eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1هزار دنبال‌کننده
600 عکس
204 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ جلادان آبان ۱۴۰۱! آبان ۱۴۰۱؛ اوج اعتراضات پاییز گذشته و زمانی بود که نیروهای نظامی کشور نقشه اول دشمن را از بین برده بودند، دشمن می‌خواست با مشغول کردن دستگاه امنیتی کشور به اغتشاشات از دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان تجزیه طلبی و جنگ داخلی را کلید بزند. چه اتفاقی افتاد که ناکام ماندند؟ فعلا بماند.. اما با مشاهده این وضعیت اتاق عملیات دشمن در اربیل به نیروهای تعلیم دیده‌اش دستور داد از کشور خارج شوند ولی پیش از خروج دست کم یک یا دو نفر را به قتل برسانند و سپس متواری گردند. اتفاقات تلخ و خبرهای جانکاه را در همین ماه می‌‌شنیدیم؛ آرمان علی وردی و سید روح الله عجمیان، حادثه شاهچراغ، حادثه ایذه و خانه اصفهان. گاهی دندان خشم به هم می‌ساییدیم که این چه وضع امنیت کشور است و عهد می‌کردیم که انتقام خون این شهیدان را خواهیم گرفت. دست نیروهای امنیتی درد نکند که اغلب این جانیان را گرفتار کردند و برخی را هم خارج از کشور به هلاکت رساندند. اکنون زمان انتقام از این عناصر تعلیم دیده (و نه جوانان صرفا معترض هیجان زده که شده) سلبریتی فاقد عقلانیت را جلو انداخته‌اند که با تحریک مردم عادی هم هزینه دیگری برای کشور درست کنند و هم به نیروهای آینده خود روحیه بدهند. و البته باز هم‌ ما به خاطر انفعال رسانه‌ای باید بنشینیم که جای جلاد و شهید را عوض کنند!! سکوت روا نیست!
◽️ حکمت و غربت! (به مناسبت اول خرداد بزرگداشت حکیم ملاصدرای شیرازی رضوان الله علیه) ۱. آیت الله جوادی آملی می‌فرمودند یکی از اندیشمندان هندی به من می‌گفت ای کاش ما هم اشخاصی مثل سقراط داشتیم که برای حقیقت جان خود را فدا می‌کردند و امروز این وضعیت گاو پرستی و ده جور کثافتِ دیگر پرستی را در هند شاهد نمی‌بودیم!! 🍂🍂🍂 ۲. این فداکاری اختصاصی به سقراط ندارد؛ ابن‌سینا، منصور حلاج، سهروردی، ملاصدرا و ده‌ها متفکر دیگر مسلمان آزار قشریون از اهل دیانت را تحمل کردند که اندیشه متعالی توحید و فکر و معرفت دینی سطح معقول و قابل ارائه‌ای پیدا کند. 🍂🍂🍂 ۳. اگر شیخ طوسی، محقق حلی، شیخ اعظم و صدها فقیه پرافتخار دیگر توانسته‌اند فقه شیعه را بالنده کنند بدانند یا ندانند زیر سایه ابن‌سینا، خواجه نصیر و ملاصدرا توانسته‌اند اصل ایمان و توحید را ببینید. 🍂🍂🍂 ۴. بزرگان فلسفه و کلام به مثابه مرزبانانی هستند که مانع از هجوم ملحدین به فضای فرهنگ و تمدن اسلامی می‌شوند. طرفه این که علی‌رغم جان‌فشانی‌های شدید هم از دشمن ملحد آزار می‌دیدند و هم از خودی‌های سطحی‌نگر که قشر دین را می‌پرستند. 🍂🍂🍂 ۵. شنیدم وقتی آیت الله بروجردی به سبب فشار این سطحی‌نگرها از علامه عالی‌مقام طباطبایی خواست درس فلسفه‌اش را تعطیل کند علامه محاجه‌های زیادی کرد. از جمله آنها این بود که تعداد زیادی از کتب مارکسیستی را جلوی آیت الله گذاشت و فرمود من درس را تعطیل می‌کنم، شما از این مدعیان بخواهید مانع از نفوذ این خروارها در فکر و فرهنگ فرزندان شیعه شوند. گویا آیت الله با این محاجه کوتاه آمده بود. 🍂🍂🍂 ۶. حق ابن‌سینا، فارابی و ملاصدرا بر این فرهنگ و تمدن اگر بیشتر از حق شیخ الطائفه، شیخ اعظم و محقق اول و ثانی نباشد کمتر نیست. اگر این مدعیان درشت‌گو که چماق لعن و تکفیر بزرگان توحید از دهان ناپاکشان نمی‌افتد را فقط ساعتی در برخی مراکز علمی کشور با اندیشه‌های الحادی تنها بگذارید آن وقت عیار این تهی‌گویی‌هایشان معلوم می‌گردد. بلدند مرتب بگویند: امام صادق علیه السلام فلان استدلال را در اثبات خداوند فرمودند و بعد در جمع خودشان به به و چه چه کنند که عجب فرمایش ذی‌قیمتی! و تا ساعتی به تمجید بپردازند. اگر مرد هستید بروید این تقریرهای ضعیف‌تان از روایات را جلوی شاگردان داوکینز و هاوکینگ و دنیل دنت بگویید تا با دو حرکت سنگ روی یخ‌تان کنند. پشت درهای بسته نشسته‌اید و دیگران را به ضعف فکر متهم می‌کنید و برای قهرمانی خودتان غش و ضعف می‌روید؟!! شاگرد حقیقی جعفر بن محمد علیه‌السلام، ملاصدرا و علامه طباطبایی هستند که دلالت‌های دقیق را می‌فهمند و بر رموز کلام آگاه‌اند. 🍂🍂🍂 ۷. هنوز هم در حوزه علمیه، مراکز فلسفی مهجور و متهم و رنگ و رو رفته‌اند، دست و پای طلاب طالب فلسفه را با ده‌ها قید و بند می‌بندند و انتظار معجزه هم از این بی‌نواهای مظلوم دارند. یکی از مراکز فلسفی حوزه به خاطر نداشتن ۳۰ میلیون تومان برای یک سال در شرف تعطیلی است!! خنده دار نیست؟! ۳۰ میلیون تومان حقوق ماهانه برخی اساتید دانشگاه است. طلبه هم باید فقر را بچشد هم فحش نادانی مسئولین حوزه را نوش جان کند. هنیئا لکم! 🍂🍂🍂 ۸. بر روح پاک و بلند ملاصدرای شیرازی درود می‌فرستیم و از خداوند می‌خواهیم ما را در این کاروان حق‌پرستی و حق‌نمایی مصرف کننده محض قرار ندهد و توفیق دهد سهمی در دفاع و تبیین از حقیقت داشته باشیم. و خداوند حضرت روح الله را غریق رحمت کند که ابهت علمی و معنوی‌اش فضایی برای تنفس فلاسفه و عرفا گشوده و خدا می‌داند اگر این نعمت قدر دانسته نشود چه عاقبت وخیمی در انتظار اعتقادات مردم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️وای به روزی که مسلح شویم! این شعار در طول اغتشاشات زیاد شنیده می‌شد، روی دیوار مجتمع ساختمانی ما هم این شعار را نوشته بودند و من مدام به این فکر می‌کردم که جوانانی که این شعار را تکرار می‌کنند مگر همه‌شان تروریست و جنگ‌طلب‌اند که دوست دارند مسلح شوند؟ مسلما خیر! پس چرا دوست دارند مسلح شوند؟ سوال اساسی‌تر: آیا اگر مسلح شوید مساله‌ای که دنبالش هستید را می‌یابید؟ برای سوال اول دو پاسخ به ذهنم آمد: اول همان "اهلی نبودن" که در داستان شازده کوچولو و روباه گفته شد. دوم خیال ورم کرده از نفهمیدن نتایج یک کار. قوه خیال اصولا بی‌تربیت است اما فیلم و بازی‌های رایانه‌ای کاری کرده که بی‌تربیتی قوه خیال سر از بی‌خاصیتی آن در آورد. باز آن خیال بی‌تربیت چیزی بود که می‌توانست مثل طفل گریز پای تصویر و تجسیمی از عواقب یک کار خوب یا بد را جلوی چشم بگذارد. اما فیلم‌ها و بازی‌ها قوه خیال این نسل را ذبح کرده و نمی‌تواند درک کند یعنی چه اگر جنگ داخلی شود!! اما سوال دوم: آیا فکر کرده‌اند اگر مسلح شوند طرف مقابل بیکار می‌نشیند؟ از سلاح می‌ترسد؟ تجربه جنگی‌اش کمتر از شماست؟ انگیزه جنگی کمتری دارد؟ انگیزه دفاعش کمتر است؟ شهادت طلبی‌اش بی‌رمق‌تر است؟ تعداد و عده و عُده‌شان کمتر است؟ چی فکر کرده‌اند پیش خودشان؟ اصلا فرض کنیم شما مخالفین‌تان را قلع و قمع کردید! فکر می‌کنید آمریکا حکومت ایران را دو دستی به نشانه احترام تقدیم شما می‌کند که دو لپی آن را میل کنید؟! چرا این قدر خام و نپخته‌اید؟!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنوندگان عزیز! توجه فرمایید! خرمشهر، شهر خون، آزاد شد! یاد و خاطره شهدای عزیز آزاد سازی را گرامی می‌داریم. هنیئا لکم! طِبتُم والله و طابتِ الارض التی فیها دفنتم.. خداوندا ما را به قافله شهدا برسان!
چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۵.mp3
2.67M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه پانزدهم، حدیث سوم، چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ◽️ ذکر روایاتی در مذمت تکبر ◽️ تفاوت‌های عذاب اخروی با عذاب دنیا: ۱. تفاوت در سطح ادراک ۲. تفاوت در محل قابل ۳. تفاوت در نزدیک و دور بودن به مرکز ادراک ۴. تفاوت در درجات حرارت و عذاب ۵. تفاوت در مجاورت یا عینیت با عذاب @elmetawhid
مغالطات، ج ۱۰.mp3
1.51M
🔰 مغالطات بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان ⭕️ جلسه دهم فصل اول؛ تبیین‌های مغالطی (۹) مغالطه نقل قول ناقص ◽️ تعریف مغالطه فوق ◽️ آیا خلاصه‌ها هم نقل قول ناقص‌اند؟ ◽️ چه چیز‌هایی هستند که اگر نقل نشوند معنا تغییر می‌یابد؟ @elmetawhid
فکر می‌کنید این تیتر کدام حالت مغالطه نقل قول ناقص است؟
این یکی چطور؟
این رو هم ببینید! فکر می‌کنید چه چیزی نقل نشده که معنا به گونه‌ای دیگر درآمده؟
◽️ چرایی اعراض از حوزه در خبرها آمده که امسال ورودی حوزه علمیه با کاهش شدید مواجه شده که نگرانی‌هایی را برانگیخته است. این وسط هم البته شیاطین مشغول ماهی گرفتن از آبی هستند که خود گل آلودش کرده‌اند. "تنفر از روحانیت"، "تنفر از دین"، "شکست حوزه‌های علمیه" و تفسیرهای مغشوش دیگر. این را نگفتم که بگویم آسیبی وجود ندارد، خیر! مثل بقیه مشکلات کشور، زخمی هست که مگس‌های داخلی و خارجی عفونی‌تر و چرکین‌ترش می‌کنند. مثلا کاهش رشد جمعیت یا مشکلات معیشتی شدید طلاب که قابل باور برای خیلی‌ها نیست از عوامل این قضیه هست ولی من معتقدم اگر طلاب احساس مفیدیت کنند سختی‌های زندگی هم برای آنها شیرین خواهد شد. 🍂🍂🍂 🔻شخصا فکر می‌کنم مهم‌ترین عاملی که می‌تواند سبب این امر شود این است طلاب نماینده و نماد "علم و اخلاق" نباشند. اصلی‌ترین خصوصیت یک طلبه عالمیت و متخلق بودن اوست و اگر جامعه از این ذهنیت فاصله بگیرد نتیجه‌ای جز وضع موجود یعنی فاصله گرفتن از روحانیت نخواهد داشت.🔺 🍂🍂🍂🍂 اما چه عواملی موجب می‌شود که عموم مردم یک طلبه را می‌ببینند یاد "علم و اخلاق" نیفتند؟ ۱) تصور می‌کنم جزء این عوامل ورود بیش از اندازه طلاب به سیاست است. سیاست می‌تواند امر مقدسی باشد اما خرج کردن طلبه‌ها برای جناح‌های سیاسی، اختصاص منبرها به مباحث نازل سیاسی، غیرتی شدن و رگ‌ گردنی شدن برای شخصیت‌های سیاسی و امثال این ورودهای نادرست برخی طلاب را از یک "موضع عالمانه" داشتن فاصله داده است. 🍂🍂🍂 ۲) ضعف تحلیل‌های منطقی در ساختار کلامی و نوشتاری بعضی حوزویان نیز از عوامل مهم است. عامل اصلی این مساله نیز رویگردانی کلیت حوزه از علومی مثل فلسفه، منطق و عرفان است. این که فرموده است "ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا" معنایش این نیست که برویم روایات مبارکات را همین طور به مخاطب عرضه کنیم؛ باید مخاطب بفهمد حُسن کلام اهل بیت علیهم السلام چیست؟ و چرا بر نظریه‌های رقیب کنونی برتری دارد؟ 🍂🍂🍂 ۳) ضعف معلومات علوم انسانی مثل تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی نیز از جمله مصائب حوزه است. با توجه به این که معارف دینی تماس بسیاری با این علوم دارد و از سوی دیگر علوم مزبور رشد بسیار زیادی در دوران معاصر دارد، اگر بخواهیم ورود عالمانه به هر موضوعی داشته باشیم باید بدانیم این علوم چه مطالب و مباحثی را ارائه کرده‌اند. شهید مطهری، رهبر انقلاب، آیت الله مصباح، مرحوم آقای فلسفی، شهید بهشتی را اگر ملاحظه کنید مقصود بنده را متوجه می‌شوید. 🍂🍂🍂 ۴) تکیه نادرست بر بخش‌های تعبدی دین. البته بنیاد دین تعبد است اما بخشی از معارف دین مثل بعضی معجزات و کرامات را اصلا نباید بر منابر فریاد زد، بعضی را باید در مجالس خصوصی گفت، و بعضی دیگر را همراه با تحلیل باید ارائه کرد. مثلا این که بادمجان اولین گیاهی بوده که به ولایت امیرالمومنین علیه السلام اقرار کرده است چه چیزی را حل می‌کند؟ اینها مربوط به بعد علمی طلاب بود. بخش اخلاقی را عمدا مسکوت می‌گذارم...
از کجا بفهمم‌ به کسی وابسته شدم؟ روباه جواب داد: وقتی هست حضورش را حس نمی‌کنی! تعریف زیبایی است برای وابستگی. وابستگی یعنی آن قدر با او یکی شده‌ای که دوئیتی حس نمی‌کنی! وابستگی ما به خداوند همین طور است. ای کاش میشد انسان‌ها لحظه‌ای بدون خدا باقی می‌ماندند که حضورش را حس کنند.
بیت الغزل معرفت، ج ۶.mp3
978.9K
🔰 بیت الغزل معرفت (۶) راهی به سوی خداشناسی عرفانی 🔸شرح غزل نخست 🔹بیت سوم: "مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم، جرس فریاد می‌دارد که بر بندید محملها!" ◽️ معنای ظاهری بیت ◽️ منزل جانان و جرس کنایه از چیست؟ ◽️ دنیای ناگزیر! @elmetawhid
🍂🍂🍂🍂🍂 ◽️ چند ملاحظه: اگر اکنون با طالبان وارد نزاع بشویم تفاوت‌ش با قبل این است که آن موقع دخالت در امور کشور دیگری بود که هیچ یک از طرفین جریان حاکم و رسمی نبودند. اما الان طالبان به عنوان مخاصم به کشور ما حمله کرده است. هذا اولا ثانیا هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر احمد مسعود غربگرا سر کار می‌آمد چیزی بدتر از الهام علیف یا مثل او نمیشد و موی دماغ نمی‌گشت. ثالثا اگر خیلی راغب به از بین بردن طالبان هستید به شما بشارت می‌دهیم که انتظارها به پایان رسید؛ احتمالا تنه به تنه طالبان می‌زنیم و احتیاج شدیدی به نیروهایی که جان فدای وطن باشند داریم. مجهز بشوید که وطن سخت به شما نیازمند است(((:
چهل حدیث، سال دوم، ج ۱۶.mp3
3.92M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه شانزدهم، حدیث چهارم، چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ◽️ عمومی‌ترین منشا تکبر کم ظرفیتی است ◽️ علاج تکبر ⭕️ اتمام حدیث چهارم @elmetawhid
◽️ بررسی رفتارهای بیت امام راحل و موسسه متبوع آن ۱. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی کار پسندیده‌ای در انتشار منظم و با سلیقه آثار ارزشمند حضرت امام انجام داده است و از این جهت قابل تقدیر است. کتب فقهی، فلسفی و عرفانی حضرت امام اعلی الله مقامه با تحقیق‌های مناسب و کارهای فنی و البته ظاهر جذاب به طبع می‌رسد و از این جهت از موسسه صدرا که آثار استاد مطهری را منتشر می‌کند بهتر است. ۲. موضع سیاسی اعضای بیت و موسسه احتیاج به تحلیل فراوان دارد اما نقدهای واضحی به برخی رفتارها وارد است. شاید باور آن سخت باشد که امام‌ خمینی انقلابی‌ترین شخصیت قرن بیستم که خار چشم استکبار جهانی و صاحب تئوری "جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم" بوده است چنان توسط خانواده‌اش تفسیر شده گویی پیرمردی بوده که تنها دلمشغولی‌اش دخالت نکردن سپاه در سیاست و حمایت از یک نخست وزیر چپ‌گرا و دردسرساز بوده است. خیلی شیک و مجلسی مواضع تند و انقلابی به حق حضرت امام را سانسور کرده و از آن سو جایی که امام راحل در باب ولایت فقیه به آیت الله خامنه‌ای تذکری داده است برجسته می‌شود و اصلا کاری ندارند که محتوای تذکر به نفع جناح سیاسی و بازی‌های‌شان نیست. ۳. یکی از رفتارهایی که من را خیلی عصبانی می‌کند سکوت معنادارشان درباره تصمیم‌های فوق العاده انقلابی امام مثل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر و نیز اعدام منافقین در سال ۶۷ است. وقتی سال ۹۶ آن شیخ بی‌آبرو علیه این اعدام‌ها موضع‌ گرفت چرا با صدای بلند علیه او فریاد نزدید؟ چرا از تصمیم امام حمایت نکردید؟ چقدر مواضع سیاست‌زده‌تان مهم است که امام را هم سانسور می‌کنید؟! چرا اعلام مواضع سیاسی شما معمولا علیه جبهه انقلاب است؟ چرا دشمن از وجود شما غیض نمی‌کند؟ ۴. یکی دیگر از انتقادهای مهم، تبدیل مرقد مطهر امام به یک منطقه متروکه است، مرقد امام راحل می‌توانست پاتوق جوانان انقلابی باشد، هر هفته دعای کمیل و ندبه و سخنرانی‌های انقلابی در آنجا ایراد شود. رفت‌ و آمد فراوان بچه‌های انقلابی سبب رونق روح انقلاب در این مکان می‌شد که مع الاسف به خاطر تنگ نظری و سیاسی‌بازی حضرات به مکان بی رمقی تبدیل شده است. ۵. نشست و برخاست بیت امام با اشخاصی که کدهای فراوانی از همکاری آنها با دشمن اسلام و انقلاب هست نیز از انتقاد‌های دیگر است. بگذریم که دردنامه بزرگی است. همین قدر بگویم که اگر کسی مستقیما با آثار امام راحل ارتباط بگیرد، امام را چیزی دیگری می‌یابد غیر از این پیرمردی که بیت ایشان تحویل ملت می‌دهد.
مثلا این راهکار معروف برای کنترل قوه خیال را علامه طباطبایی در رساله الولایه بیان فرموده است: در مکان‏ خلوتى‏ که هیچ مشغولى‏ آور و بازدارنده‏ اى همچون نور، صدا، اثاث و مانند آن نباشد مى‏ نشینى، به طورى که به هیچ کارى مشغول نباشى و هیچ کارى از تو صورت نگیرد و چشم‏هایت را بسته نگه مى‏ دارى. سپس صورتى را مثلا صورت «ا»(= الف) در خیال مجسم ساخته تمام توجهت را روى آن متمرکز مى‏ سازى، و مى‏ کوشى که هیچ صورت دیگرى را به ذهنت وارد نسازى و تنها به همان صورت «ا» توجه داشته باشى. 👈در آغاز امر مى‏ بینى که صورت‏هاى خیالى و وهمى دیگرى مزاحم ذهنت شده آن را تاریک و مشوش مى‏ سازند؛ صورت‏هایى که بسیارى از آنها قابل تشخیص از یکدیگر نیستند، صورت‏هایى که مربوط به افکار روزانه و شبانه و خواسته‏ ها و هدف‏هاى تو است که مثلا پس از یک ساعت دیگر تو در فلان جا و با فلان شخص دیدار کرده یا مشغول به انجام فلان کار خواهى بود. این در حالى است که تو در خیال خود تنها به صورت «ا» نظر دارى و متوجه آن هستى و این تشویش فکر و بى‏ نظمى ذهنى تا مدتى دوام خواهد داشت و با تو خواهد بود. سپس اگر چند روزى کوشش را در خالى ساختن ذهن از صورت‏هاى مزاحم و غیر مورد نظر ادامه بدهى، خواهى دید که پس از مدتى خواطر و اوهام رو به کاهش گذاشته و رفته رفته کم مى‏ شود و قوه خیال نورانیتى به دست مى‏ آورد، به طورى که هرچه را که به قلبت خطور مى‏ کند چنان روشن و صاف است که گویى دارى آن را با چشم حسّى مى‏ بینى. سپس همین‏طور روز به روز این خواطر کاهش یافته و تا آنجا پیش مى‏رود که متوجه مى‏ شوى هیچ صورت دیگرى جز همان صورت «ا» در ذهنت پدیدار نمى‏ گردد. 1⃣ به همه کسانی که از ضعف حافظه و تمر‌کز رنج می‌برند این تمرین توصیه می‌شود. 2⃣ بهترین زمان برای این تمرین قبل از اذان صبح است. 3⃣ بیش از ۵ دقیقه این تمرین را انجام ندهید.
السلام علیک یا روح الله خداوند را سپاس که در عصر غیبت دین‌مان را از فقهای پیشرو و فیلسوفان آگاه و عارفان بالله گرفتیم.. اگر مثل برخی به دنبال علمای اخباری یا فقهای متحجر می‌رفتیم قطعا امروز چیزی به نام دین اسلام و مذهب تشیع در این جغرافیا وجود نداشت جز یک جمع منزوی منفور مطرود. و اگر تابع فیلسوفان غرب‌زده بودیم ذیل تاریخ غرب، دنباله رو اروپایی‌هایی بودیم که هیچ‌گاه ما را در عداد انسان‌ حساب نکردند. الحمد لله رب العالمین ناگفته نماند! این که رهبری انقلاب ما را یک حکیم متاله هدایت کرده جای سپاس فراوان دارد، اگر در پی بی‌خردان شهوت‌زده موسوم به سلبریتی می‌رفتیم چه خاکی بر سرمان می‌کردیم؟! اینها شکر و سپاس دارد.
مغالطات، ج ۱۱.mp3
1.45M
🔰 مغالطات بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان ⭕️ جلسه یازدهم فصل اول؛ تبیین‌های مغالطی (۱۰) مغالطات آماری یکم) مغالطه "متوسط" ◽️ چگونه با ترفندهای آماری، اوضاع را بهتر یا بدتر از واقعیت نشان می‌دهند؟ ◽️ مفهوم "متوسط" چگونه می‌تواند سبب فریب شود؟ ◽️ تفاوت "میانگین"، "میانه" و "نما" در چیست؟ @elmetawhid
یادتان هست شهید حسن طهرانی مقدم چه گفته بود: "فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکانات‌شان کار می‌کنند" و این آقا چقدر مراعات نظیر است با "ضعیف"! وزن و معنا و مصداق!! بی‌جهت نیست که با بعضی‌ها به صلاح نمی‌رسیم: قهرمان‌هایمان فرق می‌کنند!
بسم الله الرحمن الرحیم ◽️ تکنیک‌های اقناع موثر دیروز توفیقی بود در جلسه ای خدمت جناب آقای دکتر عباس موزون بودیم و ایشان موضوع راه های موثر اقناع در برنامه های تلویزیونی را بیان کردند. چون این تکنیک ها با روش های شیطانی که در بعضی رسانه ها اعمال می شود متفاوت بود به نظرم آمد که آن را منتشر کنم. البته علی رغم این که دو ساعت و نیم در جلسه نشسته بودم بحث ایشان برای بنده ناتمام ماند چون به ضرورت دیگری بایست مجلس را ترک می کردم. 🔹مقدمه‌ای ضروری برای بحث: "پیام" چیزی است که بناست به ذهن مخاطب برسد و او را قانع کند انگاره هایی که در ذهنش درباره این موضوع انباشته درست نیست و شواهد من را بپذیرد. هر چیزی که مانع رسیدن پیام من به مخاطب شود یک «نویز، پارازیت، مانع» است و تا برطرف نشود مخاطب مجاب نخواهد شد. 🔰 اما تکنیک ها: اول) مخاطب بایست خیرخواهی متکلم را دریافت کند، اگر مخاطب احساس کند متکلم از ارسال این پیام به دنبال هدف دیگری است مثل این که جناح سیاسی‌اش را تقویت کند یا این که فالوئر جذب کند و یا تلقی هر منفعت شخصی یا گروهی دیگر یک «نویز» است و مانع اقناع خواهد شد. دوم) صداقت تک تک اجزاء پیام بایست شکسته شود و معلوم شود صداقت در هر کدام از این اجزاء چگونه می شود منتقل گردد. صداقت در لحن، در کلمات، در صدا، در نور پردازی، در دکور و خلاصه در همه چیز. مثال: اگر مجری یک برنامه با کت و شلوار کنار موج های ساحل برای اجرای برنامه برود یک نوع بی صداقتی به خرج داده است، چون مخاطب (خودآگاه یا ناخودآگاه می داند که با این لباس کنار ساحل نمی روند) به طور کلی در ارسال پیام، تصنعی بودن را باید کنار گذاشت؛ «خودت باش!» نکته: این تکنیک همراه با تکنیک هشتم باید ملاحظه گردد. سوم) نه سفید نه سیاه نه خاکستری! پیام شما اگر مصرّانه یک موضوع را سفیدِ سفید یا سیاهِ سیاه نشان دهد مخاطب را بیزار می کند. اگر شما برای دفاع از یک موضوع چنان اصرار کنید که این موضوع هیچ نقطه ضعفی ندارد طبیعتا مخاطب آن را نمی پذیرد. مثال: من تصور می کنم درباره امکانات دفاعی جمهوری اسلامی ما چنین برخوردی داریم، چنین تصویر سازی شده است که ما دارای قدرت بی نظیری هستیم و خصم ما یک موجود بی دست و پاست که به هنگام نبرد منتظر توسری خوردن از ما خواهد بود. واقع بینانه اش این است که دشمن ما قوی است، آسیب های جدی می تواند به ما بزند اما نقاط ضعف فراوانی هم دارد که توسط ما شناسایی شده و چنین نیست که اگر بزند می تواند فرار کند، خیر! باید هزینه اش را هم بدهد. چهارم) صراحت در هر پیامی بایست دست کم یک جمله وجود داشته باشد که مقصود شما را بدون هیچ مجامله‌ای صریحا بیان کند. البته صریح خالص بودن هم خوب نیست اما این گونه هم نباشد که پیام اصلی با کلمات واضح و روشن گفته نشود. پنجم) منفعت پیام برای کیست؟ این مورد با مورد اول قریب الافق اند. آنجا به فرستنده پیام توجه می شد اما اینجا به خود پیام. آنجا غرض فرستنده می توانست یک «نویز» باشد و اینجا اهمیت یا بی‌اهمیتی خود پیام. مثلا شما از یک استاد اخلاق که می دانید هیچ هوای نفسی ندارد بشنوید که به فلان شخص رأی بدهید! با خود می گویید این بنده خدا منفعتی برای خودش ندارد اما رأی دادن به آن شخص هم منفعتی برای ما ندارد. بنابراین بایست روشن شود که مثلا «حجاب» چه منفعتی برای بانوان و آقایان دارد. ششم) پیام باید دو سویه و تعاملی باشد در گام های اول لازم است نظرات مخاطبین و خود مخاطبین در رسانه شما منعکس شوند و این البته گام های ابتدائی است. اما در گام های پیشرفته بایست کاری کرد که مخاطب تعامل با پیام پیدا کند نه با پیام رسان. مخاطب وقتی تعامل با پیام پیدا می‌کند که خود - به اندازه ای که می تواند- مروج آن پیام باشد. به تعبیر دیگر پیام رسان، رسانه را با هنرمندی در اختیار مخاطب قرار دهد تا حرف هایی که می خواهد از زبان مخاطب بیان شود. مثال: برنامه «نوبت شما» در بی بی سی فارسی چنین کارکردی دارد. هفتم) منشأ مشروع مخاطب برای اقناع نبایست از منابعی که مقبول من هستند شروع کنیم، باید برویم سراغ منابعی که مخاطب می پذیرد و می پسندد. در این موضوع برنامه زندگی پس از زندگی نمونه موفقی است، در این برنامه علاوه بر تجربیات مشاهده گرها، از دانشمندان متخصص بین المللی هم استفاده می شود که برای مخاطب «علم زده» بسیار مناسب است. هشتم) آراستگی و پیراستگی مجری و پیام رسان غیر آراسته در کلام و بیان و پوشش شاید بتواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند اما «اقناع» مسأله دیگری است. پیام رسان باید مودب، متین و رفتار محترمانه ای داشته باشد. مقایسه آقای موزون با بسیاری از مجری های صدا و سیما این نکته را آشکار می کند. .... متاسفانه تا اینجا بیشتر حضور نداشتم.