🌷 امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) :
✍ زندگی كه شب و روز آن را به پیش می راند بزودی پایان خواهد گرفت ، مسافری كه سعادت یا شقاوت همراه می برد باید بهترین توشه را با خود بردارد. از این خانه دنیا زاد و توشه بردارید كه فردای رستاخیز نگهبانتان باشد.
📚 نهج البلاغه ، خطبه ۶۴
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت نهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید:
✨وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ،
🔹جسم آنها نحيف است.
✍البتّه نحيف نه به آن معنا که امروز در فارسى ما از آن مى فهميم، بلکه به معناى لاغر است که از يکسو نشانه زهد و پارسايى و روزه گرفتن و از سوى ديگر دلالت بر چابکى و آمادگى براى انجام وظايف الهى دارد.
در هر حال اين وصف مانند بعضى از اوصاف ديگر همواره استثنايى دارد که بعضى از افرادى که بر حسب ساختمان جسمانى لاغر نيستند ، در صف پرهيزکاران هستند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
🔴بهترين راه مبارزه با فقر
💎مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ
🌗«كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد»
حکمت 140
🔶 @Nahj_Et
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
🔰امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید :
💠 نادان را يا تُندرو يا كُندرو مى بينى .
📚نهج البلاغه حکمت ۷۰
🔶 @Nahj_Et
💠قطع دست دزد بیت المال
💠🔹دو نفر دزد را به حضور علی (علیه السلام) آوردند تا میان آنها قضاوت نماید. هر دو سارق از بیت المال، چیزی را دزدیده بودند.
اتفاقاً هر دو اینها «برده» بودند، با این فرق که: یکی برده بیت المال بود، و دیگری برده مردم.
امام (علیه السلام) چنین قضاوت کرد:
در مورد برده بیت المال، فرمود: «این خودش مال خدا است، و حدّی بر او نیست، چرا که قسمتی از مال خدا قسمتی دیگر از همان مال را خورده است.»
و در مورد برده دوم فرمود: باید به شدت بر او، حدّ جاری گردد و دستش قطع شود.[1]
پی نوشت:
[1] . نهج البلاغه، حکمت 271.
🔶 @Nahj_Et
💠 نامه ای ديگر به معاويه
💠🔹و من كتاب له عليهالسلام إليه أيضا وَ كَيْفَ أَنْتَ صَانِعٌ إِذَا تَكَشَّفَتْ عَنْكَ جَلاَبِيبُ مَا أَنْتَ فِيهِ مِنْ دُنْيَا قَدْ تَبَهَّجَتْ بِزِينَتِهَا وَ خَدَعَتْ بِلَذَّتِهَا دَعَتْكَ فَأَجَبْتَهَا وَ قَادَتْكَ فَاتَّبَعْتَهَا وَ أَمَرَتْكَ فَأَطَعْتَهَا
🔶چه خواهى كرد، آنگاه كه جامههاى رنگين تو كنار رود، جامههايى كه به زيباييهاى دنيا زينت شده است؟ دنيا تو را با خوشىهاى خود فريب داده، تو را به سوى خود خواند، و تو به دعوت آن پاسخ دادى، فرمانت داد و اطاعت كردى
وَ إِنَّهُ يُوشِكُ أَنْ يَقِفَكَ وَاقِفٌ عَلَى مَا لاَ يُنْجِيكَ مِنْهُ مِجَنٌّ فَاقْعَسْ عَنْ هَذَا اَلْأَمْرِ وَ خُذْ أُهْبَةَ اَلْحِسَابِ وَ شَمِّرْ لِمَا قَدْ نَزَلَ بِكَ وَ لاَ تُمَكِّنِ اَلْغُوَاةَ مِنْ سَمْعِكَ وَ إِلاَّ تَفْعَلْ أُعْلِمْكَ مَا أَغْفَلْتَ مِنْ نَفْسِكَ فَإِنَّكَ مُتْرَفٌ
🔶همانا به زودى تو را وارد ميدان خطرناكى مىكند كه هيچ سپر نگهدارندهاى نجاتت نمىدهد. اى معاويه از اين كار دست بكش، و آمادۀ حساب باش، و آمادۀ حوادثى باش كه به سراغ تو مىآيد. به گمراهان فرو مايه، گوش مسپار! اگر چنين نكنى به تو اعلام مىدارم كه در غفلت زدگى قرار گرفتهاى
قَدْ أَخَذَ اَلشَّيْطَانُ مِنْكَ مَأْخَذَهُ وَ بَلَغَ فِيكَ أَمَلَهُ وَ جَرَى مِنْكَ مَجْرَى اَلرُّوحِ وَ اَلدَّمِ
🔶همانا تو ناز پروردهاى هستى كه شيطان بر تو حكومت مىكند، و با تو به آرزوهايش مىرسد، و چون روح و خون در سراسر وجودت جريان دارد
وَ مَتَى كُنْتُمْ يَا مُعَاوِيَةُ سَاسَةَ اَلرَّعِيَّةِ وَ وُلاَةَ أَمْرِ اَلْأُمَّةِ بِغَيْرِ قَدَمٍ سَابِقٍ وَ لاَ شَرَفٍ بَاسِقٍ
🔶 معاويه! از چه زمانى شما زمامداران امّت و فرماندههان ملّت بوديد؟ نه سابقۀ درخشانى در دين، و نه شرافت والايى در خانواده داريد
وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ لُزُومِ سَوَابِقِ اَلشَّقَاءِ وَ أُحَذِّرُكَ أَنْ تَكُونَ مُتَمَادِياً فِي غِرَّةِ اَلْأُمْنِيِّةِ مُخْتَلِفَ اَلْعَلاَنِيَةِ وَ اَلسَّرِيرَةِ
🔶پناه به خدا مىبرم از گرفتار شدن به دشمنىهاى ريشهدار! تو را مىترسانم از اينكه به دنبال آرزوها تلاش كنى، و آشكار و نهانت يكسان نباشد.
نامه ۱۰
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺امام علی علیه السلام؛
بخشنده و کریم والنفس باش
اما مسرف نباش !
در زندگی خود ناظر و حسابگر باش
اما سخت گیر و تنگ نظر نباش
📙نهج البلاغه کلمه ۳۳
🔶 @Nahj_Et
📚حکمت ۲۱۸
🍃درود خدا براو فرمود:
حسادت بر دوست از آفات دوستی است
🔶 @Nahj_Et
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دکتر_علی_تقوی
✨امیرالمومنیـن علی علیه السـلام فرمودند: کارهای مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمیشـود! (حکمت ۳۹ نهج البلاغه)
❌ با مستحبـّات خودت رو گـول نزن اداۍ دین درنیـار، اداۍ شعائــر دینــی دیگه رو در میاریم که عذاب وجدانمون رو آرام کنیم❗️
🔶 @Nahj_Et
🕊تعريف زهد و پارسايى:
💫اى مردم، زهد يعنى كوتاه كردن آرزو، و شكرگزارى برابر نعمتها، و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش كنيد كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمتها، شكر يادتان نرود. چه اينكه خداوند با دلائل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتابهاى آسمانى روشنگر، بهانه ها را از بين برده است.
📙نهج البلاغه، خطبه۸۱
🔶 @Nahj_Et