اذان طنطاوی .mp3
1.12M
🎤اذان زیبا و دلنشین مرحوم استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی
🎼این اذان در مقام «رست» اجراء شده است
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅#فوتوکلیپ
❇️فرازی فوقالعاده زیبا و تحسینبرانگیز از قاری شهید، استاد حاج محسن حاجیحسنیکارگر
📖سوره مبارکه جمعه
🎼مقام : «رست»
⏰مدت زمان : ٠٠:۲۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
📒مختصری از زندگینامه شخصی و قرآنی اکبرالقرّاء، شیخ مصطفیٰ اسماعیل
مصطفی محمد المرسی اسماعیل صبح روز ۱۷ ژوئن سال ۱۹۰۵میلادی مطابق با ۲۸ خرداد سال ۱۲۸۴هجری شمسی در روستای میت غزال در ناحیه طنطاء مصر دیده به جهان گشود. پدرش از ابتدای کودکی، او را به مکتب فرستاد تا قرآن را حفظ کند و خواندن و شنیدن بیاموزد ، در شش سالگی او را به مکتبی با سرپرستی شیخ ”عبدالرحمن ابوالعینین“ فرستاد. پس از ده سالگی در زمینه قرائت قرآن صاحب اسم و رسمی شد و پس از این مرحله به دست شیخ “ادریس فاخر“ وارد مرحله یادگیری تجوید و علم قرائات شد.
مصطفی در ۱۴ سالگی برای نخستین بار در مسجد عطیف طنطا قرآن را تلاوت کرد ، مردم پشت سر هم دورش حلقه زده و مجذوب صوت و تلاوت او شدند. او به توصیه یکی از شیوخ الازهر به آموزشگاه الاحمدی طنطا رفت تا در آن علوم دینی و قرآن را بیاموزد.
وی به همراه شیخ محمود خلیل الحصری در محضر شیخ «ابراهیم سلّام» که از بزرگترین اساتید آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت. زمانی که مصطفی برای اولین بار به شهر قاهره مسافرت کرد ، در ملاقات با شیخ محمد رفعت قرائت قرآن نمود که شیخ القرّاء، استاد رفعت بعد از قرائت مصطفی، دستانش را در میان دستان خود گرفته ، آینده ای درخشان را به او نوید داد. او که یک نابینا بود با چشم بصیرت مصطفی را به خوبی شناخت و زیبایی کار او را در اعماق وجود خویش احساس کرد.
شیوه ای را که مرحوم مصطفی اسماعیل در علم قرائات مبتکر آن بوده است شاهکاری برجسته است که در آن قاری قرآن همزمان با تلاوت و بیان علم تجوید ، قادر است تا مفاهیم آیات الهی را به مستمعین برساند و تجسم عینی مفاهیم عمیق قرآنی را ایجاد نماید و اینچنین است که جوهر و بطن قرآن کریم در لحن زیبای قاری گرانقدر و ارجمندی چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل می درخشد. مرحوم استاد به کلیه قرائات سبعه و راویان قراء تسلط و چیرگی خاصی داشت و با قرائت گوناگون قرآن کریم را تلاوت می نمود ، اما اکثراً به قرائت ورش از نافع و حفص از عاصم به تلاوت آیات مبادرت می ورزید.
همچنین او به تمامی مقامات و الحان قرآنی مهارت و استادی وافری داشت بطوری که اهل فن او را یگانه مقری قرآن می دانند.
جایگاه رفیع این استاد در میان قاریان سبب شده که وی را «اکبرالقراء» یعنی بزرگترین قاری لقب دهند. لقبی که بدون شک برازنده این استاد است که با اینکه بیش از سه دهه از درگذشت وی و به میدان آمدن قاریان دیگرمی گذرد بازهم کسی در اکبر القراء بودن مصطفی اسماعیل شک نمی کند.
مصطفی را ، نه تنها قرائت او بلکه تواضع و جوانمردی اش دوست داشتنی می کند. وقتی سوره احزاب را می خواند مردم چنان فریاد به تحسین اومی گشایند که مجلس به خود می لرزد و وقتی در اثنای قرائت با تواضع و افتادگی از مردم اجازه پایان قرائت خود را می خواهد ، آن ها به او اصرار می ورزند و از او ادامه قرائت را التماس می کنند. او نیز می خواند و آنگاه یکی از قرائت های استثنایی تاریخ را می آفریند و سوره الحاقه را چنان می خواند که مستمعین را هوش از سر به در می شود. تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل تا اعماق جان انسان رسوخ نموده و مستمع را به اندیشیدن در آیات الهی قرآن و پند و عبرت گرفتن از کلام پروردگار متعال ترغیب میکند.
از جمله کارهای کم نظیری که توسط مصطفی اسماعیل انجام شده است رعایت «وقف و ابتدا» با استفاده از آهنگ و نغمه است ، به این صورت که به دلیل طولانی بودن یک عبارت یا بخاطر زیباترشدن قرائت مجبور می شود در جایی وقف کند که برای وقف مناسب نیست ، صوتش را به گونه ای در می آورد و اجرا می کند که شنونده متوجه می شود که جمله تمام نشده و مطلب هنوزادامه دارد یعنی ضعف و نامناسب بودن محل وقف را با لحن و نغمه مناسب جبران می کند.
ادامه دارد ...
ادامه :
👇🏻👇🏻👇🏻
مصطفی اسماعیل ، قطعاً یکی از اساتید مُسَلَّم علم قرائت است ، استادی که با آشنایی با نغمات و مقامات موسیقی و علم تجوید ، بهترین و بالاترین قرائت ها را آفریده است. او می گوید : « طریقه تجوید و صوت قرآن کریم بر پایه حدود ۱۸ مقام استوار است که برخی از آنان عبارت اند از : بیات و مشتقات آن… صبا ، شور ، حجاز ، رست ، سه گاه ، عجم ، نهاوند ، و … »
از نظر مصطفی یک قاری قرآن که دارای صوتی زیباست ناگزیر است که با موسیقی آشنا باشد و نیز وقف و ابتدا را باید بداند ، اما این همه در شرایطی است که قاری به اصول تلاوت خللی وارد نساخته و حق آیات را ادا کند. صوت خوش در آیات و احادیث نیز پسندیده است و همواره مورد تایید بوده است. آنجا که حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند : « قرآن را با صداهایتان زینت دهید ، زیرا صدای زیبا ، زیبائی قرآن را بیشتر می کند. »
مصطفی اسماعیل همیشه از خداوند می خواست که تا لحظه مرگ بتواند قرآن را با صدایی سالم و بدون نقص بخواند. خداوند نیز دعای وی را اجابت کرد و با وجود اینکه از فشارخون بالا رنج می برد جز در موارد معدودی به دکتر مراجعه نکرد و همیشه سرزنده و آماده قرائت قرآن بود.
🔴 تلاوت هایی که ما هم اکنون از طریق رادیو و تلویزیون می شنویم همگی در دوران سخت کهنسالی استاد مصطفی اسماعیل اجراء شده و در واقع این تلاوت ها مربوط به بخش ناچیزی از این صوت جاودانی است.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سرانجام این قاری بزرگ در روز ۲۲ دسامبر ۱۹۷۸ مطابق با دوم دی ماه سال ۱۳۵۸ شمسی درشهرقاهره دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در منزل خود به خاک سپرده شد. 😔
در همان مکانی که اقامت داشت مسجد بزرگی بنا شد و زیارتگاهی برای عاشقان و دوست داران مرحوم مصطفی اسماعیل از سراسر دنیا شد.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
مصطفی اسماعیل قاری ای بود که با صوت و لحن دلنشینش توانست بسیاری از غیر مسلمانان را به سوی دین مبین اسلام رهنمون کند ، همان گونه که خود بارها گفته بود یک قاری قرآن ، بزرگترین سفیر قرآن عزیز است.
🌹روحش شاد و قرین رحمت الهی باد إنشاءاللّٰه 🌹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
مخاطبین عزیز! قطعاً اگر اهل دنبالکردن تلاوت قرآن باشید، عبارت «أکبرُالقُرّاء» را شنیدهاید. این عبا
مصطفی___سوره_های_فجر_و_بلد_و_حاقه.mp3
13.98M
🎙تلاوتی زیبا از أکبرالقرّاء استاد مصطفیٰ اسماعیل
📖سُوَر مبارکه فجر، بلد، حاقّه، نازعات، شمس
⏰مدت زمان: ۵۸:۱۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🌅#آلبوم_تصاویر
📸چند تصویر کمتر دیدهشده از أکبرالقُراء استاد مصطفیٰ اسماعیل
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ابتهال نقش بندی - یا آل طه .mp3
3.97M
🎙یک ابتهال زیبا از سیّدالمبتهلین استاد سیّد محمّد نقشبندی در وصف ائمه اطهار علیهمالسلام
⏱مدت زمان : ۸:۱۶
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
30.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
✳️تلاوتی ماندگار از استاد راغبمصطفیٰ غلوش
📖سوره مبارکه قمر ، آیات ۴۹ تا ۵۵ و سوره مبارکه رحمٰن ، آیات ۱ تا ۳۳
🇮🇷اجرا شده در ایران
🕰مدتزمان: ۲۸:۵۳
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
اذان مقام حجاز.mp3
2.65M
🕌یک اذان زیبا و حرفهای بشنوید با صدای قاری بینالمللی کشورمان استاد رحیم خاکی
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
هدایت شده از نـغـمـههـای بـهـشـتـی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فیلم
❇️فرازی زیبا از استاد محمودشحات
📖سوره مبارکه مطففین
⏰مدتزمان: ۰۰:۴۴
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️آموزش لحن ( مقامات و نغمات قرآنی) _ متنی
📒درس اوّل
مقدمه
تعریف لحن :
آهنگ و نغمه ای که در خواندن وجود دارد را لحن می نامند.
بطور کلی انسان وقتی در حال خواندن چیزی است، بلا شک و بلا استثناء از یک آهنگ یا به عبارتی نغمه استفاده می کند.
در تلاوت قرآن کریم، این آهنگ و نغمه را دستگاه یا مقام می گویند.
هر زمانی که ما بصورت آهنگین شروع به خواندن قرآن می کنیم، ناگزیر در یکی از دستگاه های موسیقیایی قرآنی تلاوت خود را اجراء می کنیم. حال یا دستگاه ها و نغمات عربی یا موسیقی فارسی.
ما در مباحث آموزش لحن قصد داریم به این دستگاه ها بپردازیم و با اسامی و مشخصات و جزئیات آن ها آشنا شویم و در نتیجه بتوانیم قرآن را هدف دار و با تدبر در معنای آن تلاوت کنیم.
چون در مشخصات و جزئیات دستگاه ها همانطور که خواهیم گفت ، آمده است که هر دستگاه را برای چه آیاتی و با چه موضوعی باید استفاده کرد.
در فنّ تلاوت قرآن ، ۷ مقام اصلی داریم ، که عبارتند از :
♦️بیات
♦️حجاز
♦️صبا
♦️نهاوند
♦️عجم
♦️رست
♦️سهگاه
که با این هفت مقام و همینطور مشتقات و گوشه های آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼مقامات موسیقایی تلاوت قرآن🎼
همان طور که در مقدمه گفته شد، در تلاوت قرآن کریم، از هفت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت «صنع بسحر» گنجانیده شده اند.
ص ،مخفف مقام صبا
ن ،نهاوند
ع ،عجم
ب ،بیات
س ،سه گاه
ح ،حجاز
ر، رست
می باشند.
هر چند که باید گفت که بعضی مقام چهارگاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.
در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات آن خواهیم نمود.
مقام یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها. اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیت های یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد.
✅تعریف تئوریک مقام :
در اصطلاح موسیقی به مجموعه اصواتی که بین یک نُت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
✅تعریف لغوی و علمی نغمه :
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد.
در اصطلاح موسیقی، نغمه در این معانی به کار رفته است:
هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
🎼مقامات و تعداد آنها :
1ـ مقام راست
2ـ مقام بیات
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غربی)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
👈🏻 ادامه دارد ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ادامه درس اوّل :
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات و
رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه، خود یک هنر است و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
خیلی از قاریان قرآن با این هنر مستمعین را مجذوب مفاهیم بلند قرآن کریم می کردند و یا مستمعین غیر مسلمان را به اسلام و قرآن علاقمند می نمودند.
با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی.
مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلّوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع هر دو سرگردان می شوند.
به حول و قوه الهی، در جلسات بعد، این بحث را پیگیری خواهیم کرد و با مضامین آیاتی که با دستگاه ها و مقامات قرآنی مختلف مطابقت دارند آشنا خواهیم شد. این که کدام مقام ها با کدام معانی آیات هم خوانی و تطبیق دارند؟
إنشاءاللّٰه ...
📌پایان درس اول
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti