eitaa logo
طلوع فکر و اندیشه
619 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
723 ویدیو
21 فایل
ارتباط با نویسنده کانال : @Musa1364 تا بنده نباشی تابنده نباشی اهل فکر و اندیشه عاشق دیدن و شنیدن سخنان عمیق و استخوان دارند. از سخنان سطحی و بی ریشه گریزانند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍چرا اصرار دارند که شورای نگهبان در ایران نباشد؟ شورای نگهبان👇 در جهان یک استثنا نیست و در هیچ کجای جهان، آزادی بی قید و شرط برای انتخابات وجود ندارد. شورای👇 قانون اساسی در فرانسه دادگاه 👇 قانون اساسی در آلمان دادگاه👇 ویژه در انگلستان و دو حزب،👇 دیوان عالی، مجلس سنا در آمریکا، همان مسئولیت شورای نگهبان در ایران را دارند یعنی👇 تایید یا رد صلاحیت نامزد های انتخابات.... وقتی 👇 در همه دموکراسی های دنیا چنین سازوکاری وجود دارد ، چرا اصرار دارند که در ایران نباشد؟! اصلاح_طلبان، 👇 به جای پاسخ گویی، طلبکار شده اند و به جای👇 مسئولیت پذیری، طبق معمول ناکارآمدی خود را فرافکنی و به گردن این و آن (این بار شورای_نگهبان) انداخته اند! می گویند👇 که بله! نظارت استصوابی نمی گذارد اصلح ها انتخاب شوند! مگر 👇 در کشورهای دیگر نظارت_استصوابی و فرآیند ردصلاحیت نامزدها وجود ندارد؟ پس لطفاً👇 پاسخ عملکرد دولت روحانی را بدهید نه اینکه طلبکار ملت باشید ... @myfekr
شهید مطهری در اسلام و نیازهای زمان : یکی از اروپاییها گفته است: اگر ما سه چیز را در نظر بگیریم آنوقت اعتراف خواهیم کرد که در دنیا مانند محمّد صلی الله علیه و آله رهبری وجود نداشته است. یکی اهمیت و عظمت هدف. هدف بزرگ بود، زیر و رو کردن روحیه و اخلاق و عقاید و نظامات اجتماعی مردم بود. دوم قلّت وسایل و امکانات. از وسایل چه داشته است؟ همان خویشان نزدیک خودش با او طرف بودند. نه پولی داشت، نه زوری و نه همدستی. یک نفر یک نفر افراد را به خود مؤمن ساخت و دور خود جمع کرد تا به صورت بزرگترین قدرت جهان درآمد. عامل سوم سرعت وصول به هدف بود، یعنی در کمتر از نیم قرن بیش از نیمی از مردم دنیا تسلیم دین او شدند و ایمان آوردند. آنوقت می‌بینید چنین رهبری در دنیا وجود نداشته است. این است مقصود قرآن از این مثل که می‌گوید: یعْجِبُ الزُّرّاعَ‏ متخصصین و دهقانها و کشاورزانِ انسانیت تا ابد در تعجب فرو می‌روند که اینها چطور به این سرعت پیدا شدند و رشد کردند و روی پا ایستادند و میوه دادند؟! این مثل در خود قرآن مجید برای امت اسلام ذکر شده است. شهید والا مقام استاد مطهری ره @myfekr
🔵 ماشینِ گذشته دنده عقب ندارد درست است که ما تا حدود زیادی محصولِ انتخابِ و برنامه ریزی گذشتگانیم اما اگر راکد مانده و بدون تغییر و تجدید نظر و بدون اینکه قالب ها را تغییر دهیم، زندگی کنیم قطعا مستحق سرزنش عُقلای جهان واقع خواهیم شد. محتوای خوب را باید حفظ کرد اما تغییر قالب و آبدیت کردن آن توصیه عقل است. زمان به تعبیر فلاسفه اگر حقیقت داشته باشد بر سه قسم است : گذشته ، حال و آینده سهمِ ما در ساختن گذشته در حد صفر است یعنی به هیچ عنوان نمی توانیم نوارِ گذشته را برگردانده تا تغییراتی را در آن اِعمال کنیم. به عبارت بهتر « ماشین ِ گذشته دنده عقب ندارد » نمی تواند به عقب برگشته و راه دیگری برگزیند. پس هیچ یک از ما نسبت به ساختنِ گذشته هیچ مسئولیت و وظیفه ای نداریم زیرا چنین تکلیفی جزء تکالیف ما لا یُطاق و غیر مقدور بوده که هیچ عقل سلیمی آن را تأیید نمی کند. تنها تکلیفِ ما نسبت به گذشته عبرت گیری برای ساختنِ حال حاضر و یا آینده خودمان و فرزندانمان است. ما وظیفه داریم از رخدادها و حوادث گذشته ؛ از علل و اسباب بروز آنها و .... فقط پند و عبرت گرفته تا با دیدِ روشن و به دور از پرتاب شدگی و بی هویّتی در آینده حرکت کنیم؛ یعنی در آینده بفهمیم که کیستیم؟ چه باید بکنیم؟ و کجای کار هستیم؟و در رویایی با فلان مشکل راههای برون رفت از آن چیست؟ و.... . اما سهمِ ما نسبت به ساختن حال حاضر و آینده به طور مسلّم مشخص است. سهمی که کاملا مورد تایید عقل بوده و هیچ عاقلی هرگز تلاش برای ساختنِ حال حاضر و آینده را نیز ملامت نمی کند بلکه همه عُقلای جهان می کوشند تا از خرد انسانیِ خویش در جهت دست یافتن به آینده ای درخشان و به دور از تاریکی و افق های بلند و ساختنِ قلّه های مرتفع استفاده کرده و هنرِ چگونه زیستن را یاد بگیرند. ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۵ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
جناب آقای طبیب گرامی شما کار اشتباهی کردید ماهیچ‌ ارادتی به نویسنده کتاب علمی پزشکی طب نوین نداریم وهیچ مخالفتی هم با طب اسلامی نداریم مابه هاریسون خوش بین نیستیم که کتابش را قربه الی الله نوشته ولی او را نیز شخصی اهل بدعت که درصدد دشمنی با خدا وخلقش بوده نمی دانیم بلکه او فقط یک کتاب پزشکی با توان علمی خودش نوشته است و درحوزه دانشگاهی خود نظراتی داده است مطالب اگر هم باطل وخلاف طب اسلامی باشد هیچ کس او را یک رفرنس اعتقادی و دینی نمی داند و فقط مثل دانشمندان در حوزه تخصصی خود مطلب نوشته است. اما شماجناب اقای طبیب ؛ لباس دین به تن کردید و با تکیه به دین نظر میدهید و شما رانماینده قسمتی ازعلوم دینی می دانند! اگر هاریسون خطا کرده خطری برای دین و اعتقاد مردم ندارد ولی اگرشما خطا کنیدچطور؟ جناب طبیب ؛ شماکتاب محترمی نزد پزشکان را آتش زدید که او رابه نوعی پدر علمی خود می دانند حالا اگر در میان طرفداران و پیروان طب نوین (شیمایی به قول شما) ؛ شخصی پیدا شود برای انتقام رساله طبی و محترم امام رضا علیه السلام را آتش بزند چکار می کنید؟ شماخطا کردید @myfekr
🔵 نقد و مدح در زندگی ما آیا در زندگی روزمره خود مادحیم یا ناقد؟ آیا چشم ما به قضایای ا‌طراف روزمره خود، به اتفاقات و حوادث روزمره ؛ به پدیده هایی که با آنها مواجه می شویم چشمِ نقّادانه است یا مدّاحانه؟ آیا حقایق را به صِرف تقدّس می ستاییم یا اینکه نقدش کرده و مو را از لای ماست بیرون می کشیم؟ بالاخره کدام سمت هستیم مدّاح مداری یا نقّاد مَنِشی؟ و یا هر دو ؟ شخصی که مدح می کند الّا و لابد به نقاط قوّت نظر می افکند یعنی نقاط ضعف را پوشانده و هیچ گونه حرف و حدیثی از آنها به میان نمی آورد چرا که رسالت او بیانی مطالبی است که به مذاقها خوش آمده و احزاب او و هم کیشانش آزرده خاطر نشوند تا بلکه به او صله ای داده و احترامش کنند لذا چنین فردی می تواند بدترین افراد را خوبترین فرد جلوه داده ، مقامات و منزلت های کاذبی را برای آنها بتراشد. اما بر خلاف نقد کننده مُنصف که هیچ گونه اِبایی از بیان نقاط ضعف و آسیب ها و تهدیدها و ناکار آمدگی ها و شکست ها و علل آنها در جامعه خویش ندارد . او می گوید و لو اینکه جانش و مالش و موقعیتش به خطر افتاده باشد ؛ به اصطلاح او نان به نرخ روز نمی خورد مَشرب و مَسلک او کاملا مشخص و عیان بوده و حزب باد نیست بلکه او مُصلح است مصلحی که به نیکی می داند در مسیر اصلاحات : گفتنِ واقعیتها و سماجت در پخش و تبیین آنها امرِ لازم البیانی بوده و دستورِ عقل سلیم است. ✔️ " کتمان " در کارنامه او نمره صفری داشته ولی بیان واقعیت های موجود چه در قالبِ بیان وضعِ موجود نامطلوب و چه در قالبِ بیان وضعِ ناموجود مطلوب نمره ی بیستی به خود اختصاص داده است. انصاف این است که در محل نقد ناقدِ خوب و در محل مدح مادحِ خوب باشیم یعنی نه افراطِ در مدح کنیم که سر از غلوّ و زیاده روی در آورده باشیم و نه تفریطِ در نقد که سر از بی تفاوتی و عدمِ احساس مسئولیت در جامعه در آورده باشیم. ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۸ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
🔵 خوش عاقبتی به دست ماست منتها بشرطها و شروطها همه ما در معرض كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ شدن هستیم یعنی هر لحظه امکان دارد که زندگی ما به گونه ای رقم خورده و فضا عوض شود که سر از یالقوز آباد یا همان ناکجا آباد در آوریم و کلاهمان بسبب بی تدبیری ؛ بی برنامگی و عدمِ آموزش صحیح پسِ معرکه رفته و همانند پشمِ حلّاجی شده بگردیم که دیگر نه راه برگشتی باقی مانده و نه عِرض و آبرو و حیثیت اجتماعی برایمان باقی بماند . چه بسیار افرادی را در تاریخ سراغ داریم که اول عزیز و محبوب بودند مردم به سرِ آنها قسم خورده و در صدر مجلس می نشاندند اما بعداٌ ذلیل و مبغوض و بد عاقبت شده تا آنجا که دیگر اصلا به مجلس راهش نمی دهند نه عزتی نه احترامی و نه جایگاهی..... کسی که نه شیوه سخن گفتن را بلد است یعنی مقیّد به آداب گفتن و شنفتن و به عبارتی آشنایِ به موقع گفتن و به موقع شنیدن و اهل تجزیه و تحلیل بودن نیست . نه دغدغه اجتماعی دارد و نه اهل مطالعه است و حسّ آموختن دارد و نه ذوق آموزاندن و رایگان بخشی و نه دهها مورد دیگر که او از آنها محروم است. چنین شخصی به جای استواری و استقامت و چاره اندیشی در برابر حوادث و ناملایمات روزگار ؛ ترمز بریده و به درّه هلاکت خواهد رفت. در این هنگام است که گرد و غبار خفّت و ذلّت بر تنِ او سنگینی خواهد کرد! استخوانهایش خورد شده ؛ نفسش بند آمده ؛ نای حرکت را از دست داده و نور چشمانش کم شده تا بدانجا که حتّی اشخاص نزدیک خود را هم نخواهد دید. ✔️ اگر واقعیت هایی هم چون صدقه دهی به مردم آن هم به شصت میلیون نفر که حاصل سوء مدیریت از سوی دولت و مجلس است را در جامعه نبینیم بد عاقبت شدیم. حالا واقعا نوبر است که همین افراد دوباره خواستار نشستن بر صندلی قدرت برای خدمتی دیگر هستند!! ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۱۰ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
🔵 گرسنگی روحی در جامعه ما هر چیزی برای خود مختصّات و ویژگیهایی دارد که از طریق آنها از اشیاء دیگر تمییز داده شده و شناخته می شوند به عبارتی بسیاری از شناخت های ما در گروِ پناه بردن به علامات و نشانه های اشیاء هست مثلا طبیب از رنگ پریدگی و تند تند زدنِ نبض بدن و امثال اینها به مریض بودن شخص پی می برد ؛ باغبان و کشاورز از طریق علائم و نشانه ها پی به صحت و ناصحتی محصولات خود می برند و .... شخصی که نمی تواند چند کلامِ مفید و اثر بخش با اعضای خانواده خود صحبت کند یعنی قادر به ارتباط صحیح و انس با آنها نیست کسی که در میان گفتگوها به جای رسیدن به حقیقت و تسلیمِ در برابر دلیل ؛ دنبال حمیّت و برتری طلبی و تبعیت از هوای نفس و شهرت و امثالِ این قبیل ناشایستگی هاست کسی که نفهمیده بر مسند قضاوت نشسته و عینِ آب خوردن حکمرانی و قضاوت می کند یکی را حدّ شلاق زده و آن دیگری را تعزیز و زندانی و تبعید می کند و یا کسی که از مردم عادی هست اما در کوچه و خیابان گرفتار زود قضاوت کردنها بر علیه مردم است فردی که به جای پذیرشِ اشباهات و نا کار آمدگیهای خود ؛ همیشه دیگران را عامل بروز اشتباه خود می داند انسانی که دیگر نایِ مطالعه و اندیشیدن و تولید فکر و ایده و حتی حوصله دیدنِ یک سریال و فیلمِ آموزنده را ندارد انسانی که در هر قضیه ای دنبال منفعت و سود خواهی خود بوده یعنی طرفدار پَر و پا قرص قاعده کثیف و غیر انسانیِ " اصالت سود " است فردی که اسم و رسمش دانشمند بوده و لقب دکتر ، حجت الاسلام ، آیت الله و مهندس و.... را یدک می کشد ولی دانشی که بی اهمیت و بی کاربرد بوده و یا کم اهمیت و کم کاربرد است به گونه ای که مسیرِ او کاملا با مسیرِ مردم جدا و مُنفک شده ✔️ همه و همه از علامات و نشانه های گرسنگی روحی و ابتلایِ به سرطان و غده بد خیمِ روح هستند که اگر بزودی مداوا و عمل جراحی نشوند همانند ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و همگان را به کام مرگ خواهد برد. ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۱۱ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
🔵 رسالت پرسشهای ما پرسش های ما حاکی از دغدغه ذهنی ما برای ساختنِ خود و جهانِ پیرامون است. ما با پرسش های کلیدی و استفهام های بنیادین علاوه بر اشارتِ به مکنونات قلبی اهدافمان را نیز بر ملا کرده و خط فکری و ایدئولوژی خود را نیز تعیین کنیم. در عینِ حال با پرسشهای اساسی می توانیم به خود آگاهی و خویشتن شناسیِ کامل هم برسیم . می توانیم به دیگران نیز تلنگرِ یاد گرفتن و آموختنْ زده و چگونه زیستن را یاد بدهیم. جامعه ای که نحوه ی پرسیدن و طرح سؤال را در مراکز آموزشی و در کتب درسی یاد بگیرند نتیجه اش این خواهد شد که : یا اصلا گرفتار مشکلات بزرگ در عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ نخواهند شد و یا در صورت گرفتاری هم می توانند در اندک زمانی بدون صَرف هزینه های هنگفت ؛ آنها را حل و فصل نمایند. اولویت ها در پرسشهای ما چه چیزی باید باشند؟ از مادیات بپرسیم یا از معنویات ؟ از راهبردها بپرسیم یا از راهکارها ؟ از آسیب ها و دردها بپرسیم یا از درمانها و داروها ؟ از علت ها بپرسیم یا از معلولها ؟ و اما پرسش اساسی بنده : آیا مجلسِ بعدی ما خواهد توانست در اسرع وقت یا در زمانی نه چندان دور از طریق وضع قوانین خاص و ویژه و مطالعه شده ؛ مشکلات سیاسیِ سیستماتیک و اقتصادیِ فلج کننده و فرهنگیِ خود کم بینی توأم با لحاظ منافع ملی را بر طرف کند یا نه؟ ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۱۲ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
🔵 پیش افتادگان و پس افتادگان اخلاقی از منظر قرآن حکیم با غضِّ نظر و چشم پوشی از پیشگامان اخلاقی در انبیای الهی، افراد عادیِ زیادی نیز جزء پیشگامان اخلاق و رفتارهای نیک و انسانی در قرآن کریم مطرح شده اند که به تعدادی از آنها در جستارهای آتی اشاره می رود. اما هم اکنون به یک مورد از آنها بسنده می کنیم که شخصِ شخیص لقمان سلام الله علیه هست. لقمان حکیم که زندگی وی به تعبیر قرآن : حکیمانه و از روی سنجیدگی و زیرکانه و مؤمنانه توأم با نظم خاص اخلاقی و تربیتی بود، یعنی آن جناب به نیکی می دانست که کجا حرف بزند؟ کجا عطای سخن را به لقایش ببخشد؟ و چگونه مشکلات فردی و خانوادگی و اطرافیان خود را حل و فصل کند؟ و به عبارتی اصلاحات را از کجا و با چه ابزاری و ترفندها و روشهایی آغاز کند؟ مثلا از باب نمونه : او از لهو الحدیث و سخنان یک من غاز و بی فائده که امروزه خیلی ها بسبب عدم رعایت این مسئله مبتلا به انواع و اقسام گرفتاریهای خانوادگی و اجتماعی شده اند، اما جناب لقمان برای رسیدن به حکمت و زندگی حکیمانه از این خصیصه ی ناشایست پرهیز نمود که قرآن کریم در این خصوص فرموده : وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻳﺎﻭﻩ ﻭ ﺳﺮﮔﺮم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺑﻲ ﺩﺍﻧﺸﻲ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ; ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ . آیه 6 سوره لقمان بعید نیست که ایشان بعد از اینکه موفق به پرهیز از لهو الحدیث می شوند، مزین به " حکمت در اخلاق و رفتار " گشته که در ادامه می فرماید: وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ. ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺣﻜﻤﺖ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻭ ﺷﺎﻛﺮ ﺑﺎﺵ ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺩ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﭙﺎﺱ ﻣﻰ ﮔﺰﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻛﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺯﻳﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺯﻧﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻭ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . آیه 12 سوره لقمان پس بنابراین لقمان وقتی از حیث اجتناب از لهو الحدیث جزء پیشگامان و پیش قراولان این کاروان انسانیت و سعادت می شود قلب وی نیز محل نزول " حکمت " گشته و لذا رفتارهای حکیمانه ای نظیر سپاسگزاری از نعمت های الهی ، توجه به توصیه ها و خیرخواهی هایِ لازم به خانواده خویش بر آمده و فی الواقع شروع به اصلاح گریِ تمام عیار می کند. ✔️ درب حکمت و حکیمانه زیستن بسته نیست هر کسی می تواند به اقتفای جناب لقمان ، برای خود حکیم گشته و در این روزگار وانفسا به جامعه خویش درسِ حکمت و آگاهیهای لازم را با قالبهایی نظیر نوشتن و تجزیه و تحلیل ؛ سخنرانی و خطابه روشنگرانه و از همه مهمتر عمل کردن به گفته ها و خوانده های خویش تزریق نماید. به امید روزی که غفلت و غافلانه زیستن از جامعه ما رخت بربندد. ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۱۳ @myfekrv تلگرام https://eitaa.com/myfekr
برا قرآن چقدر وقت میگذاری؟؟؟ @myfekr
و آلان پنجاه میلیون به توان ۲ ذلة قابل توجه سایپا خودرو @myfekr
آزادی مطلق برای انسان، محال است. انسان همواره مسخر عوامل درونی و بیرونی است، مهم این است که اسیر چه کسی یا چه چیزی باشیم. در فرهنگ سکولار، بر آزادی بیرونی انسان تاکید می شود، اما اولن آزادی بیرونی هم هرگز بطور مطلق، حاصل نمی شود. مهمترین مانعش، انسانهای دیگر هستند. ایزایا برلین، متفکر غربی است که آزادی را به منفی و مثبت تقسیم کرده است: منفی یعنی رهایی بیرونی اما آزادی مثبت یعنی انسان از درون آزاد باشد. گاهی انسان مسخر اراده دیگران است و با بند های نا مرئی، در بند دیگران است، اما توهم آزادی دارد و این نهایت فریفتگی و حرمان انسان است. در نگاه دینی، انسان وقتی کمال انسانی می یابد که فقط دربند خدا باشد که مبدا همه کمالات است. در غیر اینصورت، در بند هوسهای درونی و نفس اماره و شیطان و طواغیت است، گرچه توهم آزادی کند. عزت نفس و خوشبختی در این است که خودت را به خدا بفروشی نه چیز دیگر. رفع ترس و اضطراب و دلهره، فقط با بندگی خدا حاصل می شود. امام خمینی رحمه الله می گفت: و الله تا کنون از چیزی نترسیده ام. @myfekr
🔵 از کجا معلوم که ما نیز ویروس کرونا نگرفتیم؟ اگر از سُجود به جُود رسیدیم، یعنی اگر از رفتار مذهبی ( مانند سجده کردن ) به رفتار اخلاقی ( بخشش و سخاوت ) دست پیدا کردیم، می توانیم ادعا کنیم که انسانِ کامل و سالمی شده و در مسیر سعادت قدم گذاشته ایم. توجه کنیم که رفتارهای مذهبی ما سمبلیک و فرمالیته نیستند بلکه عینِ واقعیت بوده و دارای هدفند . در صدد رساندن متعبّدین به کمال واقعی یعنی حضور در جمعه و جماعات و در نهایت دستگیری از خلق الله هستند. کسی که همیشه به مردم خدمت می کند یعنی در ناراحتی های آنها ناراحت و در خوشی های آنها خوش است، چنین کسی از سجود و رفتار مذهبی به جود و رفتار اخلاقی رسیده ، چنین کسی علاوه بر تکامل عقل نظری ، در عقل عملی و تدبیر منزل و سیاست مدن هم به رشد کافی رسیده است. آری او از هر ویروسی سالم است. اگر چنین تحوّلی در وجود ما اتفاق افتاده باشد. آن وقت است که می توانیم مسئولیت بپذیریم و حتّی در رأس حکومت و مدیریت حسّاس و سرنوشت ساز کشور مستقر شده و راهنمایی مردم گردیم. قرآن کریم در یک تعبیر بسیار هوشمندانه و حساب شده می فرماید: وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا. ( آیه 5 سوره نساء ) و اموالتان را که خدا مایه قوام و برپایی [زندگی] شما گردانیده به سبک مغزان ندهید. انسانِ سفیه آن است که همیشه پوسته ها را نگاه می کند تا هسته ها ؛ به ظواهر نگاه می کند تا بواطن ؛ عقل او در چشمش تبلور یافته و ظاهر گرای بی خاصیت است. به هیچ عنوان از محدوده الفاظ به گستره معنا فکر نمی کند. نرخ گذاری او بر اساس ظواهر است یعنی نماها را دیده و شروع به قیمت گذاری می کند. ✔️ چنین انسانی مریض است ؛ او در واقع ویروس کرونا گرفته؛ از او باید ترسید حتی نباید با او دست هم داد و نزدیکش شد! ✍️ موسی آقایاری....۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
🔵 خدا لعنتت کند روحانی و هیأت نامحترم دولت و مجلس بی عرضه کاری کردید که یک خانواده آبرومندی که سراغ داشتم در این آشفته بازار نتوانستند طاقت بیاورند و لذا برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی از سر اجبار رفتن به کمیته امداد ثبت نام کردند. متأسفم بر این تدبیر و امیدتان. ✍ موسی آقایاری...۱۳۹۸/۱۱/۱۸ @myfekrv تلگرام @myfekr ایتا
مرگ بر منافق @myfekr