┄┅═✧❁✨﷽✨❁✧═┅┄
#اسعدالله_ایامکم
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
«بعضی از مردم با ایمان و فداکار،همچون علی (ع) در «لیلة المبیت» بهنگام خفتن در جایگاه پیامبر «ص» جان خود را بخاطر خشنودی خدا میفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
📓(سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۷)
💠ابنابىالحديد معتزلی از علماى قرن هفتم اهلسنّت در شرح نهجالبلاغه:
تمام مفسّران گفتهاند اين آيه درباره على ابن ابى طالب«ع» نازل شده كه در ليلة المبيت در بستر رسول خدا «ص» خوابيد، و اين موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر يا ديوانه آنرا انكار نمىكند.
💠در شب اول ربیع سال ۱۳ بعثت مشركانِ مكّه قرار گذاشتند از هر قبيلهاى يكنفر را براى كشتن پيامبر«ص» انتخاب كنند و آنحضرت را دسته جمعى از بين ببرند تا بنى هاشم به خونخواهى او قيام نكنند و با اين عمل از دعوت پيامبر راحت شوند، پيامبر اکرم از نقشه آنان با خبر شد و على«ع» براى اينكه پيامبر از مكّه بسلامت خارج شود، در بستر ايشان خوابيد و اين آيه در شأن او نازل شد.
📚تفسير احسنالحديث، ج ۱ ص ۳۷۶
📚شرح نهجالبلاغه، ج ۱۳ ص ۲۶۲
🔶 @Nahj_Et
📩 بخشی از خطبه ۹۳ نهجالبلاغه
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #حسینی_قمی
🔶 @Nahj_Et
حکمت 178 نهج البلاغه.mp3
1.53M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_178(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۸۵تا ۲۸۷ استاد صادقی.mp3
7.11M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت۲۸۵تا ۲۸۷(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی_(ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۸۸تا۲۹۰استاد صادقی.mp3
8.7M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت۲۸۸تا ۲۹۰(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی_(ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
حکمت 179 نهج البلاغه.mp3
1.6M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۹(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
حکمت 180 نهج البلاغه.mp3
2.68M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
حکمت 181 نهج البلاغه.mp3
3.05M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۱(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
حکمت 182 نهج البلاغه.mp3
1.04M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۲(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
حکمت 183 نهج البلاغه.mp3
5.14M
🔶 @Nahj_Et
📚شرح و تفسیر حکمت18۳(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
🔶 @Nahj_Et
✅امام على عليه السلام :
اى مردم! جز اين نيست كه راضى بودن و راضى نبودن [به يك عمل ]است كه مردم را گرد هم مى آورد. ناقه ثمود را فقط يك مرد پى كرد، امّا خداوند همه آنان را عذاب كرد؛ چون همه آنان به اين كار او راضى بودند. خداى سبحان مى فرمايد : «آن را پى كردند، پس پشيمان گشتند». عذاب آنها اين بود كه سرزمينشان صدايى همچون صداى فرو رفتن ميخ گداخته در زمين نرم و هموار، برآورد و فرو رفت.
📖 نهج البلاغة #خطبه_210
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در این کلمه حکیمانه خود که در نهج البلاغه آمده است می فرماید: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً» اگر کسی دوست ما خاندان عصمت و طهارت هست، جامه ای از فقر برای خود انتخاب کند، آماده باشد که چنین جامه ای بر تن او پوشانده می شود، این ترجمه این کلام است، اما منظور از این فقر و استعداد و جلباب چیست، باید روشن شود.
🔹 فقر مالی، محبوب این خاندان نیست، محبوب هیچ کس نیست، بلکه خود فقر یک رذیلت است؛ کلامی از مولا امیرالمومنین است که می فرماید «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» خدا هیچ تازیانه ای دردناکتر از تازیانه فقر به یک ملت یا یک فرد نزد، هیچ ملتی و گروهی تازیانه ای دردناکتر از فقر نچشیده است، زیرا دردهای دیگر فقط مشکلات ظاهری و جسمانی دارد اما فقر علاوه بر مشکلات جسمی، آن رنج و تألم روحی را هم به همراه دارد.
🔹 فقر فضیلتی نیست که شیعیان برای آن آماده باشند، هر چند گاهی امتحان الهی است مانند شعب ابیطالب، که پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحان الهی را تحمل کند و لذا همواره باید شیعیان دستشان به سمت آسمان بلند باشد، چرا که ﴿وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ﴾؛ روزی انسان و همه وعدههای داده شده در آسمان است، به ما گفتند راز اینکه وقتی میخواهید دعا کنید گفته شده دست به آسمان بلند کنید، این است که #رزق در آسمان است و هم روزی #ظاهری و و هم روزی #معنوی از سماء بر انسان نازل می شود که همواره باید به این مطلب توجه داشت... .
🔹 گاهی هم فقر در اثر تنبلی، بیکاری و ضعف مدیریت، بر یک فرد یا جمعیتی تحمیل شده است، این عذاب الهی است، و لذا این فقر، امری نیست که شیعه باید آن را تحمل کند، لذا وقتی افرادی به محضر پیامبر گرامی اسلام معرفی می شدند که کاری و شغلی نداشتند، از چشم حضرت می افتادند؛ چرا که انسان بیکار در چشم اهلبیت، خار است!
بنابراین فقر مالی و مادی فضیلتی نیست که اگر کسی اهل ولایت شد، آماده فقر باشد مگر اینکه منظور فقر الی الله باشد که بهترین فضیلت و عالی ترین نعمت است، اینکه انسان احساس کند نیازمند خدای سبحان است و سلامت و صحت خود را از آفریدگار خود بداند.
حیات طیبه در قناعت است؛ قناعت، یک نوع فضیلت است ولی فقر فضیلت نیست .
#حکمت_112
لینک مطلب:
https://news.esra.ir/fa/w/1764447
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/05/19
🔶 @Nahj_Et
🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای فرزندانتان رعایت کنید این درست نیست برای اینکه او برای نسل امروز خلق شده. در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است!
🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزه ها بگویید این روا نیست. همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست. بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند.
مطالعه کامل:
https://esra.ir/fa/web/news/w/-9-86
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/06/09
🔶 @Nahj_Et
kh 192 .6.m4a
14.34M
📜خطبه #قاصعه_192
نهج البلاغه
🔸عبرت، موعظه، پناه به خداوند متعال
🔸خدا تکبرورزیدن را برای بهترین خلائق خود نپسندید
🔸موارد امتحان انبیاء
🔸مال و اولاد دلیل بر رضایت خداوند نیست
🔶 @Nahj_Et
امام حسین؛ مدافع صلح امام حسن
🔷 امام حسین علیهالسّلام جزو مدافعان ایده صلح امام حسن علیهالسّلام بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک - از این پُرشورها و پُرحماسهها - به امام مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر»[۱].
🔸 هیچکس نمیتواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمیگرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن علیهالسّلام هم نبود و امام حسین علیهالسّلام تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام میگرفت و صلح میشد.[2]
✍️ پینوشت:
[1]. شرح نهج البلاغه، ج16، ص15.
[2]. امام خامنهای مدّظلّهالعالی؛ ۱۳۶۹/۰۱/۲۲.
🔶 @Nahj_Et
🔴 رویارویی با سرمای هوا
✍امیرالمؤمنین علی عليه السلام:از سرما در آغازش بپرهيزيد و در پايانش استقبال كنيد؛ چون سرما با بدن همان كارى را مى كند كه با درختان مىكند، در آغازش مىسوزانَد و در پايانش شاخ و برگ مى رويانَد.
📚 نهج البلاغه، #حکمت_128
آغاز فصل سرما، فصل پاییز و پایان آن، فصل بهار است. با عمل به این توصیه امیرمؤمنان علیه السلام، سلامتی خود را تضمین کنید.
🔶 @Nahj_Et
🍃وَ قَالَ علیه السلام لَا تَجعَلَنّ ذَرَبَ لِسَانِکَ عَلَی مَن أَنطَقَکَ وَ بَلَاغَةَ قَولِکَ عَلَی مَن سَدّدَکَ
🍃(دم تیز زبانت را به سوی کسی که تو را گویا کرده، و بلاغت گفتارت را به زیان آن که تو را به راه راست هدایت کرده است به کار مگیر). ذرب اللسان: تیزی زبان. این یک جمله ی ادبی است که به منزله ی ضرب المثلی برای آن است که از انسان علمی و فایده ای به دست می آورد، و بعد از همان حربه به زیان وی استفاده می کند مثل کسی که فصاحت را از شخص آموخته، و بعد با وی در فصاحت برخیزد.
📙شرح#حکمت_411
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص415 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🕊🌹قَالَ علیه السلام کَفَاکَ أَدَباً لِنَفسِکَ اجتِنَابُ مَا تَکرَهُهُ مِن غَیرِکَ
🍃🌹همین قدر در ادب و آراستگی تو بس که از آنچه برای دیگران بد می دانی، دوری کنی.) مقصود امام، از آنچه از دیگران بد می داند، همان خصلتهای پستی است که از هر کسی، چه از دیگران، و چه از خود او، وقتی که ناروا بودن آن قطعی باشد، ناپسند است، و به همین دلیل وقتی که آن را به او نسبت دهند، برخورد می کند، جز این که پاره ای از خصلتهای ناروا بر دارندگان آنها پوشیده است، در نتیجه زشتی آنها را برای خود، نمی فهمند و یا این که می فهمند اما انگیزه ی دیگری از قبیل شهوت و یا خشم آن را بر آنان تحمیل می کند. و چون دوری جستن از صفات ناپسند، باعث آن است که در هر چیزی در حد اعتدال انسان توقف کند، ناگزیر، دوری از آنها برای ادب و آراستگی دوری کننده اش کافی است.
📙شرح#حکمت_412
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص416 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et