eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
211 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ جشن یا استغاثه؟ والله می‌دانستم جلوی "سلام فرمانده" را همین اخباری مسلک‌های خشک مغز و هیاتی‌های سکولار قرار می‌دهند، گفتم چیزی نگویم پیش‌داوری نکرده باشم.. اما شد همین که شد! می‌گویند غناست!! جشن گرفتن در شب شهادت رئیس مذهب است!! امام عصر علیه السلام فرمانده نیست!! نام سید علی را چرا کنار نام امام عصر علیه السلام می‌آورید؟! مردم آبادان عزادارند! یا للعجب! نه می‌دانند غنا چیست و نه از سیاست و دین و ولایت فقیه چیزی خبر دارند. خودشان اسمش را گذاشته‌اند جشن و بعد حمله می‌کنند. ما گفتیم استغاثه به امام عصر علیه السلام است ولی با زبان کودکان  که "بیا یارت میشم"...
◽️روان‌کاوی مخالفت‌ها با سلام فرمانده این نوشته به آن دسته‌ای از هم‌وطنان که نظری متفاوت درباره زمان اجرای این سرود دارند ناظر نیست، مقصودم آنهایی هستند که می‌دانند "سلام فرمانده‌"ای ها نه بی توجه به عزای عزیز زهرا هستند و نه در همدلی و همبستگی با مردم آبادان کمتر از دیگران‌اند اما در عین حال موقعیتی مناسب را برای تفرقه افکنی دیده‌اند. آنچه در روان‌کاوی مخالفت با اجرای این سرود به نظر می‌رسد این است که این جماعت همیشه و همواره تبلیغ می‌کنند که عموم مردم طرف حکومت نیستند و در نتیجه قوانین سختگیرانه حکومت مثل حجاب و منع شرب خمر و امثال آن مشروعیتی ندارد. در "ناخودآگاه"شان احساس می‌کنند این اتحاد خلاف حرفی است که شبانه روز تبلیغ و ترویج می‌کنند، طبیعتا بهانه‌های واهی و مضحک را وسیله تخریب اتحاد گرفته‌اند‌. مخلص کلام اینکه مشروعیت قانون جمهوری اسلامی به طرفداری اکثریت است، در حالی که این عده همواره گفته‌اند جمهوری اسلامی طرفداری بین مردم ندارد و بالنتیجه وقایعی مثل تشییع جنازه حاج قاسم و حججی شهید و پویش (حقیقتا پویش) سلام فرمانده را که نشان‌دهنده این اتحاد و همدلی است را بر نمی‌تابند.
◽️ فقط ما می‌فهمیم! 👈برای جمهوری اسلامی بهتر نبود اتحاد به وجود آمده مردم در تشییع جنازه حاج قاسم را با ساقط کردن هواپیمای اوکراینی از بین نبرد؟ منطق بعضی‌ها: جمهوری اسلامی این قدر شعور نداشت که شلیک به یک هواپیمای خارجی تمام آن شکوه و هیبت را از بین می‌برد. 👈 برای جمهوری اسلامی بهتر نبود عبدالباقی را دستگیر کند و عمده تقصیرات را متوجه او کند و خودش جا خالی دهد؟ باز هم همان منطق سست می‌گوید جمهوری اسلامی این همه هزینه می‌دهد و فشارها را تحمل می‌کند که یک شخص معلوم الحال فرار کند!! چرا فکر می‌کنند همه احمق هستند و فقط خودشان می‌فهمند؟! برخی هم می‌گویند فیلمش را گرفته‌ایم در دبی! آخر این شخص فراری که همه عالم و آدم دنبالش هستند صاف می‌آید توی خیابان که فیلمش را بگیری؟!! عبدالباقی گنده‌تر بود یا حسین فریدون یا مهدی هاشمی که بابایش یک موقع همه کاره مملکت بود؟!! احمدی نژاد و حسن روحانی و دیگرانی بودند که هی تهدید کردند اگر فلان بشود همه چیز را می‌گوییم و ... عبدالباقی چه چیز داشت که بگوید و فراری‌اش دادند که نگوید؟ که فلانی رشوه گرفته؟ خب فلانی را هم گرفته‌اند یا خواهند گرفت. که فلان کله گنده نظام با من هم‌دست بوده؟ خب دیوار حاشا بلند است، به سادگی می‌توان انکار کرد و یک لیوان آب هم روش...
◽️ کنترل ذهن در مسیر تقرب به نمره😄 (توصیه های به طلاب، دانشجویان و دانش آموزان برای شب های امتحان) ۱. امتحان های حافظه محور خیال ندارند که جای خودشان را به نسل جدیدی از آزمون ها مثل «ارائه»، «آزمون های کتاب باز» و «آزمون مهارت محور» دهند و این هم احتمالا به سبب همان کهنگی و پیری میانگین سنی مسئولان کشور است که حوصله دردسر جدید را ندارند اما امیدورایم این دولت تکانی به این وضع فسیل شده بدهد. ۲. با این حال چنین نیست که امتحان های حافظه محور مضر باشند بلکه فواید قابل توجهی هم دارند لکن در مقایسه با انواع جدیدی از آزمون، رتبه های پایین جدول را به خود اختصاص می دهند، آزمون حافظه محور سبب تسلط و جمع بندی مناسب از مباحثی می شود که به تدریج و خرد خرد در طول سال فرا گرفته شده است. دانش آموزان، دانشجویان و طلاب اگر شب های امتحانی خوبی بگذرانند خود احساس می کنند که بعد از امتحانات چند پله تسلط پیدا کرده اند. ۳. امتحان حافظه محور را می توان با بازدهی بیشتر ارائه کرد اگر این موارد رعایت گردد: ۳.۱. تلاش شود در ایام امتحانات هر گونه فعالیت غیر امتحانی به حداقل برسد، والدین بدون آن که فشار روانی به دانش آموز خود آورند و طلاب و دانشجویان بدون ایجاد اضطراب بیهوده در این دو سه هفته کارهای غیر درسی مثل تفریحات شبانه، میهمانی، مشاهده مدام فیلم و سریال و امثال آن بکاهند. کمترین ضرر این مشغولیت های متنوع «کاهش قدرت تمرکز» و به تبع «کاهش کارایی حافظه» است. ۳.۲. فضای مجازی ذهن آدمی را می پراکند، ذهن پراکنده توان تحلیل، یادسپاری و ارائه را ندارد. خودتان فضای مجازی را به کمترین میزان ممکن برسانید. ۳.۳. روش های یادسپاری متنوعی کشف شده است که با یک الی دو ساعت وقت گذاشتن می توانید آنها را فرابگیرید، اما این روش که گفته می شود را شیخ بهائی برای حفظ تمرکز در نماز گفته و مشکلی هم ندارد: در یک اتاق ساکت، خاموش و بدون نور، شمعی روشن کرده و به مدت یک دقیقه به آن خیره شوید، سپس چشم ها را بسته و تلاش کنید نیمی از این زمان (۳۰ثانیه) تصویر شمع را در ذهن نگاه دارید. این کار را دو بار در هفته و هر بار در حدود ۶ الی ۷ بار انجام دهید. (بیشتر از این مقدار موجب سردرد شدید می شود). ۳.۴. انجام عبادات به تقویت حافظه و عدم پراکندگی ذهن کمک قابل توجهی می کند، نمازهای اول وقت به جماعت، انجام نماز قضا و نیز گفتن اذکاری مثل صلوات و «لا حول و لا قوۀ الا بالله» ان شاء الله موجب موفقیت خواهد شد. ۳.۵. هر متن آموزشی را سه بار بخوانید: در نوبت اول تلاش کنید تمام چاله چوله های مطلب را صاف کنید، هم زمان به صورت نموداری در کاغذهای جداگانه خلاصه مطلب را پیاده سازی کنید.(احتمالا حدود ۱۳ الی ۱۴ ساعت از شما زمان خواهد گرفت) در نوبت دوم یک بار دیگر از ابتدا تا انتها را به حافظه بسپرید، از تکنیک های به یاد سپاری استفاده کنید. (متوسط زمان این نوبت حدود ۵ الی ۶ ساعت است). نوبت سوم که کمتر از یک ساعت طول می کشد دوباره تمام مطالب را از ابتدا تا انتها مرور کنید. ۴. در میانه امتحانات یک یا دو تفریح خوب و آرام بخش داشته باشید، مثل استخر شنا، فوتبال، زیارت حرم مطهر یا هر چیزی که حلال و متین بوده و سبب تقویت انگیزه می گردد.
◽️ پناهِ دین انقلاب امام عزیز ما اگر نبود باید فاتحه دین‌داری در ایران خوانده میشد. ساده نباشیم! چهارتا مناسک پیرمردهای سنتی با هجوم ماهیت مدرنیته‌ی غربی که محمد رضای ملعون مجری‌اش بود باقی نمی‌ماند و فقط یک تغییر نسل می‌خواست.. می‌شدیم مثل مسیحی‌ترین کشورهایی که در اثر تفکر منحوس مدرن به یک نتیجه واحد رسیدند: "خدا مُرد"! امروز هم تمام دیانت به برکت جمهوری اسلامی باقی است و اگر خدای ناکرده این خیمه فرو بریزد باید تا صدها سال دین را فقط در پستوی خانه‌ها دنبال کرد. انقلاب امام با همه سختی‌ها در پیش است، اگر مرارت‌ها و فریب‌ها و ولع شکم و شهوت و مقایسه‌های کودکانه با ابناء دنیا امان‌مان دهد به نتیجه خواهیم رسید ان شاءالله اگر هم به فقدان صبر و بصر پشتش خالی شود اتفاق جدیدی نیفتاده، مثل خیلی از انقلاب‌های دیگر انبیاء و اولیاء این بار هم سرها بر نی می‌رود و خذی و ذلت نصیب آن کسانی خواهد شد که تنهایش گذاشتند.
◽️تقابل‌های ساخته دست! بعد از جریان متروپل، برخی رسانه‌ها با شیطنت، تقابلی ساختگی و دروغین بین امام جمعه اهواز و سایر ائمه جمعه درست کردند که فقط ایشان به فکر مردم است و سایرین انحصارا در حال حاشیه درست کردن‌اند و استانداردهای دوگانه‌ای در قبال دولت قبل و دولت فعلی دارند! تقطیع و دروغ بستن به امامان جمعه مشهد، اصفهان و کرج کار ثابت رسانه‌های دشمن و بوق‌های داخلی‌شان شده! این عزیزان در دولت قبل (و همیشه) هم صحبت از این می‌کردند که گرانی امتحان خداست و هم در این دولت از گرانی‌ها انتقاد کردند ولی شیطنت رسانه‌ای فقط آن بخشی را که می‌خواهد، تصویر سازی می‌کند و آن دسته از صحبت‌های دیگر ایشان را با خباثت سانسور می‌کند، متاسفانه بعضی از دلسوزان انقلابی هم این دوگانه‌ها را باور کرده‌اند. منکر برخی حاشیه‌ها نیستم ولی این تقابل‌ها ساخته دست رسانه است و ان شاءالله آرزوی ایجاد دو دستگی را به گور خواهند برد.
◽️ همیشه طلبکار! وقتی بانیان وضع موجود نه بازخواست می‌شوند و نه محاکمه این گونه در کمال پررویی نجومی مدعی‌اند شما باعث قطعنامه شده‌اید: اولا پیش از این هم در ۹۹ شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران در همکاری نکردن با آژانس صادر کرد. ثانیا در ۹۷ که نتانیاهو ادعای تورقوز آباد را مطرح کرد آژانس توجهی نکرد، ولی دولت ضعیف و حقیر حسن روحانی می‌خواست مثلا می خواست حسن نیت نشان دهد، اجازه بازرسی از موضوعات فرابرجامی را داد. مقام دیپلمات روس همان موقع گفت اگر این بازی را اسرائیل شروع کند انتها ندارد! و به دولت ایران هشدار داد، دیپلماسی لبخند، چشم غره رفت که به تو ربطی ندارد. اجازه داده شد و اکنون هم بعد از نمایش مسخره رژیم صهیونیستی و ادعای موارد مشکوک قطعنامه ای دیگر صادر شد. ثالثا مگر از جسم و روح برجام چیزی مانده که برخی نگران‌اند؟! مگر دولت ضعیف بایدن توان مقابله با جمهوری‌خواهان داخلی را دارد که بخواهد برجام را احیا کند؟ عجب!! باز هم عدم اراده آمریکایی ها را ما باید پاسخگو باشیم؟!!
◽️ اِرحَم تُرحَم قَالَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ كَانَ لَهُ دَارٌ وَ اِحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُكْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِيَّاهَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلاَئِكَتِي بَخِلَ عَبْدِي عَلَى عَبْدِي بِسُكْنَى اَلدُّنْيَا لاَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ يَسْكُنُ جِنَانِي أَبَداً. امام باقر علیه السلام: هر کس خانه ای داشته باشد و مانع از سکونت مؤمنی شود که به سکونت در آن خانه نیازمند است، خداوند متعال می فرماید: ای ملائکه من! بنده من بر بنده من نسبت به سکونت در خانه دنیا بخل ورزید. به عزّت و جلالم سوگند که هرگز در بهشت من ساکن نخواهد شد». هوای مستاجران را داشته باشیم، حال که به سبب دولت بی کفایت حسن روحانی ۸ سال نهضت خانه‌سازی معطل ماند و تقاضا از عرضه بسیار پیشی گرفته و سبب گران شدن خانه و اجاره شده خودمان به خودمان رحم کنیم. اطمینان داشته باشیم خداوند جبران می‌کند، بی‌رحمی‌های ما مانع رحمت الهی از زمین و آسمان است.
◽️ انفعال نتیجه نداد! زور نزنید قاعده بازی این است که وقتی فرمول یک جناح سیاسی نتیجه نداد با نجابت به کنار بایستد تا روشهای دیگر هم امتحان شوند. ۸ سال یک اندیشه که از پیش پوچ بودن‌ش معلوم بود همه لایه‌های نظام سیاسی را به خودش اختصاص داد، و از همه ظرفیت‌های قانونی و غیر قانونی برای پیش‌برد وعده‌ای که داده بود استفاده کرد. اجازه‌هایی داده شد که هیچ گاه سابقه نداشت، دهان مخالفین را چند باره بستند و هر ارگان و نهادی که خلاف میل‌شان صحبت می‌کرد بودجه‌اش را در حد مرگ کاهش می‌دادند( از صدا و سیما گرفته تا حوزه علمیه) جلوی هر کاری که سبب تقویت جبهه مقاومت شود  گرفته شد؛ از اجرای مانور و آزمایش موشکی گرفته تا تعطیلی هوافضا و ماهواره و ... به اینها هم اکتفا نشد و معیشت مردم و نیز سلامتی مردم به FATF و ... مشروط شد، و این همه نتیجه نداد... چیزی که باقی مانده یک امر بیشتر نیست: این موجودات بی مقدار فکر می‌کنند باید تعطیل کنیم همه ارکان قدرت را، از هسته‌ای و موشک و ماهواره گرفته تا حضور منطقه‌ای و ... را. پس بهتر است دهانتان را ببندید که همه چیز مملکت را بر باد دادید و راه‌تان نتیجه نداد. هر دهانی که امروز باز شود و از قحطی آینده بترساند دهان خود شیطان است که " الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | مثالی زیبا از مدل کار برخی در ⁉️ اگر بشنوید روزی ۱۲ساعت می‌خوابید چه می‌کنید؟!! ⁉️ آیا تفریح و استراحت‌مان، شبیه به شهدا در زمان جنگ است؟! ♨️ تمام جبهه کفر در برابر جبهه ایمان قرار گرفته است. 💢 باور نکردیم که اگر نکنیم، انقلابی باقی نمی‌ماند! ❓روزی چند ساعت مطالعه می‌کنید؟؟ _____________ 🔶 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @soada_ir
◽️ ظرفیت را افزایش دهید! فکر می‌کنم مهمترین انتقاد وارد به دولت جناب آقای رئیسی نه وجود گرانی و تداوم بی‌انضباطی بازار است که البته مشکلات بزرگی است. هم‌چنین عدم موفقیت در مذاکرات که کاملا قابل پیش بینی بود نیز انتقاد نیست بلکه به نظر بنده هم باید برجام بی‌خاصیت را رها کرد. به نظر می‌آید عمده‌ترین انتقاد این است که آقای رئیس جمهور همه ظرفیت‌های رسمی و غیر رسمی کشور را پای کار نیاورده است. جبران عقب‌ماندگی حدود ۱۰ ساله کشور در اغلب زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و تمرکز دولت‌ پیش بر ارتباط با غرب، احتیاج به استفاده از ساز و کارهای فراتر از رسمی دارد. در حالی که دولت حتی از ظرفیت موجود رسمی هم خوب استفاده نمی‌کند و دلیلش هم بقاء همان تفکر پوسیده دوره روحانی در میان مدیران رده متوسط است. خیلی از نگاه‌ها نمی‌تواند عقبه سنگینی اقتصادی امروز را در تراکم تنبلی‌ها و ترک فعل‌های دولت روحانی ببیند لذا آقای رئیسی و همه مجموعه‌اش بایست ظرفیت‌های غیر رسمی کشور مثل بسیج، نخبگان، ایده‌های مردمی و بخش خصوصی و ... را به میدان آورد.
◽️یادش بخیر زمان شاه! خیلی شنیده‌اید گفته می‌شود جمهوری اسلامی با مردم چه کرده که ملت آرزوی همان دزدهای قبلی را می‌کنند، می‌گویند صد رحمت به زمان شاه!! مشکل کجاست؟ مشکل اولا در این است که خیلی‌ها فرق "نق زدن" و "اعتراض جدی" را نمی‌دانند. پدری که از دست فرزندش عصبانی است و حتی روی دیدنش را ندارد اگر خبردار شود که فرزندش بیماری مهلکی دارد ذره ذره ذوب می‌شود. 👈اعتراض جدی به نبودن وقتی مکشوف می‌شود که خطر بزرگی با تمام وجود لمس شود. ثانیا مشکل در "سندرم نوستالژیک" است. این معضل اختصاص به ما ایرانی‌ها هم ندارد، گفته می‌شود همه مردم دنیا چنین‌اند و همواره تصور می‌کنند گذشته بهتر بوده است. برخی روان‌شناس‌ها اسم آن را سندرم نوستالژیک گذاشته‌اند. منشا این سندرم چیست؟ مقایسه بین یک امر شفاف و یک واقعیت مبهم: گذشته، مبهم است و عمدتا خاطرات خوبش در ذهن‌ها باقی می‌ماند اما "امروز" را زندگی می‌کنیم و با تمام مشکلاتش درگیریم. سختی‌های گذشته هم گاهی در ذهن انسان شیرین می‌آید و می‌گویند یادش بخیر نه برق داشتیم نه گاز ولی زندگی‌ها شیرین بود!
◽️ما متفکریم! نمی‌دانم این اختصاص به ایرانی‌ها دارد یا همه جایی است؟!  مربوط به تاثیرات جریان روشنفکری(به معنای خاص فرانسوی‌اش) است یا قبل از آن هم بوده، ولی حیرت می‌کنم از دیدن کسانی که در هر جمعی و هر بحثی مخالف‌اند! هر چند در همه موضوعات تلاش می‌کنند خود را مخالف جریان غالب نشان دهند و از این طریق "منور الفکر" بودن‌شان را اعلام کنند اما اگر این موضوع مربوط به مسائل دینی و مذهبی باشد دوز مخالفت سنگین‌تر می‌شود و بدون آن که حتی تبار مساله را بشناسند اظهار نظر مخالف می‌کنند. و خدا نکند آن مساله دینی صبغه سیاسی و موافق جمهوری اسلامی و به نفع این نظام پیدا کند! اصلا از نظر این جماعت، فاقد همه عناصر عقلانیت خواهد بود. اساسا این جماعت همیشه مخالف تصور می‌کنند هر قدر بیشتر به چارچوب‌ها لگد بزنند متفکرترند! صریح و واضح می‌گویم: هر وقت دیدید کسی چهره انتقاد‌ی‌اش بیش از دیدن نقاط مثبت و سازنده است بدانید "معمولا" عقده‌های فروخورده‌ای او را وادار به چنین رفتاری می‌کند نه تفکرات عمیق.
◽️ منطقی نیست، روانی است! فکر می‌کنید آیا منطقی است اگر به رسانه جمهوری اسلامی بی اعتماد شدیم باید به چرندیات زرد فضای مجازی اعتماد کنیم؟ حتما جواب منفی است اما ذهن ما دوست دارد خبر بشنود و اگر به رسانه کشور اعتمادی نباشد نه به صورت منطقی بلکه به دلایل روانی دوست دارد خبرهای دروغ را هم باور کند. چرا؟ چون به ازاء هر کدام از این اخبار زرد توخالی می‌شود به جمهوری اسلامی فحش و فضیحت داد، می‌شود وضعیت نه چندان مطلوب را با ضریب دادن به سیاه مطلق تبدیل کرد، می‌شود خیلی کارهای دیگر هم انجام داد. اما چه کسی بازنده است؟ بازنده مردم ایران نیستند بلکه: بازنده اولا ذهن و قوه عقلانیتی کسانی است که مفتامفت و بی دلیل و صرفا به سبب لج‌بازی پوک می‌شود، ثانیا اخلاق مسئولیت‌ ناپذیری است که در این میان متولد می‌شود، ثالثا بخشی از یک نسل است که به دلیل اصرار بر توهمات خود را ریشه کن می‌کند. "جنگ ادراکی" را جدی بگیریم.
◽️ "ما این همه‌ایم؟!" امروز بخشی از کتاب اشارات ابن سینا را در کلاس بحث کردم که طی آن شیخ الرئیس به شبهه ای در باب وجود «شرّ اخلاقی» در میان عموم انسان ها پاسخ داده بود. شبهه این است که اگر خداوند «خیر» همگان را می خواهد چرا این قدر «شرّ» از جمله اعتقادات ناپسند و رفتارهای زشت اخلاقی میان آدمیان رواج دارد؟ شیخ از تعبیر دقیقی استفاده می کند هر چند خودش بدان اعتقادی ندارد، می گوید «به نظر می رسد» اغلب مردم ضدّ چیزی هستند که باید باشند. در واقع شیخ این نگاه را به سطحی‌نگری متهم می‌کند، این یعنی در زمان شیخ هم این سخنان بوده که وضع اعتقادی و اخلاقی مردم رو به فناست! و این فیلسوف دست به قلم شده و در اثر فلسفی اش این توهم اجتماعی را می خواهد بزداید. تحلیل شیخ قابل توجه اما نیازمند تکمیل است؛ شیخ می‌گوید به جسم و ظاهر انسان‌ها بنگرید! بخش بسیار اندکی از انسان‌ها هستند که در «زیبایی» و «صحت» در اوج کمال اند، هم در زیبایی بی نقص اند و هم در سلامتی گرفتار هیچ بیماری ای نیستند. از آن سو بخش اندکی در هر دو ویژگی در غایت گرفتاری اند، هم بسیار زشت‌اند و هم کلکسیونی هستند از امراض و بیماری ها. اما اغلب مردم نه این‌اند و نه آن؛ بیشتر مردم یکی دو بیماری مختصر دارند اما سلامت عمومی بر آنها غالب است و نیز از حیث زیبایی نیز هر چند زیبای مطلق نیستند اما بی بهره نیز نیستند و زیبایی‌هایشان دارای مراتب است. به همین کیفیت «ایمان» انسان‌ها در این طیف سه گانه جای می گیرد، برخی که اوج اخلاق و ایمان اند در اقلیت‌اند و برخی که در حضیض رذالت و پستی اند نیز در اقلیت اند. اغلب مردم نه این‌اند و نه آن. تا بدین جا سخن شیخ بود. یک سؤال که احتمالا جوابش پاسخ روشنی به اعتراض همیشگی «مردم بی دین شده اند» باشد. چرا در اغلب جمع‌ها که حاضر می شویم گویا غلبه با بی دینی است و در یک کلام احساس می‌کنیم وضعیت اخلاقی و دینی جامعه بدتر شده؟ اما روزهای خاصی مثل راهپیمایی ها و عزاداری ها که می شود متحیر می شویم که آیا «ما این همه ایم»؟! پاسخ مرهون مقدمه مختصری است: سه طیف مزبور شیخ را مرور کنید، حکم اجتماعی و سیاسی مهمی در این طیف‌ها وجود دارد: اگر حاکمیت جامعه با انسان های «خیر» و طرف «سفید» طیف باشد قشر خاکستری و میانه به همان ویژگی ها متمایل شده و رنگ سفیدش غالب می شودو اگر حاکمیت با طرف «شر» و طرف «سیاه» باشد امر بالعکس است. نکته این است که در اغلب جمع های عمومی نیز مقیاس کوچکی از حکومت وجود دارد و اگر «سفید»ها جوّ را به عهده بگیرند جو سالم و خوبی به نظر می رسد هر چند در میانه اش رفتارهای زشتی هم به صورت حداقلی دیده می شود. و اگر «سیاه»ها جوّ را عهده دار شوند جوّ بسیار پلید به نظر می آید و رفتارهای خوب و اندک حداقلی هم البته در بین آن پیدا می شود. و نکته مهم تر این که متاسفانه «سفید»ها نوعا انگیزه یا توانایی لازم برای آن که بر محیط غالب شوند را ندارند.
◽️ اروپایی بودن! بعد از انتشار  آمارهای جهانی درباره بیماری آرتروز متوجه زخم کهنه‌ای در صحبت پزشک کارشناس برنامه طبیب شدم که من فکر می‌کنم از جمله دردهای عمیق مردم کشورم است. پزشک کارشناس، بدون آن که به آمارها مراجعه کند و احتمالا علی القاعده می‌گوید بیماری در کشورهای مسلمان بیشتر از کشورهای اروپایی است. این درد بزرگی است، فکر می‌کنیم اروپایی بودن یعنی همه چیز تمام بودن، اروپایی بودن مقیاس همه چیزهای ما شده است، اروپایی بودن خط کشی است که قرار است همه کجی‌های ما را راست کند، استانداردهای اروپایی کافی است برای آن که همه دهان‌ها بسته شود و کسی جرات مخالفت نداشته باشد. غافل از این که پیشرفت در صنعت آن هم با دزدی و قتل و غارت کشورهای مظلوم، هیچ دلالتی بر بهتر بودن در چیزهای دیگر ندارد. رفتارهای زشت‌شان در کرونا و جنگ اوکراین را ندیدید؟ غلام همت آن سید قائدم که فرمود: در جوانی غرب را مطالعه کردم اما هیچ چیزی نداشت که مرا به خود جذب کند.
◽️«مقایسه»ی مفید- «مقایسه»ی مضرّ (باز هم به بهانه ) ۱. از فعالیت های مهم ذهن کاری است که تحت عنوان «مقایسه» می شناسیم، مقایسه بررسی احکام و آثار دو یا چند واقعیت است که می تواند منجر به شناخت بیشتر، عمیق تر، انتزاع مفاهیم و قوانین کلی شود. ۲. با این وجود گاهی «مقایسه» ها مضرند، مثلا «مقایسه» کردن برای صدور حکم ارزشی بدون آن که طرف های مقایسه به وضوح مشخص باشند. از جمله این موارد «مقایسه» یک واقعیت مبهم و یک واقعیت مشخص و شفاف است. ۳. معروف است که «باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید». چون باطن زندگی شما کاملا شفاف و واضح است و شما تمام آن را با تمام وجود لمس می کنید و لذت و الم آن را می چشید. در حالی که دیگران گاه از زندگی خودشان فقط «قله» ها را نشان می دهند و من و شما تصور می کنیم این عده همیشه در «اوج»اند! ۴. از دیگر موارد «مقایسه» مضر، مقایسه زندگی اهل ایمان با غیر آنهاست، دلیل مضر بودن این مقایسه این است که معمولا غیر اهل ایمان به دلیل نداشتن ممنوعیت هایی زندگی های ظاهرا جذابی دارند، اما واقعیت احتمالا چیز دیگری است؛ هر چند ظاهر زندگی و لذات آنها جذاب و دلرباست اما باطن آن را خبر نداریم؛ چه بسا یک مؤمن از خوردن یک سیب بسی بیشتر لذت ببرد تا یک کافر از داشتن قصرهای مرتفع و امکانات عجیب. (دلیلش را شاید وقتی فرصت شد و وقتی توضیح دادیم). ۵.سوره طه، آیه ۱۳۱: ديدگان خويش را به آن چيزهايى كه رونق زندگى دنيا است و بعضى ازکافران را از آن بهره داده ‏ايم تا در باره آن عذابشان كنيم نگران و خيره مساز كه روزى پروردگارت بهتر و پايدارتر است‏. سوره نساء، آیه ۳۲: نسبت به آنچه شما نداريد و خدا به ديگران مرحمت فرموده تمنا مكنيد،- و نگوييد اى كاش من نيز مثل فلان شخص فلان نعمت را مى‏‌داشتم،- زيرا اين خدا است كه- به مقتضاى حكمتش- بعضى را بر بعضى برترى داده‏.
◽️ "امید" حاصل عقلانیت و اعتقاد است ۱. در جنگ خندق، در میان محاصره احزاب و در سرمای سوزناک بیابان، نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به مسلمین وعده دادند که این سختی‌ها می‌گذرد و شما را بشارت می‌دهم به این که امپراتوری ایران و روم شرقی به دست مسلمین خواهد افتاد! ایران و روم شرقی یعنی مثلا آمریکا و چین امروز.. دو نفر از منافقین پوزخندی زدند و در میان خودشان گفتند: این مرد دیوانه شده (العیاذ بالله)! ما از ترس تیراندازهای دشمن نمی‌توانیم برای قضای حاجت برویم و این شخص از فتح ایران و روم سخن می‌گوید. ۲. قوه "متخیله" نیرویی بی‌نظیر در انسان است که بدون آن زندگی ممکن نیست. از جمله فعالیت‌های ویژه این قوه ترسیم آینده است. بدون تجسم آینده نمی‌شود حرکت کرد چون ممکن نخواهد شد. "متخیله" همیشه خیال بافی نمی‌کند، اگر فعالیت متخیله تحت حاکمیت عقل باشد نتیجه‌اش امید به آینده است و اگر تحت حاکمیت امیال حیوانی گردد ثمره‌ای جز آرزوهای بی‌فایده ندارد. ۳. ناامید کردن مردم وقتی رخ می‌دهد که بدون توجه به وعده‌های الهی و راه برون رفت از سختی‌ها فقط از سیاهی‌ها و سختی‌ها گفته شود. آن دو منافق صدر اسلام سختی‌ها را دیدند اما وعده صادق الهی را باور نداشتند و همین منجر به آن شد که را واهی بپندارند. در یک ضابطه کلی کسی که سختی‌ها را می‌بیند و بازگو می‌کند اما راه برون‌رفتی نمی‌بیند و آینده‌ای نمی‌تواند تجسم کند به ناامیدی رسیده است. دیدن سختی‌ها و مشکلات بدون بیان کردن شفاف راه‌حل‌ها و اطمینان به امداد ربانی می‌شود "ناامیدی" که از کبائر معاصی است. مگر خداوند ما را رها می‌کند؟ مگر به حقانیت مسیر اطمینان نداریم؟ مگر کسی غیر از این ملت مظلوم علَم اول مظلوم عالم علی بن ابی طالب را برداشته؟ مگر پرورگار متعال اجازه می‌دهد خون شهدای عزیزی که پای این انقلاب ریخته هبا و هدر شود؟ مگر نه این است که بیش از ۴۰ سال سختی‌های طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشته‌ایم تا جایی که حکیم انقلاب فرمودند: یک روز این انقلاب بدون معجزه نبوده است. ۴. "امید" بدون اعتقاد به خداوند هیچ عقلانیتی ندارد اما مومن به خدای قادر حکیم حق ندارد ناامید گردد. اگر سختی‌ای هم می‌رسد خودش چند برابر حساب خواهد کرد، به‌ گونه‌ای از "نق زدن‌هایمان" چندان شرمنده خواهیم شد. غلام همت آن رند عافیت سوزم که در گدا صفتی کیمیاگری داند!
◽️ "وقت آن است که عادت‌های خود را تغییر دهیم" (۱) احتمالا این نوشته به مذاق خیلی‌ها خوش نخواهد آمد اما این حرفها را نه امروز که سالهاست دلسوزان این کشور می‌گویند. ما اسراف‌کار هستیم هم در غذا و هم در انرژی! آن کشورهایی که از نظر خیلی‌ها "پیشرفته" نامیده می‌شوند نه در انرژی برق و نه گاز چنین اسراف‌هایی انجام‌ نمی‌دهند که ما گرفتارش هستیم. کشوری که نیمه خشک است چرا باید این قدر هندوانه بکارد؟ چرا در همان کشورهای به اصطلاح توسعه یافته که نوعا در مناطق آب و هوایی پربارش هستند چنین الگوی مصرفی در استفاده از میوه‌جات وجود ندارد؟ انتظار خرید کیلو کیلو میوه که نه عقل اقتصادی و نه عقل بهداشتی آن را تایید می‌کند چیزی جز هوا و هوس نیست. "وقت آن است که عادت‌هایمان را تغییر دهیم". در همان کشورهای خیلی جلومانده بر خلاف کشور خیلی عقب‌مانده ما (بنا به گزارش‌های فراوان) انرژی بسیار گران است، در منازل این گونه چلچراغ و نورپردازی با لامپ و مهتابی‌های متعدد معمولا وجود ندارد. کسی که می‌خواهد مطالعه یا کار ظریفی انجام دهد چراغ مخصوص روشن می‌کند. در زمستان با آنکه نوعا کشورهایی هستند که سردتر از کشور ما محسوب می‌شوند ولی به هیچ وجه نمی‌توانند - نه که نمی‌خواهند - منزل را به قدری گرم کنند که احتیاج به لباس گرم نباشد، حتما بایست لباس گرم پوشیده شود. حتما دیده‌اید که هنگام خواب لباسی مانند حوله‌ی تن‌پوش در بر می‌کنند که نیمه شب اگر خواستند از جا بلند شوند سرمای بیرون پتو باعث چاییدن نشود. توسعه یافته‌ها با گران کردن انرژی و حتی غذا به جنگ اسراف رفتند.. "وقت آن است که عادت‌هایمان را تغییر دهیم".
◽️ رهبر یا رئیس؟ راهی که مردم ایران بعد از انقلاب پیش گرفته‌اند در ذات و طبیعتش مشتمل سختی‌ها و گرفتاری‌هایی است که هم قرآن کریم وعده‌اش را داده و هم آگاهان از مسائل جهان آن را پیش‌بینی می‌کردند. تا این جای کار مشکلی نیست، دنیا پیچیده با سختی‌هاست. مشکل از جایی آغاز می‌شود که بعضی از مسئولین میانی و حتی برخی وزرا و مقامات عالیه نمی‌خواهند در این سختی‌ها شریک مردم باشند و این نه طبیعی است و نه قابل قبول. نمی‌شود مردم را به مقاومت دعوت کرد و خود به عافیت نشست. اگر این مسیر حق است که هست باید برای همه سخت باشد. حاج قاسم عزیز ما به دل مردم نشست چون در خط مقدم سختی‌ها بود و بعد سخن از مقاومت او بر دلها می‌نشست. زندگی رهبر معظم انقلاب هم بسیار ساده و در مواردی سخت است به گونه‌ای که بسیاری از امثال ما تحمل آن را ندارند. ای کاش دولت انقلابی با این میراث شوم هاشمی رفسنجانی که در دوران تاریک حسن روحانی به اوج رسید مقابله کند. پ‌ن: به هیچ وجه منکر امکاناتی که بعضی از مسئولین برای انجام بهتر مسئولیت لازم دارند نیستم.
سید محمدجواد موسوی‌فرد
◽️ رهبر یا رئیس؟ راهی که مردم ایران بعد از انقلاب پیش گرفته‌اند در ذات و طبیعتش مشتمل سختی‌ها و گرف
◽️ برخی مستندات ۱) الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّ اللّه َ تعالى فَرَضَ على أئمّهِ العَدلِ (الحقِّ) أن يُقَدِّرُوا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ الناسِ ، كيلا يَتَبيَّغَ بالفَقيرِ فَقرُهُ فرمودند: خداوند بر امامان به حق واجب کرده است که خود را به اندازه ضعیف‌ترین مردم به سختی اندازند تا فقیر به سبب فقرش طغیان نکند. ◽️ بیانات رهبر معظم انقلاب ۲)  مسؤول نظام جمهوری اسلامی حق ندارد به اعیان و اشراف و پولدارها نگاه کند و زندگی خود را با آنها بسنجد؛ حق ندارد خود را با نظایر و اشباه خود در حکومتهای طاغوتی بسنجد. ۱۳۸۰/۹/۱۶ | بیانات در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ رمضان‌ ۳)  این که ما این‌قدر روی ساده‌زیستی مسئولان تکیه میکنیم، این برای همین است که به مردم نشان بدهند برای خود کیسه نمیدوزند و به فکر ثروت‌اندوزی برای خودشان نیستند؛ این، مردم را امیدوار میکند و اعتماد آنها را برمی‌انگیزد. ۱۳۸۵/۸/۲۱ | بیانات در دیدار مردم گرمسار ۴) اشرافی‌گری برای یک کشور آفت است؛ اشرافیگرىِ مسؤولان، آفت مضاعف است. ۱۳۷۸/۹/۱ | بیانات در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف‌
◽️ آنچه خوبان همه دارند... همه فرمایشات شهید بهشتی را و بلکه عمیق‌تر و همه جانبه‌ترش را رهبر انقلاب فرموده‌اند و پیوسته می‌فرمایند. اگر شهید بهشتی از عناصر خطابی برای القاء مقاصد استفاده می‌کرد رهبر حکیم تلاش می‌کند از احساسی کردن سخنرانی پرهیز کند. بارها ایشان را دیده‌ام که می‌توانسته با اندک تحریک احساسات جو اجتماعی عظیمی راه بیندازد اما عاقل‌تر از اینهاست که اهدافش را صرفا با عواطف تامین کند. این نقص بهشتی نیست، اگر بهشتی هم می‌بود امروز مثل اول انقلاب صحبت نمی‌کرد و عناصر خطابی را کنار می‌گذاشت. غرض این که برجسته کردن سخنان بهشتی برای ما که با معارف انقلاب زندگی می‌کنیم تازگی ندارد ولی آنها که با شنیدن این حرف‌ها ذوق می‌کنند بدانند که در حجاب معاصرت گیر کرده‌اند و گوش‌هایشان نمی‌تواند حکمت موجود در فرمایشات نائب الامام عجل الله تعالی فرجه الشریف را درک کنند. یک روز سر عقل خواهند آمد...
◽️ احیای برجام ۱) اگر آنچه تحت عنوان شرطی شدن اقتصاد به ماجرای مذاکرات گفته می‌شود صحت داشته باشد و تاثیر عطسه رئیس جمهور آمریکا در تلاطم ارز مصنوعی و ناشی از یک فرآیند شرطی سازی بوده باشد طبیعی است که خروج از این حالت اعتیاد آور به زمانی مشابه آن شرطی شدن نیاز دارد. درست است که با اندک خبر منفی یا مثبت از مذاکرات بازار طلا و ارز هم متلاطم می‌شود ولی این نتیجه ۸ سال کار مداوم دولت واداده حسن روحانی است. یا لازم است مدتی خروج از این اعتیاد را تحمل کنیم یا همیشه به درد این اعتیاد التماس کننده غربی‌ها باشیم. ۲) احتمالا اگر تیم روحانی سر کار بود و اختیار داشت تا کنون مذاکرات به سرانجام رسیده بود، ولی با همان‌ فرمول و دست فرمان برجام. یعنی همان آش و همان کاسه... بعید می‌دانم‌ کسی اکنون در این مساله تردید داشته باشد که اگر برجام با فرمول جواد ظریف احیا شود حتی در دوران بایدن هم دچار نقض فاحش نخواهد شد. ۳) واضح است که عده‌ای جهنم شدن ایران با موبلوند‌های چشم آبی اروپایی و آمریکایی را حتی بر اقتصاد درخشان با شرقی‌ها و آسیایی‌ها ترجیح می‌دهند. این عده را باید تحمل کرد تا خداوند شفایشان دهد.
◽️ قاعده تمحیص 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بالاخره صف پاکان و ناپاکان، جدا خواهد شد🔸 دیروز گروهی از خبرنگاران اتریشی پیش من آمده بودند و سؤالاتشان را مطرح کردند. اولین سؤالشان این بود: در این ۱۵ سال که از انقلاب گذشته، شاهد برگشتن جوانان از انقلاب هستید؟ در واقع، از من می خواست که این را تأیید کنم! گفتم من به شما توضیح می دهم؛ انسان دو بخش دارد: بخشی که می خواهد مقتدر باشد و از همه بزند و از همه بِبَرَد و همه را غارت کند؛ و بخشی که می خواهد یک ذره به کسی تعدّی نکند. شما اروپایی ها، امریکایی ها، این بخشِ بزن-بخور را می‌بینید و آن بخش نزن-نَبَر را نمی‌بینید. شما، به جز هرزه ها هیچ‌ کس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم. ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزه‌های ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما. اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درون خانه های ما، ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما. قرآن می فرماید: «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ». بگذار تا ویدئو، تمام هرزه های ما را ببرد و ببینند که هنر متعهد ما، تمام متعهدهای آنها را به پیش ما خواهد آورد. سینمای متعهد ما، سرود متعهد ما، آهنگ متعهد ما بالاخره پیام انبیاء را به زبان هنر در اقصی نقاط عالم منتشر خواهد کرد. جشن در مقابل جشن.
◽️ تناقض عجیب! بعضی از آدم‌های ناآگاه فرمایشات رهبری درباره تذکر به خانم‌های بدحجاب را می‌گذارند و فکر می‌کنند نهی از منکر یعنی صرف تذکر، اگر گوش کرد که فبها المراد و الا کاری به کارش نداشته باشید! چند نکته: اولا من نمی‌توانم درک کنم که نقش حاکمیت دینی چیست اگر مانع گناه علنی نشود؟! این که به شهید بهشتی هم نسبت داده می‌شود ایشان فرموده حجاب نباید اجباری باشد را درک نمی‌کنم! البته احتمالا نسبت کذب است. ثانیا در رساله‌های عملیه مراتب نهی از منکر را که فرموده‌اند این مرتبه را هم گفته‌اند که اگر حرف گوش نکرد به صورت عملی جلوی منکر گرفته شود، لکن این مرتبه در زمان حکومت اسلامی بر عهده حاکمیت است و مردم وظیفه‌ای در این زمینه ندارند. ثالثا اگر عده‌ای به ذهنشان آمده که منکر فقط بدحجابی نیست ما هم با ایشان هماهنگیم و می‌گوییم فقط بدحجابی منکر نیست لکن این توهم که جمهوری اسلامی با منکرات اقتصادی و سیاسی برخورد نمی‌کند را قبول نداریم.