eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
60 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃قَالَ علیه السلام کُن فِی الفِتنَةِ کَابنِ اللّبُونِ لَا ظَهرٌ فَیُرکَبَ وَ لَا ضَرعٌ فَیُحلَبَ 🖌(در هنگام فتنه و آشوب هم چون کره شتر نر دوساله که مادرش کره ی دیگری را شیر می دهد باش، که نه پشتی دارد تا بر او سوار شوند، و نه پستانی تا از او شیر بدوشند). ابن اللبون، کره شتری است که دو سالش تمام و وارد سال سوم شده است، مادر چنین کره شتری غالبا کره دیگری می زاید که شیرخواره است. امام (علیه السلام) یاران خود را امر کرده است تا در هنگام فتنه و آشوب همچون، ابن اللبون باشند و با عبارت: لا ظهر … به وجه شبه اشاره کرده، و مقصود آن است که در زمان فتنه، گمنام، ناتوان و کم ثروت باشند تا برای کمک به ستمگران به جان و به مال شایستگی نداشته باشند و از آنان در فته و آشوب استفاده نکند، همانطوری که بچه شتر دوساله نه با گرده اش فایده می رساند و نه با شیرش. کلمه ی: ظهر مبتدا است و خبر آن محذوف و تقدیر، له می باشد، و جمله ی یرکب، عطف بر جمله قبل است، و بعضی (یرکب) به نصب روایت کرده اند، و همچنین جمله ی فیحلب، که منصوب به ان مقدر در جواب نفی می باشند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص6 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿وَ الشَّقِىُّ مَنِ انْخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ 🟤شقاوتمند و محروم از سعادت کسى است که فريب هوا و هوس، غرور خويش را بخورد. ✍بديهى است هر گاه کسى فريب ديگرى را بخورد، مورد ملامت است; امّا اگر فريب هوا و هوس هاى نفس خويش را بخورد، در خور سرزنش و ملامت شديدترى است! چرا که با دست خود، سرمايه هاى سعادت خويش را آتش زده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
💢 شکایت از سستی یاران 💕امیرالمومنین علی علیه‌السلام:‌...همانا رعاياى پيش از من از ستم فرمانروايانشان شكايت داشتند؛ اما من امروز  از ستم رعيتم شكايت دارم. گويى من تابعم و رعيّتم پيشوا... 🍁وقال الامام عليه السلام لما بلغه إغارةُ أصحاب معاويةَ على الاَنبار، فخرج بنفسه ماشياً حتى أتى النُّخَيْلَةَ فأدركه الناسُ وقالوا: يا أميرالمؤمنين نحن نكفيكَهُمْ. فقال الامام: وَاللهِ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ، فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ؟ إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُوا حَيْفَ رُعَاتِهَا، وَ إِنَّنِي الْيَوْمَ لاَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي، كَأَنَّنِيَ الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ، أَوِ ألْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُ... 🍂اين سخن مربوط به خطبه 27 نهج البلاغه معروف به خطبه جهاد است 🍂«وَزَعَة» جمع «وازِع» از ماده «وَزْع» (بر وزن نزع) در اصل به معناى علاقه شديد به چيزى است كه انسان را از امور ديگر بازمى دارد. سپس به معناى بازداشتن استعمال شده است. اين تعبير هرگاه در مورد لشكر يا صفوف ديگر به كار رود مفهومش اين است كه آنها را نگاه دارند تا آخرين نفرات به آنها ملحق شوند و از پراكندگى آنها جلوگيرى نمايند. از آنجا كه اين كار به وسيله شخص حاكم و فرمانده انجام مى گيرد، واژه «وازع» به معناى حاكم و فرمانده استعمال شده است كه در جمله بالا همين معنا منظور است. 🔶 @Nahj_Et
🌿🌺﷽🌿🌺 💌پس از ستايش پروردگار، خدا هرگز جبّاران دنيا را در هم نشكسته مگر پس از آن كه مهلت هاى لازم و نعمت هاى فراوان بخشيد، و هرگز استخوان شكسته ملّتى را باز سازى نفرمود مگر پس از آزمايش ها و تحمّل مشكلات. 💚مردم در سختى هايى كه با آن روبرو هستيد و مشكلاتى كه پشت سر گذارديد، درس هاى عبرت فراوان وجود دارد. نه هر كه صاحب قلبى است خردمند است، و نه هر دارنده گوشى شنواست، و نه هر دارنده چشمى بيناست. 🖤 در شگفتم، چرا در شگفت نباشم از خطاى گروه هاى پراكنده با دلايل مختلف كه هر يك در مذهب خود دارند نه گام بر جاى گام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى نهند، و نه از رفتار جانشين او پيروى مى كنند، نه به غيب ايمان مى آورند و نه خود را از عيب بر كنار مى دارند، به شبهات عمل مى كنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نيكى در نظرشان همان است كه مى پندارند، و زشتى ها همان است كه آنها منكرند. 💔در حل مشكلات به خود پناه مى برند، و در مبهمات تنها به رأى خود تكيه مى كنند، گويا هر كدام، امام و راهبر خويش مى باشند كه به دستگيره هاى مطمئن و اسباب محكمى كه خود باور دارند چنگ مى زنند. 💌 ترجمه و شرح نهج البلاغه پند گرفتن از سختی‌ها و نکوهش خودرایی و هواپرستی 🔶 @Nahj_Et
🔴 بصیرت و استقامت در فتنه های آخرالزمان ⭕️ فتنه های آخرالزمان چنان حق و باطل را ممزوج خواهند کرد که تنها افرادی میتوانند به سلامت از آنها عبور کنند که دارای بصیرت و استقامت باشند: 🌕 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: بصیر آن کسی است که به درستى شنيد و انديشه كرد، پس به درستى نگريست و آگاه شد، و از عبرت‏ ها پند گرفت؛ سپس راه روشنى را پيمود و از افتادن در پرتگاه‏ ها و گم شدن در كوره راه ها دورى كرد! 📗نهج البلاغه خطبه۱۵۳ ✅ بصیرت یعنی تکرار تاریخ و عبرت گرفتن از آن! بصیر کسی است که آگاه باشد که در هر دوره ای پیروان حقّ اندک، و پیروان باطل بسیارند! بصیر کسی است که بداند در هر عصری یک امام برحق و هدایت وجود دارد؛ و یک یا چند امام گمراهی و مدعی که مردم را تنها بسوی خویش دعوت میکنند؛ بسیاری از افرادی که در لغزشگاه‌های بی‌بصیرتی لغزیدند و سقوط کردند، دلیلش این بوده که از تاریخ و حوادث آن، عبرت نگرفتند و با لجبازی چشم شان را جاهلانه بر حقایق واضح و روشن بستند... 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 منتظر عقب‌گرد در امورتان باشید «...أَلَا فَتَوَقَّعُوا مَا يَكُونُ مِنْ إِدْبَارِ أُمُورِكُمْ...» امیرالمومنین در ادامهٔ خطبهٔ ۱۸۷ پيش‌گويی‌هايى از حوادث آيندهٔ دردناکى دارند که در انتظار مردم است. حوادثى که شبيه علاماتى است که براى ظهور حضرت مهدى ذکر شده است و می‌فرمايند: «بدانيد شما بايد منتظر عقب‌گرد در امور خويش و گسيختگى پيوندها و روى کارآمدن خردسالان و بى‌کفايتان باشيد» بدیهی است که نمی‌شود برای جامعه‌ای که افراد نالایق در آن، امور مردم را در دست گرفته‌اند، انتظار پیشرفت داشت؛ چه در زندگی مادی و چه در امور دین و زندگی معنوی مردم. در چنین شرایطی نظام کارها از بین می‌رود و جامعه دچار پراکندگی و تفرقه می‌شود. و علت این که گروهى از زمامداران براى مديريت‌ها به سراغ این افراد مى‌روند، فقط این است که افراد بی‌کفایت، بندگانى هستند گوش به فرمان و به تمام خواسته‌ها تن می‌دهند و اين بزرگ‌ترين عامل بدبختى آن‌ها می‌باشد. 📙نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒 ادامه راه و روش فریبکاری شیطان و توصیه های امام(ع) در پایان 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت11 (پایانی) 🎤صوتی استاد مفسردکتر 🔶 @Nahj_Et
💢قَالَ علیه السلام أَزرَی بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطّمَعَ وَ رضَیِ َ بِالذّلّ مَن کَشَفَ عَن ضُرّهِ وَ هَانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن أَمّرَ عَلَیهَا لِسَانَهُ. 💢(خود را خوار کرد آن که طمع را پیشه ساخت. تن به ذلت داد، هر که گرفتاری خود را ابراز کرد. در نزد خود بی ارزش است آن که زبانش را فرمانروای خود ساخته است. اول- خود را خوار کرد، آن که طمع را پیشه ساخت. این سخن جهت برحذر ساختن از طمع است که مخالف فضیلت قناعت می باشد، با یادآوری پیامدهای طمع، از قبیل خوار ساختن و پست کردن خود. توضیح آن که چشم طمع داشتن به مال دیگران، باعث نیازمندی بدیشان و کرنش در برابر آنهاست، و این خود انگیزه ی پستی در نظر آنان، و افتادن از چشم آنهاست. صفت استشعار را استعاره برای پیوستگی و مباشرت طمع، نسبت به قلب آدمی همانند لباس زیر که مباشر و پیوسته به جسم است. دوم- تن به ذلت داد، آن که گرفتاری خود را ابراز کرد. و این سخن نیز، به منظور برحذر داشتن انسان از شکایت بردن از تهی دستی و گرفتاری اش به نزد مردم است، به وسیله ی یادآوری تن در دادن به ذلت و خواری که در پی دارد. سوم- در نزد خود بی ارزش است، آن که زبانش را فرمانروای خود ساخته است. این سخن دورکننده ی انسان از پرحرفی بدون فکر و مراجعه به عقل است، چون این عمل دلیل بر پستی و بی ارزشی انسان در نزد خویشتن است، اما در دنیا پرحرفی گاهی باعث نابودی می شود، و به همین اشاره دارد سخن شاعر که می گوید: احفظ لسانک ایها الانسان لا یلدغنک انه ثعبان کم فی المقایر من قتیل لسانه کانت تهاب لقاءه الاقران و اما در آخرت، به دلیل حدیث نبوی: (آیا چیزی جز محصول زبان مردم، باعث به رو درافتادن آنان در آتش دوزخ است). و هیچ ذلتی برای انسان بالاتر از هلاکت وی نیست. واژه ی تامیر (فرمانروا ساختن)، را استعاره آورده است برای مسلط کردن زبان آدمی، بر آنچه باعث آزار روح است، بدون توجه به آنها، چنان که گویی مجبور به گفتن آنها شده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص7 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
حجت الاسلام حسینی قمی 15-8-402.mp3
27.76M
💠 حجت الاسلام و المسلمین ▫️موضوع: تفسیر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ. 🟤 و امواج بلا را با دعا برانيد. ✍مورد جمله سوم یعنى رابطه دفع امواج بلا به وسیله دعا نیز روایات فراوانى داریم و پیش از روایات، قرآن مجید از آن سخن گفته، مى فرماید: «(قُلْ مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّى لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ); بگو: پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد در حدیثى در کتاب شریف کافى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم: «إنّ الدُّعاءَ یَرُدُّ الْقَضاءُ وَقَدْ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ وَقَدْ أُبْرِمَ إبْراماً; دعا حوادث سخت را باز مى گرداند حتى اگر دستور آن از آسمان صادر و محکم و مبرم شده باشد.از امام زین العابدین علیه السلام مى خوانیم: «الدُّعاءُ یَدْفَعُ الْبَلاءَ النّازِلَ وَما لَمْ یَنْزِلْ; دعا بلایى را که نازل شده است دفع مى کند و همچنین بلائى را که نازل نشده است.البته استجابت دعا شرایطى دارد که از جمله شرایط آن توبه و نهى از منکر و استفاده از غذاى حلال است 📘 🔶 @Nahj_Et