www-balagh-ir-u1n2442.mp3
530.3K
💠 عظمت حضرت امیر (سلام الله علیه)
🎙 آیت الله بهجت (ره)
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه دربارۀ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و اهل بيت گرامى او سخن مىگويد. خطبه در يك نگاه همان گونه كه در بحث سند خطبه آمده است اين خطبه را امام عليه السّلام در آغاز خلافت خود بيان فرمود و در آن، نخست به حمد و ثناى الهى مىپردازد و از رسالت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و خدمات برجستۀ آن حضرت و لزوم اطاعت و پيروى از وى سخن مىگويد. سپس، با اشارۀ سربستهاى، به پيشگويى وضع خود و مردم عراق مىپردازد و مىفرمايد: در آن زمان كه همه تحت فرمان و رهبرى پيشوايتان در مىآييد متأسّفانه دوران او سپرى شده و مرگ او فرا مىرسد! و در آخرين بخش از خطبه، دربارۀ عظمت آل محمّد عليهم السّلام سخن مىگويد و از بركات وجودى آنها بحث مىكند و اينكه هدايتهاى آنها استمرار دارد و هر زمان يكى از آنان مىرود، ديگرى به جاى او مىنشيند.
#خطبه_100
🔶 @Nahj_Et
💠نامه به سلمان فارسی درمورد روش برخورد با دنیا
🔹🔹نامههاى امام عليه السلام به سلمان فارسى پيش از ايام خلافتش. نامه در يك نگاه همانگونه كه در بالا آمد اين نامه را امام عليه السلام پيش از دوران خلاف براى سلمان فارسى نگاشته است و طى آن به ناپايدارى دنيا و ترك اعتماد بر آن تأكيد فرموده؛ دنيا را به مار خوش خط و خالى تشبيه فرموده كه ظاهرى فريبنده و باطنى كشنده دارد و مخصوصاً روى ناپايدارى نعمتها و لذات دنيا تأكيد فرموده است. *** أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّمَا مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ الْحَيَّةِ: لَيِّنٌ مَسُّهَا، قَاتِلٌ سَمُّهَا؛ فَأَعْرِضْ عَمَّا يُعْجِبُكَ فِيهَا، لِقِلَّةِ مَا يَصْحَبُكَ مِنْهَا؛ وَضَعْ عَنْكَ هُمُومَهَا، لِمَا أَيْقَنْتَ بِهِ مِنْ فِرَاقِهَا، وَتَصَرُّفِ حَالَاتِهَا؛ وَكُنْ آنَسَ مَا تَكُونُ بِهَا، أَحْذَرَ مَا تَكُونُ مِنْهَا؛ فَإِنَّ صَاحِبَهَا كُلَّمَا اطْمَأَنَّ فِيهَا إِلَى سُرُورٍ أَشْخَصَتْهُ عَنْهُ إِلَى مَحْذُورٍ، أَوْ إِلَى إِينَاسٍ أَزَالَتْهُ عَنْهُ إِلَى إِيحَاشٍ، وَالسَّلَامُ. ترجمه اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان اى سلمان) دنيا فقط به «مار» شبيه است كه به هنگام لمس كردن، نرم به نظر مىرسد؛ ولى در باطنش سمى كشنده است، بنابراين از هر چيزِ دنيا كه توجّه تو را به خود جلب كند صرف نظر كن (خواه مال باشد يا مقام و يا لذات هوسآلود) زيرا جز مدت كمى در كنار تو نخواهد بود، غم و غصۀ دنيا را از خود كنار بده، زيرا كه به فراق و جدايى و دگرگونى حالات آن يقين دارى و در آن زمان كه به آن بيش از هر وقت دل بستهاى و انس گرفتهاى، بيشتر از آن بر حذر باش، زيرا دوست دنيا هر زمان به امرى شادى آفرين دل بستگى پيدا كند او را به طرف مشكل و ناراحتى مىراند و هر زمان به آن انس مىگيرد او را از آن حالت جدا ساخته در وحشت فرو مىبرد. و السلام. شرح و تفسير دنيا چون مار خوش خط و خال است
#نامه_68
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين سخن حكمتآميز در واقع پاسخى است به سؤالى كه بعضى از ياران امام دربارۀ تفسير يكى از سخنان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كردهاند به اين ترتيب كه: «از امام دربارۀ اين گفتار پيامبر صلى الله عليه و آله سؤال شد كه فرموده است: موهاى سفيد خود را تغيير دهيد (رنگ و خضاب كنيد) و خود را شبيه يهود نسازيد»؛ (وَ سُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ صلى الله عليه و آله: غَيِّرُوا الشَّيْبَ، وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ) . امام عليه السلام فرمود: «اين سخن را پيامبر صلى الله عليه و آله زمانى فرمود كه پيروان اسلام كم بودند اما امروز كه اسلام گسترش يافته و آرامش و امنيت برقرار گشته (و اسلام استقرار يافته است) هر كسى مختار است (كه رنگ و خضاب بكند يا نه)»؛ (فَقَالَ عليه السلام: إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه و آله ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ) .
#حکمت_17
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن كوتاه و پرمحتوا به نكتۀ مهمى اشاره مىفرمايد كه در سير و سلوك انسان به سوى خدا بسيار تأثيرگذار است. مىفرمايد: «كار بدى كه تو را ناراحت (و پشيمان) مىسازد نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه تو را مغرور مىكند»؛ (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ) . دليل آن روشن است، زيرا انسان معصيتكارى كه از عمل زشت خود ناراحت مىشود به سوى پشيمانى و توبه و جبران آن گام بر مىدارد حال آنكه آنكس كه از كار نيك خود مغرور مىگردد گامى به سوى رياكارى بر مىدارد. توبه آثار شوم آن معصيت را مىشويد در حالى كه غرور عُجب و ريا از كارهاى نيك، انسان را به پرتگاه گناهان كبيره مىكشاند. در حديثى از پيغمبر اكرم مىخوانيم: «مَنْ رَأى أنَّهُ مُسىٖءٌ فَهُوَ مُحْسِنٌ؛ كسى كه خود را بدكار مىداند او نيكوكار است». به گفتۀ مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه عكس اين مطلب نيز صادق است و آن اينكه گفته شود «مَنْ رَاىٰ إنَّهُ مُحْسِنٌ فَهُوَ مَسىٖءٌ؛ كسى كه خود را نيكوكار بداند بدكار است» زيرا عُجب و غرور احسانش را تباه كرده و چه بسا سخنانى كه ايمان را نيز از اساس متزلزل سازد.
#حکمت_46
🔶 @Nahj_Et
🔷 سرعت رشد مسلمین 🔷
اتفاقاً یکی از چیزهایی که باعث حیرت جهانیان شده است همین سرعت رشد مسلمین و به استقلال رسیدن مسلمانهاست
که قرآن تعبیر میکند: فَاسْتَوی عَلی سوقِهِ روی پای خودش بایستد.
یکی از اروپاییها گفته است:
اگر ما سه چیز را در نظر بگیریم آن وقت اعتراف خواهیم کرد که در دنیا مانند محمّد صلی الله علیه و آله رهبری وجود نداشته است.
یکی اهمیت و عظمت هدف. هدف بزرگ بود، زیر و رو کردن روحیه و اخلاق و عقاید و نظامات اجتماعی مردم بود.
دوم قلّت وسایل و امکانات. از وسایل چه داشته است؟ همان خویشان نزدیک خودش با او طرف بودند.
نه پولی داشت، نه زوری و نه همدستی. یک نفر یک نفر افراد را به خود مؤمن ساخت و دور خود جمع کرد تا به صورت بزرگترین قدرت جهان درآمد.
عامل سوم سرعت وصول به هدف بود، یعنی در کمتر از نیم قرن بیش از نیمی از مردم دنیا تسلیم دین او شدند و ایمان آوردند.
آن وقت میبینید چنین رهبری در دنیا وجود نداشته است.
این است مقصود قرآن از این مثل که میگوید: یعْجِبُ الزُّرّاعَ متخصصین و دهقانها و کشاورزانِ انسانیت تا ابد در تعجب فرو میروند که اینها چطور به این سرعت پیدا شدند و رشد کردند و روی پا ایستادند و میوه دادند؟! این مثل در خود قرآن مجید برای امت اسلام ذکر شده است.
📚 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص41 ✨
🔶 @Nahj_Et
💠ادامه حکمت ۴۶
🔹در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبيٖنَ وَ انْذُرِ الصِّديٖقيٖنَ؛ گنهگاران را بشارت ده و صديقين (والا مقام) را بيم ده» (داود تعجب كرد و) عرض كرد: اى پروردگار چگونه چنين چيزى ممكن است؟ خداوند فرمود: گنهكاران (پشيمان و نادم) را بشارت ده كه من توبۀ آنها را مىپذيرم و از گناهانشان صرف نظر مىكنم و صديقين را بيم ده كه از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند». در حديث ديگرى از آن حضرت چنين آمده است كه مىفرمايد: دو نفر وارد مسجد شدند يكى عابد بود و ديگرى فاسق اما هنگامى كه از مسجد خارج مىشدند فاسق، جزء صديقان شده بود و عابد از فاسقان
#حکمت_46
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
شماره 19
🔶 @Nahj_Et
💠امام عليه السلام در اين كلام حكمت آميز خود به نكته پيچيدهاى اشاره كرده كه شارحان در تفسير آن به زحمت افتادهاند مىفرمايد: «باز ماندگان شمشير دوام و بقايشان زيادتر و فرزندانشان بيشتر است»؛ (بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَ أَكْثَرُ وَلَداً) . اشاره به طوايفى است كه دشمنان بىرحمانه از آنها قربانى گرفتند؛ ولى باقى ماندگانشان بقاى بيشتر دارند و فرزندانشان فزونتر خواهند بود. همانگونه كه در ذكر سند اين كلام حكمت آميز گفته شد تجربههاى تاريخى اين حقيقت را تأييد و مورخان به طوايفى اشاره كردهاند كه عدد كثيرى از آنها كشته شد ولى چندان نگذشت كه فرزندانشان به طور چشمگيرى فزونى يافتند. نمونه بارز آن - چنان كه گفتيم - فرزندان اميرمومنان على عليه السلام بودند كه بنىاميه آنها را هر جا يافتند از دم شمشير گذراندند و بنىعباس نيز بىرحمانه از آنها قربانى گرفتند ولى نسل آنها بهقدرى فزونى يافته كه بحمدالله در تمام بلاد عدد كثيرى از آنها ديده مىشود.
#حکمت_84
🔶 @Nahj_Et
💠ادامه حکمت84
🔹درباره اينكه چه رابطهاى ميان آن كشتار بىرحمانه و فزونى باقىماندگان است بعضى از شارحان مانند «ابنميثم» معتقدند كه رابطه طبيعى در ميان اين دو نمىتوان يافت تنها عنايات الهيه و الطاف خداوندى است كه به چنين مظلومانى چنان بركتى در نسل مىدهد. بعضى ديگر مانند مرحوم كمرهاى در شرح اين عبارت آن را اشاره به مسئلۀ انتخاب اصلح كه نتيجۀ تنازع بقاست مىدانند وى مىگويد: به هنگام تنازع بقا (درگيرىهايى كه در ميان افراد و قبائل براى ادامۀ حيات رخ مىدهد) آنها كه قوىترند باقى مىمانند و آنها كه ضعيفترند كشته مىشوند و قوىترها نسل پربارتر و زاد و ولد بيشترى دارند، ازاينرو جمله «أقْوىٰ عَدَداً وَ أكْثَرُ وَلَداً» در مورد آنها صادق است. ولى تفسير روشنترى براى كلام امام عليه السلام مىتوان گفت كه رابطۀ طبيعى صدر و ذيل آن را روشن مىسازد و آن اينكه اقوامى كه شهيد و قربانى مىدهند بازماندگانشان در نظر تودههاى مردم عزيز و شريف مىشوند و به همين دليل مردم دوست دارند از آنها داماد بگيرند و به آنها عروس بدهند و همين سبب مىشود كه زاد و ولد آنها فزونى يابد
#حکمت_84
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميزش به يكى از تفاوتهاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد پست و بىارزش اشاره مىكند و مىفرمايد: «بترسيد از حملۀ افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حملۀ افراد پست به هنگام سيرى»؛ (احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ) . در اينكه منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حكيمانه معناى كنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهجالبلاغه گفت و گو است؛ جمعى گرسنگى را كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانستهاند بدين ترتيب معناى جمله چنين مىشود: افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مىزنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامۀ حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مىآيد و حملۀ جانانهاى مىكنند
#حکمت_49
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميزش به يكى از تفاوتهاى ميان افراد با شخصيت و بزرگوار و افراد
💠ادامه حکمت۴۹
🔹ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مىكنند و افراد بىگناه را مورد حمله قرار مىدهند همچون حيوانات درندهاى كه پس از سيرى، مست مىشوند. در حالى كه بعضى ديگر معتقدند «جُوع» در اينجا به همان معناى حقيقى يعنى گرسنگى است و «شَبَع» به معناى سيرى است و آن را اشاره به اين نكته مىدانند كه افراد شجاع و با شخصيت پيش از رفتن به ميدان نبرد كمتر غذا مىخوردند مبادا ضربهاى بر شكم آنها وارد شود و غذا بيرون ريزد و موجب سرافكندگى آنان شود؛ ولى لئيمان چنين نيستند و در هر حال تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد. شاعر عرب مىگويد: لاٰ يَصْبِرُ الْحُرُّ تَحْتَ ضَيْمٍ وَ إنَّمٰا يَصْبِرُ الْحِمارُ آزادمرد در زير ستم صبر نمىكند. اين الاغ است كه صبر مىكند! شاعر ديگرى نيز مىگويد: إذٰا أنْتَ أكْرَمتَ الكَريٖمَ مَلَكَتَهُ وَ إنْ أنْتَ أكْرَمتَ اللَئيمَ تَمَرَّدَا اگر شخص كريم را اكرام و احترام كنى مالك او مىشوى ولى اگر لئيم را اكرام كنى (بيشتر) سرپيچى مىكند
#حکمت_49
🔶 @Nahj_Et
فرق بین { علم و دین } ✨💢
انسان علم را در اختیار میگیرد و در هر جهت که بخواهد آن را به کار میبرد؛
امّا دین انسان را در اختیار میگیرد، جهت انسان را و مقصد انسان را عوض میکند.
