eitaa logo
موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
334 ویدیو
14 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی ◾نشست ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رستمی در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار گردید که عمده مباحث ایشان در سه بخش تقدیم می‌گردد؛ 1️⃣ قسمت اول ▪️موقعی که کشوری بتواند تعریف نیازها و ابزارهای تأمین نیازها در ابعاد مختلف را بسط داده و تولید کند به گونه‌ای که انتخاب نهایی و ناگزیر مجموعه‌های دیگر وابسته به آن بخش باشد، طبیعتا علاوه بر وابستگی، در محیط تقابل، فضل هم به وجود می‌آید. ▪️تمدن مجموعه‌ای است که یک ریشه در فرهنگ، یک ریشه در تولید و یک ریشه در دانش دارد و نهایتا همه این‌ها در سبک زندگی پدیدار می‌شوند. این سبک زندگی که مؤلفه‌های فرهنگی، علمی و تکنولوژی دارد را اگر در محیطی شکل بگیرد و در خارج از این محیط توان الگوبخشی شکل بگیرد می‌گوییم یک تمدن در حال شکل‌گیری است. یعنی جوامع دیگر این روش را یک روشی کامل یا بهتری نسبت به جامعه خود می‌بینند. ▪️ده‌ها سال است که تسلط تمدن غربی را بر جای جای جهان می‌بینیم که تمدن غالب و حاکم است اما در عین حال شاهد افول تمدن غربیم. سبک غربی ناکارآمد است و به بن‌بست رسیده است. ▪️نقطه‌ای را که امروز می‌بینیم و آغازش انقلاب اسلامی است، نقطه توقف و سپس عقب‌گرد تمدن غربی است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی 2️⃣ قسمت دوم ▪️حضرت آقا سه یا چهار سال پیش در جلسه‌ای که با مجموعه‌ای از اندیشه‌ورزان حوزه تمدنی داشتند، فرمودند: تردید نکنید که تمدن غربی از بین می‌رود و آنچه وظیفه ماست این که باید به فکر تمدن جایگزین باشیم که تمدن توحیدی و اسلامی است. ▪️حضرت آقا در بیان مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی فرمودند یک مرحله پیروزی انقلاب اسلامی است، یک مرحله تشکیل نظام اسلامی است و بعد تشکیل دولت اسلامی و سپس تشکیل جامعه اسلامی. و نهایتا مرحله پنجم انقلاب اسلامی را تمدن اسلامی دانستند. ▪️تکلیف رهروان اسلام ناب تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است. یکی از مسائل، ارائه عملی تربیت‌یافتگان مکتب است. وقتی مدعی هستیم که این تمدن پاسخگوست باید نمونه عملی ارائه دهیم؛ ادل الدلیل علی امکان الشیء وقوعه. ▪️حضرت آقا در مورد شهید سلیمانی تعبیر "مکتب سلیمانی" را مطرح کردند. یعنی با یک تفکر و مجموعه‌ای از معرفت‌ها که امکان بروز عملی در میدان را دارد، روبروییم. ▪️حضرت آقا متواضعانه فرمودند مکتب سلیمانی اما این همان مکتب خامنه‌ای است، همان مکتب خمینی است که در واقع مکتب اسلام ناب محمدی است. ▪️حالا این که حاج قاسم یک مکتب است یعنی با حذف او، بن‌بستِ در حرکت را شاهد نیستیم. حاج قاسم نشانه ممکن‌بودن تکرار و وقوع امثال او در عالم است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی 3️⃣ قسمت سوم ▪️معرفی سمبل و نماد یکی از بایسته‌های تمدن‌هاست. تمدن بی‌قهرمانِ غرب برای خود قهرمان‌سازی می‌کند آن هم به وسیله هالیوود. نشان‌دادن یک الگو و سمبل از یک تمدن بسیار مهم است. حاج قاسم سلیمانی شخصی است که در مکتب اسلام تربیت شد و الآن یک الگوی تمدنی است؛ یک الگوی مطلوب قابل تقلید. ▪️حاج قاسم در زمان حیاتش طبق نظرسنجی‌های معتبر محبوبیت بسیار بالایی در اقشار مختلف مردم داشت و بعد از شهادتش یک رستاخیز محبوبیت در ایران نسبت به او به وجود آمد. ▪️تمرکز فکری حاج قاسم بر محور ولایت است. این را در قبل از شهادتش می‌بینیم و بعد از شهادتش در وصیت‌نامه‌اش دیدیم. خط سیاسی‌اش روشن است اما با همه دولت‌ها کار می‌کند؛ برای هر دو هم دل می‌سوزاند و مشورت می‌دهد. در قضیه وزارت خارجه مشخص بود که چه حمایت‌هایی از وزیر مستعفی می‌کند برای این که این‌جا را نقطه‌ای می‌بیند که نباید آسیب ببیند؛ مرز و قلمرو دفاع اسلامی است و دلگیری‌های کودکانه باعث نمی‌شود که تسلیم قضایا شود لذا ایشان ورود می‌کند آن هم ورود مصلحانه. ▪️این هنر حاج قاسم است که روسیه را وارد جنگ سوریه کرد. دیپلمات‌ها و سیاسیون هم نمی‌توانستند این کار را انجام دهند اما او توانست این را انجام دهد و آسمان سوریه را برای داعش ناامن کرد. ▪️توجه به عنصر مردم و افکار عمومی و همراهی دل‌ها با هدف، از ویژگی‌های کار حاج قاسم است. حاج قاسم برای دستیابی به هدف، بسیج عمومی را طراحی کرد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید سلیمانی ▪️صوت نشست تخصصی ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید سلیمانی که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی ارائه شده است. ⏱زمان: ۴۸ دقیقه 💿حجم فایل: ۱۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 گزارش تصویری از نشست تخصصی ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید سلیمانی ▪️نشست تخصصی ابعاد تمدنی-بین‌المللی شهید سلیمانی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی برگزار گردید. 🏷 این نشست به صورت مجازی از طریق صفحات مؤسسه در پیام‌رسان روبیکا و پلتفورم اینستاگرام پخش شد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ضرورت علوم عقلی برای طلاب ▪️وبینار ضرورت علوم عقلی برای طلاب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد به دعوت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برادران استان ایلام برگزار می‌گردد. ⏱ زمان: دوشنبه ۲۲ دی‌ماه ساعت ۱۹ 🏷 شما عزیزان می‌توانید این وبینار را از طریق آدرس ذیل مشاهده نمایید؛ https://www.hozehilam1.ir/ch/pajohesh 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 شهادت در عرفان اسلامی ▪️به مناسبت سالگرد شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات سلسله نشست‌هایی را در تبیین ابعاد شخصیتی این شهید عزیز برگزار می‌کند. ▪️چهارمین و آخرین نشست با موضوع شهادت در عرفان اسلامی توسط حجت‌الاسلام و المسلمین استاد علی امینی‌نژاد ارائه خواهد شد. ⏱زمان: سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۵ 🏷 این نشست به صورت مجازی از طریق صفحه مؤسسه در پیام‌رسان روبیکا و پلتفورم اینستاگرام پخش خواهد شد؛ ▫️Instagram.com/nafahat_eri ▫️Rubika.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 کتاب جرعه‌هایی از زلال معنویت اثر استاد یزدان‌پناه منتشر شد ◾کتاب «جرعه‌هایی از زلال معنویت» اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات توسط نشر معارف چاپ گردید. ◾این کتاب به شرح مختصری از زیارت امین‌الله و زیارت اباعبدالله علیه‌السلام پرداخته است. ▪️در قسمتی از این کتاب آمده است: وقتی دست به سینه می‌گذاریم و السلام علیک را به امام می‌گوییم یعنی به محضر ایشان مشرف شده‌ایم. این اصلی در خور توجه است که دوری و نزدیکی و یا حیات و ممات در این گفت و گوی مستقیم و تشرف قلبی و باطنی بی‌تأثیر است. ◾اخبار بعدی پیرامون فروش کتاب به زودی منتشر خواهد شد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اقامه عزاداری ایام فاطمیه ◾ صلی الله علیک یا فاطمة الزهراء همزمان با فرارسیدن ایام شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، مجلس سخنرانی استاد امینی‌نژاد با موضوع تفسیر سوره انسان در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ◾همچنین مرثیه‌خوانی مداحان اهل بیت علیهم‌السلام بعد از سخنرانی حضرت استاد برقرار است. ⏱ زمان: جمعه ۲۶ الی یک‌شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۹ مهرماه از ساعت ۱۸:۳۰ 📱این مراسم به صورت مجازی از طریق شبکه‌های اجتماعی زیر پخش می‌شود؛ ▫️روبیکا Rubika.ir/nafahat_eri ▫️اینستاگرام Instagram.com/nafahat.eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 به یاد شهید عشق ▪️قسمتی از نامه‌ شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه به دخترش؛ در راه عشق جان‌دادن خیلی زیباست... 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 شهادت در عرفان اسلامی ◾نشست شهادت در عرفان اسلامی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین استاد علی امینی‌نژاد در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار گردید که عمده مباحث ایشان در پنج قسمت تقدیم می‌گردد؛ 1️⃣ قسمت اول ▪️در اغلب عرفان‌ها مثل رهبانیت مسیحی و عرفان‌های شرقی هندی و بودایی، مسئله‌ای به عنوان جهاد و شهادت مطرح نیست. اساساً یکی از مؤلفه‌های عرفان بودایی این است که اصلاً انسان برای رهایی از رنج‌ها و دردها باید از اجتماع دور شود. دستیابی به لذات آن‌سویی با حذف رنج‌ها صورت می‌گیرد. لکن در عرفان اسلامی زبان حال عارف اسلامی این است که؛ در بلا هم می‌چشم لذات او مات اویم مات اویم مات او ▪️ابن سینا به عنوان کسی که در حوزه عرفان قلم زده است (در نمط نهم اشارات) توضیح می‌دهد که وقتی عارف به مرتبه شجاعت توحیدی رسید، خود را در محضر باری تعالی می‌بیند و از مرگ ترسی ندارد. خوف و ترسی از دست دادن جان خود ندارد. ◾چند نکته لازم است بیان شود؛ ▪️نکته اول برای عرفان مهم است که منطق جهاد چه باید باشد. در منظر عرفان اسلامی هر عملی دارای سه بخش است: ظاهر و شریعت، باطن و طریقت، لب و حقیقت. جهاد یک پیکره ملکی و فیزیکی دارد. آنچه لایه عمیق‌تر جهاد را تشکیل می‌دهد طریقت و حقیقت جهاد و شهادت است. جهاد و شهادت برای رسیدن به چه چیزی و چه هدفی؟ عرفان نمی گوید که هرکسی که در معرکه قتال یا شبه آن کشته شود، شهید است. از طرفی شهید برتر کسی است که برای رسیدن به لقاء الله شهید شده است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_er
🔰 شهادت در عرفان اسلامی 2️⃣ قسمت دوم ▪️نکته دوم مسأله جهاد و به تبع آن شهادت، دارای مراتب متکثر است. در آموزه‌های دینی جهاد در مسیر کسب حلال هم آمده است. زنی که در خانه می‌کوشد خانه‌داری را به نحو احسن انجام دهد هم جهاد در راه خدا می‌کند؛ جهاد المرأة حسن التبعل. رعایت حقوق زن از سوی مرد جهاد است که در تعبیرها هست که کالمجاهد فی سبیل‌الله. کسی که در میادین علمی کوشش می‌کند. این ها همه مراتب جهاد است تا می‌رسد به جایی که انسان در مقابل منافقین و کفار که می‌خواهند هدم اسلام کنند، می‌ایستد و مبارزه می‌کند. ▪️نکته سوم با این حال این مقام بالای جهاد در نگاه ناب دین، جهاد اصغر است و بالاتر از همه این‌ها جهاد با نفس است که این جهاد اکبر است و در راستای او شهید این مسیر به شهادت کبری می‌رسد. در یک بحثی ابن‌عربی می‌فرماید جهاد مبارزه با کفار است. کفار متفاوتند؛ کفاری که نزدیک‌ترند و بعضی خطرشان خیلی بالا است و بعضی کافرتر هستند. این‌ها اولویت‌های جهاد را مشخص می‌کند. اما یک کافر است که او از همه به ما نزدیک‌تر، خطرش بیشتر و از همه کافرتر است، لحظه به لحظه می‌خواهد انسان را از مسیر ایمان دور کند، از همه خطرناکتر است که اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک. آن نفس آدمی است! 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_er
🔰 شهادت در عرفان اسلامی 3️⃣ قسمت سوم ▪️نکته چهارم گاهی انسان جهاد اکبر می‌کند بدون جهاد اصغر. و گاهی جهاد اصغر می‌کند بدون جهاد اکبر. گاهی با جهاد اصغر جهاد اکبر می‌کند. عرفان این کار را خیلی توصیه می‌کند. در نگاه عرفان اسلامی و عبارات اسلامی این معنا بسیار هست که یک راه بسیار مهم و اثرگذار در سفر اول جهاد اصغر است. بهترین مسیر برای عبور از خود همین جهاد اصغر است. جهاد اکبر می‌کند به وسیله جهاد اصغر. یک مسیر دیگر هم داریم که در نقطه متعالی است: بعد از جهاد اکبر به جهاد اصغر می‌پردازد؛ ورود به معرکه جهاد در سفر سوم و چهارم که مخصوص اولیای الهی است. حال البته ممکن است که سفر اول را هم در جهاد اصغر طی کرده باشد. چنین کسی با فنای فی‌الله و نگاه واحد‌بین در عالم به جهاد اصغر می‌رود. خلیفه بالسیف می‌شود برای بسط توحید الهی در جامعه. سرّ جهاد در اسلام بسط ذکر الهی است. زمین حق دارد که ذکر خدا در آن برپا شود. ▪️نکته پنجم حقیقت شهادت، رسیدن به نقطه شهود الهی و نظر به وجه‌الله است. حال که چنین است، برای رسیدن به حقیقت شهادت، راه برای همه باز است به مدد جهاد اکبر. از منظر عرفان هر کسی که بتواند حضور مع‌الله پیدا کند، شهید است ولو در مبارزه به قتل نرسیده باشد. همانطور که شهید سلیمانی گفت که باید انسان شهید باشد تا شهید شود، شهادت حقیقی رسیدن به حضور مع‌الله است. بهترین و سهل‌ترین مسیر برای رسیدن به این مقام جهاد اصغری است که با نیت لقاءالله و حب فی‌الله اتفاق افتاده باشد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 شهادت در عرفان اسلامی 4️⃣ قسمت چهارم ▪️نکته ششم اهل معرفت درباره حیات مراتبی را تعیین می‌کنند. هر حیات هم در مقابلش موت در مرتبه همان است. حیات نباتی، حیات حیوانی، حیات انسانی. کسی ممکن است حیات انسانی‌اش را از دست بدهد اما حیات اخروی‌اش را دارد. حیات او بعد از مفارقت با حیات دیگر انسان‌ها تفاوت‌هایی دارد. از بعضی کلمات علامه این معنا استفاده می‌شود که وقتی شهداء به شهادت می‌رسند حیاتی دارند که مفارقت کامل از دنیا نکرده‌اند و قابلیت رجعت برای آن‌ها باقی است. عرفا مطرح می‌کنند که بالاتر از حیات اخروی، حیات توحیدی است. محی‌الدین اشاره می‌کند به روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله: الا أخبرکم بخیر لکم، من ان تلقوا عدوکم و یضربوا رقابکم و تضربوا رقابهم، ذکر الله کثیرا. کسی که به حیات ذکری و حیات توحیدی برسد بالاترین حیات را یافته است. حیات توحیدی مرتبه‌ای از حیات متفاوت است. مثل حیات حیوانی که تفاوت دارد با حیات نباتی. ▪️پس در عرفان اسلامی مسأله جهاد و شهادت با اندیشه آگاهی‌بخشی و تعمیق معرفت نسبت به حقایق جهاد و شهادت مطرح است. هم شریعتش و هم طریقتش و هم حقیقتش. این راهی است که در فضای امروز ما به دست امام خمینی (ره) باز شده است و همه روزی‌خوار آن سفره هستند. این است که مداد العلماء افضل من دماء الشهداء. در روایات ما هم آمده است که شفاعت عالم بالاتر از مقام شهادت است مگر عالمی که شهید باشد! 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 شهادت در عرفان اسلامی 5️⃣ قسمت پنجم ▪️اما در مورد شهید عزیز ما، شهید سلیمانی؛ ما شهدای عظیمی داشتیم که برخی از آن‌ها هم چیزی به جا نگذاشتند که ما بدانیم در آن‌ها چه می‌گذشته است اما برخی از آن‌ها نشانه‌هایی برجا گذاشته‌اند که از نوشته‌ها و بیاناتشان بر می‌آید که مبارزاتشان و ورودشان به فضای جهاد معنادار است مثل شهید چمران. چه بسا راجع به شهید عظیم‌الشأن ما، شهید سلیمانی، این معنا تداعی می‌شود که هم برای جهاد اکبر، جهاد اصغر کرد و در همین مسیر بعد از طی مقاطعی از جهاد اکبر دارد جهاد اصغر می‌کند. برخی از جملاتی که از ایشان مانده است با توجه به مبارزات طولانی و وضع زندگی‌شان این نکته را تایید می‌کند؛ مخصوصا در این سنوات اخیر با آن شهرت عظیمی که پیدا کرد اما بی‌رغبتی کامل را به این صحنه‌ها نشان می‌داد. می‌گفت من کاندیدای تیر و ترکشم. معلوم بود اعراض از دنیا کرده است. یا آن جمله آخر که عرضه داشته خدایا مرا پاکیزه بپذیر همچو پذیرشی که نسبت به موسی داشتی که آن تجلی و جلوه را یادآور می‌شود. ایشان هم در سفر اول از جهاد اصغر استفاده کرده است هم در سفر سوم و چهارم دارد بسط مقام توحیدی خودش را می‌دهد. مقام معنوی خودش را دارد بسط می‌دهد و لبریز از عشق الهی است. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شهادت در عرفان اسلامی ▪️صوت نشست تخصصی شهادت در عرفان اسلامی که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین استاد علی امینی‌نژاد ارائه شده است. ⏱زمان: ۶۳ دقیقه 💿حجم فایل: ۲۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri