eitaa logo
نهج البلاغه
37.9هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ما برای چنین دنیایی تلاش می‌کنیم و ابدیت را فراموش کرده‌ایم! أمیرالمونین عليه‌السلام: 🍃آيا شما در منازل همان كسانى نيستيد كه پيش از شما بودند و عمرشان درازتر و آثارشان پاينده تر بود و سپس بى هيچ توشه‌اى، كه آنها را به مقصد برساند و بى هيچ مركبى كه راه را درنوردد، كوچ كردند؟ آيا شنيده ايد كه دنيا براى [آزادى] جان آنان فديه‌اى داده باشد؟ و آيا جز گرسنگى، توشه اى به آنان داد؟ آيا چنين دنيايى را بر مى‌گزينيد؟! 📚از خطبه ۱۱۱ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌿 ظُلْمُ الضَّعیفِ اَفْحَشَ 🌿 🛑ظلم کردن به ضعیف، زشت‌ترین ستم است 💠بدترین نوع اذیّت کردن دیگران، این است که آدم‌هایی که از ما ضعیف تر هستند را اذیت کنیم. 📗برگرفته از نامه ۳۱ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🔵دعا چه سودی دارد؟ 🕊.بخشایش گناه ✍🏻یکی از فوائد دعا، عفو گناهان است. این امر ممکن است با درخواست بخشش از خداوند همراه باشد، چنان که این مضمون در بیش‌تر دعاها آمده، ممکن است دعا بدون درخواست مغفرت باشد، ولی آمرزش را در پی داشته باشد. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: دعا کننده مخلص به یکی از این سه نتیجه می‌رسد: گناهی که بخشیده شده، خیری که پیش آمده، یا شری که به تأخیر افکنده شده است. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲٠، ص۲۷۶ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیطان که رانده شد بجز یک خطا نکرد خودرا برای سجده، آدم رضا نکرد شیطان هزار بار بهتر ز بی نماز اوسجده بر آدم واین بر خدا نکرد ⚪️ألا تسمعون الى جواب أهل النار حين سئلوا: «ما سلككم فى سقر؟ قالوا: لم نك من المصلين 🔸آيا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرا نمى دهيد كه وقتى از آن ها سؤ ال مى شود، چه چيز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟گويند: ما از نماز گزاران نبوديم. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 📜 حبّ امیرالمؤمنین علیه السلام 💠وَ قَالَ (علیه السلام): وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ الْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَيْهِ: «لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ». 💠عشق تحمّل ناشدنى امام على عليه السّلام (اعتقادى): و درود خدا بر او، (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) فرمود: اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مى ريزد. 💠[قال الرضي رحمه الله تعالى و معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار]. (سید رضی گوید: يعنى مصيبت ها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست). 📙حکمت 111 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ما شاخه های ریشه های خود هستیم - ویژگی های دنیا 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه145/ قسمت8 از 11 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
▫️اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ [تُقَاةَ] مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً وَ جَدَّ تَشْمِيراً، وَ كَمَّشَ [أَكْمَشَ] فِي مَهَلٍ وَ بَادَرَ عَنْ وَجَلٍ، وَ نَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَ عَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ وَ مَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ. 🟠از خدا بترسيد، ترسيدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده، و در بهره بردن از فرصت ها كوشيده، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده، و در دنياى زودگذر، و پايان زندگى و عاقبت كار، بدرستى انديشيده است. ✍نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد.سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد.چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد.به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آقا امیرالمومنین با این نهج البلاغه اش مسیحی زیر و رو میکنه 🔰این نهج البلاغه امیرالمومنین تو خونه ما سال به سال لاش رو وا نمیکنیم 🎙حجت الاسلام کاشانی 🔶 @Nahj_Et
📚 ✨مجموعه 5 جلدی برشانه های اقیانوس✨ 🖋 اثر:استادعلی رهبر 📗💠📗💠📗💠📗💠 نَهجُ البَلاغه، برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های ادبی امیرالمومنین(ع)،که سید رضی عالم بزرگ شیعه، در اواخر قرن چهارم قمری آنها را جمع آوری کرده است. این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه‌‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است. این کتاب تا کنون به ۱۸ زبان ترجمه شده است و تعداد ترجمه‌های نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف به بیش از ۱۰۰ عنوان می‌رسد. شرح‌ها و مستدرکات متعددی در مورد نهج‌البلاغه نوشته شده است که برخی تعداد آن‌ها را به حدود ۳۰۰ عنوان بیان کرده‌اند. 📜 ترجمه و شرح ادیبانه سخنان گوهربار (ع) در برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/110960 🔶 @Nahj_Et
📌 درگذشت آیت الله محمد صادقی تهرانی 🔹 محمد صادقی تهرانی، در سال ۱۳۰۵ ش در تهران متولد شد. بعد از دوره ابتدایی و مقدمات حوزه، در سال ۱۳۲۰ ش عازم قم شد و در فیضیه ساکن شد. او از درس فلسفه امام خمینی و فقه آیت‌ الله بروجردی و فلسفه علامه طباطبایی بهره برد. 🔻 پس از ۱۰ سال سکونت در قم به تهران بازگشت و علاوه بر شرکت در درس سید احمد خوانساری، در امتحان استادی دانشگاه شرکت کرد و همراه با شهید مطهری قبول شد. در دانشکده معقول و منقول، چهار لیسانس حقوق، علوم تربیتی، فلسفه و فقه و سپس دکترای عالی معارف اسلامی دریافت کرد. در همین دانشکده نیز سه سال به تدریس فلسفه اسلامی پرداخت. 🔹 با آغاز نهضت ملی شدن صنعت نفت با کاشانی همکاری کرد و در میان دانشجویان سخنرانی‌ ایراد می‌‌نمود. به خاطر سخنرانی علیه پهلوی تحت تعقیب قرار گرفت و به ناچار به عربستان سعودی گریخت. در مکه علاوه بر تبلیغ علیه پهلوی، به مناظره با علمای وهابی و تبلیغ شیعه پرداخت. فعالیت های او در مکه به بازداشت و اخراجش منجر شد. با بازگشت امام خمینی به تهران، وی پس از ۱۷ سال به ایران بازگشت. ▫️فعالیت او پس از انقلاب با برپایی نماز جمعه در تهران و شهرستان‌ ها آغاز شد. در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هم نمازجمعه برگزار کرد تا اینکه امام، مرحوم طالقانی را به امامت جمعه تهران منصوب کرد. سرانجام در ۱۵ ربیع الثانی ۱۴۳۲ ق در قم درگذشت. 🔶 @Nahj_Et
*وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ* *غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ* *الْأَرْزَاق‏. ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا* *أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ* *بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ* *🌷امام علی علیه‌السلام فرمودند:* *و از گنجينه هاى رحمت او چيزهايى را* *درخواست كن كه جز او كسى نمى تواند عطا* *كند، مانند عمر بيشتر، تندرستى بدن، و گشايش* *در روزى.* *سپس خداوند كليدهاى گنجينه هاى خود را در* *دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد،* *پس هر گاه اراده كردى مى توانى با دعا، درهاى* *نعمت خدا را بگشايى، تا باران رحمت الهى بر تو* *ببارد.* 📚بخشی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۱۸۵_و_۱۸۶_و_۱۸۷.mp3
7.91M
شرح حکمت ۱۸۵ انتقام شخصی در دفاع از مظلوم صلابت ، دراختلافات شخصی عفو وگذشت مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ‌ - أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ- أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ شرح حکمت ۱۸۶ مسابقه چرا مسابقه در میدان آلودگیها ؟ قرارتان جایی دگر باشد وَ قَدْ مَرَّ بِقَذَرٍ عَلَى مَزْبَلَةٍ .......... هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالْأَمْسِ شرح حکمت ۱۸۷ موعظه ای متفاوت موعظه ضرر و خسارت ، ریشه یابی و عدم تکرار است لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨در مشکلات صبوری کنید ✅أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ، أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِل 🟠نخستين نتيجه اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد» ✍بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت ها را روا دارند. حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است; اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى ادب به خرج دهد و عكس العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى كنند و به حكم غريزه حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان ها نهفته است به حمايت از او بر مى خيزند و جاهل جسور و بى ادب را بر سر جايش مى نشانند. اين نخستين نتيجه اى است كه افراد حليم از حلمشان مى برند و در واقع دفاع از خود را بر عهده ديگران مى نهند. حلم علاوه بر این، آثار فراوان دیگرى نیز دارد و آن این که به انسان آرامش مى بخشد و وى را از آلوده شدن به گناه به هنگام ستیزه جویى حفظ مى کند و از تشدید عداوت دشمن که به جسارت و بى ادبى پرداخته جلوگیرى مى نماید. 📘حکمت206 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسم به روز قیامت و قسم به نفس سرزنش‌گر که قیامت آمدنی است! ▫️ينفخ فى الصور، فتزهق كلّ مهجة و تبكم كل لهجة، و تذل الشم الشوامخ، و الصم الرواسخ، فيصير صلدها سرابا رقرقا، و معهدها قاعا سملقا. 🌗در صور دميده مى شود و آن گاه هر جانى از بدن به در مى رود و هر زبانى لال مى شود و كوه هاى برافراشته و سنگ هاى محكم و استوار خرد و درهم ريخته مى شوند و سنگ هاى سخت چون سرابى درخشان در نظر آيد و جاى آن ها هموار و صاف گردد. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلام: كارهايى كه بندگان در دنيا مى‌كنند، در آخرت فرا پيش چشمان آنهاست. 📚 نهج البلاغة، حكمت ۷ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ادامه ویژگی های دنیا و ویژگی های آخرت 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه145/ قسمت9 از 11 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
ارزش روحانیت آیت الله العظمی جوادی آملی: «روحانیت چه قدر ارزش دارد و با چه چیز باید خود را بسنجد؟ ممکن است کسی بگوید که ما سی چهل سال درس خواندیم و فلان کاسب هم سی چهل سال کسب کرد، الآن او همه چیز دارد ولی من چیزی ندارم، معلوم میشود چنین کسی شخصیت حقوقی اش را نشناخته است. ما به لطف الهی اگر خدای سبحان قبول کند، عمری چیزی را فرا گرفتیم که إن شاء الله هم برای خودمان و هم برای جامعه نافع است و با این سرمایه سفر میکنیم ولی آن که باغ و راغی را تهیه کرده همه را میگذارد و میرود. حضرت امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمود:«يا کمیل هَلَكَ خَزَانُ الأموال وهم أحياء والعلماء بأقونَ مَا بقى الدهر.»[ 📙نهج البلاغه حکمت ۱۴۷] 📙حوزه و روحانیت ص۱۵۲ 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۴۵_جلسه_۱_(ضیافت_اشرافی).mp3
10.2M
نامه ۴۵ جلسه اول سفره تجملی و مهمانی اشرافی گمان نمیکردم شما در مهمانی شرکت کنی که فقط اغنیاء دعوت باشند وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ من از این دنیا به دو قطعه لباس و دو قرص نان اکتفاء کرده ام أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ و .............. 📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد جلسه اول 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نسخه‌برداری یک‌روزه آیت‌الله حسن‌زاده آملی از یک کتاب خبرگزاری حوزه در ایام رحلت علامه حسن‌زاده آملی گفت‌و‌گویی را با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی قائمی از شاگردان خاص علامه حسن زاده آملی انجام داده تا گوشه ای از شخصیت علمی و عرفانی این عارف والامقام را از زبان ایشان شنیده و برای مخاطبان حوزه نیوز منعکس نماییم. این ویدئو برشی از این گفت‌وگو می‌باشد. فیلم کامل گفت‌وگو👇👇👇 https://B2n.ir/k90335 🔶 @Nahj_Et
📌 نزول عذاب بر قوم حضرت صالح (قوم ثمود) 🔹 حضرت صالح علیه السلام، از نوادگان حضرت نوح است که بر قوم ثمود مبعوث شد. نام وی ۹ بار در قرآن آمده است. قوم ثمود در ساحل دریای سرخ (بین مکه و شام) در ناحیه حِجر، می‌زیستند و زمین را آباد مى‌ کردند و قصرها و خانه‌ های بزرگ مى ساختند. در شهرى که صالح مبعوث شد، اقوامی بودند که کارشان فساد در زمین بود و در آخر طغیان را از حد گذراندند. 🔻 بعد از آن خدا حضرت صالح ع را به سوى آنان مبعوث کرد تا آنان را به دین توحید و ترک بت پرستى دعوت کند. او مردم را نصیحت مى کرد و در برابر اذیت آنان صبر می‌نمود تا شاید دست از لجبازى برداشته و ایمان بیاورند. ولى به جز اندک کسىانی ایمان نیاوردند. قوم ثمود همچنان بر کفر اصرار می‌ورزیدند و وی را به جادوگرى متهم می‌ساختند. 🔹 آنان برای ایمان آوردن از وی خواستند از کوه، ماده شترى بیرون بیاورد. وی از خدا خواست و ناقه از دل کوه بیرون آمد، اما باز هم ایمان نیاوردند. صالح ع به آنان فرمود: خدا شما را امر فرموده که به ناقه آسیبی نرسانید؛ که اگر چنین کنید عذابى دردناک و نزدیک شما را خواهد گرفت. ▫️ دعوت وی و انکار قومش مدتى ادامه یافت تا آن که قومش نقشه کشتن ناقه و از بین بردن صالح ع را کشیدند و در بین خود سوگند خوردند که ما شب هنگام، بر سر او و خانواده‌ اش مى تازیم و همه را به قتل مى رسانیم. چیزى نگذشت که صاعقه‌ اى آمد و قوم ثمود در خانه هایشان هلاک شدند.بر اساس برخی روایات این عذاب در ۱۶ ربیع الثانی نازل شده است. 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_خطبه_۸۲_جلسه_۱۱_(غراء).mp3
10.63M
شرح خطبه ۸۲ (غراء) جلسه یازدهم یادآوری نعمتهای الهی زمینه ساز تقوی ۱- هیچ بودی و کمتر از هیچ . هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ- نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً ۲ - از فضل خدا به جوانی رسیدی . ثُمَّ مَنَحَهُ قَلْباً حَافِظاً وَ لِسَاناً لَافِظاً وَ بَصَراً لَاحِظاً- لِيَفْهَمَ مُعْتَبِراً وَ يُقَصِّرَ مُزْدَجِراً- حَتَّى إِذَا قَامَ اعْتِدَالُهُ وَ اسْتَوَى‌ مِثَالُهُ ۳- انصاف نیست اینهمه بی مبنائی و هوسرانی . إِذَا قَامَ اعْتِدَالُهُ وَ اسْتَوَى‌ مِثَالُهُ- نَفَرَ مُسْتَكْبِراً وَ خَبَطَ سَادِراً مَاتِحاً فِي غَرْبِ هَوَاهُ 📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد جلسه یازدهم 🔶 @Nahj_Et
🌸 امیرالمؤمنین عليه السلامـ: جهاد درى است از درهاى بهشت كه خداوند آن را براى دوستان ويژه خود گشوده است. جهاد جامه تقواست و زره محكم خداوند و سپر مطمئن او. 📚 نهج البلاغة، خطبه ۲۷ به یاد مجاهد شهید 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🦚آفرينش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺تَخَالُ قَصَبَهُ مَدَارِیَ مِنْ فِضَّة، وَ مَا أُنْب
🦚آفرينش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺وَ لَهُ فِی مَوْضِعِ الْعُرْفِ قُنْزُعَةٌ خَضْرَاءُ مُوَشَّاةٌ. وَ مَخْرَجُ عُنُقِهِ کَالاِْبْرِیقِ، وَ مَغْرزُهَا إِلَى حَیْثُ بَطْنُهُ کَصِبْغِ الْوَسِمَةِ الْیَمَانِیَّةِ، أَوْ کَحَرِیرَة مُلْبَسَة مِرْآةً ذَاتَ صِقَال، وَ کَأَنَّهُ مُتَلَفِّعٌ بِمِعْجَر أَسْحَمَ; إِلاَّ أَنَّهُ یُخَیَّلُ لِکَثْرَةِ مَائِهِ، وَشِدَّةِ بَرِیقِهِ، أَنَّ الْخُضْرَةَ النَّاضِرَةَ مُمْتَزِجَةٌ بِهِ. وَ مَعَ فَتْقِ سَمْعِهِ خَطٌّ کَمُسْتَدَقِّ الْقَلَمِ فِی لَوْنِ الاُْقْحُوَانِ، أَبْیَضُ یَقَقٌ، فَهُوَ بِبَیَاضِهِ فِی سَوَادِ مَا هُنَالِکَ یَأْتَلِقُ. وَ قَلَّ صِبْغٌ إِلاَّ وَ قَدْ أَخَذَ مِنْهُ بِقِسْط، وَ عَلاَهُ بِکَثْرَةِ صِقَالِهِ وَ بَرِیقِهِ، وَ بَصِیصِ دِیبَاجِهِ وَ رَوْنَقِهِ، فَهُوَ کَالاَْزَاهِیرِ الْمَبْثُوثَةِ، لَمْ تُرَبِّهَا أَمْطَارُ رَبِیع، وَ لاَ شُمُوسُ قَیْظ.🌺 🌳او در محل يال خود، کاکلى دارد; 🍃سبزرنگ و پر نقش و نگار و انتهاى گردنش همچون ابريق است و از گلوگاه تا روى شکمش به رنگ وسمه يمانى (سبز پررنگ مايل به سياهى) و گاه همچون حريرى است که در بر کرده و مانند آينه صيقلى شده مى درخشد، گويى بر اطراف گردنش معجرى است سياه رنگ که به خود پيچيده; ولى از کثرت شادابى و درخشندگى به نظر مى رسد که رنگ سبز پرطراوتى با آن آميخته شده و در کنار گوشش خط باريک بسيار سفيدى همچون نيش قلم به رنگ گل بابونه کشيده شده که بر اثر سفيدى درخشنده اش در ميان آن سياهى تلألؤ خاصّى دارد. 🌱کمتر رنگى (در جهان) يافت مى شود که طاووس از آن بهره اى نگرفته باشد. با اين فرق که شفافيّت و درخشندگى و تلألؤ حرير مانند رنگ پرهاى او بر تمام رنگ هاى برترى دارد و (در واقع) همانند شکوفه هاى زيباى پراکنده گل هاست; با اين تفاوت که نه باران بهارى آن را پرورش داده و نه حرارت و تابش آفتاب تابستان! 📚نهج‌البلاغه بخشی از خطبه۱۶۵ 🔶 @Nahj_Et