eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
112 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی آثار عاشورایی ۲ 📔 کتاب مقتل الشمس نوشته مرحوم استاد محمد جواد صاحبی نام کامل: مقتل الشمس: تحقیق و تحلیل تاریخ نهضت حسینی 🖋 با مقدمه مرحومان آیت‌الله معرفت و دکتر آئینه‌وند فارسی ـ 328 ص ـ انتشارات هجرت چاپ چهارم (با ویرایش جدید) 1394 مرحوم استاد صاحبی (درگذشته بهمن 1397) از فعالان فرهنگی و علمی دهه‌های اخیر است که نامش با کنگره دین‌پژوهان کشور عجین بود. ✅ این مقتل رویدادهای نهضت حسینی را از آغاز بیعت‌خواهی یزید تا حادثه کربلا و بازگشت اسیران به مدینه بر اساس منابع کهن و معتبر شرح می‌هد. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
✅ تبدیل حج به عمره 🤲 و خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) همزمان با آغاز مناسک حج سال ۶۰ از مکه بیرون رفت و به سمت کوفه رهسپار شد. از سخن شیخ مفید برداشت می‌شود که امام در اِحرام حج بود و آن را با عمره به پایان رسانید. 🖊 امّا برخی به استناد دو روایت از کتاب کافی معتقدند سیدالشهدا از آغاز، مُحرم به عمره بود و قصد حج نداشت تا نیاز به تبدیل باشد. برای توضیح بیشتر ⬅️ کتاب: با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه ۴۰۳/۱ ✍️ نیت احرام امام هر چه بوده باشد، این مطلب روشن است که دعای مشهور عرفه را آن سال نخواند چون روز عرفه در مکه نبود و این دعا مربوط به سال‌های قبل است. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورایی ۳ 📕 مجموعه مقالات کنگره حماسه حسینی این کتاب در دو جلد حاصل برگزاری دو کنگره ملی با نام حماسه حسینی از سوی مؤسسه دارالعرفان است. 📌 عناوین برخی مقالات جلد اول چنین است: تحلیل درباره اهداف قیام ـ تفکیک دو اسلام در نهضت حسینی ـ ارزش‌های اخلاقی در نهضت حسینی ـ حسین بن علی علیه السلام و ستیز با استبداد ـ جایگاه عشق و عقل در شخصیت امام ـ رویکردی بر مردم‌شناسی عاشورا ـ قشربندی یاران امام ـ زنان غیر هاشمی در نهضت حسینی ـ بررسی کتاب روضة الشهداء. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
⚫️ چاووش محرم در سال‌های اخیر آیینی به نام چاووش محرّم در استقبال از این ماه، مرسوم شده است. در واقع رسوماتی از حدود صد سال پیش وجود داشته (👈پیوست) که گسترش یافته و شکل آن تغییر کرده است. چنین برنامه‌هایی را نمی‌توان از منظر روایات یا سیره نظری و عملی ائمه و حتی با سیره اندیشمندان پیگیری کرد چون کاملاً جدید است. ☑️ در واقع همه آیین‌ها و آداب را نمی‌توان با روش‌های گذشته، سنجه و مقایسه کرد و به دنبال تأیید یا ردّ آن در سیره معصومین بود. بدعت هم تعریف خاصی دارد و هر حرکت جدیدی را نمی‌توان با این نام از گردونه آداب و رسوم خارج کرد. 🔵 برداشت این قلم (والله اعلم و نظر هر کس محترم) این است اصل عزاداری از سوی آن بزرگان توصیه شده ولی شکل آن در هر دوره‌ای متفاوت است. پس اگر رسوم جدید با شرع مقدس و احکام کلی اسلام منافاتی نداشته باشد؛ حتی اگر جزو شعائر محسوب نشود، منعی هم نخواهد داشت. ✅ حتماً این نکته ملحوظ است که نام دین بر آن نهاده نشود و به افراط نگراید. پرافزایی نمادها می‌تواند سردرگمی و بی‌توجهی به کل نمادها را در پی داشته باشد. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
مُستَبین
⚫️ چاووش محرم در سال‌های اخیر آیینی به نام چاووش محرّم در استقبال از این ماه، مرسوم شده است. در واقع
📎 پیوست فرستۀ پیشین👆 ✂️ برشی از مقاله «چاووش‌خوانی» آیین چاووشی‌خوانی منحصر به سفرهای زیارتی نیست و در برخی مناطق ایران، ازجمله در سمنان و خراسان، به ‌مناسبت‌های دیگر نظیر فرارسیدن ایام عزا یا به‌عنوان بخشی از آیین‌های عزاداری مثل تعزیه نیز انجام می‌شود. در بیرجند به‌مناسبت سال‌روز ورود کاروان اهل‌بیت به کربلا چاووش‌خوانی می‌کنند و از نزدیک‌شدن ایام ‌عزاداری محرم و رسم عَلَم‌بندان خبر می‌دهند. ↩️ در گذشته، در کاشان، روز آخر ماه ذیحجه، چاووش‌خوان پرچم عزا بر دوش در بازار چاووش‌خوانی می‌کرد و آمدن محرم را خبر می‌داد. امروزه نیز در این شهر کاروانی به نام «چاووش عزا» متشکل از مداحان و سقایان آمدن ایام عزا را خبر می‌دهند. در مراسم آیینی «شمع و چراغ» در شب‌های شهادت امام‌حسن(ع) و امام‌حسین(ع) در تکیه‌ی «بیدآباد» شاهرود هم پس از خواندن خطبه و دعا، چاووش ترکیب‌‌بند محتشم کاشانی را می‌خواند. ✍️ محمد مشهدی، فرهنگ سوگ شیعی، به سرویراستاری محسن‌حسام مظاهری، آرما: 1399. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
پس از پنجاه سال... 📚 معرفی آثار عاشورایی ۴ مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی از نویسندگان محقق و نکته‌سنج دوران معاصر است. کتاب وی با عنوان «پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیه‌السلام» به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه با گذشت نیم‌قرن از عصر رسول‌خدا، نوه او را به نام دین کشتند؟ شهیدی به گزارش‌های معتبر و منابع کهن پای‌بند است ولی بیشتر به دنبال یافتن تحلیل رویدادهاست. وی با به تصویر کشیدن انحطاط و سقوط جامعه اسلامی آن روز، منشأ واقعه کربلا را جستجو کرده است. 📘 کتب دیگر وی درباره اهل‌بیت مانند: علی از زبان علی(ع)، زندگی فاطمه زهرا(س) و زندگانی علی بن الحسین(ع) نیز شیوه‌ای علمی را پی گرفته است.
📚 معرفی آثار عاشورائی ۴ 📘 فاجعه جهل مقدس؛ اثر: استاد سید مصطفی محقق داماد این کتاب سخنرانی‌های ایشان است که درباره بازتاب نادانی و جهل در معارف دینی بیان شده است. بیشتر مباحث درباره عاشورا و وقایع منتهی به قیام کربلاست و عامل جهل در این واقعه تاریخی را تحلیل می‌کند. 🗒 برخی فصل‌های کتاب عبارتند از: کژاندیشی دینی عامل اصلی در شکل گیری فاجعه کربلا؛ نهادهای حقوقی مورد سوء استفاده در شکل‌گیری فاجعه کربلا؛ نهادهای کلامی مورد سوء استفاده در فاجعه عاشورا؛ شستشوی مغزی (استخفاف) و فرار از آن؛ جهل و فقر، همزادان شوم. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📌 گزیده‌ای از کتاب رحمت واسعه که مجموعه بیانات مرحوم آیت‌الله بهجت درباره حضرت اباعبدالله است: ♾ از قضیه سیدالشهدا(ع) باید این را بفهمیم که بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند و استثنایی هم در کار نیست. برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که با حسین(ع) هستیم یا با یزید. 🔘 بکاء در مصائب اهل بیت(ع) و به خصوص سیدالشهدا(ع)، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست. بُکاء مِن خَشیَهِ الله هم همین‌طور است که شاید افضل از آن نباشد. اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا و با حضرت رسول و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
* شب عاشورا کسی برنگشت * 📆 در این روزهای منتهی به ماه محرم در سال ۶۰ امام حسین(ع) به سوی کوفه در حرکت بود که خبر شهادت مسلم و هانی توسط فردی که از کوفه می‌آمد داده شد. امام به اصطلاحِ امروز به طور شفاف اعلام کرد که اوضاع کوفه بعد از نامۀ اولیۀ تأیید مسلم برای حرکت ما؛ تغییر کرده و تلویحاً خطر پیش‌رو را به همراهان خود گوشزد فرمود. ⛺️ آنگاه با یارانش به مشورت پرداخت و به این نتیجه رسیدند که به مسیر ادامه دهند. یکی از دلایل این بود که رفتن شخص امام به کوفه متفاوت از حضور مسلم خواهد بود. جایگاه آن حضرت نسبت به رسول‌الله و مدیریت بحران او می‌توانست اوضاع را به گونه دیگری رقم بزند. در این منزلگاه عده‌ای از همراهی با امام منصرف شده و بازگشتند. اینان کسانی بودند که از مکه با آن حضرت آمده بودند و گویا چشم‌داشتی به حکومت و جایگاه سیاسی آن‌حضرت پس از رسیدن به خلافت ظاهری داشتند. ✅ در تاریخ نامی از این افراد یا تعداد آنان نیامده است؛ اما این روشن است که پس از این مرحله، انصراف و بازگشت دیگری از اردوگاه حسینی رخ نداد و اینکه گاهی گفته می‌شود شب عاشورا افرادی بازگشتند درست نیست. بلکه در آن شب همه حاضران با اعلام وفاداری، بر ماندن خود در کنار اباعبدالله تأکید کردند و هیچ‌کس انصراف نداد. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 دعوت به مجلس مجازی سخنرانی؛ مرثیه سرائی؛ بیان احکام و تاریخ عاشورا 🇸🇱 به سه زبان هر شب ساعت ۱۰ 🚩 از فردا شب (اول محرم) آدرس تالار فارسی: https://chat.whatsapp.com/Dh7l9Gc9Ypc9T8IKI4ityQ https://chat.whatsapp.com/Hcn3OeVZ8U3I42AQXXSTDe
📚 معرفی آثار عاشورائی 📍دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم ❌ ☑️ مقتل ابومخنف (بخش اول) کهن‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین مقتل امام حسین(ع) کتاب مقتل ابومخنف است. ابومخنف نامش لوط بن یحیی اَزْدی کوفی (حدود 80 تا 150 قمری) از مؤلفان پرکار و مورخان عصر ائمه به ویژه دوران امام صادق(ع) بود. مطالب او مورد قبول دانشمندان از فرقه‌های مختلف است و به دلیل کارشناسی‌اش در ارائه گزارش‌های تاریخی، روایات او مورد توجه محافل علمی و محل مراجعه محققان است. نجاشی کتاب‌شناس بزرگ شیعه از او به نیکی یاد کرده و می‌گوید روایاتش اطمینان‌بخش است. 📝 او کتاب‌های بسیاری از جمله مقتل الحسین(ع) داشته که متأسفانه در گذر زمان از میان رفته است. اما خوشبختانه برخی عالمان شیعه و سنی روایات مقتل او را در کتب خود آورده و برای ما حفظ کرده‌اند مانند طبری در تاریخ خود، بلاذری در انساب و شیخ مفید در کتاب الارشاد. 📖 این مقتل به صورت مستقل نیز بازسازی و منتشر و ترجمه شده است. ادامه دارد... https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
🕌 احکام ❓سؤال: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای: نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. ❓سؤال: اگر روضه بی اساس خوانده شد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ ✅ پاسخ آیت‌الله صافی: اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
مُستَبین
تکیه عَلَم می‌شود... آمده‌ام که به رحمت واسعه عرض ارادت کنم... نوحه‌ای که شاعر به زیبایی از چندین شهید کربلا یاد کرده است. زهیر و جناده و عابس مثل حبیب و وهب علی اکبر و قاسم حب الحسین وسیلة السعداء ... و هو الکریم ابن الکریم
السلام علیک یا اباعبدالله باز این چه شورش است که در خلق عالم است... ضمن عرض تسلیت ماه محرم و تشکر از همراهی همه عزیزان؛ از بزرگوارانی که مطالبی برای ارائه در کانال مستبین ارسال یا پیشنهاداتی ارائه فرموده‌اند صمیمانه قدردانی میکنم. همه مطالب حفظ و ذخیره میشود تا سر فرصت تقدیم گردد. التماس دعا
🔴 پیشقراولان شهادت در نهضت حسینی امام حسین(ع) پس از حرکت به سوی کوفه و پیش از رسیدن خبر شهادت مسلم و هانی و تغییر اوضاع این شهر، یک یا دو سفیر دیگر به کوفه فرستاد: قیس بن مُسهِر صیداوی و عبدالله بن بُقطُر همشیر امام. 🗡 با توجه به تدابیر امنیتی شدید اطراف کوفه، این دو نیز در مسیر دستگیر و به شهادت رسیدند. از آنجا که نحوه شهادت هر دو شباهت بسیاری به یکدیگر و حتی به شهادت مسلم دارد و هر دو را از بام دارالاماره به زیر افکندند؛ برخی بر آنند که سفیر دوم و سوم یکنفر بوده یا چگونگی شهادت آنان به درستی گزارش نشده است. ✅ در هر صورت پیش از واقعه عاشورا و رسیدن امام به کربلا افرادی به شهادت رسیدند که نماینده اعزامی امام به بصره، یکی دیگر از آنان بود. https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
جناب استاد رفیعی که به نظر بنده فعلا نفر اول در اتقان و دقت و صحت بیان مطالب در عرصه منبر و خطابه هستند فرمودند گرفتار این ویروس شده و از حضور در مجالس محروم شده است. خداوند را به حق سیدالشهداء سوگند میدهیم که ایشان و همه بیماران را هر چه زودتر شفا عنایت کند.
