هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
از يكي از روحانيون شنيدم كه «بسم الله» در ابتداي دعاي سلامتي امام زمان و «برحمتك يا ارحم الراحمين» را در پايان نبايد گفت.علت چيست؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
بر اساس برخي روايات دعا را همان گونه كه از امام معصوم(علیه السلام) وارد شده است بايد خواند.
گفتن بسم الله در اول آن از آنجا كه ذكر خداوند براي شروع در هر كاري مستحب است به نظر مي رسد در اول اين دعا نيز مستحب است خصوصا كه در مورد اين دعا وارد شده است كه بعد از ستايش خداوند و صلوات بر پيامبر اين دعا خوانده شود
(مفاتيح الجنان، ص 406، اعمال شب هاي دهه آخر ماه رمضان).
هدایت شده از مهدی کرار
جمله «برحمتك يا ارحم الراحمين» در پايان دعاي «اللهم كن لوليك» نيامده است و پايان آن كلمه «طويلا مي باشد.
بنابراين گفتن جمله «برحمتك يا ارحم الراحمين» به عنوان بخشي از اين دعا صحيح به نظر نمی رسد.
به عبارت ديگر اگر جمله «برحمتك يا ...» به عنوان ذكر جداگانه گفته شود (نه اين كه جزء دعای فرج تلقی شود) اشكالی ندارد ولی به هر حال در صورتی كه دعای خاصی از امامان معصوم(علیهماالسلام) به ما رسيده باشد لازم است به همان كيفيتی كه خواسته شده خوانده شود و هرگونه كم و زياد كردن دعا جايز نيست تا از تحريف و خدای ناكرده انحراف از مسير اهل بيت محفوظ باشد.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
سلام
من مات و لم يعرف امام زمانه ... هركس امام زمانش را نشناسد و بميرد گويي در عصر جاهليت مرده است ،در اين عبارت منظور از معرفت چگونه شناختي است و اصولا چگونه انسان در دوران غيبت به اين معرفت مي رسد آيا من جوان بي معرفت با اين شناخت جزيي و سطحي از امام زمانم ممكن است جزء افراد عصر جاهليت باشم.؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
شما با اين كه از شيعيان و محبين اهل بيت هستيد و به مقام و منزلت اهل بيت قلبا" و لسانا" اعتراف داريد. مسلما شامل اين روايت نميشوید. البته معرفت درجات مختلفی دارد و برای تقويت آن بايد تلاش نمود.
توضيح اين كه: تلاش براي شناختن و يافتن امام معصوم واجب و لازم است؛ چنان كه رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «من مات و هو لايعرف امامه، مات ميتةً جاهليه». ( ميزانالحكمه، ج 1، ص 171، ح 840.)
هدایت شده از مهدی کرار
ويژگيهاي اين شناخت آن است كه: اولاً، از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گسترهاش شامل آموزههای اعتقادی، اخلاقی و عبادی گردد. ثالثاً، از آنجا كه امام الگوی عملي برای انسانها است، به ابعاد فكری، عملی و روحی امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه - كه مكمل يكديگر می باشند - حاصل ميشود:👇
هدایت شده از مهدی کرار
يكم. مطالعه تاريخ زندگاني آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره آنان؛ خصوصاً در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، مردانگي، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگي و... - انسان را متوجه مقام والاي آن بزرگواران ميكند و جذبه و كشش خاصي نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاكم ميشود.
هدایت شده از مهدی کرار
دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان؛ اسلام تفكر را موجب بصيرت ( الحياة، ج 1، ص 8، ح3)، دعوت كننده به عمل نيك ( همان، ح 9)، پديد آورنده نور ( همان، ص 49، ح 18)، نشانه حيات و زنده بودن قلب بصير ميداند( همان، ص 48، ح 5).
مطالعه و تفكّر در آثار فكري امامان، هر چند كار مشكلي به نظر ميرسد؛ ولي بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آن كه باعث شناخت شخصيت آن بزرگواران و ايجاد محبت آنان در دل ميشود؛ سرمايه بزرگي براي روح بشر به شمار ميرود.
هدایت شده از مهدی کرار
همان طور كه فراگيري فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه و تفكر در آثار ائمه(علیهماالسلام) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتابهايي كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.
هدایت شده از مهدی کرار
سوم. شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماي او را به طور حقيقي بشناسيم، ميتوانيم انسانهاي كامل راستين (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمامنماي صفات جمال و جلال حضرت حقاند و در تسميه به اسماي الهي، از تمامي موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، ميتوانيم به اوصاف و ويژگيهاي امامان نيز واقف گرديم.
هدایت شده از مهدی کرار
شايد دعايي كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد خوانده شود، ناظر به همين حقيقت باشد:
«اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف رسولك اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني؛
خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناساني پيغمبر را نميشناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نميتوانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم» ( مفاتيحالجنان، دعا در غيبت امام زمان(عج الله تعالی«.
هدایت شده از مهدی کرار
اولين شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان ميهمان خود را نشناسد و از خصوصيات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامي انسان در انتظار كسي مينشيند كه او را خوب بشناسد اما اگر انسان كسي را نشناسد و بداند كه آن شخص خواهد آمد برايش اهميتي نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان هم چنين است. كساني كه آن حضرت را نميشناسند مانند كفار و يا اهل اديان ديگر، هرگز انتظار او را نميكشند اما كساني كه او را ميشناسند و ارزش او را ميشناسند و مقام او را ميدانند منتظر او ميمانند.
هدایت شده از مهدی کرار
كساني كه امام زمان را نميشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در اين حال بميرند در حال جاهليت از دنيا رفتهاند. چنانكه پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه؛ هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهليت از دنيا رفته است»، (بحارالانوار، ج 32، ص 331).
هدایت شده از مهدی کرار
بنابراين اولين شرط انتظار، ايجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبيعي است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بيشتر باشد انسان ارزش او را بيشتر درك خواهد كرد و به عظمت او بيشتر پي خواهد برد و بيشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالي كه افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگي و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدين جهت از زمره منتظران بيرون هستند. آری
وصل خورشيد به شب پره اعمی نرسد
كه در اين آينه صاحبنظران حيرانند
هدایت شده از مهدی کرار
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاريخي وجود آن حضرت است مانند اينكه امام دوازدهم است و تاريخ ولادتش در چه سالي است و مانند آن. اما گونه ديگر شناخت امام زمان(عج الله تعالی)، شناخت مقام نورانيت آن حضرت است كه اين شناخت كار هر كسي نيست و ظرفيت و لياقت زيادي ميخواهد. و در حقيقت اصحاب خاص امام زمان(عج الله تعالی) كساني هستند كه آن حضرت را به مقام نورانيت شناختهاند براي آگاهي از مقام عظيم امامت رجوع به زيارت جامعه كبيره و تأمل در معاني عميق و عجيب آن توصيه ميشود.
همچنين خواندن كتب معتبري كه در مورد امام زمان(عج الله تعالی) نوشته شده است ميتواند انسان را تا حدي به مقام و عظمت امام زمان(علیه السلام) آشنا سازد.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
در زيارت صبحگاهي و دعاي عهد مي خوانيم« اني اجدد له عهدا و عقدا و بيعتا له في عنقي » مفهوم واضح و روشن از عهد و پيمان ياد شده چيست؟و اين عهدي كه هر روز صبح تجديد مي شود سر چه مساله اي است.؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ : 👇👇
عهد و پيماني كه دردعاي عهد با امام زمان(عج الله تعالی) تجديد مي شود همان اعتقاد به امامت و ولايت امام زمان(عج الله تعالی) و تسليم و مطيع محض بودن در برابر دستورات آن حضرت مي باشد.
در حقيقت شيعه و منتظر واقعي با خواندن دعاي عهد اعلام آمادگي مي كند براي نصرت و ياري آن حضرت و ايستادن تا پاي جان در راه تحقق منويات آن امام بزرگوار(عج الله تعالی).
ان شاءالله ادامه دارد ...
هدایت شده از سید رضا هاشمی
آمین یارب العالمین 🤲
خدایا تا معرفت وشناختمان نسبت به اماممان بیشتر نشده مارا از این دنیا بیرون نبر 🤲
تشکر استاد از مطالبی که هرروز ه برامون ارسال می کنید ان شاءالله در رکاب مولا صاحب الزمان به شهادت برسید 🤲
اللهم صل علی محمد وال محمد بعدد ماأحاط به علمک وعجل فرجهم بحق حضرت زینب سلام الله علیها 🌺🌺
هدایت شده از مهدی کرار
تشکر از توجه و همراهی شما بزرگوارانِ منتظر ظهور اباصالح المهدی(عجّ الله تعالی)☘✋
اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد ما احاط به علمک و عجل فرجهم به حق حضرت زینب سلام الله علیها🌺🌺
هدایت شده از مهدی کرار
سلام علی آل یاسین
با سلام
با توجه به مصادف شدن ایام شهادت مولایمان حضرت امام حسین (علیه السلام) سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و خویشان و اصحاب فداکارش در این گفتگو به پاسخگویی سوالات عاشورایی خواهیم پرداخت
لذا شما بزرگواران می توانید سوالات خود را با توجه به آموزه های قرآنی در زمینه قیام امام حسین (علیه السلام ) ، محرم ، عاشورا و .... در پی وی اینحقیر مطرح نموده و در حد توان پاسخ کارشناسانه دریافت نمائید ...
التماس دعا
با ذکر یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام و رخصت از محضر حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی گفتگو را آغاز می کنیم ...
اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد ما احاط به علمک و عجل فرجهم به حق حضرت زینب سلام الله علیها 🌺🌺
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
چگونه مىتوان به زيبايىهاى عاشورا پى برد و اين كلام حضرت زينب را كه فرمودند: «ما رايت الا جميلا» را درك كرد؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
اگر گاهي «عظمت در نگاه است، نه در چيزي كه بدان مينگرند.» - آن گونه كه برخي گفتهاند - گاهي هم زيبايي در نگاه و ديد انسان است، نه در ديدنيها.
آن كه به چشم «نظام احسن» به همه هستي مينگرد؛ از اين نگاه، خيلي چيزها هم «ديده» ميشود، هم «زيبا» ديده ميشود؛ تا چه عينكي بر چشم زده باشيم و از كدام زاويه به هستي و حوادث بنگريم.
آنچه زينب قهرمان در مقابل طعنه و طنز دشمن نسبتبه اين حادثه، بر زبان راند «ما رايت الا جميلا»{بحارالانوار، ج 45، ص 116}.،
پيش تر آرزوي حسين بن علي(علیه السلام) بود كه در طليعه اين سفر، آرزو و اظهار اميدواري كرده بود كه آنچه پيش ميآيد و آنچه اراده خدا است، «خير» براي او و يارانش باشد؛ چه به صورت «فتح»، چه به شكل «شهادت»:
«ارجو ان يكون خيرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا»{ اعيان الشيعه، ج 1، ص 597}.
هدایت شده از مهدی کرار
زيبا ديدن خواهر و خير ديدن برادر، مكمل يكديگرند. جلوههاي زيبايي و نمادهاي جمال در آينه كربلا بسيار است كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
1. تجلي كمال آدم
اينكه انسان تا كجا ميتواند اوج بگيرد، و خدايي گردد و فاني در او، در «ميدان عمل» روشن ميشود. كربلا نشان داد كه سقف تعالي انسان و آستانه رفعت روحي و تصعيد وجودي و ظرفيت كمال جويي و كمال يابي او تا كجا است. اين نكته براي جويندگان ارزشها بسی زيبا است و معيار!
هدایت شده از مهدی کرار
2. تجلي رضا به قضا
در مقامات و مراحل عرفاني و سلوك، رسيدن به مقام «رضا» بسي دشوار و ارجمند است. اگر حضرت زينب، حادثه كربلا را زيبا ميبيند، به دليل بروز اين شاخصه متعالي در عملكرد ولي خدا سيدالشهدا(علیه السلام) و ياران و دودمانش است.
به راستي كه حسين بن علي(علیه السلام) در ميان آنان - كه يكي به درد يا درمان و يكي به وصل يا هجران ميانديشيد و آن را ميپسنديد - «آنچه را جانان پسندد» ميپسنديد.
كربلا تجليگاه رضاي انسان به قضاي خدا بود. آن حضرت در واپسين لحظات حيات در قتلگاه، چنين زمزمه ميكرد: «الهي رضی بقضائك». خواهر خويش را نيز به همين نكته توصيه كرده بود:«ارضی بقضاء الله».