🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰
✏️مطالبی پیرامون تقلید در تلاوت قرآن، در سنین قبل و بعد از بلوغ
🔗 از دروس استاد جهانبخش فرجی
🔷بخش اوّل
تقليد يكی از مهمترين پايه های هنر تلاوت است.
بدون تقليد نمی توان به اوج هنر تلاوت رسيد.
تقليد در قبل از بلوغ با توجه به اينكه صدا صدای نوجوانی است و صد در صد وابسته به استعداد، لذا مقوله ايست متافیزیکی و ميزان استعداد قاری را نشان می دهد.
نوجوانی كه با علاقه و عشق به يك استاد و بدون هيچ اطلاع علمی از سبك و صدای استاد، از او تقليد ميكند، این از ميزان استعداد اوست.
✳️چند خصوصيت مهم نوجوان مقلّد، از اين تقليد به دست می آيد كه عبارتند از :
١- ميزان استعداد او
٢- شناسایی تحریرهای ذاتی او
٣- انعطاف صدای او
٤- مبنای تلاوتش در آينده
در اين مرحله، نوجوان بايد با صداسازی مراقبت كند كه صدا به فشار و تكلّف نيفتد، بالا نرود و تنفّس درست صورت گیرد.
اما مهمترين مرحله در تقليد، تقليد در دوران بعد از بلوغ است.
قاری نوجوان، بعد از بلوغ هم از استادی باید تقليد كند كه در نوجوانی از او تقليد می كرده.
اين مطلب بسيار مهم است ،
بايد به حسّ تقليد قبل از بلوغ اعتماد داشت و نه تنها آن را رها نكرد بلكه تقويتش نمود.
دیده می شود كه قاريان بعد از بلوغ تحت تأثير مسابقات و قاريان ديگر قرار می گيرند و از سبك قبل از بلوغ خود فاصله می گيرند و اين شروع سردرگمی قاری است. قاری نباید بعد از بلوغ سبكش را تغيير دهد.
بايد ضمن تقويت طنين منحصربفرد صدا و تثبيت آن، در تقليد كردن از استاد قبل از بلوغ، به اوج کار رسید.
یعنی قاری باید بعد از بلوغ به راه خود ادامه بدهد اما با طنين خودش.
👈🏻ادامه دارد ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
صحبت_های_استاد_ابوالقاسمی_درباره.mp3
1.99M
🎤صحبتهای استاد حاجاحمد ابوالقاسمی پیرامون تقلید در تلاوت
⭕️تقلید درست و تأثیر آن بر روی پیشرفت قاری
⏲مدت زمان : ۸:۱۷
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴🔰🔴
✏️مطالبی پیرامون تقلید در تلاوت قرآن، در سنین قبل و بعد از بلوغ
🔗 از دروس استاد جهانبخش فرجی
🔷 بخش دوم
در مراحل بعد بايد قاری به جایی برسد كه با اضافه كردن تزيينات لحنی، تحريرها و رديف های خاص، از تقليد صرف ، فاصله و صاحب سبك گردد.
در اين مرحله بايد ياد بگیرد كه يك الگوی تکراری در رديف و تحرير و تزيين های خاص داشته باشد.
اما بسته به معنا و توقف های مختلف، با پردازش و سازندگی در نغمه سازی، گوشه های بداهه ای هم داشته باشد.
و اين یعنی اوج هنر تلاوت.
در مراحل انتهائی تقليد، يك قانون بسيار مهم هم عرض می كنیم و آن تقليد از اساتیدی است كه مركب خوانی می كنند، و قاريانی كه مي خواهند صاحب طريق يا سبك شوند بايد از اين اساتيد و نغماتشان بطور جداگانه ای تقليد كنند اما با طنين خودشان.
اين تقليد، قدرت انعطاف و نغمه سازی قاری را بالا می برد.
قاريان مركب خوان مثل شيخ رفعت، شعشاعی و حصّان
در انتها عرض می كنم كه قاری كه به دنبال تثبيت سبك خاص خودش است نبايد از هر نغمه ای كه در أطرافش شنيده می شود،
بی توجه رد شود، نبايد از ريز نغمه ها و تحريرهای جديدش كه غالباً بصورت بداهه بوجود می آيند غافل شود.
پس بايد هر تمرینی كه می خواند را ضبط كند، چرا كه ممكن است از هر تمرینی يك نغمه يا تحرير خاص بتوان کشف و تثبیت نمود.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
کاملیوسف _ طهٰ .mp3
26.89M
🎙تلاوتی زیبا و مشهور از قاری بزرگ و صاحبسبک مصر استاد کامل یوسف البهتیمی
📖سوره مبارکه طهٰ ، آیات ۱ الیٰ ۵۴
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄ کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی 🆔 @Naghmehaye_Beheshti
محمد زکی یوسف معروف به استاد کامل یوسف البهتیمی متولد سال 1922 میلادی در روستای بهتیم القلیوبیة.
او یکی از اساتید بزرگ و صاحب سبک مصری است.
وی در محضر اساتیدی چون شیخ محمد الصیفي و شیخ محمد سلامة فنّ تلاوت قرآن را فرا گرفت و در تلاوتهایش بیشترین تأثیر را از تلاوت استاد بزرگی چون استاد محمد رفعت گرفته است.
وی تقریباً با استاد منشاوی هم عصر بوده و با وجود اختلاف سنّی ای که با ایشان داشته، هم زمان با استاد منشاوی وارد رادیو مصر شده و کم سنّ و سال ترین قاری ای میباشد که وارد رادیو مصر شده است.
یکی از ویژگیهای ذاتی و منحصر به فرد استاد کامل یوسف، صدای خارق العاده ایشان است که به لحاظ مساحت و توانایی در پردههای اوج و همچنین تحریرپذیری در همه درجات صوتی، بی نظیر میباشد. تحریرهای ریز در اوج تلاوت و همچنین تحریرهای اصطلاحاً تو گلویی، از جاذبههای صدای استاد کامل یوسف و از امتیازهای صوتی ایشان است که در کمتر کسی دیده میشود.
از بین قاریان مصری، کمتر کسی را میشود یافت که نتوان فرقی بین تلاوتهای استودیویی و مجلسی اش قائل شد ؛ اما تلاوت های استاد کامل یوسف البهتیمی تا حدود زیادی از این قاعده پیروی میکند. در حالیکه همگان انتظار دارند تلاوتهای استودیویی به خاطر شرایط خاص محیط و عدم تشدید صدا از جذّابیت کمتری برخوردار باشد ؛ اما تلاوتهای استاد کامل یوسف در محیط خشک استودیو هم بسیار شیرین و شنیدنی است.
استاد کامل یوسف به دلیل هم عصر بودن با اساتید بزرگی چون شیخ محمد صدّیق منشاوی و شیخ مصطفی اسماعیل و همچنین آوازه و شهرت فوقالعاده ای که این اساتید داشتند، کمتر فرصت عرض اندام پیدا کرد و نامش کمتر از آنها شنیده شد ؛ ولی واقعیت امر این است که استاد کامل یوسف به لحاظ فنّی به هیچ وجه دست کمی ازاستاد مصطفی اسماعیل و استاد محمد صدّیق منشاوی نداشته و حتی در بعضی فاکتورها از آن ها سَر تر بوده است.
این استاد بزرگ، بسیار زود و نابهنگام از دنیا رفت. وی در سن ۴۷ سالگی، بصورت ناگهانی و به شکلی مشکوک درگذشت.
در مورد دلایل فوت استاد کامل یوسف، گمانه زنیهای زیادی میشود . عدّه ای بیماری عجیب و ناشناخته ای را دلیل مرگ وی میدانند و بعضی نیز معتقدند ایشان توسط معاندان و چشم تنگان مسموم شده است.
به هر حال، هنوز نظر قطعی و قابل اطمینانی درباره علت فوت ایشان یافت نشده است.
🌹روحش شاد و قرین رحمت الهی باد 🌹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فوتو_کلیپ
❇️فرازی زیبا از تلاوت فوق با صدای استاد کامل یوسف البهتیمی
📖سوره مبارکه طهٰ
⏲مدت زمان : ٠٠:۲۹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
هدایت شده از نـغـمـههـای بـهـشـتـی
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فیلم
💠فرازی بسیار زیبا و دلنشین از تلاوت قاری بینالمللی کشورمان استاد جعفر فردی در مقام نهاوند
📖سوره مبارکه بلد
⏰مدتزمان: ۳۸ ثانیه
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فرهنگ تلاوت .mp3
8.26M
🎤برنامه «فرهنگ تلاوت»
✅صحبتهای کارشناسی استاد حاجاحمد ابوالقاسمی درباره تلاوت قرآن
📻پخش شده از رادیو قرآن
🔴مفید فایده برای کسانی که دوست دارند با تئوری و فرهنگ تلاوت قرآن بیشتر آشنا شوند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
اذان طنطاوی .mp3
1.12M
🎤اذان زیبا و دلنشین مرحوم استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی
🎼این اذان در مقام «رست» اجراء شده است
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅#فوتوکلیپ
❇️فرازی فوقالعاده زیبا و تحسینبرانگیز از قاری شهید، استاد حاج محسن حاجیحسنیکارگر
📖سوره مبارکه جمعه
🎼مقام : «رست»
⏰مدت زمان : ٠٠:۲۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
📒مختصری از زندگینامه شخصی و قرآنی اکبرالقرّاء، شیخ مصطفیٰ اسماعیل
مصطفی محمد المرسی اسماعیل صبح روز ۱۷ ژوئن سال ۱۹۰۵میلادی مطابق با ۲۸ خرداد سال ۱۲۸۴هجری شمسی در روستای میت غزال در ناحیه طنطاء مصر دیده به جهان گشود. پدرش از ابتدای کودکی، او را به مکتب فرستاد تا قرآن را حفظ کند و خواندن و شنیدن بیاموزد ، در شش سالگی او را به مکتبی با سرپرستی شیخ ”عبدالرحمن ابوالعینین“ فرستاد. پس از ده سالگی در زمینه قرائت قرآن صاحب اسم و رسمی شد و پس از این مرحله به دست شیخ “ادریس فاخر“ وارد مرحله یادگیری تجوید و علم قرائات شد.
مصطفی در ۱۴ سالگی برای نخستین بار در مسجد عطیف طنطا قرآن را تلاوت کرد ، مردم پشت سر هم دورش حلقه زده و مجذوب صوت و تلاوت او شدند. او به توصیه یکی از شیوخ الازهر به آموزشگاه الاحمدی طنطا رفت تا در آن علوم دینی و قرآن را بیاموزد.
وی به همراه شیخ محمود خلیل الحصری در محضر شیخ «ابراهیم سلّام» که از بزرگترین اساتید آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت. زمانی که مصطفی برای اولین بار به شهر قاهره مسافرت کرد ، در ملاقات با شیخ محمد رفعت قرائت قرآن نمود که شیخ القرّاء، استاد رفعت بعد از قرائت مصطفی، دستانش را در میان دستان خود گرفته ، آینده ای درخشان را به او نوید داد. او که یک نابینا بود با چشم بصیرت مصطفی را به خوبی شناخت و زیبایی کار او را در اعماق وجود خویش احساس کرد.
شیوه ای را که مرحوم مصطفی اسماعیل در علم قرائات مبتکر آن بوده است شاهکاری برجسته است که در آن قاری قرآن همزمان با تلاوت و بیان علم تجوید ، قادر است تا مفاهیم آیات الهی را به مستمعین برساند و تجسم عینی مفاهیم عمیق قرآنی را ایجاد نماید و اینچنین است که جوهر و بطن قرآن کریم در لحن زیبای قاری گرانقدر و ارجمندی چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل می درخشد. مرحوم استاد به کلیه قرائات سبعه و راویان قراء تسلط و چیرگی خاصی داشت و با قرائت گوناگون قرآن کریم را تلاوت می نمود ، اما اکثراً به قرائت ورش از نافع و حفص از عاصم به تلاوت آیات مبادرت می ورزید.
همچنین او به تمامی مقامات و الحان قرآنی مهارت و استادی وافری داشت بطوری که اهل فن او را یگانه مقری قرآن می دانند.
جایگاه رفیع این استاد در میان قاریان سبب شده که وی را «اکبرالقراء» یعنی بزرگترین قاری لقب دهند. لقبی که بدون شک برازنده این استاد است که با اینکه بیش از سه دهه از درگذشت وی و به میدان آمدن قاریان دیگرمی گذرد بازهم کسی در اکبر القراء بودن مصطفی اسماعیل شک نمی کند.
مصطفی را ، نه تنها قرائت او بلکه تواضع و جوانمردی اش دوست داشتنی می کند. وقتی سوره احزاب را می خواند مردم چنان فریاد به تحسین اومی گشایند که مجلس به خود می لرزد و وقتی در اثنای قرائت با تواضع و افتادگی از مردم اجازه پایان قرائت خود را می خواهد ، آن ها به او اصرار می ورزند و از او ادامه قرائت را التماس می کنند. او نیز می خواند و آنگاه یکی از قرائت های استثنایی تاریخ را می آفریند و سوره الحاقه را چنان می خواند که مستمعین را هوش از سر به در می شود. تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل تا اعماق جان انسان رسوخ نموده و مستمع را به اندیشیدن در آیات الهی قرآن و پند و عبرت گرفتن از کلام پروردگار متعال ترغیب میکند.
از جمله کارهای کم نظیری که توسط مصطفی اسماعیل انجام شده است رعایت «وقف و ابتدا» با استفاده از آهنگ و نغمه است ، به این صورت که به دلیل طولانی بودن یک عبارت یا بخاطر زیباترشدن قرائت مجبور می شود در جایی وقف کند که برای وقف مناسب نیست ، صوتش را به گونه ای در می آورد و اجرا می کند که شنونده متوجه می شود که جمله تمام نشده و مطلب هنوزادامه دارد یعنی ضعف و نامناسب بودن محل وقف را با لحن و نغمه مناسب جبران می کند.
ادامه دارد ...
ادامه :
👇🏻👇🏻👇🏻
مصطفی اسماعیل ، قطعاً یکی از اساتید مُسَلَّم علم قرائت است ، استادی که با آشنایی با نغمات و مقامات موسیقی و علم تجوید ، بهترین و بالاترین قرائت ها را آفریده است. او می گوید : « طریقه تجوید و صوت قرآن کریم بر پایه حدود ۱۸ مقام استوار است که برخی از آنان عبارت اند از : بیات و مشتقات آن… صبا ، شور ، حجاز ، رست ، سه گاه ، عجم ، نهاوند ، و … »
از نظر مصطفی یک قاری قرآن که دارای صوتی زیباست ناگزیر است که با موسیقی آشنا باشد و نیز وقف و ابتدا را باید بداند ، اما این همه در شرایطی است که قاری به اصول تلاوت خللی وارد نساخته و حق آیات را ادا کند. صوت خوش در آیات و احادیث نیز پسندیده است و همواره مورد تایید بوده است. آنجا که حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند : « قرآن را با صداهایتان زینت دهید ، زیرا صدای زیبا ، زیبائی قرآن را بیشتر می کند. »
مصطفی اسماعیل همیشه از خداوند می خواست که تا لحظه مرگ بتواند قرآن را با صدایی سالم و بدون نقص بخواند. خداوند نیز دعای وی را اجابت کرد و با وجود اینکه از فشارخون بالا رنج می برد جز در موارد معدودی به دکتر مراجعه نکرد و همیشه سرزنده و آماده قرائت قرآن بود.
🔴 تلاوت هایی که ما هم اکنون از طریق رادیو و تلویزیون می شنویم همگی در دوران سخت کهنسالی استاد مصطفی اسماعیل اجراء شده و در واقع این تلاوت ها مربوط به بخش ناچیزی از این صوت جاودانی است.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سرانجام این قاری بزرگ در روز ۲۲ دسامبر ۱۹۷۸ مطابق با دوم دی ماه سال ۱۳۵۸ شمسی درشهرقاهره دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در منزل خود به خاک سپرده شد. 😔
در همان مکانی که اقامت داشت مسجد بزرگی بنا شد و زیارتگاهی برای عاشقان و دوست داران مرحوم مصطفی اسماعیل از سراسر دنیا شد.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
مصطفی اسماعیل قاری ای بود که با صوت و لحن دلنشینش توانست بسیاری از غیر مسلمانان را به سوی دین مبین اسلام رهنمون کند ، همان گونه که خود بارها گفته بود یک قاری قرآن ، بزرگترین سفیر قرآن عزیز است.
🌹روحش شاد و قرین رحمت الهی باد إنشاءاللّٰه 🌹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
مخاطبین عزیز! قطعاً اگر اهل دنبالکردن تلاوت قرآن باشید، عبارت «أکبرُالقُرّاء» را شنیدهاید. این عبا
مصطفی___سوره_های_فجر_و_بلد_و_حاقه.mp3
13.98M
🎙تلاوتی زیبا از أکبرالقرّاء استاد مصطفیٰ اسماعیل
📖سُوَر مبارکه فجر، بلد، حاقّه، نازعات، شمس
⏰مدت زمان: ۵۸:۱۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🌅#آلبوم_تصاویر
📸چند تصویر کمتر دیدهشده از أکبرالقُراء استاد مصطفیٰ اسماعیل
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti