چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۳.mp3
2.43M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه دوازدهم، حدیث سوم، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
◽️ تکبر و فرق آن با عجب
◽️ اهمیتی که اسلام به واقعگرایی میدهد
#چهل_حدیث
@elmetawhid
◽️ ساندویچ فلافل و کمال گرایی!
۱. کمال گرایی را اخیرا یکی از ناهنجاری های روحی انسانها شمرده اند که البته اغلب ما کم و زیاد به آن دچار هستیم و انصافا هم مشکل بزرگی برای مسیر رشد است.
شاید این روحیه نکات منفی زیادی داشته باشد اما از نقطه نظری که عرض میکنم یک مشکل جدی است:
انسان کمالگرا شرایط را سیاه و سفید یا صفر و یک میبیند، یعنی یا همه چیز درست است و در نقطه مطلوب است یا هیچ چیز خوب نیست.
۲. دوست عزیزی میگفت یک فلافل فروشی در قم همه جور با مشتری راه میآمد، ساندویچ ۵ قرص یا ۴ قرص یا حتی یک قرص!
و نیز با سالاد یا بدون آن، با خیار شور و گوجه یا بدون آن! میگفت یک نفر مراجعه کرد و گفت من فقط به اندازه نان ساندویچی و سس انبه پول دارم!! ساندویچ فروش او را نیز دست خالی برنگرداند(:
این را مقایسه کنید با بعضی ساندویچ فروشها که حتی ساندویچ بدون نوشابه یا نوشابه بدون ساندویچ را هم نمیفروشند.
این مساله ظهور کمال گرایی در مدیریت است که نقطه مقابل آن میشود مدیریت فازی.
۳. برخی در ارزیابی حاکمیت اسلامی چنیناند، یعنی تصور میکنند یا همه اسلام باید اجرا شود تا حکومت اسلامی باشد یا اگر برخی احکام اجرا نشد پس حکومت اسلامی نیست.
حکومت از این جهت چیزی غیر از جمع افراد نیست، اگر شما فقط به کسی که همه احکام را اجرا میکند مسلمان میگویید وشخص گناهکار را نامسلمان میدانید درباره حاکمیت هم باید چنین قضاوتی داشته باشید، ولی این نوع قضاوت همان است که در تفکر تنگ نظرانه خوارج وجود داشت.
۴. روایت زیبا و درس آموزی در تایید این نکته عرض کنم:
زراره نقل میکند امام صادق علیه السلام برای تشییع جنازه مردی در مدینه حاضر شد، عطاء ابن ابی رباح که از علمای سرشناس طرفدار حکومت بود نیز حضور داشت.
یکی از زنانی که نسبتی احتمالا با متوفی داشت داد و فریادهای بلندی میکرد.
عطاء گفت یا ساکت میشوی یا من برمیگردم!
آن زن ساکت نشد،
عطاء برگشت.
زراره میگوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم شما بر نمیگردید؟ [مجلس وضعیت مناسبی ندارد]
حضرت این نکته طلایی در رد کمال گرایی را فرمودند:
"اگر ما شيوۀ باطلى را در كنار سنت بر حق مشاهده نمائيم و قرار باشد كه به خاطر آن شيوۀ باطل، سنت بر حق را ترك بگوئيم، نمىتوانيم حق مسلمانان را ادا نمائيم". (فَلَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ اَلْبَاطِلِ مَعَ اَلْحَقِّ تَرَكْنَا اَلْحَقَّ لَهُ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِمٍ..تهذیب، ج۱، ص ۴۵۴)
چنین نیست که یا همهچیز مطابق میل ما باشد یا ما کلا زیر میز میزنیم و مثل عطاء بن ابی رباح جمع مسلمین و حق مسلمین را ترک میکنیم!
◽️ فروش قشم و کیش و خوزستان!
یکی از اساتید حوزه علمیه قم که سر و سری با آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه داشت از قول ایشان نقل میکرد:
"ما باید روزانه بنشینیم و درباره عرفیات فکر کنیم که چگونه آنها را به درستی انجام دهیم!"
منظور ایشان از عرفیات آداب و رسوم است، یعنی ما طلبهها لازم است درباره چگونه تعامل کردن با جامعه یک زمان ویژه داشته باشیم که فقط در آن زمان فکر کنیم که چه بگوییم چه نگوییم! چه کار کنیم و چه کار نکنیم!
این دستور العمل برای مسئولان جمهوری اسلامی دو چندان اهمیت دارد، باید روزانه درباره کلمات و جملاتی که انتخاب میکنند بنشینند و فکر کنند که نکند تلاطمات بیخود و بی جهت به بار آورد و برای کشور هزینه الکی درست کند.
آقایان مسئول!
باور کنید کلمات شما روح و روان مردم را میتواند آزار دهد یا آرامش ببخشد،
میتواند آتش تهیه دشمن را تشدید کند یا سلاح او را کُند کند.
میگویند این آقا که گفته برای فلان مقصود کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم آدم باهوش و نخبهای است و از دهانش در رفته که این جور گفته یا جلسه خصوصی بوده!!
جلسه خصوصی را ضبط ویدئویی میکنند؟
آقای نخبه!
نخبگی در علوم ریاضی و مهندسی برای مدیریت کافی نیست، جامعه و انسان را بشناس!
فرمود:
"من لم یهذب نفسه فضحه سوء العادة"
کسی که خود را تهذیب نکند بالاخره یک جا سوء عادت او را مفتضح میکند.
آقایان مسئول! از مفتضح شدن بترسید و عادات حسن در خود ایجاد کنید!
فاجعه سه بعدی!
فاجعه یک بعدی صرف رنجاندن است،
دو بعدی این است که یک روحانی به خاطر امر به معروف و نهی از منکر دیگران را به ناحق برنجاند(بعضی از رنجاندن ها هیچ اشکالی ندارد و به حق است، به قول فقها ادله امر به معروف و نهی از منکر بر ادله ایذاء مومن حکومت دارد )
فاجعه سه بعدی این است که آقای روحانی که نماینده ولی فقیه در یک استان است بلند شود و اعلام هم کند که از این مقام سخن میگوید و سپس داد بزند من از خانمهای بیحجاب حاضر در جلسه بیزارم!!!
لا اله الا الله!
◽️ گفتگو، مناظره یا کلکل!
مناظره علی علیزاده و مهدی نصیری بیشتر یک کلکل سیاسی مثل بحثهای فامیلی بود تا یک مناظره عالمانه.
اصولا هر وقت یک طرف مناظره نصیری باشد باید فاتحه علمیت و تعقل و اخلاق را خواند.
نصیری همین چرندیات کف تلگرام و واتساپ را در این شبه مناظره تحویل میداد به علاوه مواردی خاطره شخصی از دیکتاتور بودن رهبری که چشم بسته میشود گفت دروغ میگوید.
علیزاده نکتههای خوبی میگفت اما نمیدانست که نصیری چقدر سطحینگر است و نسبت پوپولیست را که در میانه مناظره به او داد به همین جهت بود.
علیزاده به درستی گفت این آدم سخنگوی فاسدترین جریانات سیاسی شده و این رندی سیاستبازان است که شخصی مثل نصیری را بلندگوی خود کردهاند.
درباره محتوای صحبتها میشود زیاد صحبت کرد، این که سهم رهبری از وضعیت امروز جامعه چقدر است، اما به هر کسی که میخواهد با نصیری مناظره کند پیشنهاد میکنم منصرف شده و به جای آن با کسانی که علم و اخلاق دارند گفتگو کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ سنتگرایی و بازی دوسر باخت برای [آیت الله] خامنهای!
جمله طلایی علیزاده لندنی غیر مسلمان به مهدی نصیری سنتگرایی که غرب را نجس میدانست:
شما سنتگراها اگر جمهوری اسلامی با مظاهر بی دینی برخورد نکند میگویید این کجایش حکومت اسلامی است!
اگر برخورد کند میگویید چه حکومت دیکتاتوری! کجا علی بن ابیطالب با خشونت بقیه را مسلمان کرد؟!
این نق زدن نصیری در خیلی از بچه انقلابیها هم وجود دارد، خیلی از عدالتخواهان آینده خود را در مهدی نصیری ببینند.
با این که من هنوز نمیتوانم علیزاده را خودی بدانم ولی فهم علیزاده از حاکمیت و حتی از دین بسیار بهتر از نصیری قشری سطحی گراست.
مناظره را حتما ببینید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نصیری و امثال او نظام سیاسی نمیخواهند، یک رضا خان قلدر میخواهند که با چکمه وارد شده و فساد را حل کند!!
اگر توانستید این مطلب را به خیلی از سنتگراها بفهمانید که دوران پیشامدرن گذشته نصف کار انجام شده است.
این همان نکتهای است که درباب کمال گرایی عرض شد.
کلیپ را ببینید!
◽️ دوران پسا مهسا!
جایی شنیدم یکی از سران رژیم صهیونیستی گفته بود جمهوری اسلامی از پس اغتشاشات ۱۴۰۱ برآمد ولی دیگر این ایران، ایران سابق نخواهد شد.
ابعاد اجتماعی و اعتقادی و نیز اقتصادی و سیاسی جنبش ۱۴۰۱ خوب و بلکه ضروری است تا مدتها مورد مداقه و بحث قرار بگیرد.
چه تاثیرات مثبت و منفی در جامعه ما از این جنبش حاصل شد؟ آیا مناسبات دینی و اخلاقی مردم مثل سابق باقی مانده یا دستخوش تغییر جدی شده است؟ چگونه میتوان با جوان و نوجوان پسا جنبش گفتگو کرد یا اصلا مرتبط شد؟ چه سیاستهایی در جمهوری اسلامی ضرورت تغییر دارند و چه روشها و منشهایی لازم و ضروری است که پیادهسازی شود؟ آیا جمهوری اسلامی در اجرای حکم حجاب اسلامی و شرعی مبسوط الید باقی مانده یا دیگر آن بسط ید سابق را ندارد؟ اتحاد اجتماعی و پیوند قلوب مردم چقدر آسیب دیده و چگونه باید ترمیم شود؟
🍂🍂🍂🍂🍂
ابتدا تاثیرات مثبت این جنبش را عرض کنم و در نوبتهای بعد آثار منفیاش را.
(۱) یکی از تاثیرات مثبت جنبش مذکور توجه همه دغدغهمندان موجود در طبقه حاکم و نیز حوزویان و دانشگاهیان به "تربیت" ناشدگی بخشی از نسل جدید است. این اتفاق (توجه) در حالت عادی رخ نمیداد و فهم آج هر چند مشکل نبود اما غوغای مسائل سیاسی اجازه استماع آن را نمیداد.
ما اکنون میدانیم که ذهنیت نوجوانان دبیرستانی ما چگونه است و از چه چیزی بیشترین تاثیر را میپذیرند و چگونه بیشترین تحریک در آنها ایجاد میشود.
شاید برخی از این وضعیت وحشت کنند اما به حول و قوه الهی مشکل حاد و غیر قابل جبران نیست ان شاءالله.
این که متوجه مشکل شدهایم و گوش سنگین حاکمیت به مساله فرهنگ و تربیت باز شده بسیار پربرکت است. شاید خیلیها احساس نکنند که نظام سیاسی در تکاپوی تغییر باشد اما هم خبرهای کمتر منتشر شده و هم رفتارشناسی دقیقتر نسبت به حاکمیت ما را متوجه این امر میسازد.
(۲) یکی دیگر از فوائد خوب این جنبش دست برداشتن از دعواها و نزاعهای غیر مفید و همگرایی نسبی بین امت حزب الله بود. در طول جنبش و فضای ناامنی که در کشور وجود داشت همت همه انقلابیها معطوف به حل مساله تا حد مقدور بود.
شاهد خوب این ادعا راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته بود، یک جمعیت قابل توجه در کل کشور که نشان میداد عموم امت حزب الله متوجه خطر جدی و در عین حال ضرورت اتحاد شدهاند.
(۳) اتفاق خوب دیگر رویگردانی و اعراض سیاسی از غرب به ویژه اروپا به دلیل نقش پررنگ آنها در ایجاد اغتشاشات معطوف به براندازی بود.
البته اروپا هم دافعه شدیدی از خود نشان داد اما این که وجهه همت سیاست خارجی ما به سمت همگرایی با شرق و آمریکای لاتین رفت بسیار مبارک است.
در نوبتهای بعد ان شاءالله به آسیبها میپردازیم.
◽️ آثار جنبش ضد اجتماعی ۱۴۰۱
( دوران پسا مهسا، بخش دوم)
۱. تفاوتهای زیادی میان انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و جنبش پاییز ۱۴۰۱ وجود دارد که اصلا مقایسه را قبیح میکند اما بیتوجهی به آن نه برای ما و نه برای طرفداران جنبش پاییز مطلوب نیست.
از مهمترین تفاوتها این است که انقلاب اسلامی بخش مخالف در میان تودههای مردم نداشت، مردم ایران در همین حدودی که محققین گفتهاند (بین ۱۵ تا ۲۰ درصد که البته رقم عجیبی است) یا کف خیابان بودند و یا بالکل اهمیتی نمیدادند و بیتفاوت بودند.
نظام شاهنشاهی پهلوی نه مثل جمهوری اسلامی با رای مردم سر کار آمده بود و نه مثل قاجار و صفویه ایل و طایفهای داشت، یک نظام کودتایی بود که با دخالت انگلیسیها در حدوث و مداخله آمریکاییها در بقا به قدرت رسیده بود.
لذا در سال ۵۷ جمعیت قابل توجهی از بدنه مردم طرفدار نظام شاهنشاهی نبود.
۲. اما در سال ۱۴۰۱ چنین نیست.
اجازه بدهید از آن سوی ماجرا را ببینیم:
👈 جنبش ۱۴۰۱ به مخالفین جمهوری اسلامی اتحاد زیادی بخشید، سلطنتطلبها، جمهوریخواهان، تجزیهطلبان، مجاهدین خلق و دهها گروه اجتماعی دیگر که علیه جمهوری اسلامی هستند نقطه اشتراکی در "نبودن" جمهوری اسلامی یافتند.
این خیلی خطرناک است، انقلاب ۵۷ هیچگاه به جنگ داخلی منجر نمیشد چون نظام شاهنشاهی طرفدار مردمی نداشت اما این که هم شما متحد باشید و هم طرف مقابل خیلی خطرناک میشود.
۳. از بدترین نتایج این جنبش ایجاد مرز قاطع بین مردم است که البته اکنون با کلید واژه "حجاب" به این مرز نامحسوس میشود اشاره کرد اما این مرز خیلی پررنگ و خیلی ملموس شده است.
رهبر معظم انقلاب مدام به درستی میفرمایند جوانان امروز ما انقلابیتر و مومنتر از جوانان اول انقلاباند.
این سخن صحیحی است.
اما بخش دیگری هم هست که ایشان نمیتوانند تصریح کنند: "جوانان ضد انقلاب هم منسجمتر و با انگیزهتر شدهاند".
۴. کسی نمیتواند بگوید جمعیت ما بیشتر است، البته که جمعیت طرفدار انقلاب اسلامی بیشتر است اما جنگ داخلی احتیاج به اکثریت بودن مخالفین ندارد، داعش و النصره که سوریه را به این روز انداختند روز اول ۵۰۰ هزار نفر بودند.
ما ۵۰۰ هزار نفر مخالف منسجم نداریم؟!!
این وضعیت خطرناک است.
البته این نوید را هم بدهم که وزارت اطلاعات در حال انجام عملیات برای تفرقه در میان روسای خارجی این جنبش است که نمودهایی از آن در شورای همبستگی و نیز بایکوت اینترنشنال مشاهده شد.
اما جمع داخلی هنوز دچار تفرقه نشده است و همین مساله نحوه برخورد را مشکل میکند.
گاهی شما قدرت دارید اما محکومید به عدم استفاده از قدرت، یک مقتدر مظلوم مثل علی بن ابیطالب علیه السلام.
◽️ آثار جنبش ضد اجتماعی ۱۴۰۱
(دوران پسا مهسا)
🔰بخش سوم: چگونه جوانان و نوجوانان دهه هشتادی را وحشی کنیم؟
شازده کوچولو را اگر ده بار نخواندهاید ضرر کردید، ای کاش ما هم چهار تا نویسنده مثل اگزوپری داشتیم و مضامین عمیق اجتماعی را این چنین به سادگی بیان میکردیم..
چرا کارهای وحشیانه از اغتشاشیها میدیدیم؟
دشمن چه مقدماتی فراهم کرده تا این چنین نزاع بین ما بیندازد؟
چرا صحبت از تجزیه و جنگ داخلی برای بعضی این قدر ساده است؟
چرا مساله مهاجرت روزانه تکرار میشود؟
پاسخ این سوالها را در این گفتگوی خیلی خیلی خیلی جالب شازده کوچولو و روباه ببینید!
خیلی به مفهوم اهلی شدن دقت کنید!👇
... در این هنگام بود که روباه پیدا شد.
روباه گفت: سلام!
شازده کوچولو سربرگرداند و کسی را ندید؛ ولی مودبانه جواب سلام داد.
صدا گفت: من اینجا هستم، زیر درخت سیب...
شازده کوچولو گفت: تو کی هستی؟ چه خوشگلی! بیا با من بازی کن. من آنقدر غصه به دل دارم که نگو...
روباه گفت: من نمیتوانم با تو بازی کنم. مرا اهلی نکردهاند.
شازده کوچولو آهی کشید و گفت: ببخش! اما پس از کمی تامل پرسید: اهلی کردن یعنی چی؟
روباه گفت: تو اهل اینجا نیستی. پی چی می گردی؟
شازده کوچولو گفت: من پی آدمها می گردم. اهلی کردن یعنی چی؟
روباه گفت: آدمها تفنگ دارند و شکار میکنند. این کارشان آزاردهنده است. مرغ هم پرورش میدهند و تنها فایدهشان همین است. تو پی مرغ میگردی؟
شازده کوچولو گفت: نه، من پی دوست میگردم. نگفتی اهلی کردن یعنی چی؟
روباه گفت: "اهلی کردن" چیز بسیار فراموش شدهایست. یعنی "علاقه ایجاد کردن"...
شازده کوچولو گفت: علاقه ایجاد کردن؟
روباه گفت: البته. تو برای من هنوز پسر بچهای بیش نیستی؛ مثل صدها هزار پسر بچهی دیگر و من نیازی به تو ندارم. تو هم نیازی به من نداری. من نیز برای تو روباهی هستم شبیه به صدها هزار روباه دیگر. ولی تو اگر مرا اهلی کنی هر دو به هم نیازمند خواهیم شد. تو برای من در عالم همتا نخواهی داشت و من برای تو در دنیا یگانه خواهم بود...
شازده کوچولو گفت: کم کم دارم میفهمم... گلی هست... و من گمان میکنم که آن گل مرا اهلی کرده است....
روباه گفت: زندگی من یکنواخت است. من مرغ ها را شکار میکنم و آدمها مرا. تمام مرغها شبیهند و تمام آدمها با هم یکسان. به همین جهت در اینجا اوقات به کسالت میگذرد.
💢ولی تو اگر مرا اهلی کنی زندگی من همچون خورشید روشن خواهد شد. من با صدای پایی آشنا خواهم شد که با صدای پاهای دیگر فرق خواهد داشت.💢
صدای پاهای دیگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد؛ ولی صدای پای تو همچون نغمهی موسیقی مرا از لانه بیرون خواهد کشید.
به علاوه خوب نگاه کن! آن گندم زارها را در آن پایین می بینی؟ من نان نمی خورم و گندم در نظرم چیز بیفایده است. گندم زارها مرا به یاد هیچ چیز نمیاندازد و این جای تاسف است! اما تو موهای طلایی داری. و چقدر خوب خواهد شد آن وقت که مرا اهلی کرده باشی!
چون گندم که به رنگ طلاست مرا به یاد تو خواهد انداخت. آن وقت من صدای وزیدن باد را در گندم زار دوست خواهم داشت...
روباه ساکت شد و مدت زیادی به شازده کوچولو نگاه کرد. آخر گفت: بی زحمت مرا اهلی کن!
شازده کوچولو در جواب گفت: خیلی دلم میخواهد، ولی من زیاد وقت ندارم. من باید دوستانی پیدا کنم و خیلی چیزا هست که باید بشناسم.
روباه گفت: هیچ چیز را تا اهلی نکنند نمیتوان شناخت. آدمها دیگر وقت شناخت هیچ چیز را ندارند.
آنها چیزهای ساخته و پرداخته از دکان میخرند، اما چون کاسبی نیست که دوست بفروشد آدمها بی دوست ماندهاند. تو اگر دوست میخواهی مرا اهلی کن!
شازده کوچولو پرسید: برای این کار چه باید کرد؟
روباه در جواب گفت: باید صبور بود. تو اول کمی دور از من به این شکل لای علفها مینشینی. من از گوشه چشم به تو نگاه خواهم کرد و تو هیچ نمیگویی. زبان سرچشمهی سوتفاهم است. ولی تو هر روز میتوانی قدری جلوتر بنشینی...
◽️ پیشنهادهایی برای نمایشگاه کتاب
یکی از دوستان پیشنهاد کردند به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران کتب مفیدی که برای طلاب و دانشجویان میتواند آموزنده باشد را معرفی کنم.
از پیشنهادشان سپاسگزارم:
ابتدائا عرض میکنم عزیزان طلبه منابعی که برای کار فقهی، تفسیری، فلسفی یا کلامی لازم دارند را پیش از چیز تهیه کنند مثل:
تفسیر المیزان
تفسیر صافی
اصول کافی
مجموعه حدیثی شیخ صدوق
الغدیر علامه امینی
جواهر الکلام
اسفار ملاصدرا
منطق و فلسفه از کتاب شفای ابن سینا
🔰برخی کتب فلسفی، منطقی و معرفت شناسی (تخصصی):
۱. تلخیص المحصل خواجه نصیر طوسی
۲. کسر اصنام الجاهلیه ملاصدرا
۳. شرح هدایه اثیریه ملاصدرا
۴. تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه
۵. فلاسفه بزرگ، برایان مگی
۶. فلسفتنا شهید صدر
۷. الاسس المنطقیه للاستقراء شهید صدر
۸. چیستی علم، آلن چالمرز
۹. مطابقت صور ذهنی با خارج، عباس عارفی
۱۰. شرح مطالع، قطب الدین رازی
۱۱. درآمدی به نظام حکمت صدرایی، عبدالرسول عبودیت
۱۲. معقول ثانی در فلسفه اسلامی، مسعود اسماعیلی
۱۳. هراس از معرفت، پل بوغوسیان
۱۴. رسائل توحیدی علامه طباطبایی
🔰 برخی کتب کلامی
۱. معارف قرآن، مرحوم آیت الله مصباح
۲. جهان بینی توحیدی، شهید مطهری
۳. عدل الهی، شهید مطهری
۴. علم و دین، ایان باربور
۵. جستارهایی در کلام جدید، جمعی از مولفان(حوزه و دانشگاه)
۶. فرهنگ واژهها، عبدالرسول بیات
۷. کلام جدید، حسن یوسفیان
۸. دوره بینهایتشو، زیر نظر آقای وکیلی
🔰 کتابهای معارفی:
۱. هر کتابی از مرحوم علی صفایی حائری توانستید تهیه کنید، خصوصا مسئولیت و سازندگی
۲. مقالات، مرحوم استاد شجاعی
۳. تفسیر سورههای برائت و ممتحنه از رهبر معظم انقلاب
۴. دو امام مجاهد و همرزمان حسین علیه السلام، رهبر معظم انقلاب
۵. ادب الهی (۵جلدی) مرحوم آقا مجتبی تهرانی
🔰 کتب سیاسی و اجتماعی:
۱. آناتومی جامعه، فرامرز رفیع پور
۲. مبانی جامعه شناسی، بروس کوئن
۳. کریسمس در نیاوران، مهدی خانعلی زاده
۴. بررسی تطبیقی نظریههای ولایت فقیه، نجف لکزایی
۵. تنبیه الامه و تنزیه المله، مرحوم میرزای نائینی
۶. تحلیل دموکراسی آمریکا، الکسی دو توکویل
۷. موج سوم، آلوین تافلر
◽️ چرا حجاب آزاد نباشد؟
(حاصل مباحثه با بعضی از دوستان را این گونه صورتبندی کردم)
۱. آیا این سوال به این دلیل است که آزادی ارزش برتری است از حجاب یا به این جهت است که اکنون و در شرایط فعلی کشور، تحفظ بر قانون حجاب ارزش این همه هزینه را ندارد؟
۲. اگر اولی منظور باشد باید ببینیم که آزادی چه هنگام ارزشمند است:
اگر مقصود از ارزشمندی آزادی، آزادی به معنای اختیار باشد البته اصل اختیار ارزشمند است و موجب تمایز آدمی از حیوانات،
لکن این را هم باید گفت این معنا از آزادی منافاتی با ایجاد محدویتها در دنیا ندارد.
چون همان طبیعتی که ما را آزاد قرار داده محدودیتهایی هم برای ما قرار داده یعنی ما را مجبور به انجام آن محدودیتها کرده است. این محدودیت ها همان قانون هستند.
و اگر مقصود از این که حجاب آزاد ارزشمند است این است که حجاب وقتی ناشی از یک دیکتاتوری نباشد ارزشمند است و آزادی را به معنای نبودن دیکتاتوری بدانیم باز هم میگوییم البته این که یک دیکتاتور مطلق العنان نباشد امر مطلوبی است اما این مشکل با قانونی بودن حل میشود.
اگر امری قانون باشد دیگر مبتنی بر امیال یک نفر نخواهد بود.
البته باید و نباید این قانون لازم است بر اساس واقعیتهای موجود طراحی شود یا این که مورد رای مردم باشد.(به نحو مانعه الخلو)
ممکن است منظور از آزاد بودن حجاب و مشروط کردن ارزشمندی بر این آزادی، نداشتن تعین هیچ فعل اخلاقی باشد، یعنی احکام اخلاقی سیال و غیر ثابتاند و کاملا سلیقهای.
در این صورت خواهیم گفت این مبنا مستلزم نسبیت معرفت و آن مستلزم شکاکیت و امر باطلی است.
۳. اگر مقصود این باشد که در شرایط کنونی اصرار بر حجاب ارزش این همه هزینه را ندارد پاسخ میگوییم آیا این اصرار و الجاء بر نبودن حجاب، حد و مرزی دارد؟
یا بعد از روسری، برهنگی هم مطلوب این جماعت میشود؟ سپس شرب خمر؟ سپس همجنس بازی؟ سپس هزار خلاف و فسق و فجور دیگر؟
وزان حجاب در شرایط کنونی کشور دقیقا وزان انرژی هستهای است که کوتاه آمدن از آن هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلاتی را خواهد افزود.
چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۴.mp3
3.42M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه چهاردهم، حدیث سوم، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
◽️ حقیقت تکبر چیست؟
◽️ کمتر انسانی یافت میشود که تکبر نداشته باشد!!
◽️ مفاسد کبر
۱. مانعیت از کمال
۲. بغض مردم
۳. اقدام به معارضه
۴. ذلت اخروی
#چهل_حدیث
@elmetawhid
◽️قلهی فرهنگ سازی
به نظر میرسد آن قدر که انجام مستحبات و ترک مکروهات در فرهنگ سازی دینی و صبغه الهی بخشیدن به خانواده و جامعه تاثیر دارد واجبات و محرمات این گونه تاثیر را ندارند.
واجب و حرام، حد و مرز فرهنگ را میسازند اما مستحب و ترک مکروه قله فرهنگ را.
البته اهمیت ندادن به واجبات و ترک محرمات و از آن سو اعتنای بیش از حد به مستحب و مکروه هم عمل قبیح و خلاف حکمتی است اما چیزی که فرهنگ دینی در جامعه ایمانی را تهدید میکند ایستادن بر حد و مرز فرهنگ است، یعنی واجب و حرام را انجام میدهند اما نسبت به مستحبات و مکروهات بی اعتنا یا کم اعتنا هستند.
والدین عزیز این مساله را یک راه مهم برای انتقال فرهنگ دینی به فرزندان بدانند و از مستحبات کم هزینه و آسان شروع کنند.
کتابهایی مثل مفاتیح الحیاه و کتاب آداب معنوی توصیه میشود.
مغالطات ج ۹.mp3
1.68M
🔰 مغالطات
بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان
⭕️ جلسه نهم
فصل اول؛ تبیینهای مغالطی
(۷ و ۸) دو مغالطه رسانهای:
"بزرگنمایی"
"کوچک نمایی"
◽️ بزرگنمایی چیست؟
◽️ تاکتیکهای بزرگنمایی:
۱. وفور بیشاز حد خبر
۲. وفور منعکس کنندهها
۳. استفاده از کلمات سنگین برای امر کم اهمیت
◽️ کوچکنمایی
#مغالطات
@elmetawhid
آیا این خیانتها را کسی میبیند؟
یک استاد دانشگاه صریحا به دشمنان ایران میگوید "اگر میخواهید جمهوری اسلامی تسلیم شود بیشتر فشار بیاورید"!!
یعنی مثلا تحریم ها را تشدید کنید تا
مردم بدبختتر و فقیرتر شوند
از تجزیه طلبها حمایت کنید تا ناامنی بیشتر شود
کسی را که در جنگ "گرای" موقعیت خودی و نقاط ضعف را به دشمن لو میدهد باید چه کار کرد؟
بگذریم از دروغ بزرگ این جناب؛ این عربستان است که بدون قید و شرط توافق با ایران را پذیرفته ولی البته اعتراف به این مساله یعنی نابودی موجودیت اصلاح طلبان