پس از پنجاه سال...
📚 معرفی آثار عاشورایی ۴
مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی از نویسندگان محقق و نکتهسنج دوران معاصر است. کتاب وی با عنوان «پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیهالسلام» به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه با گذشت نیمقرن از عصر رسولخدا، نوه او را به نام دین کشتند؟ شهیدی به گزارشهای معتبر و منابع کهن پایبند است ولی بیشتر به دنبال یافتن تحلیل رویدادهاست. وی با به تصویر کشیدن انحطاط و سقوط جامعه اسلامی آن روز، منشأ واقعه کربلا را جستجو کرده است.
📘 کتب دیگر وی درباره اهلبیت مانند: علی از زبان علی(ع)، زندگی فاطمه زهرا(س) و زندگانی علی بن الحسین(ع) نیز شیوهای علمی را پی گرفته است.
#آثار_عاشورائی
📚 معرفی آثار عاشورائی ۴
📘 فاجعه جهل مقدس؛ اثر: استاد سید مصطفی محقق داماد
این کتاب سخنرانیهای ایشان است که درباره بازتاب نادانی و جهل در معارف دینی بیان شده است. بیشتر مباحث درباره عاشورا و وقایع منتهی به قیام کربلاست و عامل جهل در این واقعه تاریخی را تحلیل میکند.
🗒 برخی فصلهای کتاب عبارتند از: کژاندیشی دینی عامل اصلی در شکل گیری فاجعه کربلا؛ نهادهای حقوقی مورد سوء استفاده در شکلگیری فاجعه کربلا؛ نهادهای کلامی مورد سوء استفاده در فاجعه عاشورا؛ شستشوی مغزی (استخفاف) و فرار از آن؛ جهل و فقر، همزادان شوم.
#آثار_عاشورائی
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
📌 گزیدهای از کتاب رحمت واسعه که مجموعه بیانات مرحوم آیتالله بهجت درباره حضرت اباعبدالله است:
♾ از قضیه سیدالشهدا(ع) باید این را بفهمیم که بشر حاضر است همه چیز را فدای خودش کند و استثنایی هم در کار نیست.
برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که با حسین(ع) هستیم یا با یزید.
🔘 بکاء در مصائب اهل بیت(ع) و به خصوص سیدالشهدا(ع)، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست. بُکاء مِن خَشیَهِ الله هم همینطور است که شاید افضل از آن نباشد.
اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا و با حضرت رسول و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
#گزیده_مطالب
* شب عاشورا کسی برنگشت *
📆 در این روزهای منتهی به ماه محرم در سال ۶۰ امام حسین(ع) به سوی کوفه در حرکت بود که خبر شهادت مسلم و هانی توسط فردی که از کوفه میآمد داده شد.
امام به اصطلاحِ امروز به طور شفاف اعلام کرد که اوضاع کوفه بعد از نامۀ اولیۀ تأیید مسلم برای حرکت ما؛ تغییر کرده و تلویحاً خطر پیشرو را به همراهان خود گوشزد فرمود.
⛺️ آنگاه با یارانش به مشورت پرداخت و به این نتیجه رسیدند که به مسیر ادامه دهند. یکی از دلایل این بود که رفتن شخص امام به کوفه متفاوت از حضور مسلم خواهد بود. جایگاه آن حضرت نسبت به رسولالله و مدیریت بحران او میتوانست اوضاع را به گونه دیگری رقم بزند.
در این منزلگاه عدهای از همراهی با امام منصرف شده و بازگشتند. اینان کسانی بودند که از مکه با آن حضرت آمده بودند و گویا چشمداشتی به حکومت و جایگاه سیاسی آنحضرت پس از رسیدن به خلافت ظاهری داشتند.
✅ در تاریخ نامی از این افراد یا تعداد آنان نیامده است؛ اما این روشن است که پس از این مرحله، انصراف و بازگشت دیگری از اردوگاه حسینی رخ نداد و اینکه گاهی گفته میشود شب عاشورا افرادی بازگشتند درست نیست. بلکه در آن شب همه حاضران با اعلام وفاداری، بر ماندن خود در کنار اباعبدالله تأکید کردند و هیچکس انصراف نداد.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 دعوت به مجلس مجازی
سخنرانی؛ مرثیه سرائی؛ بیان احکام و تاریخ عاشورا
🇸🇱 به سه زبان
هر شب ساعت ۱۰
🚩 از فردا شب (اول محرم)
آدرس تالار فارسی:
https://chat.whatsapp.com/Dh7l9Gc9Ypc9T8IKI4ityQ
https://chat.whatsapp.com/Hcn3OeVZ8U3I42AQXXSTDe
📚 معرفی آثار عاشورائی
📍دستۀ منابع کهن و اصلی
❌ مهم ❌
☑️ مقتل ابومخنف (بخش اول)
کهنترین، مهمترین و معتبرترین مقتل امام حسین(ع) کتاب مقتل ابومخنف است.
ابومخنف نامش لوط بن یحیی اَزْدی کوفی (حدود 80 تا 150 قمری) از مؤلفان پرکار و مورخان عصر ائمه به ویژه دوران امام صادق(ع) بود.
مطالب او مورد قبول دانشمندان از فرقههای مختلف است و به دلیل کارشناسیاش در ارائه گزارشهای تاریخی، روایات او مورد توجه محافل علمی و محل مراجعه محققان است. نجاشی کتابشناس بزرگ شیعه از او به نیکی یاد کرده و میگوید روایاتش اطمینانبخش است.
📝 او کتابهای بسیاری از جمله مقتل الحسین(ع) داشته که متأسفانه در گذر زمان از میان رفته است. اما خوشبختانه برخی عالمان شیعه و سنی روایات مقتل او را در کتب خود آورده و برای ما حفظ کردهاند مانند طبری در تاریخ خود، بلاذری در انساب و شیخ مفید در کتاب الارشاد.
📖 این مقتل به صورت مستقل نیز بازسازی و منتشر و ترجمه شده است.
ادامه دارد...
#آثار_عاشورائی
#مقتل_ابومخنف
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
🕌 احکام
❓سؤال: در بعضی از هیأتهای مذهبی مصیبتهایی خوانده میشود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف میشود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟
✅ پاسخ آیتالله خامنهای: نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
❓سؤال: اگر روضه بی اساس خوانده شد ما چه وظیفهای داریم؟
✅ پاسخ آیتالله صافی: اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند.
#احکام_عاشورائی
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
مُستَبین
تکیه عَلَم میشود...
آمدهام که به رحمت واسعه عرض ارادت کنم...
نوحهای که شاعر به زیبایی از چندین شهید کربلا یاد کرده است.
زهیر و جناده و عابس
مثل حبیب و وهب
علی اکبر و قاسم
حب الحسین وسیلة السعداء
... و هو الکریم ابن الکریم
#شهیدان_کربلا
السلام علیک یا اباعبدالله
باز این چه شورش است که در خلق عالم است...
ضمن عرض تسلیت ماه محرم و تشکر از همراهی همه عزیزان؛
از بزرگوارانی که مطالبی برای ارائه در کانال مستبین ارسال یا پیشنهاداتی ارائه فرمودهاند صمیمانه قدردانی میکنم. همه مطالب حفظ و ذخیره میشود تا سر فرصت تقدیم گردد.
التماس دعا
🔴 پیشقراولان شهادت در نهضت حسینی
امام حسین(ع) پس از حرکت به سوی کوفه و پیش از رسیدن خبر شهادت مسلم و هانی و تغییر اوضاع این شهر، یک یا دو سفیر دیگر به کوفه فرستاد: قیس بن مُسهِر صیداوی و عبدالله بن بُقطُر همشیر امام.
🗡 با توجه به تدابیر امنیتی شدید اطراف کوفه، این دو نیز در مسیر دستگیر و به شهادت رسیدند. از آنجا که نحوه شهادت هر دو شباهت بسیاری به یکدیگر و حتی به شهادت مسلم دارد و هر دو را از بام دارالاماره به زیر افکندند؛ برخی بر آنند که سفیر دوم و سوم یکنفر بوده یا چگونگی شهادت آنان به درستی گزارش نشده است.
✅ در هر صورت پیش از واقعه عاشورا و رسیدن امام به کربلا افرادی به شهادت رسیدند که نماینده اعزامی امام به بصره، یکی دیگر از آنان بود.
#شهیدان_کربلا
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
جناب استاد رفیعی که به نظر بنده فعلا نفر اول در اتقان و دقت و صحت بیان مطالب در عرصه منبر و خطابه هستند فرمودند گرفتار این ویروس شده و از حضور در مجالس محروم شده است.
خداوند را به حق سیدالشهداء سوگند میدهیم که ایشان و همه بیماران را هر چه زودتر شفا عنایت کند.
📚 معرفی آثار عاشورایی ۶
📌 لهوف (بخش اول)
کتاب الملهوف که به لهوف شهرت دارد نوشته عالم بزرگ شیعه سید رضیالدین علی ابنطاووس (م 664) است. هدف سید از این کتاب، گریه و زاری (لَهف) بر شهدای کربلاست و در صدد تاریخنگاری نبوده است.
✅ قدمت و جامعیت نسبی؛ پرداختن به بسیاری از مباحث مربوط به قیام و مقتل اباعبدالله؛ رویکرد حزن و اندوه؛ خالی بودن از تحریفات و روایات نادرست؛ دسترسی آسان و ترجمههای متعدد این کتاب؛ آن را از دیگر مقتلها ممتاز کرده است. از این رو برای مطالعه به ویژه برای اهل منبر و ذاکران اهلبیت(ع) بهترین مقتل به شمار میرود.
❌ با توجه به اینکه لهوف حدود شش قرن پس از حادثه کربلا تدوین شده است؛ باید آن را آخرین منبع یا مقتل سیدالشهداء و یاران او دانست که از اعتبار برخوردار است و از آن نباید عبور کرد.
#آثار_عاشورائی
#لهوف
#مقتل
https://eitaa.com/Mostabin
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📣 حسین میا به کوفه...
📃 این مصرع اولِ شعری است که این روزها در نوحهخوانیها مکرر خوانده میشود.
☑️ درباره مصرع دوم در فرصت دیگری سخن میگوییم ولی این قسمت مطابق نقل مورخان از سخنان مسلم بن عقیل لحظاتی پیش از شهادت است.
وقتی مسلم از سوی دستگاه اموی محکوم به اعدام شد در همان دارالاماره دنبال شخصی میگشت که وصیت کند. عمر بن سعد گرچه دشمن بود ولی قرشی و همقبیله او بود؛ رو به او کرد و گفت بعد از کشته شدنم جنازهام را دفن کن و به حسین(ع) نامهای بنویس و بگو به کوفه نیاید چون من به او نامه نوشتهام و بیعت مردم را تأیید کردهام. اکنون خبر بده که اوضاع تغییر کرده است. عمر بن سعد از ابنزیاد میترسید ولی به هر حال این خبر به امام حسین(ع) رسید. امّا دیر هنگام.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#ذکر_مصائب
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار عاشورائی ۷
دستۀ منابع کهن و اصلی
❌ مهم
مقتل ابومخنف (بخش ۲)
هسته اصلی بسیاری از گزارشهای حادثه عاشورا از ابومخنف است و دیگران در کتابهای خود از او نقل کردهاند. شیخ مفید عالم بزرگ شیعه روایات او را در کتاب ارشاد آورده است.
📌بازسازی شدۀ این مقتل با نامهای مختلفی منتشر شده است. وقعة الطف با گردآوری آیتالله یوسفی غروی و ترجمه استاد سلیمانی با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»؛ که هر دو در نرمافزار سیره معصومان (مرکز نور) موجود است. دیگر با نام «قیام جاوید» تصحیح متن و ترجمه حجتالله جودکی. اخیراً ترجمه دیگری از روی متن وقعة الطف با همین عنوان به قلم محمد صادق روحانی منتشر شده است.
🔍 از سوی دیگر متأسفانه در کنار این مقتل مهم و معتبر؛ کتابی با همین نام (مقتل الحسین و مصرع اهلبیته لابی مخنف) وجود دارد و بارها چاپ شده که مطالب آن ارتباطی به ابومخنف ندارد هر چند بخشی از گزارشهای صحیح را هم آورده ولی مطالب تحریف شده و نادرستی را به نام ابومخنف افزوده است.
⚠️ گفتنی است وجود مطلبی در مقتل ابومخنف همانند هر کتاب دیگری دلیل بر قطعی بودن و صحّت ۱۰۰% نیست و آن هم از نظر فنی و علمی امکان نقد دارد؛ اما کلیات اخبار آن پذیرفته شده است و کمترین ناراستی را دارد.
✅در این کانال به روایات ابومخنف توجه ویژه خواهد شد و مطالب ابومخنف منسوب یا جعلی نقد میشود.
#آثار_عاشورائی
#مقتل_ابومخنف
#ابومخنف_منسوب(جعلی)
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin
https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌حمله به کاروان امام حسین(ع) حتی قبل از رسیدن به #کربلا
مورّخان نوشته اند:
[پيش از منزل #تنعيم] گروهي از #مأموران عمرو بن سعيد، حاکم اموی #مکّه به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام #حسین(ع) به سوي #عراق، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند،
امّا آن حضرت به شدّت #مقاومت کرد و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي سپاه امام #حسين(ع) به راه خود ادامه داد.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛
📚بَلاذُري، انسابالاشراف، ج 3، ص375؛
📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362.
👇👇
🌻 @ahlebait110
داستان خواستگاری امام حسین(ع) از یک زن
📌 از سدههای نخست در برخی کتابها داستانی نقل شده که امام حسین(ع) از زنی خواستگاری کرد که یزید به دنبال ازدواج با او بود ولی آن زن ازدواج با امام را پذیرفت. این داستان به مرور زمان شاخ و برگ گرفته و حتی امروزه به شبههای علیه قیام حسینی تبدیل شده است که دشمنی یزید با امام از این نشأت گرفت. 😳
📣 عدهای به این داستان دامن زده و در سالهای اخیر محققانی آن را ردّ کرده و افسانه خواندهاند. مقالات و مطالب بسیاری در این باره نوشته شده است که فرصت پرداختن به آنها در این نوشتههای کوتاه نیست.
👈 در ویکی شیعه (که دانشنامه مجازی مناسبی برای جستجو و آگاهی از مباحث تاریخ تشیع و اهلبیت است) به این داستان پرداخته شده و با عنوان افسانۀ اُرَینب (متن شماره 1 مُستَبین) نقد و بررسی شده و آدرس تحقیقات مرتبط در آن آمده است.
✍️ از نظر این قلم، حتی اگر اصل داستان را بپذیریم بزرگواری امام حسین(ع) بوده که زنی را از دست یزید نجات دهد و هیچ ارتباطی به قیام آن حضرت ندارد.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
#افسانۀ_اُرَینب
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بخاطر محدویتهای واتساپ، ترجیحاً در ایتا یا تلگرام عضو شوید.
ورود به کربلا
📃 به اتفاق مورخان، سیدالشهداء روز دوم محرم به کربلا رسید یعنی به اجبار در آنجا متوقف شد. از چند روز پیش که حرّ جلو راه آنحضرت را گرفت و اجازه ورود به کوفه و حتی بازگشت را نداد؛ احترام امام را گرفت و توافق کردند راه سومی را پیش روند تا دستور برسد. سمت چپ رفتند تا روز دوم محرم پیک ابنزیاد رسید و اجازه ادامه مسیر به کاروان امام ندادند. آنحضرت خواست در منطقه مجاور نینوا یا روستای غاضریه فرود آیند که حرّ اجازه نداد.
🏴 بنا به نقلی وقتی متوجه شدند نام سرزمین کربلاست فرمود: مَوضعُ کَربٍ و بَلاء (محل اندوه و بلا).
❌ امّا اینکه نام سرزمین را پرسید و چندین اسب عوض کرد و هر بار اسب راه نرفت و سرانجام گفتند اینجا کربلاست؛ در منابع معتبر و مقتل ابومخنف اصلی نیست بلکه در مقتل ابومخنف جعلی آمده که قبلاً گفته شد از کتابهای غیر معتبر است.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
#ابومخنف_منسوب(جعلی)
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
🏴 روضه شب سوم
📃متن اصلی روضه دختر خردسال از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین طبری از عالمان شیعه که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است.
«در حاويه آمد كه زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده میداشتند، و هر كودكى را وعدهها میدادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز میآيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين كجاست. اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست ملاعين گفت سر پدر تو است آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد.»
✅ حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است.
📌 کوفه یا کربلا
❓شهید جاوید یا آگاه
📆 دیروز (دوم محرم) امام حسین علیهالسلام در کربلا محاصره شد؛ اما آیا مقصدش کربلا بود یا کوفه؟
آیا برای حکومت به کوفه میرفت یا برای شهادت به کربلا؟
🔖 درباره مقصد و هدف امام از قیام خود آراء و نظراتی وجود دارد که از آن میان، دو نظریه شهادت و حکومت شهرت بیشتری دارد. نظریه مشهور که مبتنی بر روایات بسیاری است میگوید امام با اطلاع و قصد شهادت قیام کرد و طبعاً میدانست که کار او به کربلا منجر خواهد شد. نظریه دوم با نقد برخی روایات و با توجه به شواهد تاریخی، معتقد است که امام برای حکومت و به قصد کوفه رفت ولی به کربلا منجر شد.
📗در دهه ٤٠ مرحوم آیتالله صالحی نجفآبادی کتاب شهید جاوید را نوشت و با نقد نظریه شهادت، نظریه حکومت را مطرح و تبیین کرد. در ردّ آن کتابهایی عرضه شد که مهمترین آنها شهید آگاه از حضرت آیتالله صافی گلپایگانی بود.
نظریه حکومت و نقد شهادتطلبی امام حسین(ع) اختصاص به روشنفکران دینی نداشت چه اینکه مرحوم صالحی خود مجتهد بود و از سوی دیگر امثال دکتر شریعتی و شهید مطهری نیز شهادت را قبول داشتند. از این رو نظریه شهید جاوید به رغم آنکه همزمان با مبارزات پیش از انقلاب و مصادف با نظریه تشکیل حکومت اسلامی از سوی امام خمینی طرح شد؛ با استقبال جدّی روبرو نشد اما در دو دهه اخیر بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و آثاری در دفاع از آن نوشته شد.
استاد سید حسن اسلامی در مقاله کاروند شهید جاوید یا این آدرس (متن شماره 2 مستبین) به سیر تاریخی طرح و نقد دو نظریه پرداخته است.
#آثار_عاشورائی
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نظریهها
کانال مُستَبین در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
واتسآپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
AUD-20210811-WA0017.mp3
850.9K
❌ تحریف و دروغ
اهانت به حضرت زینب(س)
✅ با اظهار شرمندگی از ساحت عقیله بنیهاشم
و با احترام به ذاکران خوب اهلبیت
چه ضرورتی در بیان مطالب سخیف برای اشک گرفتن است
و چرا ما مخاطبان توجه نداریم و هر مطلبی را میپذیریم؟
#نقد_کژیها
https://eitaa.com/Mostabin/50
https://t.me/AlMostabin/43
معرفی آثار عاشورائی ۸
📌 استاد محمد اسفندیاری از عاشوراپژوهانی است که تحقیقاتی در این باره دارد.
3️⃣ کتابشناسی امام حسین(ع)؛ عاشوراشناسی و حقیقت عاشورا سه اثر مهمتر وی در این زمینه است.
✍️ این نویسنده بیشتر در پی تبیین عقلانی نهضت حسینی است و در مقدمه کتاب سوم مینویسد: «درباره امام حسین (ع) حقّ عشق ادا شده است و حقّ عقل نه. در عزای او بس گریستند اما نهضتش را چنانکه باید ننگریستند. بسیاری از افرادی که درباره امام حسین قلمفرسایی کرده اند... از بهر ثواب بوده است نه برای یافتن صواب. و با رویکرد عاطفی بوده است نه رویکرد علمی».
✅ در کتاب عاشوراشناسی به تفصیل از نظریههای مربوط به هدف سیدالشهدا بحث شده و علاوه بر نظریه حکومت و شهادت، به پنج نظریه دیگر اشاره کرده و خود مؤلف به نظریه حکومت رسیده است.
#آثار_عاشورائی
#نظریهها
https://t.me/AlMostabin/45
https://eitaa.com/Mostabin/52
روضه حُرّ
⚫️ حرّ بن یزید بن ناجیه ریاحی تمیمی فرمانده لشکر هزار نفری بود که از طرف ابنزیاد برای جلوگیری از ورود امام حسین(ع) به کوفه اعزام شد. هیچ اطلاع صحیحی از وی پیش از این حادثه نداریم و نامی از او قبل از واقعه کربلا نیست. به طور کلی بیشتر شهدای کربلا با جریان عاشورا و در کنار امام حسین(ع) جاودانه شدند و هیچ اطلاع درستی از آنها پیش از کربلا نداریم.
⛔️ حرّ مأموریت داشت امام را دستگیر کند و به کوفه ببرد یا دست کم اجازه ندهد وارد کوفه شود. ادب او و نماز جماعت با لشکرش پشت سر امام اسباب عاقبت به خیریاش شد. در روز عاشورا که امام بار دیگر پیشنهاد بازگشت را مطرح کرد و عمر سعد بر طبل جنگ کوبید، حرّ گفت تصور نمیکردم کار به اینجا بکشد. پس به بهانه آب دادن اسبش از لشکر فاصله گرفت و نزد امام آمد و توبه کرد. امام از او استقبال کرد و بخاطر تصمیمش او را آزاده خواند و فرمود: انت حرٌ فی الدنیا و الآخره.
📢 حر با لشکر کوفه سخن گفت و اعتراض کرد که چرا حسین(ع) را دعوت کردید و او را رها کردید؟ چرا اکنون پیشنهادات او را قبول نمیکنید؟ اعتراض کرد که چرا آب را بر روی او و خانوادهاش بستهاید؟ به او تیراندازی کردند و به سوی امام بازگشت.
🗡 در مرحله بعدی نزدیک ظهر بود که به مبارزه پرداخت و دشمن اسب او را پی کرد. حرّ با زهیر بن قین پشت به پشت یکدیگر دادند و مبارزه کردند تا آنکه پیادگان دشمن به او حمله کرده و او را به شهادت رساندند. ◾️
#ذکر_مصائب
#شهیدان_کربلا
https://eitaa.com/Mostabin/54
https://t.me/AlMostabin/46