eitaa logo
نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی
8.3هزار دنبال‌کننده
215 عکس
401 ویدیو
3 فایل
﷽؛ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* ❁به کانال «نغمه‌های بهشتی» خوش آمدید❁ یک کانال کاملاً قرآنی با گرایش فنّ جذّاب تلاوت قرآن ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ب) تمرین پرحجم کردن صدا بعد از تمرینات قوى کردن حنجره، نوبت به پرحجم کردن و پرطنین کردن صدا مى رسد. یعنى وقتى یک خواننده در یک اتاق معمولى مى خواند، صداى او بر فضاى اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سویى به طور مستقیم و یک نواخت شنیده شود. این ها خصوصیات یک صداى پرطنین مى باشد که در اصطلاح، این صدا را ((زنگ دار)) گویند که گرفتگى ندارد. البته هر نوع گرفتگى در صدا، بد نیست بلکه بعضى وقت ها به محزون بودن آن مى افزاید اما صدایى با این کیفیت، قابلیت کمترى براى مانور دادن و تحریر زدن دارد. براى زنگ دار شدن صدا به تمرینات زیر توجه نمایید. ۱. در حالتى راحت بنشینید و عضلات را رها نموده و کلماتى ازقبیل ((سنگ ، هَنگ ، زَنگ ،...)) که به ((نْگ )) ختم مى شوند را با آهنگى تودماغى، بامسدود کردن دهان با زبان و کشیدگى، اجرا نمایید. ۲. یک شعر بیست بیتى را با نازک ترین آهنگى که مى توانید بخوانید و وقتى که گلوى تان خسته شد، پس از چند دقیقه استراحت دوباره از نو آغاز کنید. ۳. حرف (( ر )) را به صورت مشدد و مستمر و کشیده ((ر، ر، ر،...)) ادا کنید. ( مثل صدای مسلسل که در کودکی درمی آوردیم ☺️) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ گفتیم که پرطنین شدن صدا، با تنفس رابطه مستقیم دارد. براى اینکه طنین صداى خود راتقویت نمایید به این تمارین توجه کنید. ابتدا یک نفس عمیق با کیفیتى که قبلاً گفته شد بکشید و ریه ها و شکم را از هوا پر کنید به طورى که شکم کاملاً بیرون آید. بعد صدا را در حالى که خارج مى کنید، آهسته وپیاپى بگویید: ((آه ، آه ، اوه ، اوه ، ایه ....)). توجه داشته باشید که هر چه این هوا آهسته تر و کندتر از شش ها خارج شود بهتر است و تکرار این تمرین صدا را بهتر و رساتر مى کند. فک پایینى را شُل کنید سپس نفس هاى کوتاه و سریع ، از راه دهان بکشید و کم کم برسرعت آن بیافزایید تا جایى که صداى برخورد نفس ها را به سقف دهان تان بشنوید.البته نفس ها نباید از راه تنگى گلو بوده بلکه باید از پرده دیافراگم شکم باشد و از آن به عنوان تلمبه اى استفاده کنید و هوا را از راه شکم بیرون وداخل بکشید. این تمرین باعث قوى شدن عضلات زیر فک و اطراف گلو و شکم مى شود زیرا هنگام خواندن ، فشار زیادى به این عضلات وارد مى گردد. بدن را شل کنید و هوا را به درون سینه بکشید، بدون اینکه هیچ گونه فشارى به سینه وارد شود؛ آن قدر که سینه از هوا پر گردد. سپس شمعى (یا یک باریکه کاغذ) را جلوى دهان تان بگیرید و هوا را خارج کنید، آن چنان که شعله شمع حرکت ننماید ولى هواى سینه به طور یک نواخت خارج شود. این تمرین باعث افزایش ‍ ظرفیت هوایى ریه ها و یکنواختى صدا مى شود که باید روزى سه تا چهار مرتبه تکرار شود و با یک فوت کردن قوى، خاتمه یابد. چانه را به سینه بچسبانید به طورى که وزن سر، روى چانه افتاده باشد. حالا چند مرتبه دهان را باز و بسته کنید به طورى که با این حرکت، سرتان بالا و پایین رود. سپس مدتى دهان را به حالت نیمه باز و راحت، استراحت بدهید. دستانتان را زیر چانه بزنید (حالتى که انسان چیزى را تماشا مى کند) و فرض کنیدکه چیزى مى جوید و مکرردهان تان را باز و بسته نمائید. بعد از مدتى استراحت، دوباره این کار را انجام دهید. این تمرین و تمرین قبل، باعث قوى شدن عضلات چانه، شقیقه، و گلو مى شود و کم کم فک و گلو در اختیارشما در مى آید تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا کنید زیرا عدم توانائى در تلفظ واضح حروف و خستگى زودرس فک و دهان ، ناشى از ضعیف بودن این عضلات است. یک شعر را ابتدا با صداى زیر و از نوک زبان و سپس با صداى بم و از ته زبانب خوانید در حالى که دهان مانند یک حفره شده و صدا با حجم بیرون مى آید. این تمرین نیز با قوى تر شدن زبان، باعث پرحجم شدن صدا مى شود. زیرا قسمتى از خواندن، به زبان بستگى دارد که با تغییر دادن فضاى دهان، موجب ایجاد صداى مناسب و حجم دلخواه مى شود. ✅ج) چند دستورالعمل کلى براى محافظت از حنجره تمریناتى که تا اینجا گفته شد، باعث تغییرات محسوسى در تقویت و بهبود صدا مى شود، با این شرط که با حوصله انجام داده شود و از عجله کردن در آن خوددارى گردد وتصور نشود که خواندن بستگى به این تمرینات خسته کننده ندارد. مطمئن باشید که اگر این دستورالعمل ها بدون شتاب زدگى انجام شود، اثرات ژرفى در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضایعات جبران ناپذیرى خواهد شد. به عنوان مثال در تمریناتى که در قسمت قوى شدن حنجره ذکر شد، اگر شخصى بدون گرم کردن حنجره، زیر آواز بزند و شش دانگ صدا را بیرون دهد، امکان پاره شدن تارهاى صوتى و یا ایجاد رگه هاى غیر قابل بهبود در صدا، وجود دارد. پس توصیه اول، عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمارین مى‌باشد.
توصیه دیگر این است که بین تمرین ها نباید وقفه اى ایجاد شود و باید به طور مداوم صورت گیرد تا حنجره، پختگى خود را آسان تر بدست آورد. به طور کلى اگر کسى خواننده هم بشود، نباید تمرین را قطع کند و هر روز باید زمزمه اى داشته باشد تا حنجره، انعطاف خود را ازدست ندهد. درست مانند لولاى درب، اگر مدتى درب باز و بسته نشود باعث سفت شدن لولاها مى شود. به خاطر داشته باشید که بهترین چیز براى حنجره، خواندن وجلوگیرى از تنبلى و سستى آن است. البته از استراحت دادن آن هم نباید غافل ماند و باید از ((تاختن به حنجره )) پرهیز کرد. حتى در مجلس نیز هرگاه حس کردید که حنجره شما خسته شده است مى توانید بدون آنکه سایرین متوجه شوند به آن استراحت بدهید. به این ترتیب که فک پائین راشُل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نمائید، گوئى مى خواهید خمیازه بکشید به طورى که صداى آن در گوشها حس مى شود. این کار باعث استراحت لحظه اى حنجره تامدت کوتاهى مى گردد. بهترین استراحت براى حنجره قبل یا بعد از مجلس، ((خواب )) است. چنان چه وقتى یکى از قاریان مصرى که براى اجراى برنامه به ایران آمده بود، قبل از اجراى قرائت خود، مدتى مى خوابد و این کار را به بقیه قرّاء هم توصیه مى نماید. چون گفتیم که تارهاى صوتى، بافت عضله اى هستند و احتیاج به استراحت دارند. در پایان این قسمت دو تذکر لازم به ذکر است: اول اینکه در هر قسمتى از کشور اسلامى ما، عزادارى به سبک و سیاق مخصوص به خودصورت مى گیرد و مردم هر منطقه اى یک نوع صدا را مى پسندند. بعضى صداهاى بم وخش دار، بعضى صداهاى نازک و پرتحرّک ، بعضى تحریرهاى حلقى ، بعضى تحریرهاى دهانى و... و لذا تمرین ها باید به فراخور همان منطقه صورت گیرد. تذکر دیگر اینکه لازم نیست که یک مدت را فقط به تمرین اختصاص داد و یک مدت را به خواندن در مجلس، خیر. بلکه این دو با هم قابل جمع نیز هست. البته تذکر بسیار مهم ما این است که در کنار این تمرینات، وقتى که حس شد صدا به حدّ مطلوبى رسیده است، باید خواندن در مجلس را آغاز کرد تا هم زمان، فنون مجلس دارى نیز فرا گرفته شود. نکته: قاریان و ذاکرین عزیز توجه داشته باشند در برنامه‌هائى که چند شب متوالى ادامه مى‌یابد، نباید تمام انرژى خود را در شب‌هاى اول، تمام کنند و باید با حنجره‌شان مدارا کنند. ✳️پایان درس دوم✳️ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅 ❇️ قطعه‌تلاوتی بسیار زیبا و روح‌نواز از استاد احمد شبیب 📖سوره مبارکه یونس ⏰مدت زمان: ۲:۳۷ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی
🌅#فوتوکلیپ ❇️ قطعه‌تلاوتی بسیار زیبا و روح‌نواز از استاد احمد شبیب 📖سوره مبارکه یونس ⏰مدت زمان: ۲
📸عکسی جالب از استاد احمد شبیب در کنار استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی از اساتید و کارشناسان فنّ تلاوت کشورمان ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938735.mp3
21.94M
🎶 ❇️استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی 📌جلسه اوّل + مقدمه ⏱مدت زمان : ۴۵:۴۱ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🌅 📸چند تصویر کمتر دیده‌شده از أکبرالقُراء استاد مصطفیٰ اسماعیل 🗂سری دوم ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانـال قـرآنـی نـغـمـه‌هـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti