🔴حقوق متقابل مردم و رهبرى
#نهج_البلاغه
◽️أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ فَالنَّصِيحَةُ لَكُمْ وَ تَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ وَ تَعْلِيمُكُمْ كَيْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا. وَ أَمَّا حَقِّي عَلَيْكُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَيْعَةِ وَ النَّصِيحَةُ فِي الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِيبِ وَ الْإِجَابَةُ حِينَ أَدْعُوكُمْ وَ الطَّاعَةُ حِينَ آمُرُكُمْ.
💠اى مردم ، مرا بر شما و شما را بر من حقّى واجب شده است، حق شما بر من، آن كه از خير خواهى شما دريغ نورزم و بيت المال را ميان شما عادلانه تقسيم كنم، و شما را آموزش دهم تا بى سواد و نادان نباشيد، و شما را تربيت كنم تا راه و رسم زندگى را بدانيد.
و اما حق من بر شما اين است كه به بيعت با من وفادار باشيد، و در آشكار و نهان برايم خير خواهى كنيد، هر گاه شما را فرا خواندم اجابت نماييد و فرمان دادم اطاعت كنيد..
#خطبه_34
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
🔴مرگ با انسان ها چه می کند؟
✅امام علی (ع) :
((به خدا قسم جدّى است نه شوخى، حق است نه دروغ، و آن نيست مگرمرگ كه داعى آن فريادش را به گوش رسانده، و راننده اش با سرعت همه را مى راند. پس انبوه مردمان تو را نفريبد، در حالى كه مردمِ پيش ازخود را ديده اى از كسانى كه ثروت جمع كردند، و از كم شدنش ترسيدند، و به خاطر آرزوى طولانى و دور شمردن مرگ خود را از عواقب خطرناك در امان ديدند،چگونه مرگ بر آنان وارد شد، و آنها را از وطن بيرون كرد، و از جايگاه امنشان بركنار نمود،بر تخته هاى تابوت حملشان كرد، و مردم آنان را دست به دست مى كردند،در حالى كه بر دوش خود گرفته و با انگشتان نگاهشان مى داشتند.آيا نديده ايد آنان را كه دچار آرزوهاى طولانى بودند، و كاخهاى محكم مى ساختند، و ثروت فراوان جمع مى كردند، چگونه خانه هايشان تبديل به گورها شد، و اندوخته هايشان نابود گشت، و ثروتشان به وارثان رسيد، و زنانشان به ازدواج مردان ديگر درآمدند، نه بر حسنات خود توانند افزود،و نه قدرت عذرخواهى از بديهايشان را دارند؟! آن كه تقوا را با عمق دل دريافت در كار خير سبقت گرفت.))
📚نهج البلاغه-ترجمه استاد حسين انصاريان- خطبه132
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 فتنههای حکومت حضرت علی (ع)
🎙 حجت الاسلام والمسلمین#مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
💠🔹امام در این حکمت پربار به پنج موضوع از مهم ترین مسائلى که در زندگى انسان سرنوشت ساز است و اهمیت فوق العاده اى دارد با تأکید اشاره مى کند. نخست مى فرماید: «شما را به پنج چیز سفارش مى کنم که اگر براى تحصیل آن شتران راهوار را به سرعت حرکت دهید (و همه جا را براى به دست آوردن آن گردش کنید) سزاوار است»; (أُوصِیکُمْ بِخَمْس لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیْهَا آبَاطَ الاِْبِلِ لَکَانَتْ لِذَلِکَ أَهْلاً).
تعبیر به «ضَرَبْتُمْ إلَیْها آباطَ الاْبِلِ; زیر بغل شتران را بزنید) کنایه از نهایت تلاش و کوشش در این راه است، زیرا هنگامى که مى خواستند شتر را با سرعت به سوى مقصد حرکت دهند به یکى از نقاط حساس بدن او از جمله زیر بغل ضربه مى زدند تا با سرعت حرکت کند.
آن گاه به بیان آنها یکى پس از دیگرى پرداخته مى فرماید: «هیچ یک از شما جز به پرورگارش امیدوار نباشد (و دل نبندد)»; (لاَ یَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلاَّ رَبَّهُ).
#حکمت_82
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
🌹شرح #حکمت_2
🔻چهار عامل از عوامل طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1⃣ هوای نفس: در نامه 45 خطاب به عثمان بن حنیف فرماندار بصره مینویسند: «من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک، و از مغز گندم، و بافته هاى ابریشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هیهات که هواى نفس بر من چیره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد که طعامهاى لذیذ بر گزینم، در حالى که در «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که به قرص نانى نرسد، و یا هرگز شکمى سیر نخورد»
2⃣ احساس حاجت و نیازمندی به مردم: در نامه 53 در سیمای قضات وداوران خطاب به مالک اشتر می نویسند: «پس از انتخاب قاضى، هر چه بیشتر در قضاوت هاى او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار که نزدیکان تو، به نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد»
3⃣ سستی در یاری حق که طمع دشمن را بر می انگیزد : در بند 3 خطبه 166 می فرمایند : « اى مردم اگر دست از یارى حق بر نمى داشتید، و در خوار ساختن باطل سستى نمى کردید، هیچ گاه آنان که به پایه شما نیستند در نابودى شما طمع نمى کردند، و هیچ قدرتمندى بر شما پیروز نمى گشت»
4⃣ تکبر و سرکشی : در بند 4 خطبه 192 فرمودند: « افراد سرکش شما تسلیم شیطان شدند، و طمع ورزى او در شما کارگر افتاد، و این حقیقت بر همه آشکار گردید، و حکومت شیطان بر شما استوار شد، و با لشکر خویش به شما یورش برد، و شما را به ذلّت سقوط کشانید»
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
#نهج_البلاغه
💠 « ... بنابراین ما اعوان و یاران مرگیم و جانمان هدف (عوامل) مرگبار و با این حال چگونه مى توانیم امید بقا داشته باشیم ... »
#حکمت_191
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
🔴 قطع کردنِ چرخهیِ خشونت
#گذشت_اهلبیت
✅پس از جنگ جمل، امیرالمومنین امامعلى عليهالسلام و لشكريانش، پیروزمندانه وارد شهر بصره شدند.
همسر عبدالله بن خلف، بر در خانه خود ايستاد و رو به امامعلی عليهالسلام كرد و گفت:
🔹«يا قاتِلَ الْأَحِبَّةِ لَا مَرْحَباً بِكَ أيْتَمَ اللهُ مِنْكَ وَلَدَكَ كَمَا أيْتَمْتَ بَنِى عَبْدِاللهِ بْنِ خَلَف»؛
یعنی:
🔹((اى قاتل ! خوش نيامدى! خداوند، فرزندانت را يتيم كند همان گونه كه فرزندان عبداللهبنخلف را يتيم كردى))
امام علی عليه السلام، هيچ پاسخى به او ندادند و تنها اشاره به گوشهاى از خانه آن زن كردند! زیرا میدانستند که دو نفر از فرماندهان سپاهدشمن (عبداللهبنزبير و مروانبنحكم)، آنجا پنهان شدهاند!
آن زن، اين اشارهی پرمعنا را فهميد و ساكت شد و به خانه برگشت.
امیرالمومنین امام علی عليهالسلام با حلم و گذشتی كه داشتند، از تعقیب و مجازات فراریان دشمن صرف نظر کردند.
📚شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی مقدم ۲۷ آذر ۱۴۰۱.mp3
3.39M
🔊 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی مقدم
◀️ موضوع: روایات امام علی(ع) در نهج البلاغه و گره خوردن دانشجویان با طلّاب...
🔶 @Nahj_Et
۲۷ آذر ۱۴۰۱
۲۸ آذر ۱۴۰۱