حکمت 27 - امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ.mp3
1.34M
📚شرح و تفسیر #حکمت_27 (کلمات قصار)
🔰روش درمان دردها (بهداشتى، درمانى):
وَ قَالَ (علیه السلام): إمْشِ بِدَائِكَ، مَا مَشَى بِك.
و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
📿مَنْ أَکْثَرَ أَهْجَرَ
🟤کسى که پرحرفى مى کند سخنان ناروا و بى معنا فراوان مى گويد
✍آرى يکى از فوايد سکوت، گرفتار نشدن در دام سخنان بى معناست و اين بسيار به تجربه رسيده که افراد پر حرف پرت و پلا زياد مى گويند، زيرا سخنان سنجيده و حساب شده، فکر و مطالعه مى خواهد در حالى که افراد پر حرف مجالى براى فکر ندارند.
📚#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 در محضر #نهجالبلاغه
🎧 شنیدنی | حکمت ۲۹۵: شناخت دوستان و دشمنان
دحیه کلبی که برادر رضاعی پیغمبر اکرم است، آمد نزد امیرالمومنین و شروع کرد به مدح معاویه.
امام علی علیهالسلام فرمودند:
دوست دشمن من در دشمنان من داخل میشود و من با کسی دوستم که دوست من را دوست داشته باشد. نزدیک من نشو درحالیکه تو دوست دشمن من هستی.
👈 این نکته را فراموش نکنیم: کسانیکه دوست دشمنان اسلام هستند قطعاً دشمنان ما هستند، و کسانی که در برابر ظلم دشمنان اسلام سکوت میکنند، قطعاً دشمن ما هستند و شریک ظالم.
🎤 بیانات حجتالاسلام #محمدهادی_هدایت در سلسلهجلسات شرح حکمتهای نهجالبلاغه
#حکمت_295
🔶 @Nahj_Et
💠شيخ محمود شكري آلوسي
🔹شيخ شهاب الدين محمود شكري آلوسي بغدادي مي گويد:«هذا كتابا قد استودع من خطب الإمام علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) ما هو قبس من نور الكلام الإلهي و شمس تضيء بفصاحه المنطق النبوي»؛[1]
اين كتاب نهج البلاغه كه حاوي خطبه هاي امام علي بن ابيطالب است، پرتوي از نور سخن الهي دارد، و خورشيدي است كه با فصاحت منطق نبوي ميدرخشد.
باز آلوسي مي گويد:«انّه قد اشتمل علي كلام يخيل أنه فوق كلام المخلوقين، دون كلام الخالق، عزّوجلّ قد اعتنق مرتبه الأعجاز و ابتدع ابكار الحقيقه و المجاز»؛[2]
نهج البلاغه مشتمل بر خطبههاي امير المؤمنين است كه فوق سخن مخلوق و دون سخن خالق است، نزديك به مرتبه اعجاز دارد و مبتكر طرق حقيقت و مجاز است.
📙[1] . مصادر نهج البلاغه، عبدالزهرا، حسيني خطيب، ص 78، 91، 98.
[2] . همان.
📙منبع: الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينية لأبي الثناء الآلوسي ص 133 و الناظم هو المرحوم عبد الباقي العمري.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️عِبَادَ اللهِ، إنَّ تَقْوَى اللهِ حَمَتْ أَوْلِيَاءَ اللهِ مَحَارِمَهُ، وَأَلْزَمَتْ قُلُوبَهُمْ مَخَافَتَهُ، حَتَّى أَسْهَرَتْ لَيَاليَهُمْ، وَأَظْمَأَتْ هَوَاجِرَهُمْ
🟤اى بندگان خدا ! تقواى الهى دوستان خدا را از ارتکاب گناهان باز داشته و قلبهايشان را قرين خوف و خشيّت ساخته، تا آن جا که شبهايشان را بيدار و روزهايشان را گرم و سوزان کرده است»
✍بديهى است دو تعبير بالا که درباره روز و شب شده، دو تعبير کنايى لطيف است و منظور شب زنده دارانى است که در دل شب به پا مى خيزند و خواب را از خود دريغ داشته به راز و نياز با پروردگار مى پردازند و روزها را روزه مى گيرند و به ياد خدا هستند.اين تعبير، نشان مى دهد که تقواى الهى سرچشمه حرکت به سوى تمام خوبيها و نيکيهاست چرا که وقتى انسان در درون خود احساس مسئوليت کند حرکت او به سوى اطاعت اوامر الهى و ترک معاصى آغاز مى شود، و شب زنده داريها و روزه گرفتنها بخشى از آثار اين خدا ترسى باطنى است که نامش تقوا است.
📘#خطبه_114
🔶 @Nahj_Et
✨بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨
امام (ع) وقتی خانه بزرگ یکی از صحابه را ديد، چنين فرمود:
سرايى به اين فراخى در دنيا به چه كارت مى آيد و حال آنكه، در آخرت نيازت بدان بيشتر است. البته اگر بخواهى، با همين خانه به خانه آخرت هم خواهى رسيد، هرگاه در آن مهمانان را طعام دهى و خويشاوندان را بنوازى و حقوقى را كه به گردن توست ادا كنى. بدينسان، به خانه آخرت هم پرداخته اى.
#خطبه_209
🔶 @Nahj_Et
🌹*امام علی علیه السلام*
🍃خداوند بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید ،
و با مشکلات زیاد به عبادت می خواند، و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد
تا کبر و خودپسندی را از دل هایشان خارج کند، و به جای آن فروتنی آورد
و درهای فضل و رحمتش را بروی شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد.
📚نهج البلاغه #خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🍃🌹وَ جَوٍّ مُنْفَهِق، فَسَوّى مِنْهُ سَبْعَ سَموات، جَعَلَ سُفْلاهُنَّ مَوْجاً مَكْفُوفاً، وَ عُلْيا
💠🔹مِنْهُمُ الْحَفَظَةُ لِعِبادِهِ، وَ السَّدَنَةُ لاَِبْوابِ جِنانِهِ. وَ مِنْهُمُ الثّابِتَةُ فِى
الاَْرَضينَ السُّفْلى اَقْدامُهُمْ، وَالْمارِقَةُ مِنَ السَّماءِ الْعُلْيا اَعْناقُهُمْ،
وَالْخارِجَةُ مِنَ الاَْقْطارِ اَرْكانُهُمْ، وَ الْمُناسِبَةُ لِقَوائِمِ الْعَرْشِ اَكْتافُهُمْ،
ناكِسَةٌ دُونَهُ اَبْصارُهُمْ، مُتَلَفِّعُونَ تَحْتَهُ بِاَجْنِحَتِهِمْ، مَضْرُوبَةٌ بَيْنَهُمْ
وَ بَيْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ الْعِزَّةِ وَ اَسْتارُ الْقُدْرَةِ، لايَتَوَهَّمُونَ رَبَّهُمْ
بِالتَّصْويرِ، وَ لايُجْرُونَ عَلَيْهِ صِفاتِ الْمَصْنُوعينَ، وَ لايَحُدُّونَهُ
بِالاَْماكِنِ، وَ لايُشيرُونَ اِلَيْهِ بِالنَّظائِرِ.
ثُمَّ جَمَعَ سُبْحانَهُ مِنْ حَزْنِ الاَْرْضِ وَ سَهْلِها، وَ عَذْبِها وَ سَبْخِها، تُرْبَةً سَنَّها بِالْماءِ حَتّى خَلَصَتْ، وَلاطَها بِالْبِلَّةِ حَتّى لَزُبَتْ، فَجَبَلَ مِنْها صُورَةً ذاتَ اَحْناء وَ وُصُول، وَ اَعْضاء وَ فُصُول.
اَجْمَدها حَتَّى اسْتَمْسَكَتْ، وَ اَصْلَدَها حَتّى صَلْصَلَتْ، لِوَقْت مَعْدُود، وَ اَجَل مَعْلُوم.
ثُمَّ نَفَخَ فيها مِنْ رُوحِهِ فَمَثُلَتْ اِنْساناً ذا اَذْهان يُجيلُها، وَ فِكَر يَتَصَرَّفُ بِها، وَ جَوارِحَ يَخْتَدِمُها، وَ اَدَوات يُقَلِّبُها، وَ مَعْرِفَة يَفْرُقُ بِها بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ ...
💠🔹قدمهایى ثابت در قعر زمینها، و گردن هایى بالاتر از برترین آسمان،
و هیکل هایى از پهندشت هستى گسترده تر، و دوشهایى مناسب پایه هاى عرش دارند،
دیدگانشان در برابر عظمت عرش به زیر افتاده، و در زیر آن جایگاه در بالهاى خود پیچیده اند، بین آنان
و موجودات مادونشان حجابهایى از عزت و پرده هایى از قدرت افکنده شده، در خیال خود براى خداوند
صورتى تصویر ننمایند، و صفات او را چون اوصاف مخلوقات نینگارند، و به اماکن محدودش
نسـازنـد، و او را بـه هماننـد و امثـال اشـاره نکننـد.
قسمتى از این خطبه در وصف آفرینش آدم(علیه السلام)
سپس خداوند سبحان از قسمت هاى سخت و نرم و شیرین و شور زمین خاکى را جمع کرد و بر آن آب پاشید تا پاک و خالص شد، آن گاه آن مادّه خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده درآورد، سپس از آن گِل صورتى پدید کرد داراى جوانب گوناگون و پیوستگى ها، و اعضاى مختلفه و گسیختگى ها.
آن صورت را خشکاند تا خود را گرفت، و محکم و نرم ساخت تا خشک و سفالین شد، و او را تا زمان معین و وقت مقرر به حال خود گذاشت.
سپس از دَم خود بر آن ماده شکل گرفته دمید تا به صورت انسانى زنده درآمد داراى اذهان وافکارى که درجهت نظام حیاتش به کار گیرد، واعضایى که به خدمت گیرد، و ابزارى که زندگى را بچرخاند، و معرفتش داد تا بین حق و باطل تمیز دهد.
ادامه دارد....
📙شرح خطبه استاد#حسین_انصاریان
#خطبه_1 بخش پنجم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒مقدمه خطبه توصیه امام در آرایش نظامی سپاه
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_124/ قسمت1
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
حکمت 28 - أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.mp3
4.54M
📚شرح و تفسیر #حکمت_28 (کلمات قصار)
🔰وَ قَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الزُّهْدِ، إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.
امام(عليه السلام) فرمود: برترين نوع پارسايى مخفى داشتن پارسايى است.
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et
💢وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ اِلَى الاَْشْعَثِ بْنِ قَيْس (وَ هُوَ عامِلُ اَذُرْبيجانَ)
وَ اِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَة، وَلكِنَّهُ فى عُنُقِكَ اَمانَةٌ، وَ اَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ.
لَيْسَ لَكَ اَنْ تَفْتاتَ فى رَعِيَّة، وَ لا تُخاطِرَ اِلاّ بِوَثيقَة.
وَ فى يَدَيْكَ مالٌ مِنْ مالِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ اَنْتَ مِنْ خُزّانِهِ حَتّى تُسَلِّمَهُ اِلَىَّ.
وَ لَعَلّى اَنْ لا اَكُونَ شَرَّ وُلاتِكَ لَكَ. وَالسَّلامُ
💢از نامههاى آن حضرت است به اشعث به قیس، عامل آذربایجان
حکمرانى براى تو طعمه نیست، بلکه امانتى است برعهده ات، و از تو خواسته اند دستور مافوق خود را رعایت نمایى.
تو را حقّى نیست که در امور رعیت به دلخواهت رفتار کنى، و جز به اعتماد به فرمانى که تو را مى رسد به کار بزرگى دست بزنى.
مالى از مال خداى بزرگ در اختیار توست،و تو از جمله خزانه داران او هستى تا آن را به من تحویل دهى.
امید است من از بدترین والیان براى تونبـاشـم ، والســلام
📙شرح نامه استاد#حسین_انصاریان
#نامه_5
🔶 @Nahj_Et
💠نهج البلاغه در كلام علاّمه طباطبايي ، رضوان اللّه تعالي عليه :
🔹آنچه براي دانشمندان چشمگير است ادب علمي است كه انسان در زندگي صاحب نهج البلاغه مشاهده مي كند؛ يعني با آنكه در دل ، درياي بيكراني از علوم مختلف را انباشته داشته ، چگونه در دوران زندگي پيامبر اسلام حضرت ختمي مرتبت حضرت محمّد بن عبداللّه هيچ گونه سخني در هيچ زمينه به زبان نياوردند و تنها در برابر پيامبر اسلام گوش بودند كه فقط مي شنيدند. و اين براي يك فيلسوف ، بزرگ ترين درس است كه بايد در هر زمينه ادب علمي خود را حفظ نمايد و اگر به يك ابتكار علمي دست يافت در برابر استاد اظهار وجود ننمايد، و اين خود بزرگ ترين روش اخلاق فلسفي است كه در برابر يك كشف علمي خود را نبازد و اين بزرگ ترين درسي است كه از نهج البلاغه يك فيلسوف مي تواند استفاده نمايد.
📙منبع:قسمتي از پيام علاّمه طباطبايي به كنگره هزاره نهج البلاغه ، 27/2/60.
🔶 @Nahj_Et
▫️وَبَصِّرْهُ فَجَائِعَ الدُّنْيَا، وَحَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ وَفُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّيَالِي وَالاَْيَّامِ
🟤«با نشان دادن فجايع دنيا، قلب را بينا کن و از هجوم حوادث روزگار و زشتى هاى گردش شب و روز آن را برحذر دار
✍گاه بر قلب انسان پرده هاى غفلت و هوا و هوس چنان فرو مى افتد که از درک حقايق مربوط به زندگى و سعادت خويش باز مى ماند. براى کنار زدن اين پرده هاى غفلت و بينا ساختن دل، چيزى بهتر از آن نيست که انسان حوادث تلخ دنيا و آفات و بلاها و دگرگونى هاى ناگهانى را که در زندگى قدرتمندان جهان نمونه هاى زيادى از آن ديده مى شود، مورد دقت قرار دهد و بينايى را به دل باز گرداند.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
جلسه اول شرح نهج البلاغه 10 مهر 1401.mp3
36.25M
💠جلسه اول شرح نهج البلاغه 10 مهر1401
🎤 بیانات حجتالاسلام #محمدهادی_هدایت در سلسله جلسات شرح حکمتهای نهجالبلاغه
🔶 @Nahj_Et
✨وَ الاَْذْواقِ وَالْمَشامِّ وَالاَْلْوانِ وَ الاَْجْناسِ، مَعْجُوناً بِطينَةِ الاَْلْوانِ
الْمُخْتَلِفَةِ، وَ الاَْشْباهِ الْمُؤْتَلِفَةِ، وَ الاَْضْدادِ الْمُتَعادِيَةِ، و الاَْخْلاطِ
الْمُتَبايِنَةِ، مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ، وَ الْبِلَّةِ وَ الْجُمُودِ، وَ الْمَساءَةِ
وَ السُّرُورِ. وَ اسْتَأْدَى اللّهُ سُبْحانَهُ الْمَلائِكَةَ وَديعَتَهُ لَدَيْهِمْ، وَ عَهْدَ
وَصِيَّتِهِ اِلَيْهِمْ فِى الاِْذْعانِ بِالسُّجُودِ لَهُ، وَ الْخُشُوعِ لِتَكْرِمَتِهِ،
فَقالَ سُبْحانَهُ: «اسْجُدُوا لاِدَمَ. فَسَجَدُوا اِلاّ اِبْليسَ» اعْتَرَتْهُ الْحَمِيَّةُ،
وَ غَلَبَتْ عَلَيْهِ الشِّقْوةُ، وَ تَعَزَّزَ بِخِلْقَةِ النّارِ، وَ اسْتَهْوَنَ خَلْقَ
الصَّلْصالِ. فَاَعْطاهُ اللّهُ النَّظِرَةَ اسْتِحْقاقاً لِلسُّخْطَةِ، وَ اسْتِتْماماً
لِلْبَلِيَّةِ، وَ اِنْجازاً لِلْعِدَةِ، فَقالَ: «اِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ اِلى يَوْمِ الْوَقْتِ
الْمَعْلُومِ». ثُمَّ اَسْكَنَ سُبْحانَهُ آدَمَ داراً اَرْغَدَ فيها عيشَتَهُ،
وَ آمَنَ فيها مَحَلَّتَهُ، وَ حَذَّرَهُ اِبْليسَ وَ عَداوَتَهُ. فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ نَفاسَةً
✨مزه ها و بوها و رنگها و جنسهاى گوناگون را از هم بازشناسد، در حالى که این موجود معجونى بود
از طینت رنگهاى مختلف، و همسانهایى نظیر هم، و اضدادى مخالف هم، و اخلاطى
متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشکى و ناخوشى
و خوشى. از فرشتگان خواست به اداى امانتى که نزد آنان داشت، و وفا به عهدى
که به آنان سفارش کرده بود در انجام سجده بر آدم و فروتنى براى اکرام به او اقدام نمایند،
در آنوقت به فرشتگان گفت: «بر آدم سجده کنید. همگان سجده کردند جز ابلیس» که غرور و تکبر او را گرفت،
و بدبختى بر او چیره شد، و به آفریده شدنش از آتشْ احساس عزت و برترى نمود، و بهوجود آمده از خاک
خشکیده را پست و بى مقدار شمرد. خداوند هم او را براى مستحق شدنش به خشم حق، و به کمال رساندن
آزمایش و به انجام رسیدن وعده اش مهلت داد، به او گفت: «تو از کسانى هستنى که تا وقت معین مهلت
در اختیار آنان است». آن گاه آدم را در سرایى که عیشش بى زحمت در اختیار بود ساکن کرد،
و جایگاهش را به امنیت آراست، و او را از ابلیس و دشمنى او ترساند. اما دشمنش به جایگاه زیباى او
ادامه دارد....
📙شرح خطبه استاد#حسین_انصاریان
#خطبه_1 بخش ششم
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨إِنَّ لِلّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً، فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنَها، وَمَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ
💠خداوند در هر نعمتى حقى دارد. كسى كه حق آن را ادا كند، آن نعمت را بر او افزون مىكند و كسى كه در آن كوتاهى نمايد آن نعمت را در خطر زوال قرار مىدهد»؛
✍منظور امام عليه السلام از حق نعمت، همان شكر است؛ نه تنها شكر زبانى و قلبى بلكه اساس شكر، شكر عملى است؛ يعنى از آن نعمت خداداد به نفع مظلومان استفاده كردن، صله رحم بهجا آوردن، آلام بيماران را تخفيف دادن، تعظيم شعائر نمودن، به فكر يتيمان بودن و امثال اينها. شكر نعمتهايى مانند چشم و گوش و عقل و هوش، اين است كه آنها را در مسير اهدافى كه براى آن آفريده شدهاند به كار بگيريم و مطابق تعبير معروف علماى اخلاق، «الشُّكْرُ هُوَ صَرْفُ الْعَبْدِ جَميعَ ما أنْعَمَهُ اللهُ فيما خُلِقَ لاِجْلِهِ؛ شكر عبارت از اين است كه انسان، تمام آنچه را خدا به او روزى داده براى آن اهدافى كه آفريده شده است صرف كند
✔️همچنين شكر قلبى نيز جايگاه خود را دارد كه انسان واقعاً از خداوند به سبب نعمتهايى كه به او ارزانى داشته راضى باشد؛ ولى به هر حال شكر در صورتى كامل مىشود كه جنبههاى عملى آن آشكار گردد.
#حکمت_244
🔶 @Nahj_Et
"یا شاهد"
✨ لاَ تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ، وَلكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الاِْيمَانِ
✍امیرالمومنین امام علی(ع):
«چشمها او را آشکار درک نمیکنند لکن قلبها بوسیلهی حقایق ایمان او را درک مینماید.»
📚نهج البلاغه،ص ۳۹۹، فرازی از خطبه ۱۷۹
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒در هنگام نبرد، دندان ها را بر هم بفشاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_124/ قسمت2
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
حکمت_29_-_إِذَا_کُنْتَ_فِى_إِدْبَارٍ_وَ_الْمَوْتُ_فِى_إِقْبَالٍ_فَمَا_أَسْرَ.mp3
1.42M
📚شرح و تفسیر #حکمت_29 (کلمات قصار)
🔰وَ قَالَ (علیه السلام):
إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى.
و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔶 @Nahj_Et