eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶نهج البلاغه 42 - نامه به عمر بن ابى سلمه مخزومى در دلجويى از او به علت عزلش از حکومت بحرین و من كتاب له عليه‌السلام إلى عمر بن أبي سلمة المخزومي و كان عامله على البحرين فعزله و استعمل نعمان بن عجلان الزّرقي مكانه (نامه به عمر بن ابى سلمه مخزومى فرماندار بحرين، پس از نصب نعمان بن عجلان زرقى در سال 36 هجرى أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي قَدْ وَلَّيْتُ اَلنُّعْمَانَ بْنِ عَجْلاَنَ اَلزُّرَقِيَّ عَلَى اَلْبَحْرَيْنِ وَ نَزَعْتُ يَدَكَ بِلاَ ذَمٍّ لَكَ وَ لاَ تَثْرِيبٍ عَلَيْكَ فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ اَلْوِلاَيَةَ وَ أَدَّيْتَ اَلْأَمَانَةَ فَأَقْبِلْ غَيْرَ ظَنِينٍ وَ لاَ مَلُومٍ وَ لاَ مُتَّهَمٍ وَ لاَ مَأْثُومٍ پس از ياد خدا و درود، همانا من نعمان ابن عجلان زرقى، را به فرماندارى بحرين نصب كردم، بى آن كه سرزنشى و نكوهشى براى تو وجود داشته باشد، تو را از فرماندارى آن سامان گرفتم، براستى تاكنون زمامدارى را به نيكى انجام دادى، و امانت را پرداختى. پس به سوى ما حركت كن، بى آن كه مورد سوء ظنّ‌ قرار گرفته يا سرزنش شده يا متّهم بوده و يا گناهكار باشى فَلَقَدْ أَرَدْتُ اَلْمَسِيرَ إِلَى ظَلَمَةِ أَهْلِ اَلشَّامِ وَ أَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِي فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى جِهَادِ اَلْعَدُوِّ وَ إِقَامَةِ عَمُودِ اَلدِّينِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ كه تصميم دارم به سوى ستمگران شام حركت كنم. دوست دارم در اين جنگ با من باشى، زيرا تو از دلاورانى هستى كه در جنگ با دشمن، و بر پا داشتن ستون دين از آنان يارى مى‌طلبم. إن شاء الله 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵چگونه نهج‌البلاغه را بخوانیم؟ 🎙حجت الاسلام والمسلمین 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 امنیت ، از عوامل عزت آفرین است 🔸 یکی از عوامل عزت امنیت است؛ امنیت عدل نان است « فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ » اصلا خدا وقتی امنیت نباشد و وقتی گرسنه ای، توقع عبادت ندارد.... 🔸فرمود : عبادت کنند خدای این کعبه را، همو که به آنها امنیت داد و آنها را سیر کرد. 🔸 یکی از ۴ ماموریتی که امیرالمومنین در نامه ۵۳ به مالک اشتر دادند، جهاد است؛ مبارزه با دشمنان برای امنیت. 🔸در خطبه ۲۷ نهج البلاغه داریم که امیرالمومنین بعد از اینکه سپاه معاویه حمله کردند به شهر انبار و‌ غارت کردند و به ناموس مسلمانان تجاوز شد. امیرالمومنین فرمودند اگر کسی از غصه ناموس مسلمانان بمیرد جا دارد. 🔸 در همان خطبه دارد که حضرت می فرماید: من بارها به شما گفتم بجنگید با دشمن قبل از اینکه با شما بجنگد. نگذارید جنگ بیاید درون خانه. هرقومی‌که جنگ درون خانه شان کشیده‌شد به ذلت کشیده شدند. 🔸 یادمان نمی‌رود کارهای داعش در عراق و سوریه ،هرجا دشمن وارد خانه ای شد آن کشور را ذلیل کرد. لذا در نهج البلاغه داریم:« الجهاد عز للاسلام»؛ خدا جهاد را واجب کرد تا مسلمانان عزیز باشند. حجت الاسلام والمسلمین 🔶 @Nahj_Et
ایام فاطمیه سلام الله علیها (5).mp3
20.67M
🟢 شروع مبحثی در مورد نام های حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها 🕋...وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾انبیاء 🟢 امام رضا علیه السلام: «اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ یُدَانِیهِ أَحَدٌ وَ لاَ یُعَادِلُهُ عَالِمٌ‏..اَلْإِمَامِ وَ اَلْإِمَامُ عَالِمٌ لاَ يَجْهَلُ.. 📚 الکافي ج ۱، ص ۱۹۸ عنوان باب : الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِي فَضْلِ اَلْإِمَامِ وَ صِفَاتِهِ 🔮 امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد علم اهل بیت پیامبر علیهم السلام :🔰 هُمْ عَيشُ الْعِلْمِ، وَ مَوْتُ الْجَهْلِ امیر المومنین علی علیه السلام در مورد علم خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : مايه حيات و زنده بودن دانش، و نابودى جهل می باشند. 📚 نهج البلاغه خطبه (۲۳۹) 🔮 حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها از تمام خوبان و خوبی های عالم بالاتر بلکه خوبی آفرین است 🔰🔰 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله): «...وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً [هَيْئَةً]لَكَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِيَ‏ أَعْظَمُ‏ إِنَّ‏سلام فَاطِمَةَ ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً‌وَ شَرَفاً وَ كَرَماً 📚مائة منقبة،ابن شاذان، ص۱۳۵ –۱۳۶؛ غاية المرام، علامه بحرانی، ج۵، ص۳۴ و ص۲۰۳ –۲۰۴. مقتل الحسين، خوارزمی، ج‏۱، ص۱۰۰ فرائدالسمطین،جوینی شافعی، ج۲، ص۶۹ 🏴 🎤 سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی در ایام فاطمیه سلام الله علیها _دوشنبه‌ ۲۴ جمادی الاولی_۱۴۴۴ هجری قمری 🔶 @Nahj_Et
انواع ظلم در منطق دين ظلم تنها ستم قدرتمندي بر ضعيفي نمي باشد، بلكه به بيان قرآن «شرك، خود ظلم بزرگي است»؛ بنابراين ظلم مفهوم عامي دارد و هر عقيده باطل و كار زشتي را شامل مي‌شود. و آدمي در گذراي عمر سرانجام دچار فاجعه ي ستم خواهد شد، مگر آنها كه در نهايت دقت و مراقبت تقواي خدا را پاس مي‌دارند و همواره خويش را در محضر خداي عليم و بصير مشاهده مي‌كنند و به حرمت حضور در برابر حق تعالي از ارتكاب به ستم دست بازمي‌دارند. 🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : آگاه باشيد كه ظلم بر سه نوع است: ظلمي كه آمرزيده نمي شود و ظلمي كه بازخواست مي‌شود و ظلمي كه آمرزيده شده و بازخواست ندارد. و اما ظلمي كه آمرزيده نمي شود، شرك به پروردگار است. چنانكه حق تعالي مي‌فرمايد: «همانا خداي كسي را كه به او شرك ورزد، نمي‌آمرزد». و اما ظلمي كه آمرزيده مي‌شود، ظلم بنده است نسبت به خويشتن، به هنگام انجام گناهان صغيره. و نيز ظلمي كه بازخواست مي‌شود، ظلم بنده اي نسبت به بنده ي ديگر است. قصاص و تلافي- چنين ظلمي- در آخرت سخت و دشوار مي‌باشد و قصاص اخروي به وسيله زخم كاردها و ضربت تازيانه‌ها نيست. قصاص در آخرت چنانست كه زخم و تازيانه در برابر آن بسي كوچك شمرده مي‌شود».(۱) ۱.در افتاب نهج البلاغه - شرح و تفسیر خطبه ۱۷۵ 🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از استیکر خودم
179.2K
⭕️ سوال ❓آیا در حکومت امیرالمؤمنین کارگزاری بوده دزد باشه و حضرت با او برخورد نکرده باشه ؟ برای حفظ نظام؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 💢 بوده‌اند کارگزارانی که دزدی کرده‌اند، اختلاس کرده‌اند و حتّی نزدیکان حضرت بوده‌اند؛ پسرعمویش بوده... از نزدیکترین افراد هم بوده! و این‌ها رفته‌اند و خارج شده‌اند؛ حالا خارج شده‌اند که یعنی از آن محدوده ای که حضرت می‌توانست به آن‌ها دسترسی داشته باشد[از آن‌جا رفته بودند] مثلا از کوفه رفته بود به حجاز... که حضرت به آنجا نامه نوشت که من اگر دستم به تو برسد با شمشیری به تو خواهم زد که به هر کسی با آن شمشیر زده‌ام، رفته است جهنّم. 📌 اما این‌که آیا حضرت به خاطر حفظ نظام، مماشات می‌کرد و خیلی از حرامها که حلال شده بود را تغییر نداد...خیلی از افراد را برنداشت... و خیلی از اینها.... ✍ شما "خطبه سوم" «کتاب تمام نهج البلاغه» را بخوانید؛ تکرار میکنم: «خطبه‌ی سوم کتاب تمام نهج البلاغه» نه نهج البلاغه‌ی سید رضی را. آن کتاب را بخوانید، آن‌جا خواهید دید که حضرت سی مورد را خودش اسم می‌بَرد که از همین موارد بود که حضرت به خاطر همین که نظام لطمه نخورَد و شورشی رخ ندهد، با آن‌ها حضرت کاری نکرد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️آتش گرفتن شیطان ...! 🎙 قَالَ أَمیرُالمومِنین (ع‏) : عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ . امیرالمومنین (ع) : بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد. 📙نهج البلاغه ، ص ۲۱۹ ، خطبه ۱۵۶ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ روش درست پاسخ دادن 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔹 ...سخن مانند شكار رمنده است، يكى آن را مى ربايد، و ديگرى از دست مى دهد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🖤 فقط کسی او را شناخت که گفت: «أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّد». کسی او را شناخت که هم دنیا، هم آخرت، هر دو را زیر پا گذاشت، اما غصۀ مرگ حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) او را پایمال کرد؛ چون او می‌دانست که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) که بود. 📌1. اما اندوهم همیشگی و شب‌هایم همراه با بیداری است. نهج البلاغة، خطبه:202؛ الكافی، ، ج1، ص4591 🎙 بیان آیت الله العظمی وحیدخراسانی 📅 ۷/آذرماه/۱۳۶۹ 🔶 @Nahj_Et
💥وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا 🌓کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد» 🖊مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد ، اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند. 🔶 @Nahj_Et
🙏خداوندا كوه هاى ما از بى آبى شكاف خورده و زمين ما غبار آلود و دام هاى ما در آغل هاى خود سرگردانند و چون زن بچّه مرده فرياد مى كشند، و از رفت و آمد بى حاصل به سوى چراگاه ها و آبشخورها، خسته شده اند 🙏بار خدايا بر ناله گوسفندان و فرياد و آه شتران ماده رحمت آور، خدايا به سرگردانى آنها در راه ها و ناله هايشان در خوابگاه ها رحمت آور. بار خدايا هنگامى به سوى تو بيرون آمديم كه خشكسالى پياپى هجوم آورده، و ابرهاى پر باران از ما پشت كرده و خشك و نامهربان بدون بارش قطره اى باران گذشتند. 🙏خدايا تو اميد هر بيچاره و حل كننده مشكلات هر طلب كننده مى باشى، خدايا تو را مى خوانيم، در اين هنگام كه همه نا اميد شده اند، و ابر رحمت بر ما نمى بارد و حيوانات ما نابود گرديدند ، ما را به كردار ما عذاب نكنى ، و به گناهان ما كيفر ندهى. 🙏خدايا رحمت خود را با ابر پر باران و بهار پر آب و گياهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما 🔶 @Nahj_Et
🌷 علی علیه السلام : 🌼 و من كتاب له (عليه السلام) أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ 🍁 روش برخورد با پدیده فرار : پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. 🔶 @Nahj_Et
۱۴۰۱.۰۹.۳۰ فاطمه زهرا علیها السلام در نهج البلاغه.m4a
13.39M
🌺 تفسیر نهج البلاغه ❤️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در نهج‌البلاغه حجت الاسلام سید مرتضی میرجعفری 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام على عليه السلام فرمود: دلها را حالتِ خواستن و ناخواستن و روى آوردن و پشت كردن است. از راه خواسته ها و تمايلات، سراغ قلبها برويد[ . استـفاده از آمـادگيهاى روحـى بـراى انجـام كارهـاى ديـنى و تربيـتى.] ، چرا كه اگر دل را به مجبور كنند، كورمی شود 🔶 @Nahj_Et
🌴 علی علیه السلام : 🌻 فَإِنَّمَا هُمْ أَهْلُ دُنْيَا مُقْبِلُونَ عَلَيْهَا وَ مُهْطِعُونَ إِلَيْهَا وَ قَدْ عَرَفُوا الْعَدْلَ وَ رَأَوْهُ وَ سَمِعُوهُ وَ وَعَوْهُ وَ عَلِمُوا أَنَّ النَّاسَ عِنْدَنَا فِي الْحَقِّ أُسْوَةٌ فَهَرَبُوا إِلَي الْأَثَرَةِ فَبُعْداً لَهُمْ وَ سُحْقاً إِنَّهُمْ 🍂 روش برخورد با پدیده فرار : آنان «که فرار کردند» دنیاپرستانی هستند كه به آن «دنیا» روی آوردند، و شتابان در پی آن گرفتند، عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند، و دانستند كه همه مردم در نزد ما، در حق یكسانند، پس به سوی انحصار طلبی گریختند. دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹 همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد و بنده نعمتی به دست نياورد جز آنكه نعمتی از دست بدهد و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند. 🔶 @Nahj_Et
❇️ دین اسلام را تایید می‌کند یا با آن مخالف است؟ ✅ پاسخ 🔶 روش اسلام در مواجه با سنتهای بومی هر منطقه در صورتی که مخالفتی با احکام الهی نداشته باشند تایید و تکریم آنهاست. 🔶در همین راستا است که امام علی(ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به سوی مردم مصر، که سرزمینی با فرهنگ کهن چندهزار ساله بود، به وی سفارش می‌کند: 🔶سنت‌ها و آیین‌های نیکی را که بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه می‌شود را از بین مبر. و روش جدیدی را ایجاد مکن که به آیین‌‌هاى نیک کهن آسیبی وارد کند که در این صورت، آنانی که آن آیین نیک را ایجاد کرده بودند، دارای اجر و پاداش بوده و گناه از بین بردن آن آیین‌ها بر گردن تو خواهد بود!‏». 🔶روشن است که منظور امام علی(ع) در این سفارش، آیین و سنت‌های اسلامی نیست؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد مردم مصر قبل از اسلام دارای فرهنگ و تمدن دیرین بودند و دین اسلام و سنت‌های این دین سابقه چندانی در آن سرزمین نداشت تا مورد تأکید و سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر باشد. 🔶شب یلدا یک فرصت مناسب برای و مهمانی است که روایات متعد به اهمیت مهمان و مهمانی اشاره شده است. 📚نهج البلاغه ص 431 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حضرت علی علیه السلام فرمود: 🔹كسی که در انجام كاری كه مردم خوش ندارند شتاب كند، درباره او چیزی خواهند گفت که از آن اطلاعی ندارند. 🔶 @Nahj_Et
📌قسمت چهارم 🔰امام عليه السلام به يکى ديگر از اوصاف پرهيزکاران پرداخته، مى فرمايد: ☀️وَ لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذِي کَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْن، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ 💠اگر سرآمد معيّنى که خداوند براى (زندگى) آنها مقرّر داشته نبود يک چشم بر هم زدن، ارواحشان از شوق پاداش الهى و ترس از کيفر او در جسمشان قرار نمى گرفت» 🖊روح آنها به کبوترى مى ماند که در قفس گرفتار است; در يک سوى خود، باغى خرم و سرسبز با انواع گلها و گياهان و ميوه ها مى بيند و در طرف ديگر خود آتشى سوزان. در درون قفس، بال و پر مى زند و شديداً طالب آزادى است تا پرواز کند و بر شاخسار باغ قرار گيرد و در ضمن از آتش سوزانى که در يک طرف ديگر قفس بود، رهايى يابد. 🔹پرهيزکاران راستين چنين اند. عشق به ثواب از يک سو و خوف از عقاب (بر اثر سوء عاقبت) از سوى ديگر، روح ناآرام آنها را به جهان ديگر جذب مى کند; ولى اجلى که خداوند براى آنها مقرر ساخته آنان را از اين امر باز مى دارد. ✔️در ضمن اين تعبير، حاکميت صفت خوف و رجا را بر وجود آنها روشن مى سازد; از يک سو اميدوار به لطف و ثواب الهى هستند و از سوى ديگر از اين بيم دارند که در دنيا پايشان بلغزد و در دام شيطان و هواى نفس، گرفتار شوند و با سوء عاقبت از دنيا بروند. 📝ادامه دارد... 🔶 @Nahj_Et
💥وَمَنْ کَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ 🌎آن کس که بر اثر جهل، بسیار به نزاع و ستیز برخیزد، نابینایى او نسبت به حق پایدار خواهد ماند» 🖊منظور از تنازع در اینجا همان جدال و نزاع در مباحث مختلف است که هرگاه ادامه یابد و هر یک از دو طرف بخواهند سخن خود را به کرسى بنشانند و نسبت به دیگرى برترى جویى کنند تدریجاً حق در نظر آنها پنهان مى شود و خودخواهى ها و برترى جویى ها مانع مشاهده حق مى گردد و چه بسیار هیچ کدام در آغاز بحث به گفته خود چندان مؤمن نباشد; ولى با ادامه جدال و نزاع کم کم باور مى کند که آنچه مى گوید عین حق و سخن طرف مقابل عین باطل است. 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨ 🔴عدالت، بدون راه فرار ✍ امام علی گرم سخن بود ‌و خطبه می‌خواند؛ هنوز خطبه‌اش تمام نشده بود که مردم برای بیعت به سمتش هجوم بردند؛ به طوری که از ازدحام و زیادی جمعيّت، امام حسن و حسين زير دست و پا رفتند و دو طرف لباس و رداى ایشان پاره شد.*1 🔹 امیرالمؤمنین به ناچار حکومت را پذیرفت اما همین که زمام کار را به دست گرفت، مردم یکی یکی رهایش کردند. مگر چه چیز عوض شده یا چه کسی تغییر کرده بود که مردم چنین کردند؟ هیچ! فقط عدالتِ علی در همه‌جا جاری شده بود و مردم این عدالت را تحمل نمی‌کردند. 💕 برای با امام ماندن باید مانند او شد؛ مثلاً باید عادل بود تا بتوان عدالت او را تحمل و اجرا کرد. اتفاقی که در زمان ظهور امام زمان می‌افتد این است که عدالت مهدی در داخل خانه به مردم می‌رسد، همان‌گونه که سرما و گرما به داخل خانه‌ها نفوذ می‌کند*2 و هیچ حقی از کسی برعهدهٔ دیگری نمی‌ماند مگر آنکه آن حضرت آن را می‌گیرد و به صاحب حق می‌دهد.*3 پس لازمهٔ تحقق این امر داشتن یارانی عادل است. 🔻 آزمایش و ابتلا یکی از سنت‌های الهی است که در هیچ زمانی تعطیل نمی‌شود. به خودت نگاه کن. اگر با معیارهای مورد نظر امام زمان فاصله داری تا دیر نشده فکری به حال خودت کن! مبادا به دلیل نداشتن ویژگی‌هایی چون صبر و عدالت در آزمون یاری و بیعت با امام زمان رد شوی. حواست باشد این آزمون فقط یک بار برگزار می‌شود. 📚 1. نهج البلاغه، خطبه شقشقیّه 2. نعمانی، الغیبه، ص 297 3. بحارالانوار، ج 52، ص 224 🔶 @Nahj_Et
✅ اخلاق مهدوی   🍃امیرالمومنین فرمودند: «شرک عملی وحشتناک است که اگر انسان با این حالت از دنیا برود و توبه نکند، مورد خشم خدا قرار می‌گیرد» 🍃در جایی دیگر رسول الله میفرمایند: «ریاکار با چهار اسم در روز قیامت خوانده می‌شود؛ ای کافر، ای فاجر، ای بی تعهد، ای زیانکار.» پس ای زیانکار، زیان کردی؛ چون عملی که می‌توانست برای پروردگارت باشد، خرج مردم شد. از دلایل آن می‌توان دوستی دنیا، ضعف ایمان و علاقه به محبوبیت در نزد دیگران را نام برد. زمانی که عقل ها رشد کند، انسانها فقط در مقابل خدا خودنمایی می‌کنند. آمدن آن روز برای منتظران یک رویا نیست؛ بلکه آنها تلاش می‌کنند زمان آینده را به حال نزدیک کنند. [۱. نهج البلاغه خطبه ۱۵۳؛ ۲. بحارالانوار، ج ۶٩، ص ٢٩۵📚 🔶 @Nahj_Et