◽️ پیشنهادهایی برای نمایشگاه کتاب
یکی از دوستان پیشنهاد کردند به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران کتب مفیدی که برای طلاب و دانشجویان میتواند آموزنده باشد را معرفی کنم.
از پیشنهادشان سپاسگزارم:
ابتدائا عرض میکنم عزیزان طلبه منابعی که برای کار فقهی، تفسیری، فلسفی یا کلامی لازم دارند را پیش از چیز تهیه کنند مثل:
تفسیر المیزان
تفسیر صافی
اصول کافی
مجموعه حدیثی شیخ صدوق
الغدیر علامه امینی
جواهر الکلام
اسفار ملاصدرا
منطق و فلسفه از کتاب شفای ابن سینا
🔰برخی کتب فلسفی، منطقی و معرفت شناسی (تخصصی):
۱. تلخیص المحصل خواجه نصیر طوسی
۲. کسر اصنام الجاهلیه ملاصدرا
۳. شرح هدایه اثیریه ملاصدرا
۴. تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه
۵. فلاسفه بزرگ، برایان مگی
۶. فلسفتنا شهید صدر
۷. الاسس المنطقیه للاستقراء شهید صدر
۸. چیستی علم، آلن چالمرز
۹. مطابقت صور ذهنی با خارج، عباس عارفی
۱۰. شرح مطالع، قطب الدین رازی
۱۱. درآمدی به نظام حکمت صدرایی، عبدالرسول عبودیت
۱۲. معقول ثانی در فلسفه اسلامی، مسعود اسماعیلی
۱۳. هراس از معرفت، پل بوغوسیان
۱۴. رسائل توحیدی علامه طباطبایی
🔰 برخی کتب کلامی
۱. معارف قرآن، مرحوم آیت الله مصباح
۲. جهان بینی توحیدی، شهید مطهری
۳. عدل الهی، شهید مطهری
۴. علم و دین، ایان باربور
۵. جستارهایی در کلام جدید، جمعی از مولفان(حوزه و دانشگاه)
۶. فرهنگ واژهها، عبدالرسول بیات
۷. کلام جدید، حسن یوسفیان
۸. دوره بینهایتشو، زیر نظر آقای وکیلی
🔰 کتابهای معارفی:
۱. هر کتابی از مرحوم علی صفایی حائری توانستید تهیه کنید، خصوصا مسئولیت و سازندگی
۲. مقالات، مرحوم استاد شجاعی
۳. تفسیر سورههای برائت و ممتحنه از رهبر معظم انقلاب
۴. دو امام مجاهد و همرزمان حسین علیه السلام، رهبر معظم انقلاب
۵. ادب الهی (۵جلدی) مرحوم آقا مجتبی تهرانی
🔰 کتب سیاسی و اجتماعی:
۱. آناتومی جامعه، فرامرز رفیع پور
۲. مبانی جامعه شناسی، بروس کوئن
۳. کریسمس در نیاوران، مهدی خانعلی زاده
۴. بررسی تطبیقی نظریههای ولایت فقیه، نجف لکزایی
۵. تنبیه الامه و تنزیه المله، مرحوم میرزای نائینی
۶. تحلیل دموکراسی آمریکا، الکسی دو توکویل
۷. موج سوم، آلوین تافلر
◽️ چرا حجاب آزاد نباشد؟
(حاصل مباحثه با بعضی از دوستان را این گونه صورتبندی کردم)
۱. آیا این سوال به این دلیل است که آزادی ارزش برتری است از حجاب یا به این جهت است که اکنون و در شرایط فعلی کشور، تحفظ بر قانون حجاب ارزش این همه هزینه را ندارد؟
۲. اگر اولی منظور باشد باید ببینیم که آزادی چه هنگام ارزشمند است:
اگر مقصود از ارزشمندی آزادی، آزادی به معنای اختیار باشد البته اصل اختیار ارزشمند است و موجب تمایز آدمی از حیوانات،
لکن این را هم باید گفت این معنا از آزادی منافاتی با ایجاد محدویتها در دنیا ندارد.
چون همان طبیعتی که ما را آزاد قرار داده محدودیتهایی هم برای ما قرار داده یعنی ما را مجبور به انجام آن محدودیتها کرده است. این محدودیت ها همان قانون هستند.
و اگر مقصود از این که حجاب آزاد ارزشمند است این است که حجاب وقتی ناشی از یک دیکتاتوری نباشد ارزشمند است و آزادی را به معنای نبودن دیکتاتوری بدانیم باز هم میگوییم البته این که یک دیکتاتور مطلق العنان نباشد امر مطلوبی است اما این مشکل با قانونی بودن حل میشود.
اگر امری قانون باشد دیگر مبتنی بر امیال یک نفر نخواهد بود.
البته باید و نباید این قانون لازم است بر اساس واقعیتهای موجود طراحی شود یا این که مورد رای مردم باشد.(به نحو مانعه الخلو)
ممکن است منظور از آزاد بودن حجاب و مشروط کردن ارزشمندی بر این آزادی، نداشتن تعین هیچ فعل اخلاقی باشد، یعنی احکام اخلاقی سیال و غیر ثابتاند و کاملا سلیقهای.
در این صورت خواهیم گفت این مبنا مستلزم نسبیت معرفت و آن مستلزم شکاکیت و امر باطلی است.
۳. اگر مقصود این باشد که در شرایط کنونی اصرار بر حجاب ارزش این همه هزینه را ندارد پاسخ میگوییم آیا این اصرار و الجاء بر نبودن حجاب، حد و مرزی دارد؟
یا بعد از روسری، برهنگی هم مطلوب این جماعت میشود؟ سپس شرب خمر؟ سپس همجنس بازی؟ سپس هزار خلاف و فسق و فجور دیگر؟
وزان حجاب در شرایط کنونی کشور دقیقا وزان انرژی هستهای است که کوتاه آمدن از آن هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلاتی را خواهد افزود.
چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۴.mp3
3.42M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه چهاردهم، حدیث سوم، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
◽️ حقیقت تکبر چیست؟
◽️ کمتر انسانی یافت میشود که تکبر نداشته باشد!!
◽️ مفاسد کبر
۱. مانعیت از کمال
۲. بغض مردم
۳. اقدام به معارضه
۴. ذلت اخروی
#چهل_حدیث
@elmetawhid
◽️قلهی فرهنگ سازی
به نظر میرسد آن قدر که انجام مستحبات و ترک مکروهات در فرهنگ سازی دینی و صبغه الهی بخشیدن به خانواده و جامعه تاثیر دارد واجبات و محرمات این گونه تاثیر را ندارند.
واجب و حرام، حد و مرز فرهنگ را میسازند اما مستحب و ترک مکروه قله فرهنگ را.
البته اهمیت ندادن به واجبات و ترک محرمات و از آن سو اعتنای بیش از حد به مستحب و مکروه هم عمل قبیح و خلاف حکمتی است اما چیزی که فرهنگ دینی در جامعه ایمانی را تهدید میکند ایستادن بر حد و مرز فرهنگ است، یعنی واجب و حرام را انجام میدهند اما نسبت به مستحبات و مکروهات بی اعتنا یا کم اعتنا هستند.
والدین عزیز این مساله را یک راه مهم برای انتقال فرهنگ دینی به فرزندان بدانند و از مستحبات کم هزینه و آسان شروع کنند.
کتابهایی مثل مفاتیح الحیاه و کتاب آداب معنوی توصیه میشود.
مغالطات ج ۹.mp3
1.68M
🔰 مغالطات
بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان
⭕️ جلسه نهم
فصل اول؛ تبیینهای مغالطی
(۷ و ۸) دو مغالطه رسانهای:
"بزرگنمایی"
"کوچک نمایی"
◽️ بزرگنمایی چیست؟
◽️ تاکتیکهای بزرگنمایی:
۱. وفور بیشاز حد خبر
۲. وفور منعکس کنندهها
۳. استفاده از کلمات سنگین برای امر کم اهمیت
◽️ کوچکنمایی
#مغالطات
@elmetawhid
آیا این خیانتها را کسی میبیند؟
یک استاد دانشگاه صریحا به دشمنان ایران میگوید "اگر میخواهید جمهوری اسلامی تسلیم شود بیشتر فشار بیاورید"!!
یعنی مثلا تحریم ها را تشدید کنید تا
مردم بدبختتر و فقیرتر شوند
از تجزیه طلبها حمایت کنید تا ناامنی بیشتر شود
کسی را که در جنگ "گرای" موقعیت خودی و نقاط ضعف را به دشمن لو میدهد باید چه کار کرد؟
بگذریم از دروغ بزرگ این جناب؛ این عربستان است که بدون قید و شرط توافق با ایران را پذیرفته ولی البته اعتراف به این مساله یعنی نابودی موجودیت اصلاح طلبان
◽️ جلادان آبان ۱۴۰۱!
آبان ۱۴۰۱؛ اوج اعتراضات پاییز گذشته و زمانی بود که نیروهای نظامی کشور نقشه اول دشمن را از بین برده بودند، دشمن میخواست با مشغول کردن دستگاه امنیتی کشور به اغتشاشات از دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان تجزیه طلبی و جنگ داخلی را کلید بزند.
چه اتفاقی افتاد که ناکام ماندند؟ فعلا بماند..
اما با مشاهده این وضعیت اتاق عملیات دشمن در اربیل به نیروهای تعلیم دیدهاش دستور داد از کشور خارج شوند ولی پیش از خروج دست کم یک یا دو نفر را به قتل برسانند و سپس متواری گردند.
اتفاقات تلخ و خبرهای جانکاه را در همین ماه میشنیدیم؛ آرمان علی وردی و سید روح الله عجمیان، حادثه شاهچراغ، حادثه ایذه و خانه اصفهان.
گاهی دندان خشم به هم میساییدیم که این چه وضع امنیت کشور است و عهد میکردیم که انتقام خون این شهیدان را خواهیم گرفت.
دست نیروهای امنیتی درد نکند که اغلب این جانیان را گرفتار کردند و برخی را هم خارج از کشور به هلاکت رساندند.
اکنون زمان انتقام از این عناصر تعلیم دیده (و نه جوانان صرفا معترض هیجان زده که شده) سلبریتی فاقد عقلانیت را جلو انداختهاند که با تحریک مردم عادی هم هزینه دیگری برای کشور درست کنند و هم به نیروهای آینده خود روحیه بدهند.
و البته باز هم ما به خاطر انفعال رسانهای باید بنشینیم که جای جلاد و شهید را عوض کنند!!
سکوت روا نیست!
◽️ حکمت و غربت!
(به مناسبت اول خرداد بزرگداشت حکیم ملاصدرای شیرازی رضوان الله علیه)
۱. آیت الله جوادی آملی میفرمودند یکی از اندیشمندان هندی به من میگفت ای کاش ما هم اشخاصی مثل سقراط داشتیم که برای حقیقت جان خود را فدا میکردند و امروز این وضعیت گاو پرستی و ده جور کثافتِ دیگر پرستی را در هند شاهد نمیبودیم!!
🍂🍂🍂
۲. این فداکاری اختصاصی به سقراط ندارد؛ ابنسینا، منصور حلاج، سهروردی، ملاصدرا و دهها متفکر دیگر مسلمان آزار قشریون از اهل دیانت را تحمل کردند که اندیشه متعالی توحید و فکر و معرفت دینی سطح معقول و قابل ارائهای پیدا کند.
🍂🍂🍂
۳. اگر شیخ طوسی، محقق حلی، شیخ اعظم و صدها فقیه پرافتخار دیگر توانستهاند فقه شیعه را بالنده کنند بدانند یا ندانند زیر سایه ابنسینا، خواجه نصیر و ملاصدرا توانستهاند اصل ایمان و توحید را ببینید.
🍂🍂🍂
۴. بزرگان فلسفه و کلام به مثابه مرزبانانی هستند که مانع از هجوم ملحدین به فضای فرهنگ و تمدن اسلامی میشوند.
طرفه این که علیرغم جانفشانیهای شدید هم از دشمن ملحد آزار میدیدند و هم از خودیهای سطحینگر که قشر دین را میپرستند.
🍂🍂🍂
۵. شنیدم وقتی آیت الله بروجردی به سبب فشار این سطحینگرها از علامه عالیمقام طباطبایی خواست درس فلسفهاش را تعطیل کند علامه محاجههای زیادی کرد.
از جمله آنها این بود که تعداد زیادی از کتب مارکسیستی را جلوی آیت الله گذاشت و فرمود من درس را تعطیل میکنم، شما از این مدعیان بخواهید مانع از نفوذ این خروارها در فکر و فرهنگ فرزندان شیعه شوند.
گویا آیت الله با این محاجه کوتاه آمده بود.
🍂🍂🍂
۶. حق ابنسینا، فارابی و ملاصدرا بر این فرهنگ و تمدن اگر بیشتر از حق شیخ الطائفه، شیخ اعظم و محقق اول و ثانی نباشد کمتر نیست.
اگر این مدعیان درشتگو که چماق لعن و تکفیر بزرگان توحید از دهان ناپاکشان نمیافتد را فقط ساعتی در برخی مراکز علمی کشور با اندیشههای الحادی تنها بگذارید آن وقت عیار این تهیگوییهایشان معلوم میگردد.
بلدند مرتب بگویند:
امام صادق علیه السلام فلان استدلال را در اثبات خداوند فرمودند و بعد در جمع خودشان به به و چه چه کنند که عجب فرمایش ذیقیمتی! و تا ساعتی به تمجید بپردازند.
اگر مرد هستید بروید این تقریرهای ضعیفتان از روایات را جلوی شاگردان داوکینز و هاوکینگ و دنیل دنت بگویید تا با دو حرکت سنگ روی یختان کنند.
پشت درهای بسته نشستهاید و دیگران را به ضعف فکر متهم میکنید و برای قهرمانی خودتان غش و ضعف میروید؟!!
شاگرد حقیقی جعفر بن محمد علیهالسلام، ملاصدرا و علامه طباطبایی هستند که دلالتهای دقیق را میفهمند و بر رموز کلام آگاهاند.
🍂🍂🍂
۷. هنوز هم در حوزه علمیه، مراکز فلسفی مهجور و متهم و رنگ و رو رفتهاند، دست و پای طلاب طالب فلسفه را با دهها قید و بند میبندند و انتظار معجزه هم از این بینواهای مظلوم دارند.
یکی از مراکز فلسفی حوزه به خاطر نداشتن ۳۰ میلیون تومان برای یک سال در شرف تعطیلی است!!
خنده دار نیست؟!
۳۰ میلیون تومان حقوق ماهانه برخی اساتید دانشگاه است.
طلبه هم باید فقر را بچشد هم فحش نادانی مسئولین حوزه را نوش جان کند.
هنیئا لکم!
🍂🍂🍂
۸. بر روح پاک و بلند ملاصدرای شیرازی درود میفرستیم و از خداوند میخواهیم ما را در این کاروان حقپرستی و حقنمایی مصرف کننده محض قرار ندهد و توفیق دهد سهمی در دفاع و تبیین از حقیقت داشته باشیم.
و خداوند حضرت روح الله را غریق رحمت کند که ابهت علمی و معنویاش فضایی برای تنفس فلاسفه و عرفا گشوده و خدا میداند اگر این نعمت قدر دانسته نشود چه عاقبت وخیمی در انتظار اعتقادات مردم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️وای به روزی که مسلح شویم!
این شعار در طول اغتشاشات زیاد شنیده میشد، روی دیوار مجتمع ساختمانی ما هم این شعار را نوشته بودند و من مدام به این فکر میکردم که جوانانی که این شعار را تکرار میکنند مگر همهشان تروریست و جنگطلباند که دوست دارند مسلح شوند؟
مسلما خیر!
پس چرا دوست دارند مسلح شوند؟
سوال اساسیتر: آیا اگر مسلح شوید مسالهای که دنبالش هستید را مییابید؟
برای سوال اول دو پاسخ به ذهنم آمد:
اول همان "اهلی نبودن" که در داستان شازده کوچولو و روباه گفته شد.
دوم خیال ورم کرده از نفهمیدن نتایج یک کار. قوه خیال اصولا بیتربیت است اما فیلم و بازیهای رایانهای کاری کرده که بیتربیتی قوه خیال سر از بیخاصیتی آن در آورد.
باز آن خیال بیتربیت چیزی بود که میتوانست مثل طفل گریز پای تصویر و تجسیمی از عواقب یک کار خوب یا بد را جلوی چشم بگذارد.
اما فیلمها و بازیها قوه خیال این نسل را ذبح کرده و نمیتواند درک کند یعنی چه اگر جنگ داخلی شود!!
اما سوال دوم:
آیا فکر کردهاند اگر مسلح شوند طرف مقابل بیکار مینشیند؟ از سلاح میترسد؟ تجربه جنگیاش کمتر از شماست؟ انگیزه جنگی کمتری دارد؟ انگیزه دفاعش کمتر است؟ شهادت طلبیاش بیرمقتر است؟ تعداد و عده و عُدهشان کمتر است؟
چی فکر کردهاند پیش خودشان؟
اصلا فرض کنیم شما مخالفینتان را قلع و قمع کردید! فکر میکنید آمریکا حکومت ایران را دو دستی به نشانه احترام تقدیم شما میکند که دو لپی آن را میل کنید؟! چرا این قدر خام و نپختهاید؟!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنوندگان عزیز! توجه فرمایید!
خرمشهر، شهر خون، آزاد شد!
یاد و خاطره شهدای عزیز آزاد سازی #خرمشهر را گرامی میداریم.
هنیئا لکم! طِبتُم والله و طابتِ الارض التی فیها دفنتم..
خداوندا ما را به قافله شهدا برسان!
چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۵.mp3
2.67M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه پانزدهم، حدیث سوم، چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲
◽️ ذکر روایاتی در مذمت تکبر
◽️ تفاوتهای عذاب اخروی با عذاب دنیا:
۱. تفاوت در سطح ادراک
۲. تفاوت در محل قابل
۳. تفاوت در نزدیک و دور بودن به مرکز ادراک
۴. تفاوت در درجات حرارت و عذاب
۵. تفاوت در مجاورت یا عینیت با عذاب
#چهل_حدیث
@elmetawhid
مغالطات، ج ۱۰.mp3
1.51M
🔰 مغالطات
بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان
⭕️ جلسه دهم
فصل اول؛ تبیینهای مغالطی
(۹) مغالطه نقل قول ناقص
◽️ تعریف مغالطه فوق
◽️ آیا خلاصهها هم نقل قول ناقصاند؟
◽️ چه چیزهایی هستند که اگر نقل نشوند معنا تغییر مییابد؟
#مغالطات
@elmetawhid
◽️ چرایی اعراض از حوزه
در خبرها آمده که امسال ورودی حوزه علمیه با کاهش شدید مواجه شده که نگرانیهایی را برانگیخته است. این وسط هم البته شیاطین مشغول ماهی گرفتن از آبی هستند که خود گل آلودش کردهاند.
"تنفر از روحانیت"، "تنفر از دین"، "شکست حوزههای علمیه" و تفسیرهای مغشوش دیگر.
این را نگفتم که بگویم آسیبی وجود ندارد، خیر!
مثل بقیه مشکلات کشور، زخمی هست که مگسهای داخلی و خارجی عفونیتر و چرکینترش میکنند. مثلا کاهش رشد جمعیت یا مشکلات معیشتی شدید طلاب که قابل باور برای خیلیها نیست از عوامل این قضیه هست ولی من معتقدم اگر طلاب احساس مفیدیت کنند سختیهای زندگی هم برای آنها شیرین خواهد شد.
🍂🍂🍂
🔻شخصا فکر میکنم مهمترین عاملی که میتواند سبب این امر شود این است طلاب نماینده و نماد "علم و اخلاق" نباشند.
اصلیترین خصوصیت یک طلبه عالمیت و متخلق بودن اوست و اگر جامعه از این ذهنیت فاصله بگیرد نتیجهای جز وضع موجود یعنی فاصله گرفتن از روحانیت نخواهد داشت.🔺
🍂🍂🍂🍂
اما چه عواملی موجب میشود که عموم مردم یک طلبه را میببینند یاد "علم و اخلاق" نیفتند؟
۱) تصور میکنم جزء این عوامل ورود بیش از اندازه طلاب به سیاست است. سیاست میتواند امر مقدسی باشد اما خرج کردن طلبهها برای جناحهای سیاسی، اختصاص منبرها به مباحث نازل سیاسی، غیرتی شدن و رگ گردنی شدن برای شخصیتهای سیاسی و امثال این ورودهای نادرست برخی طلاب را از یک "موضع عالمانه" داشتن فاصله داده است.
🍂🍂🍂
۲) ضعف تحلیلهای منطقی در ساختار کلامی و نوشتاری بعضی حوزویان نیز از عوامل مهم است. عامل اصلی این مساله نیز رویگردانی کلیت حوزه از علومی مثل فلسفه، منطق و عرفان است.
این که فرموده است "ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا" معنایش این نیست که برویم روایات مبارکات را همین طور به مخاطب عرضه کنیم؛ باید مخاطب بفهمد حُسن کلام اهل بیت علیهم السلام چیست؟ و چرا بر نظریههای رقیب کنونی برتری دارد؟
🍂🍂🍂
۳) ضعف معلومات علوم انسانی مثل تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی نیز از جمله مصائب حوزه است.
با توجه به این که معارف دینی تماس بسیاری با این علوم دارد و از سوی دیگر علوم مزبور رشد بسیار زیادی در دوران معاصر دارد، اگر بخواهیم ورود عالمانه به هر موضوعی داشته باشیم باید بدانیم این علوم چه مطالب و مباحثی را ارائه کردهاند.
شهید مطهری، رهبر انقلاب، آیت الله مصباح، مرحوم آقای فلسفی، شهید بهشتی را اگر ملاحظه کنید مقصود بنده را متوجه میشوید.
🍂🍂🍂
۴) تکیه نادرست بر بخشهای تعبدی دین.
البته بنیاد دین تعبد است اما بخشی از معارف دین مثل بعضی معجزات و کرامات را اصلا نباید بر منابر فریاد زد،
بعضی را باید در مجالس خصوصی گفت،
و بعضی دیگر را همراه با تحلیل باید ارائه کرد.
مثلا این که بادمجان اولین گیاهی بوده که به ولایت امیرالمومنین علیه السلام اقرار کرده است چه چیزی را حل میکند؟
اینها مربوط به بعد علمی طلاب بود. بخش اخلاقی را عمدا مسکوت میگذارم...
بیت الغزل معرفت، ج ۶.mp3
978.9K
🔰 بیت الغزل معرفت (۶)
راهی به سوی خداشناسی عرفانی
🔸شرح غزل نخست
🔹بیت سوم:
"مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم،
جرس فریاد میدارد که بر بندید محملها!"
◽️ معنای ظاهری بیت
◽️ منزل جانان و جرس کنایه از چیست؟
◽️ دنیای ناگزیر!
#بیت_الغزل_معرفت
@elmetawhid
🍂🍂🍂🍂🍂
◽️ چند ملاحظه:
اگر اکنون با طالبان وارد نزاع بشویم تفاوتش با قبل این است که آن موقع دخالت در امور کشور دیگری بود که هیچ یک از طرفین جریان حاکم و رسمی نبودند.
اما الان طالبان به عنوان مخاصم به کشور ما حمله کرده است.
هذا اولا
ثانیا هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر احمد مسعود غربگرا سر کار میآمد چیزی بدتر از الهام علیف یا مثل او نمیشد و موی دماغ نمیگشت.
ثالثا اگر خیلی راغب به از بین بردن طالبان هستید به شما بشارت میدهیم که انتظارها به پایان رسید؛ احتمالا تنه به تنه طالبان میزنیم و احتیاج شدیدی به نیروهایی که جان فدای وطن باشند داریم. مجهز بشوید که وطن سخت به شما نیازمند است(((: