خدایا خودت حافظ مردم یمن باش!
درد و بلای این مردم مظلوم بخورد بر سر حاکمان و مردم بی غیرت خلیج!
یمنیها به خاطر غزه چنین مردانه وارد شدند.
فراموش نکردیم حماس در جنگ عربستان با یمن، جانب سعودی را گرفت.
و اکنون یمن جوانمردانه از کار غیر اخلاقی برادرش گذشت کرده و به خاطر او هزینه میدهد.
خدایا حافظ مردم یمن باش!
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معنای زندگی
قسمت چهارم
⬅️ مروری بر آنچه گفته شد!
⬅️ به دنبال معنای زندگی، از اردوگاه آشوئیتس تا قلعه سیدارتا
⬅️ و اما اوج داستان شازده کوچولو
📚 #سطح_عمومی
#معنای_زندگی
#جمعهها_با_معنای_زندگی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
◽️مخرج مشترک جناب مداح با دشمن!
تازگی ها آن مداح اصفهانی که در فتنه پارسال مواضع غلطی داشت اظهار داشته من با جمهوری اسلامی و انقلاب مشکلی ندارم ولی نمی توانم نسبت به زیاده خوری ها و رانت خواری ها ساکت بمانم.
سپس ادامه داده: «من مثل فلان مداح نیستم که بتوانم این چیزها را ببینم و آرام باشم»!
🔸🔹🔸
سوال نخست)
«اشکال کارمان کجاست که بی بی سی و اینترنشنال با ذوق زدگی مواضع ما را منعکس می کنند؟»
این که رهبر انقلاب فرمودند مواظب باشید با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید برای همین است که کار ما به اینجا نکشد.
مخرج مشترک با دشمن یعنی خروجی انتقادهای تو با سمپاشی های دشمن «یک احساس مشترک را در ملت ایجاد کند».
هم تو و هم دشمن این احساس را ایجاد کنید که هیچ امیدی به هیچ کس و هیچ چیز نیست.
خود رهبر انقلاب هم انتقادهای فراوانی به دولت و نظام و حتی به شخص خودشان داشته اند اما هیچ کس احساس نمی کند که ایشان مخالف نظام است!!
سوال دوم)
«چه نوع اظهاراتی مخرج مشترک با دشمن درست می کند؟»
1) مخرج مشترک با دشمن این گونه حاصل می شود که شخص بدون دیدن نقاط قوت، نقاط ضعف را آن قدر تکرار کند که گویی تریبون دشمن اسلام و انقلاب شده است.
فخررازی در پاسخ به طعنه های شیعه نسبت به خلفا مطلب درستی را می گوید که می توان با آن نکته مسأله مخرج مشترک را بهتر فهم کرد، البته او نتیجه نادرست و تطبیق غلطی دارد که فعلا کاری با آن نداریم.
او می گوید: تعجب نکنید که از خلیفه اول و دوم این قدر مطاعن (رفتارهای ناپسندی که موجب طعنه دیگران است) نقل شده است. دلیل این همه مطاعن «تمرکز شیعیان بر خارج کردن این قسمت ها از تاریخ این دو نفر است»؛ اگر شما هم بنشینید و بر زندگی علی بن ابی طالب علیه السلام تمرکز کنید همین اندازه مطاعن پیدا خواهید کرد!
البته او در تطبیقش غلط اضافی کرده اما نکته درستی را گفته است👈 اگر شما بنای عیب جویی از شخص یا نظام اجتماعی و سیاسی را داشته باشید آن قدر عیب از او پیدا خواهید کرد که «تنفر» کمترین اتفاق خواهد بود.
اگر برای هر نظام سیاسی عیب جویانی مثل عیب جویان جمهوری اسلامی وجود داشته باشد همین اتفاق (تنفر) رخ خواهد داد.
آقای مداح! آقای منبری!
مخرج مشترک نداشتن یعنی فقط روی عیب ها تمرکز نکن! فقط ایرادها را نبین! تکرار بیش از اندازه این عیوب (حتی اگر واقعی باشند) سبب تنفر می شود و این خروجی مشترک کار شما با دشمن است.
2) گاهی مخرج مشترک با دشمن این گونه است که نقاط ضعف در زمینه درست دیده نمی شود.
مثلا اگر فرزند کسی را ببینید که در محله لات و لوت ها و آدم های قداره بند و معتاد، اهل هیأت رفتن و زیارت اربعین است اما سیگار هم می کشد نباید بدون زمینه و محیط او قضاوتش کنید. حتما او با فرزند یک اهل علم که در محیط کاملا دینی رشد کرده و هر چه دیده فقط انسان های وارسته و اهل دانش بوده اند متفاوت خواهد بود.
حال دیدن نقاط ضعف جمهوری اسلامی بدون دیدن زمینه ها منجر به همان مخرج مشترک می شود.
این نوع نگرش غلط را در اشخاصی که مدام کشور ما را با امارات، قطر، ژاپن، کره جنوبی و ... مقایسه می کنند می بینید.
زمینه های متفاوت، ارتباط های متفاوت، آرمان های متفاوت طبعیتا مشکلات متفاوتی را رقم خواهند زد. چشم بستن بر این تفاوت ها منجر به همان مخرج مشترک می شود.
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
بعضی از دوستان عزیز تذکر فرمودند بیان فخررازی شبهه زاست.
عرض میکنم اولا اگر دشمنان امیرالمومنین علیه السلام میتوانستند یک نقطه خاکستری در زندگی ایشان پیدا کنند صد برابر بزرگترش میکردند.
امیرالمؤمنین علیه السلام دریای فضائل بین شیعه و سنی است.
به قول خلیل بن احمد:
علی بن ابیطالب کسی است که دوستانش به خاطر ترس و تقیه، فضائل او را کتمان کردند و دشمنانش از روی حقد و کینه!
اما فضائل او این تاریکیها را شکافت و مثل نور خورشید همه عالم را فراگرفت.
باز هم به قول شخص دیگری که میگفت ۱۴۰۰ سال است شیعه تلاش میکند ثابت کند علی بن ابیطالب خدا نبوده است و اهل سنت همین مقدار تلاش میکنند ثابت کنن فلانی، فلانکاره نبوده است!!
ثانیا این مطاعن از ابتدا در کتب شیعه نیامده است، بلکه خود همین اهل سنت چنین چیزهایی را ذکر کردهاند.
ثالثا بزرگترین مشکل خلفا، وجود این مطاعن نیست بلکه غصب خلافت است.
به فرض محال و دور از جناب سلمان فارسی اگر ایشان هم این جایگاه را میگرفت غاصب و ملعون میبود.
▫️ هنر زیبایی دیدن
زیبایی دیدن میتواند معیار روشنی برای انسان بودن یا نبودن، موحد بودن یا نبودن و اخلاقی بودن یا نبودن باشد.
مگر زینب کبری سلام الله علیها در میان آن همه جنایت سنگین نفرمود ما رایت الا جمیلا؟!
معرکه باب المندب مکان خوبی برای امتحان بالاست:
بعضیها فناوریهای پیشرفته هوایی و دریایی آمریکا و انگلیس را زیبا میبینند، ذوق میکنند برای ناو هوایپمابر و برای موشکهای دقیق و نقطه زن که اگر قرار است فقط طبقه دوم را بزند فقط طبقه دوم را میزند.
خلاصه این که زیبایی بصری برایشان حد زیبایی است.
بعضی هم زیبایی مقاومت در برابر گنده لات دنیا را میبینند. زیبایی مظلوم مقتدر بودن را.
این زیباییها عقلی است، هر کسی توان دیدن این زیباییها را ندارد.
▫️شیعه چگونه شیعه شد؟
(به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام)
🔰 یکی از سخنرانان مشهور در توجیه احتیاج ما به ائمه متاخر گفته بود:
"خداوند با امامان بعد از امام رضا علیه السلام خواسته است شیعه را برای غیبت امام عصر ارواحنا فداه آماده کند".
ائمه متاخر یعنی آخرین امامان معصوم که اصطلاحا به امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام گفته میشود.
اما کلا این سادهسازیها کارهای عجیبی است و من نمیدانم چرا عدهای اصرار دارند این قدر موضوعات را ساده کنند؟!
البته پیچیده سازی بیجهت هم مسلما مطلوب نیست.
🔸🔹🔸🔹
به نظر میرسد جزء مشهودترین کارهایی که ائمه متاخر انجام دادند شبکه مفصلی است که در شیعیان در زمان ایشان ایجاد شد.
نباید تصور کنیم شیعه همیشه به این شکل بوده است. اساسا سلطه اهل سنت اجازه نمیداد شیعیان قدرت اجتماعی یا جریان فرهنگی قابل توجهی شوند.
1⃣ اما تعلیمات علمی فرهنگی امام باقر و امام صادق علیهما السلام باعث شد شیعه احساس هویت فرهنگی متمایزی پیدا کند.
🔻 تا زمانی که شما خودتان را ادامه دیگران و در تاریخ دیگران تعریف نکنید هیچگاه احساس تمایز نخواهید داشت.🔺
2⃣ مبارزه اجتماعی موسی بن جعفر علیه السلام حساسیتها را افزایش داد و توجه خیلیها را به این فرهنگ منتقد جریان غالب جلب کرد.
در ادامه، دو سال آخر عمر مبارک امام رضا علیه السلام باعث شد جغرافیای شیعه پراکندگی و گستردگی بیشتری پیدا کند.
شیعه در این زمان جغرافیای متمرکزی ندارد و از سوی دیگر ارتباط با امامان خود را به شکل سابق ندارد.
3⃣اینجاست که شبکه وکالت توسط ائمه متاخر ابداع و تقویت میشود.
وکلا از جانب ائمه متاخر علیهم السلام نظام اجتماعی شیعه را قوی و قویتر کرد.
این نوع از هدایت باعث شد شیعه دارای تشکیلات عظیمی شود که در فرهنگ مخالف هضم نشود.
البته بیان آن آقای منبری غلط نبود اما سادهسازی شده بود.
شیعیان در حال آماده شدن برای زندگی در عصر غیبت بودند اما نه صرفا یک آمادگی ذهنی بلکه آمادگی عملی. یک نوع رزمایش برای تمرین حفظ علم و فرهنگ شیعه بدون حضور امام معصوم.
با این اقدامات، شیعه به صورت "دولت در دولت"های سنی درآمد و توانست خود را حفظ کند.
امروز به این فکر میکردم که قویترین سلاح آمریکا در صورت حمله به ایران امثال همین آدم حیف فحشِ زشت کلام است.
چون آمریکا خیلی راحت میتواند به مکانهای مختلف (از جمله مدارس، بیمارستانها و ...) حمله کند و این جناب وکیل مدافع شیطان بگوید:
"با شناختی که از دولت دموکراتیک ایالات متحده آمریکا و شخص فهیم جناب بایدن دارم مطمئنم این حمله کار خود جمهوری اسلامی بوده است و میخواهد با این کار چهره معصوم آمریکا را بدنام کند."
کمترین نتیجه این فضاسازی بیطرف ماندن مردم عادی است، وقتی نتوانند تشخیص دهند واقعا کار چه کسی بوده است ترجیح میدهند ساکت بمانند و نه این طرف باشند نه آن طرف.
باید برای چاک دهان بعضیها فکری کرد.
به پیشنهاد بعضی از دوستان ساعت انتشار #خطبه_متقین رو مقداری جابجا کرده و به ساعت ۲۰ منتقل میکنیم 😄
سهشنبه ساعت ۲۰
شرح خطبه متقین - ۶ .mp3
11.36M
پادکست شماره ۶
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ کذب کذبا کذبوا!!!
شرح عبارت:
"مَنطِقُهم الصّواب"
سهشنبهها ساعت ۱۵
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
اگر همسایه چپ و راست منزل شما در خانهشان لانه مار و عقرب باشد و شما چند بار هشدار دادهاید و او توجهی نکرده آیا حق شما برای از بین بردن مار و عقرب محفوظ است یا خیر؟!
اگر این جانوران خطرناک خدای ناکرده باعث کشته شدن بعضی از اعضای خانواده شوند چطور؟ شما دائما تذکر میدهید و عصبانی هم میشوید ولی همسایهها ترتیب اثر نمیدهند.
این حکایت دو کشور همسایه شرقی و غربی ماست که خلقشان تنگ شده چرا با عملیات موشکی حاکمیت ما را نقض کردهاید؟
شما لانه مار و عقرب را از کشورتان جمع کنید، خواهید دید که جمهوری اسلامی و مردم ایران حسن همجواری را رعایت خواهند کرد.
#بچه_پررو
ناامنی سیستان و بلوچستان یک زخم کهنه و عفونتکرده است.
بایست یکبار برای همیشه پای کار ایستاد و منطقه را از اراذل تکفیری ازاله کرد.
▫️به غزه ۱۰۰ کشتی کمک ارسال میکنیم!
این جمله مربوط به رئیس اندونزیایی اتحادیه جهانی علمای اسلام است.
این کمکها عمدتا از مالزی، اندونزی و ترکیه است.
میخواستم بگویم:
1️⃣ فقط ما نیستیم که به مردم غزه کمک میکنیم.
2️⃣ آنچه از ما در قالب کمک به غزه میرسد از بودجه دفاعی کشور کسر میشود نه از بودجه اداره کشور.
👈 یعنی ما به جای خرید اف ۱۶، تانک آبرامز، پدافند پاتریوت که هر کدام بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار قیمت دارند پهپاد و موشک ۶۰ هزار دلاری میسازیم و بقیهاش را میدهیم به محور مقاومت که امروز نمیگذارند آب خوش از گلوی آمریکا و اسرائیل پایین برود.
3️⃣ شما یک کشور موثر در دنیا را نشان بدهید که گروههای حامی خود را تقویت نکند.
دوران آینده (که اکنون در دل تحولات آن هستیم) دنیای امپراتوریهای جدید است.یعنی کشورهای مرکزی و نیروهای اقماری آن.
اکنون بین ایران، عربستان و ترکیه سر "اصلی" بودن در منطقه غرب آسیا دعواست😊
▫️ نگرانیهای مناظره!
(به بهانه مناظره آقای الهی راد و آقای زید آبادی درباره اندیشه سیاسی آیت الله مصباح)
🔰 فضای مناظره در کشور به سمت خوبی میرود و میتوان امیدوار بود گفتگو و فهم متقابل فرهنگ بهتری پیدا کند.
اما نگرانیهایی هم در این موضوع وجود دارد:
1⃣ اول این که مناظره تنها راه گفتگو نیست، گاهی لازم نیست طرفین همسان باشند بلکه یک شخصیت تراز با جوانترها به گفتگو بنشیند.
جوانها هم همین جوانهای معمولی باشند نه بازیگران تلویزیون.
این شکل از کار در ابتدای فعالیت شبکه افق در یک برنامه وزین دنبال میشد که متاسفانه تعطیل شد.
2⃣ طرف مقابل ما شدیدا در مسائل فکری ژورنالیستی ورود کرده و ما مشغول دلمشغولیهای سیاسی هستیم.
این یعنی دو نقطه ضعف مهم:
👈 ۱) طرف مقابل مشغول مباحث علمی است و ما فقط درگیر موضوعات سیاسی و منطقهای و ...
👈 ۲) طرف مقابل از ژورنالیسم علمی بهره میبرد یعنی "شبه علم" را به جای علم به خورد مخاطب خود میدهد.
3⃣ نگرانی سوم سوء استفاده طرف مقابل از فضای نابهنجار اقتصادی و معیشتی است.
احساسات جامعه به سود فهم معارف دین و انقلاب نیست و این خطر بزرگی است.
فرض کنید شخصی گرفتار مصیبت از دست دادن عزیزش شده است، در این زمینه احساسی شدیدا منفی آیا میتوانید با او درباره انتخاب رشته دانشگاهیاش صحبت کنید؟ یا این که او را نسبت به اشتباهات اخلاقیاش نصیحت کنید؟
مسلما خیر!
این زمینه احساسی، مناسب چنین مباحثی نیست.
زمینه احساسی کشور ما نیز مناسب شنیدن معارف دین و انقلاب نیست.
در این زمینه احساسی لازم است ادبیات همدلانهتری را به کار بگیریم.
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معنای زندگی
قسمت پنجم
قسمت قبلی
🔹تنها راهش اینه..باید اهلی بشی!...
🔹کلمهها بیمعنا که باشن به هیـــــــچ دردی نمیخورن..!
🔹وقتی دنیای آدمها سرد و بیروح شد
📚 #سطح_عمومی
#معنای_زندگی
#جمعهها_با_معنای_زندگی
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی
@radiosayeban
▫️دعوا هنوز سر سکولاریسم است!
🔰 (نقدی بر ادعاهای زید آبادی)
🔹 قسمت نخست
🔻 علی رغم این که جامعه از دعواهای دوران دوم خرداد عبور کرده اما هنوز مسائل آن دوران حل نشده است.
جامعه ما غیر از موضوعات معیشتی دلمشغولیهای دیگری دارد که بیشتر از جنس فرهنگ است تا مبانی نظری.
با این وجود نزاع سکولاریسم و دین حداکثری هنوز باقی است.
مناظره آقایان الهی راد و آقای زید آبادی در برنامه شیوه شبکه چهار برگزار شد.
این مناظره درباره اندیشه سیاسی آیت الله مصباح بود و جوهره اصلی مناظره موضوع سکولاریسم بود.
🔺 آقای زید آبادی اخلاق خوبی از خودش نشان نداد و آقای الهی راد هم متاسفانه توان خوبی در پاسخگویی نداشت.
👈 عمده حرف زید آبادی این بود که:
1⃣ آقای مصباح معتقد بوده است مردم هیچِ هیچ نقشی در حکومت اسلامی(چه قانون گذاری و چه تعیین حاکم) ندارند.
2⃣ این حرف (نقش نداشتن مردم) حتی اگر از قرآن باشد الان امکان اجرا ندارد، مگر شما احکام بردهداری و جزیه و محبوس ماندن زن در خانه را اجرا میکنید که بخواهید این احکام را اجرا کنید؟
3⃣ روح حاکم بر اندیشه سیاسی آیت الله مصباح جمود و تعصب و عدم انعطاف نسبت به احکام شرعی است.
4⃣ امام خمینی هم ابتدای جوانی مثل آقای مصباح بودند ولی در نهایت و با به دست گرفتن حکومت متوجه شدند با افکار ۱۴۰۰ سال پیش نمیشود حکومت کرد و لذا دست از تعصب خود برداشتند.
🔸🔹🔹🔸
🔰نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟
👈 برخی نقدها به زید آبادی:
۱) ادعاهای این شخص درباره بردهداری، جزیه و احکام زنان کاملا مخدوش و ناشی از عدم اطلاع درباره این احکام است.
بردهداری اکنون به دلیل تاریخ انقضاء از بین نرفته است، بلکه چون موضوعش که جهاد به اذن امام معصوم است وجود ندارد محقق نمیشود.
جزیه نیز از کافر ذمی گرفته میشود و کفاری که در کشور ما هستند ذمی نیستند.
احکام زنان هم که موضوع مفصلی است و مجال آن اینجا نیست.
۲) نکته مهم صحبتهای زید آبادی این است که همه قرآن کریم را نمیشود اکنون اجرا کرد.
این یعنی آقای مصباح درست قرآن را فهمیده ولی نمیشود هر آنچه در ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده را اکنون اجرا کرد.
آیت الله مصباح در همان دو جلدی نظریه سیاسی اسلام کاملا این مطالب را توضیح دادند ولی جناب زید آبادی ترجیح میدهد بی اخلاقی کند.
👈 اولا اگر بنا باشد ذائقه مردم در هر زمان بخشی از احکام مختلف دین را نپذیرد و ما به این بهانه دین را کنار بگذاریم پس اصلا چرا دین خاتم، دین خاتم شد؟
خداوند نمیدانست که این دین برای مدت محدودی جواب میدهد و مردم دیگر آن را نمیپسندند؟
قرار است میل و اراده مردم محور دیانت قرار بگیرد؟
قرار است هر گاه مردم (از نظر زید آبادی اروپاییها و آمریکاییها) از چیزی بدشان آمد آن را از دین حذف کنیم؟
انعطاف دین یعنی مطابق تمایل هر زمان رفتار کردن؟
👈 ثانیا مقصود این نیست که هیچ یک از اجزای دین، تاریخ انقضا ندارد. بعضی از احکام شرعی به سبب تغییر موضوع تغییر پیدا میکنند.
اتفاقا خود آیت الله مصباح در همین کتاب درباره این موضوع صحبت کردند.
زید آبادی با طعنه میگوید آقای مصباح معتقد است احکام متغیر اسلام به تشخیص فقیه است.
عجب!
این چه جای طعنه دارد؟!
زید آبادی انتظار دارد مردم تشخیص دهند کدام یک از احکام اسلام متغیر و کدام ثابت است.
البته منظور او از تشخیص هم تمایل است. جامعه امروزی جزیه را نمیپسندد پس باید لغو شود. جامعه امروزی ولایت فقیه(یا حتی امام معصوم) را هم نمیپسندد پس باید لغو شود.
👈 ثالثا منظور اصلاحطلبها از ناپسند بودن برخی احکام شرعی نزد انسان مدرن این است که بشر مدرن راه حل بهتری برای این موضوعات نسبت به دین ۱۴۰۰ سال پیش دارد.
شما را به خدا آیا این غیر از کفر به دین چیز دیگری هست؟
خداوند راه حلی برای فلان موضوع اجتماعی فرموده و بشر مدرن راه حل دیگری.
و اصلاح طلبان راه حل بشر مدرن را ترجیح میدهند.
این که پیشترها گفته بودم اصلاح طلب اول مشکل اعتقادی دارد سپس سیاسی به همین جهت بود.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
موسسهای که به نام تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمة الله علیه پول میگیرد و اسم و شهرت دارد چرا در مقابل اراجیف زیدآبادی هیچ واکنشی ندارد؟
فقط کسی علیه آن مغروق صحبت کند اینها غیرتی میشوند؟!
▫️ درباره همسایه بداخلاق شرقی
اتفاقات اخیر بین ایران و پاکستان باعث شد بیشتر درباره این کشور مطالعه کنم:
1⃣ پاکستان کشوری است شدیدا بی هویت، نزدیک به ۸۰ سال پیش توسط انگلیسیها و برای ختم غائله مسلمانان و هندوهای هند تشکیل شده است.
2⃣ هیچ یک از همسایههای پاکستان دل خوشی از این کشور ندارند:
افغانیها در اتفاقات اخیر اعلام کردند حاضرند طرف ایران باشند و علیه پاکستان بجنگند.
شیعیان کشمیر که دست کمی از یمنیها در دفاع از تشیع ندارند و دشمن خونی دولت پاکستاناند.
هندوستان نیز از سابق با پاکستان مناقشات جدی دارد.
3⃣ شرارتهای پاکستان کمی از ترکیه و آذربایجان ندارد.
4⃣ رهبر معظم انقلاب تلاش فراوانی برای جذب سیاسیون پاکستان داشتهاند ولی پاکستانیها متاسفانه اخلاق خوبی نشان ندادهاند.
5⃣ شیعیان پاکستان بسیار مظلوم و مورد آزار و اذیت سپاه صحابهاند.
سپاه صحابه گروهی تکفیری است که پیش از داعش و القاعده به وجود آمده است.
همکاری پاکستان، عربستان و قطر برای تربیت مربی وهابی از نقاط منفی دیگر است.
#کار_کار_انگلیسی_هاست
هدایت شده از اشاره
نه در زمانهایی که آسیب میبینیم خیلی ناراحت بشوید.
نه در زمانهایی که موفق به آسیب زدن میشویم، خیلی خوشحال.
این خاصیت جنگ است.
زد و خورد دارد.
مهم این است که در میانهی دود باروت، راهبرد و تاکتیک گم نشود.
"مادامی که در مسیر حق باشیم، پیروزیم."
@yakfiheleshareh
آن مغرور متکبر که ۸ سال زمام مملکت به عهده داشت خود خود مفسده است.
کدام مصلحتی در تایید صلاحیت او وجود دارد جز اوهام پوسیده و کهنه؟
امیدواریم شنیدهها کذب باشد...
▫️ نقش مردم در حکومت
(درباره مناظره زید آبادی و آقای الهی راد درباره اندیشه سیاسی آیت الله مصباح)
قسمت دوم
🔰 دو سوال مهم:
۱) اگر فرضا ۳۰ درصد مردم خواهان حکومت و ۷۰ درصد مخالف باشند چه باید کرد؟
۲) در فرضی که مردم پای کار نیستند آیا بر حاکم واجب است حکومت را حفظ کند یا این که میتواند آن را رها کند؟
👈 پاسخ این سوالها به نظر واضح نیست یعنی من پاسخ روشنی از بزرگان دریافت نکردم.
اما به نظر بنده چنین میرسد:
۱. اگر مخالفت ۷۰ درصد منجر به جنگ و نزاع خونین شود و حاکم، مجبور به کشتن تعداد زیادی شود مسلما چنین چیزی مشروع نخواهد بود.
۲. اما اگر مخالفت آنها خشونت به دنبال نداشته باشد باید دید آیا اجرای احکام اسلام میسر است یا خیر؟
منظورم این است که از یک طرف مخالفت ۷۰ درصد مردم منجر به عدم اجرای قوانین میشود یا خیر؟
اجرا نشدن قانون یعنی فلج شدن مملکت و این یعنی از بین رفتن حکومت.
از طرف دیگر آیا شرایط امر به معروف و نهی از منکر فراهم است یا خیر؟ یعنی آن ۳۰ درصد میتوانند آن ۷۰ درصد را امر و نهی کنند یا خیر؟
پس اگر ۷۰ درصد از مردم مخالف باشند یا خشونتی در کار هست یا نیست:
در صورت اول حرام است و در صورت دوم اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر نباشد حکومت لغو است.
🔰 اما سوال دوم این است که آیا بر حاکم جامعه حکومت کردن واجب است یا میتواند آن را ترک کند؟
فکر میکنم بستگی به حفظ اسلام دارد، اگر حفظ اسلام منوط به نگاه داشتن حکومت است با همان ۳۰ درصد باید حکومت را سخت بچسبد و رها نکند.
ولی اگر اساس اسلام از بین نمیرود رها کردن حکومت اشکالی ندارد و این مقتضای سیره امام مجتبی علیه السلام است.
شرح خطبه متقین - ٧.mp3
9.46M
پادکست شماره ۷
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ ادب= انسان
انسان= ادب
شرح عبارت:
"مَنطِقُهم الصّواب" 👈 قسمت سوم
سهشنبهها ساعت ۲۰
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
https://eitaa.com/Mousavi_Fard
دولت گوگولی مگولی نیوزیلند اعلام کرده:
"برای مقابله با حملات غیرقانونی یمن به کشتیهای اسرائیلی یک تیم دفاعی ۶ نفره به دریای سرخ میفرستیم".
اصلا اهمیتی ندارد که این تیم کوچک قرار است چه نقشی داشته باشند و اساسا چه کاری از دستشان بر میآید،
مهم این است که کشوری در دوردستترین نقطه کره زمین این ضرورت را تشخیص میدهد که باید مداخله کند، ولی تعداد زیادی از زیباکلامهای داخلی این را نمیفهمند!!
یه لطفی کنید برید گوگل کنید ببینید نیوزیلند کجای کره زمینه!😄