eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹آگاه باشيد كه امروز دنيا ميدان رياضت است، و فردا قيامت ميدان مسابقه، و پاداش مسابقه براى كسانى كه به نقطۀ پايان برسند و برنده شوند بهشت است، و كسى كه به نقطۀ پايان نرسد در آتش خواهد بود.) «مضمار» زمان و مكان لاغر كردن را مى‌گويند. «سَبَقَة»، «سُبْقَة» و «سَبْقة» هر سه به معناى نقطۀ پايان مسابقه است، و نيز جايزه‌اى كه براى برنده قرار مى‌دهند. حضرت على عليه السلام دنيا را به ميدان تربيت اسب و آخرت را به ميدان مسابقه تشبيه فرموده‌اند؛ اسب را قبل از بردن به ميدان مسابقه تربيت مى‌كنند براى اين كه در ميدان مسابقه پيش‌قدم شود، 🔶 @Nahj_Et
🔹منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 💠هشدار به مسلمانان برای دچار نشدن به عقوبت پیشینیان 🔻 ای امّت اسلام ! بپرهیزید از آنچه بر امّتهای پیش از شما نازل شد از عقوبتها 🔹 کدام عقوبتها منظور است ؟ آیا منظور از عقوبتها همان بادهای سرخ و سیاه کشنده است؟ مراد اینها است ؟ نه ، اولاً که بر طبق بسیاری از روایات ، این عذابهای این جوری برای امّت آخرالزّمان بر اثر تکذیب وجود ندارد و در خارج هم می بینیم که در طول تاریخ اسلام این جور نبوده که زلزله و رعد و برق و مانند این چیزها برای ترساندن این امّت بیاید ؛ این عذابها مال امتهای گذشته بود که هنوز در حد بلوغ نبودند ؛ آنها را باید با این چیزها می ترساندند تا هدایت بشوند ، اما وقتی که بشریت به حد بلوغ خود رسیده است ، دیگر او را با این ترساندن ها نمی شود به راه آورد و نباید به راه آورد؛ چون به حد بلوغ فکری رسیده است ، لذا لازم نیست که پروردگار عالم او را با عذاب ، با رعد ، با زلزله ، با صاعقه ادب کند ؛ او باید با عقل خود ادب شود و اگر نشد ، دچار عذابهای دیگری خواهد شد . 🔹 پس منظور از عذابی که اینجا «مَثُلات» ذکر شده ، عذابهای آسمانی و بلاهای نازل شدهٔ از طرف آسمان نیست ، بلکه مراد بلاهای اجتماعی است ؛ یعنی ذلتها ، عقب ماندگی ها ، انحطاط ها ، دستخوش سرپنجهٔ دشمن شدنها ، با فقر و جهالتهایی که امتهای گذشته به آن دچار شدند . می فرماید : ای امت اسلام ! مراقب باشید آن بلیات و عقوبتهایی که بر امتهای گذشته فرود آمد بر شما فرود نیاید . 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين جمله به كسانى كه بستگان نزديكش نسبت به او بى‌مهرى مى‌كنند و رهايش مى‌سازند دلدارى و اميدوارى مى‌دهد كه نبايد از اين جريان مايوس گردند؛ خداوند راه ديگرى به روى او مى‌گشايد و مى‌فرمايد: «كسى كه نزديكانش او را رها سازند آنها كه دورند براى (حمايت از او و يارى‌اش) آماده مى‌شوند»؛ (مَنْ‌ ضَيَّعَهُ‌ الْأَقْرَبُ‌ أُتِيحَ‌ لَهُ‌ الْأَبْعَدُ) . در واقع اين حكمت و رحمت الهى است كه انسان‌ها به وسيلۀ بستگان و دوستان نزديك حمايت شوند؛ ولى اگر آنها به وظيفۀ خود عمل نكردند و به صلۀ رحم و مسئوليت‌هاى دوستى پشت‌پا زدند اين مسئوليت را بر عهدۀ ديگران مى‌گذارد تا بنده‌اش در ميان توفان حوادث تنها نماند. 🔶 @Nahj_Et
1401-02-10 hoseini ghomi.mp3
12.84M
📚 ویژگی های نبی مکرم اسلام در نهج البلاغه 👤 حجت الاسلام والمسلمین 🔶 @Nahj_Et
💠🔹چنين نيست كه خداوند باب دعا را به‌روى كسى بگشايد و باب اجابت را به‌رويش ببندد»؛ (وَ لَا لِيَفْتَحَ‌ عَلَى عَبْدٍ بَابَ‌ الدُّعَاءِ‌ وَ يُغْلِقَ‌ عَنْهُ‌ بَابَ‌ الْإِجَابَةِ‌). اين، اشاره به آيۀ شريفۀ 60 سورۀ غافر است: « وَ قَالَ‌ رَبُّكُمْ‌ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ‌ لَكُمْ‌ » و آيۀ شريفۀ 186 سورۀ بقره: « وَ إِذَا سَأَلَكَ‌ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّي قَرِيبٌ‌ أُجِيبُ‌ دَعْوَةَ‌ الدَّاعِ‌ إِذَا دَعَانِ‌ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِى »؛ هر گاه بندگان من دربارۀ من از تو سؤال كنند (بگو:) من به آن‌ها نزديكم و دعاى دعا كننده را هنگامى كه مرا (از صميم دل) بخواند اجابت مى‌كنم». دليل آن هم روشن است زيرا نه خداوند بخيل است و نه اجابت دعا چيزى از او مى‌كاهد بلكه رحمانيت و رحيميت او ايجاب مى‌كند كه تمام تقاضاهاى بندگان را اجابت فرمايد و اگر گاهى اجابت دعا تأخير مى‌افتد و يا بعضى از دعاها به اجابت نمى‌رسد حتماً به دليل مصالحى است يا به‌واسطۀ وجود موانع. بسيار مى‌شود كه انسان از خدا چيزى مى‌خواهد كه دشمنِ‌ جان اوست اما توجه ندارد. خداوند چنين دعايى را مستجاب‌نمى‌كند و گاه چيزهايى مى‌خواهد اما موانعى مانند گناهان بزرگ جلوى اجابت آن را مى‌گيرد. شرح 🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۸ مدیریت قلب.mp3
4.26M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السّلام در اين قسمت از كلامش به دو نكتۀ مهم از زندگى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله اشاره فرموده است: نخست اينكه او همواره در پيكار با دشمنان پيروز مى‌شد و اين دليل روشنى بر مديريت صحيح پيامبر دربارۀ برنامه‌هاى مبارزاتى و جنگى با دشمن است. افزون بر عنايات و امدادهاى الهى. ديگر اين‌كه هرگز اتّحاد دشمنان در برابر او در عزم و ارادۀ آن حضرت تأثير نمى‌گذاشت و او را ناتوان نمى‌ساخت و از برنامۀ خود منصرف نمى‌كرد؛ شجاعانه پيش مى‌رفت و به مقصود خود مى‌رسيد. انسانها را به اطاعت پروردگار دعوت نمود و با دشمنان خدا، در طريق جهاد براى دين حق پيكار كرد و پيروز شد. هرگز هماهنگى و اتّحاد دشمنانش در تكذيب وى و تصميم بر خاموش ساختن نورش، او را از مسير خود بازنداشت»؛ شرح 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدم رضایت امیرالمومنین (ع) از خلفای اهل سنت 🔹ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه به نقل از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می نویسد: «به خدا سوگند اگر ترسی از بروز اختلاف و بازگشت كفر و از بين رفتن دين نبود، [در برابر خلفای اهل سنت] رفتاری غير از آنچه انجام داده‌ایم، در پيش می‌گرفتيم.» 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج1، ص307. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹آگاه باشيد! خداوند پرده از اسرار درون بندگان خود (با آزمايشها) برداشته، نه بخاطر اين كه از آنچه انسانها در درون پنهان داشته‌اند و اسرارى را كه فاش نكرده‌اند بى‌خبر است، بلكه براى اين است كه «مى‌خواهد آنها را امتحان كند، تا آشكار شود كدام يك عمل نيكوتر انجام مى‌دهند تا ثواب و كيفر، پاداش و مجازات عمل باشد» 🔶 @Nahj_Et