💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره كرده مىفرمايد: «اين قلبها همچون بدنها ملول و افسرده مىشوند، بنابراين براى رفع ملالت آنها لطائف حكمتآميز را انتخاب كنيد»؛ (إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَمِ) . بىشك، انسان بعد از انجام كارى سنگين، خسته مىشود و نياز به استراحت و تفريح براى رفع خستگى دارد كه آن استراحت اهميتش كمتر از آن كار نيست، زيرا بدن وى را آماده براى شروع به كار ديگر مىكند. روح انسان نيز چنين است؛ مسائل پيچيدۀ علمى و حل مشكلات اجتماعى و سياسى و فرهنگى او را خسته مىسازد. بايد به او آرامش داد؛ آرامش آن از طرق مختلفى تأمين مىشود. گاه رفتن به دامان طبيعت و ديدن مناظر زيبا، باغها و گلستانها، آبشارها و سبزهها و شنيدن صداى مرغان چمن و مشاهدۀ پرندگان زيبا و گاه به وسيلۀ شنيدن طنزهاى پر معنا و گاه گفت و گوهاى دوستانه با رفقاى مورد علاقه و گاه مطالعۀ تاريخ پيشينيان. همۀ اينها مىتواند به روح خستۀ انسان آرامش دهد؛
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين سخن حكمتآميز خود به نكتۀ مهم روانى كه در زندگى انسان تأثير شايان توجهى دارد اشاره ك
🔹ادامه حکمت۹۱
💠ولى از همه مهمتر همان سخنان زيباى حكمتآميز است كه گاه در قالب شعر و گاه در قالب نثر ادا مىشود كه هم چيزى بر دانش انسان مىافزايد و هم براى انسان شادى مىآفريند. شايد به همين دليل است كه جمعى از بزرگان علماى دين كتابهاى مشتمل بر قصههاى زيبا، شعرهاى جالب و لطيفههاى خوب نوشتهاند تا طالبان علم به هنگام خستگى آنها را بخوانند و رفع خستگى كنند. به كار بستن اين دستور مبارك امام عليه السلام مىتواند به صورت شخصى باشد يا به صورت جمعى و عام به اين معنا كه هر انسانى لازم است براى خود جهت موارد خستگى از كارهاى علمى يا اجتماعى برنامهريزى داشته باشد تا بتواند با نشاط بيشتر به كارهاى مثبت خود ادامه دهد و نيز براى مراكز علمى و جمعيتهاى مختلف بايد برنامهريزىهايى شود كه آنها را به هنگام خستگى از كار و ملالت، نشاط و آرامش بخشد
#حکمت_91
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در واقع خطاب به همۀ انسانها مىفرمايد: «فرزندم! چهار چيز و چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»؛ (قَالَ لْاِبْنِهِالْحَسَنِ عليه السلام: يَا بُنَيَّ، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً، وَ أَرْبَعاً، لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ) . در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه امام عليه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مىكنم، بلكه فرمود: چهار چيز و چهار چيز. پاسخ سؤال اين است كه امام مىخواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد، زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى. امام در چهار قسمت اول نخست مىفرمايد: «(فرزندم) بالاترين سرمايهها عقل است»؛ (إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ) .
#حکمت_38
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در وا
💠ادامه حکمت۳۸
🔹انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛ از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مىكند، زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مىنمايد و او را از آن باز مىدارد و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصتها و استفادۀ صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مىرساند، بنابراين سرمايۀ پيروزى در دنيا و آخرت عقل است. استثنايى كه بعضى از شارحان به اين اصل كلى زدهاند كه منظور از عقل، آنجاست كه از طريق مشورت نتوان كارى كرد صحيح به نظر نمىرسد، زيرا در مورد مشورت نيز عقل است كه انسان را به استفاده از افكار ديگران و عمل كردن به نتيجۀ مشورت دعوت مىكند
#حکمت_38
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مىگويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة الهرير » يا نخستين روز جنگ صفّين ايراد فرمود. خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه، آداب و فنون جنگ و جهاد حق طلبانه را با دقّت تمام و در عباراتى فشرده بيان مىكند و آن را با ارزشهاى معنوى چنان مىآميزد كه انگيزههاى جهادگران را در حدّ بالا نگه دارد و آنان را به ايثار و فداكارى در راه خدا وادارد. در ضمن اشارتى به ويژگىهاى جنگ «صفّين» و وظايف مؤمنين در اين جنگ دارد. در اين كه امام عليه السّلام اين خطبه را چه زمانى ايراد فرمود، ميان شارحان «نهج البلاغه» گفتگو است. «ابن ابى الحديد» مىگويد: «اين خطبه را امام عليه السّلام در آن روزى كه به «ليلة الهرير» منتهى مىشد - طبق نقل بسيارى از روايات - ايراد فرمود» در حالى كه «نصر بن مزاحم» مىگويد: «امام عليه السّلام آن را در نخستين روز جنگ «صفّين» در ماه صفر سال 37 هجرى ايراد كرد.» مؤلّف كتاب «مصادر نهج البلاغه» از «طبرى» نويسندۀ كتاب «بشارة المصطفى» - كه از علماى قرن ششم هجرى است - از «ابن عبّاس» چنين نقل مىكند كه مىگفت: «زنان جهان، ديگر نمىتوانند شخصيّتى همچون على عليه السّلام بزايند.
#خطبه_66
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين خطبه پيرامون آداب و فنون جنگ سخن مىگويد مشهور اين است كه امام عليه السّلام آن را در «ليلة ا
🔹ادامه خطبه۶۶
💠به خدا سوگند! من جنگجوى كار آزمودهاى را همانند على عليه السّلام هرگز نديدم! فراموش نمىكنم روزى در جنگ «صفّين» با او بوديم در حالى كه عمامۀ سياهى بر سر داشت و چشمانش همچون چراغ مىدرخشيد، در كنار هر گروهى از لشكريانش مىايستاد و براى آنان خطبهاى مىخواند، تا به گروه ما رسيد و اين در حالى بود كه مقدّمۀ لشكر «معاويه» كه ده هزار نفر اسب سوار بودند، نمايان شدند، گروهى از مردم هنگامى كه آنها را ديدند، به وحشت افتادند. «امير مؤمنان على عليه السّلام» رو به اهل «عراق» كرد و فرمود: اينها انسان نماهايى هستند كه دلهاى ناتوانى دارند اگر شمشير اهل حق به آنها برسد، مانند ملخهايى كه در برابر طوفان قرار گيرند، به سرعت پراكنده مىشوند! سپس خطبه بالا را بيان فرمود
#خطبه_66
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌نامه امام علی علیه السلام به امام حسن درباره ی وظیفه ی شکرگزاری انسان در برابر نعمت ها
شماره 14
🔶 @Nahj_Et
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دفاع و حمایت جانانه امیرالمؤمنین از یک زن
🔶 @Nahj_Et
امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمايه اشاره به نكتهاى دربارۀ رابطۀ ثروت با شهوت كرده مىفرمايد: «مال و ثروت مادۀ اصلى همۀ شهوات است»؛ (الْمٰالُ مٰادَّةُ الشَّهَوٰاتِ) . بديهى است كه منظور از شهوت در اينجا هر گونه علاقۀ مفرط نفسانى و هوسآلود است. اعم از اينكه مربوط به شهوت جنسى باشد يا مقام يا تشريفات و زرق و برق دنيا و يا انتقام جويى و امثال آن. اين نكته نيز روشن است كه براى رسيدن به خواستههاى نفسانى و هوا و هوسها مال نقش اصلى را بازى مىكند و هر قدر فزونى يابد خطر افتادن در شهوات بيشتر است. اضافه بر اين ثروت مايۀ غرور است و غرور ريشۀ اصلى بسيارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بيشتر شود انسان را به خود مشغولتر مىسازد و طبعاً از ياد خدا و اطاعت حق باز مىدارد. روى اين جهات سه گانه مىتوان به عمق كلام امام پى برد. بديهى است آنچه امام در اين گفتار حكيمانه فرموده هشدارى است به غالب مردم كه در فزونى مال نكوشند، زيرا خطرات زيادى را به دنبال دارد اما چنان نيست كه هر ثروتمندى هواپرست و شهوت پرست باشد
#حکمت_58
🔶 @Nahj_Et
💠ادامه حکمت ۵۸
🔹اين حكم كلى مانند احكام ديگرى نظير آن استثنائاتى دارد. گروه زيادى راه قارون را پيمودند و اموالشان مايۀ غرور و كفرشان شد، جمع اندكى نيز از مال براى رسيدن به مهمترين طاعات الهى بهره گرفتند. اين معنا در آيات مربوط به قارون آمده است: ««وَ اِبْتَغِ فِيمٰا آتٰاكَ اَللّٰهُ اَلدّٰارَ اَلْآخِرَةَ وَ لاٰ تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ اَلدُّنْيٰا وَ أَحْسِنْ كَمٰا أَحْسَنَ اَللّٰهُ إِلَيْكَ وَ لاٰ تَبْغِ اَلْفَسٰادَ فِي اَلْأَرْضِ إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُفْسِدِينَ»؛ در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را بطلب و بهرۀ خويش را از دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خدا به تو نيكى كرده (به بندگان خدا) نيكى كن وهرگز در جستجوى فساد در زمين مباش كه خدا مفسدان را دوست ندارد»
#حکمت_58
🔶 @Nahj_Et
🔵 امام خمینی ( رحمة الله علیه) :
🌕 مسئولان جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت حجت نباشند خائن و خطرسازند. حتی اگر به مردم خدمت کنند.
📚 صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۱۰۷
🏴 سالروز ارتحال جانسوز معمار کبیر انقلاب #امام_خمینی(رحمة الله علیه) تسلیت باد..
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹از لغزشهاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشمپوشى كنيد، چرا كه هيچ كس از آنها گرفتار لغزش نمىشود
💠ادامه حکمت ۲۰
🔹امام مىفرمايد: هرگاه يكى از اين افراد نيكوكار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مىكند و اجازه نمىدهد آبروى او برود. از اين جملۀ حكمتآميز دو نتيجه مىتوان گرفت: نتيجۀ اول كه در متن جمله آمده اين است كه لغزشهاى نيكوكاران و افراد پاك و با تقوا را بايد ناديده گرفت و حسن ظنِ به آنها را نبايد با اين لغزشها به سوء ظن مبدل كرد. اين همان چيزى است كه در روايت معروف كه به صورت ضرب المثل در آمده مىخوانيم: «اَلْجَوٰادُ قَدْ يَكْبُو» يا «قَدْ يَكْبُو الْجَوٰادُ» (اسب ارزشمند و كارآمد گاه ممكن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات اين جمله به آن افزوده شده كه «الصّٰارِمُ قَدْ يَنْبُو؛ شمشير برنده نيز گاهى كارگر نمىشود»
#حکمت_20
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام با هشدارى بجا در اين سخن كوتاه و گرانمايه به اهميت هشدارهاى بجا و سودمند پرداخت
💠ادامه حکمت۵۹
🔹تحذير به معناى ترساندن و هشدار دادن در برابر خطرات قطعى يا احتمالى است و تبشير به معناى بشارت دادن در برابر پيروزىهاست. از آنجا كه پرهيز از خطرات خود يك پيروزى بزرگ است امام مىفرمايد: كسى كه تو را از خطر و ضرر قطعى يا احتمالى برحذر مىدارد مانند كسى است كه تو را بشارت دهد به امورى كه مايۀ خوشحالى توست. بنابراين، دوستان خوب كسانى هستند كه هم انسان را نسبت به پيروزىها دلگرم سازند و هم نسبت به خطرات آگاه نمايند و اينكه يكى از حقوق مؤمنان بر يكديگر نصيحت شمرده شده اشاره به همينگونه هشدارهاست، بلكه گاه مىشود برحذر داشتن و هشدار دادن به خطرها اثرات مهمترى از بشارتها دارد، زيرا بشارت دهنده بسيار مىشود كه به كارهاى نيك انجام شده و پيروزىها بشارت مىدهد، بشارتى كه تغييرى در سرنوشت نخواهد داشت؛ ولى تحذيركننده هميشه پيش از خطر هشدار مىدهد و چه بسا سبب برطرف شدن خطرات مهمى مىگردد
#حکمت_59
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
شماره 15
🔶 @Nahj_Et
13980315_29163_128k.mp3
2.19M
🎬 شباهت امام خمینی ره به مولانا امیرالمومنین امام علی علیه السلام
🎤رهبر معظم انقلاب
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه تشبيه جالبى دربارۀ غافلان اهل دنيا دارد مىفرمايد: «اهل دنيا همچون كاروانيانى هستند كه آنان را بهسوى مقصدى مىبرند و آنها در خوابند». مىدانيم دنيا مسير آخرت است و در اين مسير منزلگاههايى است كه در آنجا بايد زاد و توشه براى آخرت برگرفت تا هنگامى كه انسان به مقصد مىرسد دستش خالى نباشد؛ ولى دنياپرستانى كه در تمام عمر به دنيا مشغولاند، همچون كسانى هستند كه بر مركب سوار و در خوابند و ساربان آنها را بهسوى مقصد مىبرد. انتهاى اين مسير همان مرگ است آنها زمانى كه سيلى اجل در گوششان نواخته شود از اين خواب غفلت بيدار مىشوند و ته دست بهسوى آخرت مىروند. همان گونه كه در روايت معروف آمده است: «النّٰاسُ نِيٰامٌ فَإذٰا مٰاتُوا انْتَبَهُوا» . مردم در خوابند هنگامى كه بميرند از خواب بيدار مىشوند.
#حکمت_64
🔶 @Nahj_Et