#نهج_البلاغه
🔸وَأَنَّهُ لَنْ يُغْنِيَکَ عَنِ الْحَقِّ شَيْءٌ أَبَداً
🌎و بدان هيچ چيز تو را هرگز از حق بى نياز نمى سازد»
🖊اشاره به اينکه همه کارهايت بايد بر محور حق بگردد که پيروزى در دنيا و نجات در آخرت در پرتوى طرفدارى از حق حاصل مى شود. حتى اگر حق به زيان انسان باشد، نفع نهايى او در آن است که از آن حق پيروى کند; باطل، سرابى بيش نيست و يا همچون حبابى است بر روى آب و کف هايى که جوش و خروشى دارند و سپس نابود مى شوند.
#نامه_59
🔶 @Nahj_Et
#جرعه_ای_از_علی💚
اين سخن حكمتآميز در واقع پاسخى است به سؤالى كه بعضى از ياران امام دربارۀ تفسير يكى از سخنان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كردهاند به اين ترتيب كه: «از امام دربارۀ اين گفتار پيامبر صلى الله عليه و آله سؤال شد كه فرموده است:
موهاى سفيد خود را تغيير دهيد (رنگ و خضاب كنيد) و خود را شبيه يهود نسازيد»
«اين سخن را پيامبر صلى الله عليه و آله زمانى فرمود كه پيروان اسلام كم بودند اما امروز كه اسلام گسترش يافته و آرامش و امنيت برقرار گشته(و اسلام استقرار يافته است) هر كسى مختار است (كه رنگ و خضاب بكند يا نه)
حکمت۱۷،نهج البلاغه📚
🔶 @Nahj_Et
22 جمادی الثانی
1 ـ ﻣﺮﮒ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ
ﺩﺭ شب ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ 22 ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 13 هـ ﻋﺒﺪالله ﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻦ أﺑﻰ ﻗُﺤﺎﻓﻪ ﺩﺭ ﺳﻦ 67 ﺳﺎﻟﮕﻰ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺳﺰﺍﻯ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺧﺖ ﺑﺮ ﺑﺴﺖ. (1) ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﻣﺮﮒ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺩﺭ 27 ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (2)
ﺍﻭ ﻣﺪّﺕ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﻭ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻏﺎﺻﺐ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻛﺴﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺳﻘﻴﻔﻪ ی ﺑﻨﻰ ﺳﺎﻋﺪﻩ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺷﺪ.
ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺑﻰ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋُﻤَﺮ ﺑﺎ ﺁن که ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪﻩ ی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻘﻴﻔﻪ ﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ :
«ﺑﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺍﻣﺮﻯ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﻗّﺖ ﺑﻮﺩ، ﻣﺜﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺮّ ﺁﻥ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺩﺍﺷﺖ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜُﺸﻴﺪ». (3)
ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺩﺭ ﻋﻠّﺖ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ :
ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ 7 ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍلآﺧﺮ ﻏﺴﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻮﺍ ﺳﺮﺩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺗﺐ ﻛﺮﺩ، ﻭ 15 ﺭﻭﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺐ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﺭﻓﺖ، ﺗﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ 22 ﺟﻤﺎﺩﻯ ﺍلآﺧﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋُﻤَﺮ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻛﺮﺩ، ﻣُﺮﺩ. (4)
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ وفات، ﻋُﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻭﺻﻴّﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻃﻠﺐ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﺎ ﻋُﻤَﺮ ﺑﻦ خطّاﺏ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻯ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺵ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﻘﻴّﻪ ﺭﺍ ﻋُﺜﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﻧﻮﺷﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﺎ ﻋُﻤَﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (5)
ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺮﺳﻴﺪ :
ﭼﺮﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلّی الله علیه و آله ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﺎﻯ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻛﺎﻏﺬ ﻭ ﻗﻠﻢ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻭﺻﻰّ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﻴّﻦ ﻛﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺬﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈّﻢ ﺩﺍﺩﻧﺪ ؟ !
ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﻛﻠﻤﺎﺗﻰ ﮔﻔﺖ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ :
«ﻛﺎﺵ ﺗﻔﺘﻴﺶ ﺧﺎﻧﻪ ی ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻤﻰ ﻛﺮﺩﻡ». (6) همان تفتیشی که شهادت پاره ی تن پیامبر صلّی الله علیه و آله را به همراه داشت ؟
📚 منابع :
1. ﺑﺤﺎﺭ ﺍلأﻧﻮﺍﺭ : ج 29، ص 517، 521. و ... .
2. ﻣﺴﺎﺭ ﺍﻟﺸﻴﻌﺔ : ﺹ 32. و ... .
3. ﺍﻟﻐﺪﻳﺮ : ﺝ 3، ﺹ 241، ج 5، ص 370، ج 7، ص 79، 171. و ... .
4. ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻟﺨﻠﻔﺎﺀ : ﺹ 81. ﺑﺤﺎﺭ ﺍلأﻧﻮﺍﺭ : ﺝ 29، ﺹ 521.
5. بحار الأنوار : ج 30، ص 519. نهج البلاغة (ﺷﺮﺡ ﺍﺑﻦ أﺑﻰ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ) : ﺝ 1، ﺹ 165
6. ﻣﺮﻭﺝ ﺍﻟﺬﻫﺐ : ﺝ 2، ﺹ 308. و ... .
🔶 @Nahj_Et
᯽
🌱از زاویه نگاه آقا امیرالمومنین (ع) ببینیم؛
که در نامهای به امام حسن (ع) فرمودند:
✨اگر مستمندی را دیدی که توشهات را تا قیامت میبرد و فردا که به آن نیاز داری به تو باز میگرداند،
کمک او را غنیمت بشمار.
و زاد و توشه را بر دوش او بگذار.
و اگر قدرت مالی داری،
بیشتر انفاق کن و همراه او بفرست،
زیرا ممکن است روزی در رستاخیز،
در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی!✨
نهج البلاغه،نامه ۳۱
🔶 @Nahj_Et
💢 نکوهش یاری نکردن حق
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ (علیه السلام) فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ [أَنَ] أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ؟ فَقَالَ (علیه السلام): يَا حَارِثُ [حَارِ] إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ، فَحِرْتَ؛ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ...
🔹 حارث بن حوط خدمت حضرت آمد و گفت: آيا چنين پندارى كه من اصحاب جمل را گمراه مى دانم چنين نيست، امام فرمود: اى حارث، تو صورت ظاهر را ديدى نه عمق باطن را، به اين خاطر سرگردان شدى. حق را نشناختى تا اهلش را بشناسى...
📚 (حکمت 262 نهج البلاغه)
🔶 @Nahj_Et
🍃 اوست بخشنده تمام نعمت ها،
و دفع کننده تمام بلا ها و گرفتاری ها.
📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۳
🔶 @Nahj_Et
🌸
🔰 دنیا همیشه به خواست ما نیست، همیشه هم بر علیه ما نیست
یه وقتایی همه چیز خوبه
یه وقتایی همه چیز اصلا خوب پیش نمیره!
این خاصیت دنیاست. پس نباید بی تابی کنیم و از کوره در بریم یا بزنیم زیر میز!
باید به فرموده حضرت امیرالمومنین علی (ع) (همسر حضرت #مادر) وقتی همه چیز به نفع ما بود، سرکشی نکنیم و خداروشکر کنیم، وقتی هم که اوضاع خوب نبود، صبوری کنیم تا زمان بگذره و خوب بشه.
📚 ♦️الدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ
دنیا دو روز است روزی به سود تو و روزی به زیان تو ، هر گاه به سود تو بود سرکشی مکن و وقتی به زیان تو بود شکیبایی پیشه کن.
نهج البلاغه حکمت ۳۹۶
🔶 @Nahj_Et
👈 چرا #نهجالبلاغه در میان ما غریب است؟
📖 نهج البلاغه در دیار خودش، درمیان شیعیان حضرت علی علیه السلام، در #حوزههای_علمیه شیعه « غریب » و « تنها » است همچنان که خود حضرت علی (ع) غریب و تنهاست.
✅ اگر محتویات کتابی و یا اندیشه ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد، این کتاب و یا آن شخص عملا تنها و بیگانه می ماند هر چند نامشان با هزاران تجلیل و تعظیم برده شود.
🔶 استاد شهید مطهری ، سیری در نهجالبلاغه، ص ۱۱
🔶 @Nahj_Et
☀️📌امام على عليه السلام:
🌸📌اى مردم دنيا سراى گذرا و آخرت خانه جاويدان است.
👈 پس، از گذرگاه خويش براى سر منزل جاودانه توشه برگيريد.
📗خطبه ۲۰۳ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#راه_بقاى_نعمتها
#نهج_البلاغه
◽️إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ
🌎 خدا را در هر نعمتی حق است، هر كس آن را بپردازد، فزونی یابد، و آن كس كه نپردازد و كوتاهی كند، در خطر نابودی قرار گیرد.
📚 #حکمت_244
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
🔹معنی ایمان
💠🔹مردی به محضر علی (علیه السلام) آمد و درخواست کرد تا «ایمان» را برایش تشریح و بیان کند.
امام فرمود: «فردا نزد من بیا تا در حضور جمعیت، تو را به آن آگاه کنم که اگر تو گفتارم را فراموش کردی، دیگری برای تو حفظ و نگهداری کند.
فانَّ الکلامَ کالشّاردَه ینفقُها هذا و یخطئُها هذا:
«زیرا سخن، همچون شتر فراری است که بعضی آن را پیدا می کنند و بعضی آن را نمی یابند».[1]
فردای آن روز شد. امام در میان جمعیت آمد و در باره ایمان چنین فرمود:
ایمان بر چهار پایه قرار دارد: 1. صبر 2. یقین 3. عدالت 4. جهاد
صبر، چهار شعبه دارد: 1. اشتیاق 2. ترس 3. زهد 4. انتظار
یقین نیز دارای چهار شعبه است: 1. بینش درهوشیاری 2. رسیدن به دقائق حکمت 3. پند گرفتن از حکمتها 4. توجّه به روش پیشینیان.
عدالت، نیز چهار شعبه دارد: 1. دقت در فهم 2. غور در علم و دانش 3. قضاوت صحیح 4. حلم استوار و ثابت.
جهاد، نیز چهار شعبه دارد: 1. امر به معروف 2. نهی ازمنکر 3. صدق و راستی در جبهه جنگ 4. کینه و دشمنی با فاسقان...[2]
به این ترتیب، امام با کمال عنایت و توجه به سؤال افراد، و روشن گری و آگاهی بخشی، همت می کرد، و بطور جدی، به مسائل جامعه، و رشد و ترقی اخلاقی و عقیدتی انسانها، اهمیت می داد.
پی نوشت:
[1] . نهج البلاغه، حکمت 266.
[2] . نهج البلاغه، حکمت 31 ـ امام هر یک از شعبه ها را توضیح داد و سپس فرمود: کفر نیز بر چهار پایه قرار دارد و هر پایه آن دارای چهار شعبه است، همه شعبه ها را توضیح داد که در نهج البلاغه حکمت 31 آمده است.
🔶 @Nahj_Et