❇️عاشورا، مبارزه در دو جبهه درونی و بیرونی❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️عاطفه و استدلال؛ هر دو باهم❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️دوری از ذکر و دعا و دنیا طلبی؛ عامل انحطاط جامعه❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️عقب نشینی، مایه بدختی و روسیاهی❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️عمل به تکلیف الهی، دلیل عظمت زینب کبری(س)❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️فاجعه کربلا ناشی از فساداخلاق مردم❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️کوتاهی و ترس شریح قاضی❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
❇️نجات مردم از جهل و گمراهی❇️
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#عکس_نوشته
#کتاب_هفتاد_و_دو_سخن_عاشورایی
#موکب_سلیمانی
🌾🌿🌾
تأثیر یک قطره اشک
وقتی از علامه طباطبایی می پرسند: چگونه طبق فرمایش امام صادق یک قطره اشک عزادار، آتش جهنم را خاموش میکند؟
می فرمایند: چه مانعی دارد که قطره اشکی با اذن و خواست خدا، آتش جهنم را خاموش گرداند. در واقع قطره اشک نظیر توبه است که باعث آمرزش گناه و محو آثار و از بین بردن عذاب می شود و نیز در نقطه مقابل آن کفر، باعث حبط و نابودی حسنات و نعمت های بهشتی و سبب افروختن آتش می گردد.
در محضر علامه طباطبایی محمد حسین رخشاد، ص 182
#موکب_سلیمانی
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
نخست مى فرماید:
1_ سینه عاقل گنجینه اسرار اوست ؛
(صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ).
مولا در این عبارت نورانی بر چهار مطلب تاکید فرمودند
در رابطه با " حفظ اسرار "" و " حسن رفتار"
شرح این چهار مطلب رو با هم میخونیم
یعنى همان گونه که صاحبان ثروت اشیاء قیمتى را در صندوق هاى محکم نگاه دارى مى کنند، انسان عاقل نیز باید اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا که اسرار او اگر به دست دوست بیفتد گاه سبب ناراحتى اوست و اگر به دست دشمن بیفتد ممکن است سبب آبروریزى او شود.
به علاوه بعضى از اسرار ممکن است با سرنوشت ملتى ارتباط داشته باشد که اگر بى موقع فاش شود سبب خسارت عظیمى براى جامعه گردد.
به همین دلیل در حالات پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است: هنگامى که تصمیم بر غزوه و پیکارى با دشمن مى گرفت کاملاً آن را پنهان مى داشت.
در حدیثى که در غررالحکم از امام(علیه السلام) نقل شده مى خوانیم: ( سِرُّکَ أسیرُکَ وَ إنْ أفْشَیْتَهُ صِرْتَ أسیرَهُ ) ؛ سرّ تو اسیر توست و هنگامى که آن را افشا کنى تو اسیر آن خواهى شد.
بعضى افراد هستند که مى گویند ما سرّ خود را فقط به دوستان صمیمى مى گوییم غافل از این که آن دوستان صمیمى نیز دوستان صمیمى دیگرى دارند
و به گفته سعدى: رازى که نهان خواهى با کس در میان منه / گرچه دوست مخلص باشد که مر آن دوست را نیز دوستان مخلص باشند/
2_ خوشرویى و بشاشت، دام محبت است ؛
(وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ).
بدون شک افراد خوشرو و خوش برخورد که با چهره گشاده و لب هاى پرتبسم با دیگران برخورد مى کنند، دوستان زیادى خواهند داشت
به عکس، افرادى که با قیافه در هم کشیده و عبوس و خشم آلود با دیگران روبه رو مى شوند مردم از آنها متنفر مى گردند.
از آنجا که جلب محبت باعث اتحاد صفوف و وحدت کلمه مى شود، در روایات اسلامى ثواب هاى زیادى براى خوشرویى و بشاشت نقل شده است ؛
از جمله در حدیثى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) در بحارالانوار مى خوانیم که فرمود:
هنگامى که برادران دینى خود را ملاقات مى کنید با هم مصافحه کنید و بشاشت و مسرت را در برابر آنها اظهار کنید و در نتیجه هنگامى که از هم جدا مى شوید گناهان شما بخشوده خواهد شد.
تعبیر به «حبالة»⬅️ (دام) اشاره به این است که حتى افرادى که از انسان گریزانند با اظهار محبت و خوشرویى به سوى وى مى آیند و کینه ها از سینه ها شسته مى شود.
در بعضى از کلمات حکما آمده است که سه چیز است که محبت را در دل برادران دینى آشکار مى سازد: با چهره گشاده با آنها روبه رو شدن و پیش دستى در سلام و جاى مناسب را در مجالس براى آنها مهیا ساختن.