🔻مطالبمرتبط
🔗ادامه مفهوم مرگ:
هر بخش از زندگی و مرگ آدمی در جهان زهدان و دنیا و برزخ و آخرت این گونه است. البته با این تفاوت كه پروانه به شكل طبیعی و روندی تكوینی در یك فرآیند تكاملی صعودی حركت می كند ولی انسان با توجه به تلاش ها و برون داد ظرفیت ها و توانمندی های استعدادی و ذاتی خویش این حركت را تنظیم می كند. او هرچه در این راه بتواند ظرفیت های مثبت را بروز دهد در جهان دیگر از بهره بیش تری برخوردار می شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗خواب نوعی از مرگ است:
مردن انسان,مرگ چیست,مفهوم مرگ
در تبیین و تحلیل قرآنی، انسان نیز این گونه است با این تفاوت كه انسان در طول شبانه روز به هنگام خفتن، مرگ را در آغوش می گیرد و توفی انجام می شود و جان را به خدا و یا فرشته مرگ تسلیم می كند. در این زمان تنها رشته ای نازك كالبد را به جان متصل می كند كه اگر این نیز بریده شود مرگ او كامل می شود و دیگر به كالبد خویش بازنمی گردد. این گونه است كه انسان ها در تحلیل قرآنی با هر خفتنی، مرگ را تجربه می كنند و دوباره باز می گردند تا به این شكل مفهوم رستاخیز به ایشان نموده شود و بدانند كه رستاخیز آدمیان چگونه پدیدار می شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗در هنگام مرگ رویدادهای بسیاری رخ می دهد كه می توان به نمونه های زیر اشاره كرد:
🔺رسیدن جان به گلو یكی از حالات انسان در دم مرگ است. قرآن از چنین تعبیری برای بیان وحشت زیاد انسان در هنگام مرگ استفاده می كند گویی كه در هنگام مرگ دشمن بر ایشان چیره شده و از هر لحاظ در تنگاتنگی قرار گرفته و راه پیش و پس بر او بسته است.
قرآن تبیین می كند كه در این زمان جان به تراقی می رسد. تراقی جمع ترقوه، استخوانی است كه گلو را از چپ و راست دربرگرفته و یا به معنای جلوی حلق و بالای سینه است. آیات قرآن این حالات را نشان دهنده قدرت خداوند و ناتوانی انسان در برابر خدا و دیگر پدیده های الهی می داند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗محققان، پنج مرحله از واکنشهايي که افراد در قبال مرگ از خود بروز ميدهند را اينگونه توضيح مي دهند:
1) انکار (من؟ نه!)
در ابتدا، اينکه مرگ در حال وقوع است، اغلب بهوسيله بيماري که رو به مرگ است، پس زده ميشود! اين انکار و تکذيب بر شوک اوليه، غلبه يافته و اجازه ميدهد تا فرد شروع به جمعآوري منابع خود کند بنابراين اين انکار، در اين مرحله، پس از مدتي مکانيزم دفاعي خوبي است که ميتواند نگرانکننده شود اگر اقوام و دوستان فرد محتضر، آن را مورد تاييد قرار دهند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
2) خشم (چرا من؟)
در دومين مرحله، فرد در حال فوت در ارتباط با مرگ قريبالوقوع شروع به احساس خشم و آزردگي کرده و اين عصبانيت و خشم ممکن است نسبت به خدا، يا اقوام و خانواده و مراقبتکنندگان از فرد باشد که در اين خصوص کاري از دست آنها برنميآيد اما سعي دارند تا هرگونه ابراز خشم را کنترل کرده و به بيمار کمک کنند تا وارد مرحله بعد شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
3) چانهزني (باشه من، اما...)
بيمار در اين مرحله ممکن است سعي به چانهزني آن هم با خدا کند تا راهي براي تغيير سرنوشت يا حداقل، تعويق مرگ پيدا کند. بيمار ممکن است در قبال بهبود، قول دهد که کار خوبي انجام دهد يا از اعضاي فاميل بيشتر دلجويي و مراقبت کند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
4) افسردگي (آره، سراغ من اومده):
بيمار در چهارمين مرحله از مرگ به تدريج، شرايط کامل خود را تشخيص داده و اين کار با افسوس خوردن در مورد از دست دادن سلامت است و سپس به غم از دست دادن دوستان، اعضاي خانواده و يا زندگي تبديل ميشود. شايد اين زمان، سختترين اوقات باشد. فرد رو به مرگ نبايد در اين دوره، تنها باشد و از طرفي هم نبايد به او دلخوشي کاذب داد زيرا ناراحتي در اين مرحله امري اجتنابناپذير است و بايد با آن کنار آمد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
5) پذيرش (بله، من! من حاضرم):
فرد در آخرين مرحله، واقعيت مرگ را پذيرفته است: اين نه ترسناک است و نه دردناک و نه غمناک است و نه مسرتبخش، بلکه غيرقابل اجتناب است. کسي که منتظر پايان زندگي است ممکن است بخواهد تا افراد اندکي را ملاقات کند و يا خود را از سايرين جدا کرده يا شايد هم فقط براي حمايت، به يک نفر پناه ببرد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗فرق بین بهشت برزخ و بهشت آخرت چیست؟
برخی تفاوت ها عبارتند از:
🔺 بهشت برزخ موقت، ولی بهشت آخرت دائمی است .
🔺 بهشت برزخ نمونه کوچکی از بهشت آخرت است.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔺نعمت های بهشت برزخی به بدنی از غیر بدن عنصری (بدن مادی دنیایی) تعلق می گیرد؛ بدنی که متناسب با حیات برزخی است که به اصطلاح متکلمان به آن، بدن یا قالب «مثالی» گویند (فقط آرایش و رنگ ماده را دارد) ولی نعمت ها در بهشت آخرت، شامل بدن و روح هر دو می شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗قطعا در بهشت تکامل وجود دارد، و بهشتیان هرگز در جا نمی زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی، و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیکتر می شوند، و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می دهند. مفهوم این سخن آن نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی دارند، چرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیه تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو اعمالی که در این جهان انجام داده اند همچنان به سیر تکاملی خویش ادامه می دهند.
درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می کند ولی مرتبا جوانه می زند و ریشه می دواند و از نقاط دیگر سر برمی آورد و دشت و صحرا را فرا می گیرد!. با همانند سفینه های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبه زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد ولی بعد از خروج از این محیط چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید تا ابد به سیر خود ادامه می دهد!.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗بهشتیان هرچه بخواهند از مواهب و روزیها در هر ساعت و هر زمان برای آنها مهیا است، این چه موهبتی است که هر صبح شام به آنها اعطا می شود؟ مسلما این مواهب جدید و تازه مادی و معنوی است که در این دو وقت به آنها داده می شود، و طبعا به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗«در سکرات مرگ، سستی و ضعف سراپای انسان را میگیرد و رنگ رخسار او تغییر میکند. در ابتدا زبانش از گفتار باز میماند ولی چشم و گوش و اندیشه او هنوز از کار نیفتادهاند. او درباره دنیا و اموالش با حسرت میاندیشد و پشیمان میشود. سپس مرگ بر او چیرهتر میشود و گوش او نیز از کار میافتد؛ نه سخن میگوید و نه صدایی میشنود، چشمانش در حدقه چرخ میزند و چهره اطرافیان و حرکت لبهای آنان را میبیند ولی صدایشان را نمیشنود. پس از مدتی، سایه مرگ چشمان او را نیز فرا میگیرد و جان از بدنش خارج میگردد».
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗عالم برزخ، جهانی است که بین دنیا و آخرت قرار گرفته است که از هنگام مرگ هر انسان شروع می شود و تا پایدار شدن روز قیامت ادامه دارد، بنابراین هم اکنون عالم برزخ وجود دارد، و آنان که مرده اند در این عالم به سر می برند به عبارت روشن تر وقتی انسان مرد، بدن او مرده است ولی روح از بدن جدا شده و زنده است، منتهی چون دیگر در قالب بدن نمیتواند زندگی کند ناچارا از بدن جدا شده و زندگی مستقل از بدن را شروع میکند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗روح انسان بعد از پایان زندگی دنیا، در جسم لطیفی قرار می گیرد، که آن جسم، از بسیاری از عوارض و مشکلات جسم مادی برکنار است و به آن، قالب مثالی می گویند، که نه کاملا مجرد است و نه مادی.
بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است (مثلا جای گرفتن آب در میان کوزه، با جای گرفتن آن در میان نایلون، فرق دارد در اولی آب در میان جسم غلیظ است و در دومی در میان جسم لطیف، آب همان آب است فقط ظرفش عوض شده،مثل روح که در دنیا در قالب جسم مادی قرار میگیرد و بعد از مرگ در قالب جسم لطیف قرار داده می شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗چرا خداوند انسانها را امتحان می کند؟
غرض اصلی در امتحان الهی این است که استعدادهای وجودی انسان ، به خصوص استعدادهای الهی او رشد کنند ؛ لذا گاه خداوند متعال با امتحانی بنده ی خود را متوجّه ضعف خود می کند تا خودش آن ضعف را جبران کند ؛ و گاه او را امتحان می کند امّا نه برای متوجّه نمودن او ، بلکه برای اینکه خود آن امتحان باعث رشد وجودی شخص می شود. خداوند متعال می داند که مؤمنین و انبیاء (ع) در برابر امتحانات او اعتراضی نخواهند نمود ولی باز آنها را امتحان می کند ؛ چرا که با این امتحانها درجه ی وجودی آنها بالا می رود. لذا امتحان خدا همواره از سر لطف است ؛ لکن موضع گیری منفی یک شخص در برابر امتحان الهی ، باعث می شود که آن امتحان ، زمینه سقوط او را فراهم کند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗اگر کسی ضعفهای معنوی خود را دانسته و خود اقدام به برطرف نمودن آنها کرد ، روشن است که برای برطرف شدن آن ضعفها مورد امتحان قرار نخواهد گرفت ؛ چون ضعفی نیست که برطرف شود ؛ ولی برای تثبیت آن کمال حاصل شده ، ممکن است مورد امتحان قرار گیرد ؛ همچنین خود همان درجه حاصل شده ممکن است محملی برای یک امتحان دیگر شود تا شخص ، به درجه ای بالاتر نیز ترقّی کند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
اساساً باید دانست که دنیا دار امتحان است ؛ و امتحان الهی مثل امتحانهای دنیوی سر ترم نیست ؛ لحظه لحظه ی زندگی ، امتحان است ، خوردن انسان ، خوابیدن او ، سخن گفتنش ، بادی که می وزد ، بارانی که می بارد ، خکسالی ها ، ارزانیها ، گرانیها ، سلامتی و مریضی ، خوش قیافه بودن و بدقیافه بودن ، مرد بودن و زن بودن و ... همه ابزار امتحان خدا هستند. لذا آدمی تا زمان وارد شدن به عالم برزخ ، حتّی یک ثانیه هم از امتحان خدا فارغ نیست.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
لکن برای اینکه انسان اوّلاً بودن خود در جلسه امتحان الهی را فراموش نکند و ثانیاً در مسیر تکامل مداوم ، جهشهای تکاملی نیز داشته باشد ، گاه امتحانهای بزرگی نیز از او گرفته می شود.
بنا بر این ، همان گونه که مرگ عزیزان ، فقر ، مریضی ، نقص عضو و امثال این امور ، امتحان خدا هستند ، زنده بودن عزیزان ، ثروت ، سلامتی ، داشتن اعضای سالم و امثال آنها نیز امتحان الهی اند. و چه بسا کسانی که در امتحانات قسم دوم مردود می شوند تعدادشان بیشتر از کسانی باشد که در امتحانات قسم اوّل مردود می شوند.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
واقعاً چند نفر در عالم وجود دارند که خدا را به خاطر آفریدن شب و روز و خورشید و ماه شکر کنند؟ یا هر بار که والدین خود را می بینند خدا را یاد کرده و شکر گزار او باشند؟ در حالی که همه ی اینها نعمت خدا هستند و وظیفه آدمی این است که در برابر نعمت ، شکر گزار باشد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗سه دوست مختلف
پيامبر اکرمﷺ،حالات انسانها را در حين مفارقت از دنيا، در قالب تمثيلي بديع، چنين به نمايش گذاشته است:
من درباره دنيا و فرزند آدم هنگام مرگ، مثلي براي شما ميزنم. مثال آن، همچون مردي است که سه دوست دارد،
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
🔗و هنگامي که مرگش فرا ميرسد، به يکي از آنها ميگويد: تو دوست من بودي و از ميان سه دوست نزد من، نيکوتر بودي،خدا (درباره ترک دنيا) به من رسيده، پس برايم چه کاري ميتواني انجام دهي؟ آن دوست ميگويد: اين فرمان خدا است که مرا هم در برگرفته و نميتوانم بار محنتي از تو بردارم و غمت را بگشايم و لحظهاي از مرگت را به تأخير اندازم، ولي اينک من پيش توام، مرا زاد خويش قرار ده و همراه خود ببر که تو را سود ميبخشد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
آنگاه دومي را فرا ميخواند و ميگويد:
تو دوست من بودي و از ميان سه دوست نزد من، نيکوتر بودي و چنانکه ميبيني فرمان الهي (در خصوص مرگ) به من رسيده، چه کاري از دستت برايم برميآيد؟
وي ميگويد:
چه ميتوانم برايت انجام دهم، در حاليکه اين فرمان الهي به من نيز رسيده و از اينرو نميتوانم بار غمي از تو بردارم و محنتي از تو برطرف سازم و لحظهاي از مرگت را به تأخير اندازم، ولي به هنگام بيماري در خدمتت ميباشم و چون بميري به خوبي تو را غسل ميکنم و لباس نو بر اندامت ميپوشانم و بدن و عورتت را مستور ميدارم.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
آنگاه سومي را به نزد خود ميخواند و ميگويد:
همچنانکه ميبيني، فرمان خدا در خصوص مفارقت از دنيا به من رسيده و تو در ميان سه دوستم، پيش من خوارتر از بقيه بودي که تو را رها کرده بودم و به تو اعتنايي نداشتم، اکنون چه کاري برايم ميتواني انجام دهي؟
او ميگويد:
من در دنيا و آخرت در کنار تو و همدمت خواهم بود، با تو وارد قبر ميشوم و با تو بيرون ميآيم و هرگز از تو جدا نخواهم شد.
آنگاه پيامبر فرمود:
آن سه دوست ، کساني نيستند، جز مال و خويشاوندان و عمل او
(کنز العمال: ج 15 ص 757)
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR
🔻مطالبمرتبط
تصاويري چند از حوادث آستانه قيامت
🔗خورشيد برآمده از مغرب
يکي از وقايع عظيمي که در آستانه قيامت رخ ميدهد، طلوع خورشيد از مغرب است که پيامبر اسلام در برخي بيانات خود، به جاي تصريح نمودن به نام قيامت، از آن با تعبيري کنايي و مصوّر ياد نموده و ميفرمايد:
هرکس، پيش از آنکه خورشيد از مغرب طلوع کند، توبه کند، خداوند توبهاش را ميپذيرد.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2386886772C9034807562
✅ @NDE_IR