4_5893520476797403257.mp3
1.9M
حجة الاسلام تراشیون؛ علت سستی برخی نوجوانان به نماز چیست؟
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#احکام_مسائل_شرعی 🔹 درس امروز : راه های شناخت احکام ┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓ @Nagmahyefatamion ┗━━━🌷🌷━━ 🌷
#احکام_مسائل_شرعی
🔹 درس امروز :
توضیح احکام
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
بسم الله الرحمن الرحیم
توضیح احکام
۱واجب: واجب به اعمالی گفته میشود که باید انجام داد و ترک آن اعذاب در پی خواهد داشت مانند نماز
۲حرام: حرام یعنی چیزی که باید ترک کرد و انجام آن اعذاب خاهد داشت مانند دروغ
3مکروه 3مکروه عملی است که ترک آن ثواب دارد ولی انجام آن اعذابی ندارد
4مستحب: مستحب عملی است که انجام آن ثواب دارد ولی ترک آن اعذابی ندارد
مباح عملی است که نه مستحب است نه مکروه
مباح عملی است که نه مستحب است نه مکروه البته طبق فتوای بعضی مراجع مواردی که درش مباح امده باید ان را مکروه حساب کنیم
4استحاله (استحاله یعنی اگر چیزی نجسی بطوری عوض شود که به صورت چیز پاک در آید می گوینند استحاله شده است ماندد چوبی نجس که بسوزد
و مثال های دیگر
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_255
و قال عليهالسلام
الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ،
فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ.
امام عليه السلام فرمود:
طغيان غضب، نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعداً پشيمان مىشود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است.
شرح و تفسير
غضب و جنون!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه در نكوهش شدّت غضب مىفرمايد:«طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعداً پشيمان مىشود و اگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است»؛ (الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ، فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ) .
همه مىدانيم كه انسان در حالى كه به شدت غضبناك مىشود نيروى عقل او تحت الشعاع آن قرار گرفته، از كار باز مىايستد و در آن حالت كه صورت برافروخته، رگهاى گردن پر از خون شده و تمام اعصاب و عضلات تحريك گشته است، دست به كارهايى مىزند كه خارج از عرف عقلا و بيرون از دايرۀ شرع و كاملاً زيانآور است.
به همين دليل معمولاً پس از اين حركت نادم و پشيمان مىگردد، ندامتى كه گاهى روزها و ماهها و سالها ادامه مىيابد، حتى گاهى دست به كارهايى مىزند كه بعداً جبرانناپذير است و تمام عمر را در اندوه و ندامت آن به سر مىبرد.
ولى افراد كمى هستند كه از كارهاى جنونآميز خود در حال شدت و طغيان و غضب پشيمان نمىشوند و همچنان بر آن اصرار دارند كه كار خوبى انجام دادهاند! اينها همان كسانى هستند كه امام عليه السلام جنون آنها را مستحكم و پايدار شمرده است. در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى دربارۀ كظم غيظ (فروخوردن خشم) و نكوهش غضب تعبيرات بسيار پرمعنا آمده است. در سورۀ «شورى» يكى از نشانههاى افراد باايمان را اين مىشمرد كه چون از دست كسى عصبانى مىشوند او را مىبخشند و خشم خود را فرو مىخورند. «وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ». ١
در آيۀ ١٣٤ سورۀ «آل عمران» در نشانههاى مؤمنان و نيكوكاران مىفرمايد:
«آنها كسانى هستند كه در زمان شادكامى و ناراحتى در راه خدا انفاق مىكنند و خشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم درمىگذرند»؛ «اَلَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النّاسِ وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ».
خطرات غضب بهقدرى است كه در حديثى از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: مردى خدمت آن حضرت آمد، عرض كرد:
«يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا؛ اندرزى به من بده تا از آن پند گيرم»، فرمود:
«انْطَلِقْ وَ لا تَغْضَبْ؛ برو و هرگز غضب مكن». آن مرد بار ديگر همان تقاضا را از پيامبر صلى الله عليه و آله كرد و حضرت همان جمله را تكرار فرمود و همچنين در مرتبۀ سوم. ٢
در حديث ديگرى از همان حضرت عليه السلام آمده است كه شخصى خدمتش رسيد و چنين تقاضايى كرد، پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود:«برو و هرگز غضب مكن». آن مرد عرض كرد: همين يك دستور مرا كافى است. سپس به سراغ خانوادهاش آمد و مشاهده كرد كه در ميان قبيلۀ او جنگى درگرفته، در برابر هم صف كشيدهاند و اسلحه برداشتهاند، هنگامى كه اين منظره را ديد او هم اسلحه برداشت و در كنار آنها ايستاد ناگهان به ياد كلام پيامبر صلى الله عليه و آله افتاد، سلاح را بر زمين افكند و به سوى جمعيت دشمنانش آمد و گفت: اى جمعيت اگر بر شما جراحت يا قتل يا ضربى وارد شده كه اثرى از آن باقى نمانده من از مال خودم ادا مىكنم. آنها در پاسخ گفتند: اگر چيزى بوده به شما بخشيديم، ما به اين كار سزاوارتريم.
و همين امر سبب شد كه هر دو گروه با هم سازش كردند و آتش غضب فرو نشست. ١
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
«الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ غضب، كليد تمام بدىهاست». ٢
در حديث ديگرى امام صادق عليه السلام جملهاى از پدرش امام باقر عليه السلام نقل مىكند كه گويى شرح حديث فوق است مىفرمايد:
«أَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ مِنَ الْغَضَبِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَيَقْتُلُ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ وَ يَقْذِفُ الْمُحْصَنَةَ؛ چه چيزى بدتر از غضب است هنگامى كه انسان غضبناك مىشود دست به كشتن بىگناهان مىزند و نسبت ناروا به زنان پاكدامن مىدهد». ٣
بسيارى از نزاعهاى خونين به سبب همين طغيان غضب است، بسيارى از طلاقها و جدايى همسران از يكديگر و تشكيل پروندههاى جنايى مختلف به سبب همين حالت خطرناك است و به همين دليل امام عليه السلام نام جنون بر آن گذاشته است.
آثار سوء غضب بيش از اينهاست، زيرا هنگامى كه كنترل عقل از اعضا و جوارح انسان برداشته شود هرچه بر زبانش آمد مىگويد و هر كار زشتى به نظرش رسيد انجام مىدهد، هر حقى را باطل و هر باطلى را حق مىكند.
❣اگه میخای بدونی #ریا تو کارت هست یا نه این حدیث رو داشته باش😉:👇
.
امیرمومنان علی(ع)
.
#ریاکار چهار علامت دارد:
.
🍀اگر تنها باشد اعمال خود را با کسالت انجام می دهد،
🍀و اگر در میان مردم باشد بانشاط انجام می دهد،
🍀هرگاه او را مدح و ثنا گویند بر عملش می افزاید،
🍀و هرگاه از او تعریف نکنند از آن می کاهد!
.
.
۲:۱۳۸ شرح نهج البلاغه
🌻
⤵حضرت فاطمه عليها السلام:
در خدمت مادر باش؛
زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است.💕
.
إلزَم رِجلَها؛ فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها؛
(كنزالعمّال، ح 45443)
#حدیث_روز
🔅 امام على عليه السلام
🔹 يكتَسِبُ الكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا سَخَطُ اللّه عَلَيهِ و َاستِهانَةُ النّاسِ بِهِ و َمَقتُ المَلائِكَةِ لَهُ؛
🔺 #دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود.
📚غررالحكم_ج6ص480ح11039
🌺 #امام_علی(ع)
قلب نوجوان، در حقيقت چونان زمينى خالی است كه هرچه در آن افكنده شود میپذيرد.
إنّما قَلبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخاليَةِ، ما اُلقِيَ فيها مِن شَيءٍ قَبِلَتهُ
تحف العقول صفحه ۷۰