🔹آیت الله العظمی جوادی آملی:
✍وسوسه ابلیس همانند سمّ خطرناکی است که در فروشگاه سم است که شرط تأثیر کشنده آن نفوذ به دستگاه گوارش آدمی است. شیطان در گام نخست پیشنهاد میدهد و به منکرات فرا میخواند:«الَّذِی يُوَسوِسُ فی صدورِ النّاسِ» و در چنین حالی خدای سبحان به انسان هشدار میدهد که مواظب نفس خودت باش تا پای شیطان را به وجودت بازنكند: «ولَقَد خَلَقنَا الإنسنَ ونَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ و نَحنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِن حَبْلِ الوَرید» و چنانچه با غفلت آدمی، شیطان جای پایی در درون انسان یافت، بر وی غلبه می یابد و در این حال به بدی فرمان میدهد: «إِنَّما يَأْمُرُكُم بِالسُّوء و الفحشاء». در چنین صورتی، نفس مجری درونی طرح های شیطان و شیطان بر همه قوای ادراکی و تحریکی انسان مسلط میشود.
📚سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۴٣
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 توصیف اصحاب راستین پیامبر
صلی الله علیه واله والسلم
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت8
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام یَهلِکُ فِیّ رَجُلَانِ مُحِبّ مُفرِطٌ وَ بَاهِتٌ مُفتَرٍ
قال الرضی و هذامثل قوله علیه السلام
هَلَکَ فِیّ رَجُلَانِ مُحِبّ غَالٍ وَ مُبغِضٌ قَالٍ
🍃🌹دو دسته درباره ی من هلاک می شوند: دوستی که تندروی می کند، و بهتان زننده ای که دروغ می بندد .سیدرضی می گوید: این سخن مانند عبارت سابق آن بزرگوار: (هلک فی رجلان محب غال و مبغض قال) می باشد. دوست تندرو، مانند غلاه که زیاده از حد امام را ستوده و در طرف افراط بودند، و کسی که بهتان می زند و دروغ می بندد و او را کافر و خطاکار می شمارند، همچون خوارج که در طرف تفریطند. و این هر دو عمل دو صفت ناپسند و بیرون از فضیلت عدالتند. و قبلا معلوم شد که رذایل، پرتگاههای هلاکت اخروی هستند. و نظیر این سخن در پیش گذشت
📙شرح#حکمت_469
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص473 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
✨وَ سُئِلَ عَنِ التّوحِیدِ وَ العَدلِ فَقَالَ علیه السلام
التّوحِیدُ أَلّا تَتَوَهّمَهُ وَ العَدلُ أَلّا تَتّهِمَهُ
✨از امام (علیه السلام) درباره ی توحید و عدالت پرسیدند: (توحید و پگانه دانستن خدا آن است که او را در اندیشه نیاوری، و عدالت آن است که او را متهم (به اجبار بنده بر عمل قبیح و بعد هم کیفر کردن او) نسازی). این دو کلمه با تمام اختصار و کوتاهی در نهایت ارزش و محور علم خداشناسی اند. کلمه ی نخست، مهمترین کلمه ای است که امام (علیه السلام) درباره ی توحید و تنزیه خداوند، به منظور تربیت بندگان خدا فرموده است، و ما معنای آن را در خطبه ی اول کتاب نقل کردیم. و خلاصه ی مطلب در اینجا آن است که قوه ی وهم تنها جزئیات مربوط به حسن را درک می کند و خداوند به اقتضای این که معقول صرف است، از محسوسات و متعلقات آن منزه و مبراست، ناگزیر، روا نیست که خدای تعالی را در تصور وهم درآوریم، و احکام وهم را بر ذات مقدس او اجرا کنیم. زیرا درباره ی او جز خلاف نخواهد بود، چون اقتضای وهم، آن است که خدا را محسوس و یا وابسته به محسوس بدانیم که از شان آن کثرت و ترکیب است و این دو با وحدت مطلقه حق تعالی منافات دارند. پس در حقیقت، امام (علیه السلام) توحید را به وسیله ی یکی از خواص آن که لازم سلبی اوست (به وهم نیامدن) معرفی نموده است. اما جمله ی دوم: مقصود از عدل، اعتقاد به جریان در تمام کارها و گفته های خداوند متعال است، و از لوازم چنین ویژگی آن است که بنده ی خدا او را متهم نسازد بر این که خداوند او را بر عمل ناروا مجبور ساخته و بعد او را به کیفر برساند و یا این که او را تکلیف ما لا یطاق نماید، و نظایر اینها از مسائل مربوط به اصل دین که معتزله در آنها به ظواهر قرآن توجه کردند.
📙شرح#حکمت_470
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص474 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اسم اعظم خدا
⭕️ روایتی بسیار زیبا از امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام برای حاجت گرفتن از خدا
🎤استاد نهج البلاغه: حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠 جمع آوری«خطب امیرالمومنین» توسط حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
🔹آیت الله خامنه ای دام ظله :
❇️ شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتكاراتی داشته است. مرحوم «شیخ نجاشی» میگوید: «ایشان #خطب_امیرالمؤمنین را جمعآوری كرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف#نهجالبلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری كرده است؛ این كارِ خیلی مهمّی است. هیچ بعید نیست كه سیّدرضی رضواناللَّهعلیه از نوشتهی ایشان استفاده كرده باشد.
۱۳۸۲/۳/۱۲
🔶 @Nahj_Et
💠🔹و قال علیه السلام لَا خَیرَ فِی الصّمتِ عَنِ الحُکمِ کَمَا أَنّهُ لَا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ
💠🔹امام علیه السلام (در نکوهش بجا گفتن و بیجا گفتن) فرموده است: لاخیر فی الصمت عن الحکم (تا آخر، این فرمایش عینا همان فرمایش یکصد و هفتاد و سوم است که ترجمه و شرحش گذشت). امام علیه السلام در دعائی که به آن (از خدا) طلب باران می نمود عرض کرد: خدایا ما را آب ده با ابرهای رام گشته فرمانبر (ابرهای باران دار مانند شتران رام بارکش) نه با ابرهای سخت نافرمان (ابرهای بی باران مانند شتران سرکش که بار نکشند. سیدرضی رحمه الله فرماید:) این فرمایش از جمله سخنی است که فصاحت و رسا بودنش شگفت آور است ،و آن این است که امام علیه السلام ابرهائی را که دارای رعدها و صداهای ترس آور و برقها و روشنیها و بادها و صاعقه ها و آتشها هستند تشبیه نموده به شترهای سرکش که بر می جهند با بارها (تا پالانها و بارهائی را که در پشت دارند بیفکنند) و برمی جهانند سواران را (که آنها را بیندازند) و ابرهای خالی از این چیزهای ترسناک را تشبیه نموده به شتر رام که شیرشان را می دوشند و آنها فرمان برند، و بر پشتشان می نشینند و آنها خوشرفتارند
📙شرح#حکمت_471
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص475
🔶 @Nahj_Et
💦وَ قَالَ علیه السلام فِی دُعَاءٍ استَسقَی بِهِ أللّهُمّ اسقِنَا ذُلُلَ السّحَابِ دُونَ صِعَابِهَا
💦(خدایا ما را آب ده، از ابرهای رام فرمانبردار، نه با ابرهای سخت نافرمان). سیدرضی می گوید: این سخن از کلماتی است که فصاحتش شگفت آور است، توضیح این که امام (علیه السلام) ابرهایی را که دارای رعد و برق و صاعقه ها هستند به شتران سرکش که برمی جهند با بارها و برمی جهانند سواران را و ابرهای خالی از این چیزهای ترسناک را تشبیه کرده به شتر رام که شیرش را می دوشند و به آن فرمان می دهند و بر آنها سوار می شوند و آن حیوانی خوش رفتار است. کلمات (الذلل) و (الصعاب) به دلیل همان وجه شبهی که سیدرضی فرمود، استعاره برای ابر آورده شده اند. در عبارت سیدرضی: (قصت به راحلته) یعنی با بارها برمی جهند و سوارها را نیز برمی جهانند به حدی که نزدیک است بیفتند. روایع، یعنی امور ترسناک!
📙شرح#حکمت_471
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص476شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
▫️وَايْمَ الله لَئِنْ فَرَرْتُمْ مِنْ سَيْفِ الْعَاجِلَةِ، لاَ تَسْلَمُوا مِنْ سَيْفِ الاْخِرَةِ
🟤به خدا سوگند اگر از شمشير دنيا فرار کنيد از شمشير آخرت در امان نخواهيد بود!»
✍تعبير به «سيف الآخرة» (شمشير آخرت)، اشاره به عذابهاى الهى است که دامان فرارکنندگان از ميدان جهاد را مى گيرد و بى شک فرار از جهاد از بزرگترين گناهان است چرا که گاه فرار چند نفر سبب شکست لشکر عظيمى مى گردد و تمدن درخشانى به سقوط کشانده مى شود و يا ضربات سنگينى جبران ناپذيرى بر پيکر اسلام وارد مى شود.
📘#خطبه_124
🔶 @Nahj_Et
🍃كسى از پنجه عدالت او نمى تواند بگريزد.
✍به خدا سوگند، دنيايى كه در دست شماست چونان سايه اى است گسترده كه زود به سر آمد خود نزديك مى شود .
امروز زمين براى شما خالى و گسترده ، و دستهايتان براى انجام هر رفتار نادرستى باز، و دست هاى رهبران واقعى بسته است . شمشير شما بر آنان مسلط و شمشير آنان از شما باز گرفته شده است.
آگاه باشيد هر خونى، خونخواهى دارد، و هر حقى را جستجوگرى است، انتقام گيرنده خون هاى ما ، چونان حاكمى است كه براى خود داورى كند ، و او خداوندى است كه از گرفتن انتقام از كسى ناتوان نگردد ، و كسى از پنجه عدالت او نمى تواند بگريزد.
نهج البلاغه ، فرازی از #خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒راه و روش فریبکاری شیطان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت9
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَأَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَکُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلاَّ عَلَى مَا جَعَلَهَا اللهُ عَلَيْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ، وَالاِبْتِلاَءِ، وَالْجَزَاءِ فِي الْمَعَادِ، أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لاَ تَعْلَمُ
🌍و دنيا پابرجا نمى ماند مگر به همان گونه که خداوند آن را قرار داده است; گاهى نعمت و گاهى گرفتارى و سرانجام پاداش در روز رستاخير يا آنچه او خواسته و تو نمى دانى (از کيفرهاى دنيوى)
✍آرى اين طبيعت دنياست و موافق حکمت خداوند است، زيرا اگر انسان هميشه غرق نعمت باشد، در ميان امواج غفلت غرق مى شود و اگر هميشه مبتلا باشد، يأس و نوميدى همه وجودش را فرا مى گيرد و از خدا دور مى شود. خداوند حکيم اين دو را به هم آميخته تا انسان پيوسته بيدار باشد و به سوى او حرکت کند و دست به دامان لطفش بزند.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
🔴سیمای منافقان
💥 حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا
🌓بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند، و بر بلا و گرفتاری مردم می افزایند، و امیدواران را ناامید می كنند، آن ها در هر راهی كشته ای، و در هر دلی راهی، و بر هر اندوهی اشك ها می ریزند، مدح و ستایش را به یكدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند، اگر چیزی را بخواهند اصرار می كننند و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند، و اگر داوری كنند اسراف می ورزند.
📚 #خطبه_194
🔶 @Nahj_Et
🔮وَالْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَکُنْ لَهُ حَبِيبٌ
🟠غريب کسى است که دوستى نداشته باشد
✍آرى! آنچه انسان را از غربت بيرون مى آورد محبّت است و کسانى که محروم از محبّت دوستانند تنهاى تنهايند. اين غربت از عوامل مختلفى سرچشمه مى گيرد. گاه کبر و غرور و خودبرتربينى است که مردم را از انسان مى راند و گاه حسادت ها و گاه بى وفايى ها و عوامل ديگر است.بنابراين براى اينکه از غربت بيرون آييم راهى جز اين نيست که اين گونه رذايل را از خود دور سازيم و جاذبه اخلاقى ما دوستان خوبى را فراهم سازد.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
💢 امام علی علیه السلام
وَليَكُن نَظَرُك في عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِكَ في استِجلابِ الخَراجِ لأِنَّ ذلِكَ لايُدرَكُ إلاّ بِالعِمارَةِ ؛
بايد توجّه تو به آباد كردن زمين بيش از توجّه به گرفتن ماليات باشد ؛ زيرا ماليات جز در نتيجه آبادانى فراهم نمى آيد .
📙نهج البلاغه نامه ٥٣
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قِیلَ لَهُ علیه السلام لَو غَیّرتَ شَیبَکَ یَا أَمِیرَ المُؤمِنِینَ فَقَالَ علیه السلام الخِضَابُ زِینَةٌ وَ نَحنُ قَومٌ فِی مُصِیبَةٍ یُرِیدُ وَفَاةَ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله
🍃🌹یکی از برنامه هائی که اسلام روی آن سفارش کرده احترام از اموات به صورتهای مختلف است. اعلام عزاداری در لباس، زندگی و حتی زن نسبت به شوهر احترام بیشتری باید قائل شود: عده معمولی که حدود سه ماه است عده وفات چهار ماه و ده روز است. البته احترام از مرده برای همه لازم است بالاخص برای اقوام. خدای عزیز در اوصاف صابران می فرماید: (کسانی هستند که وقتی مصیبت می بینند می گویند: انا الله و انا الیه راجعون: ما در اختیار خدائیم و بسوی او بازگشت می کنیم.
📙شرح#حکمت_473
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص477 شرح زمانی
🔶 @Nahj_Et
💢بهشت در سايه نيزه هاست!
🌐إنَّ فِي الْفِرَارِ مَوْجِدَةَ اللهِ وَالذُّلَّ اللاَّزِمَ. والْعَارَ الْبَاقِيَ. وَإنَّ الْفَارَّ لَغَيْرُ مَزِيد فِي عُمُرِهِ. وَلاَ مَحْجُوز بَيْنَهُ وَبَيْنَ يَوْمِهِ
🌖به يقين در فرار، غضب و خشم الهى، ذلّت هميشگى و ننگ جاودان است، فرارکننده چيزى به عمر خويش نمى افزايد و ميان خود و روز مرگش حايلى ايجاد نمى کند
✍ آثار نکبت بار فرار را به آنها يادآور مى شود که خشم و غضب الهى و ذلت هميشگى و ننگ جاودانه است و از سوى اين نکته را به آنها يادآور مى شود که اگر هدف از فرار عمر بيشتر و زندگى طولانى تر است اين هدف با فرار حاصل نمى شود زيرا آن روزى که براى مرگ در سرنوشت انسان رقم زده شده است قابل تغيير نيست.
آرى ممکن است انسان تصوّر کند که با فرار عمر طولانى ترى خواهد داشت، به فرض که چنين باشد آيا به اين عواقب سه گانه، خشم خدا، ذلّت و ننگ ابدى مى ارزد.
قرآن مجيد، به آنها از شرکت در ميدان جهاد نگران بودند که جان آنها در خطر مرگ است مى فرمايد : «قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِي بُيُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ کُتِبَ عَلَيْهِمْ الْقَتْلُ إلى مَضاجِعِهِمْ; بگو اگر در خانه هاى خود بوديد آنهايى که کشته شدن بر آنها مقرّر شده بود قطعاً به سوى آرامگاه خود مى رفتند و (در همان خانه هايشان) به قتل مى رسيدند
📘#خطبه_124
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام مَا المُجَاهِدُ الشّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَعظَمَ أَجراً مِمّن قَدَرَ فَعَفّ لَکَادَ العَفِیفُ أَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ المَلَائِکَةِ
🔹شهادت در راه خدا که شهید را در ردیف پیامبران می برد در نظر امام (علیه السلام) اجرش از پاکدامن کمتر است. زیرا شهید چند ساعت و یا چند روز در راه خدا جهاد می کند و کشته می شود او در جهاد خود با عده ای معدودی نبرد کرده و کشته شده اما پاکدامن لحظه به لحظه، دست، زبان و تمام بدنش را باید حفظ کند، از هر گذر که می گذرد و در برابر هر سخنگوئی باید با هوای نفس مجاهده کند تا آلوده به دروغ، غیبت، مال حرام، زنا و فحشاء نگردد. ابن ابی الحدید حدیثی نقل می کند: (من عشق فکتم و عف و صبر فمات مات شهیدا و دخل الجنه) کسی که عاشق شد و ابراز نکرد و پاکدامنی کرد و صبر نمود و از دنیا رفت در ردیف شهیدان از دنیا رفته است. خدا به جوانان عزیز سفارش کرده ازدواج کنند و آنانکه قدرت ازدواج ندارند عفت داشته باشند تا خدا به آنان ثروت دهد.
📙شرح#حکمت_474
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص478
🔶 @Nahj_Et
🔹آیت الله العظمی #جوادی_آملی:
🖌«سالک راه آخرت باید مهلت چند روزه زندگی دنیا را که خدای سبحان در اختیارش نهاده غنیمت شمارد و از آن برای #توبه و #بازگشت به سوی خدا بهترين بهره را ببرد: «اغتَنَمَ المَهَلَ» وگرنه چنانچه انسان از فرصتی که خدا به وی داده غنیمت نبرد، غرامت خواهد داد.یاقوت را با وقت میتوان به دست آورد؛ ولی وقت با یاقوت به دست نمیآید.»
سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج۴ص۵۴۳
🔶 @Nahj_Et
💠 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
🔹و قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي اَلَّذِينَ اِعْتَزَلُوا اَلْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا اَلْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا اَلْبَاطِلَ
🔸 و آن حضرت در باره كسانى كه از جهاد در كنار او دورى جستند فرمود: حق را فرو گذاشتند، و به يارى باطل بر نخاستند.
📗نهج البلاغه، #حکمت_18
ترجمه: حجت الاسلام حسین #انصاریان
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 راه و روش فریبکاری شیطان
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت10
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🌹قَالَ علیه السلام القَنَاعَةُ مَالٌ لَا یَنفَدُ
🍃(قناعت، ثروت بی پایان است). سیدرضی می گوید: بعضی این سخن را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند کلمه ی مال را برای قناعت با صفت بی پایان از آن رو استعاره آورده است که بدان وسیله بی نیازی ابدی حاصل می شود، همچون ثروتی که جاودانه باشد.
📙شرح#حکمت_475
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص479 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام لِزِیَادِ ابنِ أَبِیهِ وَ قَدِ استَخلَفَهُ لِعَبدِ اللّهِ بنِ العَبّاسِ عَلَی فَارِسَ وَ أَعمَالِهَا فِی کَلَامٍ طَوِیلٍ کَانَ بَینَهُمَا نَهَاهُ فِیهِ عَن تَقَدّمِ الخَرَاجِ.استَعمِلِ العَدلَ وَ احذَرِ العَسفَ وَ الحَیفَ فَإِنّ العَسفَ یَعُودُ بِالجَلَاءِ وَ الحَیفَ یَدعُو إِلَی السّیفِ
💠🔹امام (علیه السلام) به زیاد بن ابیه- وقتی که او را برای خطه ی فارس به جای عبدالله بن عباس تعیین کرد- در ضمن سخنی طولانی که بین آنها رد و بدل شد و امام او را از پیشاپیش گرفتن مالیات نهی کرد، فرمود: (با عدل و انصاف رفتار کن، و از تندروی و ستم بپرهیز، زیرا که تندروی منجر به آوارگی مردم، و ستمکاری باعث به کار بردن شمشیر می گردد). امام (علیه السلام) زیاد را به عدالت امر کرده و از ستمکاری بر مردم و بی انصافی برحذر داشته است، یعنی وادار کردن مردم به کارهای دشواری که بر انجام آنها هیچ تمایلی ندارند. امام (علیه السلام) از بی عدالتی به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که مقدمه ی صغرای آن فان العسف … است یعنی بی عدالتی باعث می شود، آنان که مورد ستم قرار گرفته اند وطن خود را رها کنند و بدیهی است که ستمکاری زمینه فرار از وطن را فراهم می سازد، و یا باعث قیام مردم با شمشیر در برابر ستمگر می گردد، و کبرای مقدر نیز چنین است: و هر چه اینطور باشد، اجتناب از آن لازم است.
📙شرح#حکمت_476
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص480 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام أَشَدّ الذّنُوبِ مَا استَخَفّ بِهَا صَاحِبُهُ
🔹سختترین گناهان، گناهی است که صاحب گناه آن را سبک شمارد
توضیح آن که گنهکار به خاطر سبک شمردن گناه، آن را به حدی ادامه می دهد که به صورت ملکه و خویی جدایی ناپذیر درمی آید، برخلاف گناهی که مهم تلقی کند، که چه بسا آن را پیش از استحکام، ریشه کن سازد، تفسیر این سخن قبلا گذشت.
📙شرح#حکمت_477
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص481 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et