📚 معرفی آثار عاشورایی ۶ 📌 لهوف (بخش اول) کتاب الملهوف که به لهوف شهرت دارد نوشته عالم بزرگ شیعه سید رضی‌الدین علی ابن‌طاووس (م 664) است. هدف سید از این کتاب، گریه و زاری (لَهف) بر شهدای کربلاست و در صدد تاریخ‌نگاری نبوده است. ✅ قدمت و جامعیت نسبی؛ پرداختن به بسیاری از مباحث مربوط به قیام و مقتل اباعبدالله؛ رویکرد حزن و اندوه؛ خالی بودن از تحریفات و روایات نادرست؛ دسترسی آسان و ترجمه‌های متعدد این کتاب؛ آن را از دیگر مقتل‌ها ممتاز کرده است. از این رو برای مطالعه به ویژه برای اهل منبر و ذاکران اهل‌بیت(ع) بهترین مقتل به شمار می‌رود. ❌ با توجه به اینکه لهوف حدود شش قرن پس از حادثه کربلا تدوین شده است؛ باید آن را آخرین منبع یا مقتل سیدالشهداء و یاران او دانست که از اعتبار برخوردار است و از آن نباید عبور کرد. https://eitaa.com/Mostabin https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📣 حسین میا به کوفه... 📃 این مصرع اولِ شعری است که این روزها در نوحه‌خوانی‌ها مکرر خوانده می‌شود. ☑️ درباره مصرع دوم در فرصت دیگری سخن می‌گوییم ولی این قسمت مطابق نقل مورخان از سخنان مسلم بن عقیل لحظاتی پیش از شهادت است. وقتی مسلم از سوی دستگاه اموی محکوم به اعدام شد در همان دارالاماره دنبال شخصی می‌گشت که وصیت کند. عمر بن سعد گرچه دشمن بود ولی قرشی و هم‌قبیله او بود؛ رو به او کرد و گفت بعد از کشته شدنم جنازه‌ام را دفن کن و به حسین(ع)‌ نامه‌ای بنویس و بگو به کوفه نیاید چون من به او نامه نوشته‌ام و بیعت مردم را تأیید کرده‌ام. اکنون خبر بده که اوضاع تغییر کرده است. عمر بن سعد از ابن‌زیاد می‌ترسید ولی به هر حال این خبر به امام حسین(ع) رسید. امّا دیر هنگام. (ع) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۷ دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم مقتل ابومخنف (بخش ۲) هسته اصلی بسیاری از گزارش‌های حادثه عاشورا از ابومخنف است و دیگران در کتاب‌های خود از او نقل کرده‌اند. شیخ مفید عالم بزرگ شیعه روایات او را در کتاب ارشاد آورده است. 📌بازسازی شدۀ این مقتل با نام‌های مختلفی منتشر شده است. وقعة الطف با گردآوری آیت‌الله یوسفی غروی و ترجمه استاد سلیمانی با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»؛ که هر دو در نرم‌افزار سیره معصومان (مرکز نور) موجود است. دیگر با نام «قیام جاوید» تصحیح متن و ترجمه حجت‌الله جودکی. اخیراً ترجمه دیگری از روی متن وقعة الطف با همین عنوان به قلم محمد صادق روحانی منتشر شده است. 🔍 از سوی دیگر متأسفانه در کنار این مقتل مهم و معتبر؛ کتابی با همین نام (مقتل الحسین و مصرع اهل‌بیته لابی مخنف) وجود دارد و بارها چاپ شده که مطالب آن ارتباطی به ابومخنف ندارد هر چند بخشی از گزارش‌های صحیح را هم آورده ولی مطالب تحریف شده و نادرستی را به نام ابومخنف افزوده است. ⚠️ گفتنی است وجود مطلبی در مقتل ابومخنف همانند هر کتاب دیگری دلیل بر قطعی بودن و صحّت ۱۰۰% نیست و آن هم از نظر فنی و علمی امکان نقد دارد؛ اما کلیات اخبار آن پذیرفته شده است و کمترین ناراستی را دارد. ✅در این کانال به روایات ابومخنف توجه ویژه خواهد شد و مطالب ابومخنف منسوب یا جعلی نقد می‌شود. (جعلی) https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
تصویر مقتل غیر اصلی و منسوب به ابومخنف
معرفی یک کانال درباره تاریخ و سیره اهل بیت ع 👇 این کانال فقط در ایتا هست.
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) حتی قبل از رسیدن به مورّخان نوشته اند: [پيش از منزل ] گروهي از عمرو بن‌ سعيد، حاکم اموی به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام (ع) به سوي ، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند، امّا آن حضرت به شدّت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام (ع) به راه خود ادامه داد. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛ 📚بَلاذُري، انساب‌الاشراف، ج 3، ص375؛ 📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362. 👇👇 🌻 @ahlebait110
داستان خواستگاری امام حسین(ع) از یک زن 📌 از سده‌های نخست در برخی کتاب‌ها داستانی نقل شده که امام حسین(ع) از زنی خواستگاری کرد که یزید به دنبال ازدواج با او بود ولی آن زن ازدواج با امام را پذیرفت. این داستان به مرور زمان شاخ و برگ گرفته و حتی امروزه به شبهه‌ای علیه قیام حسینی تبدیل شده است که دشمنی یزید با امام از این نشأت گرفت. 😳 📣 عده‌ای به این داستان دامن زده و در سال‌های اخیر محققانی آن را ردّ کرده و افسانه خوانده‌اند. مقالات و مطالب بسیاری در این باره نوشته شده است که فرصت پرداختن به آنها در این نوشته‌های کوتاه نیست. 👈 در ویکی شیعه (که دانشنامه مجازی مناسبی برای جستجو و آگاهی از مباحث تاریخ تشیع و اهل‌بیت است) به این داستان پرداخته شده و با عنوان افسانۀ اُرَینب (متن شماره 1 مُستَبین) نقد و بررسی شده و آدرس تحقیقات مرتبط در آن آمده است. ✍️ از نظر این قلم، حتی اگر اصل داستان را بپذیریم بزرگواری امام حسین(ع) بوده که زنی را از دست یزید نجات دهد و هیچ ارتباطی به قیام آن حضرت ندارد. (ع) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO بخاطر محدویت‌های واتساپ، ترجیحاً در ایتا یا تلگرام عضو شوید.
ورود به کربلا 📃 به اتفاق مورخان، سیدالشهداء روز دوم محرم به کربلا رسید یعنی به اجبار در آنجا متوقف شد. از چند روز پیش که حرّ جلو راه آن‌حضرت را گرفت و اجازه ورود به کوفه و حتی بازگشت را نداد؛ احترام امام را گرفت و توافق کردند راه سومی را پیش روند تا دستور برسد. سمت چپ رفتند تا روز دوم محرم پیک ابن‌زیاد رسید و اجازه ادامه مسیر به کاروان امام ندادند. آن‌حضرت خواست در منطقه مجاور نینوا یا روستای غاضریه فرود آیند که حرّ اجازه نداد. 🏴 بنا به نقلی وقتی متوجه شدند نام سرزمین کربلاست فرمود: مَوضعُ کَربٍ و بَلاء (محل اندوه و بلا). ❌ امّا اینکه نام سرزمین را پرسید و چندین اسب عوض کرد و هر بار اسب راه نرفت و سرانجام گفتند اینجا کربلاست؛ در منابع معتبر و مقتل ابومخنف اصلی نیست بلکه در مقتل ابومخنف جعلی آمده که قبلاً گفته شد از کتاب‌های غیر معتبر است. (ع) (جعلی) کانال مُستَبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin واتس‌آپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO