فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه بعضی دوستان و مسؤولان!
🔸 کسانی هستند که گمان می کنند فقط اقتصاد اولویت دارد و فرهنگ در مرحله بعدی است!!
🔸 اما مجددا رهبری در دیدار اخیر خود با هیئت دولت تأکید کردند که هم فرهنگ و هم اقتصاد:
«ما مکرر گفتهایم که اولویّت اصلی کشور عبارت است از اقتصاد و فرهنگ؛ این دو اولویّتهای اصلیاند» (۱۴۰۲/۶/۸)
🔸 در دیدار با هیئت دولت سابق هم در مرداد۹۸ بعد از بیان اینکه «امروز دو اولویت اصلی کشور اقتصاد و فرهنگ است» صراحتا گفتند: «یک جبههی عظیمی از لحاظ فرهنگی دارند به ما تهاجم میکنند» گفتند که دشمن می خواهد ذهن ها را تغییر بدهد...(فیلم برای همین دیدار سال ۹۸ هست)
🔸 باید مراقب باشیم مبادا به بهانه اقتصاد از فرهنگ غافل بشویم.
درست است که الآن هم اقتصاد و هم فرهنگ، در اولویت هستند اما همه ما به ویژه مسؤولین باید بدانیم و بدانند که مسأله مهم تر، فرهنگ هست.
✅ دقت بفرمایید که اولویت یک چیز است و اهمیت چیز دیگر!
اهمیت فرهنگ قابل مقایسه با اقتصاد نیست.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
«در نگاه روحانی اصیل، پاداش و مزد این کار با صاحبان این کار است که خدا و رسول او - به طور خاص حضرت فاطمه زهرا (س) - هستند.»
🔸 چند روزی هست که متأسفانه با اشتباهی مسلم از جانب برخی دوستان و اصرارشان بر این اشتباه (هم در فهم و هم در روش بیان)، دوباره بحث تأمین مالی حوزه و روحانیت در برخی گروه های فجازی به وجود آمده است.
🔸 «ما از پول دادن صاحبان مجالس به روحانی سخنرانی و مادح، قاطعانه دفاع میکنیم و در مقابل، مطالبه پول و تعیین مبلغ از سوی روحانی سخنرانی و ذاکر را به شدت محکوم میکنیم ... آن ادب و معرفت و محبت صاحبان مجالس است و این بیادبی و قدرناشناسی و رفتار نادرست خادمان...»
🔸 متأسفانه طبق معمول در برخی صفحات و گروه ها و کانال ها، بی انصافی ها و هجمه هایی هم علیه روحانیت شده است.
🔸 در این زمینه ابتدا می خواستم بنویسم اما یادم افتاد سابقا مطلبی از حاج آقای زائری _ که ظاهرا در فجازی دیگر فعالیت ندارند _ در این زمینه خوانده بودم و آن را پسندیده بودم.
🔸 مطالعه بیان منصفانه ی ایشان، در فهم موضوع راهگشا است و افراط و تفریط ها را مشخص می کند.
✅ لطفا چند دقیقه تحمل بفرمایید و یادداشت ایشان را ملاحظه کنید 👈 اینجا
پ.ن: بنده حقیر در برخی موضوعات، اختلافات روشی و مبنایی زیادی با حاج آقای زائری داشته و احتمالا دارم.
واضح است که این اختلافات، طلبگی و گاهی هم تند و تیز بوده است، اما به این معنا نیست که با مطالب درست ایشان هم مخالف باشم؛ و اگر نگاهمان به زی طلبگی باشد، چه بسا ایشان را از خیلی آخوند ها، آخوند تر بدانم.☺️
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
واقعا دست مریزاد به طراح این عکس.. 👏
این زوار در قالب زیارت به سمت قله ای بزرگ تر در حال حرکت هستند...
اربعین یعنی دروازه ای به سمت «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ ارواحنافداه»
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا احتمال داره که سیدالشهداء(ع) این ها را ندیده بگیرد؟
حاج آقا مصباح(ره)
@mesbahyazdi_ir
یاعلی🌹
#اربعین
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
خواص.mp3
2M
باید جبران کنند، باید اعلام موضع کنند...
🔸 در قضیه مرگ مهسا امینی، حرف ما نسبت به خواص این بوده و هست...
فرمایش صریح و روشن رهبری را گوش بفرمایید...
✅ بر اساس همین فرمایشات، مطالبه داریم...
🔸 برخی مسؤولان محترم ج.ا.ا بدانند که ما فهمیده ایم آن ها به هر دلیلی نمی خواهند یا نمی توانند با خواصی که در آتش جریانات مرگ آن دختر بی حجاب دمیدند، برخورد قانونی و انقلابی کنند...
🔸 اما توجه داشته باشند که مسؤولیت حاکمیتی دادن یا تریبون رسمی دادن به هر یک از آن خواص در صورتی که جبران نکرده و صریحا اعلام موضع نکرده باشند، خیانت و جنایت است چه بخواهند و چه نخواهند..
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
صرفا جهت تأمل!
مخصوصا برای بعضی مخالفین کم اطلاع ولایت فقیه!
🔸 روحانیونی از حوزه علمیه نجف که به فتوای مرجعیت عراق، به دفاع از حرم پرداخته و به شهادت رسیدند...
🔸 من اگر بودم بالای این عکس می نوشتم:
«نمونه ای از ولایت فقیه در عمل، آن هم در حوزه علمیه نجف اشرف نه حوزه علمیه قم!»
پ.ن۱: این عکس را همین چند روز اخیر از ورودی حرم امیرالمؤمنین(ع) در نجف گرفتم.
پ.ن۲: رحمت و رضوان خدا بر همه شهدا.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ما ملت امام حسینیم» به روایت تصویر با ابراز ارادت خالصانه یک کودک کار
قابل توجه مدعیان دروغگو و بی حیای طرفداری از ملت ایران!
صحبت های رهبری را هم در این فیلم بشنوید...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
صرفا جهت تأمل و #نظرسنجی
🔸 سال ها قبل در اولین حضورم در مسیر پیاده روی اربعین به عنوان مبلغ، این سؤال برایم ایجاد شد:
آیا می توانم بانوان محترم را دعوت به زیارت اربعین «به شکل پیاده روی» بکنم؟ آیا چنین کاری درست است؟
🔸 دقت بفرمایید سؤال از اصل زیارت اربعین رفتن نیست، بلکه سؤال از شیوه آن (پیاده روی) برای بانوان است؟
پ.ن۱: منتظر بودم مراسم اربعین تمام بشود و بعد در این موضوع بنویسم.
پ.ن۲: شما با حضور بانوان محترم در «پیاده روی» اربعین موافقید یا مخالف؟
لطفا در نظر سنجی شرکت بفرمایید👇
https://EitaaBot.ir/poll/10r2k
ان شاء الله به زودی نظر خودم را خواهم نوشت تا از نقد و نظرات شما بزرگواران استفاده کنم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت اول]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
🔸 در این موضوع، یک نظر سنجی انجام شد 👈 اینجا
🔸 در چند قسمت و به تدریج سعی میکنم ادله مختلف موافقان و مخالفان را طرح و بررسی کنم تا ان شاء الله به نتیجه برسیم.
🔸 قبل از بیان ادله، به سه نکته توجه داشته باشیم:
👈 اولا افرادی هستند که متأسفانه از ریشه با زیارت اربعین مخالفند.🤦♂
خداوند مغرض هایشان را لعنت و جاهل هایشان را هدایت کند.
واضح است که حساب ما در این بحث ها از آن ها جداست و قبلا نگاهم را در مورد معجزه اربعین گفته ام👈 اینجا
👈 ثانیا لطفا دقت بفرمایید که تمام بحث ما در مورد شیوه زیارت اربعین رفتن بانوان هست(پیاده روی) نه اصل زیارت رفتن آنان.
(در بعضی اظهار نظرها نسبت به نظر سنجی، بعضی بزرگواران بین اصل زیارت رفتن و شیوه آن خلط فرموده بودند)
👈 ثالثا نگاه ما فقط به بانوان محترم ایرانی نیست بلکه نگاهمان به جامعه شیعی و در نتیجه هر بانوی شیعی است.
🔵 اصل بحث
🔺 یکی از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، سختی های زیاد مسیر و در نتیجه مریض و یا ضعیف شدن بانوان است.
🔸 در اینکه در پیاده روی سختی وجود دارد شکی نیست، اما انصافا سختی های مسیر و زیارت، غالبا در حدی نیست که مستلزم عسر و حرج شدید بشود یا مریضی های خاصی ایجاد کند.
بنابراین به نظر می رسد چنین دلیلی نمی تواند مانع حضور بانوان به صورت پیاده روی برای زیارت اربعین بشود.
🔸 بله، اگر بانوی خاصی به دلیل شرایط ویژه خودش، چنین حالتی برایش ایجاد می شود، یا مریضی اش تشدید می شود و ... برای شخص او پیاده روی اشکال دارد ولی نمی شود به دلیل چند نفر استثناء، حکم عمومی داد که به دلیل سختی و مریضی کسی نرود!
✅ بارها دیده ایم که بانوان محترم در این مسیر، صبورانه تر و حتی گاهی با صلابت تر از آقایان، به عشق زینب کبری(س) و یادآوری مصائب ایشان، سختی ها را به جان خریده و می خرند.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
نظرات قابل انتشار شما را بی کم و کاست، در کانال خواهم گذاشت، ان شاء الله
___________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
______
👈 آدرس کانال مشفقون در بله:
https://ble.ir/moshfeghoun
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی شما ممنونم.
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت دوم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت قبل را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، مسائل و مخاطرات امنیتی است.
🔸 حقیقت این است که با توجه به فضای کشور عراق، چنین دلیلی کاملا متین و قابل اعتنا است.
🔸 این دلیل عمومیت دارد و شامل حال غالب بانوان با ملیت های مختلف می شود.
🔸 اما نکته ای که در مورد مخاطرات امنیتی وجود دارد این است که این مخاطرات با انجام برخی اقدامات، تا حد زیادی قابل رفع است.
🔸 اقداماتی مثل کاروانی یا دسته جمعی رفتن، هم سفری با محارم، انتخاب موکب های مطمئن، از جاده اصلی رفتن، استفاده از ماشین های عتبه و ... .
✅ بنابراین به نظر می رسد نمی شود به صرف این دلیل، از پیاده روی اربعین برای بانوان _ اگر اقدامات لازم را انجام دهند _ ممانعت کرد.
🔸 بله، اگر بانوی محترمی مخصوصا جوان، بدون این اقدامات و به تنهایی به زیارت اربعین برود، در صورت بروز مشکل، هیچ کس جز خودش را نباید ملامت کند، گرچه نسبت به غیرت همسر، برادر، پدر یا فرزندش هم تردید جدی به وجود می آید.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت سوم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، بحث های مربوط به اختلاط و ارتباط با نامحرم و حجاب و عفاف است.
🔸 شاید بتوان گفت مهمترین و جدی ترین دلیل برای مخالفت با پیاده روی اربعین، همین دلیل است.
🔸 اصل زیارت و به تبع آن پیاده روی، مستحب است در حالی که حجاب و عفاف و حفظ حریم با نامحرم واجب است.
🔸 هیچ شکی وجود ندارد که اسلام بر عدم اختلاط زن و مرد نامحرم، جدایی آنان، حتی جدایی مسیر رفت و آمد آنان در حد امکان، پرهیز از گفتگوی غیر ضروری آنان(۱)، عدم تماس بدنی بین آنان و به صورت کلی بر حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم در گفتار، رفتار و حتی نگاه، تأکید ویژه کرده است(۲)، و این ها را برای پاکی دلهای آنها بهتر می داند. (۳)
🔸 این دلیل انصافا قابل اعتنا است و بزرگوارانی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین داشته اند، حتما تصدیق می کنند که در مسیر، به ویژه در روزهای پایانی منتهی به اربعین و در اواخر مسیر، اتفاقات تلخی از این جهت رقم می خورد.
🔸 پوشش برخی بانوان؛ استفاده از کوله بر روی چادر که گاهی موارد موجب آشکار شدن برجستگی های بدن می شود؛ خوابیدن های در فضای باز و در معرض نامحرم از جانب زن و مرد؛ تماس های بدنی(گاهی با اتکا و فشار) که بعضا خستگی، حال و رمقی برای کنترل تماس پیدا نکردن نگذاشته است؛ بدن درد و خستگی به ویژه در قسمت های پایانی مسیر که غالبا باعث می شود حالت اولیه نوع راه رفتن که با وقار و متانت است، از بین برود و ...
✅ بنده این دلیل را می پذیرم اما دو نکته وجود دارد:
۱. این دلیل عمومیت ندارد و باعث نمی شود به صورت کلی، از پیاده روی همه بانوان ممانعت کرد و فقط مختص کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند شرایط لازم را مراعات کنند.
☘ بانوانی را دیده ایم که تا نزدیکی کربلا پیاده آمده اند، اما برای اینکه مبادا تماس بدنی با نامحرم پیدا کنند و یا اختلاطی بشود، از همان جا سلام داده و برگشته اند👏
۲. نگاه ما در این موضوع، باید مصلحانه باشد. یعنی به فکر اصلاح مرد، زن و همچنین اصلاح و توسعه امکانات و زیر ساخت ها باشیم تا به تدریج بستر فراهم بشود که هر بانویی که مشتاق بود بتواند مشرف بشود.
یاعلی🌹
______________________
(۱) حتی در مواردی برای مقدار ضرورت هم حد مشخص کرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۶)
(۲) به عنوان نمونه: در روایات هست که شایسته نیست که بانوان از وسط راه حرکت کنند بلکه باید در دو طرف آن حرکت کنند.(کافی، ج۵، ص۵۱۸ و ۵۱۹)
(۳) وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ(احزاب، ۵۳)
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی و لطف شما ممنونم.
فقط در مورد روایتی که اشاره شده است، در کتاب مسأله حجاب شهید مطهری به شکل دیگری روایت شده است:
روزی رسول خدا(ص) بیرون مسجد بودند و دیدند مردان و زنان با هم از مسجد بیرون میآیند، ایشان رو به زنان کردند و فرمودند: بهتر است صبر کنید ابتدا مردان بروند، سپس شما...
در روایت[دیگری] آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) به یکی از درهای مسجد اشاره کردند و فرمودند: خوب است این در را به بانوان اختصاص دهیم.
______________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
رهبری، فعالیت های اجتماعی بانوان و مسأله اختلاط با نامحرم و حفظ حریم ها
🔸 «البته در عرصهی این فعّالیتها [فعالیت های اجتماعی زنان]، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیت دارد.
🔸 اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندی میان خودشان در همه جا -در خیابان، در اداره، در تجارتخانه- داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند...
🔸 پس ... برای او[زن] میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد» (اسفند۷۵)
_________________________
🔹 «بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادی باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است.
🔹 زنها نصف جامعهاند و خیلی خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینهی اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت
🔹 یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحتالشعاع قرار ندهد...
🔹 دومین مسئله، مسئلهی محرم و نامحرم است. مسئلهی محرم و نامحرم در اسلام جدی است.» (دی۹۰)
_________________________
✅ «ما مخالف زن یا حضور زنان در جامعه نیستیم و حتی در این حسینیه، خانم ها در مراسم ها شرکت می کنند و بحث می کنند و نظر می دهند ولی ملاحظات شرعی و حدود و حریم ها باید رعایت شود. الآن بعضی خانواده ها هستند که زن با برادرشوهر دست می دهند و سر سفرهها کنار هم می نشینند اما ما سفره هایمان جداست و این ها را نمی پسندیم.» (شهریور۹۷)
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت چهارم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 مخالفان پیاده روی اربعین توسط بانوان، ادله دیگری هم دارند که به نظرم رسید
یا خیلی قابل اعتنا نیستند
و یا استناد به برخی روایات است که به نظر می رسد به همان دلیل سوم(بحث عفاف و حجاب و عدم اختلاط و حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم) بازگشت می کند،(۱) و به صورت کلی ناظر به آداب و شرایط حضور زنان در اجتماع است و اینکه چه بسا بانوان مؤمن(بخوانید شیعه) حتی المقدور حتی با حجاب هم در معرض دید نامحرمان قرار نگیرند.(۲)
🔸بنابراین بررسی ادله مخالفین را تمام کرده و به بررسی ادله موافقین می پردازم:
🔺 یکی از ادله موافقین این است که پیاده روی زیارت اربعین را با حج مقایسه می کنند و علی رغم پذیرش اختلاط و گاهی تماس بدنی در پیاده روی، می گویند این زیارت هم مثل حج هست!
🔸 واقعیت این است که این دلیل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست
_ اولا حج واجب است و زیارت سیدالشهداء(ع) با همه عظمتی که دارد، مستحب است.
_ ثانیا بر خلاف تصور برخی، تماس بدنی با نامحرم در حج نیز جایز نیست و حتی المقدور باید حریم ها مراعات شده و از اختلاط جلوگیری بشود و دست اندرکاران حج باید قضیه را مدیریت کنند که متأسفانه مدیریت حج به دست ما نیست.
🔸 شاهد این موضوع روایاتی است که مثلا لمس حجرالأسود، وارد شدن به کعبه، هروله و ... را برای زنان لازم نمی داند. (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۶۴)
🔸 بسیاری از بانوان مؤمنه، به جهت خوف از تماس بدنی با نامحرم، فقط به طواف واجب اکتفا کرده و طواف های مستحبی را انجام نمی دهند.
✅ بنابراین همان طور که در قسمت سوم اشاره شد(اینجا)، باید با حفظ شرایط و ضوابط به پیاده روی بروند.
یاعلی🌹
_______________________
(۱) به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ای اهل عراق! به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها با نامحرمان برخورد می کنند، آیا حیا نمی کنید!؟ (کافی، ج۵، ص۵۳۷)
(۲) به عنوان نمونه امام صادق(ع): بهترین مساجد برای زنان شما خانه ها است. (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۳۸) یا روایتی که رسول خدا(ص) می گوید زن وظیفه ای برای شرکت در نماز جمعه، جماعت، تشییع جنازه و ... ندارد. (همان، ج۴، ص۳۶۴)
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی شما ممنونم.
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت پنجم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 شاید یکی از ادله موافقین که بیشتر از عراقی ها شنیده ام و البته در ایران هم برخی می گویند، این است که بانوان ما به تأسی از زینب کبری(س) در ایام اسارت پیاده روی می کنند.
🔸 هیچ وقت این بیان را متوجه نشدم؛ چرا که
👈 اولا تا به حال جایی ندیده ام که زینب کبری(س) چه قبل از اسارت و به سمت کربلا و چه بعد از اسارت و به سمت کوفه و شام و بعد از آن به سمت مدینه، پیاده بوده باشند.
👈 ثانیا به فرض که ایشان در ایام اسارت پیاده بوده باشند، قابل الگوگیری نیست چون در ایام اسارت بوده اند و آن اشقیاء (لعنهم الله) حضرت(س) را مجبور کرده بودند.
____
🔺 یکی دیگر از ادله موافقین این است که اساسا خود سیدالشهداء(ع) خانواده و زن و بچه را همراه خود کردند، پس باید خانواده ها هم در زیارت اربعین باشند. اگر مشکلی داشت، پس چرا حضرت(ع) خانواده خود را آوردند؟
🔸 این دلیل نیز، قانع کننده نیست؛ چرا که
👈 اولا کسی با اصل همراهی خانواده برای زیارت اربعین مخالفتی ندارد، بلکه بحث در شکل و شیوه آن (یعنی پیاده روی) برای بانوان است. سیدالشهداء(ع) خانواده را سواره آوردند نه پیاده! آن هم با پوشیده ترین حالت ممکن.
👈 ثانیا در مورد همراهی خانواده با حضرت(ع) علت های مختلفی ذکر شده است که چه بسا یکی از مهمترین دلیل های آن، کلام سید بن طاووس در لهوف، ص۵۱ باشد که می گوید:
شاید یکی از علل این که حضرت(ع)، زنان و فرزندان را با خود همراه فرمود این باشد که اگر آنان را در حجاز یا جای دیگر می گذاشت، یزید آنان را دستگیر کرده و آزارشان می داد و در نتیجه مانع جهاد و قیام ایشان میشد.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صرفا جهت تأمل/ به بهانه سالروز درگذشت شیخ یوسف صانعی
📹 ابتدا این دو برش👆 از فیلم ایشان را مشاهده بفرمایید...
بعد متن زیر _ که فرمایشات ایشان در خرداد۶۸ و بعد از انتخاب آقا به عنوان رهبر هست _ را بخوانید:
🔸 «من به عنوان یک مسأله شرعی می گویم که تخلف از فرمان آیة الله خامنه ای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع)، رد بر رسول الله(ص) و رد بر رسول الله(ص)، رد بر الله و موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است وطبق روایت عمر بن حنظله در باب ولایت فقیه، رد بر او در حد شرک بالله است...
🔸 آیة الله خامنه ای هر چه بیشتر تأیید و تقویت بشود، اسلام و انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و فقه و قرآن، تقویت شده است. تأیید ایشان یک واجب الهی است و نه یک مستحب. مسأله کیان اسلام و عظمت اسلام است. مسأله، یک امر جزئی نیست...
🔸 متزلزل کردن نظام اسلامی که موجب عسر و حرج و ضرر به مردم وکیان اسلامی می باشد، خلاف شرع است.»
پ.ن۱: بر دل ما مانْد که جواب این سؤال را از ایشان بشنویم که حاج آقای صانعی! چه طور سال ۶۸ مسأله کیان و عظمت اسلام مطرح بود و سال ۸۸ به بعد اینگونه نبود؟
کیان اسلام عوض شد یا شما و اطرافیانتان عوض شدید؟
پ.ن۲: همه ما باید مراقب باشیم به ویژه ما عمامه به سرها که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: زَلّة العالم كانكسار السفينة، تَغرق و تُغرق. اشتباه و لغزش عالم مثل شكسته شدن كشتى است که هم خودش غرق می شود و هم سرنشینان خود را غرق می کند.(بحار، ج۲، ص۵۸)
✅ پناه می بریم به خدا...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
👇
خوش خیالی و ساده اندیشی است اگر من و شمای بچه شیعه فکر کنیم که این ظرفیت عظیم اربعین را فقط خودمان می دانیم و دشمنمان از آن غافل است!!
در حال جنگیم!! کوچکترین رخنه های فرهنگی امروز، بزرگترین خسارت های فردا است...
چه زمانی قرار است عبرت بگیریم...؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
از همراهی شما ممنونم.
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت ششم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا
🔺 موافقین پیاده روی بانوان، ادله دیگری نیز دارند. چون جواب آن ادله یکسان است همه را یکجا ذکر می کنم:
👈 روایاتی که به طور عمومی همه را ترغیب و تشویق به زیارت سید الشهداء(ع) می کند.(۱)
👈 اینکه اربعین، معجزه و حماسه است و زن و مرد ندارد!
👈 اربعین باعث می شود وزن ژئوپلیتیکی شیعه در جهان افزایش پیدا کند و زن و مرد باید باشند.
👈 اربعین ظرفیتی است مناسب و استراتژیک برای ایجاد یک جنبش جهانی عدالت طلبی و حقیقت خواهی و باید زن و مرد باشند.
👈 حضور بانوان تأثیر بیشتری در احیا و گسترش مکتب حسینی دارد.
👈 حضور بانوان منجر به افزایش عزت مسلمانان و جامعه اسلامی می شود.
👈 حضور بانوان کمک بیشتری به نشان دادن عظمت امام حسین(ع) به جهان می کند.
👈 امام زمان(عج) سرباز می خواهد و همه (اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ) باید در پیاده روی که مثل لشکر امام(عج) هست باشند.
و ...
🔸 موارد بالا، نکاتی است که یا شنیده و یا در مقالات مختلف دیده و خوانده ام.
🔸 گرچه همه این موارد اجمالا مورد قبول است؛ و گرچه می شود تک تک در مورد هر یک صحبت کرد
اما حقیقت این است که با کمی تأمل اذعان می کنیم که همه این موارد، ناظر به اصل زیارت اربعین رفتن بانوان هست و نمی تواند دلیلی متین و استوار برای پیاده روی آنان باشد مخصوصا اگر قائل به دلیل سوم مخالفین باشیم یعنی همان بحث عفاف و حجاب و حفظ حریم با نامحرم که در قسمت سوم آن را بررسی کردیم.
🔸 به بیان دیگر اینگونه می گوییم:
اصل زیارت اربعین رفتن بانوان، تمام نکات فوق را محقق می کند
و اگر شما اصرار کنید که خود پیاده رفتن هم در تحقق این نکات موضوعیت دارد، می گوییم فرمایش شما در جایی است که پیاده رفتن با یک اصل اساسی اسلام یعنی حجاب و عفاف و حفظ حریم بین نامحرم ها تنافی نداشته باشد.
✅ در مورد ادله موافقین و مخالفین بیش از این هم می شود صحبت کرد، اما به نظرم تا همینجا کافی است و از قسمت بعد وارد جمع بندی، ارائه راهکار و نظر نهایی خواهم شد، ان شاء الله
یاعلی🌹
___________________________
(۱) این روایات الی ما شاء الله در کتب روایی ما وجود دارد و امیدواریم که خداوند ما و نسل ما را از عاملین به آن ها قرار بدهد.
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید
البته ما هنوز جمع بندی و نتیجه گیری نکردیم.
قطعا مشکلاتی در اربعین چه برای خانم و چه برای آقا هست.
بنده برای خودم، تحت عنوان آسیب شناسی بعضی موارد را لیست کرده ام.
برای پرداختن به این آسیب ها دو معیار رواج و خطر را مد نظر قرار داده ام و در نتیجه (در حد توان و تریبون کوچکی که در اختیار دارم) نسبت به بعضی موضوعات ولو به شکل غیر مستقیم و نه لزوما در فضای مجازی صحبت کرده ام.
موضوعاتی مثل
اسراف 👈 اینجا و اینجا
جریان ها و افکار انحرافی 👈 اینجا و اینجا و اینجا
حضور بانوان هم که بحث فعلی است.
البته در مورد حجاب بنده مفصلا نوشته و صحبت کرده ام. می توانید لیست برخی مطالب مرتبط با حجاب را ملاحظه بفرمایید👇
اینجا
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
رحلت یا شهادت رسول خدا(ص)
🔸 اوایل طلبگی برای تبلیغ در دهه آخر صفر، به یکی از کشورهای اطراف رفته بودم.
🔸 در جلسه ای که به مناسبت شهادت رسول الله(ص) از طرف نمایندگی ولی فقیه در آن کشور برگزار شده بود، برخی از علما و اساتید دانشگاه اهل سنت هم حضور داشتند.
🔸 سخنران محترم که از خطبای شیعه آن کشور بود، در میان صحبت به موضوع شهادت پیامبر(ص) پرداخت و چندین بار گفت: «ما شیعیان عقیده به شهادت ایشان داریم.»
🔸 این جمله ایشان برای بنده که اولین بارم بود در جمع علمای شیعه و سنی شرکت می کردم، باعث تعجب شد و با خودم گفتم یک وقت درگیری درست نشود!؟ چرا دائم از شهادت می گوید؟
🔸 یک دفعه یکی از علمای اهل سنت بلند شد و با صدای بلند خطاب به سخنران گفت: «سید! این فقط شما شیعیان نیستید که به شهادت ایشان معتقدید، ما هم معتقدیم رسول الله(ص) به شهادت رسیده است.»
🔸 آن موقع فقط تعجب کردم، بعدا که در این زمینه مطالعه کردم، فهمیدم که درست گفت، شیعه و سنی هر دو معتقد به شهادت هستند (می توانند باشند) و اختلاف در کیفیت شهادت هست نه اصل شهادت.
🔸 راستی همان جلسه باعث شد که اهمیت ازدیاد نسل شیعه را بفهمم که شاید روزی نوشتم!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