eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نماز عید (بسیار مهم) 🔸علّامه رَحِمَهُ الله مینویسد ؛ و اعلمْ أنّ الغُسلَ فی هذا الیوم سنّةٌ مؤکَّدة ، و أما کیفیة صلاة عید فالمشهور منها ؛ مَا رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قالَ مَنْ صَلَّی فِی هَذَا الْیَوْمِ نِصْفَ سَاعَةٍ قَبْلَ زَوَالِ الشَّمْسِ رَکْعَتَیْنِ ، فِی کُلٍّ مِنْهُمَا الْحَمْدُ مَرَّةً وَ کُلٌّ مِنْ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ وَ آیَةِ الْکُرْسِیِّ حَتَّی وَ هُمْ فِیها خالِدُونَ عَشْرَ مَرَّاتٍ ، کَانَ لَهُ عِنْدَ الله ثَوَابُ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ ، وَ کُلُّ حَاجَةٍ یَسْأَلُهَا اللَّهَ الْکَرِیمَ مِنْ حَاجَاتِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ قُضِیَتْ بِسُهُولَةٍ وَ عَافِیَةٍ.... بدان که غسل در این روز سنّت مؤکّد است . اما کیفیت نماز در این روز بنا بر مشهور، طبق روایت سلام الله علیه اینگونه است ؛ هركس در اين روز ، نيم ساعت پيش از زوال ظهر دو ركعت نماز بجا آورد و در هر ركعت سورۀ حمد يك مرتبه و قل هو الله أحد و إنّا أنزلناه و آية الكرسى تا هُمْ‌ فِيهٰا خٰالِدُونَ‌ ، هريك را ده مرتبه بخواند ، برابر باشد نزد حق تعالى با هزار هزار حج و عمره ، و هرحاجت از حاجت‌هاى دنيا و آخرت كه از خداوند كريم سؤال كند البته به آسانى و عافيّت برآورده شود. 📚زادالمعاد / باب ۵ ، فصل ۴ . 🌷الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِبٍ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومیٖن عَلَیْهِمُ السَّلامُ🌷 🔶 @Nahj_Et
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه بیست و یک به زیاد بن ابیه سفارش به میانه روی ای زیاد، از اسراف بپرهیز، و میانه روی را برگزین، از امروز به فکر فردا باش، و از اموال دنیا به اندازه کفاف خویش نگهدار، و زیادی را برای روز نیازمندیت در آخرت پیش فرست. آیا امید داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی که از متکبران باشی؟ و آیا طمع دارای ثواب انفاق کنندگان را دریابی در حالی که در ناز و نعمت قرار داری؟ و تهیدستان و بیوه زنان را از آن نعمتها محروم می کنی؟ همانا انسان به آنچه پیش فرستاده، و نزد خدا ذخیره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود. 🔶 @Nahj_Et
🔴 استغفار ملائکه برای شیعیان در روز ... 🌕 آقا امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «روز غدیر، روزی است که جبرئیل علیه‌السلام کرسی مخصوصی را که خداوند کرامت کرده، در مقابل بیت المعمور قرار می‌دهد و بالای آن می‌رود، و فرشتگان پیرامون وی را فرا می‌گیرند و بر محمد درود و تهنیت می‌فرستند و برای شیعیان امیرالمومنین و اولاد او علیهم‌السلام و دوستان آنها از فرزندان آدم علیه‌السلام استغفار می‌کنند.» عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ... وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي يَأْمُرُ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَنْصِبَ كُرْسِيَّ كَرَامَةِ اَللَّهِ بِإِزَاءِ بَيْتِ اَلْمَعْمُورِ وَ يَصْعَدُهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ تَجْتَمِعُ إِلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ مِنْ جَمِيعِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ يُثْنُونَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِشِيعَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ مُحِبِّيهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ 📗إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۴۶۴ 📗عوالم العلوم، ج ۱۵، ص ۲۲۲ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى اشاره به اهميت مسئلۀ شُكر با تعبير جديد مى‌كند، مى‌فرمايد: «خداوند در هر نعمتى حقى دارد. كسى كه حق آن را ادا كند، آن نعمت را بر او افزون مى‌كند و كسى كه در آن كوتاهى نمايد آن نعمت را در خطر زوال قرار مى‌دهد»؛ (إِنَّ‌ لِلّٰهِ‌ فِي كُلِّ‌ نِعْمَةٍ‌ حَقّاً، فَمَنْ‌ أَدَّاهُ‌ زَادَهُ‌ مِنَها، وَ مَنْ‌ قَصَّرَ عَنْهُ‌ خَاطَرَ بِزَوَالِ‌ نِعْمَتِهِ‌) . «خاطَرَ» (از مادۀ مخاطره) به معناى به خطر افكندن است. منظور امام عليه السلام از حق نعمت، همان شكر است؛ نه تنها شكر زبانى و قلبى بلكه اساس شكر، شكر عملى است؛ يعنى از آن نعمت خداداد به نفع مظلومان استفاده كردن، صلۀ رحم به‌جا آوردن، آلام بيماران را تخفيف دادن، تعظيم شعائر نمودن، به فكر يتيمان بودن و امثال اين‌ها. شكر نعمت‌هايى مانند چشم و گوش و عقل و هوش، اين است كه آن‌ها را در مسير اهدافى كه براى آن آفريده شده‌اند به كار بگيريم و مطابق تعبير معروف علماى اخلاق، «الشُّكْرُ هُوَ صَرْفُ‌ الْعَبْدِ جَميعَ‌ ما أنْعَمَهُ‌ اللّٰهُ‌ فيما خُلِقَ‌ لِأجْلِهِ‌؛ شكر عبارت از اين است كه انسان، تمام آنچه را خدا به او روزى داده براى آن اهدافى كه آفريده شده است صرف كند» 🔶 @Nahj_Et
🔻 نتیجه بخشش در روز غدیر ، زیادی مال و عمر ... 🔴 قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْه : وَ الْبِرُّ فِيهِ يُثْمِرُ الْمَالَ وَ يَزِيدُ فِي الْعُمُرِ 🟠 امیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند : نیکی در این روز به مال برکت می دهد و عمر را زیاد می کند 📚بحارالانوار ج 94 صفحه 117 📚إقبال الأعمال - ط القديمة (السيد بن طاووس) جلد 1 صفحه 463 🔶 @Nahj_Et
عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است... اگر خدای متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه‌ی سجادیه انس بگیرید. ۱۳۷۸/۰۹/۰۱ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه بیست و یک به زیاد بن ابیه سفارش به میانه روی ای زیاد، از اسراف
💠🔹شرحی بر نامه بیست و یک نهج‌البلاغه از نامه هاى امام(علیه السلام) است که آن را نیز براى زیاد نوشته است. از صدر این نامه که در انساب الاشراف بلاذرى آمده، استفاده مى شود که افرادى به امام(علیه السلام) خبر داده بودند که زیاد مرتکب کارهاى خلافى مى شود از جمله اینکه سفره رنگین با چند نوع غذا ترتیب مى دهد و در برخورد با افراد، متکبرانه برخورد مى کند. امام(علیه السلام) در این نامه او را از اسراف، تکبر و دنیاپرستى برحذر مى دارد و به او تأکید مى فرماید که به فکر آخرتش باشد. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى از كسانى سخن مى‌گويد كه به مقابلۀ با حق بر مى‌خيزند. مى‌فرمايد: «آن كس كه در برابر حق قد علم كند (و به مبارزه برخيزد) هلاك خواهد شد»؛ (مَنْ‌ أَبْدَىٰ‌ صَفْحَتَهُ‌ لِلْحَقِّ‌ هَلَكَ‌) . اين كلام حكمت‌آميز با همين عبارت در لا به لاى خطبۀ شانزدهم نهج البلاغه آمده است كه شرح آن را در جلد اول در ذيل همان خطبه (صفحۀ 651) بيان كرديم و حاصل آن اين است كه هرگز به مخالفت و مقابلۀ با حق برنخيزيد، زيرا حق قدرتى دارد كه انسان را بر زمين مى‌كوبد؛ اگر در كوتاه مدت انجام نشود در دراز مدت انجام خواهد شد و تاريخ، به ويژه تاريخ اسلام، نشان مى‌دهد آنها كه به مقابلۀ با حق برخاستند چگونه طومار زندگانى‌شان در هم پيچيده شد. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى از كسانى سخن مى‌گويد كه به مقابلۀ با حق بر مى‌خيزند. مى‌فرما
💠🔹نيز با توجّه به اين‌كه حق به معناى واقعيت‌هاى ثابت است و واقعيت‌ها آثارى دارد و هر چه با آثارش به مخالفت برخيزند از ميان نمى‌رود، از اين رو سرانجام بر انسان غلبه مى‌كند و او را در هم مى‌شكند. درست مانند اين‌كه انسان بداند فلان راه، مستقيم و راه ديگر بيراهه است، اگر به مخالفت با راه مستقيم برخيزد و به بيراهه رود هرقدر تلاش و كوشش كند به مقصد نمى‌رسد و سرانجامش هلاكت است. بعضى از شارحان نهج البلاغه تفسير ديگرى براى اين جمله برگزيده‌اند و آن اين‌كه هرگاه كسى در ميان مردم نادان به دفاع از حق برخيزد جان خود را به خطر انداخته چرا كه افراد جاهل و متعصب و لجوج با اين‌گونه افراد مخالفند و مفهوم آن اين مى‌شود كه هر كس دفاع از حق كند بايد هزينه‌هاى اين دفاع را در برابر مردم نادان بپردازد. ولى اين تفسير به هيچ وجه مناسب چنين گفتار حكيمانه‌اى نيست، زيرا اولاً در بعضى از متون لغت صريحا آمده است كه جملۀ «أبْدىٰ‌ صَفْحَتَهُ‌ لَهُ‌» به معناى به مخالفت برخاستن است و مرحوم علامۀ شوشترى موارد فراوانى از كلمات عرب نقل كرده كه جملۀ «مَنْ‌ أبْدىٰ‌ صَفْحَتَهُ‌ لَهُ‌» به معناى به مخالفت برخاستن است 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هشدار از بی اعتباری دنیای حرام📣📣📣 🌷امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🌍این خانه ای است كه بنده ای خوارشده، و مرده ای آماده كوچ كردن، آن را خریده، خانه ای از سرای غرور، كه در محله نابودشوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد. 📚فرازی از نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💠 آیت‌الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله: ✳️ اگر بخواهیم جامعه‌اى را که شایسته‌ى انسانیّت و شایسته‌ى انسان است بسازیم، جامعه‌اى سرتاپا عدل، سرتاپا حق، با امید، با جهاد، با تلاش، با پیروزى، با موفّقیّت و بر مبناى یک فلسفه‌ى عالمانه و درست، همه‌ى این درسها در خودسازى و جامعه‌سازى از نهج‌البلاغه به دست مى‌آید؛ نهج البلاغه یک چنین کتاب کاملى است. 🔶 @Nahj_Et
خطبه شماره ۲۳۰ نهج البلاغه ✳️ سفارش به نيكوكارى ✅بر شما باد به تلاش و كوشش، آمادگى و آماده شدن، و جمع آورى زاد و توشه آخرت و در دوران زندگى دنيا. دنيا شما را مغرور نسازد، چنانكه گذشتگان شما و امّت هاى پيشين را در قرون سپرى شده مغرور ساخت. آنان كه دنيا را دوشيدند، به غفلت زدگى در دنيا گرفتار آمدند، فرصت ها را از دست دادند، و تازه هاى آن را فرسوده ساختند. سرانجام خانه هايشان گورستان، و سرمايه هايشان ارث اين و آن گرديد، آنان كه نزديكشان را نمى شناسند، و به گريه كنندگان خود توجّهى ندارند، و نه دعوتى را پاسخ مى گويند. مردم از دنياى حرام بپرهيزيد، كه حيله گر و فريبنده و نيرنگ باز است، بخشنده اى باز پس گيرنده، و پوشنده اى برهنه كننده است، آسايش دنيا بى دوام، و سختى هايش بى پايان، و بلاهايش دائمى است. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹همان گونه كه در بيان سند اين كلام حكمت‌آميز ذكر شد پيش از اين نيز با همين عبارت و تفاوت بسيار مختصرى در كلمات قصار گذشت و نكته‌هاى فراوانى در آنجا ذكر كرديم و در اينجا مى‌توان نكات ديگرى بر آن افزود. امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش راه به دست آوردن نشاط براى انجام كارهاى مهم زندگى را نشان داده مى‌فرمايد: «اين دل‌ها همانند تن‌ها، خسته و افسرده مى‌شوند. براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمت‌آميز و زيبا و ظريف انتخاب كنيد»؛ (إِنَّ‌ هَذِهِ‌ الْقُلُوبَ‌ تَمَلُّ‌ كَمَا تَمَلُّ‌ الْأَبْدَانُ‌، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ‌ الْحِكْمَةِ‌) . اين يك واقعيت است كه روح و جسم هر دو بر اثر كارهاى مختلف خسته مى‌شوند. چرا؟ زيرا توان نيروى انسان محدود است و اين محدوديت سبب خستگى جسم و جان مى‌گردد. اما خداى متعال كه انسان را براى ادامۀ زندگى آفريده به وى قدرتى داده كه مى‌تواند جوششى از درون ايجاد كند و اين جوشش، نيرو و توان جديدى براى كارهاى مجدد به او بدهد 🔶 @Nahj_Et
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه بیست و دو به ابن عباس سفارش به آخرت گرایی پس از یاد خدا و درود! همانا انسان گاهی خشنود می شود به چیزی که هرگز از دستش نمی رفت، و ناراحت می شود برای از دست دادن چیزی که هرگز به آن نمی رسید. ابن عباس! خوشحالی تو از چیزی باشد که در آخرت برای تو مفید است، و اندوه تو برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد، آنچه از دنیا به دست می آوری تو را خوشنود نسازد، و آنچه در دنیا از دست می دهی زاری کنان تاسف مخور، همت خویش را به دنیای پس از مرگ واگذار. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️🎥 «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: اِقبَلْ عُذرَ مَنِ اعتَذَرَ اِلَیكَ 🌺اگر كسی از تو عذر خواهی كرد تو نیز عذر او را بپذیر (كه نشانه شخصیت والای تو است) 📙تحف‌العقول، ص ٨٢ __ ای مالک بدان مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خودمحورند،آنان را ببخش . اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ، ولی تو مهربان باش. اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند، ولی تو شریف ودرستکار باش. نیکیهای امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش. بهترین های خودت را به دیگران ببخش ، حتی اگر اندک باشد . در انتها خواهی دید ، آنچه می ماند میان تو وخدای توست نه میان تو و مردم . 🖌نامه امام علی"ع" به مالک اشتر 📙" نهج البلاغه" 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيلۀ اخلاقى در عباراتى كوتاه و فشرده اشاره فرموده است. نخست مى‌فرمايد: «هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ‌ مَنِ‌ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ‌) . واژۀ «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» كه به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است كه طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى‌شود؛ بديهى است كه افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هركس دراز كنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعكارانۀ خود بشكنند 🔶 @Nahj_Et
❇️ امروز میشود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علی علیه‌‌‌‌السّلام به واقعیتهای جامعه و واقعیتهای جهان نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج آنها را پیدا کرد. لذاست که به نظر ما امروز از همیشه به نهج‌‌‌‌البلاغه ما محتاج‌تریم. ۱۳۶۳/۰۱/۲۶ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيلۀ اخلاقى در عباراتى كوتاه و
💠🔹. در سخنان رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «بِئْسَ‌ الْعَبْدُ عَبْدٌ لَهُ‌ طَمَعٌ‌ يَقُودُهُ‌ إِلَى طَبَعٍ‌؛ در حديث ديگرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله دربارۀ خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است كه فرمود: «إن الصّفاة الزّلال الذي لاٰ تَثْبُتُ‌ عَلَيْهِ‌ أقْدٰامُ‌ و عجيب اين‌كه هنگامى كه طمع فزونى يابد كارهايى از انسان سر مى‌زند كه كاملاً احمقانه است؛ شبيه آنچه دربارۀ طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده كه بسيارى از اوقات هنگامى كه راه مى‌رفت دامن خود را به دست مى‌گرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مى‌داشت و مى‌گفت: شنيده‌ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى‌گذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد. و يا نقل مى‌كنند هنگامى كه گروهى از كودكان او را در كوچه و بازار آزار مى‌دادند براى پراكنده ساختن آنها گفت: شنيده‌ام در فلان خانه حلوا پخش مى‌كنند بچه‌ها به سوى آن خانه دويدند ناگهان ديدند خود اشعب نيز به سوى آن خانه مى‌دود گفتند: تو چرا؟ گفت: شايد حرف من درست باشد. اين داستان‌ها خواه واقعيت داشته باشد يا نه اشاره به كارهاى ننگ‌آورى است كه انسان به جهت طمع انجام مى‌دهد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 توصیه‌ای قابل تأمل از امام موسی کاظم (علیه‌السلام) 🔻امام كاظم عليه‌السلام: اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلاتَبيعُـوها بِغَيْـرِها 🌸 همانا بدن‌هاى شما را بهايى جز نيست؛ پس آنـرا به غـير بهشت نفـروشـيد. 📚 تحف العقول، ص ۳۸۹ ‌ ❣میلاد با برکت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر همگان مبارک باد❣ ‌ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠فَإِنَّ الْمَوْتَ هَادِمُ لَذَّاتِکُمْ، وَ مُکَدِّرُ شَهَوَاتِکُمْ، وَ مُبَاعِدُ طِيَّاتِکُمْ زَائِرٌ غَيْرُ مَحْبُوب، وَ قِرْنٌ غَيْرُ مَغْلُوب، وَ وَاتِرٌ غَيْرُ مَطْلُوب 🔹«زيرا مرگ ويران کننده لذات شماست و خواسته هاى دل شما را تيره و تار مى سازد، و منزلگاههاى سفرتان را دور مى سازد. (و از رسيدن به اهداف باز مى دارد) ديدار کننده اى است که هرگز دوست داشتنى نيست، و حريفى است شکست ناپذير، و جنايتکارى است غير قابل تعقيب» 🔶 @Nahj_Et
❇ اهمیت نهج البلاغه در کلام آیت الله مصباح یزدی☝️ 🔶 @Nahj_Et
🔴 توضیح و شرح نهج البلاغه 👇👇 🔷 شخصى در حضور امام علی عليه السلام سخنى بيش از حد و مقدار خود گفت (و به تعبير رايج ميان مردم: بزرگ تر از دهانش حرف زد) 💢 امام علی عليه السلام براى اين كه او را بر سر جايش بنشاند و او ديگر زياد از حد خود سخن نگويد با تعبير بسيار زيبا و ذكر دو مثال جالب اشتباه او را به او گوشزد كرد و فرمود: «پيش از پر درآوردن پرواز كردى و هنوز بالغ نشده بانگى كه درخور بالغان است سردادى»; 🔸 (لِبَعْضِ مُخَاطِبِيهِ وَ قَدْ تَكَلَّمَ بِكَلِمَة يُسْتَصْغَرُ مِثْلُهُ عَنْ قَوْلِ مِثْلِهَا: لَقَدْ طِرْتَ شَكِيراً، وَ هَدَرْتَ سَقْباً). 🔰 مرحوم سيد رضى در شرح كلام امام(عليه السلام) چنين مى گويد: 💢 «منظور از «شكير» در اين جا نخستين پرهايى است كه بر بال پرنده مى رويد پيش از آن كه قوى و محكم شود و «سقب» به شتر نابالغ گفته مى شود و شتر معمولاً پيش از رسيدن به بلوغ فرياد مخصوص را سر نمى دهد» 🔹امام عليه السلام دو تشبيه درباره عمل شخصى كه در محضرش بيش از حد خود سخن گفته بود بيان فرمود: 1️⃣ نخست او را تشبيه به پرندگانى كرد كه هنوز بال و پر آن ها قوى نشده سعى مى كنند مانند بزرگسالان پرواز كنند; برمى خيزند و بر زمين مى خورند. تشبيه ديگر اين كه شتربچه آن صداى مخصوص شتران را كه عرب آن را «هدير» مى گويد سر نمى دهد. 🔸 امام عليه السلام مى فرمايد: به شتر بچه اى مى مانى كه مانند شتران بزرگسال هدير سر مى دهى. 🔸 فصاحت و بلاغتى كه در اين كلام كوتاه و پرمعنا به كار رفته بر هيچ كس پوشيده نيست و اين نشان مى دهد كه امام(عليه السلام)چنان بر سخن گفتن مسلط بود كه با دو جمله كوتاه مطلب مهمى را به زيباترين وجه بيان مى كند. يكى از آداب مجلس اين است كه هركس در جاى خود بنشيند و هركس به اندازه قدر و مقام خود سخن بگويد. 💢 حافظ نيز با توجه به اين رسم و آداب چنين گفته است: افسر سلطان گل پيدا شد از طرف چمن * مقدمش يارب مبارك باد بر سرو و سمن خوش به جاى خويشتن بود اين نشست خسروى * تا نشيند هر كسى اكنون به جاى خويشتن بنابراين كسانى كه بلندپروازى مى كنند و بيش از حد خود سخن مى گويند كارشان نوعى بى ادبى محسوب مى شود و همگان بر آن ها خرده مى گيرند. 🔸 ازاين رو در غررالحكم از امام(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «رَحِمَ الله امرِأً عرَف قدرَهُ ولم يَتَعدَّ طَورَهُ; خداوند رحمت كند كسى را كه قدر خود را بشناسد و از حد خود تجاوز نكند» تاريخ نشان مى دهد افرادى كه بلندپروازى كردند و از حد خود تجاوز نمودند و سخنان نامناسبى گفتند گرفتار مشكلات مهمى شدند و شايد گاه جان خود را بر سر سخنان خود دادند. ✅ بنابراين، گفتار امام(عليه السلام) خطاب به شخص معينى نيست بلكه همه انسان ها مخاطب آن حضرت اند كه حد و مقام خود را بشناسند و در گفتار و عمل و ادعا از آن تجاوز نكنند تا آبروى آن ها در ميان خاص و عام نرود. 📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی/ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ استاد فلسفه دانشگاه آمریکا عاشق امام علی علیه‌السلام ‼️ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه بیست و سه پس از آنکه ضربت خورد پندهای جاودانه سفارش من برای شما آنکه به خدا شرک نورزید، و سنت محمد صلوات الله علیه را تباه نکنید، این دو ستون دین را برپا دارید، و این دو چراغ را روشن نگهدارید، آنگاه سزاوار هیچ سرزنشی نباشید. من دیروز همراهتان بودم و امروز مایه عبرت شما می باشم، و فردا از شما جدا می گردم، اگر ماندم خود اختیار خون خویش را دارم، و اگر بمیرم، مرگ وعده گاه من است، اگر عفو کنم، برای من نزدیک شدن به خدا، و برای شما نیکی و حسنه است، پس عفو کنید. (آیا دوست ندارید خدا شما را بیامرزد؟) به خدا سوگند! مرگ ناگهان به من روی نیاورده که از آن خشنود نباشم، و نشانه های آن را زشت بدانم، بلکه من چونان جوینده آب در شب که ناگهان آن را بیابد، یا کسی که گمشده خود را پیدا کند، از مرگ خرسندم که: ( آنچه نزد خداست برای نیکان بهتر است.) 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠سخن امام علی علیه السلام درمورد بخل 🔹 بخل سبب مى‌شود كه بسيارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى
💠🔹داستان‌هايى كه از بخيلان و سخاوتمندان در تاريخ مانده دليل روشنى بر گفتار امام عليه السلام است، هرچند گاهى اين داستان‌ها مبالغه آميز است؛ از جمله دربارۀ «محمد بن يحيى» كه بر خلاف باقى برامكه فوق العاده بخيل بود نوشته‌اند كه پدرش به يكى از خواص او گفت: تو چگونه از دوستان نزديك «محمد بن يحيى» هستى در حالى كه لباست پاره شده‌؟ گفت: سوزنى كه پارگى لباس را با آن بدوزم ندارم و اگر «محمد بن يحيى» خانه‌اى داشته باشد به وسعت فاصلۀ ميان بغداد و نوبه مملو از سوزن سپس جبرئيل و ميكائيل نزد او آيند و يعقوب نبى را به عنوان ضامن حاضر كنند و از او بخواهند سوزنى به عنوان عاريت دهد تا پيراهن پاره شدۀ يوسف را بدوزند او هرگز چنين كارى نخواهد كرد 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين عبارات نورانى و آنچه در ذيل آن آمده بر چهار مطلب تأكيد مى‌كند: نخست مى‌فرمايد: «سينۀ عاقل گنجينۀ اسرار اوست»؛ (صَدْرُ الْعَاقِلِ‌ صُنْدُوقُ‌ سِرِّهِ‌) . يعنى همان‌گونه كه صاحبان ثروت اشياء قيمتى را در صندوق‌هاى محكم نگاه‌دارى مى‌كنند، انسان عاقل نيز بايد اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا كه اسرار او اگر به دست دوست بيفتد گاه سبب ناراحتى اوست و اگر به دست دشمن بيفتد ممكن است سبب آبروريزى او شود. به علاوه بعضى از اسرار ممكن است با سرنوشت ملتى ارتباط داشته باشد كه اگر بى‌موقع فاش شود سبب خسارت عظيمى براى جامعه گردد 🔶 @Nahj_Et
💠 در نهج‌‌‌‌البلاغه همه‌‌‌‌ی ابعاد یک شخصیت والای انسانی وجود دارد. از معرفت، از اخلاق، از خصلتهای ویژه‌‌‌‌ی یک انسان منهای آموزشهایی اسلامی و از اخلاق ویژه و والایی که فقط اسلام به انسانها تعلیم داده. یک انسان کامل در نهج‌‌‌‌البلاغه مجسم میشود و آن انسان کامل خودِ امیرالمؤمنین است. ۱۳۶۳/۰۱/۲۶ . 🔶 @Nahj_Et