eitaa logo
نهج البلاغه
37.6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️روابط سالم و متقابل رهبر و مردم ✅پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹يكى از خطبه‌هاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مى‌گويد: خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه به پند و اندرز مسلمانان پرداخته و نصايح شافى و كافى ذكر مى‌كند: نخست: از كوتاهى عمر دنيا و اين كه مردم همچون مهمانى در آن هستند و به سرعت اين مهمانى پايان مى‌گيرد، در حالى كه اعمال انسان براى حساب و جزا محفوظ مى‌ماند. سپس در بخش ديگرى از اين خطبه از گسترش فساد در آن عصر و زمان، شكوه مى‌كند. و در بخش سوّم، به نيكان و پاكان و صالحان و آزاد مردان و سخاوتمندان و پرهيزگاران پيشين اشاره كرده و با مقايسه آن دو به يكديگر، به مردم هشدار مى‌دهد كه خويشتن را اصلاح كنند و فساد را از جامعه بر اندازند. و در پايان خطبه به مذمّت و نكوهش ريا كارانى مى‌پردازد، كه امر به معروف مى‌كنند و خود اهل آن نيستند و نهى از منكر مى‌كنند و خود عامل منكراتند. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹يكى از خطبه‌هاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مى‌گويد: خطبه در
💠ادامه خطبه ۱۲۹ 🔹شما و آنچه از اين دنيا اميد داريد، مهمانانى هستيد براى مدتى معين، و بدهكارانى مورد باز خواست، سر آمدى كوتاه داريد، و اعمالى كه (نزد خدا) محفوظ است. چه بسيار كوشش كننده‌اى كه به جايى نرسيد، و زحمت كشنده‌اى كه جز زيان، چيزى نصيبش نشد، شما در زمانى زندگى مى‌كنيد كه خير و نيكى پشت كرده و رو به كاستى گذارده، شر و بدى روى آورده و رو به فزونى است، و شيطان طمعش در گمراهى مردم بيشتر شده 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین حقایق در کلام اميرالمؤمنين (ع) 💎 :" تبیین" حقایق را برای مردم بیان میکرد؛ شما خطبه‌های نهج‌البلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیّاتی است که در جامعه‌ی آن روز وجود داشته چه خطبه‌های حضرت، چه نامه‌های حضرت بخشی از نهج‌البلاغه خطبه‌ها است، بخشی نامه‌ها است؛ آن نامه‌ها غالباً نامه‌ی به کسانی است که حضرت به آنها اعتراضی دارد؛ یا دشمنانند مثل معاویه و امثال اینها، یا عمّال خود آن حضرتند که حضرت به آنها ایراد دارد؛ غالباً این‌جوری است؛ بعضی‌ها هم توصیه و دستورالعمل و فرمان است، مثل عهد مالک اشتر؛ در همه‌ی اینها تبیین میکند، حقایق را بیان میکند برای مردم. یکی از رشته‌های کار امیرالمؤمنین این است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹🔴 پرده‌ای از قیامت ✍امیرالمومنین در خطبه 83 تعابیر خاصی از قیامت بیان می‌کند که ما را به حال و هوای برپایی قیامت می‌برد: ◀️ تا آنجا كه امور زندگانى پياپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخيز بر پاگردد ⭕️در آن زمان، انسان‌ها را از شكاف گورها، و لانه‏ پرندگان، و خانه درندگان، و ميدان‌هاى جنگ، بيرون مى‏‌آورند كه با شتاب به سوى فرمان پروردگار مى‌‏روند و به صورت دسته‏‌هايى خاموش و صف‏هاى آرام و ايستاده حاضر مى‏شوند، ⭕️چشم بيننده‌ی خدا آنها را مینگرد و صداى فرشتگان به گوش آنها مى‏رسد. ⭕️ در آنروز لباس نياز و فروتنى پوشيده و درهاى حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است. ⭕️دل‏ها آرام، صداها آهسته، عرق از گونه‌ها چنان جارى است كه امكان حرف زدن نمى‏باشد! ⭕️ اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته و بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پيشگاه عدالت، براى دريافت كيفر و پاداش می كشاند....! 📚نهج‌البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💠نامه به منذر بن جارود در سرزنش خیانت اقتصادی 🔹از نامه‌هاى امام عليه السلام به منذر بن جارود عبدى است كه در حوزۀ فرماندارى خود در بعضى از امور خيانت كرده بود. نامه در يك نگاه اين نامه زمانى به «منذر بن جارود» نوشته شد كه والى اصطخر (از نواحى فارس) بود و اخبارى از سوء استفادۀ وى از اموال حكومت به اميرمؤمنان على عليه السلام رسيد. امام با تمجيد از پدرش «جارود عبدى» اين فرزند را سرزنش كرد و فرمود: درستى و پاكى پدرت سبب خوش‌بينى من به تو شد و گمانم بود كه تو پيرو او هستى؛ ولى معلوم شد تابع هواى نفس شده‌اى و آخرت خود را به دنيا فروخته‌اى. آن‌گاه در تعبيرى شگفت‌انگيز مى‌فرمايد: اگر اقوالى كه دربارۀ تو به من رسيده صحيح باشد، شتر خانواده و بند كفشت از تو باارزش‌تر است. در پايان نامه فرمان عزل او را صادر كرده و مى‌فرمايد: هنگامى كه نامۀ من به تو رسيد به سوى ما بازگرداما بعد (از حمد و ثناى الهى) شايستگى پدرت، مرا دربارۀ تو گرفتارِ خوش‌بينى ساخت و گمان كردم تو هم پيرو هدايت و سيرۀ او هستى و راه و رسم او را دنبال مى‌كنى. ناگهان به من گزارش داده شد كه تو در پيروى از هواى نفست چيزى فروگذار نمى‌كنى و براى سراى ديگرت ذخيره‌اى باقى نمى‌گذارى، با ويرانى آخرتت دنيايت را آباد مى‌سازى و به بهاى قطع رابطه با دينت با خويشاوندانت پيوند برقرار مى‌سازى (و به گمان خود صلۀ رحم مى‌كنى) اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (باركش) خانواده‌ات و بند كفشت از تو بهتر است و كسى كه داراى صفات تو باشد نه شايستگى اين را دارد كه حفظ مرزى را به او بسپارند و نه كار مهمى به وسيلۀ او اجرا شود، نه قدر او را بالا ببرند، نه در حفظ امانت شريكش سازند و نه در جمع‌آورى حقوق بيت‌المال به او اعتماد كنند 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی «فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه» 🖌درباره ی مغرور نشدن انسان هنگامی که به او سلسله نعمت ها میرسد. شماره 13 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام در اين سخن حكمت‌آميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره كرده مى‌فرمايد: «اين قلب‌ها همچون بدن‌ها ملول و افسرده مى‌شوند، بنابراين براى رفع ملالت آنها لطائف حكمت‌آميز را انتخاب كنيد»؛ (إِنَّ‌ هَذِهِ‌ الْقُلُوبَ‌ تَمَلُّ‌ كَمَا تَمَلُّ‌ الْأَبْدَانُ‌، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ‌ الْحِكَمِ‌) . بى‌شك، انسان بعد از انجام كارى سنگين، خسته مى‌شود و نياز به استراحت و تفريح براى رفع خستگى دارد كه آن استراحت اهميتش كمتر از آن كار نيست، زيرا بدن وى را آماده براى شروع به كار ديگر مى‌كند. روح انسان نيز چنين است؛ مسائل پيچيدۀ علمى و حل مشكلات اجتماعى و سياسى و فرهنگى او را خسته مى‌سازد. بايد به او آرامش داد؛ آرامش آن از طرق مختلفى تأمين مى‌شود. گاه رفتن به دامان طبيعت و ديدن مناظر زيبا، باغ‌ها و گلستان‌ها، آبشارها و سبزه‌ها و شنيدن صداى مرغان چمن و مشاهدۀ پرندگان زيبا و گاه به وسيلۀ شنيدن طنزهاى پر معنا و گاه گفت و گوهاى دوستانه با رفقاى مورد علاقه و گاه مطالعۀ تاريخ پيشينيان. همۀ اينها مى‌تواند به روح خستۀ انسان آرامش دهد؛ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين سخن حكمت‌آميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره ك
🔹ادامه حکمت۹۱ 💠ولى از همه مهم‌تر همان سخنان زيباى حكمت‌آميز است كه گاه در قالب شعر و گاه در قالب نثر ادا مى‌شود كه هم چيزى بر دانش انسان مى‌افزايد و هم براى انسان شادى مى‌آفريند. شايد به همين دليل است كه جمعى از بزرگان علماى دين كتاب‌هاى مشتمل بر قصه‌هاى زيبا، شعرهاى جالب و لطيفه‌هاى خوب نوشته‌اند تا طالبان علم به هنگام خستگى آنها را بخوانند و رفع خستگى كنند. به كار بستن اين دستور مبارك امام عليه السلام مى‌تواند به صورت شخصى باشد يا به صورت جمعى و عام به اين معنا كه هر انسانى لازم است براى خود جهت موارد خستگى از كارهاى علمى يا اجتماعى برنامه‌ريزى داشته باشد تا بتواند با نشاط بيشتر به كارهاى مثبت خود ادامه دهد و نيز براى مراكز علمى و جمعيت‌هاى مختلف بايد برنامه‌ريزى‌هايى شود كه آنها را به هنگام خستگى از كار و ملالت، نشاط و آرامش بخشد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وَ قَالَ [عليه السلام] لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ . 💠و درود خدا بر او ، فرمود : آنچه روى مى آورد ، باز مى گردد؛ وچيزى كه بازگردد ، گويى هرگز نبوده است! 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمت‌آميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در واقع خطاب به همۀ انسان‌ها مى‌فرمايد: «فرزندم! چهار چيز و چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»؛ (قَالَ‌ لْاِبْنِهِالْحَسَنِ‌ عليه السلام: يَا بُنَيَّ‌، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً، وَ أَرْبَعاً، لَا يَضُرُّكَ‌ مَا عَمِلْتَ‌ مَعَهُنَّ‌) . در اينجا اين سؤال پيش مى‌آيد كه امام عليه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مى‌كنم، بلكه فرمود: چهار چيز و چهار چيز. پاسخ سؤال اين است كه امام مى‌خواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد، زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى. امام در چهار قسمت اول نخست مى‌فرمايد: «(فرزندم) بالاترين سرمايه‌ها عقل است»؛ (إِنَّ‌ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ‌) . 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمت‌آميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در وا
💠ادامه حکمت۳۸ 🔹انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛ از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مى‌كند، زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مى‌نمايد و او را از آن باز مى‌دارد و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصت‌ها و استفادۀ صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مى‌رساند، بنابراين سرمايۀ پيروزى در دنيا و آخرت عقل است. استثنايى كه بعضى از شارحان به اين اصل كلى زده‌اند كه منظور از عقل، آنجاست كه از طريق مشورت نتوان كارى كرد صحيح به نظر نمى‌رسد، زيرا در مورد مشورت نيز عقل است كه انسان را به استفاده از افكار ديگران و عمل كردن به نتيجۀ مشورت دعوت مى‌كند 🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مى‌گويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة الهرير » يا نخستين روز جنگ صفّين ايراد فرمود. خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه، آداب و فنون جنگ و جهاد حق طلبانه را با دقّت تمام و در عباراتى فشرده بيان مى‌كند و آن را با ارزش‌هاى معنوى چنان مى‌آميزد كه انگيزه‌هاى جهادگران را در حدّ بالا نگه دارد و آنان را به ايثار و فداكارى در راه خدا وادارد. در ضمن اشارتى به ويژگى‌هاى جنگ «صفّين» و وظايف مؤمنين در اين جنگ دارد. در اين كه امام عليه السّلام اين خطبه را چه زمانى ايراد فرمود، ميان شارحان «نهج البلاغه» گفتگو است. «ابن ابى الحديد» مى‌گويد: «اين خطبه را امام عليه السّلام در آن روزى كه به «ليلة الهرير» منتهى مى‌شد - طبق نقل بسيارى از روايات - ايراد فرمود» در حالى كه «نصر بن مزاحم» مى‌گويد: «امام عليه السّلام آن را در نخستين روز جنگ «صفّين» در ماه صفر سال 37 هجرى ايراد كرد.» مؤلّف كتاب «مصادر نهج البلاغه» از «طبرى» نويسندۀ كتاب «بشارة المصطفى» - كه از علماى قرن ششم هجرى است - از «ابن عبّاس» چنين نقل مى‌كند كه مى‌گفت: «زنان جهان، ديگر نمى‌توانند شخصيّتى همچون على عليه السّلام بزايند. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مى‌گويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة ا
🔹ادامه خطبه۶۶ 💠به خدا سوگند! من جنگجوى كار آزموده‌اى را همانند على عليه السّلام هرگز نديدم! فراموش نمى‌كنم روزى در جنگ «صفّين» با او بوديم در حالى كه عمامۀ سياهى بر سر داشت و چشمانش همچون چراغ مى‌درخشيد، در كنار هر گروهى از لشكريانش مى‌ايستاد و براى آنان خطبه‌اى مى‌خواند، تا به گروه ما رسيد و اين در حالى بود كه مقدّمۀ لشكر «معاويه» كه ده هزار نفر اسب سوار بودند، نمايان شدند، گروهى از مردم هنگامى كه آنها را ديدند، به وحشت افتادند. «امير مؤمنان على عليه السّلام» رو به اهل «عراق» كرد و فرمود: اينها انسان نماهايى هستند كه دلهاى ناتوانى دارند اگر شمشير اهل حق به آنها برسد، مانند ملخ‌هايى كه در برابر طوفان قرار گيرند، به سرعت پراكنده مى‌شوند! سپس خطبه بالا را بيان فرمود 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی «فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه» 🖌نامه امام علی علیه السلام به امام حسن درباره ی وظیفه ی شکرگزاری انسان در برابر نعمت ها شماره 14 🔶 @Nahj_Et
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دفاع و حمایت جانانه امیرالمؤمنین از یک زن 🔶 @Nahj_Et
امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمايه اشاره به نكته‌اى دربارۀ رابطۀ ثروت با شهوت كرده مى‌فرمايد: «مال و ثروت مادۀ اصلى همۀ شهوات است»؛ (الْمٰالُ‌ مٰادَّةُ‌ الشَّهَوٰاتِ‌) . بديهى است كه منظور از شهوت در اينجا هر گونه علاقۀ مفرط نفسانى و هوس‌آلود است. اعم از اين‌كه مربوط به شهوت جنسى باشد يا مقام يا تشريفات و زرق و برق دنيا و يا انتقام جويى و امثال آن. اين نكته نيز روشن است كه براى رسيدن به خواسته‌هاى نفسانى و هوا و هوس‌ها مال نقش اصلى را بازى مى‌كند و هر قدر فزونى يابد خطر افتادن در شهوات بيشتر است. اضافه بر اين ثروت مايۀ غرور است و غرور ريشۀ اصلى بسيارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بيشتر شود انسان را به خود مشغول‌تر مى‌سازد و طبعاً از ياد خدا و اطاعت حق باز مى‌دارد. روى اين جهات سه گانه مى‌توان به عمق كلام امام پى برد. بديهى است آنچه امام در اين گفتار حكيمانه فرموده هشدارى است به غالب مردم كه در فزونى مال نكوشند، زيرا خطرات زيادى را به دنبال دارد اما چنان نيست كه هر ثروتمندى هواپرست و شهوت پرست باشد 🔶 @Nahj_Et
💠ادامه حکمت ۵۸ 🔹اين حكم كلى مانند احكام ديگرى نظير آن استثنائاتى دارد. گروه زيادى راه قارون را پيمودند و اموالشان مايۀ غرور و كفرشان شد، جمع اندكى نيز از مال براى رسيدن به مهم‌ترين طاعات الهى بهره گرفتند. اين معنا در آيات مربوط به قارون آمده است: ««وَ اِبْتَغِ‌ فِيمٰا آتٰاكَ‌ اَللّٰهُ‌ اَلدّٰارَ اَلْآخِرَةَ‌ وَ لاٰ تَنْسَ‌ نَصِيبَكَ‌ مِنَ‌ اَلدُّنْيٰا وَ أَحْسِنْ‌ كَمٰا أَحْسَنَ‌ اَللّٰهُ‌ إِلَيْكَ‌ وَ لاٰ تَبْغِ‌ اَلْفَسٰادَ فِي اَلْأَرْضِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ لاٰ يُحِبُّ‌ اَلْمُفْسِدِينَ‌»؛ در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را بطلب و بهرۀ خويش را از دنيا فراموش مكن و همان‌گونه كه خدا به تو نيكى كرده (به بندگان خدا) نيكى كن وهرگز در جستجوى فساد در زمين مباش كه خدا مفسدان را دوست ندارد» 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا