◽️ منازعه را عمیق و مبنایی بشناسیم
اگر می خواهید به صورت مبنایی، دلیل خط کشیهای سیاسی اجتماعی و صف آراییهای فرهنگی داخلی و حتی بینالمللی را بشناسید،
و نیز اگر می خواهید دقیقا خط منازعه ایران و غرب را تشخیص دهید،
و اگر اراده کرده اید بدانید چرا هیچ گاه نخواهیم توانست با غرب کنار بیاییم،
حتی اگر می خواهید مبنای بسیاری از تصمیمات در جمهوری اسلامی را بدانید،
حتما حتما کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب شهید آوینی را با دقت بخوانید.
البته ادبیات نسبتا سنگینی دارد اما برای جوانان اهل فکر کتاب جذابی است.
#انتخابات
#شهید_آوینی
◽️ خلط مبحث نفرمایید!
🔹طرف فکر میکرد جمله"کذلک الله ربّی" مربوط به قبل از قنوت است و حتی وقتی سوره کوثر میخواند بعدش میگفت "کذلک الله ربی"!!! نمیدانست بعد از اتمام سوره توحید که توصیف خداوند به بیهمتایی است این جمله گفته میشود.
🔸این را در منطق "خلط ما بالعرض به مابالذات" میگویند. (هر وقت تو بحث کم آوردید از این اصطلاح استفاده کنید 😁).
مابالذات موضوع حقیقی حکم است که در مثال ما سوره توحید است.
مابالعرض اموری هستند که به هر دلیلی همراه و مقارن مابالذاتاند یعنی همان قنوت.
🔹خب! چرا مشارکت پایین است:
دلیل اصلی: افتضاحی که دولت نامحترم در زندگی ملت ایجاد کرد چنان یاس فراگیری پراکنده که تصور میشود با هیچ چیزی درست شدنی نیست.
مابالعرض: رد صلاحیتهای شورای نگهبان، نخیر برادر من! قبل از رد صلاحیتها هم نظر سنجیها رونقی نشان نمیدادند.
👈البته کرونا هم بیتاثیر نیست و ظاهرا در بعضی نظرسنجیها تا حدود ۲۰ درصد مردم دلیل عدم شرکت را ترس از کرونا ذکر کردهاند که خب البته چون دولت تنبل و بیعرضهای بر سر کار است بعید میدانم فکری بابت این موضوع شود.
مردم عزیز! یادتان هست در آمریکا حدود ۷۰ درصد مردم در انتخابات اخیر امکان رای دادن پستی را داشتند؟! این به شما ربطی ندارد چون دولت گویا تعمدی در ایجاد مشارکت پایین دارد. والله العالم.
#انتخابات
#رای_بی_رای
#مشارکت_حداکثری
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میگن رئیسجمهور قبلی سوئد قراره بشه رئیس جمهور ایران!
#برای_مردم
#انتخابات
◽️ابتکار دوستانی که اینگزارش رو تهیه کردند قابل تقدیره
◽️حجم خود تحقیری برخی هموطنان واقعا آزار دهنده است
دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
🔆 @BaraayeMardom
◽️ رای نمیدهیم
برخی میگویند میخواهیم با رای ندادن این نظام را ساقط کنیم..
باید گفت متاسفانه بسیار فانتزی فکر میکنند!
اولا به طور قطع کار به آنجا نمیکشد ولی اگر هم بخواهد چنین چیزهایی رخ دهد در بدترین شرایط جنگ داخلی رخ خواهد داد نه این که فکر کنی رای ندادی فردایش نظام میرود کنار و آنچه تو میخواهی حاکم میشود.
ثانیا این نظام با بیش از ۱۰۰۰ سال پشتوانه فکری و همراهی بخش زیادی از مردم و رهبری حضرت امام و فداکاری شهدا و جانبازان و با اهداف و آرمانهای حقیقی و انسانی به این روز افتاده (به زعم ایشان)، چه رسد به اعتراضاتی که نه عقبه تاریخی دارند نه هدف مشخص، نه رهبر مقتدر و دانشمندی و نه اشخاص فداکاری و نه حتی اشتراک در گفتمان و روش.
بدون تردید آلترناتیو جمهوری اسلامی، ایرانِ تجزیه شده است آن هم بعد از ۳۰ الی ۴۰ سال جنگ داخلی.
#انتخابات
#رای_بی_رای
◽️رئیسی یا جلیلی؟!
به نظر می آید هر دوی این عزیزان خوب و از سرمایههایاند و تلاش برای استفاده از ظرفیتشان کار پسندیدهای است. به نظر حقیر نقطه مثبت آقای رئیسی قدرت مدیریت و توان اجرایی قابل توجه و نیز عزم مبارزه با زخم قدیمی فساد است و نکته مثبت آقای جلیلی استفاده از دولت جوان و راههای نو و جوانانه و نیز قاطعیت در مبارزه با ویژهخواری در حد اعلاست.
اما آیا بحث درباره اصلح بودن یکی از این دو مناسب است؟
طرفداران آقای رئیسی می گویند اگر وحدت حفظ نشود ممکن است رقیب با اجراء یکی از تکنیکهای ناشناخته رأی بیاورد.
در مقابل طرفداران آقای جلیلی معتقدند بدون این بحث و گفتگوها دو امر فوت میشود:
اول ارتقاء اندیشه و کنش سیاسی مردم،
دوم این که اگر رأی آوردن آقای رئیسی مسلم تلقی شود مشارکت بالا نمی رود.
🔹ملاحظات و توصیه های تاکتیکی:
۱.آقای دکتر فرامرز رفیع پور استاد جامعه شناسی و مولف چندین کتاب ارزشمند در این حوزه، معتقد بودند جبهه اصلاحات در ۲ خرداد ۷۶ با یک تاکتیک جامعه شناختی به پیروزی رسید که تا آن موقع در دانشگاههای ایران اطلاعی از آن وجود نداشت، گویا نتیجه میگرفتند که غربیها کمک کردند تا خاتمی پیروز شود، بنابراین تصور نکنیم مشت طرف مقابل برای ما کاملا باز شده است.
۲. توصیه میشود مطلقا درباره این دو عزیز سلبی صحبت نکنید، هر انتقادی دارید بگذارید برای بعد از انتخابات، در مقابل تلاش کنید نقاط قوت کاندیدای اصلح از نظر خودتان و دلایل آن را بیشتر و بهتر و با زبان های مختلف توضیح دهید.
۳. در دعوای صالح و اصلح دو گزاره مسلم وجود دارد که قابل تردید نیست و کش دادن بحث درباره آن گمراهی است:
اول- در شرایط عادی وظیفه رأی دادن به اصلح است،
دوم- اگر اوضاع خطرناک شد و احتمال قابل توجهی در رأی آوردن فاسد وجود داشت دفع افسد به صالح مقبول، رجحان دارد.
۴. ظاهرا رأی ۷ میلیونی قبیله ای هنوز به کار نیامده که اگر به کار آید مثل ۸۸، ۹۲ و ۹۶ به نفع جریان مقابل ماست. آن را باید جدی گرفت و از تبعاتش باید ترسید.
#انتخابات
#رئیسی
#جلیلی
◽️قاعده تزاحم و مسألهای از انتخاب اصلح
قاعده تزاحم از قواعدی است که فقیهان در موارد متعدد آن را مستند فتوای خویش قرار داده اند و صحت اصل قاعده بدون خدشه است. اما اجازه دهید ابتدا ببینیم «تزاحم» چیست؟
شهید صدر در کتاب بحوث چنین فرموده:« التزاحم، هو التنافی بین الحکمین بسبب عدم قدرة المکلف علی الجمع بینهما فی عالم الامتثال». تزاحم به این معناست که دو حکم شرعی که مسلما ثابت شده اند در مقام عمل وامتثال معارض یکدیگر شوند. مثلا اگر نجات شخص غریق متوقف بر تصرف در ملک شخصی باشد مسلما آنچه مصلحت بزرگتری دارد مقدم است که در مورد مثال نجات یک انسان است.
اکنون ببینیم آیا بحث انتخاب صالح یا اصلح از موارد تزاحم هست یا نیست؟ در واقع باید دید کدام دو حکم شرعی با یکدیگر مزاحمت در مقام عمل پیدا کرده اند. می دانیم از یک سو رأی دادن واجب شرعی است اما آیا رأی دادن به اصلح هم واجب است یا رأی به صالح کفایت می کند؟
از سوی دیگر مانع شدن از تضعیف نظام اسلامی نیز واجب است و اگر شخصی بتواند مانع شود و چنین نکند قطعا مرتکب حرام شده است.
حال فرضا رأی به اصلح واجب باشد، از یک سو وجوب رأی به اصلح را داریم و در طرف دیگر چنین است که رأی به صالح مانع تضعیف می شود. پس امر دایر است بین واجبِ «انتخاب اصلح» و رأی آوردن شخص نامطلوب و از سوی دیگر واجبِ «مانعیت از تضعیف نظام اسلامی» و فوت شدن رأی دادن به اصلح. چه باید کرد؟
اگر قائل شویم رأی دادن به اصلح واجب است دو صورت دارد:
نخست این که رأی ندادن به صالح که منجر به رأی آوردن فاسد می شود حرام است یعنی شخص فاسد به گونهای است که رأی آوردنش (با وجود قرائن و شواهد معتبر) منجر به تضعیف اسلام و ایران و ... می شود که در این صورت مسلما رأی به اصلح معقول و مشروع نیست و مصداق قاعده تزاحم با تقدم منع از تضعیف نظام اسلامی است.
اما اگر رأی ندادن به صالح مصداق حرام نباشد مشکلی در رأی به اصلح نخواهد بود.
همه اینها در صورتی است که «رأی دادن به اصلح» را واجب بدانیم. آیا واقعا رأی به اصلح واجب است؟
برای پاسخ باید ملاحظه کنیم اصل رأی دادن چرا واجب است، آنچه مراجع عظام تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب فرمودهاند این است که رأی دادن به این دلیل که تقویت نظام اسلامی را در پی دارد واجب است.
در نتیجه آنچه مسلما واجب است رأی به شخصی است که صلاحیت داشته باشد اما آیا لازم است اصلح هم باشد؟ این که راجح است به اصلح رای داده شود بدیهی است اما از دلیل مراجع عظام تقلید وجوب رأی به اصلح در نمی آید.
#انتخابات
◽️اقناع به جای درگیری!
آقا فرمودند : "مردم را قانع کنید تا به صندوقهای رای اقبال کنند".
و مردم را قانع نکردند این عزیزان!
خوب است ببینیم مردم باید درباره چه چیزی قانع میشدند؟
آنچه کف جامعه است را میگویم بدون تحلیلهای روانشناختی و بعضا تخیلی دوستان اصلاحطلب و گاهی اصولگرا!
تقریبا بخش قابل توجهی از مردم به این نتیجه رسیدهاند که منشا مشکلات دو چیز است: اول مدیریت ناکارآمد و دوم تحریم..
اکنون سخن مردم -از نظر بنده- این است که دولت احمدی نژاد که به اصطلاح خیلی هم مدیر و خیلی سر صحنه بود شد آن و دولت روحانی هم که آمده بود تحریم را بزند شد این!
باید به چه امیدی رای بدهیم؟!
فکر میکنم اگر نامزدی میتوانست اقناع را ایجاد کند که هم تحریم را برمیدارم یا آن را خنثی خواهم کرد و نیز مدیریت کارآمد ایجاد میکنم میتوانست قهرکردهها و افسردهها را پای صندوق بیاورد.
برخی به دنبال رفع تحریم و مدیریت کارآمدند و بعضی تحریم را مشکل نمیدانند و مدیریت صحیح را باعث خنثی شدن شدن اثر تحریممیدانند، اما چطور؟ خود بنده هنوز به درستی اقناع نشدم که چطور میتوان با وجود تحریم جهش هم پیدا کرد، البته من به وعدههای خداوند ایمان دارم که "إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ" اما وعده کاندیداها باید همراه با استدلال میبود که نبود..
مطلب آقای رئیسی در دفاع از برجام با شروط ۹ گانه رهبر انقلاب را احتمالا در همین چارچوب بتوان تفسیر کرد.
نکته آقای جلیلی -که حقیقتا شجاعانه ابراز شد- در موثر نبودن تحریم و FATF نیز در همین راستا بود و ای کاش فکتهایی از قبیل آنچه درباره عراق گفت را با زبان رساتر و خیلی پرتکرارتر و نیز با کلیدواژههای قویتر ادا میکرد تا بتواند سوال ذهنی مردم را حل کند.
آقای همتی هم با اصرار میخواست ثابت کند که تحریم مانع اصلی است و باید با دنیا تعامل داشت اما احتمالا مردم هم پاسخ دادند آن که رئیس تو بود و غول مذاکره و امتیاز دادن با آن همه پشتوانه نتوانست تو که جای خود داری!
از این عزیزان که آبی گرم نشد، اکنون نوبت طرفداران این کاندیداهاست که تا میتوانند مردم را سر این دو نکته قانع کنند و به جای درگیر شدن بر این که چه کسی کنار رود و چه کسی بماند تلاش در اقناع کنند.
#انتخابات
#تحریم
#مدیریت
◽️نظم امر حکومت
مولای دو عالم امیرمومنان که روح و جسمم فدایش باد در بستر شهادت فرمود "اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم".
"امرکم" یعنی امر حاکمیت، اساسا کلمه "الامر" در متون دینی به معنای امر حکومت است، مثل اولی الامر. و هنگامی که به ضمیر اضافه میشود "ال" می افتد مثل "امرهم شوری بینهم".
نظم امر یعنی مراقب باشید امر حاکمیت دچار تشتت و بی نظمی نشود! پس:
اولا رای ندادن یعنی مخالفت با این توصیه؛ رای نمیدهم یعنی تمایلی به ایجاد و تقویت حاکمیت (نظم دهنده) ندارم.
ثانیا درگیری طرفداران نامزدها خصوصا اگر در یک جبهه باشند مخالفت با این توصیه است، چون هدف از همه این کارها ایجاد نظام است و نظام با وحدت گره خورده نه با تشتت حاصل از دعوا.
به والله این اشخاص موضوعیت ندارند، مهم امر دیگری است که نباید خدشهای ببیند.
ای کاش انرژیها صرف متقاعد کردن قهرکردهها میشد تا اتهامهای سخیف و سبک به یکدیگر که فقط دل رقیب و دشمن را شاد میکند.
#انتخابات
#رئیسی
#جلیلی
#انتخاب_اصلح