🎙مسئله مسکن و شهرسازی و راهکار انقلاب اسلامی
[زیستشهرهای نوین مولد؛ الگویی همافزا برای حل مشکلات مسکن، اشتغال و جمعیت]
ششمین کارگاه آموزشی دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی (۲۴ آبان)
با ارائه:
💎 دکتر عباس جهانبخش
- مدیر اندیشکده زیستشهر اسلامی
- عضو هیات علمی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان
سرفصلهای کارگاه:
1️⃣ رویای اجتماعی و روایت اغلال
2️⃣ فضا، تسهیلگر سبک زندگی و جامعه مطلوب
3️⃣ آمایش سرزمین: انسانمحور یا سرمایهمحور؟
4️⃣ شهر و خانه مولد
✅ ثبتنام در دوره MPA از طریق آیدی زیر (همراه با گواهی معتبر دانشگاهی) 👇
@mpa_shipaa
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa
🥀 تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الی المنازل الرفیعة و الرتب الجلیلة فی الدین و الدنیا.
✨ در دین خدا تفقّه کنید، زیرا که فقه کلید بینش 🎯 و باعث کمال عبادت 🤲 و وسیلهی رسیدن به درجات عالی و مراتب والا 🌅 در دین و دنیاست .
امام موسیکاظم (علیهالسلام)
بحارالانوار ج۱۰ ص۲۴۷
💚🌴 تبیین هندسہ خلقٺ و هدایٺ بر اساس "✨مُـلک ولایٺ"
🌸✾Eitaa.com/MolkeVelayat
🌸✾T.me/MolkeVelayat
May 11
📜 پلاکاردی جالب در راهپیمایی امروز | قم :
تحریمها داخلی است؛
مذاکره با وزارت مسکن
برای رفع تحریم از زمینِ ۷ میلیون نفر ایرانی مستاجر! 👌
👌 ایول. عالی
:
🇮🇷تحلیل سیاسی و جنگ نرم
✍@tahlile_siasi
✍@tahlile_siasi
هدایت شده از احمد
چه نشانه هایی متصور است برای مواردی که قاضی ممکن است تطمیع شده یا تحت فشار و درخواست نیروهای امنیتی قرار گرفته باشد؟
تشخیص اینکه یک قاضی تطمیع شده یا تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته است، کار بسیار دشواری است، زیرا این اقدامات به صورت پنهانی انجام میشوند. با این حال، برخی از نشانهها و الگوهای رفتاری وجود دارند که میتوانند باشند و نیاز به بررسی بیشتر را ایجاب کنند. توجه داشته باشید که این نشانهها به تنهایی نمیتوانند دلیلی قطعی بر فساد یا فشار باشند، اما میتوانند به عنوان "پرچم قرمز" عمل کنند:
نشانههای مربوط به رفتار قضایی:
• تغییرات ناگهانی در رویه: قاضی به طور ناگهانی از رویههای معمول و مستقر خود منحرف میشود، بدون ارائه توضیحات منطقی.
• تصمیمات غیرقابل توضیح: تصمیماتی که قاضی میگیرد، با شواهد موجود در پرونده و استدلالهای حقوقی سازگار نیستند و به نظر میرسد هیچ دلیل منطقی برای آنها وجود ندارد.
• تاخیرهای غیرمعمول یا تسریع غیرمعمول: قاضی به طور غیرمعمول پروندهای را به تاخیر میاندازد یا برعکس، آن را به سرعت پیش میبرد، بدون دلیل موجه.
• جانبداری آشکار: قاضی به طور آشکار طرف یکی از طرفین دعوا را میگیرد و از ارائه فرصتهای برابر به طرف دیگر خودداری میکند.
• عدم توجه به شواهد کلیدی: قاضی شواهد مهم و مرتبط با پرونده را نادیده میگیرد یا به آنها وزن کمتری میدهد.
• تغییر در رفتار شخصی: تغییرات ناگهانی در سبک زندگی قاضی، مانند خریدهای گرانقیمت یا سفرهای لوکس، که با درآمد او سازگار نیستند.
• ارتباطات مشکوک: قاضی با افرادی که با پرونده مرتبط هستند، ارتباطات غیرمعمول و مشکوکی برقرار میکند.
• نقص در استدلال: احکام و استدلالهای قاضی دارای نقصهای منطقی و حقوقی آشکار هستند.
نشانههای مربوط به فشار احتمالی نیروهای امنیتی:
• تماسهای مکرر نیروهای امنیتی با قاضی: تماسهای غیرمعمول و مکرر نیروهای امنیتی با قاضی، به ویژه در مورد پروندههای خاص.
• تهدید یا ارعاب: گزارشهایی مبنی بر تهدید یا ارعاب قاضی یا خانواده او توسط نیروهای امنیتی.
• دخالت در روند دادرسی: تلاش نیروهای امنیتی برای دخالت در روند دادرسی، مانند ارائه اطلاعات نادرست یا اعمال فشار بر شهود.
نکات مهم:
• هیچ یک از این نشانهها به تنهایی کافی نیستند: برای اثبات فساد یا فشار، نیاز به جمعآوری شواهد و مدارک کافی است.
• اهمیت گزارشدهی: در صورت مشاهده هر یک از این نشانهها، مهم است که آنها را به مراجع ذیصلاح گزارش دهید.
• حفاظت از گزارشگران: باید سازوکارهایی برای حفاظت از افرادی که فساد یا فشار را گزارش میدهند، وجود داشته باشد.
چالشها:
• اثبات دشوار: اثبات فساد یا فشار بر قاضی بسیار دشوار است، زیرا معمولاً این اقدامات به صورت پنهانی انجام میشوند و شواهد مستقیمی در دسترس نیست.
• ترس از تلافی: افراد ممکن است از ترس تلافی از سوی قاضی یا نیروهای امنیتی، از گزارشدهی خودداری کنند.
به طور خلاصه، تشخیص تطمیع یا فشار بر قاضی نیازمند توجه به الگوهای رفتاری، جمعآوری شواهد و گزارشدهی به مراجع ذیصلاح است. این یک فرآیند پیچیده و چالشبرانگیز است که نیازمند همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف است.
هدایت شده از احمد
نقش نهادهای نظارتی در بررسی موارد فشار بر قاضی و احتمال تأثیرپذیری وی چیست؟
نهادهای نظارتی نقش بسیار مهم و حیاتی در بررسی موارد تطمیع یا فشار بر قضات دارند. این نهادها وظیفه دارند با استفاده از ابزارها و اختیارات قانونی خود، به طور مستقل و بیطرفانه به بررسی این موارد بپردازند و در صورت لزوم، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند. در اینجا به برخی از نقشهای کلیدی نهادهای نظارتی اشاره میکنم:
1. دریافت و بررسی گزارشها:
نهادهای نظارتی باید سازوکارهای مناسبی برای دریافت گزارشهای مربوط به فساد یا فشار بر قضات داشته باشند. این گزارشها میتوانند از سوی وکلا، اصحاب دعوا، کارکنان دادگستری، سازمانهای مردمنهاد، رسانهها یا حتی خود قضات ارائه شوند.
پس از دریافت گزارش، نهاد نظارتی باید به سرعت و با دقت به بررسی اولیه آن بپردازد تا مشخص شود آیا شواهد کافی برای آغاز یک تحقیق رسمی وجود دارد یا خیر.
2. انجام تحقیقات مستقل و بیطرفانه:
در صورت وجود شواهد کافی، نهاد نظارتی باید یک تحقیق مستقل و بیطرفانه را آغاز کند. این تحقیق باید شامل جمعآوری شواهد، مصاحبه با شاهدان، بررسی اسناد و مدارک مربوطه و تحلیل اطلاعات به دست آمده باشد.
نهاد نظارتی باید از استقلال کامل در انجام تحقیقات خود برخوردار باشد و از هرگونه فشار یا دخالت از سوی سایر نهادها یا افراد مصون باشد.
3. حفاظت از شهود و گزارشگران:
نهادهای نظارتی باید سازوکارهای مناسبی برای حفاظت از شهود و گزارشگرانی که اطلاعات مربوط به فساد یا فشار بر قضات را ارائه میدهند، داشته باشند. این سازوکارها میتوانند شامل ارائه حمایتهای مالی، امنیتی و حقوقی به این افراد باشند.
حفاظت از شهود و گزارشگران برای تشویق افراد به ارائه اطلاعات و جلوگیری از تکرار موارد فساد و فشار ضروری است.
4. ارائه گزارشهای شفاف و قابل دسترس:
نهادهای نظارتی باید گزارشهای شفاف و قابل دسترسی از نتایج تحقیقات خود ارائه دهند. این گزارشها باید شامل جزئیات مربوط به اتهامات، شواهد جمعآوری شده، یافتههای تحقیق و اقدامات انجام شده باشد.
ارائه گزارشهای شفاف و قابل دسترس به افزایش اعتماد عمومی به نهادهای نظارتی و نظام قضایی کمک میکند.
5. اعمال مجازاتهای مناسب:
در صورت اثبات فساد یا فشار بر قاضی، نهاد نظارتی باید مجازاتهای مناسبی را اعمال کند. این مجازاتها میتوانند شامل توبیخ، تعلیق، انفصال از خدمت یا ارجاع پرونده به مراجع قضایی برای پیگیری کیفری باشند.
اعمال مجازاتهای مناسب برای جلوگیری از تکرار موارد فساد و فشار و حفظ اعتبار نظام قضایی ضروری است.
6. پیشنهاد اصلاحات قانونی و رویهای:
نهادهای نظارتی باید بر اساس تجربیات خود در بررسی موارد فساد و فشار بر قضات، پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین و رویهها ارائه دهند. این اصلاحات میتوانند شامل تقویت استقلال قضایی، افزایش شفافیت در نظام قضایی، بهبود سازوکارهای نظارتی و حفاظت از شهود و گزارشگران باشند.
پیشنهاد اصلاحات قانونی و رویهای برای پیشگیری از وقوع موارد فساد و فشار در آینده ضروری است.
چالشها:
استقلال ناکافی: برخی از نهادهای نظارتی ممکن است از استقلال کافی برای انجام وظایف خود برخوردار نباشند و تحت تاثیر سایر نهادها یا افراد قرار گیرند.
کمبود منابع: نهادهای نظارتی ممکن است با کمبود منابع مالی، انسانی و فنی مواجه باشند که توانایی آنها را در انجام تحقیقات موثر محدود میکند.
فقدان همکاری: برخی از نهادها یا افراد ممکن است از همکاری با نهادهای نظارتی خودداری کنند که روند تحقیقات را کند یا متوقف میکند.
فساد در داخل نهادهای نظارتی: متاسفانه، فساد میتواند در داخل خود نهادهای نظارتی نیز وجود داشته باشد که اعتماد عمومی به این نهادها را کاهش میدهد.
برای اینکه نهادهای نظارتی بتوانند نقش موثرتری در بررسی موارد تطمیع یا فشار بر قضات ایفا کنند، لازم است که از استقلال کامل برخوردار باشند، منابع کافی در اختیار داشته باشند، با سایر نهادها همکاری کنند و از فساد در داخل خود مصون باشند.
101.png
2.74M
🦋 تصویر با هوش مصنوعی از «ظهور امام عصر (عج)» 🥀
«سلام قولا من رب رحیم ❤️»
🍯 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ:
⛲️ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
💦 اَلْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي اِسْمُهُ اِسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتِي؛
🌹أَشْبَهُ اَلنَّاسِ بِي خَلْقاً وَ خُلْقاً؛
🌒 تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ حَتَّى تَضِلَّ اَلْخَلْقُ عَنْ أَدْيَانِهِمْ؛
💫 فَعِنْدَ ذَلِكَ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ اَلثَّاقِبِ،
🌊 «فَيَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً» كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
.
.کمال الدین و تمام النعمة
/ج۱/ص۲۸۷
💚🌴 تبیین هندسہ خلقٺ و هدایٺ بر اساس "✨مُـلک ولایٺ"
🌸✾Eitaa.com/MolkeVelayat
🌸✾T.me/MolkeVelayat
Screenshot (1552).png
920.1K
⛈ تصویر نزول فرشتگان بر امام عصر (عج)
(با هوش مصنوعی)
🌓 «لیلة القدر نیمه شعبان»
💧إنَّهَا (لَيْلَة النِّصْفِ مِنْ شَعْبَان) لَيْلَةٌ آلَى اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ أَلَّا يَرُدَّ سَائِلًا لَهُ فِيهَا، مَا لَمْ يَسْأَلْ مَعْصِيَةً.
🌅وَ إِنَّهَا اللَّيْلَةُ الَّتِي جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّنَا (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)
امام باقر علیهالسلام:
همانا نیمه شعبان، چنان شبی است که خداوند به خودش قسم خورده سائلی را اگر گناهی درخواست نکند، رد ننماید☺️.
همان طور که خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شب قدر مرحمت فرمود🎍، به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد 💐.
أمالیشیخطوسی ص297
🥀 ایام ولادت موفور السرور امام عصر (عج)
بر شیعیان و ارادتمندان مبارکباد. 🥀
💚🌴 تبیین هندسہ خلقٺ و هدایٺ بر اساس "✨مُـلک ولایٺ"
🌸✾Eitaa.com/MolkeVelayat
🌸✾T.me/MolkeVelayat
May 11
May 11
هدایت شده از مـُلک ولایت
#يادداشت_۱۸۸
۹ بهمن ماه ۱۴٠۳/سال چهارم
انبیائی که هنوز هم متهم به نادانی اند!!!!
هزاران سال گذشت تا روزشمار تاریخ به بیستُ هفتم رجب رسید. روزی که بشریت واجد آن مقدار از بلوغ شد که پذیرای دریافت ابدی ترین و ارزشمند ترین تعالیم زندگی باشد(آیه۹إسراء). امروز قله تاریخ بشر است و #قلب عظیم الشان رسول الله الاعظم، به نقطه دریافت #قرآن الهی واصل شد(آیه۶نمل). قرآنی که چشمه ها و دریاهای دانش از آن می جوشد(خطبه۱۸۹نهج البلاغه).
در این میان اما، #کثیری از انسانها گرفتار یک مصیبت بزرگ شدند. بلایی که خداوند متعال نام آن را #ِاعراض می گذارد(آیات۷۱مؤمنون/۱٠۵یوسف/۱انبیاء). إعراض و رویگردانی از پیام انبیاء علیهم السلام از آدم تا خاتم.
اما نکته ای بسیار قابل تامل در نوع مواجهه #مُعرِضون، با تعالیم و #سبک_زندگی صحیحی که پیامبران مبلّغ آن بودند. چقدر جالب است که بدانیم یکی از اصلی ترین مواجهه های مخالفان مسیر #بعثت، قدیمی خواندن کلامُ راه انبیاء علیهم السلام بوده. دشمنان پیامبران الهی همیشه به آنها می گفتند: دوره ی شما تمام شده و این حرفهای اقوام گذشته است(آیات ۳۱ انفال/۲۴نحل/۱۳مطففین).
گفتم جالب است به این دلیل که نوع برخورد و مواجهه کثیری از ما هم با آیاتُ روایات، دقیقا به همین شکل است. ما هم به دلایل مختلفی از جمله #نظام_آموزشی غیر قرآنی از سویی و #روش_اجتهادی ناقص از دیگر سوی، نگاهی درست به آیات کتاب الهی و در نتیجه تاریخ بشر نداریم. چرا که اصلی ترین منبع روایت گذشته، گزارش های خالق انسان است نه روایتهای #ویل_دورانت و دیگران.
ما نیز عصر نبی الله الاعظم را زمانه ای بسیطُ ساده می دانیم. دوره ای که بشریت در نادانی به سر می برده و الحمدالله امروز، به برکت #مدرنیته از آن جهالتها خلاصی یافته. ما هم دقیقا مانند #مُعرِضون، خود را دانشمند می دانیمُ زمانه پیامبرمان را عصری ساده و در نتیجه غیرقابل استناد!!
اما پرسشی بسیار مهم: اگر انبیاء علیهم السلام روش صحیح زندگی را تعلیم می دادند و کثیری از مردم از آنان رویگردان بودند، پس این جماعت بر اساس چه اصولی زندگی می کردند؟ این همان مسئله ایست که #مدرنیته در طی چند قرن و با روایت دروغ گذشته، پاسخش را از ما پنهان کرده.
ما خیال می کنیم دشمنان پیامبران، شاخُ دُمی در سرُ پشت داشته و فاقد فهم ابتداییات زندگی بوده اند. آنها را آنقدر عقب افتاده و نادان برایمان تصویر کرده اند که خیال می کنیم اگر امروز با وبا نمی مردند، قطع به یقین فردا با #طاعون از بین می رفتند. دقیقا به همین دلیل است که هیچ گاه انبیاء علیهم السلام را جدی نمی گیریم. چرا که خود را با زمانه و دشمنانی بسیار سخت تر و پیچیده تر از عصر آنان مواجه می دانیم(فَتَأَمَّلْ جَيِّدا).
حال آنکه برخلاف این روایت و تصور رسوخ یافته اما نادرست، قرآن کریم می فرماید: اتفاقا دشمنان پیامبران هم #علم داشتند و دقیقا مانند مردم زمانه #مدرنیته، سرمست از یافته ها و داشته های علمی خودشان بودند(۸۲و۸۳غافر). این است که همیشه انبیاء را #سفیه و نادان می دانستند(۶۶و۶۷ اعراف).
اینکه می گویم به دلیل نگاه نادرست به تاریخ، ارتباطمان با قرآن مقطوع است و اساسا خود را مخاطب کلام الهی نمی دانیم یعنی همین. بسیاری از ما حین قرائت این قبیل آیات، بلافاصله می گوییم: عجب انسانهای نادانی بودند که دست رد به #دستگاه_دانشی انبیاء زدند. ما که الحمدالله جزء مؤمنین به آن راه و مسیریم!
اما حقیقتا اینگونه است؟
بگذارید مثالی بزنم. به این فرمایشات تمدنی و بسیار گرانقدر حضرت #مدینة_العلم دل بدهید:
۱.اگر دعا کم شود، بلاها زیاد خواهد شد(این را به کسی که به صورت تخصصی #مدیریت_بحران می خواند بگویید)
۲. اگر صدقه دادن کم شود، بیماریها زیاد می شود (این را به یک #پزشک بگویید)
۳. اگر زکات تعطیل شود، دام ها هلاک خواهند شد(این را به یک #دامپزشک بگویید)
۴. اگر ظلم زیاد شود باران کم می شود(این را به متخصصان #آب و هوا بگویید)
۵. اگر ربا گرفته شود، زلزله هم زیاد می شود(این را به اقتصاددانان و پژوهندگان زمین شناسی بگویید).
اینها و صدها گزاره علمی عمیق دیگر که اگر به متخصصان امروزین عرضه شود خواهند گفت: خدایتان شفا دهد، این حرفهای سطحی و عوامانه چیست که می گویید؟!؟!؟
#إنْ_هٰذا_إلّا_أَساطيرُ_الأَوَّلين. این است که بشر امروز هم گرفتار همان #دانش_قلیل، تک بعدی و ظاهربین خود است(۸۵إسراء/۷روم) و این ریشه تمام بدبختی های اوست(۴۱روم).
#انقلاب_اسلامی عزیز برای رسیدن به سرمنزل مقصود، نیازمند گذر از مرحله احساسُ عاطفه، به مرحله #اخذ_علمی از حضرت مدینه العلم علیه السلام و قرآن ایشان است و این، پیام و شأن حقیقی روز مبعث است. وقتی در این سطح وارد مواجهه تمدنی بشویم، خواهید دید که #دانشمندان_مدرسه_ابوجهل، دقیقا مانند روز اول بعثت، چقدر زنده و زیادند!!!!
کانال بسلام ءامنین 👇
@besalamen_amenin