فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ
✳️فراز ماندگار و مشهور «إِنَّ هَذَا القُرْآنَ یَهْدِي لِلَّتِي ...» با صدای استاد ابوالعینین شعیشع
📖سوره مبارکه اسراء
🎼مقام : «رست»
⏰مدت زمان : ٠٠:۴۱
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس دوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
♦️قسمت اوّل
🎼 مقام بيات
💢 درخصوص معنای لغوی اين مقام عده ای معتقدند، واژه ای ترکی و به معنای غم ياغمگين است. عده ای ديگر می گويند، طايفه و قبيله ای از ترکمن است و عده ای اصل اين کلمه را « به ياد » می دانند، مانند به ياد خداوندمتعال، به ياد پيامبر گرامی اسلام (ص) و به ياد حضرت فاطمه زهرا (س) و ...
🔅اين مقام، اولين مقامی است که عموم قاريان در آغاز تلاوت از آن استفاده می کنند و در ميان الحان، تنها مقامی است که در سه سطح، بيات شروع ( محدوده قرار )، توسط ( محدوده های جواب و جواب جواب ) و فرود ( پايان تلاوت ) اجرا می شود.
🔹مقام بيات که به "ام النّغمات" يا "ام المقامات" معروف است، زير شاخه ها ، فرعیات و گوشه های زیادی دارد که برخی از آنها عبارت اند از :
صافی، ابراهيمی، کرد، مصری، شور، حسينی، دشتی، نوا، محير، دوکا (یا دوگاه)، رمل و... .
🔸اساتید لحن در مورد تأثيرات اين مقام معتقدند، بيات آرامش همراه با غم را به تصوير می کشد، به آگاه ساختن شنونده گرايش دارد و از روزگاران گذشته صحبت می کند.
بيات ویژگی منحصر به فرد و به غايت پر سوز و تأثير گزاری دارد که ضمن ايجاد حزنی خاص در شنونده، وی را به تدبّر دعوت می کند.
🔹از ميان قاريان مشهورجهان، استاد مصطفی اسماعيل که به خاطر مهارت و تبحّر در اجرای نغمات و تجسّم عینی مفاهيم عميق قرآن در ذهن شنونده، از ديدگاه اهل فن به عنوان يگانه مُقرِئ قرآن معروف شده، استاد بلامنازع مقام بيات است.
🔰تطبیق مقام بیات با مضامین آیات قرآن:
مقام بیات چون از مقام های بسیار زیبا و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد .
از جمله : لطافت و زیبایی اخلاق الهی ، حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان ، حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم ، زیبایی و لطافت توحید ، حُزن از عدم معرفت
و ... .
از بهترين محل های اجرای مقام بيات، علاوه بر ابتدا و انتهای تلاوت، آیاتی با مضامين دعا، حکايت و پند و اندرز هستند.
🔰مقاماتی که به بیات وصل می شوند :
🔸پس از بيات می توان مقامات صبا، رست، حجاز و نهاوند را اجرا کرد. می توان بيات را با رست و صبا ترکيب ساخت. اگر بيات در اوج اجرا شود، رفتن به صبا بهتر و اگر در گام پايين صوت اجرا شود، منتقل شدن به مقام رست ارجح است.
🔶يکي از مهم ترين مشخصات مقام بيات که گسترده ترينِ مقامات است، در حين اجراء اين است که مستمعين را به تشويق قاری قرآن وا می دارد.
🔷نحوه اجرای اين مقام در ميان قاريان مشهور متفاوت است.
عده ای هم چون استاد شحات محمد انوار، فقط بيات شروع را در ابتدای تلاوت به کار می گيرند و سپس وارد مقامات ديگر می شوند و در ميان يا پايان تلاوت خود، به اجرای ساير محدوده های اين مقام می پردازند.
گروه دوم همچون استاد مصطفی اسماعيل، تمامی محدوده های بيات را به صورت مبسوط در ابتدای تلاوت اجرا می کنند از طريق زير شاخه فرود بیات قرائت خود را به پايان می رساند.
گروه سوم همانند استاد عبدالباسط و استاد عبدالعزيز حصان، در هر موقعیتی از تلاوت که اراده کنند، به اين مقام منتقل می شوند و آن را اجراء می کنند.
✅ بطورکلی می توان گفت، مقام بيات، پايه و پيش درآمد ساير مقامات است و قاری ای که بتواند نسبت به اين مقام شناخت بيش تر کسب کند و هم چنين در اجراء مسلط تر عمل کند، به طور يقين تلاوت موفق تری خواهد داشت.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
صحبت پایانی این بخش :
💢 مقام بیات به طور معمول به عنوان اولین مقامی است که از آن در تلاوت قرآن استفاده می شود.قالب قراء بزرگ، ابتدا تلاوتشان از مقام بیات شروع می کنند. گرچه در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد.
🔸بنابراین به دلیل اینکه معمولاً شروع و پایان تلاوت با مقام بیات اجراء می شود، مهم ترین مقام به حساب می آید و بسیار کاربرد دارد. علی الخصوص در بعضی سبک ها مثل سبک مصطفی اسماعیل که این مقام بسیار اجراء شده است.
♦️در مصاحبه با خودِ استاد مصطفی اسماعیل،ایشان اظهار داشتند :
«قاری ای قوی و برتر است که بتواند 20 الی 25 دقیقه در مقام بیات تلاوت کند بدون اینکه تکراری داشته باشد.»
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
👆🏻👆🏻👆🏻
🎙یک نمونه شروع تلاوت در مقام بیات با صدای استاد شحاتمحمدانور
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ترتیل بیات نفمه.mp3
2.64M
🎙#ترتیل_آموزشی
✳️ترتیلخوانی مقام «بیات» توسط استاد محمدحسین سبزعلی
📖سوره مبارکه لقمان
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
KARIM MANSOURI - MOTAFFEFIN .mp3
7.52M
🎙تلاوتی زیبا و ماندگار از قاری محبوب و بینالمللی کشورمان استاد کریم منصوری
📖سوره مبارکه مطففین، آیات ۲۲ الیٰ آخر و سوره مبارکه شمس
⏰مدت زمان: ۷:۴۹
🎶در این تلاوت استاد منصوری در سوره مبارکه مطفّفین و چند فراز اول سوره مبارکه شمس، کاملاً از مقام بیات استفاده کردهاند و اکثر گوشههای این مقام را بهخوبی اجرا نمودهاند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
آموزش تجوید توسط استاد سید محسن موسوی بلده3.mp3
15.41M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه سوم
🔖موضوع: آموزش طُرُق وقف
⏱مدت زمان : ۱۶:۰۳
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
خاکی 1 نغمه (Trimmed).mp3
39.39M
🎶#آموزش_مقامات_قرآنی
❇️استاد رحیم خاکی
📌جلسه اوّل
🔖موضوع: مطالبی درباره نَفَس و آموزش مقام «بیات»
⏱مدت زمان : ۵۴:۴۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
دغاغله 1 (Trimmed).mp3
30.87M
🎶#آموزش_نغمات_قرآنی
❇️استاد مهدی دغاغله
📌جلسه اوّل
⏱مدت زمان : ۴۲:۵۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938005.mp3
21.93M
🎙تلاوتی بسیار زیبا و ماندگار از استاد محمد صدّیق منشاوی
📖سوره مبارکه حشر آیات ۲۴ الی آخر ، سُوَر مبارکه طارق ، فجر ، حمد آیات ۱ الی آخر و سوره مبارکه بقره آیات ۱ الی ۵
🕰مدتزمان: ۴۵:۴۱
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🎙تلاوتی بسیار زیبا و ماندگار از استاد محمد صدّیق منشاوی 📖سوره مبارکه حشر آیات ۲۴ الی آخر ، سُوَر م
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#پست_ویژه
💢مقامشناسی تحلیلی تلاوت سوره حشر استاد منشاوی
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938021.mp3
24.52M
🎤بیان زندگینامه و تحلیل سبک تلاوتهای
«استاد محمد صدّیق منشاوی»
📔توسط کارشناسان خبره کشورمان:
🔸استاد احمد ابوالقاسمی
🔸استاد سید امین میرزایی و ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تجوید 4 نغمه.mp3
12.7M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه چهارم
🔖موضوع: ادامه بحث طُرُق وقف
⏱مدت زمان : ۱۷:۳۸
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ
❇️ قطعهتلاوتی بسیار زیبا و آرامشبخش از قاری بینالمللی کشورمان استاد امین پویا
📖سوره مبارکه مریم
⏰مدت زمان: ۰۰:۵۹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🌺🔹🌺
♦️آغاز مبحث صوت و صداسازی
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
مقدمه:
لازم است نکاتی را خدمتتان عرض کنیم تا ورود به مبحث صوت و صداسازی برای شما گرامیان سهلتر شود.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
✅ نکته اوّل : صوت و لحن در گفتار ، معمولاً باهم به کار می روند، در حالیکه دو بحث کاملاً مجزا و مستقل هستند، ولی چون برای یکدیگر نقش مکمل را ایفا می کنند، معولاً در عبارت این دو لفظ را باهم به کار میبرند.
✅نکته دوم : اگر بخواهیم مختصراً صوت و لحن را تعریف کنیم :
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
صوت به معنای ارتفاع ، انعطاف و شکل صداست و لحن به معنای آهنگ خواندن یا همان نغمات و دستگاه های موسیقیایی است.
✅نکته سوم : بعد از علم تجوید که مقدمه واجب و ناگزیری برای صوت و لحن است و راه را برای فراگیری الحان و نغمات هموار میکند ، صوت هم مقدمه واجبی برای لحن است.
ما همیشه به قرآنآموزان این نکته را میگوییم که مثلاً اگر برای آسفالت کردن یک جاده خاکی، چند مرحله کار لازم باشد، از جمله صاف کردن ، قیر ریختن، آسفالت ریختن و ... ما باید تمام مراحل را به ترتیب و کامل انجام دهیم، و گرنه کار درست انجام نمیشود.
تجوید و صوت و لحن هم همینگونه هستند و باید دقیقاً مثل بقیه کارها به ترتیب و کامل مراحل را طی کرد. یعنی اول تجوید، بعد صوت و بعد لحن.
✨✨✨✨✨✨✨✨
👈🏻 در پایان بخش مقدمه یادآور میشویم که »»»»» ما اگر میخواهیم یک قاری موفق و حرفه ای شویم باید مباحث تجوید و صوت را با دقت و با پشتکار و تمرین زیاد دنبال کنیم.
درست است که مبحث الحان و نغمات خیلی جذاب تر است ولی مباحث تجوید و صوت، مقدمه واجب و ناگزیر برای لحن است.
🌺🔹🌺
درس اوّل مبحث صوت و صدا سازی
تا دقایقی دیگر ....
.
.
.
❇️ صوت و صداسازی ❇️
❇️ درس اوّل:
تولید صوت و صدا، که از حرکات هماهنگ و منظم اندام ها و عضلات صوتی به وجود می آید، جنبه فیزیولژیک دارد. بخش مهمی از زیبایی لحن(سبک) و موفقیت در تطبیق مقامات و آهنگ ها مربوط به صدا است
صدا از جهت مختلف قابل تمرین و پرورش است. بنابر این هر کس می تواند با تمرینات صحیح صدای نسبتاً زیبا و جذابی داشته باشد. لذا توضیحات مختصری درباره اندام های صوتی و چگونگی پرورش و تمرین صدا لازم به نظر می رسد:
یکم: آشنایی با اندام های صوتی
الف_ اندام ها و عضلات تولید کننده صوت که به فرمان دستگاه عصبی به حرکت در می آیند به ترتیب از این قرارند:
۱_دستگاه تنفسی شامل شش ها (که عمل دم و باز دم به وسیله آنها انجام می شود) نای و نایژه(مسیر هوا از ریه ها به طرف حنجره).
۲_عضلات و تارهای صوتی حنجره (تشکیل دهنده صدای ابتدایی).
۳_حفره ها و دیواره های گلو (محل تولید حروف_تند و کند کننده صدا)
۴_دهان، شامل: زبان (قسمت های جلو و عقب زبان)، فک، لب ها، لهات(زبان کوچک ) و سقف کام(نرم کام، سخت کام )
۵_دندان ها و لثه ها (محل تولید حروف – لطافت بخشیدن به صدا ).
۶_ مجرا و حفره های بینی (تقویت کننده صدا – تولید کننده حروف خیشومی ).
دوم : صدا چگونه تولید می شود ؟
جریان تولید صدا از این قرار است که شش ها در هر بازدم، جریان هوا را به بیرون می رانند. هوای بیرون داده شده از طریق نایژه ها و لوله نای به تدریج وارد حنجره می شود. با انقباض و انبساط عضلات حنجره، تارهای صوتی به ارتعاش در می آید و موجب می شود صدایی ساده شبیه زمزمه و ناله به وجود آید. پس از عبور هوا و امواج صوتی از حفره های گلو، دهان و بینی صدا و کلمات تشکیل و تکمیل گردیده و به صورت صوت و آهنگ منظوم یا غیر منظوم شنیده می شود.
چون در تولید صدا، تنفس نقش مهمی دارد، تمرین هایی برای تقویت نفس پیشنهاد می گردد.
سوم _تقویت نَفَس
اندام تنفسی مانند عضلات دیگر قابل تمرین و پرورش است. با ورزش و تمرین، زمان نگه داشتن نفس طولانی تر می شود و به زیبایی و کیفیت صدا می افزاید.
ریه ها که دو عضو اسفنجی شکل و قابل ارتجاع یعنی بزرگ و کوچک شدن هستند، عمل دم و باز دم را انجام می دهند.
کسانی که نفس کوتاه دارند در حجم و شکل ریه ای آنها اشکالی وجود ندارد، بلکه اشتباه آنها در این است که عمل دم و بازدم را درست انجام نمی دهند. اوّلاً ریه ها را خوب پُر نمی کنند و در ثانی هوا را زیاد و زود مصرف می کنند. بعضی ها عمل دم نفس کشیدن را درست انجام می دهند، ولی چون در هنگام خواندن هوای بازدم را زود و زیاد مصرف می کنند از یک طرف دچار کمبود نفس می شوند و از طرف دیگر، ممکن است در صدایشان لرزش ایجاد شود. بنابراین کسانی که به نحوی با صدا و صوت سر و کار دارند باید بتوانند در کمترین فرصت (یک یا دو ثانیه) هوای کافی را (بدون کشیدن شانه و شنیدن صدای تنفس ) وارد ریه ها کنند و سپس خروج تدریجی و طولانی هوا را کنترل نموده، آن را به خوبی مصرف کنند.
اینک قبل از اشاره به چند تمرین تنفسی چند نکته مهم را یادآوری می کنیم :
۱. معده پُر در کار تنفس (نفس عمیق و باز دم طولانی ) اخلال و نارسایی ایجاد می کند، بنابراین قبل از خواندن نباید معده را زیاد پر کرد.
۲. به هم خوردن تعادل روانی مثل ترس و اضطراب ... در ابتدای کار، جریان تنفس را کوتاه می کند و در نتیجه در صدا لرزش و نوسان نامطلوب ایجاد می شود.
۳. بی حالی و ضعف بدن ناشی از بیماری، خستگی زیاد، گرسنگی زیاد و... دستگاه تنفس را ضعیف می سازد .
۴. هنگام خواندن بهتر است نفس کشیدن (دم)، با دهان بسته و از طریق بینی انجام گیرد. تنفس از طریق بینی چند برتری دارد که یکی از آنها گرم و ملایم شدن هوا است و به همین جهت ، تخریش و تحریکی در گلو ایجاد نمی شود. در حالی که تنفس از طریق دهان گاهی ممکن است ایجاد تخریش(خراش دادن گلو) و سرفه کند و دهان خشک شود.
چهارم : تمرین تنفس( دم و باز دم )
تمرینات دستگاه تنفس از جهات مختلف فوایدی دارد از جمله این که باعث طولانی شدن نفس و قوی شدن عضلات تنفسی می شود .
قابل ذکر است که تعداد تنفس افراد در دقیقه در سنین مختلف یکسان نیست. دفعات تنفس در دقیقه از این قرار است :
در نوزادان در بدو تولد 44 بار در دقیقه
در کودکان 5 ساله 26بار در
در افراد 20 تا 25سال 26 بار در دقیقه
در افراد 25 تا 30 سال 26 بار در دقیقه
در افراد ورزشکار کمتر از 15 بار در دقیقه
.
.
.
👈🏻ادامه دارد ...
ادامه درس اوّل ...
👈🏻 و اما تمرینات تنفسی که تأثیر بیشتری دارد و موجب طولانی شدن نَفَس و زیبایی صدا می شود از این قرار است :
✅تمرین ۱ :
نفس عمیق بکشید(بدون اینکه صدای نفس شما شنیده شود و شانه ها را بالا بکشید)، هوا را داخل ریه ها کنید و پس از حبس آن در یک لحظه، هوا را آرام آرام از دهان خارج کنید(صدای نفس شما شنیده نشود ). این تمرین را چند بارتکرار کنید .
✅تمرین ۲ :
حال تمرین یک را از طریق بینی انجام دهید، یعنی با دهان بسته ریه ها را پر و خالی کنید.
✅تمرین ۳ :
تمرین تنفس همراه با تمرین فک، لب ها و بیخ زبان.
با نفس عمیق هوا را به داخل ریه ها بفرستید و پس از آن همچنان که هوا را آرام آرام مصرف می کنید، کلمه «بالحقّ» را تکرار کنید. در ادای حرف «ب» فک را شل و رها کنید. روی لب ها فشار بیاورید تا لب ها نیرومند شود. حرف «ل» را با نوک زبان به طور ملایم ادا کنید تا زبان به روان کار کردن عادت کند. در هنگام ادای حرف «ق» گلو را کاملاً باز گذاشته، قاف را با فشار آوردن به بیخ زبان غلیظ ادا کنید تا ریشه و بیخ زبان تحریک بیشتری بیابد و روان کار کند. به همین شکل، کلمات دیگری را نیز تمرین کنید. البته می توانید حروف و کلمات دیگری را که مربوط است به لب ها، فک، بیخ زبان و کام به صورت کلمه و یا جدا ادا و تمرین کنید.
✅تمرين ۴:
هوا را از هر دو مسیر یعنی دهان و بینی با فشار و سریع (شبیه کشیدن خمیازه) به داخل ریه ها بفرستید و سپس با فشار بیرون برانید. در این کار امتداد و طول بازدم مورد نظر نیست .
✅ تمرین ۵ :
با کشیدن نفس عمیق، ریه ها را تا نهایت درجه پر کنید و پس از حبس کوتاه بدون اینکه چیزی بخوانید با کشیدن صدای «آه، آه» هوا را به تدریج خارج کنید. طول نهایی این بازدم را مشخص کنید و پس از آن یک یا چند جمله طولانی را خواندید- سعی کنید به مرور زمان پس از چندین بار تمرین به همان درجه و میزان برسانید. قابل توجه اینکه طول تنفس بازدمی در ضمن تلفظ و خواندن، کمتر از طول کشیدن صدای ساده می باشد و علت آن این است که در ضمن خواندن هوای بیشتری مصرف نمی شود. این تمرین برای جلوگیری از مصرف زیادی و هدر رفتن هواست. یکی از علل کوتاهی تنفس، زیاد مصرف کردن هوای بازدم است. بهتر است در ضمن این تمرین ورزش فک، لبها و قسمت های جلو و عقب زبان نیز انجام گیرد. برای این منظور جمله هایی را انتخاب کنید که در آنها چند حرف لبی و زبانی پشت سر هم قرار گرفته باشد. در این حال، نیز فک را رها کنید و در ادای حروف حلقی و بیخ زبانی، گلو را باز گذاشته، بیخ زبان را با فشار حرکت دهید.
🌫 نکته :
در این تمر ین ها بیشتر تقویت صدا، فک، لبها، بیخ زبان و نیز تمرین تنفس مورد نظر است.
.
.
.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
پایان درس اوّل
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti