🔴ديدى چه سان مرگ بر آنها فرود آمد؟
#نهج_البلاغه
💥أَمَا رَأَيْتُمُ الَّذِينَ يَأْمُلُونَ بَعِيداً، وَيَبْنُونَ مَشِيداً وَيَجْمَعُونَ کَثِيراً ! کَيْفَ أَصْبَحَتْ بُيُوتُهُمْ قُبُوراً، وَمَا جَمَعُوا بُوراً; وَصَارَتْ أَمْوَالُهُمْ لِلْوَارِثِينَ، وَأَزْوَاجُهُمْ لِقَوْم آخَرِينَ
لاَ فِي حَسَنَة يَزِيْدُونَ، وَلاَ مِنْ سَيِّئَة يَسْتَعْتِبُونَ
🌎آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند، و كاخ هاى استوار مى ساختند، و مال هاى فراوان مى اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند. نه مى توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند.
📘#خطبه_132
🔶 @Nahj_Et
#از_خواب_غفلت_برخيزید
#نهج_البلاغه
🔸وَ کَيْفَ لاَ يُوقِظُکَ خَوْفُ بَيَاتِ نِقْمَة، وَ قَدْ تَوَرَّطْتَ بِمَعَاصِيهِ مَدَارِجَ سَطَوَاتِهِ! فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِکَ بِعَزِيمَة، وَ مِنْ کَرَى الْغَفْلَةِ فِي نَاظِرِکَ بِيَقَظَة
💎چگونه ترس از بلاها و عذابهاى شبانه تو را بيدار نکرده در حالى که بر اثر معاصى الهى هر روز، خود را به مرحله بالاترى از خشم خدا مى افکنى! حال که چنين است بيمارى سستى دل خود را با داروى تصميم و عزم راسخ مداوا کن و اين خواب غفلتى که چشمت را فرو گرفته با بيدارى برطرف ساز»
📘#خطبه_223
🔶 @Nahj_Et
#راه_دفع_شر
#نهج_البلاغه
💥رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ
🌎سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با شر و بدى نمى توان دفع كرد»
🖋بعضى از شارحان، اين سخن را ناظر به مسئله قصاص مى دانند، زيرا هرگاه قانون قصاص در ميان نباشد و قاتل احساس امنيت كند، جان بسيارى به خطر مى افتد؛ اما اگر قتلى كه انجام داده را با قتل خودش پاسخ گوييم افراد شرورِ ديگر از ترس قصاص، متعرض جان مردم نمى شوند و اين خود سبب حيات و امنيت جامعه است. ولى نبايد ترديد داشت كه كلام امام عليه السلام منحصر به قصاص نيست، بلكه قانونى كلى در برابر افرادى است كه جز با توسل به زور از كارهاى خلاف خود برنمى گردند. دشمنانى كه با تمام قوا به مسلمانان حمله مى كنند جز با مقابله به مثل دست از شيطنت خود برنمى دارند.
📚#حکمت_314
🔶 @Nahj_Et
💢عالم و جاهلِ شما، هر دو خطاكارند
#نهج_البلاغه
◽️جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ، وَعَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ
🌗جاهلان شما پر تلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهى ورزند.
🖊آنها كه نادانند براثر نداشتن بصيرت به راه خلاف افتاده اند و آنهايى كه عالم هستند گرفتار ترديد و ضعف تصميم گيرى و اراده هستند و به همين دليل جامعه شما از درون تهى شده است.
📘#حکمت_283
🔶 @Nahj_Et
💠🔹در اين گفتار نورانى امام عليه السلام، سخن از برادرى است كه داراى يازده صفت برجسته از فضايل مهم انسانى است؛ فضائلى كه در قرآن مجيد و روايات اسلامى با اهميت فراوان ذكر شده است. در اينكه آيا اين برادر دينى يك شخص معين خارجى بوده و يا ازقبيل تمثيل است مختلف سخن گفتهاند. گروهى از شارحان نهج البلاغه معتقدند كلام امام عليه السلام اشاره به شخص خاصى است؛ اما در اينكه اين شخص چه كسى بوده اختلاف نظر دارند. بعضى او را ابوذر غفارى و برخى عثمان بن مظعون، عدّهاى مقداد و گروهى حتى رسول خدا پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ذكر كردهاند. جمعى ديگر معتقدند اين بيان ازقبيل تمثيل است
#حکمت_289
🔶 @Nahj_Et
💢 تفاوت اهل دنیا و اهل آخرت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ؛ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا...وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا
🔹گروهی در دنيا، براى دنيا كار مى كنند... چنين افرادی عمر خود را براى سود ديگران تباه مى كنند؛ گروهی ديگر در دنيا براى آخرتش كار مى كنند... چنين افرادی نصيب خود از دنيا و آخرت فراهم آورند و مالك هر دو سراى شوند.
📚 #حکمت_269 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹در اين گفتار نورانى امام عليه السلام، سخن از برادرى است كه داراى يازده صفت برجسته از فضايل مهم ا
💠🔹امام عليه السلام براى اينكه الگو و اسوهاى جهت شناخت انسانهاى بافضيلت و والا مقام ارائه دهد، شخصى را فرض كرده كه واجد اين صفات عالى است. و قرائنى در كار است كه نظر دوم را تأييد مىكند كه بعداً به آن اشاره مىكنيم. ولى هركدام از اين دو نظر واقعيت داشته باشد، در اهميت گفتار حكيمانۀ مزبور تفاوتى ندارد و انسانى بافضيلت و واقعى در اين كلام ترسيم شده است تا طالبان فضيلت و پويندگان راه قربِ پروردگار از او سرمشق بگيرند. نخست مىفرمايد: «در گذشته برادرى الهى و دينى داشتم (كه وصفش چنين بود)»؛ (كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ)
#حکمت_289
🔶 @Nahj_Et
💠 حقیقت زهد
#نامه_66
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر در نامه 66 نهج البلاغه فرمود: «... أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ [الْعَبْدَ] الْمَرْءَ لَیفْرَحُ بِالشَّیءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیفُوتَهُ»؛ گاهی انسان به چیزی حتماً می رسد دیگر خوشحالی ندارد، یک امر قطعی و قضا و قدر الهی است که برای آن بی تابی کردن و شادمانی کردن وجهی ندارد، روزی ای است که ذات اقدس الهی برای شما مقرر کرده و حتماً می رسد. «وَ یحْزَنُ عَلَی الشَّیءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیصِیبَهُ»؛ چون ما برنامه ای داریم یک حساب و کتابی داریم، حظّی داریم، بعضی از چیزها نصیب ماست بعضی از چیزها نصیب ما نیست. آنچه نصیب ماست ما نباید خوشحال باشیم. آنچه نصیب ما نیست نباید به ما برسد، به ما نمی رسد ما هم به آن نمی رسیم، نباید نگران باشیم. 🔸 این دو جمله «جلّ لولا الکل»، این نامه ها متّخذ از قرآن کریم است. در سوره مبارکه «حدید» شما این مضمون را مطالعه می کنید و خود حضرت امیر (سلام الله علیه) هم این آیه را به عنوان #سند_زهد ذکر کرده است. فرمود به اینکه حقیقت زهد در این دو جمله قرآن کریم جمع شده است: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾، فرمود #حقیقت_زهد این است که اگر چیزی به شما رسید، خوشحال نشوید طوری که از مرز و از وظیفه جدا بشوید و اگر چیزی از شما گرفته شد نگران نباشید طوری که از وظیفه جدا بشوید. هر چیزی حسابی دارد، چون ذات اقدس الهی فرمود: ﴿كُلُّ شَیءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾؛ هر چیزی به مقدار؛ نظمی هست، قَدَری هست. ﴿وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم﴾؛ هر چیزی با هندسه و اندزه و اینها حساب شده است. 🔸 بنابراین اگر چیزی به آدم رسید، باید #شاکر باشد و اگر نرسید، باید #صابر باشد. این طور نیست که تمام نشاطش را صرف کند در جایی که چیزی به او رسید و تمام حُزن و اندوه خود را صرف کند در جایی که چیزی به او نرسید یا از او گرفته شد. آن دو جمله قرآن کریم که در یکی از بیانات نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه آمده است که ذات اقدس الهی #حقیقت_زهد را در این دو جمله جمع کرد، آن به صورت یک اصل حاکم در جمله های نورانی این نامه و نامه های دیگر می تابد... . مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/07/27 🔶 @Nahj_Et
🌸 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌞 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَي الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ
💐 آنچه نشاط آور است :
و درود خدا بر او فرمود: بوی خوش درمان و نشاطآور، عسل درمان و نشاطآور، سواری درمان و نشاطآور، و نگاه به سبزه زار درمان و نشاط آور است.
#حکمت_400
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«نماز برای چيست؟
يک بيان نورانی وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهجالبلاغه دارد که آن قبلاً به يک مناسبتی خوانده شد، همان بيان را مرحوم مفيد(رضوان الله عليه) در أمالی خودشان ذکر کردند که به يک مناسبتی خوانده شد. آنها که در خانه شان نهر روان است حالا از قنات ميآيد يا از چشمه ميآيد يا از جای ديگر ميآيد يک حوضی هم داخل منزل دارند که اين نهر از يک طرف وارد اين حوض ميشود و از طرف ديگر از اين حوض خارج ميشود، آب اين حوض هميشه تازه و با حلاوت و خوردنی است. آن که طبق نقل مرحوم شيخ مفيد در أمالی دارد و قبل از آن وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهجالبلاغه داشت، يکی تشبيه به چشمه است يکی تشبيه به نهر[۱].حضرت فرمود: اصلاً نماز برای اين است که انسان شبانه روز پنج بار شست و شو کند، آدم يک نهر روانی داشته باشد که شبانه روز پنج بار شست و شو بکند باز بدن او چرکی باشد! اين شدنی نيست! فرمود:#نماز برای طاهر شدن است»
درس خارج فقه ۹۸/١٠/١٨
[۱]نهج البلاغة، خطبه ۱۹۹
الأمالی(للمفيد)، ص۱۸۹
🔶 @Nahj_Et
💠🔹آنگاه امام عليه السلام يازده صفت بسيار ممتاز دربارۀ اين برادر دينى الهى بيان مىكند: نخست مىفرمايد: «آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه مىداد كوچكى دنيا در نظر او بود»؛ (وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ) . اين مسئلهاى مهم است كه دنيا در نظر انسان كوچك باشد و خداوند، بزرگ. اين كوچكى سبب مىشود كه براى رسيدن به مال و مقام و ثروت و شهوت به سراغ گناه نرود و براى رسيدن به آن زياد دست و پا نزند
#حکمت_289
🔶 @Nahj_Et