💠وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لا ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَ لا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.
🔹امام (عليه السلام) فرمود:
در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش؛ نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند!
شرح حکمت 👇
✍بهترين روش در فتنه ها
امام (عليه السلام) در اين حکمت پرمعنا مى فرمايد: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش؛ نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند»؛ (قَالَ (عليه السلام): کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لا ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ).
براى روشن شدن محتواى اين کلامِ بسيار پرمعنا لازم است ابتدا دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسير شود:
«فتنه» از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمايش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اين جا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
«لبون» به شترى گفته مى شود که به دليل زائيدن مکرر، پيوسته در پستانش شير است (لبون به معناى شيردار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه نر چنين شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است؛ نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پرشيرى (زيرا هم کم سن و سال است و هم نر) و در نتيجه هيچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد. از اين جا روشن مى شود که هدف امام (عليه السلام) اين است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آن ها با يکديگر نبايد آلت دست اين و آن شود؛ بايد خود را دور نگه دارد و به هيچ يک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند
ادامه دارد....
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#حکمت_1
بخش اول
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۱.mp3
9.58M
شرح نامه ۱
نامه امام (ع) به مردم کوفه
دعوت حضرت از مردم کوفه برای مقابله با دشمنان در جنگ جمل
مِنْ عَبْدِ اَللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ اَلْكُوفَةِ جَبْهَةِ اَلْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ اَلْعَرَبِ
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_1
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
🗓حدیث روز
✍️حضرت امام جواد(علیهالسلام) می فرمایند:
💐 علَّمَ رَسُولُ اللهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) عَلّياً - عليه السلام - ألْفَ كَلِمَة، كُلُّ كَلِمَة يَفْتَحُ ألْفُ كَلِمَة.
🌺حضرت رسول صلي الله عليه وآله وسلم، يك هزار كلمه به امام علي - عليه السلام - تعليم نمود كه از هر كلمه اي هزار باب علم و مسأله فرعي باز مي شود.
📔خصال، جلد 2، صفحه 650، حدیث 46
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹ستايش مخصوص خداوندى است که ستايشگران هرگز به مدح و ثناى او نمى رسند و حسابگران (زبردست) هرگز نمى ت
💠🔹سرآغاز دين، معرفت و شناخت اوست و کمال معرفتش تصديق ذات پاک اوست و کمال تصديق او همان توحيد اوست و کمال توحيدش، اخلاص براى اوست و کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست؛ چرا که هر صفتى (از اين صفات) گواهى مى دهد که غير از موصوف است و هر موصوفى (از ممکنات) شهادت مى دهد که غير از صفت است. پس هرکس خداوند سبحان را (با صفاتى همچون صفات مخلوقات) توصيف کند او را با امور ديگرى قرين ساخته و آن کس که او را با چيز ديگرى قرين کند دوگانگى در ذات او قائل شده و کسى که دوگانگى براى او قائل شود اجزايى براى او پنداشته و هر کس براى او اجزايى قائل شود به راستى او را نشناخته است و کسى که او را نشناسد به او اشاره مى کند و هر کس به او اشاره کند او را محدود شمرده و هرکس او را محدود بداند او را به شمارش درآورده است (و در وادى شرک سرگردان شده است)!
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#خطبه_1
بخش دوم
🔶 @Nahj_Et
04 خطبه ابوبکر.mp3
6.44M
🔆🔆🔆🔆🔆
💢 قسمت 4
🔹 استدلال ابوبکر در اثبات لیاقتش برای جانشینی پیامبر(ص)
🕰 ۱۳ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
🌺میلادِ جواد ابن رضا(ع) باد مبارک🌺
صلوات خاصه جوادالائمه علیهالسلام:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠قَالَ ع كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ- لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ 🔹د
شرح_صوتی_حکمت_۲.mp3
3.77M
💠حکمت ۲
طمع مدار زکسی و مشو ذلیل خسی
أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ
مشکلات و گرفتاریهای خود را حد الامکان علنی نکنید
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ
از سخن افراد عزت و ذلتشان را بفهمید
وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#حکمت_2
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥حجت الاسلام دانشمند: اسلام را علی(ع) ببینید نه عملکرد مسئولین
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لا ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَ لا ضَ
ادامه شرح حکمت1👇
💠🔹در اين گونه موارد معمولاً هرکدام از طرفين به سراغ افراد بانفوذ و باشخصيت مى روند تا از نفوذ و قدرت آن ها براى کوبيدن حريف استفاده کنند. در اين هنگام بايد اين افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعيف باشند يا قوى نهايت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نيفتند. مبادا دين و يا دنياى آن ها آسيب ببيند و همان گونه که در سند اين گفتار حکيمانه آمد در بعضى از روايات جمله «و لا وَبَر فَيُسْلَب» نيز به آن افزوده شده است يعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچينند و از آن استفاده کنند.
نمونه اين فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستين فراوان بود که امامان اهل بيت (عليهم السلام) و يارانشان همواره از آن کناره گيرى مى کردند حتى قيام ابومسلم بر ضد بنى اميه گر چه در ظاهر براى کوبيدن باطلى بود ولى در باطن براى تبديل باطلى به باطل ديگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى اميه بود. به همين دليل هنگامى که ابومسلم به وسيله نامه اى پيشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق (عليه السلام) داد امام (عليه السلام) آن را نپذيرفت زيرا مى دانست در پشت پرده اين قيام چه اشخاصى کمين کرده اند؛ به تعبير ديگر، امام (عليه السلام) مى دانست اين يک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نبايد به هيچ کدام امتيازى داد
ادامه دارد
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#حکمت_1
بخش دوم
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين نامه اى است که از بنده خدا على اميرمؤمنان براى اهل کوفه، گروه ياران شرافتمند و بلندپايگان عرب
💠بخش دوم
🔹بدانيد سراى هجرت (مدينه) اهل خود را از جا کند و بيرون راند و آن ها هم از آن فاصله گرفتند و (مدينه) همچون ديگى بر آتش در حال غليان است، فتنه به پا خاسته و بر محور خود در گردش است. حال که چنين است به سوى امير وفرمانده خود بشتابيد و به جهاد با دشمنان خويش به خواست خداوند بزرگ، مبادرت ورزيد.
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#نامه_1
بخش دوم
🔶 @Nahj_Et
🍂در این شب
✨خوش عطر فصل زمستان
🍂آرامش نصیب
✨ڪسانۍ باد ڪہ
🍂دعا دارند ادعا ندارند
✨نیایش دارند نمایش ندارند
🍂حیا دارند ریا ندارند
✨رسم دارند اسم ندارند
🍂شبتــون زیبا
✨و سرشار از نگاه خُـــدا
شب بخیر
🔶 @Nahj_Et
🍃قالَ عَلِىٌّ عليه السلام: وَلَعَمرى ما عَلَىَّ مِنْ قِتالِ مَنْ خالَفَ الحَقَّ وَ خابَطَ الغَىَّ مِنْ إدْهانٍ وَلا إيهانٍ.
🌹حضرت على عليه السلام فرمود: بجان خودم سوگند، در نبرد با كسى كه مخالفت حق كند و راه گمراهى پيش گيرد، نه مداهنه مى كنم نه سستى.
از ويژگيهاى آن حضرت، نداشتن سازش با مخالفان حق و عدل و برخوردارى از قاطعيّت انقلابى در راه انجام وظيفه بود.
📚[نهج البلاغة، الخطب: 24]
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹سرآغاز دين، معرفت و شناخت اوست و کمال معرفتش تصديق ذات پاک اوست و کمال تصديق او همان توحيد اوست و
🔹نامه 2
💠و من كتاب له (علیه السلام) إليهم بعد فتح البصرة:
وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ؛ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ، وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُم.
💠از نامه هاى امام (عليه السلام) است
که بعد از فتح بصره براى اهل کوفه نوشت
خداوند به شما اهل اين شهر (کوفه) ازسوى اهل بيت پيامبرتان پاداش دهد، بهترين پاداشى که به فرمان بران خود و سپاسگزاران نعمتهايش عطا مى کند، زيرا شما فرمان مرا شنيديد و اطاعت کرديد، دعوت شديد و اجابت نموديد.
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#نامه_2
🔶 @Nahj_Et
💠 ۲۴۸ لقب و صفت از امیرالمؤمنین علی (ع) در بیان نبی مکرم اسلام (ص)
◻️علامه امینی در کتاب الغدیر ۲۴۸ لقب و صفت از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در بیان مبارک حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبدالله (ص) را به نقل از احقاق الحق ذکر کرده است.
آنچه علامه امینی در کتاب گرانسگ الغدیر آورده است عبارتند از:
◻️علی سید المسلمین
◻️علی إمام المتقین
◻️علی قائد الغر المحجلین
◻️علی یعسوب المؤمنین
◻️علی ولی المتقین
◻️علی یعسوب الدین
◻️علی أمیرالمؤمنین أمیر کل مؤمن
◻️ علی سید ولد آدم ما خلا النبیین
◻️علی خاتم الوصیین
◻️علی أول من یری رسول الله یوم القیامة
◻️علی أول من یصافح النبی یوم القیامة
◻️علی الصدیق الأکبر
ادامه: hawzahnews.com/xcF7P
🔶 @Nahj_Et
05_1.mp3
5.95M
🔆🔆🔆🔆🔆
💢 قسمت 5
🔹 خبر بیعت مردم با ابوبکر به امیرالمومنین علی ع رسید. حضرت فرمود ...
🕰 ۱۲ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒عنوان خطبه گزارشی از حکمیت و پیدایش خوارج
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_127/ قسمت 1
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿سیرۀ پرهیزکاران
▫️فِي الزَّلاَزِلِ وَقُورٌ، وَ فِي الْمَکَارِهِ صَبُورٌ، وَ فِي الرَّخَاءِ شَکُورٌ
🟤در برابر حوادث سخت، استوار، و در حوادث ناگوار، شکيبا و به هنگام فراوانى نعمت شکرگزار است
✍ پرهيزکاران در برابر اين گونه حوادث، روحيه خود را از دست نمى دهند و مانند کوه در برابر اين طوفانها به مضمون «اَلْمُؤْمنُ أصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ» ايستادگى به خرج مى دهند و اين نشان مى دهد که پرهيزکارى به معناى کناره گيرى از اجتماع و عافيت طلبى نيست، بلکه پرهيزکاران واقعى کسانى هستند که در مقابل حوادث سخت، سينه سپر مى کنند و با شجاعت براى نجات خود و جامعه در حل مشکلات مى کوشند.
📘#خطبه_193
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۲.mp3
4.29M
💠شرح نامه ۲
🔹تشکر و قدر دانی حضرت
تشکر و قدر دانی حضرت از مردم کوفه پس از جمگ جمل
وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ...
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_2
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹سرآغاز دين، معرفت و شناخت اوست و کمال معرفتش تصديق ذات پاک اوست و کمال تصديق او همان توحيد اوست و
🔹بخش سوم
💠و هرکس بگويد: خدا در چيست؟ او را در ضمن چيزى پنداشته و هرکس بپرسد: بر روى چه قرار دارد؟ جايى را از او خالى دانسته است. همواره بوده و از چيزى به وجود نيامده است. وجودى است که سابقه عدم براى او نيست. با همه چيز همراه است، امّا نه اين که قرين آن باشد و با همه چيز مغاير است، امّا نه اين که از آن بيگانه و جدا باشد. او انجام دهنده (هرکارى) است، امّا نه به آن معنا که حرکات و ابزارى داشته باشد.
بيناست حتّى در آن زمانى که موجود قابل رؤيتى از خلقش وجود نداشته است. يگانه و تنهاست زيرا کسى نيست که او با آن کس انس گيرد و از فقدانش ناراحت و متوحّش شود.
✍سایت جامع نهج البلاغه و تفسیر
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی
📙#خطبه_1
بخش سوم
🔶 @Nahj_Et