یک پیام دلگرم کننده 👇
در این مدت چندین نفر، محبت کرده و گفتند که پیام های ترویج موسیقی حقیر در زندگی شخصی خودشان مؤثر بوده، امشب بزرگوار دیگری این پیام را دادند که باعث خوشحالی است.
«سلام علیکم
بالاخره دغدغه شما نسبت به بیان احکام موسیقی و غناء باعث شد که ما هم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به بیان احکام شرعی موسیقی و غناء بپردازیم.
امروز جلسه ششم بود.
و جلسه اول هم تایپ شد و در کانال احکام حرم بارگذاری شد.
تشکر از دلسوزی شما نسبت به احکام شرعی که امروزه از واجب های مهم ولی فراموش شده است.
خدا رحمت کند پدر بزرگوارتان را.
از مطالب شما هم استفاده شده است.»
والحمد لله تعالی...🤲
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
حکم پوشاندن گردن و زیر چانه برای بانوان...
🔸 با توجه به کم دقتی یک بزرگوار عمامه به سر و البته صاحب تریبون در نقل یک استفتاءِ غیر مرتبط با حکم پوشش گردن برای بانوان، لازم است توجه داشت که هم مرحوم امام و هم مقام معظم رهبری مثل سایر مراجع، فقط پوشاندن گردی صورت و دست ها تا مچ را استثناء می دانند.
🔸 آنچه آن بزرگوار به اشتباه و چه بسا برای توجیه حرف نادرست خود از امام نقل کرده است مربوط به احکام نظر و نگاه است نه حد پوشش بانوان. 👈 اینجا
🔸 اگر به متن پاسخ مرحوم امام که یک فقیه عالی مقام بود، دقت کنید، موضوع را «نظر نمودن» یعنی نگاه کردن قرار داده اند. رضوان خدا بر او باد...
🔸 اما استفتاء از امام در مورد حد حجاب:
حدود حجاب اسلامی برای بانوان چیست؟ ...
بسمه تعالی، واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست ها تا مچ، از نامحرم پوشیده شود ... .
(اینجا مشخصا سؤال۱۰۰۲۹)
🔸 نظر مقام معظم رهبری:
پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونهای باشد که:
یک- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیورآلات) آشکار نباشد.
دو- برجستگیها و زیباییهای بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد.
سه- رنگ و خصوصیات آن به گونهای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود.
(رساله آموزشی، ج۲)
پ.ن: احکام الهی و دین مردم بسیار جدی است و در نقل این احکام باید حساسیت داشته باشیم مخصوصا اگر صاحب تریبون باشیم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
May 11
صرفا جهت تأمل/ مملکت حزب اللهی ها
🔸 این پیام در دفاع از آن خانمی که حرفش این روز ها سر و صدا به پا کرده نیست...
🔸 بلکه ناظر به کنشگری یک عده بزرگوارانی است که متأسفانه بدون تحلیل سوار موج می شوند...
✅ مقام معظم رهبری:
«در همه زمینهها - هم زمینههای اقتصادی و هم ورزشی و هم علمی و فرهنگی - به فضل پروردگار، کار به دست همین حزباللّهی ها پیش رفته است. اکنون هم که بیشترین مدال را همین کاروان حزباللّهی ها و آن هم در چند رشته ورزشىِ محدود به ارمغان آورده است. این مملکت، مملکت حزب اللّهی هاست و آینده این مملکت هم بهدست همین حزباللّهی ها و نیروهای انقلابی و مؤمن رقم میخورد و هرجا هم مشکلی عمده پدید آید، آنها باید بیایند و آن را حل کنند. فضل پروردگار، اینگونه هم خواهد شد.»
(۷۴.۶.۲۳)
پ.ن: حالا ببینید...
آن بزرگوارانی که تا به حال منتقد این جمله بودند، وقتی بفهمند رهبری هم آن را گفته،
👈 بعضی هایشان شروع می کنند به توجیه که این جمله رهبری برای زمان خاصی بوده و منظورش این چنان بوده و آن چنان😏
بعضی هایشان می گویند رهبری هم اشتباه کرده...🤦♂
بعضی هایشان خیلی نامحسوس تغییر موضع می دهند که گویا اصلا منتقد نبودند و کی بود کی بود،من نبودم...☺️
ولی به نظر شما کسی از بینشان پیدا می شود که بگوید: من اشتباه کردم! ؟؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
رژیم حرام زاده صهیونیستی/ مملکت حزب اللهی ها و توجیهات عجیب و غریب...
🔸 برخی بزرگوارانی که نمی توانند جملات رهبری را فهم و تبیین کنند، اصل فرمایش ایشان را تحریف می کنند و دیگران را متهم به تحریف می کنند...
🔸 چندی قبل که شهرداری تهران از عنوان حرامزاده برای رژیم اسرائیل استفاده کرده بود، برخی دوستان اهل رسانه و مدعی رسانه غوغا کردند...
🔸 بعد که فهمیدند رهبری هم همین عنوان حرامزاده را استفاده کرده بود، به جای عذرخواهی و تبیین فرمایش رهبری، به توجیهاتی عجیب وغریب روی آوردند...
🔸 اما این روزها خانمی _که شناختی از او ندارم _ جمله ای گفته که باز برخی بزرگواران به همراه طیف نق بزن در کشور، غوغا کرده اند که چرا فلانی گفته «مملکت مال حزب اللهی ها است»؟ برخی که مدعی آزادی بیان بوده و هستند تا مرز تکفیر او هم رفته اند و حتی با کمال تعجب مداح صف اولیِ ما هم با ادبیاتی عجیب و غیر اخلاقی، شخصیت آن خانم و نه حرف او را نقد کرده است...
🔸 حال که معلوم شده رهبری بزرگوار هم این جمله را قبلا به کار برده اند، همان طور که پیش بینی کرده بودم (اینجا) باز به جای عذرخواهی و تبیین فرمایش رهبری، توجیهات عجیب خود را شروع کرده اند...
🔸 جمله رهبری این بوده است: «این مملکت، مملکت حزب اللّهی هاست و آینده این مملکت هم بهدست همین حزباللّهی ها و نیروهای انقلابی و مؤمن رقم میخورد»
🔸 در توجیه می گویند:
این خانم گفته: مملکت مال حزب اللهی ها است ولی آقا فرموده: این مملکت، مملکت حزب اللهی ها است.
و این دو جمله فرق دارند!؟
سؤال: یعنی اگر من بگویم:
«کتاب، مال آقای دارابی است»
با این جمله که
«این کتاب، کتاب آقای دارابی است» فرق می کند!؟
🔸 ای کاش توضیح بدهیم که منظور از این جمله رهبری این است که باید مدیریت کشور و سرنوشت تشکیلات حاکمیت به دست حزب اللهی ها باشد و رهبری همیشه این را از مسؤولین مطالبه کرده اند. اگر کسی اندکی با منظومه فکری رهبری آشنایی داشته باشد این معنا را بارها و بارها در کلمات رهبری دیده است. این عنوان را یادتان باشد: «حزب اللهی»
اگر منظور آن خانم هم همین بوده، دمش گرم!
🔸 ولی خب چه کنیم که بعضا تریبون داران این کشور کسانی هستند که در عین دم زدن از رهبری، کمتر با فکر ایشان آشنا هستند.
🔸 همین قدر نا آشنا که یکی از پر تکرار ترین کلمات رهبری به ویژه در دهه هفتاد، یعنی حزب اللهی را مثل آب خوردن تحریف می کنند و می گویند به ریش و ظاهر مذهبی نیست! در حالی که ایمان و تدین، طبق نظر رهبری رکن اصلی حزب اللهی بودن است.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
با این لباس(لباس روحانیت)، از برخی از چیزها باید گذشت.
رهبری در دیدار با برخی روحانیون:
🔸 «هر شغل و هر مقامی اقتضائاتی دارد؛ انسان باید آن اقتضائات را قبول کند. التزام به شیئ، التزام به لوازمش است.
🔸 با این لباس، از برخی از چیزها باید گذشت. البته در قبال هرچه انسان در دنیا از آن بگذرد، خدای متعال چیزی دارد که «فیه قرّة اعین»؛ بهترش را خدا میدهد.
🔸 یک جوان همسن شما فرضاً اگر در خیابان راه برود، با رفیقهایش شوخی بکند، قهقهه هم بزند و دنبال یکدیگر هم بدوند، کسی نمیگوید چرا؛ اما شما که معممید، نمیشود این کارها را بکنید. حالا این یک مثال کوچک بود؛ از این قبیل، چیزهایی هست که انسان وقتی وارد جرگهی خاصی شد، باید به اقتضائات و التزامات آن ملتزم باشد؛ اینها را رعایت کنید.
🔸 قدر این عمامه را هم بدانید. اگر ماها به لوازم این عمامه عمل بکنیم، چیز بسیار شریفی است. این لباس، همان چیزی است که دشمن نتوانسته آن را فتح کند.
🔸 کسانی از اهل این لباس فاسد شدند و در طول تاریخ، فسادشان هم ضررهای بسیار شدید و لطمههای بزرگی به اسلام و مسلمین زده؛ اما دشمن نتوانسته این حصار منیع را فتح کند.
🔸 با اهل این لباس خیلی هم مبارزه کردند؛ خیلی هم توی سرشان زدند؛ خیلی هم دام بر سر راهشان گستردند؛ اینها در طول این سالهایی بود که ما یادمان است، یا قریب به زمان ما بود؛ مثل زمان رضاخان که بنده یادم نیست، اما قضایایش را اجمالاً شنیدهام.
🔸 جاها و جاذبههایی درست کردند، تا طلبه را که در مضیقههایی گرفتار میشود، از درس و بحث و حوزه به آنجاها بکشانند و دهانش را با یک آبنبات شیرین کنند؛ برای اینکه از این سمت منخلعش کنند.
🔸 البته یک عده از سستعنصرها و آدمهایی که آن نضج شخصیتىِ لازم را نداشتند، رفتند و مجذوب هم شدند؛ اما آنها قادر نشدند که این قلعه را فتح کنند.»
(۱۳۷۰/۱۱/۳۰)
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در تمام سال مقلدیم الا این سه چهار روز...
🔸 وقتی محترمانه به بعضی بزرگواران می گوییم که پای موسیقی را به مجالس مذهبی(اعم از جشن و عزا) باز نکنید!
با نیش و طعن و کنایه(که آن ها را ذکر نمی کنم)، می گویند ملاک ما فقط نظر رهبری است...👏
🔸 اما وقتی نظر رهبری را می گوییم، با بهانه های مختلف اعتنا نمی کنند! 🤦♂
✅ وقتی در مورد استفاده از موسیقی در مراسم های مذهبی مثل جشن نیمه شعبان از رهبری استفتاء شد، فرمودند:
«هر موسیقی که به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد.
البته توجه داشته باشید، به کار بردن موسیقی در مناسبتهای مذهبی شایسته مجالس اهل بیت (ع) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت (ع) مراعات شود.»
🔸 به یاد خاطره ای از شهید مطهری افتادم.
ایشان جریانی از رؤسای هیئات در زمان آیة الله بروجردی را نقل می کند که آیة الله به آنان می گوید اگر مقلّد من هستید، فتواى من این است که فلان کار شما در هیئات اشکال دارد.
🔺 اما ایشان پاسخ دادند: «آقا ما در تمام سال مقلّد شما هستیم الّا این سه چهار روز كه ابداً از شما تقلید نمىكنیم!»
🔺 شهید مطهری می گوید: این نشان مىدهد كه هدف، امام حسین(ع) نیست، هدف اسلام نیست، نمایشى است كه از آن استفادههاى دیگرى و لااقل لذتى مىبرند. (اینجا)
پ.ن: فیلم صرفا به عنوان نمونه است.
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
خیلی صریح، جهت تأمل...
آقای کریمی! ببخشید شما؟؟
🔸 قبلا هم گفته بودم که اگر با اظهار نظر آقای علیمی مخالفم، با اظهار نظر آقای کریمی هم مخالفم! (اینجا)
🔸 آقای کریمی بدون اینکه مجری از او سؤال کند، از پیش خود در یک برنامه بی ربط با موضوع حزب اللهی ها، شروع به اظهار نظری در حد پیام های رایج و منتسب به دکتر حسابی که سند ندارد!! می کند.
اینجا (از دقیقه ۲:۳۵:۵۵)
🔸 رهبری بعد از جریان حمله به سفارت عربستان که اشتباه مسلم بود صراحتا گفتند: «تندرَوی و کندرَوی -طرف افراط و تفریط- هر دو بد است، این معلوم است امّا [اینکه] تندروی چیست، کندروی چیست، خطّ میانه کدام است، چیزهای خیلی واضح و روشنی نیست، جزو مسائل بیّن نیست، تبیین لازم دارد...جوانان حزباللّهی را متّهم نکنید به تندروی؛ اینها همان کسانی هستند که با همهی وجود، با همهی اخلاص در میدان حاضرند، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویّت ملّی لازم باشد، مسئلهی جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همینها هستند که به میدان میآیند.»
🔸 آقای کریمی می گوید «اول باید تعریف جامع و کاملی از حزب اللهی داشته باشیم.»
اما
تعریف جامع و تبیین این موضوع اولا در یک دقیقه نمی شود و ثانیا از عهده مداحی مثل ایشان خارج است.
🔸 می گوید کسی که ریش بلند داشته باشد و جای مهر روی پیشانی اش باشد و تسبیح دستش باشد و ... حزب اللهی نیست. حزب اللهی کسی است که رضای خدا را در نظر می گیرد.
عجب! این تعریف کامل و جامع است؟
سؤال: آیا نمی شود هم رضای خدا را مد نظر داشت و هم تسبیح به دست داشت و جای مهر روی پیشانی!؟
اصلا مگر جای مهر روی پیشانی از صفات مؤمن نیست؟ مگر برای ایشان از ثواب تسبیح تربت به دست گرفتن، نگفته اند که اینگونه صحبت می کند؟
جای حاج قاسم خالی که تسبیحش را سلاح خود می دانست.
🔸 می گوید: «ایران، مال همه ایرانی ها است.»
سؤال: آیا در مورد وطن فروشانی مثل رضا پهلوی و علی نژاد و بعضی چهره های فراری یا منافقینی مثل رجوی هم همین نظر را دارند؟
🔸 ای کاش آقای کریمی بداند که همین جوانان ریشوی بعضا تسبیح به دست (مثل شهید صدرزاده ها) بوده و هستند که در برابر تفنگ و گلوله سینه سپر کرده و می کنند نه کسانی که تا یک ماشین نزدیک ماشینشان در اتوبان تهران می شود، صدای گلوله بلند می شود!!
🔸 ظاهرا بعضی از بزرگواران تریبوندار صحنه را نمی بینند! درک نمی کنند! فقط یاد گرفته اند با موج همراهی کنند.
🔸 واقعا نمی بینند که صحنه، صحنه تضعیف و تخریب جبهه حزب اللهی کشور به بهانه یک اظهار نظر هست؟
🔸 اصلا فرض می گیریم، اظهار نظر آن خانم صد درصد اشتباه بوده ولی به هیچ وجه دلیل نمی شود برای هجمه به حزب اللهی ها و تحریف معنای حزب اللهی.
چند بار رهبری هشدار بدهد که حزب اللهی ها را تندرو ندانید و تضعیفشان نکنید؟
🔸 این وسط یک عده بی مبنا(عمامه به سر و بی عمامه)، با جریان نق بزن و خناس در داخل و خارج همراهی می کنند و در زمین آن ها بازی می کنند.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
سعیم بر این است که نظرات قابل انتشار شما در قسمت ناشناس را بی کم و کاست، در کانال قرار بدهم، ان شاء الله
با لمس کلمه #بازتاب می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید.
_____________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
پناه بر خدا.mp3
5.31M
این صوت👆 را با صدای آرام گوش کنید که دارای مطالب باطل و سخیفی است...
بخشی از گفتگوی حقیر با ماهنامه خیمه در مورد کنسرت سازی مجالس مذهبی و مداحی:
🔹 مصاحبه کننده: برگزار کنندگان اینگونه مراسم ها معتقد هستند که این شیوه ی عزاداری کردن، نوعی نوآوری است و تأکید دارند که باید باشد...
🔸 پاسخ حقیر: «اگر نوآوری منطبق با موازین اسلامی باشد، ما مشکلی با آن نداریم ...
محتوای شعر هم در نوآوری باید مورد توجه قرار بگیرد. لحن و آهنگ کلام هم در نوآوری بسیار مهم است ...
🔸 اگر اصول را نشناسیم همه چیز دلبخواهی می شود. چه بسا به نام امام حسین(ع)، گناه هم انجام می دهیم.
یکی از ایراداتی که به بعضی از مادحین[مداح ها] می توان گرفت این است که سواد دینی کمی دارند و اصول را خوب نمی شناسند.
چون از بچگی صدای خوبی داشته، مداح شده است. متأسفانه این مداحان با روحانیون با سواد هم مأنوس نیستند...»
(خیمه، شماره ۱۶۰)
پ.ن: صوت ضمیمه شده، صرفا جهت نمونه است و بنده مداح را نمی شناسم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هیئت حسنیون قم (26).mp3
6.6M
جهت تأمل!
اگر با همین فرمان پیش برویم...
🔸 استفتاء از مقام معظم رهبری
استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ و یا سایر آلات موسیقی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده است، برگزار شود. (اینجا)
پ.ن۱: موسیقی در جشن های مذهبی که به صورت رسمی آورده شده است...(اینجا)
اما در عزاداری ها فعلا در مرحله عادی سازی با نماهنگ و خوانندگی برخی مداحان هستیم...
با این فرمان که پیش برویم، به زودی هنگام سینه زنی هم، موسیقی پخش می شود!!
گرچه با کمال تأسف باید گفت در بعضی هیئت ها، حسین حسین(ع) گفتن و سکسکه کردنشان، کم از دوبس دوبس ندارد!😔
پ.ن۲: مداحان این صوت را نمی شناسم ولی از ارسال این صوت عذرخواهم، اگر اعصابش را ندارید، گوش نکنید...
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
مهمترین دغدغه ها در کلام رهبری.../ اگر «فاحشه» را شنیدی و محکوم کردی، ولی «فاحشه گری» را فهمیدی و محکوم نکردی، در شرافت خودتت شک کن!
مقام معظم رهبری:
🔸 «دغدغه های فرهنگی واقعا مهم ترین دغدغه هاست. من نه حالا، شاید دوازده سیزده سال قبل، یک وقتی در یک جمع روحانی، که به نظرم ائمه جمعه بودند، گفتم من از مسائل اقتصادی نگران نمی شوم، از مسائل سیاسی هیچ نگران نمی شوم، آنچه که من را عمیقا نگران می کند، مسائل فرهنگی است. الآن هم همانطور است.
🔸 مسائل فرهنگی مهم است. علت هم واضح است. چون نسبت به ما یک هجوم هست. از طرق مختلف، یک تهاجم هست. بایستی در مقابل این تهاجم، جبهه گرفت. باید آماده شد...
🔸 بخشی از این جبهه گیری متعلق به روحانیت و موظف آن روحانیون هستند.
برای این، یک فکری بکنید. این، واقعا تحقق پیدا نمی کند.»
(۸۹/۸/۶ در دیدار با اعضای جامعه مدرسین)
پ.ن۱: این حرف ها را در سایت خامنه ای دات آی آر پیدا نمی کنید!! اگر خواستید به کتاب منشور حوزه و روحانیت، جلد۶، ص۱۱۲ مراجعه کنید. (البته متأسفانه این دوره ۱۵ مجلدی را هم به این راحتی ها پیدا نمی کنید!)
پ.ن۲: آثار مخرب این هجوم را امروز در جاهای مختلفی از جمله دانشگاه ها می بینید. فیلم هایی که حتی منتشر کردنش به صورت عمومی هم مجوز شرعی ندارد.
آثاری که بخشی از آن در کلام رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشکاه تهران گفته شد. (اینجا)
پ.ن۳: راستی حالا که صحبت از اتفاقات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شد، خوب است با صراحت بگویم: فارغ از این که عصبانیت و ادبیات رئیس با شرف آن دانشکده را نمی پسندم! اما هر کسی که «فاحشه» را از آن رئیس شنید و محکوم کرد، ولی «فاحشه گریِ» بعضی دانشجونما را فهمید و محکوم نکرد، در شرافت خود شک کند!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کف زدن... کل کشیدن... سوت زدن و بالا پایین پریدن!
فیلم ها را ببینید...
سه فیلم را به عنوان نمونه با هم ترکیب کرده ام...
بخشی از گفتگوی حقیر با ماهنامه خیمه در مورد کنسرت سازی مجالس مذهبی و مداحی:
🔸 ««عده ای چند سال پیش با کف زدن در مجالس مولودی مخالفت می کردند. این مخالفت[شاید] مبنی بر حرام بودن کار نبود بلکه معتقد بودند کف زدن در مجالس، باعث فتحِ باب [باز شدن راه برای] کِل کشیدن، بالا پایین پریدن و سوت زدن می شود.
🔸 یکی از مادحین در جلسات خود از سنج و دمام استفاده می کرد، عده ای به این مداح تذکر دادند که این کار را انجام ندهند. ایشان تذکرات را قبول نکرد تا اینکه آقا به ایشان تذکر دادند و دیگر از سنج و دمام استفاده نکردند.»
(خیمه، شماره ۱۶۰)
پ.ن۱: هیچ مرجع بزرگواری را نمی شناسم که کف زدن در مساجد و مجالس اهل بیت(ع) را کار خوبی بداند. برخی آن را حرام هم می دانند. برخی مثل رهبری گرچه فی نفسه و اگر لهوی نباشد، آن را حرام نمی دانند ولی آن را کار خوبی هم نمی دانند.
پ.ن۲: به نظر شما کدام یک از مداح های محترم حاضر است اینگونه که در فیلم ها دیدید در بیت رهبری یا هر مرجع دیگری بخواند و مردم هم مقابلش اینگونه بالا و پایین بپرند؟
پ.ن۳: یکی از علل مخالفت برای راهیابی موسیقی و آلات موسیقی به مجالس مذهبی نیز همین است که با آمدن موسیقی، به تدریج خیلی چیزهای دیگر هم خواهد آمد.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صرفا جهت تأمل...
🔸 مجلس مداحی را تبدیل کنیم به یک کنسرت... به جایی که تعدادی جوان، لخت بشوند، بالا پایین بپرند و ندانند چه می گویند...
🔸 به بهانه جذب...
🔸 به چه چیزی می خواهیم جذب کنیم؟
به مرام و راه حسین (ع) یا فقط نام حسین(ع) ؟
🔸 در جامعه شیعی، چهار واحد اجتماعی بسیار اهمیت دارند: خانواده، مدرسه، مسجد و هیئت
🔸 مطمئن باشیم با استحاله و تغییر غیر اصولی هر یک از این واحد ها، جامعه شیعی از درون ضعیف می شود...
🔸 متأسفانه مسجد و مدرسه را که تا
حدود زیادی از دست داده ایم...😔
آیا هیئت را هم می خواهیم از دست بدهیم؟
🔸 تغییر اگر مبتنی بر اصول باشد، تحول است و الا انحراف است...
✅ به فکر باشیم و حساسیت به خرج بدهیم که این مسائل با آینده ی ایمانی فرزندان ما مرتبط است...
____________________
در مورد کنسرت سازی مجالس مداحی چند باری نوشته ام 👈 اینجا
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
رهبری: «آقایان، حرف مرا گوش نمی کنند!»🤦♂ / وحدت به معنای درست!
قبلا در این موضوع نوشته بودم: افراط و تفریط در معنای وحدت!
مقام معظم رهبری:
«در اثبات اینکه عده ای امروز به مُهر گذاشتن شیعه ایراد می گیرند، در حالی که مهر گذاشتن قدر متیقن و دوران امر بین تعیین و تخییر است و این دیگر محل کلام نیست، چرا باید تقیه کنیم؟ ...
بنده اعتقادم این است که ما در این قضیه، در مکه هم نباید تقیه کنیم. البته من سال ها پیش، این نکته را گفتم، اما آقایان، حرف مرا گوش نمی کنند. به نظر من سر مهر گذاشتن و سر عدم تکتف و تکفیر در نماز، ما نباید تقیه کنیم. مذهب ما این است.
ما که امروز، اقلیت نیستیم، ما که یک گروه آن طوری نیستیم، اینکه جزو چیزهای مُخلّ به وحدت نیست ...
اینکه من مهر بگذارم یا نگذارم، جهالتی است که در ذهن او فرو کرده اند که این مهر، شرک است. ما باید این جهالت را از ذهن او خارج کنیم.
بنابراین از چیزهایی که جزو معارف رایج کشور ماست، اصلا نباید تقیه کرد، باید حقیقت را گفت ...
باید این منطق وجود داشته باشد. نباید حالت انفعال و اینکه «جلوی اینها بد است» وجود داشته باشد.» (۱۳۸۰/۱۲/۲۱)
پ.ن۱: همان طور که چندین بار نوشته ام، حتما می دانید که این حرف ها را در خامنه ای دات آی آر پیدا نمی کنید!
به عنوان نمونه: اینجا و اینجا و اینجا و اینجا
پ.ن۲: اما منبع این حرف های مهم رهبری: منشور حوزه و روحانیت، ج۳، ص۲۸۵. (عکس ضمیمه شده)
البته این کتاب(۱۵ مجلد) را هم به راحتی پیدا نمی کنید! چون فقط صد دوره از آن چاپ شده است!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مراقبت ها آدم را بالا می برد!
آیت الله مصباح یزدی(ره) ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی پای آقای ضرغامی در میان است! باید نگران باشیم!
🔸 خبر خیلی کوتاه و مبهم بود:
آقای ضرغامی: «با دستور رئیس جمهور، ورود شناورهای تفریحی به کشور آزاد شد!!»
🔸 عمده شناورهای تفریحی، به هیچ وجه از لحاظ دینی و فرهنگی وضعیت مناسبی ندارند!
به عنوان نمونه: فیلم بالا که صدایش را قطع کرده ام، یک شناور تفریحی در ایران خودمان است. بابت تصاویر هم عذرخواهم...
🔸 حالا قرار است شناورهای تفریحی خارجی هم بیایند! که آقای ضرغامی با یک ذوقی از آزادی ورود آن ها خبر می دهد!
🔸 آیا نظارت و مدیریتی هست یا صرفا به دنبال جنبه اقتصادی هستیم!
بی تعارف، معتقدم وقتی پای آقای ضرغامی در میان است، باید نگران و حساس باشیم...
🔸 آقای ضرغامی که در توالت یک کشور خارجی، با سلفی گرفتن، به دنبال شعار «النظافه من الایمان» بود، حواسش به تفریحات سالم هم هست!؟ آیا از نظر ایشان حرمت اختلاط زن و مرد، حجاب و عفاف، موسیقی حرام و سرو مشروبات و ... هم از ایمان هست یا نه؟
🔸 راستی می دانید که تفریح و نشاط در ذهن خیلی از مسؤولین ما حتی ریشوهایشان! بدون موسیقی نمی شود؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به افق لیبرالیسم با ذبح عقلانیت انقلابی...
🔸 جهت یادآوری، این حرف های رهبری را ببینید! در واکنش به افتضاح افشای صوت آقای ظریف و مشخصا در مورد خود آقای ظریف است...
«مایه تعجب»؛ «مایه تأسف»؛ «تکرار حرف های خصمانه دشمنان ما»؛ «خطای بزرگ» و ...
🔸 شما و انصافتان!
فارغ از همه بحث ها، کدام عقل سلیمی تریبون رسمی دادن به مرتکب چنین خطای بزرگی را جایز می شمارد؟
فردی که حتی از خطای خود توبه و عذرخواهی هم نکرده است...
✅ مگر نه این است که آزموده را آزمودن خطاست!؟
🔸 اما ناگهان! می بینید برخی خبرگزاری ها که عنوان انقلابی را هم یدک می کشند، به اسم عقلانیت انقلابی و با تیغ رادیکالیسم! در واقع عقلانیت انقلابی را به پای لیبرالیسمِ مبتنی بر تسامح و سازش و عقلانیت غیر انقلابی، ذبح کرده و تریبون دادن به چنین افرادی را تئوریزه می کنند...
🔸 ای کاش این انقلابی ها بدانند که کارشان جذب خاکستری ها نیست! بلکه دفع انقلابی ها است...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشغول مباحث علمی هستیم، نه تنبک زدن!☺️
اول نقل این خاطره 👆 را از آقای قرائتی ببینید و بشنوید تا کمی لبخند بزنید...
🔸 اما فارغ از شوخی، یک نکته مهمی وجود دارد که اگر انسان خیلی زیاد، اهل موسیقی باشد (چه نواختنش و چه گوش دادنش) از جهان پیرامون و حقایق زندگی و حتی مباحث علمی دور می شود.
🔸 این کلام مرحوم امام خمینی است:
«جوانی که اکثر اوقاتش را پای موسیقی صرف بکند از مسائل زندگی و از مسائل جدی به کلی غافل می شود و عادت می کند، همان طور که به مواد مخدره عادت می کند، و کسی که به مواد مخدره عادت می کند دیگر نمی تواند یک انسان جدی باشد که بتواند در مسائل سیاسی فکر کند.»
🔸 الان حال و روز برخی جوانان ما را ببینید:
👈 در ماشین و اتوبوس و تاکسی، موسیقی!
👈 موقع پیاده روی، موسیقی!
👈 در سفر، موسیقی!
👈 در جشن و عزا و حتی قبرستان، موسیقی!
👈 موقع تفریح یا خرید، موسیقی!
👈 در پارک و سالن ورزشی و آسانسور، موسیقی!
👈 موقع خواب، موسیقی!
👈 موقع غذا، موسیقی!
👈 حتی در حرم، موسیقی! 😳
[امروز جوانی را در صحن حرم حضرت معصومه(س) دیدم که گوشه ای نشسته و با موبایلش موسیقی گوش می داد!]
🔸 فرض هم می گیریم که همه این موسیقی ها حلال باشد... اما
🔸 با این احوال، آیا از چنین جوانی توقع دارید که اهل تفکر نسبت به جهان پیرامونش باشد و تحلیل سیاسی داشته باشد و جبهه حق و باطل را بر اساس فکر و عقل بشناسد!؟
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط موسیقی قدرت مقابله با تهاجم فرهنگی را دارد!😳
🔸 بعضی افراد معتقدند تنها راه یا بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی، موسیقی است!
🔸 اما نظر رهبری در پاسخ به یک جوان:
🔺 جوان: «... آیا به این موضوع قائل هستید که بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی - که یکی از مهمترین روش هایش نفوذ از راه هنر و بهویژه از راه موسیقی است - ارائه الگوهای پاک و سره و ناب و متناسب با شرایط ملی و مذهبی کشورمان است؟»
🔸 رهبری بزرگوار: «این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه؛ من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد.»
🔺 جوان: «بهتر است بگویم یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی است.»
🔸 رهبری بزرگوار: «بله؛ یکی از راههاست. البته با شرایطی میتواند باشد؛ اما بهترین راهش را این نمی دانم...» (۷۷/۱۱/۱۳)
پ.ن۱: واقعیت این است که آنچه امروز با آن مواجه هستیم، این است که وضعیت اسفناک موسیقی کشور، خود یک تهاجم فرهنگی است که حتی در حال تأثیر بر متدینین، طلاب، هیئات و جلسات مذهبی است. باید ترمز ترویج موسیقی در کشور را کشید.
پ.ن۲: این حقیر قائل به حذف موسیقی نیستم! بلکه در همه عرصه های فرهنگی از جمله موسیقی، قائل به مدیریت و مهندسی فرهنگی هستم! اما در این روزگار متأسفانه با یک ولنگاری و لجام گسیختگی مواجه هستیم.
پ.ن۳: ضمن پوزش، فیلم بالا برشی کوتاه و قابل انتشار از دانشکده موسیقیِ همین ج.ا.ا است!
به نظر شما با چنین تربیتی می شود به مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخت!؟
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امروز اگر پای کار حجاب نباشیم! فردا باید فقط خودمان را سرزنش کنیم...
🔸 چند ماهی است در کشور(عمدتا تهران) طرح تذکر لسانی برای حجاب (تازه فقط کشف حجاب و بدپوششی نه حجاب اسلامی) شروع شده است...
🔸 اما حدود یک ماهی هست که این طرح، جدی تر، مقتدرانه تر و به صورت چند لایه و حساب شده در حال فعالیت هست. (مترو نمونه ای از آن هست)
🔸 رهبری در مورد حجاب فرمود: «ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. بدون برنامه و اینها، کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد»
🔸 کاری که شروع شده، مصداق همین کار با برنامه است. ممکن است گوشه و کنار اشکال و نقدی هم باشد، بالأخره دیکته نانوشته هست که غلط ندارد!
🔸 اما وقتی می بینید اقلیتِ پر سر و صدا و رسانه دارِ طرفدار بی حجابی در کشور، شروع به نق زدن کرده اند
و می بینید یک مشت به ظاهر انقلابیِ مدعی همه چیز دانی و فرهیختگی هم که در واقع گرایشات لیبرالی در مسائل فرهنگی دارند شروع به ان قلت کرده اند، بدانیم مسیر درست هست و باید حمایت کنیم!
🔸 برادر و خواهر من! حتی اگر نه انقلابی هستی و نه حزب اللهی و نه ریشو و نه چادری!
🔸 ولی اگر یک ایرانی اصیل با شرف هستی، مطمئن باش! دوام خانواده ایرانی و سلامت فرزند و نسل تو! در گرو عفت و پاکدامنی جامعه است که حجاب، نمادش هست و دشمن با نقشه، آن را هدف قرار داده...
✅ امروز اگر پای کار حجاب نباشیم! فردا باید فقط خودمان را سرزنش کنیم...
#من_حامی_طرح_چند_لایه_تذکر_لسانی_هستم✌️
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
تکخوانی زن و نظر رهبری؛ یکبار برای همیشه...
🔸 موضوع خوانندگی زنان(به صورت تک خوانی) طبق نظر رهبری از دو جهت قابل طرح است:
۱. حرمت یا عدم حرمت خود تک خوانی.
جدید ترین استفتاء رهبری در این زمینه این است: «از گوش دادن به آن که معمولاً مفسده دارد، اجتناب شود.»
🔸 توضیح آن که رهبری، خوانندگی زن را مثل خوانندگی مرد، در فرض لهوی و گمراه کننده بودن و مفسده انگیز بودن حرام می داند؛ اما نکته ای که بعضی مغرضانه و برخی از روی بی دقتی، به آن توجه نمی کنند این است که ایشان معتقد است، فرض مفسده انگیز نبودنِ خوانندگی و تک خوانی زن، نادر است.
🔸 ایشان در درس خارج خود در جواب از سؤالی پیرامون خوانندگی زن اگر شهوت انگیز نباشد، فرمودند:
🔺 این «اگر» از آن اگرهایی است که تقریبا تحقق ناپذیر است، چه طور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلا بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، در عین حال دل هایشان متوجه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلا هم تکان نخورند؟
🔺 این، خیلی مستبعَد به نظر می آید یعنی عادتا ما باورمان نمی آید که چنین چیزی تحقق پیدا کند.
🔺 بله، اگر چنین چیزی تحقق پیدا کرد، حرام نیست. اما چرا انسان به عدم حرمت چیزی حکم بدهد که صدی نود، صدی نود و پنج می داند که چنین چیزی اتفاق نمی افتد.» (۸۸/۱۰/۲۷)
طبق این فرمایش رهبری در درس خارج، پاسخشان در استفتاء هم، کاملا برای شما روشن می شود.
۲. حرمت یا عدم حرمت ترویج و عادی سازی آن.
🔸 اینجا دیگر بحث از این نیست که آیا تک خوانی این خواننده زن حرام است یا نه، بلکه بحث این است که آیا ترویج و عادی سازی آن (ولو از نوع حلالش) جایز است یا نه؟
🔸 مبنای رهبری که در درس خارج خود هنگام سخن از ترویج موسیقی فرموده اند، این است:
«عادی سازی یک امر ممنوع محرم:
یا محرم صرف [یعنی چیزی که اصلا نوع حلال نداشته باشد]
یا چیزی که جنبه حرامش بیشتر از جنبه حلالش است[مثل همین تکخوانی زن که فرض حلال دارد ولی خیلی نادر است]
در جامعه، چیز خیلی بدی است.
🔸 یکی از گناهان است که در دوران ما که دوران حاکمیت دین و ارزش های دینی است، باید همه مراقب باشند، دولتمردان، من و شما _ عمامه به سرها _ مراقب باشیم، کاری نکنیم که محرمات در جامعه عادی بشود. طوری بشود که برای مردم کوچک و سبک بشود...»(۸۸/۱۰/۲۷)
پ.ن: آیا اینکه یک عمامه به سر، یا یک وزیر، یا یک انقلابی یا هر فرد تریبون داری، اقدام به نشر تکخوانی زن بکند، عادی سازی و ترویج آن نیست!؟
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
سعیم بر این است که نظرات قابل انتشار شما در قسمت ناشناس را بی کم و کاست، در کانال قرار بدهم، ان شاء الله
با لمس کلمه #بازتاب می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید.
_________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/16770967336618
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/Moshfeghipour
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