ویل دورانت در مقدّمه لذّات فلسفه درباره «انسان عصر ماشین» میگوید:
«ما از نظر ماشین توانگر شدهایم و از نظر مقاصد فقیر.»
استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص88 🦋
🔶 @Nahj_Et
💠🔹از توصيههاى امام عليه السلام به عبد اللّٰه بن عباس است هنگامى كه وى را به فرماندارى بصره منصوب كرد. توصيه در يك نگاه از كتاب الامامة و السياسة استفاده مى شود كه امام عليه السلام اين سخن را به عبد اللّٰه بن عباس پس از پايان جنگ جمل و تسخير بصره در حالى كه ابن عباس را به فرماندارى آن شهر انتخاب كرده بود به او فرمود و در مجموع به او مداراى با مردم و خويشتندارى در برابر ناملايمات و توجّه به خدا در هر حال را درس مىدهد. *** سَعِ النَّاسَ بِوَجْهِكَ وَمَجْلِسِكَ وَحُكْمِكَ، وَإِيَّاكَ وَالْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ. وَاعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اللّٰهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ النَّارِ، وَمَا بَاعَدَكَ مِنَ اللّٰهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ النَّارِ. ترجمه با چهرهاى باز با مردم روبهرو شو، و مجلست براى خاص و عام گشاده دار و در حكم و داورى همه را يكسان بنگر. از خشم و غضب (به شدت) برحذر باش، چرا كه يكى از سبكمغزىهاى شيطانى است و بدان آنچه تو را به خدا نزديك مىسازد از آتش جهنم دور مىكند و آنچه تو را از خدا دور مىسازد به آتش دوزخ نزديك مىسازد. شرح و تفسير همه را با يك چشم بنگر
#نامه_76
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه بعد از «ليلة الهرير» (يكى از شبهاى بسيار پر حادثه جنگ صفين) ايراد شده، هنگامى كه يكى از همراهان امام عليه السّلام برخاست و عرض كرد تو ما را از قبول حكميّت نهى كردى، سپس ما را به آن امر فرمودى ما نفهميديم كدام يك از اين دو دستور صحيح است؟ امام عليه السّلام (از اين سخن سخت ناراحت شد) دست بر پشت دست زد، سپس (اين خطبه را ايراد) فرمود. خطبه در يك نگاه براى پى بردن به عمق محتواى خطبه، قبلا بايد نگاهى به شأن ورود آن كرد. اين سخن مربوط به جنگ «صفّين» است كه امام عليه السّلام مردم را از تسليم در برابر قبول پيشنهاد «حكميّت» نهى كرده بود و سپس آنها را به قبول آن دعوت كرد، ماجرا از اين قرار بود، كه «عمرو عاص» در آستانه شكست لشكر شام، حيلهاى انديشيد و دستور داد قرآنها را بر سر نيزهها كنند و اصحاب و ياران على عليه السّلام را دعوت به «حكميّت قرآن» كنند؛ گروه زيادى از ساده لوحان فريب خورده، دست از جنگ برداشتند، پيشنهاد شاميان را پذيرفتند و براى بررسى حكم قرآن دربارۀ سرنوشت جنگ، اصرار نمودند، كه يك نفر از لشكر امام به عنوان «حكميّت» پذيرفته شود و يك نفر از لشكر شام حتّى امام را تهديد كردند كه: «إن لم تفعل قتلناك كما قتلنا عثمان؛ اگر اين پيشنهاد را عمل نكنى تو را مىكشيم همان گونه كه عثمان را كشتيم». امام عليه السّلام كه به خوبى مىدانست اين دام خطرناكى است كه بر سر راه آنها گذاشته شده با اين كار مخالف بود و اصرار بر ادامۀ نبرد داشت؛ ولى به حكم اجبار، تن به مسألۀ حكميّت داد و همين امر سبب شد كه بعضى از سادهلوحان به امام خرده گيرند كه چرا يك روز ما را از اين كار نهى كردى، و روزى به آن امر مىكنى؟ اين خطبه پاسخى است، به اين ايراد
#خطبه_121
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
شماره 19
🔶 @Nahj_Et