eitaa logo
NDE.IR
5هزار دنبال‌کننده
534 عکس
47 ویدیو
5 فایل
﷽ 🌱 ارتـبـاط https://harfeto.timefriend.net/17038673010076 📮 ارسال سوالات شما https://harfeto.timefriend.net/17184011405192 ناشناس @nashenasetelgha مشاوره پرسشگونه @prgoneh محافل @mahafel_telgha نواخانه @navakhane_telgha تبلیغات @telghaset
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مطالب‌مرتبط 🔗: عبارت است از سیرکردن روح، به مطالعه در امور غیبی و به عبارت دیگر مکاشفه ظهور شیء است برای قلب به جهت غلبه ذکر یا حصول امر عقلی است که به الهام و بدون فکر در حال بین خواب و بیداری، برای انسان رخ می‌دهد. برخی مدعی هستند این حالت برای افراد خاص بر اثر ریاضت و قرب به درگاه خداوند دست می‌دهد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗: در عوالم بالاتر از دنیا نیز وجود دارد. حتى خود انتقال از عالم دنیا به برزخ و از برزخ به عالم حشر، و اولین عالم از عوالم حشر به جاى خود یك تحول و سرفصلى از حركت كلى تكامل مى‌باشد؛ به عبارت دیگر: انسان از دو بعد بدن مادى و روح تشكیل شده است‌. این دو در هیچ نشئه‌اى از هم دیگر جدا نیستند ـ هر چند تفاوت‌هاى اندكى سه عالم دنیا، برزخ و آخرت با یك‌دیگر دارند ـ ماده براساس قواعد فلسفى ملازم با حركت و از قوه به فعلیت درآمدن است كه این خود نوعى رشد و تكامل براى او محسوب مى شود. بنابراین در هر سه عالم بدن مادى و در كنار آن روح انسان به حركت و تكامل خود ادامه مى دهند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗،برزخی،آخرتی: بدن طبیعی پس از جدا شدن نفس از آن، در یک حرکتی کشدار و تدریجی به بدن برزخی تبدیل می‌شود بطوری که نمی‌توان گفت میان این بدن و بدن جدید برزخی تباینی برقرار است؛ بلکه بدن مادی مرتبه‌ی ضعیف‌تر و بدن برزخی، مرتبه‌ی قوی‌تر یک حقیقت خواهند بود. در حقیقت، همان جسم طبیعی به جسم برزخی تبدیل شده است. در واقع، این سه بدن به ظاهر متفاوت، سه مرتبه از یک بدن می‌باشند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗: مراتب تکامل نفس است که از امّارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورت‌ها و پوشش‌های ناراست را از خود می‌زداید و سر انجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست می‌‌یابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست می‌یابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه می‌کند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه ‌می‌یابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در می‌یابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗موارد مشترک: ِبسیاری در میان، به چشم می‌خورند: 🔺یک صدای ناخوشایند اولین ادراک حسی است که گزارش شده‌است. 🔺احساس مردن 🔺تجربه خروج از بدن 🔺حس شناورشدن در بالای بدن و دیدن فضای مجاور 🔺حس حرکت بطرف بالا از میان تونلی از نور یا راهروی دراز و باریک 🔺ملاقات با بستگانی که فوت کرده‌اند یا اشخاص روحانی 🔺مرور خاطرات دوران زندگی 🔺احساس بازگشت به بدن همراه با بی‌میلی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط روح انسان پس از مرگ هوشیار است و بر حوادث درک دارد؛ مرسوم است که آدمی تا زمانی که زنده است خواب و پس از مرگ بیدار و هوشیار می‌شود؛ برخی از واقعیت‌ها در زمان حیات بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ آشکار می‌شود. در لحظه مرگ رابطه انسان با اطرافیان و اطرافیانش با او قطع می‌شود و نمی‌تواند حالات و مواردی را که می‌بیند، برای اطرافیانش توضیح دهد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط در عالم مثال، فقط چیزهایی وجود دارد که آنها را «صورت» می‌نامند و برپایة ذات متحرک این عالم از آنها به «» تعبیر می‌شود. چنین عالمی را عالم خیال نیز می‌خوانند، زیرا صور موجود در آن، از جنس همان صوری است که در گنجینة خیال آدمی می‌بینیم و اینجا است که از این صور به صور خیالی هم تعبیر می‌کنند. نمونة چنین صوری در عالم ماده، صور منعکس در آیینه و آب و چشم و خواب است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط سه ، صورت و ماده، یا به تعبیر عرفا، اسما، صفات و افعال، یا بهر تعبیر فلاسفه، عقل، نفس و طبع، یا به تعبیر حکما، جبروت، ملکوت و ملک داریم، اما هریک از جهت ویژگی‌های ممیز خود، میان درجة یک تا صفر تاب می‌خورد و ازاین‌رو دست‌کم به دو قسم کنه و وجه قابل تقسیم خواهد بود. اگر این طرح را بپذیریم، عوالم ششگانة کنه عالم معنی، وجه این عالم، کنه عالم صورت، وجه این عالم، کنه عالم ماده و وجه این عالم پدید می‌آید که هرکدام می‌تواند نامی داشته باشد. به‌علاوه، در ورای همة این عوالم، عالم وحدت یا لاهوت، باز، با دو قسم کنه و وجه نهفته است. در این میان، وجه هر عالم با کنه عالم بعدی تداخل می‌یابد و این امر را به برزخ تعبیر کرده‌اند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط به اعتبار تجرد گفته می‌شود و در مقابل جسم به کار می‌رود و مادی نیست و نمی‌توان با حواس پنجگانه آن را حس و درک کرد لذا به ان روح می‌گویند؛ تعابیر ذهن، نفس، قلب و روح همه یک واقعیت هستند و تفاوت در کارکردهای آنها است یعنی یک دستگاه است که چندین کارکرد دارد و به همین دلیل بر اساس کارکردهای مختلف آن نام‌های مختلف دارد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط بعد ملکوتی انسان که همان نفس انسان است و با وجود بدن، وجود دارد و این نفس قابل ارتقاء است و تا هفت درجه می‌تواند بالا رود و این ۷مرحله شامل طبع، نفس،عقل، قلب،سر، خفی، اخفاء است و اینها مراتب وجودی بعد ملکوتی انسان هستند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗: رابطه نفس انسان با بدن است یعنی همان طبیعت انسان است، درمرحله نفس، جنبه مدیریت بدن مورد بحث است و مربوط به خواب و کارکرد روح انسان در رابطه با بدن است و خود نفس مراتبی دارد و باید توجه کرد که به معنی نفس که گفته شد نیست. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗 : مرحله تعلق علم خدا به نظام عالم و انسان، در این مرحله انسان می‌بیند که همه چیز اعم از ظاهر و باطن با اراده خداوند به وجود آمده و فقط خداوند را می‌بیند؛ گاهی نفس انسان به مرحله اخفاء می‌رسد یعنی انسان می‌تواند کار خدایی انجام دهد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗 : روح این عالم است که آن را «عالَم غیب» و «عالَم عدم» نیز می‌گویند. توضیح اینکه هر موجودی دو وجه (صورت و جنبه) دارد: وجهی به سوی خدا که زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجهی به سوی دیگر که در آن تدریج و زمان راه دارد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗 : "شیطان" اسم عام است برای هر موجود طغیان‌گر، سرکش و منحرف کننده. خواه از نوع انسان باشد، یا از جن و یا هر نوع دیگر. در قرآن کریم شیطان به موجود خاص اطلاق نشده، بلکه حتی به انسان‌های شرور، فتنه‌گر و مفسد هم شیطان گفته شده است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط : " از ماده‌ی "شطن" به معنای دوری گرفته شده است. شیطان چون از کارهای خیر فاصله گرفته و از رحمت خدا دور شده، به این نام خوانده شده است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط : «راحیل» که در بلاغت هیچ‌یک از ملائکه به پای او نمی‌‏رسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبه‌‏ای خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبه‌‏ای نخوانده بودند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗«دردائیل» : او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایی است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.‏ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗«ظهلیل» : خداوند فرشته‌ای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر می‌گوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را می‌دهد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗اسماعیل: ملک آسمانی ای است که اعمال بندگان را حفاظت می‌کنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشته‌ای را به سویشان می‌فرستد که «سجل» نام دارد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗احتضار: به حالتی گفته می‌شود که انسان حضور مرگ را در تمام وجودش احساس می‌کند و نشانه‌ها و علائم آن در چهره و جوارح شخص دیده می‌شود. هر چند که احتضار برای انسان‌ها متفاوت است، ولی بیشتر مردم با سختی جان کندن مواجه هستند و خروج روح از بدن برای اکثر انسانها همانند عمل جراحی بدون بیهوشی است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗حالات سختی جان کندن اشاره می‌شود: 🔺 ناتوانی اطرافیان در آن هنگام اطرافیان محتضر درک می‌کنند که اگر هر قدرت و توانایی داشتند در برابر مرگ عزیزان خود ناتوان هستند و قهر الهی و عجز خود را به عیان می‌بینند. 🔺پیچش ساق‌های محتضر: درهم پیچیده شدن ساق‌های محتضر در حال جان دادن، از دیگر نشانه‌های سختی جان کندن است. مرگ، چنان به محتضر فشار می‌آورد که از درد، ساق‌های پایش درهم پیچیده می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط ……… 🔺جانکاهی مرگ 🔺گردش چشم: در هنگام احتضار، فشار مرگ و علل و عوامل دیگر مرتبط با آن چون دیدن حقایق و امور غیبی موجب دهشت و وحشت شخص محتضر می‌شود و چشمانش به گردش می‌افتد و دور می‌زند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط ……… 🔺مدهوشی و بیهوشی: فشار مرگ همچنین موجب مدهوشی (صعق) و بیهوشی (مغشی علیه) می‌شود. 🔺حضور فرشتگان مرگ: هنگام مرگ، حضور فرشتگان مرگ برای مومنان موجب شادی و شادمانی می‌شود، اما برای کافران و گناهکاران موجب وحشت است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔺مستوارگی: هنگام مرگ، فشار و سختی جان کندن به‌گونه‌ای است که به محتضر، حالت سکر و مستی دست می‌دهد و رفتار و گفتار و کارهایی انجام می‌دهد که در هنگام مستی و خماری پدید می‌آید؛ زیرا در این زمان عقل پوشیده می‌شود و دیگر قدرت ادراکی و رفتاری ندارد و همانند مستان رفتار می‌کند از همین رو این حالت را سکرات مرگ گفته‌اند. 🔺بیرون آوردن جان: عملیات بیرون آوردن جان توسط فرشتگان نسبت به کافران بسیار سخت است. از این رو گرفتار غمرات می‌شوند و هستی جلوی چشمانشان تیره و تار می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔺کشاندن به سوی مرگ: در حالت احتضار، کافران و گناهکاران را به سوی مرگ می‌کشانند محتضر،‌گریزان است ولی راه فرار ندارد و می‌بیند که فرشتگان مرگ می‌آیند و او را برای مرگ و جان دادن آماده می‌کنند و به زور جانش را می‌ستانند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR