آیت الله العظمی جوادی آملی:
به فرموده اميرمؤمنان(سلام الله علیه)؛ «إنّ أكرم الموت القتل»[۱].معنای اين سخن آن است كه همچون كرامت انسان كه در مدار تقواست قرآن در اين باره مي فرمايد: (إنّ أكرَمَكم عِندَالله أتقاكم)؛كرامت مرگ نيز در مدار جبهه رفتن، شجاعانه جنگيدن، دشمن را ناكام گذاشتن و شربت شهادت نوشيدن است.»
[۱]نهجالبلاغه #خطبه_123
منبع:حیات حقیقی انسان در قرآن ص۲۷۲
🔶 @Nahj_Et
▫️وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَ کَلَهُ اللهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بَغَيْرِ دَلِيل
🟠از مبغوض ترين افراد نزد خدا بنده اى است که خدا او را به خودش واگذاشته، از راه راست منحرف گشته، و بدون راهنما گام بر مى دارد!»
✍بديهى است تنها کسى از ميان انبوه موانع و خطرها و پرتگاه ها مى تواند بگذرد و به مقصد برسد که مشمول عنايت الهى و تحت رعايت او باشد و اگر کسى - به خاطر اعمالش - به خود رها شود، به يقين هلاک خواهد شد; از راه راست منحرف مى گردد و بدون راهنما در بيابان زندگى سرگردان مى شود!
📘#خطبه_103
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 روشنی امر امامت و خلافت نزد ما خاندان است
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_120/ قسمت6
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام من یک سوال دارم سید رضی چند سال طول کشیده تا نهج البلاغه رو جمع آوری کنند و بنویسند سپاس
سلام مخاطب گرامی!
مدت زمان دقیقی برای گردآوری نهج البلاغه توسط سید رضی رحمة الله علیه ذکر نشده است
فقط این موارد عنوان شده که سید رضی در اواخر قرن چهارم یعنی حدود ۳۶۰ سال بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام شروع به گردآوری نهج البلاغه کرد 👇
سيد رضی اولين عالمي است كه كلمات و خطبههاي سراسر بلاغت اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ را به نام نهج البلاغه» که از مشهورترين و ماندگارترين آثار وی است ، آن را در سال 400 هجري، يعني شش سال پيش از وفات خود با استفاده از دانش وسيع و ذوق سرشار و گزينش نيكوي ادبي خود تأليف فرموده است او نهجالبلاغه را در ماه رجب سال چهارصد پس از هجرت و حدوداً ۳۶۰ سال پس از شهادت حضرت علی علیه السلام گردآوری و تدوین کردهاست و در سال ۴۰۶ هجری درگذشت
#نهج_البلاغه
💥وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا، وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لَمَرائِرِ أَقْرَانِهَا
🟤سرانجام مرگ را با عوامل پايان عمر، پيوند داد; (و بيمارى ها را بهانه هايى براى سرآمدِ زندگى مقرّر داشت.) و با آن رشته هاى طولانى حيات را درهم پيچيد، و پيوندهاى محکم زندگى را با آن قطع کرد!
✍امیر المومنین علیه السلام در اين عبارت کوتاه به نکته هاى فراوانى اشاره فرموده، از جمله اين که بعضى به طور طبيعى عمر طولانى دارند و بعضى عمر کوتاه و در عين حال، گاهى همان عمر طولانى بر اثر اعمال بى رويه، يا انواع گناهان کوتاه مى شود و گاه آن عمر کوتاه به خاطر رعايت مسايل مربوط به تندرستى و يا بر اثر اعمال و کارهاى نيک طولانى مى شود. همچنين به اين نکته اشاره فرموده که براى مرگ اسباب فراوانى است; اگر انسان بتواند از بعضى بگريزد، در چنگال ديگرى گرفتار خواهد شد و حتّى نيرومندترين نيرومندان از مرگ در امان نيست! بنابراين، هيچکس نبايد به سلامتى و تندرستى و جوانى و نيرومندى مغرور گردد و هر کس در هر سن و سال و در هر شرايطى بايد با اعمال صالحه آماده سفر آخرت باشد.
📘#خطبه_91
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونگی رسیدن روزی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه.
🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد.
📚 #حکمت_356 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
📿وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللهِ الْحَصِينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ
🟤جهاد، لباس تقوا، زره محکم خداوند و سپر مطمئن او است
✍مى دانيم لباس، هم مايه زينت و زيبايى انسان است و هم حافظ بدن او از گرما و سرما و آفات ديگرى که در صورت عريان بودن بر بدن او وارد مى شود. جهاد نيز مايه آبرو و عزّت و سربلندى اقوام و ملّت ها و پيشگيرى از انواع آفات است همان گونه که در ادامه اين خطبه، با تعبيرديگرى بيان شده است. اندام برهنه، زشت و بدن نما و کاملا آسيب پذير است. قوم و ملّتى که جهاد را ترک کنند، ذليل و سر به زير و آسيب پذير خواهند بود.بنابراين، منظور اين است که لباس تقوا که در قرآن به آن اشاره شده، مصداق کاملش همان جهاد است که از تمام جوانب، جامعه را در امن و امان قرار مى دهد،و مايه حسن و زيبايى است.
📘#خطبه_27
🔶 @Nahj_Et
.
◫ نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز!
✓ امام علی علیه السلام ـ زمانى كه در جنگ جمل پرچم را به دست فرزندش محمّد بن حنفيه داد ـ فرمود :
🔅 كوه ها از جاى خود مىجنبند اما تو نَجُنب، دندانهايت را بر هم بفشار و كاسه سرت را به خداوند عاريت دِه، پاى خود را در زمين ميخكوب كن، نگاهت را به انتهاى سپاه دشمن بدوز و ديدهات را [از برق شمشيرها و نيزهها] فرو بند و بدان كه پيروزى از جانب خداوند سبحان است.
◌ تَزولُ الجِبالُ و لا تَزُلْ، عَضَّ على ناجِذِكَ، أعِرِ اللّهَ جُمجُمَتَكَ، تِدْ في الأرضِ قَدَمَكَ، اِرْمِ بِبَصَرِكَ أقصَى القَومِ، و غُضَّ بَصَرَكَ، و اعلَمْ أنَّ النَّصرَ مِن عِندِ اللّهِ سبحانَهُ .
#خطبه_11
🔶 @Nahj_Et
✍ «تنها از دنیا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سرای آخرتت را اصلاح کنی»؛ (إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْیَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ). [۱] اشاره به اینکه ثروتهای دنیا میآید و میرود و گاه آلاف و الوف از انسان باقی میماند و به دست دیگران میافتد که حسابش در قیامت با اوست و لذتش در دنیا برای دیگران. هیچ یک از اینها مال حقیقی انسان نیست. تنها آن مقدار که برای اصلاح سرای آخرت از پیش فرستاده است مال حقیقی اوست. در حدیثی از کلمات قصار امام علیه السلام میخوانیم: «لِکُلِّ امْرِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ؛برای هر انسانی در اموالش دو شریک است: وارث و حوادث (حوادثی که اموال او را بر باد میدهد». [۲] در حدیث دیگری، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «یَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِی مَالِی وَ هَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلَّا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَیْتَ وَ مَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ؛انسان میگوید: مال من مال من (کدام مال؟ ) آیا مال تو چیزی جز آن است که خورده ای و از بین برده ای یا پوشیده ای و کهنه و فرسوده کرده ای و یا صدقه داده ای و آن را (برای سرای آخرت) گذارده ای و غیر از آن ص: ۶۷۰ هر چه هست مال وارث است». [۱] یعنی مال واقعی انسان تنها دو بخش است: بخشی که آن را مصرف میکند و حدّ اقل در دنیا از آن استفاده میکند و بخش دیگری که ذخیره آخرت و یوم المعاد میسازد، بقیه اموالی خیالی هستند که گاه در حوادث از بین میروند و اگر باقی بماند نصیب وارث است.
[۱]: ۱). «مثوی»همان طور که قبلاً اشاره شد به معنای جایگاه و در اینجا به معنای جایگاه آخرت است.
📙[۲]: ۲). نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۳۵.
📙[۱]: ۱). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۳۸، ح ۶.
🔶 @Nahj_Et
🔹امام علی علیه السلام:
🖌بزرگترین دشمنان کسانى هستند که حیله هاى خصمانه خود را مخفى تر مى کنند.
📚مستدرک نهج البلاغه, صفحه 159
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 راه ها و مسیر های دین، کاملاً معتدل و متوازن است
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_120/ قسمت7
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
📿وَتَمَسَّکْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَاسْتَنْصِحْهُ، وَأَحِلَّ حَلاَلَهُ، وَحَرِّمْ حَرَامَهُ، وَصَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ
🟠به ريسمان قرآن چنگ زن و از آن اندرز بخواه، حلالش را حلال بشمر و حرامش را حرام و آنچه را از حقايق زندگى پيشينيان در قرآن آمده باور کن
✍ اوّل اينکه گوش جان به نصايح قرآن بسپارد و اندرزهايش را استخراج کرده به آن عمل نمايد. دوم اينکه حلال و حرامش را به رسميت بشناسد; يعنى به آن عمل کند و هرگز از آن منحرف نشود. سوم اينکه آنچه در قرآن درباره اقوام پيشين آمده از عوامل پيروزى و شکست و مجازات هاى الهى نسبت به اقوام سرکش و گنهکار را مورد توجّه قرار دهد و از آنها عبرت بگيرد، زيرا هدف قرآن تاريخ نويسى يا داستان سرايى نبوده، بلکه اين بوده که آينده مسلمانان را در آيينه تاريخ گذشتگان به آنان نشان دهد
📘#نامه_69
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺امیرالمؤمنین جان پیامبر 🌺
#امیرالمومنین
🔶 @Nahj_Et
💢 نگاه امام علی (علیه السلام) به مرگ
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🔹امام عليه السلام به گروهى از بازماندگان كسى كه از دنيا رفته بود اينگونه تسليت گفت: اين امر (مرگ) نه آغازش از شما بوده و نه به شما پايان خواهد يافت. اين دوست شما سابقا هم گاهى مسافرت مى رفت اكنون نيز تصور كنيد به سفرى رفته است. اگر او از سفر بازگردد چه بهتر و اگر بازنگردد شما به سوى او خواهيد رفت (ويكديگر را ملاقات خواهيد نمود)!
📚 #حکمت_357 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
فراز ۳ خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه.mp3
1.53M
🔰 دنیا همچون رحم مادر، گذرگاه است!
📍...فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَى قَلْبَهُ بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ فَاهْتَبِلُوا هَبَلَهَا وَ اعْمَلُوا لِلْجَنَّةِ عَمَلَهَا، فَإِنَّ الدُّنْيَا لَمْ تُخْلَقْ لَكُمْ دَارَ مُقَامٍ بَلْ خُلِقَتْ لَكُمْ مَجَازاً لِتَزَوَّدُوا مِنْهَا الْأَعْمَالَ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، فَكُونُوا مِنْهَا عَلَى أَوْفَازٍ وَ قَرِّبُوا الظُّهُورَ لِلزِّيَال...
⭕️ ...كسى كه جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، كارهاى نيكوى او آشكار شود، و در كارش پيروز گردد. پس در به دست آوردن بهره هاى تقوا فرصت غنيمت شماريد، و براى رسيدن به بهشت جاويدان رفتارى متناسب با آن انجام دهيد، زيرا دنيا براى زندگى هميشگى شما آفريده نشده، گذرگاهى است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد. پس با شتاب، آماده كوچ كردن باشيد و مركب هاى راهوار براى حركت مهيّا داريد...
📌 شرح #خطبه_132 نهج البلاغه
🎙استاد#صرافیان
🔶 @Nahj_Et
حکمت 194 نهج البلاغه.mp3
3.57M
📚شرح و تفسیر #حکمت_194 (کلمات قصار)
📝وَ كَانَ (علیه السلام) يَقُولُ: مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ؛ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ؟
🌱🌱🌱
📝امام عليه السلام فرمود: من كى آتش خشمم را فرو نشانم آيا هنگامى كه از انتقام ناتوانم كه به من مىگويند : اگر صبر كنى (تا توانا شوى) بهتر است يا هنگامى كه قادر بر انتقامم كه به من گفته مىشود: اگر عفو كنى بهتر است.
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et