🌺امیرالمومنین علی (ع)می فرمایند :
هركس كه فرمانروايى يابد خود را بر ديگران ترجيح دهـد و هركه خودكامگى پيشه كند در گرداب نابودى درافـتد و هركه با مردم مشورت كند در انديشه آنان شركت جـويد.
📙نهج البلاغه ، الكلمات : 152 / آيتى
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام النّاسُ أَعدَاءُ مَا جَهِلُوا
💠مطلب افلاطون فرمایش امام (علیه السلام) را توضیح می دهد. از افلاطون پرسیدند چرا نادانها با دانشمندان دشمنند اما عالم با نادان مخالفت ندارد؟ افلاطون جواب داد: نادان در برابر دانشمند احساس حقارت می کند و فکر می کند که دانشمند نسبت به او بی اعتناء است، لذا نسبت به او عصبانی می شود اما دانشمند در برابر جاهل احساس حقارت و کمبود نمی کند و نسبت به او هم دشمن نیست. از این نظر که قرآن برای رشد جامعه ها آمده آن همه راجع به تقویت فکر، تدبر، علم و دانشمند توجه داده تا مسلمانان در برابر ملتها احساس حقارت نکنند. قرآن مجید برای توجه به فکر و علم، آدم نادان را در ردیف حیوان بلکه بدتر معرفی کرده است.
📙شرح#حکمت_438
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص442 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 درخواست امام علیه السلام از مردم برای جهاد و واکنش آنان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_119/ قسمت1
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اکسیر صبر و تحمل
💠 یکی از بیانات نورانی #ائمه (علیهم السّلام) این است که (احسن مجالست من جالسک و لو کان یهودیاً)*. وقتی شما با بدترین گروه برخورد کردید، یک جا نشستید، در مسافرت هم صندلی شدید و مانند آن، #ادب را رعایت کنید. این " ادب " تُور #دوستی اجتماعی است.
🔹(و الاحتمال قبر العیوب). انسان اگر خیلی از چیزها را #تحمل کند؛ هم راز دیگران و عیب دیگران که دوستان او هستند، او را می پوشاند، هم عیب خود او پوشیده می شود. (احتمال) یعنی تحمّل کردن، این بار را برداشتن.
🔹اینجا فرمود: (و المسالمه خباءُ العیوب). سِلم بودن، تند نشدن، راز را بازگو نکردن، عصبانی نشدن، پرده دری نکردن عیب ها را می پوشاند؛ هم عیب دیگران را می پوشاند که آبروی او محفوظ باشد، هم عیب خود انسان را! " #پرده_دری " باعث می شود که عیب انسان ظاهر می شود که انسان چقدر می تواند خلاف خود را کتمان کند!
🔹(و من رضی عن نفسه کثر السّاخط علیه)*؛ کسی که #از_خود_راضی است، دشمنان فراوانی دارد. چون ما عیوب فراوانی داریم؛ انسانی که از خود راضی است توانایی نقد خود را ندارد، نقص خود را نمی بیند. وقتی نقص خود را ندید، چگونه خودش را اصلاح کند؟! آنوقت در جامعه ای با همین نقص ظهور می کند، و جامعه نسبت به او بَدبین هستند.
🌱🌱🌱
📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۴
📌 نهج البلاغه / حکمت ۶
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
آیت الله #جوادی_آملی
🔶 @Nahj_Et
💠استاد حسین انصاریان:
◽️منهای علی(علیه السلام) انسان در ظلمت محض بسر می برد. این کلام محصول عمر تحقیق من در روایات است
#امام_علی_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️عاقبت ستمگر
▫️وَمَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ
🟤آنكس كه تيغ ستم بركشد (سرانجام) با همان تيغ كشته مى شود
📘#حکمت_349
#طوفان_الاقصی
#القدس_لنا
🔶 @Nahj_Et
🔴 در محضر امام زمان «عج»
✍ آن کسى که لياقت دارد تا از محضر امام زمان بهره مند شود، نيازى به ظهور جسمانى حضرت ندارد، بلکه به واسطه ارتقاى نفسانى خود از آن حضرت بهره مىگيرد.
اما در مقابل آن که در درون جانش، اسباب امام مطلق را فراهم نکرده است، ولو اين که امام با بدن مبارک شان حاضر شوند، بهره کافى و لازم نخواهد برد؛ زيرا امام زمان انسان کاملى است که با ظهورش، هفتاد و يک اسم از اسماى اعظم الهى که تا کنون فقط يکى از آن ها ظهور کرده است، قيام خواهد کرد.
ما بايد آنچنان خود را آماده کنيم که بتوانيم هر وقت اراده کرديم، در محضر کريمه «لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعا متصدعا من خشيه الله» قرار بگيريم و از آن حضرت استفاده علمى و معنوى ببريم.
📚 رساله انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین
📖 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند
✍️ نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم. برای کسانی که می خواهند آنها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آنها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچارهات می کند. «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آنها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی.
🎙آیت الله مجتبی تهرانی(ره)
#حکمت_194
🔶 @Nahj_Et