eitaa logo
مشفقون
3.7هزار دنبال‌کننده
590 عکس
543 ویدیو
12 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت دوم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت قبل را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، مسائل و مخاطرات امنیتی است. 🔸 حقیقت این است که با توجه به فضای کشور عراق، چنین دلیلی کاملا متین و قابل اعتنا است. 🔸 این دلیل عمومیت دارد و شامل حال غالب بانوان با ملیت های مختلف می شود. 🔸 اما نکته ای که در مورد مخاطرات امنیتی وجود دارد این است که این مخاطرات با انجام برخی اقدامات، تا حد زیادی قابل رفع است. 🔸 اقداماتی مثل کاروانی یا دسته جمعی رفتن، هم سفری با محارم، انتخاب موکب های مطمئن، از جاده اصلی رفتن، استفاده از ماشین های عتبه و ..‌. . ✅ بنابراین به نظر می رسد نمی شود به صرف این دلیل، از پیاده روی اربعین برای بانوان _ اگر اقدامات لازم را انجام دهند _ ممانعت کرد. 🔸 بله، اگر بانوی محترمی مخصوصا جوان، بدون این اقدامات و به تنهایی به زیارت اربعین برود، در صورت بروز مشکل، هیچ کس جز خودش را نباید ملامت کند، گرچه نسبت به غیرت همسر، برادر، پدر یا فرزندش هم تردید جدی به وجود می آید. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت سوم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، بحث های مربوط به اختلاط و ارتباط با نامحرم و حجاب و عفاف است. 🔸 شاید بتوان گفت مهم‌ترین و جدی ترین دلیل برای مخالفت با پیاده روی اربعین، همین دلیل است. 🔸 اصل زیارت و‌ به تبع آن پیاده روی، مستحب است در حالی که حجاب و عفاف و حفظ حریم با نامحرم واجب است. 🔸 هیچ شکی وجود ندارد که اسلام بر عدم اختلاط زن و‌ مرد نامحرم، جدایی آنان، حتی جدایی مسیر رفت و آمد آنان در حد امکان، پرهیز از گفتگوی غیر ضروری آنان(۱)، عدم تماس بدنی بین آنان و به صورت کلی بر حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم در گفتار، رفتار و حتی نگاه، تأکید ویژه کرده است(۲)، و این ها را برای پاکی دلهای آنها بهتر می داند. (۳) 🔸 این دلیل انصافا قابل اعتنا است و بزرگوارانی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین داشته اند، حتما تصدیق می کنند که در مسیر، به ویژه در روزهای پایانی منتهی به اربعین و در اواخر مسیر، اتفاقات تلخی از این جهت رقم می خورد. 🔸 پوشش برخی بانوان؛ استفاده از کوله بر روی چادر که گاهی موارد موجب آشکار شدن برجستگی های بدن می شود؛ خوابیدن های در فضای باز و در معرض نامحرم از جانب زن و مرد؛ تماس های بدنی(گاهی با اتکا و فشار) که بعضا خستگی، حال و رمقی برای کنترل تماس پیدا نکردن نگذاشته است؛ بدن درد و‌ خستگی به ویژه در قسمت های پایانی مسیر که غالبا باعث می شود حالت اولیه نوع راه رفتن که با وقار و‌ متانت است، از بین برود و ... ✅ بنده این دلیل را می پذیرم اما دو‌ نکته وجود دارد: ۱. این دلیل عمومیت ندارد و باعث نمی شود به صورت کلی، از پیاده روی همه بانوان ممانعت کرد و‌ فقط مختص کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند شرایط لازم را مراعات کنند. ☘ بانوانی را دیده ایم که تا نزدیکی کربلا پیاده آمده اند، اما برای اینکه مبادا تماس بدنی با نامحرم پیدا کنند و یا اختلاطی بشود، از همان جا سلام داده و‌ برگشته اند👏 ۲. نگاه ما در این موضوع، باید مصلحانه باشد. یعنی به فکر اصلاح مرد، زن و همچنین اصلاح و توسعه امکانات و‌ زیر ساخت ها باشیم تا به تدریج بستر فراهم بشود که هر بانویی که مشتاق بود بتواند مشرف بشود. یاعلی🌹 ______________________ (۱) حتی در مواردی برای مقدار ضرورت هم حد مشخص کرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۶) (۲) به عنوان نمونه: در روایات هست که شایسته نیست که بانوان از وسط راه حرکت کنند بلکه باید در دو‌ طرف آن حرکت کنند.(کافی، ج۵، ص۵۱۸ و ۵۱۹) (۳) وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ(احزاب، ۵۳) محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی و لطف شما ممنونم. فقط در مورد روایتی که اشاره شده است، در کتاب مسأله حجاب شهید مطهری به شکل دیگری روایت شده است: روزی رسول خدا(ص) بیرون مسجد بودند و دیدند مردان و زنان با هم از مسجد بیرون می‌آیند، ایشان رو به زنان کردند و فرمودند: بهتر است صبر کنید ابتدا مردان بروند، سپس شما... در روایت[دیگری] آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) به یکی از درهای مسجد اشاره کردند و فرمودند: خوب است این در را به بانوان اختصاص دهیم. ______________ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
رهبری، فعالیت های اجتماعی بانوان و مسأله اختلاط با نامحرم و حفظ حریم ها 🔸 «البته در عرصه‌ی این فعّالیتها [فعالیت های اجتماعی زنان]، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیت دارد. 🔸 اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندی میان خودشان در همه جا -در خیابان، در اداره، در تجارتخانه- داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند... 🔸 پس ... برای او[زن] میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد» (اسفند۷۵) _________________________ 🔹 «بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادی باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است. 🔹 زنها نصف جامعه‌اند و خیلی خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینه‌ی اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت 🔹 یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحت‌الشعاع قرار ندهد... 🔹 دومین مسئله، مسئله‌ی محرم و نامحرم است. مسئله‌ی محرم و نامحرم در اسلام جدی است.» (دی۹۰) _________________________ ✅ «ما مخالف زن یا حضور زنان در جامعه نیستیم و حتی در این حسینیه، خانم ها در مراسم ها شرکت می کنند و بحث می کنند و نظر می دهند ولی ملاحظات شرعی و حدود و حریم ها باید رعایت شود. الآن بعضی خانواده ها هستند که زن با برادر‌شوهر دست می دهند و سر سفره‌ها کنار هم می نشینند اما ما سفره هایمان جداست و این ها را نمی پسندیم.» (شهریور۹۷) یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت چهارم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 مخالفان پیاده روی اربعین توسط بانوان، ادله دیگری هم دارند که به نظرم رسید یا خیلی قابل اعتنا نیستند و یا استناد به برخی روایات است که به نظر می رسد به همان دلیل سوم(بحث عفاف و حجاب و عدم اختلاط و‌ حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم) بازگشت می کند،(۱) و به صورت کلی ناظر به آداب و شرایط حضور زنان در اجتماع است و اینکه چه بسا بانوان مؤمن(بخوانید شیعه) حتی المقدور حتی با حجاب هم در معرض دید نامحرمان قرار نگیرند.(۲) 🔸بنابراین بررسی ادله مخالفین را تمام کرده و به بررسی ادله موافقین می پردازم: 🔺 یکی از ادله موافقین این است که پیاده روی زیارت اربعین را با حج مقایسه می کنند و‌ علی رغم پذیرش اختلاط و‌ گاهی تماس بدنی در پیاده روی، می گویند این زیارت هم‌ مثل حج هست! 🔸 واقعیت این است که این دلیل به هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست _ اولا حج واجب است و‌ زیارت سیدالشهداء(ع) با همه عظمتی که دارد، مستحب است. _ ثانیا بر خلاف تصور برخی، تماس بدنی با نامحرم در حج نیز جایز نیست و حتی المقدور باید حریم ها مراعات شده و از اختلاط جلوگیری بشود و دست اندرکاران حج باید قضیه را مدیریت کنند که متأسفانه مدیریت حج به دست ما نیست. 🔸 شاهد این موضوع روایاتی است که مثلا لمس حجرالأسود، وارد شدن به کعبه، هروله و ... را برای زنان لازم نمی داند. (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۶۴) 🔸 بسیاری از بانوان مؤمنه، به جهت خوف از تماس بدنی با نامحرم، فقط به طواف واجب اکتفا کرده و طواف های مستحبی را انجام نمی دهند. ✅ بنابراین همان طور که در قسمت سوم اشاره شد(اینجا)، باید با حفظ شرایط و ضوابط به پیاده روی بروند. یاعلی🌹 _______________________ (۱) به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ای اهل عراق! به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها با نامحرمان برخورد می کنند، آیا حیا نمی کنید!؟ (کافی، ج۵، ص۵۳۷) (۲) به عنوان نمونه امام صادق(ع): بهترین مساجد برای زنان شما خانه ها است. (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۳۸) یا روایتی که رسول خدا(ص) می گوید زن وظیفه ای برای شرکت در نماز جمعه، جماعت، تشییع جنازه و ... ندارد. (همان، ج۴، ص۳۶۴) محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت پنجم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 شاید یکی از ادله موافقین که بیشتر از عراقی ها شنیده ام و البته در ایران هم برخی می گویند، این است که بانوان ما به تأسی از زینب کبری(س) در ایام اسارت پیاده روی می کنند. 🔸 هیچ وقت این بیان را متوجه نشدم؛ چرا که 👈 اولا تا به حال جایی ندیده ام که زینب کبری(س) چه قبل از اسارت و به سمت کربلا و چه بعد از اسارت و به سمت کوفه و شام و بعد از آن به سمت مدینه، پیاده بوده باشند. 👈 ثانیا به فرض که ایشان در ایام اسارت پیاده بوده باشند، قابل الگوگیری نیست چون در ایام اسارت بوده اند و آن اشقیاء (لعنهم الله) حضرت(س) را مجبور کرده بودند. ____ 🔺 یکی دیگر از ادله موافقین این است که اساسا خود سیدالشهداء(ع) خانواده و زن و بچه را همراه خود کردند، پس باید خانواده ها هم در زیارت اربعین باشند. اگر مشکلی داشت، پس چرا حضرت(ع) خانواده خود را آوردند؟ 🔸 این دلیل نیز، قانع کننده نیست؛ چرا که 👈 اولا کسی با اصل همراهی خانواده برای زیارت اربعین مخالفتی ندارد، بلکه بحث در شکل و شیوه آن (یعنی پیاده روی) برای بانوان است. سیدالشهداء(ع) خانواده را سواره آوردند نه پیاده! آن هم با پوشیده ترین حالت ممکن. 👈 ثانیا در مورد همراهی خانواده با حضرت(ع) علت های مختلفی ذکر شده است که چه بسا یکی از مهمترین دلیل های آن، کلام سید بن طاووس در لهوف، ص۵۱ باشد که می گوید: شاید یکی از علل این که حضرت(ع)، زنان و‌ فرزندان را با خود همراه فرمود این باشد که اگر آنان را در حجاز یا جای دیگر می گذاشت، یزید آنان را دستگیر کرده و آزارشان می داد و در نتیجه مانع جهاد و قیام‌ ایشان میشد. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صرفا جهت تأمل/ به بهانه سالروز درگذشت شیخ یوسف صانعی 📹 ابتدا این دو برش👆 از فیلم ایشان را مشاهده بفرمایید... بعد متن زیر _ که فرمایشات ایشان در خرداد۶۸ و بعد از انتخاب آقا به عنوان رهبر هست _ را بخوانید: 🔸 «من به عنوان یک مسأله شرعی می گویم که تخلف از فرمان آیة الله خامنه ای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع)، رد بر رسول الله(ص) و رد بر رسول الله(ص)، رد بر الله و‌ موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است و‌طبق روایت عمر بن حنظله در باب ولایت فقیه، رد بر او‌ در حد شرک بالله است... 🔸 آیة الله خامنه ای هر چه بیشتر تأیید و تقویت بشود، اسلام و انقلاب اسلامی و‌ حوزه های علمیه و فقه و قرآن، تقویت شده است. تأیید ایشان یک واجب الهی است و نه یک‌ مستحب. مسأله کیان اسلام و‌ عظمت اسلام است. مسأله، یک امر جزئی نیست... 🔸 متزلزل کردن نظام اسلامی که موجب عسر و حرج و ضرر به مردم و‌کیان اسلامی می باشد، خلاف شرع است.» پ.ن۱: بر دل ما مانْد که جواب این سؤال را از ایشان بشنویم که حاج آقای صانعی! چه طور سال ۶۸ مسأله کیان و عظمت اسلام مطرح بود و سال ۸۸ به بعد اینگونه نبود؟ کیان اسلام عوض شد یا شما و اطرافیانتان عوض شدید؟ پ.ن۲: همه ما باید مراقب باشیم به ویژه ما عمامه به سرها که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: زَلّة العالم كانكسار السفينة، تَغرق و تُغرق. اشتباه و لغزش عالم مثل شكسته شدن كشتى است که هم خودش غرق می شود و هم سرنشینان خود را غرق می کند.(بحار، ج۲، ص۵۸) ✅ پناه می بریم به خدا... یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
👇 خوش خیالی و ساده اندیشی است اگر من و‌ شمای بچه شیعه فکر کنیم که این ظرفیت عظیم اربعین را فقط خودمان می دانیم و دشمنمان از آن غافل است!! در حال جنگیم!! کوچکترین رخنه های فرهنگی امروز، بزرگترین خسارت های فردا است... چه زمانی قرار است عبرت بگیریم...؟ یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت ششم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 موافقین پیاده روی بانوان، ادله دیگری نیز دارند. چون جواب آن ادله یکسان است همه را یکجا ذکر می کنم: 👈 روایاتی که به طور عمومی همه را ترغیب و تشویق به زیارت سید الشهداء(ع) می کند.(۱) 👈 اینکه اربعین، معجزه و حماسه است و زن و مرد ندارد! 👈 اربعین باعث می شود وزن ژئوپلیتیکی شیعه در جهان افزایش پیدا کند و زن و مرد باید باشند. 👈 اربعین ظرفیتی است مناسب و استراتژیک برای ایجاد یک جنبش جهانی عدالت طلبی و حقیقت خواهی و باید زن و مرد باشند. 👈 حضور بانوان تأثیر بیشتری در احیا و گسترش مکتب حسینی دارد. 👈 حضور بانوان منجر به افزایش عزت مسلمانان و جامعه اسلامی می شود. 👈 حضور بانوان کمک بیشتری به نشان دادن عظمت امام حسین(ع) به جهان می کند. 👈 امام زمان(عج) سرباز می خواهد و همه (اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ) باید در پیاده روی که مثل لشکر امام(عج) هست باشند. و ... 🔸 موارد بالا، نکاتی است که یا شنیده و یا در مقالات مختلف دیده و‌ خوانده ام. 🔸 گرچه همه این موارد اجمالا مورد قبول است؛ و گرچه می شود تک تک در مورد هر یک صحبت کرد اما حقیقت این است که با کمی تأمل اذعان می کنیم که همه این موارد، ناظر به اصل زیارت اربعین رفتن بانوان هست و نمی تواند دلیلی متین و استوار برای پیاده روی آنان باشد مخصوصا اگر قائل به دلیل سوم مخالفین باشیم یعنی همان بحث عفاف و حجاب و حفظ حریم با نامحرم که در قسمت سوم آن را بررسی کردیم. 🔸 به بیان دیگر اینگونه می گوییم: اصل زیارت اربعین رفتن بانوان، تمام نکات فوق را محقق می کند و اگر شما اصرار کنید که خود پیاده رفتن هم در تحقق این نکات موضوعیت دارد، می گوییم فرمایش شما در جایی است که پیاده رفتن با یک اصل اساسی اسلام یعنی حجاب و عفاف و حفظ حریم بین نامحرم ها تنافی نداشته باشد. ✅ در مورد ادله موافقین و مخالفین بیش از این هم می شود صحبت کرد، اما به نظرم تا همینجا کافی است و از قسمت بعد وارد جمع بندی، ارائه راهکار و نظر نهایی خواهم شد، ان شاء الله یاعلی🌹 ___________________________ (۱) این روایات الی ما شاء الله در کتب روایی ما وجود دارد و امیدواریم که خداوند ما و نسل ما را از عاملین به آن ها قرار بدهد. محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید البته ما هنوز جمع بندی و نتیجه گیری نکردیم. قطعا مشکلاتی در اربعین چه برای خانم و چه برای آقا هست. بنده برای خودم، تحت عنوان آسیب شناسی بعضی موارد را لیست کرده ام. برای پرداختن به این آسیب ها دو معیار رواج و خطر را مد نظر قرار داده ام و در نتیجه (در حد توان و تریبون کوچکی که در اختیار دارم) نسبت به بعضی موضوعات ولو به شکل غیر مستقیم و نه لزوما در فضای مجازی صحبت کرده ام. موضوعاتی مثل اسراف 👈 اینجا و اینجا جریان ها و افکار انحرافی 👈 اینجا و اینجا و اینجا حضور بانوان هم که بحث فعلی است. البته در مورد حجاب بنده مفصلا نوشته و صحبت کرده ام. می توانید لیست برخی مطالب مرتبط با حجاب را ملاحظه بفرمایید👇 اینجا ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
رحلت یا شهادت رسول خدا(ص) 🔸 اوایل طلبگی برای تبلیغ در دهه آخر صفر، به یکی از کشورهای اطراف رفته بودم. 🔸 در جلسه ای که به مناسبت شهادت رسول الله(ص) از طرف نمایندگی ولی فقیه در آن کشور برگزار شده بود، برخی از علما و اساتید دانشگاه اهل سنت هم حضور داشتند. 🔸 سخنران محترم که از خطبای شیعه آن کشور بود، در میان صحبت به موضوع شهادت پیامبر(ص) پرداخت و چندین بار گفت: «ما شیعیان عقیده به شهادت ایشان داریم.» 🔸 این جمله ایشان برای بنده که اولین بارم بود در جمع علمای شیعه و سنی شرکت می کردم، باعث تعجب شد و با خودم گفتم یک وقت درگیری درست نشود!؟ چرا دائم از شهادت می گوید؟ 🔸 یک دفعه یکی از علمای اهل سنت بلند شد و با صدای بلند خطاب به سخنران گفت: «سید! این فقط شما شیعیان نیستید که به شهادت ایشان معتقدید، ما هم معتقدیم رسول الله(ص) به شهادت رسیده است.» 🔸 آن موقع فقط تعجب کردم، بعدا که در این زمینه مطالعه کردم، فهمیدم که درست گفت، شیعه و سنی هر دو معتقد به شهادت هستند (می توانند باشند) و اختلاف در کیفیت شهادت هست نه اصل شهادت. 🔸 راستی همان جلسه باعث شد که اهمیت ازدیاد نسل شیعه را بفهمم که شاید روزی نوشتم! یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت هفتم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔸 شاید بتوان سه رویکرد کلی را نسبت به حضور بانوان در پیاده روی بیان کرد: ۱. مخالفت در هر صورت! ۲. موافقت در هر صورت! ۳. موافقت مشروط. 🔸 ما در حد توان خود و با رعایت اقتضای فجازی و مخاطب عام، به بررسی اجمالی ادله در شش قسمت پرداختیم و هیچ کدام از دلیل های «موافقت یا مخالفت در هر صورت» یعنی دو رویکرد اول و دوم را نتوانستیم قبول کنیم. 🔸 بنابراین نتیجه گیری و جمع بندی ما این است که حضور بانوان به شکل پیاده روی، منوط به وجود شرایطی است که در صورت وجود آن شرایط، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار خوب است. 🔸 حقیقت این است که گرچه افراد کمی هستند که رویکرد «موافقت مشروط» را قبول نداشته باشد ولی متأسفانه آنچه که در عمل اتفاق افتاده و ما در پیاده روی می بینیم، غالبا تحقق رویکرد «موافقت در هر صورت است!» که ریشه یابی آن بحث جدا می طلبد. 🔸 به هر حال باید برای تحقق عملی رویکرد «موافقت مشروط» از طریق گفتگو و‌ فرهنگ سازی، آموزش بایسته های حضور بانوان، مطالبه از مسؤولین برای فراهم کردن زیر ساخت ها و ‌... تلاش کنیم. (تلاش ناچیز ما در این بحث ها هم تحقق همین هدف در اندازه تریبون خودمان بوده است) 🔸 مثلا باید برای بانوان بگوییم که علاوه بر حرمت تماس بدنی با نامحرم، پوشش او‌ در برابر نامحرم، سه مؤلفه اصلی دارد: _ فقط گردی صورت و مچ دست به پایین را اگر آرایش و زیورآلات نداشته باشد، می شود نپوشاند. _ برجستگی‌­های بدن علی رغم پوشاندن آن، مشخص نباشد. _ رنگ و خصوصیات پوشش، جلب توجه نکند. 🔸 ضمن اینکه همان طور که گفته شده تا آنجا که می تواند سعی در مخفی کردن خود از نامحرمان بکند ولو با پیاده روی و زیارت در شب، دور از نامحرمان باشد، به هر شکلی(با لباس، صدا مثل خنده یا گریه و شیون، حرکات، شیوه راه رفتن و ...) جلب توجه نکند و از زیور و زینت و سرمه و عطر و مواد آرایشی استفاده نکند. 🔸 ضمنا باید مطالبه جدی از مسؤولین بشود که با گسترش راه ها و توسعه حرم ها و امکانات بهداشتی و استراحتی و ‌... فضا را برای حضور شایسته بانوی تراز شیعه، فراهم کنند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش دیدن دارد... فقط می خواهند پوشش را عادی کنند اما... 💎 @Moshfeghoun 💐
در مورد صلح امام حسن ع_۰۴۵۷۵۸.mp3
16.15M
🔸 این صوت، برشی از مطالب چند سال قبل حقیر در ابتدای کلاس درس هست که نکاتی را در مورد صلح (ع) و نقد بیانات رئیس جمهورِ وقت، بیان کردم. 🔸 آن روزها صحبت های عجیب و غریب و متأسفانه غیر دقیقی در تریبون های رسمی مطرح میشد. 🔸 الحمدلله دو سالی هست از این جنس حرف ها نمی شنویم... ان شاء الله، شنیدنش خالی از لطف نخواهد بود. محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت هشتم و پایانی/ نظر نهایی] 🔸 در قسمت قبل (اینجا) نتیجه گیری کرده و‌ گفتیم: حضور بانوان به شکل پیاده روی، منوط به وجود شرایطی است که در صورت وجود آن شرایط، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار خوب است. در مورد شرایط هم توضیح دادیم اما نظر نهایی حقیر👇 لطفا در ابتدا این چند پرده مهم را بخوانید: 1⃣ پرده اول: قرار است نابینایی به حضور صدیقه طاهره(س) برسد. حجاب می گیرد. در جواب رسول خدا(ص) می گوید: اگر او مرا نمی بيند، من او را می بينم، و او بوی تن مرا هم حس می كند. 2⃣ پرده دوم: بعد از خطبه غدیر وقت بیعت کردن رسید. رسول خدا(ص) براى بیعت بانوان، دستور دادند تا پرده اى بر روى یک ظرف آب بزنند. در یک‌ طرف پرده، امیرالمؤمنین(ع) دست مبارک خود را در آب قرار دادند و‌ در طرف دیگر بانوان با قرار دادنِ دستِ خود در آب با ایشان بیعت کردند. (اینجا) 3⃣ پرده سوم: وقتی خبر غصب فدک به صدیقه طاهره(س) رسید، روسری بلندی پوشیده و چادر به سر کردند و با گروهی از بانوان از منزل خارج شدند. در واقع این اسوه حیا و‌ عفاف کاری کردند که حتی پیکره ظاهریشان هم در بین نامحرم ها آشکار نشود و در میان گروه زنان پوشیده بماند. 4⃣ پرده چهارم: راوی می گوید: مدت ها در مدینه، همسایه علی(ع) بودم. حتی یک بار هم، کسی زینب‌ کبری(س) را ندید و صدای او را نشنید. هر زمان می خواست به زیارت جد بزرگوارش برود، شبانگاه و در حالی که پدرش علی(ع) جلوی او و حسنین(ع) در اطراف او بودند به زیارت می رفت. وقتی به نزدیک قبر شریف رسول خدا (ص) می رسیدند، امیرالمؤمنین(ع) شمع های روشن اطراف قبر را خاموش می کرد که مبادا کسی زینب کبری را ببیند. [زندگانی حضرت زينب، آیة الله دستغيب، ص۱۹./ حضرت زينب فروغ تابان كوثر، ص۱۷.] 5⃣ پرده پنجم: روز حرکت امام حسین(ع) از مدینه است. ایشان دستور داد بنی‌هاشم زن‌های محرم خود را سوار بر محمل‌ها کنند. ناگهان جوانی که قامت بلندی داشت و مثل ماه می‌درخشید، از منزل امام(ع) بیرون آمد و فرمود: «بنی هاشم کنار روید.» آنگاه دو زن در حالی که دامانشان بر اثر حیای از مردم به زمین کشیده می‌شد و صورتشان پوشیده بود و دور آن دو را کنیزانشان احاطه کرده بودند، از خانه امام حسین (ع) خارج شدند. آنگاه آن جوان به سوی یکی از محمل‌ها رفت و زانوی خود را تکیه قرار داد و بازوی آن‌ها را گرفت و بر محمل سوار کرد. وقتی راوی از هویت آن بانوان سؤال می کند، جواب می شنود: یکی از آن‌ها زینب (س) و دیگری ام کلثوم دختران امیرالمؤمنین(ع) هستند. [موسوعة كلمات الإمام الحسين(ع)، ص۳۶۱] ✅ بحث فقهی نیست، صحبت از حرمت و وجوب نیست! صحبت از «بانوی تراز شیعی» است که قرار است به صدیقه طاهره(س) و زینب کبری(س) تأسی کند، همان پاره تن رسول خدا(ص) که فرمود: بهترین چیز برای زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند. [مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۳۴۱] بنابراین اگر پیاده روی اربعین، گامی است برای ظهور و بانوی شیعی قرار است در تحقق این گام، وسط میدان باشد چه بهتر که به تأسی از الگوهای بی نظیر خود، در پوشیده ترین حالت ممکن باشد. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی و لطف شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
با عرض سلام و تسلیت ایام از بزرگوارانی که چه به صورت ناشناس و چه با پیام به آیدی بنده و‌ چه با تماس تلفنی، نظرات، انتقادات، سؤالات، هم فکری ها، دغدغه ها و اظهار لطف های خودشان را نسبت به بحث پیاده روی بانوان در اربعین به بنده گفتند، صمیمانه سپاسگزارم. یاعلی مدد 🤲💐
قابل توجه بعضی ها در کشور... رهبری در همان اوایل بعد از مرگ مهسا امینی(۱۷ روز بعد از مرگش) گفتند ولی بعضی ها باورشان نمی شد: «من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و نا امنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آنها و برخی از ایرانی های خائن در خارج به آنها کمک کردند. برخی افراد نسبت به اینکه گفته شود فلان حادثه طراحی و کار دشمن بوده است، حساس هستند و سینه سپر می‌کنند برای دفاع از سازمان جاسوسی آمریکا و صهیونیستها و انواع تحلیل‌ها و لفاظی‌های مغالطه‌آمیز را نیز به کار می‌گیرند تا بگویند کار خارجی‌ها نیست.»[۱۴۰۱/۷/۱۱] یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
امام‌ رضا(ع) و اسراف... روزی خدمتکاران میوه ای را نیم خورده کرده و دور انداختند. امام رضا(ع) با دیدن این صحنه به آنان گفتند: «سبحان الله!! اگر شما به آن احتیاج ندارید، مردمی هستند که به آن نیازمند هستند! آن را در اختیار کسی بگذارید که به آن نیاز دارد.» (کافی، ج۶، ص۲۹۷) پ.ن: جالب است... از یک طرف به فرزندانمان می گوییم حتی به اندازه یک دانه برنج هم اسراف نکنید (اینجا) و میوه را نیم خورده، دور نیندازید... از یک طرف چیزی مثل میوه آرایی را (که در موارد زیادی با اسراف همراه است) حتی در تلوزیون به آنان آموزش می دهیم!! 😏 یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
🔸 سال گذشته در چنین روزی(۲۵شهریور) اولین واکنش حقیر به جریانات مربوط به مرگ مهسا امینی نوشتن متنی بود با عنوان «تو اگر اهل دق کردن از غصه بودی...» در جواب بعضی دوستان و حتی عمامه به سرهایی که متأسفانه با استنادی اشتباه به نهج البلاغه، با موج اعتراضات همراهی می کردند. 👈 اینجا 🔸 و بعد از دو سه روز صراحتا نوشتم که اگر دفاع از اصل نظام، ماله کشی است! من با افتخار ماله کش نظامم! 👈 اینجا و از بی حساب و بی مسؤولیت حرف زدن برخی شکوه کردم... 👈 اینجامطالعه مجدد این ها، خالی از لطف نیست. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
با فرهنگ‌ سلبریتی پروری و سلبریتی پرستی از نوع انقلابی و‌ متدینش هم‌ مخالفم چه برسد به نوع غیر انقلابی اش... 🔸 امام صادق(ع): مَن دَخَلَ في هذا الدِّينِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كما أدخَلُوهُ فيهِ، و مَن دَخَلَ فيهِ بِالكِتابِ و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ. هر کسی كه از طريق [مجذوب شدن به شخصيت] افرادِ [غیر معصوم،] وارد اين دين بشود، به واسطه همان ها، آن طور که‌ واردش کردند، خارج می شود. و كسى كه از طريق كتاب و سنّت به اين دين وارد شود، اگر كوه ها از هم بپاشند، [دین و ایمانِ] او ثابت خواهد ماند. (الغیبه نعمانی، ج۱، ص۲۲) 🔸 مشهور (سلبریتی) شدن یک‌ چیز است، شهرت طلبی و‌ مشهور پرستی چیز دیگری است... 🔸 فرهنگ سلبریتی پروری و سلبریتی پرستی؛ فرهنگی که در آن، عقل و‌ هوش در برابر چهره های مشهور یا همان سلبریتی‌ ها رنگ می بازد، از ریشه باطل است... چه سلبریتی انقلابی و چه سلبریتی غیر انقلابی... ✅ نظر شما چیست؟ با سلبریتی سازی انقلابی موافقید یا مخالف؟ یاعلی🌹 ✍ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐 ویراستی