محمد رضا جهانگیرزاده استادیار موسسه امام خمینی (ره) جناب آقای دکتر محمد تقی تبیک استادیار دانشگاه قرآن و حدیث 🔸 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مهدی فصیحی ⏰ چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۸ - ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌐 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/danaee 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
1-.mp3
22.23M
🎙 صوت کرسی ترویجی "تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی؛ اصول و راهبرها" 🔺 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر ▫️قسمت اول 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
؟ 🔸حاشیه امن یا محدودهٔ آسایش یک حالت روان‌شناختی است که در آن فرد با مسائل و چیزهای آشنا سروکار دارد و اوضاع تحت کنترل و مدیریت اوست. 🔹در این وضعیت فرد اضطراب و فشار روانی کمی احساس کرده و سعی می‌کند که با عدم فعالیت و عدم ریسک پذیری زیاد، شرایط ثابت خود را حفظ کند. 🔸کنج راحتی، نشان دهنده مرزهای روانی است که فرد برای ایجاد امنیت دور خود می‌کشد و سعی می‌کند بیرون از آن قدم نگذارد. 💥اما برای رسیدن به رشد؛ باید از کنج راحت خارج شد؛ باید قدم در منطقه ترس گذاشت؛ و از آن عبور کرد تا شرایط یادگیری‌های جدید پیش آید؛ آن وقت قدم در عرصه منطقه رشد گذارده‌ای! 🌺 و چه پررمز و راز دعا فرمود رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله): اُمْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه آوری، زیان، دل مردگی و ملال، محفوظمان دار! (میزان الحکمه، ج11، ص5184) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
🔻روان‌شناسی شخصیت، مهم‌ترین شاخه روان‌شناسی؛ و به اعتقاد برخی، تمام روان‌شناسی است. 🔸آنچه تا به حال در قالب کتب نظریه‌های شخصیت به دانشجویان تدریس می‌شده؛ مربوط به نظریه‌پردازان اروپایی-آمریکایی(همچون فروید، یونگ، آلپورت، کتل، مزلو، راجرز، و کِلی) بوده است. 💥کتاب «روان‌شناسی شخصیت: دیدگاه‌های اسلامی» به سرویراستاری امبر حق و یاسین محمد جدیدترین اثر منتشر شده IAIP به زبان انگلیسی است. 🔹این کتاب مقالاتی درباره ماهیت و شخصیت انسان از دیدگاه اسلام از نویسندگان معاصری چون مَلک بدری، سید نقیب العطاس و لاله بختیار منعکس کرده است. 🔸همان‌طور که از شکل روی جلد کتاب نیز نمایان است؛ نویسندگان در تلاش‌اند با تبیین مفاهیم دینیِ برخاسته از قرآن کریم، و آثار اندیشمندان مسلمان، و شخصیت_انسان را تبیین نمایند. 🔹آشنایی با دیدگاه اسلامی اخیراً مورد علاقه روان‌شناسان جریان اصلی قرار گرفته؛ آن‌ها در پی درک دیدگاه‌های بومی و جایگزین در روان‌شناسی هستند. 🔸این کتاب برای دانشجویانی که دروس روان‌شناسی با تأکید بر دیدگاه اسلامی می‌گذرانند، در نظر گرفته شده است. 🔹همچنین برای محققان و پژوهشگرانی که آثارشان مرتبط با روان‌شناسی شخصیت اسلامی است مناسب است. https://www.amazon.com/Psychology-Personality-Perspectives-Amber-Haque/dp/1737281627 🌸🌸🌸 ⚡️پستهای مرتبط 👇 ؟ ؟ 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ دیدگاه ؛ یکی از پراستنادترین روان‌شناسان قرن بیستم را در پست بعدی دنبال کنید 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
🤔«نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ آیا هر گناهی اختلال است؟ یا برعکس هر اختلالی گناه است؟ و ... .» این‌ها سوالاتی بود که اخیراً در همایشی در مشهد؛ از من سوال شد. من در آنجا به برخی از وجوه ارتباطی این دو اشاره کردم. اما شاید برایتان جالب باشد که این سوال؛ یک چالش جدید نبوده بلکه از چند دهه پیش تاکنون مورد توجه برخی روان‌شناسان بوده است. یکی از این روان‌شناسان، هوربرت مورِر است. او یک نظریه‌پرداز و روان‌شناس آمریکایی و استاد دانشگاه ایلینوی است. ⚡️⚡️ 🔹طبق رنکینگ روان‌شناسان برتر دنیا؛ هوربرت مورِر یکی از 100 روان‌شناس برتر؛ و از پُراستنادترین روان‌شناسان قرن بیستم شناخته می‌شود. دانشجویان روان‌شناسی احتمالا نام مورر را در نظریه‌های آسیب شناسی روانی، ذیل علت شناسی فوبیا و نیز وسواس تحت عنوان "نظریه دو عاملی مورر یا ماورر" شنیده باشند. 🔸مورر بعد از یک دوره بی علاقگی؛ نسبت به دین علاقه‌مند شد و برخلاف پیروان مکتب فروید که معتقد بودند بسیاری از افراد، تحت سلطه یک وجدان سرزنشگر قرار گرفته‌اند، که منجر به احساس گناه مرضی و ضررزننده و آسیب‌زا می‌شود؛ مدعی شد اتفاقاً عکس این امر صادق است! 🔹مورر برای اولین بار در سال 1947 در یک سخنرانی در نشست علمی بسیار مهم تحت عنوان «انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم» که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد مدعی شد مردم از اضطراب و روان‌رنجوری در رنج‌اند زیرا احساس گناه را به‌دلیل اشتباهات واقعی سرکوب می‌کنند. به عبارت دیگر اضطراب، ناشی از احساس گناه سرکوب شده‌ای است که از اشتباهات واقعی ناشی می‌شود . او مدعی شد تقریباً تمام مشکلات روانی از گناه واقعی و نه خیالی ناشی می‌شود و زندگی اخلاقی و پذیرش اشتباه می‌تواند از بیماری‌های روانی جلوگیری کند. مورر معتقد بود کلید سلامت روان ساده است: یک زندگی سنتیِ با اخلاق و مسئولیت‌پذیر داشته باشید! وی مدعی شد که دین راهنمای بسیار مفیدی برای سلامت روان است و افراد برای داشتن سلامت روانی نیاز نیست مفاهیم سنتی گناه و مسئولیت را کنار بگذارند. 🔸سخنرانی او توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و منجر به پوشش برجسته خبری در مجله تایم، واشنگتن پست و دیگر نشریات شد. به‌طوری که مجله نیویورک پست در صفحه اول خود، مورر را به‌عنوان یک بدعت‌گذار توصیف کرد که "بشریت را پیش می‌برد" و ادعا کرد که "ممکن است کل نظریه روان‌کاوی را برهم زده باشد!" او بعدها کتابی تحت عنوان « The crisis in psychiatry and religion: بحران در روان‌پزشکی و دین» نوشت که محور آن تقریباً رد ایده فرویدی در تبیین نقش دین در شکل‌گیری نِوروز(روان‌رنجوری) بود. ⚡️⚡️ 🔺هرچه که باشد به اعتقاد بنده؛ نوع ارتباط گناه و اختلال روانی به‌خصوص از منظر دین اسلام؛ همچنان نیاز به پژوهش و تدقیق دارد. شاید برخی گناهان را مقدمه یک اختلال بدانیم؛ برخی از گناهان را نتیجه یک اختلال؛ و برخی دیگر را عین یک اختلال! و هر کدام از این‌ها نیازمند مداخله خاص خود خواهد بود. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee