eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
900 دنبال‌کننده
575 عکس
187 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ ایمان جغرافیایی زیاد می‌شنویم عده‌ای می‌گویند ایمان ما که پدران و مادران‌مان مسلمان بوده‌اند ارزشی ندارد، آن کسی که مثلا در قلب اروپا مسلمان می‌شود ایمانش ارزشمند است! به نظر خیلی منطقی است! اما غلط است، چرا؟ 👈 اولا مگر کسی دست و پایت را بسته که ایمانت را ارزشمند کنی؟ اگر عامل ارزشمندی ایمان تحقیق عمیق و دقیق است راهش مفتوح است، البته کار مشکلی است و دست کم شخص باید ۱۰ الی ۱۲ سال کار دقیق انجام دهد تا بگوید اعتقادات من از روی تحقیق است نه تقلید! اگر واقعا دغدغه ارزشمندی ایمان را داری سختی‌اش را به جانت بخر! 👈 و اگر ارزشمند شدن ایمان به سبب حضور در جریان‌های اجتماعی مخالف ایمان است یعنی در محیط منحط اروپایی ایمان ارزشمند می‌شود این قضیه در بالاترین شکل برای ایران اسلامی رخ داده است. ملتی که در مقابل قدرت‌مندترین و سیستماتیک‌ترین جریانات الحادی دنیا ایستاده، روحیه و ایمان قوی‌ای دارد که توان حفظ ایمان را دارد. اصحاب کهف فتیه و گروهی بودند که ارزشمندی ایمان‌شان به دلیل تبعیت نکردن از جمع و حل نشدن در محیط بود. 💢 ثانیا پیش‌فرض این شبهه اتفاقی بودن امور است، تصور شده خیلی اتفاقی "من" در یک محیط اسلامی به دنیا آمده‌ام و خیلی اتفاقی والدین من مسلمان بوده‌اند و این ایمان خیلی اتفاقی ارزشی ندارد. اگر به تقدیر خداوند ایمان داشتیم این گونه ناسپاسی نمی‌کردیم، خداوند لیاقتی در من دیده است که مرا در محیط ایمانی خلق فرموده و لگد زدن به این عنایت ناسپاسی و ناشکری است. 👈در دعای عرفه سیدالشهداء علیه‌السلام از این تقدیر الهی چقدر شکرگزاری شده است: خداوندا... تو درگذشته از ایام و قرنهاى پیشین، از باب رأفت و لطف و احسانى که به من داشتى، مرا در حکومت پیشوایان کفر، آنان که پیمانت را شکستند، و پیامبرانت را تکذیب کردند، به "دنیا نیاوردى"، ولى زمانی به دنیا آوردى به خاطر آنچه در علمت برایم رقم خورده بود و آن عبارت بود از هدایتى که مرا براى پذیرفتن آن آماده ساختى، و در عرصه گاهش نشو و نمایم دادى!
بی معنایی تقریبا مرادف بی لذتی است جایی که لذت نباشد معنا هم نیست و دین پر است از احساس معنا در دعا، در نماز، در روزه، در زیارت، در گریه و ... و ما مثل ماهیان غرق در آب پرسان از این که آب کجاست؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان رسای امام جمعه محترم چهاردانگه در باب حجاب و تبیین زیبا از حضور اجتماعی زن. حتما ببینید!
◽️ معنای زندگی یعنی چه؟ 🔹 معنای زندگی به این معناست که انسان از کلیت آفرینش تفسیری داشته باشد که موجب می‌شود احساس نتیجه بخش بودن از سختی‌ها و تلاش‌هایش کند. 👈 نتیجه همان لذت موجه کننده سختی‌هاست و اگر چنین لذتی در زندگی نباشد احساس می‌کنیم زندگی چقدر بی‌معناست؛ دائما در تلاشیم برای چه؟! فرض کنید به شخصی بگویند از قم تا تهران را اگر پیاده بیایی یک پاکت چیپس به تو می‌دهیم!! اگر این شخص اقدام به چنین کاری بکند کارش را بی‌معنا می‌دانیم و می‌گوییم: "این نتیجه ارزش این همه سختی را ندارد". 🔹 اما اگر نتیجه آن قدر لذیذ باشد که سختی‌ها را موجه کند چنین زندگی‌ای پر از معنا می‌شود. 👈 باز هم به عنوان مثال در زیارت اربعین از اقصی نقاط عراق به طرف کربلا با پای پیاده مشرف می‌شوند و هر چند حضورشان در حرم حضرت عشق علیه السلام کوتاه است اما این لذت در میان آن همه شلوغی و عدم تمرکز موجه کننده تمام سختی‌های بین راه است. 💢اگر از کلیت زندگی و جهان آفرینش هم چنین تفسیری داشته باشیم آن را ارزشمند، سختی‌هایش را منطقی و کل زندگی را با معنا می‌دانیم.💢
◽️ معنای "درک شب قدر" ۱) درک امام معصوم به حضور فیزیکی نزد او نیست بلکه به آن است که معرفت به مقامات و جایگاه امام در عالم هستی داشته باشیم، طبیعتا معرفت دارای درجات است و درک امام معصوم هم دارای درجات می‌شود: 👈 یک نفر در کربلا آنچه می‌بیند حسین بن علی است نه بیشتر، 👈 یک نفر فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می‌بیند، 👈 یک نفر فرزند علی و فاطمه سلام الله علیهما مشاهده می‌کند، 👈 یک نفر قیام کننده با شمشیر در کنار مدعیان دیگر خلافت می‌بیند، 👈 یک نفر امام مفترض الطاعه می‌بیند، و یک نفر علاوه بر همه اینها کسی را می‌بیند که واسطه حسن و زیبایی خداوند در همه هستی است، هر جا زیبایی‌ای وجود دارد از او منتشی شده است. درک شب قدر هم، این چنین است: 👈 برای یک عده شبی است مثل شبهای گذشته و آینده، این‌ها حضور فیزیکی در شب قدر دارند. 👈 برای عده‌ای یک‌ مراسم است که ادب اجتماعی اقتضا می‌کند از آن تجلیل شود. 👈 یک عده هم درک می‌کنند این قدر این شب ارزش دارد که خداوند از ابتدای آفرینش عالم ماده تا روزی که همه این آسمان و زمین کن فیکون می‌شود هیچ شبی را خداوند صالح برای نزول قرآن کریم ندیده است جز شب قدر. همین دسته نیز بسته به سطوح معرفت حصولی و حضوری دارای درجات‌اند. بنابراین این که فرموده‌اند شب قدر بهتر از هزار شب است برای همه نیست، شب قدر عبادتش بهتر از هشتاد و اندی سال است اما نه برای همه. برای کسی که درک اجمالی دارد شاید بهتر از دو شب باشد، برخی به اندازه سه شب، و همین طور تا هشتاد سال.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنید هاتف میگه: تهدمت والله ارکان الهدی قتل علی المرتضی😭😭😭 ۲۱ سال بعد هم در خمیه نشسته بود، دید زمین کربلا می‌لرزد، از خیمه که بیرون‌ آمدند، دیدند ذوالجناح آمده با زین واژگون ناله کنان، مویه کنان، موی کنان، به سوی گودال دویدند: والشمر جالس علی صدرک، مولغ سیفه علی نحرک... 😭😭😭
◽️ ارزش انتخاب‌گری در معصیت! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: لَوْ لاَ أَنَّكُمْ تُذْنِبُونَ فَتَسْتَغْفِرُونَ اَللَّهَ لَخَلَقَ اَللَّهُ خَلْقاً حَتَّى يُذْنِبُوا ثُمَّ يَسْتَغْفِرُوا اَللَّهَ فَيَغْفِرَ اَللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ مُفَتَّنٌ  تَوَّابٌ. ◽️ترجمه: اگر نبود كه شما گناه ميكنيد سپس از خدا آمرزش (آن گناه را) خواهيد هر آينه خداوند خلقى مى‌آفريد تا گناه كنند و سپس از خدا آمرزش خواهند و خداوند آنها را بيامرزد. براستى مؤمن در گناه افتد و بسيار توبه كند. ◽️نکات: ۱. مومن برای گناه برنامه ریزی نمی‌کند ولی گاهی گرفتار فتنه گناه می‌شود(مفتَّن تواب) ۲. ارزش وجودی این عالم به امکان انتخاب در آن است، اگر شما گناه نمی‌کردید باز هم خداوند گروهی را می‌آفرید که بتوانند گناه کنند و از گناه نکردن به خداوند متقرب شوند یا بتوانند گناه کنند و گناه کنند و از توبه‌اش به خداوند نزدیک شوند. ۳. موجودی که می‌تواند کار بد انجام دهد ولی انجام نمی‌دهد برتر از موجودی است که نمی‌تواند کار بد انجام دهد و انجام نمی‌دهد. بنابراین خلقت عالم ملائکه که لا یعصون ما امر الله بی نیاز کننده از خلقت عالم ماده و دنیا نیست، ارزش وجودی عالم دنیا به امکان انتخابی‌ است که در آن فراهم می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریه کن مولا! گریه کن شاید کمی موج غمت آروم بشه😭😭😭 نوحه خوانی زیبای حاج مهدی رسولی شب شهادت مولی الموحدین
◽️ یک طرح بحث درباره حجاب این روزها در جمع بانوان (اعم از متدین و غیر آن) که حضور پیدا می کنم یکی از دغدغه های اصلی مساله حجاب است که نشان می دهد جامعه "اکنون" آماده شنیدن است و شاید کمتر شرایطی بتوان یافت که چنین حساسیتی وجود داشته باشد. این شرایط ایجاب می کند هر قدر منطقی‌تر بتوانیم درباره حجاب صحبت کنیم نفع بیشتری می بریم. این که عناصر بحث منطقی درباب حجاب چیست را به زمان دیگری موکول می کنیم و فعلا به طرح بحثی که برای حجاب ارائه می کنم می پردازم. 🔰چند مقدمه برای این بحث وجود دارد که به فراخور حال و زمان جلسات گاهی همه اش و گاهی برخی را طرح می کنم: 🔹 مقدمه اول این است که هم ما و هم مخالفان حجاب یک دغدغه مشترک داریم که می توانیم آن را چنین عنوان کنیم؛ «ما می خواهیم زن (و البته مرد) با انسانیت خود در جامعه حضور پیدا کند نه با ظهور جنسیت ماده». دلیل واضحی دارد: زن اگر به سبب جنسیت حضور پیدا کند کارکرد او هم کارکرد جنسیتی می شود. 👈 حال طرفداران حجاب می گویند این هدف با پوشش تامین می شود و مدافعان بی حجابی می گویند اگر بگذارید بی پوششی عادی شود دیگر کسی نگاه جنسی و بددلی نمی کند و "زن" را نمی بیند بلکه انسانیت او را می بیند. تصور می کنم «عادی شدن» بزرگترین استدلال مخالفان حجاب در کشور ما است، این تلقی قطعا در کشورهای توسعه یافته وجود ندارد چون بسیار حرف بچه گانه‌ای است و البته ما لازم است به نقد منطقی بپردازیم. 🔸 مقدمه دوم انسان برای زندگی احتیاج به «لذت بری»دارد، زندگی خالی از لذت یعنی زندگی پوچ. در پستی که در باب "معنای زندگی" گذاشتم این مطلب توضیح داده شده است. 🔹 مقدمه سوم لذت قواعدی دارد: اولا لذت دنیا انفعالی است یعنی نوعا و معمولا تابع رنج و حرمان و فقدان است، ثانیا لذت دنیا دلزدگی می آورد، اگر امر لذیذ چند بار تکرار شود و همیشه در دسترس باشد سبب دلزدگی می شود. ثالثا انفعالی بودن و دلزدگی در لذت به دلیل مقدمه دوم انسان را به تنوع طلبی در لذت می کشاند. 🔸 مقدمه چهارم عمده لذت مرد «دیداری» است و عمده لذت زن «شنیداری»، مقصودم دقیقا لذت در ارتباط جنسی یا مقدمات آن است. این معنا هم با استقراء مختصر قابل اثبات است. 🔹مقدمه پنجم قانون برای بخش اندک متخلف اجتماع است اما اکثریت غیر متخلف را به دردسر می اندازد، مثلا شاید ۲۰ درصد یک شهر هنگام رانندگی سرعت بروند و قانون مجبور شود که سرعت گیر، دوربین کنترل سرعت و پلیس قرار دهد و این موجبات زحمت برای آن ۸۰ درصد بقیه می شود. 🔸مقدمه ششم گاهی احتمال یک امر اندک است اما ضرر موجود در محتمل آن بالاست، محتمل یعنی چیزی که در باره آن احتمال می رود. مثلا جان انسان ها یک محتمل بالاست که گاهی هر چند احتمال به خطر افتادن جان یک نفر اندک است اما چون محتمل بالاست احتیاط صورت می گیرد، مثل نصب نکردن پریز برق در حمام که گاهی ممکن است در اثر تراکم بخار در حمام موجب برق گرفتگی شود. هر چند این اتفاق بسیار به ندرت افتاده باشد.
بعد از مقدمات وارد بحث می شویم: ۱) برای این که انسانیت زن در جامعه حضور پیدا کند اگر سراغ بی پوششی رفتیم یک اتفاق ناگوار می افتد و آن این که سطحی از این بی پوششی برای آقایان عادی می شود، تا اینجا را با کسانی که می گویند عادی می شود هماهنگ هستیم اما آنها از ادامه مطلب غافل اند، ۲) وقتی عادی می شود مرد برای لذت جنسی و "لذت بری"از زندگی «دوستت دارم» را به زنی می‌گوید که کم پوشش‌تر از دیگران باشد، و این موجب رقابت ناخواسته بانوان برای کم حجاب‌تر شدن و کم پوشش‌تر شدن می شود. ۳) اینجاست که به جای انسانیت زن، جنسیت او محل رقابت برای نمایش می شود. لازم نیست همه بانوان این چنین باشند بلکه نیمی از جامعه بانوان هم به این وضع مبتلا شوند کفایت می کند برای این که رقابت ناسالمی در نمایش های جنسی رخ دهد. ۴) به موجب خصوصیت تنوع طلبی در «لذت بری» و البته انفعالی بودن آن سطوح دیگر لذت منوط به استفاده های غیر متعارف در روابط جنسی می شود، اینجاست که به جای رابطه مرد- زن رابطه مرد-مرد یا رابطه زن - زن پدید می آید. ۵) تنوع طلبی کار را به جاهای باریک تر هم می کشاند، روابط ضربدری که اخیرا به نحو تهوع آوری در بین بخش بسیار اندکی شایع شده و در بخش زیادی از کشورهای دنیا کلوب های مشخص با اسم و عنوان مشخص دارد ناشی از همین منطق «لذت بری» است. انسان ها به جایی می رسند که از همسر خود لذت نمی برند بلکه از دیدن هم خوابگی همسرشان با دیگری.... (عجب دنیای کثیف و لجنی است) ۶) اشتباه عمده مخالفان حجاب این است که تصور می کنند عادی شدن یعنی حل شدن مسأله، در حالی که عادی شدن همیشه نسبت به سطح معینی از روابط رخ می دهد و چون انفعال در لذت بری و تنوع طلبی در آن برای «معنا دهی» به زندگی لازم است سطوح دیگری که نوعا غیر متعارف هستند را ابتدا با عذاب وجدان تجربه می کنند و سپس آن سطح برای مدتی لذتی دارد و پس از آن هم این سطح از روابط عادی می شود. (حیا مانع از آن است که برخی مواردی که در مشاوره ها گفته می شود را بازگو کنم) ۷) مشکل دیگری که این عده توجه ندارند آن است که لازم نیست پسر خاله من یا پسر عمه من یا برادر شوهر من یا هر شخص مذکر دیگری که در زندگی من است انسان آلوده و اهل شهوتی باشد، به موجب مقدمه پنجم برای لجن مال کردن اخلاق یک جامعه کافی است ۲۰ درصد آن این چنین باشند. ۲۰ درصد هر چند به لحاظ آمار اندک است اما وقتی در یک جامعه ۱۲ میلیونی مثل تهران ملاحظه بشود رقم بسیار بزرگی خواهد بود. (۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر) ۸)اتفاق ناگوار دیگر این است که روند عادی شدن هر کدام از سطوح به این سادگی رخ نمی دهد، این امر خصوصا برای پسرهایی که مجرد هستند بسیار سخت و دشوار است، گاهی چون برخی صحنه های جنسی در جامعه برای یک پسر عادی نشده ملاحظه آن موجب فشار شدیدی به او می شود و این فشار شدید گاه منجر به تجاوز به محارم خواهد شد. هر چند احتمال این فرض اندک است اما محتمل بسیار بالاست. ۹) بسیاری از آقایان از سن ۴۰ سالگی که عبور می کنند دیگر آن شدت شهوات جنسی سنین جوانی را ندارند اما اگر جامعه را تبدیل به نمایشگاه مانکن های جنسی کنیم آمار کسانی که در رقابت های جنسی وارد شده و با جوانان به مسابقه می پردازند بیشتر می شود، اینجاست که طلاق واقعی و طلاق عاطفی و چند همسری و روابط پنهانی خود را نشان می دهد.
ادامه پست طرح بحث درباره حجاب این روایت که از علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل شده است را در تایید تبعات سوء تنوع طلبی در لذت بری که گفته شد ارزیابی بفرمایید: (در این روایت خیلی تأمل کنید، نگاه تعبدی صرف کافی نیست، حضرت یک تحلیل روشن ارائه می دهند. اگر انسان به تنوع طلبی بیفتد چه رخ خواهد داد؟) فان قال (قائل ): لم امر الخلق بالاقرار بالله و برسله و بحججه ، و بما جاء من عندالله عزوجل ؟ قيل : لعلل كثيرة : منها ان من لم يقر بالله عزوجل ، لم يحتنب معاصيه ، و لم ينته عن ارتكاب الكبائر، و لم يراقب احدا فيما يشتهى و يستلذ من الفساد و الظلم فاذا فعل الناس هذه الاشياء و ارتكب كل انسان ما يشتهى و يهواه من غير مراقبة لاحد، كان فى ذلك فساد الخلق اجمعين ، و وثوب بعضهم على بعض . فغصبوا الفروج و الاموال ، و اءباحوا الدماء و النساء، و قتل بعضهم بعضا من غير حق و لا جرم : فيكون فى ذلك خراب الدنيا، وهلاك الخلق.. اگر كسى بگويد: چرا مامور شدند تا به خدا و پيامبران و حجتهاى خدا و به آنچه از جانب خداى بزرگ آمده است اقرار و اعتراف كنند؟ در پاسخ گفته مى شود: به دلايل فراوان ، از جمله اينكه هر كس معترف به خداى بزرگ نباشد، از گناهان دورى نمى كند، و از مرتكب شدن گناهان بزرگ پرهيز نخواهد كرد، و در تباهى ورزيدن و ستم كردن ، كه دلخواه او باشد و از آن لذت برد، پرواى هيچ كس را ندارد. حال اگر مردمان چنين باشند و هر كس آن كند كه دلخواه او است و پرواى هيچ كس نداشته باشد، همگان تباه مى شوند و بر يكديگر مى جهند، و نواميس و اموال غصب مى شود، و خونها و زنها از حرمت مى افتند، و بعضى بعضى ديگر را بى گناهى و حقى مى كشند. و اين چگونگى سبب ويرانى دنيا و هلاك مردمان و تباهى كشت و نسل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر موی تو را شانه می‌زدم، افتاده دست شمر همه خاطرات من😭😭😭😭 شب جمعه شب زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام ای خدا! ما را به کربلای حسین برسان!
سنصلی فی القدس ان شاءالله آرمان آزادی فلسطین، آرمان انسان‌هایی است که از حدود تفکر یک ساحتی درباب خور و خشم و شهوت به ابعاد و ساحت‌های دیگر انسانی راه پیدا کرده‌اند... اگر کسی حد هیجان و شوق حرکتش کسب لقمه‌های چرب و شیرین باشد خیلی سخت می‌شود به او تفهیم کرد چرا قدس مساله اهل اسلام است. اما جنگ روسیه و اوکراین نشان داد اگر انسان‌ها قدری آینده‌نگر باشند دشمنی که از مرز آنها دور است را هم باید برانند و در دفع او باید متحد باشند. کاش غرب‌زده‌های ما تقلید درستی از غرب بودند.
◽️ درس دموکراسی! فرانسه دهمین اقتصاد بزرگ دنیا هفته‌هاست درگیر آشوب در یک موضوع به ظاهر کوچک است، سن بازنشستگی را دو سال اضافه نکنید! مکرون هم ثابت قدم ایستاده و فردا قرار است قانون جنجالی را تصویب کند. درسهای زیادی دارد برای کسانی که فهم مضحک از دموکراسی دارند: اولا چنین‌ نیست که هر وقت قانونی هر چند سخت گیرانه برای معیشت مردم تصویب شود و عده‌ای مخالفت کنند در حدی که آشوب بشود لازم باشد دولت عقب نشینی کند، ثانیا گاهی هزینه‌های اقتصادی برای کشور بیشتر از هزینه‌ آشوب است. بیاییم سراغ ایران: آقای رئیسی بعد از جریان واکسیناسیون محبوبیتی بالای ۷۰ درصد پیدا کرده بود. خیلی از محافظه کاران اطراف ایشان می‌گفتند اصلاح اقتصادی را برای دور دوم دولتش بگذارد، اما ایشان تصمیمی گرفت که اکنون حتی طرفدارانش از او مایوس شده‌اند. خوب بود ایشان هم مثل دولت‌های قبل بی‌خیال اصلاح اقتصادی می‌شد و به اعتیاد کشور ادامه میداد(: ...
◽️ اثبات و ابطال منطقی یکی از بدترین اتفاقاتی که برای یک بحث می‌تواند رخ بدهد گفتگو درباره موضوعاتی است که سند اثبات یا ابطال آنها در اختیار ما نیست. مثلا وقتی شخصی ادعا می‌کند یکی از بستگان ما در دادگاه به فلان حکم و کاملا ظالمانه محکوم شده، بسیار اشتباه است که بدون در جریان قرار گرفتن اسناد آن سخن را تایید یا ابطال کنیم. دیروز در دانشگاه فرهنگیان برخی از دانشجویان تلاش داشتند کلاس را به همین سمت ببرند، یکی می‌گفت کیان پیر فلک را پلیس کشته چون پدر و مادرش می‌گویند! خب این دام و تله جدی برای بحث با کسی است که شما و منابع شما را قبول ندارد. من چنین گفتم: اولا جمهوری اسلامی در شدیدترین فشارهای بین المللی در باب حقوق بشر قرار دارد به گونه‌ای که ممکن است (با عرض پوزش) رهبر انقلاب را مثل پوتین یا معمر قذافی(بلاتشبیه) جنایت کار علیه بشریت معرفی کنند و همین مساله زمینه حمله نظامی به کشور را فراهم می‌کند. (جنایت کار خودتان هستید و جد و آبائتان) چون هیچ نظام سیاسی رهبر یا رئیس جمهور خود را تحویل دادگاه بین المللی نمی‌دهد لذا چاره را در حمله می‌ببینند. در چنین شرایطی هر چیزی که به تشدید شرایط حقوق بشری بینجامد بسیار زیان‌بار است، مثل صدور حکم اعدام و نیز مثل اسلحه دادن دست پلیس در شرایط آشوب و اغتشاش. ثانیا نکته منطقی بالا را تذکر دادم، اسنادی که برای اثبات قتل می‌خواهیم بایست خیلی خیلی محکم‌تر از فیلم‌های مجازی و ادعای والدین آن پسر بچه بیگناه باشد. چنین اسنادی چون در اختیار ما (هم‌اکنون و در کلاس) نیست موجب فرسایشی شدن بحث و بی‌نتیجه شدن آن همراه با اعصاب فرسوده می‌شود. درباره موضوعاتی بحث کنیم که اسناد و دلایل اثبات و ابطال در اختیار ماست.
یکی از موضوعاتی که خیلی به سببش تاسف خوردم سطح بسیار پایین سواد رسانه‌ای بود. برای یک موضوع به ویکی پدیا ارجاع دادم که صفحه این مدخل را بخوانید! یک نفر گفت ویکی پدیا غیر معتبر است!! چیزی نگفتم، بعد خودش ادعا کرد دولت ایران از چین ۲۰۰ میلیون! دوربین چهره‌زنی وارد کرده برای جریمه بی‌حجاب‌ها!! گفتم سند این ادعا؟ استوری یک شخص مجهول در اینستاگرام را به عنوان سند نشان داد! گفتم ویکی پدیا که آدرس مطالب خودش را می‌گذارد معتبر نیست و این استوری معتبر است؟!! درست است که همه امکان ویرایش در ویکی پدیا دارند اما مهم این است که هر ادعایی می‌کند سندش را می‌گذارد و می‌شود سند را بررسی کرد. یک نفر دیگر عکس پوکه یک فشنگ در دستان یک نفر که هیچ چیزی جز پوکه و دست معلوم نبود نشان داد که این ثابت می‌کند در اغتشاشات از اسلحه گرم استفاده شده|: دنبال یک ستون می‌گشتم(:
چرا ما در مقابل دسترسی دولت خودمان به محیط خصوصی پیام‌رسان‌های داخلی (بر فرض صحت) واکنش نشان می‌دهیم اما دسترسی دولت‌های بزرگ که سابقه و لاحقه خصومت با ما دارند را وقعی نمی‌نهیم؟! دلیلش به نظر بنده نداشتن "درک اجتماعی" است. فهم کردن جامعه به مثابه یک "موضوع"مستقل از تک‌تک افراد، رشد عقلی بالایی می‌خواهد. اغلب ما نهایتا از جامعه "جمعی" از انسان‌ها را می‌فهمیم نه امری ورای آن و فراتر از آن. تبعات جاسوسی آمریکا از شهروندان کشور ما تبعات اجتماعی است اما تبعات جاسوسی دولت ایران از شهروندان خودش تبعات فردی است. ما دومی را خوب فهم می‌کنیم اما اولی را متوجه نمی‌شویم که چقدر تبعات عمیق اجتماعی می‌تواند داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال قرآنی آیت الله جوادی آملی بر لزوم رعایت حجاب توسط بانوان غیر مسلمان در جامعه اسلامی
◽️ نفت، انفال و عدالت ماه مبارک توفیقی بود در بعضی ادارات اهواز نماز ظهر به همراه مختصر صحبتی داشتیم و البته هنوز هم به پایان نرسیده. امروز گفتگویی بعد از صحبت های حقیر با برخی کارمندان محترم آن اداره رخ داد که بیانش خالی از نکات قابل تامل نیست. موضوع صحبت بررسی فلسفه‌های کلی اوامر و نواهی خداوند است، یعنی خداوند متعال از کلیت دستورات و نواهی دینی چه غایات و مصالحی را تامین می‌کند. امروز به مناسبت به مساله امتحان الهی پرداختیم، توضیح دادم که امتحان یعنی ایجاد سختی‌ها یا راحتی‌هایی که زمینه "رشد" در انسان را در پی دارد و در او ارزش افزوده ایجاد می‌کند. بعد گفتم هر وقت فراوانی باشد معمولا رشد متوقف می‌شود، و مثالهایی زدم.، از جمله مثالها این بود که فراوانی منابع طبیعی مثل نفت باعث شده ما مثل بچه پولدارها به فکر "رشد" کشور نباشیم و مدام بخواهیم از پول نفت زندگی بی دردسر و مسرفانه‌ای ترتیب دهیم. بعد از صحبت یکی از آقایان شدیدا مخالفت می‌کرد و مدام از تبعیض‌های موجود در جامعه و نظام پرداخت حقوق  می‌گفت که مثلا شرکت نفتی‌ها این قدر حقوق می‌گیرند در حالی که نفت از انفال است و متعلق به همه مردم است و ... (ما هم هیچی نگفتیم که انفال ربطی به مردم ندارد) گفتم اینها که شما ذکر می‌کنید درد و بیماری است، با تکرار این مسائل، مشکل حل نمی‌شود. حل مشکل همان است که تقریبا بین اقتصاد دان‌ها اتفاق نظر است، وابستگی بودجه به نفت تولید فساد و ناکارآمدی می‌کند. دوست دیگری گفت اداره ما (منابع طبیعی) از نفت هم ثروتمند‌تر است، اگر حق ما را هم بدهند ما هم پولدار می‌شویم!!! گفتم عجب! پس مدام شعار عدالت دادن برای وقتی است که جیب ما پر پول نشده، اگر جیب پر از پول شد دیگر عدالت و انفال و ... فراموش‌تان می‌شود؟!!
◽️ رفراندوم؛ مردم سالارانه یا پوپولیستی؟ فرمایش رهبر انقلاب درباره رفراندوم بسیار مختصر ولی گویا و شفاف بود. فرمودند رفراندوم در امور گوناگون مملکت به دو دلیل عاقلانه و صحیح نیست: اولا چون امکان تحلیل درباره بسیاری از موضوعات جزئی برای مردم وجود ندارد، ثانیا تبلیغات در جهات مخالف مصالح کشور رخ خواهد داد و به تعبیر ساده‌تر تصمیم‌های کلان در مقیاس حاکمیت بازیچه دست رسانه‌های شیطان خواهد شد. سپس دو قطبی‌های دروغین و بی‌معنایی شکل خواهد گرفت که شاید اصلا هیچ ربطی به مساله مورد نظر نداشته باشد اما رسانه می‌گوید اگر می‌خواهید [مثلا]مشکل آب خوردن‌تان هم حل شود بایست درباره مسائل امنیت‌سازتان هم مذاکره کنید و این که باید مذاکره کنید یا نکنید را حالا به رفراندوم بگذارید! خیلی زیبا فرمودند حرف مردم در انتخابات شنیده می‌شود، درست است که تشخیص رئیس جمهور یا نماینده هم کار ساده‌ای نیست اما مردم در حقیقت به شعارها و آرمان‌ها رای می‌دهند و این حق را نمی‌شود از مردم سلب کرد و الا همیشه طفل باقی خواهند ماند. اما اموری مثل نحوه اجرای فلان قانون یا اصل اجرای بهمان قانون را نمی‌شود بازیچه دست تبلیغات کرد در حالی که تحلیل‌های فراوانی پیرامون هر یک از دو طرف مساله (اثبات یا نفی) ممکن است وجود داشته باشد که دانشمندان یک رشته را هم سر درگم کند چه رسد به عموم مردم عادی. مرز بین مردم‌سالاری و پوپولیسم یا همان عوام زدگی همین جاست. مردم سالاری قرار نیست رای مردم در  موضوعات فریب انگیز را حق آنها بداند، بناست بگوید در مسائلی که قدرت تشخیص قابل قبولی در مردم هست رای آنها باید شنیده شود.
درود بر آقای موزون آقای بازیگر ابهامی را مطرح کرد و آقای موزون خیلی مودبانه و منطقی و با رعایت شخصیت آقای بازیگر پاسخ داد. بازیگر مزبور پس از پاسخ آقای موزون تشکر کرد. کار عالمانه پاسخ عالمانه برخورد عالمانه هم اکنون علی‌رغم این که عده‌ای از دوستان انقلابی (هر چند اندک) تاثیر رفتار آقای موزون را دیده‌اند باز هم آقای بازیگر را با تعابیر نامناسب یاد می‌کنند چرا این طوری شدیم؟!!
ببخشید پناهنده‌های سوری و عراقی آمدند اروپا و خاطر شما را مکدر کردند!
◽️ماه "معنا" در این ماه مبارک بحث هدف آفرینش را توفیق بود در جمع‌های مختلف معلمین و طلاب بیان می‌کردم. هدف آفرینش با مساله معنای زندگی گره خورده و من هم سعی می‌کردم بگویم چگونه فهم هدف آفرینش به زندگی معنا می‌دهد. عمده تلاش من بیان این نکته بود که لذت نهایی (مثلا در بهشت) چگونه پوشش دهنده سختی‌های دنیاست. بیان این مطالب نوعا استدلالی و با استفاده از مباحث علم النفس فلسفی بود. اما یک بخش غیر استدلالی هم هست که دل ما آن را درک می‌کند هر چند از بیانش عاجز باشد. سختی دنیا هم اکنون با لذاتی آمیخته شده که رنج و تعبش را تحقیر کرده و به استهزاء می‌کشد. به قول حافظ شیرین سخن: من که امروزم بهشت نقد حاصل می‌شود، وعده فردای زاهد چرا باور کنم؟ از جمله این لذات حضور در ماه پر معنای رمضان است. چقدر این ماه لذیذ و شیرین است. زندگی بدون ماه رمضان چقدر سخیف و حقیر است، برای چه این قدر می‌دویم؟ برای لذت‌هایی که بارها سطحی بودن و بلکه تهی بودنش را دیده‌ایم؟ باز هم به آنها رنگ و لعاب می‌دهیم و با هزار مشاطه می‌آراییم که تنوع آن دل ما را ببرد و باز هم فریبی دیگر از جانب خودمان برای خودمان! شاید ماه رمضان ما طلبه‌ها متفاوت با دیگران باشد و این تلقی هم ریشه در همین تفاوت در سبک زندگی باشد، ماه رمضان ما طلاب صرف ترویج معارف دین می‌شود، با آن رویه معنوی جامعه روبرو می‌شویم و هر روز از جام طهور قرآن کریم و ساغر روایات آل الله جرعه‌ای می‌نوشیم و می‌نوشانیم. اینها را بگذارید کنار سحرخیزی قهری و طرد خورد و خوراک روزانه و مناجات‌های شبانه. وه که چه زیباست و چقدر به بهشت برین می‌ماند! وقتی ماه "معنا" تمام می‌شود غصه‌ام‌ می‌شود، کاش همه سال وجهه همت روزانه من خدا بود، برای خدا سحر بیدار می‌شدم، برای خدا نمی‌خوردم، برای خدا سخن می‌گفتم، برای خدا افطار می‌کردم. چقدر وداع امام سجاد علیه‌السلام زیبا و سوزناک است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ» خداحافظ ای همراه من که تا بودی، دل من رقیق بود و از آن سر سختی هایش، بیرون آمده بود. من در این ماه لطیف شده بودم و به سراغ خدا می رفتم، « قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ »، وقتی که تو آمدی، گناهانم کم شد. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سَبِیلَ الْإِحْسَانِ» خداحافظ ای یاوری که کمک کردی تا من بر شیطان غلبه کنم و ای همراهی که راه‏های نیکی را بر من آسان کردی. خداحافظ ای ماه پر "معنا" 😭😭😭