eitaa logo
تلقاء
6.1هزار دنبال‌کننده
539 عکس
49 ویدیو
5 فایل
﷽ وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ «قصص/٢٢» ارتـبـاط' https://daigo.ir/secret/7270488245 ارسال سوالات شما' https://daigo.ir/secret/5275222794 کانالهــای مـا' https://eitaa.com/NDE_IR/3973
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مطالب‌مرتبط 🔗حقّ النّاس: شامل تمام حقوقی می‌شود که انسان‌ها بر یک دیگر دارند و به دو قسم مالی و آبرویی منقسم می‌شود. حقّ النّاس مالی به معنای از بین بردن اموال مردم، تصرّف عدوانی در اموال ایشان، غصب و امثال آن است. حقّ النّاس آبرویی نیز نظیر غیبت، تهمت، شایعه پراکنی و نقل قول بی‌اساس است که موجب آبروریزی دیگران می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نمازگزاران در هر نمازی رهایی از آتش را می‌گیرد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط فرشته‌ای است به نام «حزقائیل» که 18 هزار بال دارد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗فواید و آثار بی اطلاعی از زمان مرگ: عدم آگاهی از زمان مرگ برای عموم مردم یکی از الطاف الهی است و از اسباب زنده ماندن انسان تا اجل محدود و مقرّر است و اگر انسان از مکان و زمان مرگ خود آگاه بود نور امید در زندگی او خاموش می شد و دست از هرگونه تلاش و فعالیت می کشید و چه بسا قبل از رسیدن اجل مقرّر از غم و ناامیدی جان می داد. یکی از اثرات مهم تربیتی جهل به مرگ این است که انسان عاقل همیشه آماده سفر قیامت است و هر لحظه احتمال فرا رسیدن مرگ را می دهد از این رو کمتر گناه می کند و اگر احیاناً مرتکب گناه و خطایی شد درصدد جبران آن برآمده و به درگاه الهی توبه می کند اما اگر از زمان مرگ آگاه باشد ممکن است دست به هر کاری بزند به این بهانه که فعلاً فرصت دارم و در آینده توبه خواهم کرد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗مرگ چیست ؟ مرگ پایان زندگی است ؛ اَلْمَوْت ُ غایَتُه ُ دنیا با مرگ پایان می پذیرد؛بِالموت ِ تَخْتِم ُ الدُّنیا.این تعریف در عین سادگی، واقعی ترین تعریف مرگ است. به هر سان زندگی دنیوی با مرگ به پایان می رسد. مرگ بر همه مسئولیت ها، تلاش ها، آرزوها و هدف های دنیوی انسان خط پایان می كشد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗مرگ از دیدگاه اسلام: از ديدگاه انديشه اسلامي مرگ تنها گذرگاه جهان غيب است. پيامبر گرامي اسلام (ص)، زندگي دنيا را خواب و مرگ را بيداري ناميده است. يعني مرگ دريچه ‏اي است براي خروج از عالم خيال و ورود به جهان حقيقت و واقعيّت. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط مفهوم مرگ: به معنای انتقال از مقامی به مقام دیگر است. این بدان معناست كه انسان با مرگ خویش چیزی را از دست نمی دهد و یا اگر چیزی را از دست بدهد نسبت به آن چه به دست می آورد چیز باارزشی را از دست نداده است. به تعبیری می توان مرگ را همانند دگردیسی كه در پروانه رخ می دهد همانند كرد. كرمی بر شاخه ای و سپس در پیله و در نهایت پروانه ای می شود كه پر پرواز دارد در حالی كه پیش از این نه تنها از زیبایی پروانه برخوردار نبود بلكه حتی نمی توانسته پرواز داشته باشد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗ادامه مفهوم مرگ: هر بخش از زندگی و مرگ آدمی در جهان زهدان و دنیا و برزخ و آخرت این گونه است. البته با این تفاوت كه پروانه به شكل طبیعی و روندی تكوینی در یك فرآیند تكاملی صعودی حركت می كند ولی انسان با توجه به تلاش ها و برون داد ظرفیت ها و توانمندی های استعدادی و ذاتی خویش این حركت را تنظیم می كند. او هرچه در این راه بتواند ظرفیت های مثبت را بروز دهد در جهان دیگر از بهره بیش تری برخوردار می شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗خواب نوعی از مرگ است: مردن انسان,مرگ چیست,مفهوم مرگ در تبیین و تحلیل قرآنی، انسان نیز این گونه است با این تفاوت كه انسان در طول شبانه روز به هنگام خفتن، مرگ را در آغوش می گیرد و توفی انجام می شود و جان را به خدا و یا فرشته مرگ تسلیم می كند. در این زمان تنها رشته ای نازك كالبد را به جان متصل می كند كه اگر این نیز بریده شود مرگ او كامل می شود و دیگر به كالبد خویش بازنمی گردد. این گونه است كه انسان ها در تحلیل قرآنی با هر خفتنی، مرگ را تجربه می كنند و دوباره باز می گردند تا به این شكل مفهوم رستاخیز به ایشان نموده شود و بدانند كه رستاخیز آدمیان چگونه پدیدار می شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗در هنگام مرگ رویدادهای بسیاری رخ می دهد كه می توان به نمونه های زیر اشاره كرد: 🔺رسیدن جان به گلو یكی از حالات انسان در دم مرگ است. قرآن از چنین تعبیری برای بیان وحشت زیاد انسان در هنگام مرگ استفاده می كند گویی كه در هنگام مرگ دشمن بر ایشان چیره شده و از هر لحاظ در تنگاتنگی قرار گرفته و راه پیش و پس بر او بسته است. قرآن تبیین می كند كه در این زمان جان به تراقی می رسد. تراقی جمع ترقوه، استخوانی است كه گلو را از چپ و راست دربرگرفته و یا به معنای جلوی حلق و بالای سینه است. آیات قرآن این حالات را نشان دهنده قدرت خداوند و ناتوانی انسان در برابر خدا و دیگر پدیده های الهی می داند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗محققان، پنج مرحله از واکنش‌هايي که افراد در قبال مرگ از خود بروز مي‌دهند را اين‌گونه توضيح مي دهند: 1) انکار (من؟ نه!) در ابتدا، اينکه مرگ در حال وقوع است، اغلب به‌وسيله بيماري که رو به مرگ است، پس زده مي‌شود! اين انکار و تکذيب بر شوک اوليه، غلبه يافته و اجازه مي‌دهد تا فرد شروع به جمع‌آوري منابع خود کند بنابراين اين انکار، در اين مرحله، پس از مدتي مکانيزم دفاعي خوبي است که مي‌تواند نگران‌کننده شود اگر اقوام و دوستان فرد محتضر، آن را مورد تاييد قرار دهند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 2) خشم (چرا من؟) در دومين مرحله، فرد در حال فوت در ارتباط با مرگ قريب‌الوقوع شروع به احساس خشم و آزردگي کرده و اين عصبانيت و خشم ممکن است نسبت به خدا، يا اقوام و خانواده و مراقبت‌کنندگان از فرد باشد که در اين خصوص کاري از دست آنها برنمي‌آيد اما سعي دارند تا هرگونه ابراز خشم را کنترل کرده و به بيمار کمک کنند تا وارد مرحله بعد شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 3) چانه‌زني (باشه من، اما...) بيمار در اين مرحله ممکن است سعي به چانه‌زني آن هم با خدا کند تا راهي براي تغيير سرنوشت يا حداقل، تعويق مرگ پيدا کند. بيمار ممکن است در قبال بهبود، قول دهد که کار خوبي انجام دهد يا از اعضاي فاميل بيشتر دلجويي و مراقبت کند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 4) افسردگي (آره، سراغ من اومده): بيمار در چهارمين مرحله از مرگ به تدريج، شرايط کامل خود را تشخيص داده و اين کار با افسوس خوردن در مورد از دست دادن سلامت است و سپس به غم از دست دادن دوستان، اعضاي خانواده و يا زندگي تبديل مي‌شود. شايد اين زمان، سخت‌ترين اوقات باشد. فرد رو به مرگ نبايد در اين دوره، تنها باشد و از طرفي هم نبايد به او دلخوشي کاذب داد زيرا ناراحتي در اين مرحله امري اجتناب‌ناپذير است و بايد با آن کنار آمد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 5) پذيرش (بله، من! من حاضرم): فرد در آخرين مرحله، واقعيت مرگ را پذيرفته است: اين نه ترسناک است و نه دردناک و نه غمناک است و نه مسرت‌بخش، بلکه غيرقابل اجتناب است. کسي که منتظر پايان زندگي است ممکن است بخواهد تا افراد اندکي را ملاقات کند و يا خود را از سايرين جدا کرده يا شايد هم فقط براي حمايت، به يک نفر پناه ببرد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗فرق بین بهشت برزخ و بهشت آخرت چیست؟ برخی تفاوت ها عبارتند از: 🔺 بهشت برزخ موقت، ولی بهشت آخرت دائمی است . 🔺 بهشت برزخ نمونه کوچکی از بهشت آخرت است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔺نعمت های بهشت برزخی به بدنی از غیر بدن عنصری (بدن مادی دنیایی) تعلق می گیرد؛ بدنی که متناسب با حیات برزخی است که به اصطلاح متکلمان به آن، بدن یا قالب «مثالی» گویند (فقط آرایش و رنگ ماده را دارد) ولی نعمت ها در بهشت آخرت، شامل بدن و روح هر دو می شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗قطعا در بهشت تکامل وجود دارد، و بهشتیان هرگز در جا نمی زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی، و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیکتر می شوند، و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می دهند. مفهوم این سخن آن نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی دارند، چرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیه تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو اعمالی که در این جهان انجام داده اند همچنان به سیر تکاملی خویش ادامه می دهند. درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می کند ولی مرتبا جوانه می زند و ریشه می دواند و از نقاط دیگر سر برمی آورد و دشت و صحرا را فرا می گیرد!. با همانند سفینه های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبه زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد ولی بعد از خروج از این محیط چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید تا ابد به سیر خود ادامه می دهد!. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗بهشتیان هرچه بخواهند از مواهب و روزیها در هر ساعت و هر زمان برای آنها مهیا است، این چه موهبتی است که هر صبح شام به آنها اعطا می شود؟ مسلما این مواهب جدید و تازه مادی و معنوی است که در این دو وقت به آنها داده می شود، و طبعا به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗«در سکرات مرگ، سستی و ضعف سراپای انسان را می‌گیرد و رنگ رخسار او تغییر می‌کند. در ابتدا زبانش از گفتار باز می‌ماند ولی چشم و گوش و اندیشه او هنوز از کار نیفتاده‌اند. او درباره دنیا و اموالش با حسرت می‌اندیشد و پشیمان می‌شود. سپس مرگ بر او چیره‌تر می‌شود و گوش او نیز از کار می‌افتد؛ نه سخن می‌گوید و نه صدایی می‌شنود، چشمانش در حدقه چرخ می‌زند و چهره اطرافیان و حرکت لبهای آنان را می‌بیند ولی صدایشان را نمی‌شنود. پس از مدتی، سایه مرگ چشمان او را نیز فرا می‌گیرد و جان از بدنش خارج می‌گردد». 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗عالم برزخ، جهانی است که بین دنیا و آخرت قرار گرفته است که از هنگام مرگ هر انسان شروع می شود و تا پایدار شدن روز قیامت ادامه دارد، بنابراین هم اکنون عالم برزخ وجود دارد، و آنان که مرده اند در این عالم به سر می برند به عبارت روشن تر وقتی انسان مرد، بدن او مرده است ولی روح از بدن جدا شده و زنده است، منتهی چون دیگر در قالب بدن نمیتواند زندگی کند ناچارا از بدن جدا شده و زندگی مستقل از بدن را شروع میکند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗روح انسان بعد از پایان زندگی دنیا، در جسم لطیفی قرار می گیرد، که آن جسم، از بسیاری از عوارض و مشکلات جسم مادی برکنار است و به آن، قالب مثالی می گویند، که نه کاملا مجرد است و نه مادی. بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است (مثلا جای گرفتن آب در میان کوزه، با جای گرفتن آن در میان نایلون، فرق دارد در اولی آب در میان جسم غلیظ است و در دومی در میان جسم لطیف، آب همان آب است فقط ظرفش عوض شده،مثل روح که در دنیا در قالب جسم مادی قرار میگیرد و بعد از مرگ در قالب جسم لطیف قرار داده می شود. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗چرا خداوند انسانها را امتحان می کند؟ غرض اصلی در امتحان الهی این است که استعدادهای وجودی انسان ، به خصوص استعدادهای الهی او رشد کنند ؛ لذا گاه خداوند متعال با امتحانی بنده ی خود را متوجّه ضعف خود می کند تا خودش آن ضعف را جبران کند ؛ و گاه او را امتحان می کند امّا نه برای متوجّه نمودن او ، بلکه برای اینکه خود آن امتحان باعث رشد وجودی شخص می شود. خداوند متعال می داند که مؤمنین و انبیاء (ع) در برابر امتحانات او اعتراضی نخواهند نمود ولی باز آنها را امتحان می کند ؛ چرا که با این امتحانها درجه ی وجودی آنها بالا می رود. لذا امتحان خدا همواره از سر لطف است ؛ لکن موضع گیری منفی یک شخص در برابر امتحان الهی ، باعث می شود که آن امتحان ، زمینه سقوط او را فراهم کند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط 🔗اگر کسی ضعفهای معنوی خود را دانسته و خود اقدام به برطرف نمودن آنها کرد ، روشن است که برای برطرف شدن آن ضعفها مورد امتحان قرار نخواهد گرفت ؛ چون ضعفی نیست که برطرف شود ؛ ولی برای تثبیت آن کمال حاصل شده ، ممکن است مورد امتحان قرار گیرد ؛ همچنین خود همان درجه حاصل شده ممکن است محملی برای یک امتحان دیگر شود تا شخص ، به درجه ای بالاتر نیز ترقّی کند. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR
🔻مطالب‌مرتبط اساساً باید دانست که دنیا دار امتحان است ؛ و امتحان الهی مثل امتحانهای دنیوی سر ترم نیست ؛ لحظه لحظه ی زندگی ، امتحان است ، خوردن انسان ، خوابیدن او ، سخن گفتنش ، بادی که می وزد ، بارانی که می بارد ، خکسالی ها ، ارزانیها ، گرانیها ، سلامتی و مریضی ، خوش قیافه بودن و بدقیافه بودن ، مرد بودن و زن بودن و ... همه ابزار امتحان خدا هستند. لذا آدمی تا زمان وارد شدن به عالم برزخ ، حتّی یک ثانیه هم از امتحان خدا فارغ نیست. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562@NDE_IR