May 11
💻
سلام خدمت مخاطبین گرامی
مجموعه ی خـــــداشناسی
حضرت ولی عصـــــرعجل الله تعالی فرجه الشریف در نظر دارد ، دوره های آموزشی رایگان عالم بعد مرگ شناسی را برگزار کند بنابراین از همه عزیزان دعوت بعمل می آوریم تا این مجموعه را به دوستان و مشتاقان اطلاع رسانی کنند ...
📮 تلقاء
ایتا | پرسشگونه | پرسش | واحدپاسخگویی
🔻مطالبمرتبـط
برخی از فلاسفه، حکما و عرفای اسلامی معتقدند که هستی و عالم؛ طبقات و مراتب چهارگانهای دارد که عبارتند از: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت.
🔗#عالمناسوت :
ناسوت به معنای طبیعت، عالم مادی. و عالم ناسوت، یعنی عالم ماده و حرکت و زمان و مکان، و به عبارت دیگر عالم طبیعت و محسوسات یا عالم دنیا به عبارت دیگر خلقت جهان مادی یعنی تحقق دادن به آنچه درجهان ملکوت ترسیم شدهاست به صورت جسم یعنی آفرینش : موجود زنده ، بدون جان ، گیاه جانوران، جن و انسان و از دیدگاه علمی ( هر چیزی از اتم ساخته شده) و ( انرژی تاریک و ماده تاریک که به آن علم غیب نیز می گویند)
درقرآن بیش از ده بار از آفرینش جهان سخن رفتهاست؛ بدینگونه که ما آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو را در شش روز آفریدیم.
به باور برخی از فلاسفه اسلامی ناسوت نیز از۴ عالم دیگر تشکیل میگردد:
🔺عالم ذر
🔺دنیا
🔺برزخ
🔺رستاخیز
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
#موتاختیاری:
موت اختیاری این است که انسان در اثر تهذیب نفس و خودسازی و تقوا به درجه ای برسد که بتواند روح خود را از بدن خلع وجدا کند. گاهی برای انسان حالاتی پیش می آید که روح ارتباطش را با بدن قطع می کند اما نه به طور کامل یعنی به طور کامل انسلاخ از بدن حاصل نمی شود. یعنی انسان قبل از آن که بمیرد حقائق برای او روشن شود. با زحمت و ریاضت و تلاش و جدیت و اختیار بتواند آن حالات بعد از مرگ برای او حاصل شود و حقائق برای او روشن شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#عالمملکوت:
پیش از عالم ناسوت جهان دیگری توسط خداوند به وجود آمدهاست؛ که فلاسفه از آن به عالم مثال یا صورت تعبیر نمودهاند. عالم ملکوت همان عالم مثال است که مرتبه ظهور حقایق مجرد و لطیف با آثار و عوارض مادی نظیر شکل و مقدار است. برخی از آن به عالم ذر و گروهی آن را همان عالم برزخ مینامند در حالی که این دو عالم از امور مادیند و عالم ملکوت مجردست.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#عالمجبروت :
در اینکه آفرینش فرشتگان پیش از هر موجود دیگری بوده تردیدی نیست و آیات بسیاری درقرآن ناظر بر این امر است. علت این امر هم روشن است چون ملائکه اسباب اجرای اوامر الهیاند و تعدادشان نیز بیشمار است. فرشتگان موجوداتی لطیف و مجردند و فاقد غرائز بلکه عقل صرفند و دقیقاً تحت اوامر الهی. عقل اول؛ عقل دوم:
فلاسفه اسلامی این عالم را به عالم عقل یا جبروت اطلاق میکنند.
فرشتگان دارای اقسامی و هر قسمی از آن وظایفی را به عهده دارند. فرشتگانی که از بقیه از نظر درجاتشان به خدا نزدیکترند، مقرب نامیده میشوند. چهار فرشته مقرب در اسلام عبارتاند از:
🔺جبرئیل (فرشته وحی) مسئول عالم ذر
🔺میکائیل (فرشته روزی) مسئول دنیا
🔺عزرائیل (فرشته مرگ) مسئول عالم برزخ
🔺اسرافیل (فرشته صور) مسئول رستاخیز
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#عالملاهوت:
لاهوت مشتق از الله و به معنای عالم غیب و عالم الهی است.عالم لاهوت عالم خداوندی است که برهمه عوالم وجود مستولی است خداوند که در قرآن با نام الله آمدهاست. بزرگترین محور اصلی قرآن کریم و ادیان الهی است. نام خداوند الله است و بقیه اسامی او صفات اویند.
صفات خداوند بر دو گونه است:
اول: ذات بخشی از صفات مربوط بذات خداوند است و عین ذات او میباشد. مجموعه صفات ذاتی خداوند در چهار صفت اصلی قابل جمع است که عبارتند از: وحدانیت، سرمدیت، عالمیت، قادریت.
دوم: فعل بخشی از صفات مربوط به عمل خداوند است اینگونه صفات حادث و ناشی از قدرت و علم اویند مجموعه صفات فعل خداوند در چهار صفت اصلی قابل جمع است که عبارتند از: خالقیت، ربوبیت، حاکمیت، مالکیت
دو صفت قدوس وسبوح در قرآن به عنوان صفت سلبی معروفاند که مفهوماند و تنزیه خداوند از صفات محدود ناقص و بشریست اولی تنزیه مادی و دومی تنزیه معنوی (صفات سلبیه)
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#بدنمثالی:
پس از آنکه روح از بدن جسمانی مادی جدا شد، بدن مثالی در آن بدن برزخی، به نحو اتحاد، تا روز قیامت باقی خواهد بود؛ یا معذّب به عذاب و عقاب برزخی، یا متنعم در ناز و نعمت و روح و ریحان برزخی؛ و زمانی که روز رستاخیز شد و خداوند عالم بدنهای جسمانی مادی را از زمین برانگیخت، ارواح بر اجساد مادی خود برمیگردند و برای زندگی ابدی آماده و حاضر میشوند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#جسممثالی:
انسان مرکب از سه چیز است:
🔺روح
🔺 بدن عنصری مادی
🔺 بدن مثالی برزخی
این بدن (بدن مثالی) بسیار شفاف و لطیفتر و رقیقتر از هواست که حائل میان جسم مادی ثقیل و روح مجرد است. این بدن بسیار لطیف برزخی که قوانین ماده (ماده عنصری) در آن جاری و ساری نیست، همان بدن است که نفس ناطقه انسانی، یعنی روح و حقیقت انسان، علاقه خود را از بدن جسمانی مادی قطع میکند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗نامهایدیگر#جسممثالی:
ناگفته نماند که برخی به جسد مثالیِ برزخی، اسمی از الفاظ کهنه یونانی گذاشتهاند (مثلاً شیخ اشراق (سهروردی) و شیخ احمد احسایی عالم مثال را عالم هورقلیاء، و جسم مثالی را جسم هورقلیایی نامیدهاند.) که از آن در احادیث اهل بیت اطهار (علیهمالسلام) اثری نیست.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#چشمبرزخی:
چشمی که دارنده آن، حقیقت و باطن عمل شخص دیگر را میبیند و قادر خواهد بود از گذشته و آینده دیگران باخبر شود. بنابر آنچه از آیات و روایات بهدست میآید، با رعایت تقوا و عمل به واجبات و ترک محرمات ممکن است چشم برزخی انسان باز شده و حقایقی را مشاهده کند که با چشم ظاهری قابل مشاهده نیست.
در قرآن به چشم برزخی، چشم تیزبین (حدید) گفته شده است. نقل قولهایی از زندگی بزرگان و علما درباره چشم برزخی آنان گفته شده است. برخی معتقدند در آستانه مرگ و در حال قطع رابطه با دنیا کسانی هستند که میتوانند پردههایی از عالم برزخ و نتیجه اعمال خود را مشاهده کنند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#طیالارض:
یک مرحله از رشد معنوی است که انسان می تواند در یک لحظه به هر جای زمین برود و کسی قادر به طی الارض است که نفسش را تهذیب کرده باشد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#موتاخترامی:
به وسیله ی حوادث و سوانح مثل زلزله و سیل و تصادف اتومبیل و غیره كه در آنها عمد كسی در كار نبوده است و خود مقتول هم تقصیری نداشته است.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#تفاوتمیانزندگیدنیویواخروی:
به برخی از آنها اشاره می شود:
🔺 زندگی در عالم دنیا به خاطر وجود ماده همراه با حرکت و تکامل اختیاری است ولی در آخرت اگر چه انسان دارای جسم است ولی حرکت و تکامل به معنی دنیوی را ندارد چرا که جسم اخروی جسمی غیر مادّی است، تقریباً شبیه اجسامی که در خواب می بینیم. البته دقّت شود که در آخرت نیز اختیار وجود دارد ؛ لکن بساط استکمال اختیاری به معنای دنیوی آن ـ که همراه با حرکت جوهری است ـ برچیده می شود. لذا دنیا دار عمل و کِشت و کار و آخرت دار جزا و برداشت محصول می باشد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#تفاوتمیانزندگیدنیویواخروی:
در زندگی اخروی زمان نیز به معنای دنیوی آن وجود ندارد ؛ چرا که زمان مقدار حرکت است ؛ و در عالم آخرت حرکت به معنای دنیوی آن ـ که خروج تدریجی شیء از حالت بالقوّه برای رسیدن به حالت بالفعل می باشد ـ نیز وجود ندارد. لذا در آخرت ، سنّ و سال و گذر عمر و امثال این امور نیز بی معنی است. همچنین در آخرت ، اموری چون انتظار و دیر و زود و امثال آنها نیز به مفهوم دنیایی آنها معنی ندارد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#جسماثیری:
خاصیتهای متفاوتی از جسم فیزیکی دارد. این جسم همان جسمی است که ما در خواب میبینیم یعنی آنچه که در خواب از خود میبینیم مثلاً دست خود را میبینیم یا بدن خود را میبینیم اینها همه اعضای جسم اثیری ما هستند چرا که جسم فیزیکی ما در آن زمان در رختخواب است حال آنکه ما در جاهایی بسیار دور تر سیر میکنیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صحنه ای را در خواب ببینید که در آینده در حالت بیداری دوباره آن را ببینید علت این امر این است که شما در خواب با جسم اثیری خود در زمان سفر کردهاید و آینده را دیدهاید (جسم فیزیکی تنها قادر به سفر در مکان است اما جسم اثیری علاوه بر مکان در زمان هم میتواند سفر کند). از جملهٔ خاصیتهای جسم اثیری این است که توانایی عبور از اجسام را دارد زیرا که جسم نیست و با آن میشود از قید ماده آزاد شد. حال در تعریف فرافکنی باید گفت: فرافکنی جدایی از جسم فیزیکی و استفاده از جسم اثیری است.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#مراحلپروازروح:
🔺مرحله زمانی است که فرد از کالبد جسمیاش خارج میشود و در سطح بالاتری از کالبد فیزیکیاش قرار میگیرد و میتواند جسمش را ببیند که در رخت خواب آرمیده است.
🔺 تجربه سفرهای روحی مادی دومین مرحله پرواز روح است. در این مرحله فرد قادر است در کسری از ثانیه در هر کجای جهان مادی که بخواهد حضور یابد. از خانه و شهر و حتی کشورش خارج شود و به جهان مادی اطراف سفر کند.
🔺 سفر در عالم اثیری؛ در این مرحله روح میتواند به گذشته یا آینده و حتی جهانهای ماورایی سفر کند و حقایقی را ببیند که با وجود کالبد فیزیکی ناممکن است. در این مرحله دو نکته حائز اهمیت است نکته اول اینکه اگر به صورت ارادی این پرواز شگفتانگیز را تجربه میکنید از یک راهنمای مطمئن کمک بگیرید زمانی که روح به این مرحله میرسد ممکن است بازگشت آن به کالبد جسمی با تأخیر یا اختلال انجام شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#مکاشفه:
عبارت است از سیرکردن روح، به مطالعه در امور غیبی و به عبارت دیگر مکاشفه ظهور شیء است برای قلب به جهت غلبه ذکر یا حصول امر عقلی است که به الهام و بدون فکر در حال بین خواب و بیداری، برای انسان رخ میدهد. برخی مدعی هستند این حالت برای افراد خاص بر اثر ریاضت و قرب به درگاه خداوند دست میدهد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#حركتوكمال:
در عوالم بالاتر از دنیا نیز وجود دارد. حتى خود انتقال از عالم دنیا به برزخ و از برزخ به عالم حشر، و اولین عالم از عوالم حشر به جاى خود یك تحول و سرفصلى از حركت كلى تكامل مىباشد؛ به عبارت دیگر: انسان از دو بعد بدن مادى و روح تشكیل شده است. این دو در هیچ نشئهاى از هم دیگر جدا نیستند ـ هر چند تفاوتهاى اندكى سه عالم دنیا، برزخ و آخرت با یكدیگر دارند ـ ماده براساس قواعد فلسفى ملازم با حركت و از قوه به فعلیت درآمدن است كه این خود نوعى رشد و تكامل براى او محسوب مى شود. بنابراین در هر سه عالم بدن مادى و در كنار آن روح انسان به حركت و تكامل خود ادامه مى دهند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#بدندنیایی،برزخی،آخرتی:
بدن طبیعی پس از جدا شدن نفس از آن، در یک حرکتی کشدار و تدریجی به بدن برزخی تبدیل میشود بطوری که نمیتوان گفت میان این بدن و بدن جدید برزخی تباینی برقرار است؛ بلکه بدن مادی مرتبهی ضعیفتر و بدن برزخی، مرتبهی قویتر یک حقیقت خواهند بود. در حقیقت، همان جسم طبیعی به جسم برزخی تبدیل شده است. در واقع، این سه بدن به ظاهر متفاوت، سه مرتبه از یک بدن میباشند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#ولادتثانی:
مراتب تکامل نفس است که از امّارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورتها و پوششهای ناراست را از خود میزداید و سر انجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست مییابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست مییابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه میکند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه مییابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در مییابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده میکند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗موارد مشترک:
ِبسیاری در میان، #گزارشهایتجربهٔنزدیکمرگ به چشم میخورند:
🔺یک صدای ناخوشایند اولین ادراک حسی است که گزارش شدهاست.
🔺احساس مردن
🔺تجربه خروج از بدن
🔺حس شناورشدن در بالای بدن و دیدن فضای مجاور
🔺حس حرکت بطرف بالا از میان تونلی از نور یا راهروی دراز و باریک
🔺ملاقات با بستگانی که فوت کردهاند یا اشخاص روحانی
🔺مرور خاطرات دوران زندگی
🔺احساس بازگشت به بدن همراه با بیمیلی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
#گزارشهایتجربهٔنزدیکمرگ
روح انسان پس از مرگ هوشیار است و بر حوادث درک دارد؛ مرسوم است که آدمی تا زمانی که زنده است خواب و پس از مرگ بیدار و هوشیار میشود؛ برخی از واقعیتها در زمان حیات بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ آشکار میشود. در لحظه مرگ رابطه انسان با اطرافیان و اطرافیانش با او قطع میشود و نمیتواند حالات و مواردی را که میبیند، برای اطرافیانش توضیح دهد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
در عالم مثال، فقط چیزهایی وجود دارد که آنها را «صورت» مینامند و برپایة ذات متحرک این عالم از آنها به «#صورمعلقه» تعبیر میشود. چنین عالمی را عالم خیال نیز میخوانند، زیرا صور موجود در آن، از جنس همان صوری است که در گنجینة خیال آدمی میبینیم و اینجا است که از این صور به صور خیالی هم تعبیر میکنند. نمونة چنین صوری در عالم ماده، صور منعکس در آیینه و آب و چشم و خواب است.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
سه #عالممعنی، صورت و ماده، یا به تعبیر عرفا، اسما، صفات و افعال، یا بهر تعبیر فلاسفه، عقل، نفس و طبع، یا به تعبیر حکما، جبروت، ملکوت و ملک داریم، اما هریک از جهت ویژگیهای ممیز خود، میان درجة یک تا صفر تاب میخورد و ازاینرو دستکم به دو قسم کنه و وجه قابل تقسیم خواهد بود. اگر این طرح را بپذیریم، عوالم ششگانة کنه عالم معنی، وجه این عالم، کنه عالم صورت، وجه این عالم، کنه عالم ماده و وجه این عالم پدید میآید که هرکدام میتواند نامی داشته باشد. بهعلاوه، در ورای همة این عوالم، عالم وحدت یا لاهوت، باز، با دو قسم کنه و وجه نهفته است. در این میان، وجه هر عالم با کنه عالم بعدی تداخل مییابد و این امر را به برزخ تعبیر کردهاند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
#روح به اعتبار تجرد گفته میشود و در مقابل جسم به کار میرود و مادی نیست و نمیتوان با حواس پنجگانه آن را حس و درک کرد لذا به ان روح میگویند؛ تعابیر ذهن، نفس، قلب و روح همه یک واقعیت هستند و تفاوت در کارکردهای آنها است یعنی یک دستگاه است که چندین کارکرد دارد و به همین دلیل بر اساس کارکردهای مختلف آن نامهای مختلف دارد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
بعد ملکوتی انسان که همان نفس انسان است و با وجود بدن،#نفس وجود دارد و این نفس قابل ارتقاء است و تا هفت درجه میتواند بالا رود و این ۷مرحله شامل طبع، نفس،عقل، قلب،سر، خفی، اخفاء است و اینها مراتب وجودی بعد ملکوتی انسان هستند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#طبع:
رابطه نفس انسان با بدن است یعنی همان طبیعت انسان است، درمرحله نفس، جنبه مدیریت بدن مورد بحث است و مربوط به خواب و کارکرد روح انسان در رابطه با بدن است و خود نفس مراتبی دارد و باید توجه کرد که به معنی نفس که گفته شد نیست.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗#مرحلهخفی :
مرحله تعلق علم خدا به نظام عالم و انسان، در این مرحله انسان میبیند که همه چیز اعم از ظاهر و باطن با اراده خداوند به وجود آمده و فقط خداوند را میبیند؛ گاهی نفس انسان به مرحله اخفاء میرسد یعنی انسان میتواند کار خدایی انجام دهد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR