eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
215 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ سکوت کنیم حذف می‌شویم! "مارپیچ سکوت" نظریه‌ای در علوم ارتباطات است که دانشمند آلمانی، الیزابت نوئل نیومن مطرح کرد. مارپیچ سکوت باور دارد که بر اساس قدرت رسانه‌ای می‌توان عقاید مخالف و انحرافی را مأیوس ساخت و اجازه داد در گرداب سکوت به فراموشی سپرده شوند. آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس فرمودند: "توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید." سپس نویسنده مقاله رجانیوز به انتقاد از آیت‌الله صافی گلپایگانی پرداخت که انصافا بعضی از مطالب هر چند ممکن است حق باشند اما گفتن آنها از جانب هر کسی به مقام مرجعیت صحیح نیست. اما... اما خط هجوم غرب‌گراهایی که اساسا اعتقادی به مرجعیت ندارند به گونه‌ای علیه نویسنده حمله بردند که یک احتمال بیشتر باقی نگذاشتند: "مارپیچ سکوت". غرض از این عملیات رسانه‌ای آن است که مخالفین این فرمایشات جرات ابراز سخن خویش را نداشته باشند و در نتیجه آرام آرام از موجودیت اجتماعی حذف شوند. بنابراین بنده وظیفه خودم دیدم اشتباهاتی که در فرمایش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضمن احترام به ایشان دیدم را اجمالا گوشزد کنم: اولا این که ما با بسیاری از کشورها قهر هستیم از کجا برای ایشان ثابت شده است؟ آیا قهر بودن با آمریکا و اسرائیل به معنای قهر با بسیاری از کشورهاست؟ ثانیا مگر دعوا و نزاع را ما شروع کرده‌ایم که ما بخواهیم پایان دهیم؟ مگر ما ۶۰۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر لشکرکشی کرده‌ایم و پایگاه نظامی اطراف کشور خبیث و ملعون آمریکا تشکیل داده‌ایم؟ مگر ما مردم آمریکا را با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها آزار و بلکه شکنجه داده‌ایم؟ و مگر ما برجام خسارت محض را نقض کردیم و زمینه دعوا و تنش را بیشتر فراهم کردیم؟ ثالثا این چه معیاری است که از زبان یک فقیه صادر می‌شود؟ مگر ارتباط با بسیاری از کشورها یا ارتباط نداشتن موضوع حق و حقیقت است؟ آیا ممکن نیست به سبب حقیقت با بسیاری از کشورها قهر بود؟ مگر معیار حق ارتباط معناداری با روابط کمی و کیفی با کشورهای دیگر دارد؟!! @elmetawhid
◽️ وقتی فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود! مشکل کار فرهنگی بعضی از بچه حزب‌اللهی‌ها بی تجربه بودن و دست زدن به کارهایی با نتایجی است که معمولا یا نتیجه مطلوب را نمی‌دهد و یا حتی ضد مطلوب را به بار می‌آورد، مثل این کار که گویی لشکرکشی است و نمی‌داند به لجاجت و حتی شاید دو قطبی شدن دامن می‌زند. 🔸 از یک سو می‌شود حق داد به همه بچه حزب‌اللهی‌ها؛ چون تجربه ندارند و یک‌باره افتاده‌اند وسط جنگ هیبریدی دشمن که از هر سو برایشان می‌بارد. 🔹 اما از سوی دیگر هم حق ندارند چون آن قدر جزم‌ اندیشانه کارها را انجام می‌دهند که به خود اجازه نمی‌دهند جمعی و با مشورت و دست به عصا و با هم‌فکری متعدد و پرمطالعه کار را جلو ببرند. بدون رودربایستی بگویم؛ بسیاری از ما توهم سواد و دانش و مهارت داریم نه خودش را و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن کس که کار بدون دانش انجام می‌دهد آنچه را فاسد می‌کند بیش از آن چیزی است که درست می‌کند.
چهل حدیث، ج ۲، ۱۹ آبان.mp3
6.67M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه دوم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۹ آبان ◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: تفکر ◽️ تفکر مبارزه با دو رذیله است: حماقت و غفلت ◽️تفکر چگونه ما را در مبارزه با نفس کمک می‌کند؟ @elmetawhid
نکته! دیروز در کلاس منطق برای اثبات ضرورت این علم وجوهی را ذکر کردم، یکی از این وجوه را چنین گفتم که "هویت فضای مجازی به گونه‌ای است که به بی‌منطق‌تر شدن کاربران دامن می‌زند" و بنابراین لازم است تحلیل‌های منطقی را بیاموزیم. سپس مطلب را چنین توضیح دادم: فضای مجازی یک رسانه و بلکه یک ابررسانه است. "کارویژه" رسانه القاء پیام است.. القاء پیام نیز حرفه خاصی است و ظرافت‌ها و فنون خاصی دارد که اغلب قریب به اتفاق کاربران مجازی (از جمله خود بنده) از فنون بی‌خبریم.. بنابراین به منظور پیدا کردن و حفظ مخاطب، ناخودآگاه از شیوه‌هایی استفاده می‌کنیم که رایج‌ترین‌شان "اغراق گویی" و "بزرگ‌نمایی"های بی ضابطه است. انقلابی و ضد انقلاب، سیاسی، اجتماعی، هنری و بیشتر تولید کننده‌های مجازی دست‌مایه انتشار سخنان‌شان بزرگ‌نمایی‌های بی دلیل است، به این تعبیرهای آشنا دقت کنید: * مرزهای دروغ‌گویی (یا وقاحت یا هر صفت دیگر) با سخنان فلان شخص جابجا شد!! * سخنان او به تنهایی چند پله آمار بی‌سوادی کشور را بالا می‌برد! * بهترین موزیک (یا مداحی) قرن!! * با شنیدن این سخنان به گذشته خود افسوس خواهید خورد!! و امثال این تعابیر که منطق‌کُش هستند "به تنهایی آمار منطقی بودن را چندین و چند پله" ساقط می‌کنند!😁😅 چند توصیه راهبردی: ۱. به اندازه دلیل‌مان ادعا کنیم و پای خود را از گلیم دلیل‌ها درازتر نکنیم! منطق علم دلیل‌شناسی است و اگر موقعیت آموزش منطق را نداریم از منطق کاربردی غفلت نکنیم! ۲. همواره به گونه‌ای ادعا کنیم که اگر در محکمه و دادگاهی ما را مواخذه کردند بتوانیم پاسخ‌گو باشیم. احتمالا محکمه الهی کم اهمیت‌تر از دادگاه‌های دنیا نباشد. ۳. این نگاه را در خود تقویت کنیم که محتوای مجازی معمولا "شبه علم" است نه علم؛ بنابراین بسیار خوب است که به اندازه وقتی که در مجازی می‌گذاریم زمانی را برای مطالعه کتاب علمی بگذاریم تا آن خرابی جبران شود. @elmetawhid
چهل حدیث، جلسه۳.m4a
13.32M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه سوم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۶ آبان ◽️ جهاد با نفس؛ موضوع حدیث اول ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: تفکر ◽️ تفکر برای مقابله با غفلت ◽️ عامل غفلت روزمرگی است و مانع آن تفکر @elmetawhid
◽️ماجراهای کلاس منطق 😄 دیروز هم در کلاس منطق نکته‌ای رخ داد که ذکر آن خالی از لطف نیست: متن کتاب شرح اشارات (نوشته خواجه نصیرالدین طوسی) نسبتا سنگین است و بنده برای تسهیل در آموزش مطالب را به صورت نموداری نوشتم هر چند مطلب خواجه نصیر خود مشتمل بر تقسیم بندی منظمی بود اما بدون حالت نموداری تفهیم مطلب مشکل می‌نمود. یکی از دوستان پرسید: "چرا گذشتگان ما از روش توضیح نموداری استفاده نمی‌کردند که تسهیل در القاء مطلب گردد؟" عرض کردم: دلیلش آن است که ضمن تحصیل و یادگیری، ذهن را هم ورزش می‌دادند تا از "پراکندگی"، "تمرکز نداشتن" و "فراموشی" جلوگیری کنند. الآن برای تمرکز ذهن و تقویت حافظه لازم است پول جداگانه و وقت جداگانه‌ای بگذاریم تا این مطلوب حاصل شود ولی با شیوه پیشینیان این مطلوب حاصل می‌شده است. دقیقا مثل تفکیک "کار" و "ورزش" که در زندگی‌های مدرن رخ داده است؛ گذشتگان ما در ضمن کار ورزش هم می‌کردند و بدن‌های ورزیده‌ای داشتند و بیماری‌های چاقی و دیابت و امثال آن سراغشان نمی‌آمد اما اکنون برای تحصیل این مقصود، لازم است رژیم‌های غذایی سخت و کار ورزشی در باشگاه انجام دهیم آن هم با هزینه جدا و زمانی متفاوت... گاهی عمیقا به این فکر برویم که زندگی راحت، ارزش این همه تبعات را دارد؟ @elmetawhid
چهل حدیث، جلسه۴.m4a
15.18M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه چهارم، حدیث اول، چهارشنبه ۳ آذر ◽️ چرا مبارزه با نفس لازم است؟ ◽️ گام‌های سلوک اخلاقی عرفانی ◽️ گام اول: عزم ◽️ دشمنان عزم: "لذت طلبی" و "راحت طلبی" @elmetawhid
◽️ و خدایی که در همین نزدیکی است... چرا سختی‌ها برای ما دلالت بر مهر و قهر خداوند ندارد؟ به تعبیر ساده‌تر چرا اکنون که ما گرفتار انواع مشقت (از خشکسالی تا گرانی و بی‌رونقی) هستیم در تضرع و انابه جدی نیستیم؟ ۱. دلیل اولش به نظر می‌رسد آن است که خداشناسی ما با توسل به جهل بوده است؛ به تعبیر شهید مطهری "خداوند را در مجهولات خود جستجو کرده‌ایم". جایی خداوند را می‌بینیم و می‌شناسیم که علم توضیحی برای آن نداشته باشد؛ به این موارد که می‌رسیم می‌گوییم "سبب آن معلوم نیست پس کار خداست!" این نوع خداشناسی غلط است و نتیجه‌اش همین شده که برخی تصور می‌کنند بارش باران یا کار خداست یا محصول یک مکانیزم طبیعی در جو کره زمین! 👈 اما برخی دیگر هر چند بین خداوند و نظام قانون‌مند خلقت جمع کرده‌اند اما در تصورشان، خداوند محدود به قوانین شناخته شده طبیعت است. مثلا فکر می‌کنند اگر باران بخواهد ببارد باید فلان جریانات هوایی و جوی ایجاد شده باشد و چون چنین نیست پس امسال بارش کم است... آیا برای خداوند محال است که ابر باران زا بدون مقدمات ایجاد کند؟ قطعا خیر! یا مَن اِذَا تَضَایَقَتِ الاُمورُ فتَح لَنا باباً لَم تَذهَب اِلَیه الاَوهامُ! و در این که فرمود "لم تذهب الیه الاوهام" و نفرمود "لم تذهب العقول" نکته‌ای برای نکته دانان! ۲. دلیل دیگری که به ذهن می‌رسد فضای لوث و بی‌مزه‌ای است که در اثر تمسخر این آموزه دینی در اذهان ایجاد شده است، وقتی یک نادان علت زلزله فلان منطقه از ایران را "مرگ بر آمریکا" گفتن می‌داند خواسته یا ناخواسته به بی منطق شدن و مضحک شدن این آموزه مهم دینی منتج می‌شود. از جمله مواردی که سبب موهوم جلوه داده شدن این آموزه‌ها می‌شود گذاشتن‌شان در فیلم‌های تخیلی و فانتزی است. وقتی در فیلم‌های تخیلی سوپر قهرمان می‌بینید اندک اندک القا می‌شود که خیلی تخیل قوی‌ای دارید اگر به "منجی" معتقد باشید. ۳. دلیل سومش تکبرهای پنهان است؛ به بزرگی شاهانه ما بر می‌خورد اگر ذلیلانه سر به سجده بگذاریم و به خداوند التماس کنیم بر ما بندگان فقیر و محتاج رحمی کند! شاید گفته شود ما که اهل مناجات و دعای کمیل و ... هستیم! بله هستیم، ولی تا چه حد؟! به یک جا که می‌رسد و خداوند جواب نمی‌دهد حاضریم بر دعا پافشاری کنیم؟! فکر می‌کنم بعضی از ما به دلیل تکبرهای پنهان از التجاء مکرر به خداوند ابا داریم و اگر نداریم پس سر به سجده ذلت و فقر بساییم که سجد وجهی الذلیل لوجهک العزیز!
هدایت شده از موسوی فرد
چهل حدیث، ج ۵، ۱۰ آذر.mp3
6.69M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه پنجم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۰ آذر ◽️منزل دوم: "عزم ◽️تحلیل حقیقت عزم ◽️ مقدمات و مبادی عزم ◽️مقدمه بینشی و دشمن آن ◽️ مقدمه شوقی و گرایشی و دشمن آن @elmetawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ عدالت‌طلبی مصداقی ۱. "عدالت" وضع هر چیز در جای مناسبش است، اما تشخیص این که چه چیز مناسب است و چه چیز نیست در موارد خیلی زیاد از عهده عقل بشر برون است و به همین جهت احتیاج به وحی احساس می‌شود. ۲. معنای دیگر این جمله آن است که طلب عدالت بدون داشتن فقاهت منجر به ضلالت است، کسی که عدالت طلب است و بدون داشتن آگاهی از فقه و احکام شرعی آن را می‌جوید به ظلم دامن می‌زند من حیث لا یشعر.. ۳. طلب عدالت در چارچوب فقه در قامت دستوری به نام "امر به معروف و نهی از منکر" قابل تحقق است. ۴. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد و از جمله علم به گناه و منکر بودن فعل مورد نهی است. اگر علم به حرمت نباشد نهی کردن موضوعیت پیدا نمی‌کند. ۵. عدالت‌طلبی مصداقی در اغلب موارد ظلم است چون علم به منکر بودن هم احاطه بر احکام شرعی می‌طلبد هم دانستن این مطلب که فعل مورد نهی از وجه ظالمانه‌ای صادر شده است و چون معمولا این دو مورد در افراد موجود نیست لذا بزرگان از عدالت‌طلبی مصداقی نهی کرده‌اند. ۶. البته جایی که جرم محرز است مثل رفتاری که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با طبیعت خوزستان دارند یا جایی که مورد سوال جدی مردم است (مثل دلار جهانگیری) می‌شود طلب عدالت کرد آن هم به این صورت که از مرجع ذی‌صلاح حکم متناسب طلب شود نه آن که از جانب خود حکم شخص را تعیین کنیم. ۷. "عدالت" بزرگترین کمال اختیاری بشر و غایت حکومت انبیاء و اولیاء است، آن را با هیجانات بی مورد به ابتذال نکشیم.
چهل حدیث، ج ۶، ۱۷ آذر.mp3
7.52M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه ششم، حدیث اول، چهارشنبه ۱۷ آذر ◽️محاسبه، ابزاری کارآمد برای مبارزه با نفس ◽️تفاوت مشارطه، مراقبه و محاسبه ◽️ مکانیزم عمل محاسبه؛ محاسبه نفس چگونه مانع خطا می‌شود؟ @elmetawhid
چهل حدیث، ج ۷، ۲۴ آذر.mp3
6.37M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه هفتم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۴ آذر ◽️"تذکر"؛ راهی برای کمک به مجاهده نفس ◽️ غفلت از چه اموری آدمی را دلسرد از ادامه مبارزه با نفس می‌کند؟ @elmetawhid
◽️ درباره گرگیج ۱. هر چند خباثت این خبیث در گفتن این کلمات قابل دفاع نیست و بلکه باید بر اساس فقه و قانون با او برخورد شود ولی منشأ این رفتارهای زشت در توهین‌های صریحی است که بعضی از شیعیان اهل برائت انجام می‌دهند. برائت آموزه حذف نشدنی و جزء دین مبین است اما اظهار آن و نیز تفوه به فحش‌های رکیک علیه مقدسات اهل سنت واکنش‌های آنها را نیز در پی‌ دارد. شیخ صدوق در کتاب اعتقادات این روایت را نقل کرده است: عَن الصِّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :  أَنَّهُ قِيلَ لَهُ إِنَّا نَرَى فِي اَلْمَسْجِدِ رَجُلاً يُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِكُمْ وَ يَسُبُّهُمْ فَقَالَ مَا لَهُ لَعَنَهُ اَللَّهُ تَعَرَّضَ بِنَا قَالَ اَللَّهُ  وَ لاٰ تَسُبُّوا اَلَّذِينَ يَدْعُونَ  اَلْآيَةَ . به امام صادق علیه السلام گفته شد: شخصی را دیدیم در مسجد که علنا دشمنان شما را دشنام می‌داد! حضرت فرمودند: "خداوند او را لعنت کند؛ در واقع متعرض ما شده است [کنایه از این که مخالفین را به واکنش منفی وا می‌دارد]. ۲. من واقعا نمی‌دانم چگونه ممکن است استدلال این مفتی برای یک شیعه شبهه شود؟! خلافت متخلف ثانی هیچ مشروعیتی ندارد و اذن تصرف در همه غنائم جنگی از جمله بانویی که به تزویج مولای عالم ابا عبدالله الحسین  علیه السلام در آمده به اذن امام معصوم است. چطور می شود هم اعتقاد به امامت داشت و هم امام را دست بسته دانست؟ برای من معلوم نیست! در روایتی دیگر که شیخ طوسی در تهذیب نقل فرموده امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: اگر یک جنگ بدون اذن امام معصوم علیه السلام برپا شود غنائم آن جنگ همگی متعلق به امام است: عَنْ  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:  «إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ اَلْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ اَلْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ اَلْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ اَلْخُمُسُ لِلْإِمَامِ» .
◽️ نکته! یک نظام سیاسی خیلی باید نادان و بی‌سیاست باشد که وسط این نظارت شدید بین المللی در مساله حقوق بشر و دقیقا زمانی که پرونده حقوق بشرش روی میز شورای امنیت است و نیز در هنگامه توفیق نسبی مذاکرات، شخصی را که هیچ خطری برایش ندارد با دو موتور سوار مورد ضرب و شتم قرار دهد و هزینه بیخود و بی جهت برای خود بتراشد! یعنی آدم این قدر ساده لوح که سناریوی تکراری‌ای که فیلم‌های گانگستری هم از آن پر شده است را تشخیص ندهد!!! داخلی‌هایی که برای این قضیه گریبان می‌درند به نظرم انتقام از ناکامی‌شان در برجام را می‌گیرند، عیبی ندارد! ما هم خدایی داریم.
چهل حدیث، ج ۸، ۱ دی.mp3
7.11M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه هشتم، حدیث اول، چهارشنبه ۱ دی ◽️یادآوری فرصت محدود دنیا ◽️ دنیا؛ فقیرترین عالم بین عوالم وجود ◽️ دنیا؛ بهترین عالم برای رشد در بین عوالم وجود @elmetawhid
نکته! الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم بارها عرض شده این جمله روایت نیست، ضرب المثلی بین اعراب بوده که جاحظ در البیان و التبیین آورده است و مرحوم علامه مجلسی در بحار جمله ایشان را نقل کرده و احتمالا برخی فکر کرده‌اند هر آنچه در بحار آمده حدیث است. ضمن این که مضمون صحیحی هم ندارد، در فرهنگ‌ قرآن کریم کفر و شرک و بی تقوایی بزرگترین ظلم‌‌اند.
◽️ آیا لازم بود با برخورد شود؟ عده زیادی به جناب آقای حامد کاشانی حمله کرده‌اند که لازم نبود سخنان گرگیج منتشر شود و میشد در نطفه خفه شود و ابزارهای برخورد در حکومت فراوان است و ... عده‌ای هم حرکت ایشان را خلاف وحدت دانسته‌اند که البته این اشکال از عجایب است!! لازم است توضیحی درباره یک نگاه کلان تمدنی داده شود: آنچه در حاکمیت شیعی مطلوب است هم‌زیستی ادیان و مذاهب توحیدی است و از این جهت اجباری بر تغییر عقیده ایشان وجود ندارد. لازمه هم‌زیستی احترام به عقاید مقابل است که جمهوری اسلامی از ابتدا در مقابل افراطی‌های شیعه مقاومت کرده و حتی کار برخی به دادگاه و محدودیت و ... کشیده است. طبیعتا این مهم لازم است از جانب همه مذاهب محترم شمرده شود، نه این که نوبت شیعیان که می‌رسد سخن از محدود سازی و برخورد قهری شود اما به طرف مقابل که می‌رسیم هزینه‌های این مطلوب را تحمل نکنیم. بستن آرامگاه فیروز ابولؤلؤ، برخورد امنیتی با بیت مرجع وحدت شکن در قم، ممنوع المنبر کردن یکی از خطبای مشهور، دادگاهی کردن آن مداح به جرم هتک حرمت به مقدسات اهل سنت و موارد فراوان دیگر مصادیق درستی از ایجاد آن نقطه مطلوب هستند. مسلم است که وادار کردن طرف مقابل بر احترام گذاردن به عقاید شیعه منجر به احساساتی شدن خواهد شد همان طور که وادار کردن این طرف هم غلیان احساسات در پی داشته و حتی به تجمع و درگیری منجر شده است. تصور می‌کنم رسیدن به بلوغی که طرفین یکدیگر را در عین داشتن اختلاف بتوانند تحمل کنند بی آن که توهینی در پی داشته باشد مستلزم "جدا کردن‌شان از عادات و تحمیل‌ آنها بر لزوم ادب" است. لکن این که میشد با برخوردهای پشت صحنه‌ای و بدون سر و صدا و امثال این تصورات مساله را جمع کرد سخنی است دور از درک واقعیات و شرایط جمهوری اسلامی. متاسفانه برخی مسئولان جمهوری اسلامی چندان درگیر موضوعات دیگرند که گویا فرهنگ و اعتقادات مردم اولویتی برای‌شان ندارد. خوب است توجه کنیم در تمام مواردی که سخن بی ربطی گفته می‌شود و دیگران موضع منفی می‌گیرند جامعه مخاطب اولیه تعداد محدودی هستند (از جمله مواردی که از افراطی‌های شیعه عرض شد) و این رسانه است که به آن ضریب می‌دهد و منتشرش می‌کند. الغرض این که چنین برخوردهایی اگر صورت نگیرد رفته رفته این توهین‌ها به "رویه ثابت" بین مخالف تبدیل شده و آن هنگام است که نمی‌شود فرهنگ ریشه کرده را از بُن در آورد.
◽️ قافیه چو به تنگ آید... جناب حسن آقامیری از انتقادهای طنز و غیرطنزی که متوجهش شده خیلی شاکی شده و گفته: "حرفهای من رو حضرت امام(و به قول ایشان آقای خمینی )، شهید مطهری و آیت الله مظاهری و فلان عالم و... هم زده‌اند، چرا در مقابل حرفهای علمی طنازی می‌کنید؟!!!" ۱. خب اولا چرا هیچ‌گاه خروجی سخنان شهید مطهری و آیت الله مظاهری و دیگران نگاه‌های منفی و سطحی جناب‌تان نمی‌شود و هیچ کس برداشت پلورالیستیک از آنها نمی‌کند؟ دلیلش این است که جناب‌تان مغز آن سخنان را درنیافته‌اید و به قشر آن چسبیده‌اید آن هم با کلی تغییر و تحریف و تنقیص! این یک معرفت قطعی دینی است که جهنم "بیمارستان" است. ابن‌سینا هم قبل از جان هیک و دیگران در اشارات به خوبی و با زبان فلسفی توضیح داده است لکن مهم نتیجه و خروجی است که آیا معنایش توجیه گناه‌کار و تحمیق ثواب‌کار است؟!! هرگز! ۲. ثانیا چرا وقتی به بزرگان دین و مقدسات دینی و نظام دینی و معارف دینی دهن کجی می‌شود حضرت‌تان همه جوره به توجیه کار زشت دیگران روی می‌آورید و مرتب می‌خواهید قبح کار را بزدایید اما به خودتان که می‌رسد تحمل دهن‌کجی نمی‌کنید؟! قداست جناب‌تان از قدسیت محرمات الهی و معارف و معاریف دین بیشتر است؟! ۳. ثالثا چرا شعاری بدهیم که در قافیه‌اش به تنگ آییم؟! شعارهای پلورالیستی و همه حق دارند و همه آزادند و همه می‌توانند و امثال آن وقتی خوب است که دامن ما را نگرفته‌اند؟! اگر همه آزادند این عده هم که جناب‌تان را مورد تعرض و طنز قرار داده‌اند آزادند! گله‌ای نیست!
◽️ جناب و سرچشمه فهم ۱. به امام صادق علیه السلام عرض شد: بعضی از شیعیان چنین روایتی نقل کرده‌اند که وقتی معرفت به امام پیدا کردی هر کار حرامی دلت خواست انجام بده (یک چیزی تو مایه‌های "به ظاهر نیست؛ دلت پاک باشه). امام فرمودند: "انا لله و انا الیه راجعون" هرگز چنین معنایی از آن روایت نباید استنباط کرد، مقصود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این است که بعد از معرفت، هر کار اندک یا زیادی قبول می‌شود و بدون آن عملی مقبول نیست. (مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۴) ۲. معنای روشن این روایت و چند روایت مشابه دیگر آن است که هیچ‌گاه -تاکیدا هیچ گاه- نباید خروجی فهم شما از دین حلال شمردن حرامی باشد که اگر چنین شد فهم خود را تخطئه کنید! ۳. جناب نقویان با صراحت و تاکید غلیظ چنان برتری بزم شراب بر عبادت منفرد را به مبانی دینی نسبت می‌دهد که گویی ده‌ها آیه شریفه و روایات مبارکات بر این مطلب وجود دارد. (هر چند بعد از آن گفته سخن من تقطیع شده ولی تقطیعی هم در کار نبود). ۴. اولا هر روایتی - بر فرض- دال بر این مضمون باشد قطعا بایست مطابق نوع برخورد امام صادق علیه السلام با تحریف آن معرفت دینی، به معنای صحیح مطابق با چارچوب و اندیشه دینی فهم شود. ۵. ثانیا روایت ادعایی ایشان هم سند درستی ندارد و هم دلالت درست، مدعای این شیخ آن است که بزم شراب برتری بر عبادت منفرد دارد حال آن که روایت ادعایی، می‌گوید جمعی که فاجرند و اهل صله رحم رزق بهتری دارند از کسی که عابد است و اهل قطیعه رحم. ادعای عبادت انفرادی کجا و اهل قطع رحم بودن کجا؟! ثانیا رزق بیشتر کجا و به صواب و ثواب بودن کجا؟! برای یک چنین ادعای سنگینی نباید روایت ضعیف سندا و دلالة مستند گردد. ۶. ثالثا مشکل مبنایی و ریشه‌ای جناب نقویان اتکاء اصلی و بنیادین به میراث ادب ایرانی از مولوی و حافظ و سعدی تا دیگران است. اتکاء اساسی و اصلی مومن در اندیشه و عمل قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است. به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام: از سر چشمه‌ برگیرید که از کدورت‌ها و ناخالصی‌ها صاف و زلال است". (إمتاحُوا مِن صَفوِ عَینٍ قَد رُوِّقَت مِن الکَدِر) سایرین هر چند خوب و نازند اما سرچشمه نیستند.
◽️ نکته! بزرگی تعریف می‌کرد: در یک تاکسی نشستم که راننده‌اش مشغول یادگیری زبان انگلیسی در حین رانندگی بود. پرسیدم بنای رفتن به خارج از کشور را دارید؟ گفت خیر! معنای ترانه‌هایی که به زبان انگلیسی گوش می‌کنم را متوجه نمی‌شوم و می‌خواهم به همین منظور این زبان را یاد بگیرم. آن بزرگ می‌گفت در دلم به خودم کلی بد و بیراه گفتم که این جوانک برای فهم مطالبی که نه حکمت است و نه از جانب حکیم علی الاطلاق خود را به مشقت انداخته ولی ما به اصطلاح دیندارها برای فهم معانی ترانه‌های عاشقانه و عاقلانه خداوند مشقت یادگیری عربی را بر خود هموار نمی‌کنیم! قبول دارید اهل دنیا در دنیاداری‌شان خیلی جلوتر از ما در دین‌داریمان هستند؟!
◽️ شرّ الفقر 🔰 گاهی "طور استدلال" حاکم بر اذهان، آن قدر مسموم و بعضا چندش آور می‌شود که راه هر گفتگویی و نقدی و سخنی را می‌بندد. هر وقت سخن از حجاب و عفت و پاکدامنی می‌شود، می‌گویند: "کاش به اندازه‌ای که برای حجاب غیرت داشتید برای فقر هم داشتید". اگر گفته شود فضائل اهل بیت علیهم السلام چنین و چنان بوده است، می‌گویند: "به جای رفتن به قهقرا به فکر شکم مردم باشید!" اگر هزینه‌ای برای مجالس اهل بیت و سفر زیارتی و مشاهد مشرفه شود، دهان می‌گشایند: این همه پول را چرا حرام می‌کنید؟! اندکی هم به فکر فقرا باشید. 🔹 مسلما و قطعا با منطق چندش آور این عده آشنا هستید! سخن از هر امری و تصمیم بر هر فعل دینی و اخلاقی که بشود نق می‌زنند که به فقرا برسید. اگر حوصله کنید توضیح می‌دهم که چرا این منطق از غیرانسانی‌ترین منطق هاست. البته شناخت اولویت‌ها قطعا جزء عقلانیت است و نباید در زمانی که شکم، گرسنه است سخن از معالی اخلاق به میان آورد اما.. 🔸 اما اولا گاهی برخی از همین مسائل، زندگی‌های سخت را آسان می‌کند و معنای زندگی و هدف زندگی ترسیم کرده و به اشخاصی که گرفتارند انگیزه خروج از موقعیت نامطلوب می‌دهد. در شعب ابی طالب چه اتفاقی افتاد؟ چرا مسلمین وضعیت سخت و طاقت فرسای شعب را تحمل کردند؟ یقینا نگاه‌های صحیح ما و احساس در مسیر حق بودن تحمل رنج‌ها را آسان می‌کند‌. انسان، اسب و قاطر و الاغ نیست که یا به فکر خوردن باشد یا کاملا تهی گردد. 🔹 ثانیا گاهی توجه به امور دیگر به سبب انگیزه بخشی نیست، بلکه برای آن است که حتی در جامعه‌ای مستمند اخلاق حاکم باشد که اگر نباشد مثل گرگ یگدیگر را پاره می‌کنند. پس کسانی که تنها نیاز را شکم می‌بینند و فقط از شما انتظار حل مشکل معیشت دارند در واقع به جامعه‌ای دعوت می‌کنند که همه در کثافات اخلاقی‌اش غوطه‌ورند. 🔸 ثالثا گاهی نیز امور غیر اقتصادی راه‌حل‌های مستقیم یا غیر مستقیم مشکلات معیشتی‌اند، یعنی ممکن است مشکلات ما ناشی از فرهنگ‌های غلط، رفتارهای غلط، انتظارهای بیجا و ذهنیت‌های ناصحیح باشد. پس نباید همواره از شکم گفت و به شکم دعوت کرد. و چقدر تهوع آور است صدای کسانی که به محض گفتن اندک معرفتی و مساله‌ای از معارف دین و اخلاق و انسان کامل، بلافاصله دعوت به کمک به فقیر می‌کنند. اولین فقیری که باید کمک شود ذهن مستمند و مستضعف خود اوست که بد گرفتار شده است.
◽️به بهانه حمله شیرین یمنی‌ها به امارات! 🔰 بین مقایسه‌هایی که بین شرایط زندگی در ایران و غیر ایران می‌شود از جمله مواردی که خیلی ناراحت کننده است و به نظر حقیر حاکی از ضعف تفکر است مقایسه با امارات متحده عربی است. چند نکته را خوب است مرور کنیم: ۱. نکته نخست این که بر خلاف پندار القا شده مجازی، امارات و خصوصا شهر دبی خیلی پیش از انقلاب به سرعت برق توسعه پیدا کرد و این که زمان ماشین سواری ما آنها شترسوار بودند قصه و افسانه‌ای بیش نیست. دبی از ابتدای قرن بیستم به دلیل موقعیت جغرافیایی توسعه برق آسایی داشت و در ۱۹۶۶ با کشف نفت رونق عجیبی پیدا کرد به گونه‌ای که در زمانی کوتاه ۳۰۰ درصد رشد جمعیت پیدا کرد. ۲. نکته مهم دیگر در رشد سریع اقتصادی امارات، جمعیت اندک و ثروت سرشار این کشور است. جمعیت این کشور کمتر از یک هشتم ایران است و فقط از محل درآمدهای نفتی‌اش بیش از ایران درآمد دارد. یکی از موانع رفع فقر جمعیت زیاد است، کافی است به عربستان سعودی و حتی کشور آمریکا که ثروتمندترین کشور دنیاست نظری بیفکنید. ۳. نکته دیگری که سبب رشد سریع می‌شود نظام شاهنشاهی است؛ در نظام جمهوری قدرت توزیع می‌شود، توزیع قدرت سبب می‌شود اجرای قانون اساسی زمان بیشتری ببرد. در نظام دیکتاتور کسی جرات مخالفت ندارد و این بر خلاف نظامی است که در آن مجلس باید تصویب کند و شورای نگهبان تایید کند و رئیس جمهور ابلاغ کند و حال آیا وزارت‌خانه و استاندار و فرماندار و ... میل‌شان می‌کشد که اجرا کنند یا خیر... یادتان بیاید که رهبر انقلاب زمانی فرمودند مسئولان ارشد نظام مساله تکثیر نسل را جدی گرفته‌اند ولی مدیران میانی اجرا نمی‌کنند!! ۴. مساله دیگر حساس است و امیدوارم سوء برداشت نشود. در امارات حدود یک سوم جمعیت بومی است و سایرین ایرانی و مصری و ترک و هندی و ...اند همین سبب شده که نظام سیاسی امارات اپوزیسیون قابل توجه نداشته باشد. (بیشتر توضیح ندهم...) ۵. حتما می‌دانید بخش قابل توجهی از درآمد امارات از گردشگری است و برای ایجاد محیط مناسب گردشگری قواعد اخلاقی و هنجارهای دینی را لگدمال کرده‌اند. چیزی که طبعا در کشور ما امکان اجرایی ندارد. لجن‌مال کردن اخلاق و دیانت یک کشور  به قیمت پولدار شدن می‌ارزد یا نمی‌ارزد؟!!
چهل حدیث، ج نهم.mp3
3.96M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه نهم، حدیث اول، چهارشنبه ۲۹ دی ◽️ مبارزه با نفس در مرتبه ملکوتی نفس ◽️ جهنم اعمال، جهنم صفات و جهنم عقائد ◽️ چرا گاهی علی‌رغم آن که گناه نمی‌کنیم ولی رشد هم نمی‌کنیم؟ @elmetawhid
اگر به این ویژگی انسان‌ها دقت نکنیم همواره باید منتظر تداوم استعمار و استحمار باشیم... آن ویژگی این است که وقتی منافع خود را در خطر می‌بینند به هر صدایی که احتمال دهند وفق منفعت‌طلبی‌شان است اعتماد می‌کنند... فاطمه زهرا سلام الله علیها به مردم مدینه فرمود: "أيها الناس! المسرعة إلي قيل الباطل، المغضية علی فعل القبيح الخاسر" ای مردمی که به سرعت سخن باطل را می‌پذیرید و بر کار زشت تباه کننده چشم می‌پوشید... مردمی که منفعت‌شان غصب فدک بود به خبر خلیفه اول که گفته بود از پیامبر شنیده‌ام پیامبران چیزی به ارث نمی‌گذارند اعتماد کردند چون منفعت خویش را در پذیرفتن این قیل باطل می‌دیدند. پذیرش اخبار رسانه‌های باطل باهویت یا رسانه‌های زرد بی‌هویت همیشه منشأش بی‌اعتمادی به رسانه جمهوری اسلامی نیست، بلکه اغلب از سر منفعت طلبی است. استحمار مقدمه استعمار است(فاستخف قومه فاطاعوه).
چهل حدیث، جلسه ۱۰.mp3
3.83M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه دهم، حدیث اول، چهارشنبه ۶ بهمن ◽️ قوای واهمه، غضبیه و شهویه چیستند؟ ◽️ چگونه کمال طلبی هر یک از این قوا انسان را به گناه می‌کشاند؟ ◽️ مساله پیچیده در مبارزه با نفس در مرتبه ملکوت نفس: گاهی ممکن است سالها همه اعمال خوب ما جلوه غضب یا شهوت باشد.. @elmetawhid
چهل حدیث، ج ۱۱، ۴ اسفند.mp3
3.64M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه یازدهم، حدیث اول، چهارشنبه ۴ اسفند ◽️ مروری بر مقام دوم مبارزه با نفس ◽️ حاکمیت و محکومیت عقل بر قوای حیوانی ◽️ حالات سه گانه انسان در این مرتبه: ۱. هم رتبه با حیوان (کالانعام) ۲. پست‌تر از حیوان (بل هم اضل) ۳. برتر از حیوان ◽️ تحلیلی بر چگونگی ارزشمند ساختن افعال قوای حیوانی @elmetawhid